Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tull och skatt på varor från UK

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 februari 2021 - 18:07

Superemail
  • Superemail
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Har köpt varor flera gånger från Zavvi utan problem men nu i julhelgen när jag köpte kom inte varorna på utsatt tid. Sen 2 veckor senare fick jag ett brev från Tullen att jag skulle betala 111 kr tull- och skattavgifter på varorna för 400 kr, så ett ca 25% pålägg. Detta suger ju, tveksamt till att man beställer varor från UK igen. Vad är era erfarenheter av detta?

Redigerat av Superemail, 01 februari 2021 - 18:08.


#2

Postad 01 februari 2021 - 18:23

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 1

De är inte med i EU längre så inget konstigt.



#3

Postad 01 februari 2021 - 18:49

Superemail
  • Superemail
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Inte konstigt men fick för mig att vissa av de där avgifterna skulle förhandlas bort ändå med nått frihandelsavtal trots att de inte är med längre.

Redigerat av Superemail, 01 februari 2021 - 18:49.


#4

Postad 01 februari 2021 - 19:20

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
  • All distanshandel med länder utanför EU beskattas med svensk moms oavsett värdet på varorna. Köper du en vara före årsskiftet och den skickas från Storbritannien senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Däremot får du betala importmoms om en vara du beställer från Storbritannien skickas först efter den 31 december, även om du beställt och betalat för varan före årsskiftet.
     
  • Om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor kan du, förutom momsen, behöva betala tullavgifter. Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor.


#5

Postad 02 februari 2021 - 18:49

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 1
Beställde två filmer från zoom för några veckor sedan. Idag kom brevet från tullen. 115kr i moms och 75 kr i deklarationsavgift. Moms räknade jag med men 75 spänn extra? Pff. Då kan jag lika gärna beställa från USA om importen blir lika dyr.

#6

Postad 05 februari 2021 - 07:07

Superemail
  • Superemail
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Det visade sig att Zavvi delade upp mitt i 3 paket. Så nu har jag betalt 111+111+103 kr i skatt och tull för filmer som kostade 145+145+110 spänn. Detta är ju helt absurt.

Redigerat av Superemail, 05 februari 2021 - 07:08.


#7

Postad 05 februari 2021 - 10:40

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Samma problem här
120kr i avgift

#8

Postad 05 februari 2021 - 11:13

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Har beställt "A perfect planet" från Amazon UK, då vet man vad som väntar. Återkommer med summan. Hade beställt på CDon från början men de tog bort min order när de bytte system och sedan kunde jag inte boka den igen... :(



#9

Postad 08 februari 2021 - 20:58

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Amazon UK la ju på svensk moms även före Brexit, har de slutat med det nu?



#10

Postad 08 februari 2021 - 21:54

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Amazon UK la ju på svensk moms även före Brexit, har de slutat med det nu?

De la på eventuell mellanskillnad mot svensk moms. Nu lägger de även till extra pengar till tull och skatt i kassan.

#11

Postad 09 februari 2021 - 19:37

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
Har fortfarande inte fått hem mina två filmer från Zoom. Betalde importavgifterna i tisdags men inget har hänt. Hur länge ska man behöva vänta? Kommer aldrig mer beställa därifrån. Skulle avråda er andra också. Amazon är säkert bättre och snabbare.

#12

Postad 09 februari 2021 - 19:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Har fortfarande inte fått hem mina två filmer från Zoom. Betalde importavgifterna i tisdags men inget har hänt. Hur länge ska man behöva vänta? Kommer aldrig mer beställa därifrån. Skulle avråda er andra också. Amazon är säkert bättre och snabbare.

Fast det är ju inte Zooms fel att fraktbolaget i Sverige (vilka förtullar varan) drar ut på leveransen.

Skulle gissa på att det är några dagars behandling och omsortering efter att betalningen registrerats hos dem.

#13

Postad 09 februari 2021 - 20:37

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
Nej det förstår jag också. Zoom är dock generellt sega på att leverera även innan tull var ett bekymmer. Lägger man då ihop deras långa leverans plus postnords långsamma hantering blir det inte värt det i slutändan.

Redigerat av Riggins, 09 februari 2021 - 20:38.


#14

Postad 09 februari 2021 - 23:30

Superemail
  • Superemail
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 1
Skulle nog påstå att skatt och momsavgifterna stör mig mer än lång leveranstid. 😁

#15

Postad 13 februari 2021 - 06:06

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
Igår fick jag äntligen hem mina två filmer. Tog ganska exakt en månad från beställning.

#16

Postad 28 april 2021 - 10:42

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Amazon UK la ju på svensk moms även före Brexit, har de slutat med det nu?

 

 

Det visade sig att Zavvi delade upp mitt i 3 paket. Så nu har jag betalt 111+111+103 kr i skatt och tull för filmer som kostade 145+145+110 spänn. Detta är ju helt absurt.

 

Lite fakta om vad som gäller från UK nu.

 

Ja, Amazon UK ska inte längre ta ut svensk moms. Orsaken till att de gjorde det var att det finns en EU regel om moms på distanshandel som innebär att om man säljer över ett visst gränsvärde måste man som säljare registrera sig för moms i förbrukningslandet (köparens land) och debitera det landets moms. Därför var Amazon UK skyldiga att ta ut svensk moms för de varor de stod som säljare av. Detta försvann emellertid när UK lämnade EU eftersom det är en gemensam EU regel och därför inte längre omfattar UK. Men, det innebär också att Amazon kan ta ut UK moms, vilket kan innebära att du får betala moms både i UK och i Sverige. Det ska de egentligen inte göra eftersom de själva skickar varan men det finns inget som hindrar att de gör det.

 

Angående tull och moms och frihandelsavtal. Låt oss börja med frihandelsavtalet. Det finns ett frihandelsavtal med UK. Men, det gäller endast för ursprungsdator, dvs varor tillverkade i UK eller EU. Och det kräver dessutom en sorts intyg för att få åberopas. Men det är också viktigt att tänka på att det endast gäller tullavgiften, inte momsen som inte är en tull utan en skatt. För filmer saknar det betydelse dels för att filmer är tullfria ändå och dels för att försändelser under 1600 kr är tullfria. Så någon tullavgift blir det inte, bara moms men det är ju den som är den stora kostanden, inte tullavgifter.

 

Det skrevs i ett inlägg om en beställning som delades upp i tre och fick 111+111+103 i skatt och tull. Nej, det stämmer nog inte, det du fått betala moms (dvs skatt) 25 % och fraktbolagets avgift på 75 kr per försändelse. Att Zavvi delade upp på det sättet innebar att det blev så mycket dyrare men det är inte momsen som skiljer sig (den går ju på värdet inte antalet försändelser) utan det är PostNords avgifter som blir tre gånger så höga, och för billiga försändelser är de ju procentuellt väldigt höga redan som det är.

 

Det är ju som du säger inte rimligt att betala så mycket för filmerna, det gör att det hade varit billigare att köpa dem inom EU istället. Vilket kanske är vad du får göra i fortsättningen för att slippa alla dessa avgifter.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.