Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon 3800 fryser - ny laser behövs

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 februari 2003 - 15:06

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Jaha, det var ju vad man kunde vänta sig. "Inga fel hittade ..." [:)!][;)!]

Det kunde du/vi ju redan ha sagt, eftersom "felet" inträffar med synnerligen oregelbundna mellanrum (och dessutom inte går att upprepa). Det är helt klart en typ av fel, som inte går att påvisa vid s.k. "test". Men det betyder ju inte att spelaren är OK - de inbillar sig väl ändå inte att man skickar iväg sin spelare helt utan orsak ??

Det enda positiva var ju att det inte tog två månader utan "bara" två veckor. Nåja, jag har redan fått min reservspelare, ifall jag blir tvungen att skicka iväg min 3800 till Tyskland - fast nu kanske det räcker med att föra den till HiFi-klubben även i mitt fall ? Väntar med spänning på hur det går för dig.

#52

Postad 17 februari 2003 - 15:11

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Jag har samma intermitenta fel på min Sony 735 (vet att detta är för 3800 men vill ändå berätta) och den är inne på service för att den fungerar som den vill ibland. Har varit borta i två veckor nu och hoppas väl att den kommer snart OCH att dom bytt laser för den är det tydligt fel på.

#53

Postad 17 februari 2003 - 15:15

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Prceis vad jag sa till killen i Tyskland, jag har inget intresse av att betala 55 euro i frakt om det inte finns ett fel.

Jag pratade med hifi klubbens service verkastad i GTBG som skulle ta fram ett kostnadsförslag. De hade aldrig utfört denna reparation, men de skulle ringa till Ole i Danmark, tidigare nämnd i denna tråd, och höra sig för lite.

Fick ett mejl av electronica24 som sa att jag själv får lägga ut reparationen sedan får jag tillbaks detta mot uppvisande av faktura från svenska reparatören. Så om det löser sig på det viset så kan man ju börja slappna av lite.

#54

Postad 17 februari 2003 - 15:25

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Black Rob
Lycka till Per.


Tack. Det är så tråkigt när en spelare med så fantastisk bild inte får uppmärksamhet för det utan för ett fel. Men det är klart att man kommer tänka sig för en andra gång när man ser ett bra pris på internet. Fast vad jag förstår kan detta lika gärna hända med en lokal affär.

Lite OT i stundens hetta. Har en sony 305 hemma nu under reparationstiden. Bilden är helt klart i en mycket lägre division än 3800. Så allt detta strul kommer förhoppningsvis löna sig till slut.

#55

Postad 17 februari 2003 - 16:04

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Reparatören ringde. Hade pratat med Ole. De hade flera laserset i lager i Danmark och det går på minst 2500 - 3000 kr att byta.

Men han sa att han betvivlar att jag får några pengar ifrån tyskland. Sedan sade han något som verkligen förbryllar mig. Det är enligt Ole på hifiklubben i DK inte säkert att laserbyte hjälper????????!!!!!!! Samma person har ju i denna tråd skrivit (kopierad, men ändå) att med den nya lasern så är problemet löst.

Vem skall man lita på i denna värld?

#56

Postad 17 februari 2003 - 16:39

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Per S: Min DVD3800 är från serien 17XX och bör alltså ha den nya lasern. Har tyvärr haft hack i bilden ibland. Så det verkar inte vara lasern som är den avgörande parametern. Bilden hackar dock bara till och några sekundlånga frysningar har jag aldrig upplevt som jag gjorde med DVD2800mkII. Räkna inte med att du blir kvitt problemen bara för att du byter lasern. Tror fortfarande på mjukvarufel, alternativt för hög värmeutveckling i chipsen (Denon spelarna verkar bli hyggligt varma).

#57

Postad 17 februari 2003 - 16:47

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Är hacket 0.5 - 1 sek långt? Eller snarare 0.1 - 0.5 sekunder?

#58

Postad 17 februari 2003 - 21:31

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Jag kan garantera att ebrevet som jag fick från Ole är autentiskt men tänk på att jag frågade utifrån ett köp perspektiv.....vad skulle de svara?

Av nyfikenhet, fryser bilden alltid då spelaren är varm eller kan den lika gärna hända när den är kall?

#59

Postad 17 februari 2003 - 22:14

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
A8 jag tror dig.

Om den nu inte slutar frysa ens med den nya lasern så borde detta ha rapporterats i forum men alla med senare tillverkningsdatum verkar mer eller mindre nöjda. Man har iallafall inga frysningar som är annat än mycket korta, jag tänker närmast på ACat. Så vad säger då Oles senaste uttalande? Att hifiklubben byter laser men fortfarande inte till rätt typ av laser som den i USA som verkar fungera bra?

Den fryser oftast mer en bit in i filmer än i början, dvs när spelaren är lite varm.

#60

Postad 23 februari 2003 - 02:12

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Då fick man sin första rejäla frysning med DVD3800. Har sett hyfsat mycket film med den fram tills nu. Och ikväll skede det. En frysning som varade ungefär 3 sekunder sedan rullade det igen. Om nu spelare med serienummer över 1000 har den nya lasern så är inte det någon lösning på problemet. Frysningen skedde som brukligt efter ungefär 2 timmar. Under den spännande flykten från fängelset i Nyckeln till Friheten.

Jag har en liten fråga att ställa till alla ägare av DVD3800 och DVD2800mkII. Hoppas att ni orkar svara på denna fråga så att jag får en liten möjlighet att isolera felet (om det nu är möjligt). Ni som kör ut en progressiv scan signal från spelaren till tex projektorer. Har ni någonsin vart med om frysningar? Eller är det bara vi som använder interlace chipsen som drabbas av frysningar?

Tack på förhand.

#61

Postad 23 februari 2003 - 10:46

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Jag hade hemma en 3800 som frös bilden stup i kvarten och det enda jag kan tänka mig hjälpa är att få ned temperaturen.

Jag hade av locket och alldeles till vänster om lasern sitter nätdelen till både bild och ljud sektionen och i kanten (närmast lasern) på detta kort sitter ett par spännings regulatorer som blir brännheta.
Jag har haft upp många spelare och detta verkar vara hål i huvudet då de antagligen går sönder så småningom samt att övriga komponenter åldras tidigare är normalt.

Det skulle vara en smal sak att montera ett par kylflänsar för de som vågar.

#62

Postad 23 februari 2003 - 11:45

Unregistered29a809d8
  • Unregistered29a809d8
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
ACat!
Nu har jaf iofs en vanlig 2800:a men jag har samma problem med frysningar.
Jag kör progressivt och frysningarna finns där.
Min spelare är placerad väldigt luftigt så det borde inte vara problemet, för nog skall den väl klara av vanlig rumstemperatur, tycker jag.
Spelaren är nu på rep hos HiFi-klubben för andra gången så vi får se om de kan fixa den.

#63

Postad 23 februari 2003 - 11:50

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Off T: Jag har fått tillbaka min Sony DVD som jag misstänkte att det var fel på lasern. Lasern är bytt och spelaren fungerar hur bra som helst nu. Är såå nöjd.

On T: Tråkigt att höra att man inte kan köpa en pryl nuförtiden (väldigt dyr i detta fallet) och räkna med att den fungerar felfritt.

#64

Postad 23 februari 2003 - 12:19

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Vad ska man säga?

Tror också att det är värme utvecklingen som orsakar problemen efter som frysningar och hack oftast kommer en bra bit in i filmerna och oftast i väldigt långa filmer. Har inte tänkt börja montera några kylflänsar på en ny spelare.
Ska prova att köra i puredirect läge ett med allt påslaget, video, digitalkretsar och displayen. Vet inte om det hjälper men kanske några kretsar är avstängda och värmeutvecklingen minskar? Om hembiobutiken låter mig köra den senaste patchen som påstås vara Denons officiella så ska jag prova den också (även om det explicit står att den inte löser frysnings problemet. Men man vet ju aldrig.) Om inget funkar så tror jag att hembiobutiken ska få ta tillbaks min spelare och skicka upp en HK DVD25.

[;)] Jag som haft ett sådant förtroende för Denon.....

#65

Postad 23 februari 2003 - 14:01

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
lite OT men jag fattar ändå inte att affärer säljer de maskiner fortfarande. Jag menar om de vet att problemet existerar efter oenkliga mjukvaru uppdateringar så är de fortfarande envisa med att sälja de.

Jag planerar att investera i Denons DVD av 3800 kaliber men väntar tills det hela blir fixat eller när Denon släpper nya maskiner. Jag menar om alla biltillverkare kan kalla in tusentals bilar så varför kan inte Denon göra det. Jag äger själv Denon avr 3803 o haft 3800-an hemma för test och kan bara säga så länge den funkar är det absoult bästa DVD/cd maskin jag någonsin har haft men jag avvaktar med eventuella köp tills det hela blir åtgärdat.

Man börjar tappa förtroende för Denon ;)

#66

Postad 23 februari 2003 - 17:12

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Bara sa att vi inte tappar perpektiven....3800 ar i ovrigt den mest valbyggda dvd spelare jag sett under 40 papp sa ni som kopt den behover inte vara generellt besvikna....trakigt med frysningarna dock.

#67

Postad 23 februari 2003 - 18:20

Unregistered29a809d8
  • Unregistered29a809d8
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Jag tycker att man skall vara grymt besviken om man köper en spelare för 15000 kr och den inte fungerar tillfredställande.
Hur bra den än är de gånger den fungerar så skall man inte tolererera fel av den här kalibern.
Upp till kamp mot Denon.
De måste rycka upp sig då det verkar vara mycket fel på deras senaste DVD-modeller (2800, 2800 mkii, 3800 och säkert någon fler som jag har missat).
Hoppas den nya 2900:an blir den första felfria spelaren på ett bra tag.
Mitt förtroende för Denons DVD-spelare är lågt nu och detta tillsammans med HiFi-klubbens klantiga agerande vid reparationer gör inte saken bättre.

#68

Postad 25 februari 2003 - 00:50

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
2900 ska komma ut i maj månad....fan, då blir semester i faran :)

ca: 1300 € kommer den att kosta...

#69

Postad 25 februari 2003 - 11:01

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Vet inte om jag har flyt eller? Kör med allt påslaget i puredirect läge ett och har sett tre filmer nu. Inte minsta antydan till hack. Hoppas jag kan skriva samma sak om en månad och x-antal filmer. [:I]

#70

Postad 26 februari 2003 - 16:54

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by A8
Bara sa att vi inte tappar perpektiven....3800 ar i ovrigt den mest valbyggda dvd spelare jag sett under 40 papp sa ni som kopt den behover inte vara generellt besvikna....trakigt med frysningarna dock.


Du missar poängen totalt. Det spelar ingen roll hur välbyggd, bra bild etc, den har ett fel som gör att den som vet om det ändå inte vill köpa den ny. Hur tror du andrahandsvärdet är för denna produkt? Om man sitter och tittar på en film och den pausar upp till 30ggr på en timma, har du ingen förståelse för att detta är irriterande? Om jag lägger 12000 kr på en dvd spelare så skall den vara perfekt i funktionen.

Mitt förtroende för Denon är obefintligt. Det enda rätta av dem vore att ge pengarna tillbaks eller en reparation som åtgärdar felet. Deras policy att säga att de inte hittar något fel alternativt åtgärda felet utan att åtgärda det är oseriöst och kan bara benämnas lurendrejeri. Och att åtgärda felet och samtidigt säga att man inte hittar något fel tycker jag är allra värst för förtroendet (se nedan).

För er som funderar på kommande modeller typ 2900. Ni tar en oerhörd risk.

Nåväl, jag har nu spelat fyra filmer nu utan någon ordentlig frysning. Däremot har jag märkt två upprepbara mycket korta pauser, som troligtvis är lagerbyten.

Det kan vara så att de har bytt lasern utan att säga det. Jag får ju firmware drv 6193, och vad jag vet är det bara de spelare med nyaste lasern som får fram denna siffra. Men jag har inte hela bilden, så det är mest en slutsats baserad på ett begränsat antal spelare jag hört talas om. I sådana fall måset jag säga att de är ännu mer oseriösa. Tänk om jag nu hade skickat in spelaren till göteborg för att byta hela lasern och de har redan satt in en ny?

#71

Postad 27 februari 2003 - 19:56

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Tror att värmen är den stora boven i dramat kring denon spelarna. lyssnade musik i 6 timmar igår. Inget fel på ljudet tyckte jag men spelaren var hyggligt varm. Och skivorna väldigt varma. Så börjar jag titta på displayen. Hehehe....

Måste skratta åt eländet. Den räknar typ 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 12, osv... När den hoppar ett par siffror så väntar siffrorna i displayen in hoppet tex 3 sek mellan 5 och 8 innan den fortsätter räkna. Detta har jag bara sett nu när spelaren är varm. Fortfarande inga ryck eller missar i ljudet sedan jag börjat köra med puredirect. Spelaren genererar helt klart för mycket värme utan att kunna ventilera ut det. Skivorna och släden är varmare än det relativt svala ytterhöljet på spelaren.

Ska se en film eller två ikväll hoppas att lirar på som det ska....

#72

Postad 27 februari 2003 - 20:08

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Trist det här med frysningar. Andreas hur länge har du haft din spelare? Funderar om spelarna pallar med att gå så varma att dom börjar hacka hur länge som helst?

Per S: Du måste hålla oss informerade om din spelare. Om den är hackfri eller inte. Min spelare har samma drivare som din just nu. ESS A30N, DRV 6193-2, ESS 6134-4, PANEL 6093-2

#73

Postad 27 februari 2003 - 20:56

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Jag såg femte elementet igår av reg 2 versionen och där fanns två mycket korta pauser som båda gick att upprepa. Lagerbyten? Jag kopplade genast in en lånad sony 305 som kostar 10% ca av 3800. Ena pausningen kom på sonyn på exakt samma ställe som denon. Ett lagerbyte allyså. Den andra pausningen kom inte alls med sonyn. Lagerbyte som sonyn klarade av men inte Denon?

Acat, av alla dina siffror att döma har du absolut senste versionen av både apparaten och firmware.

#74

Postad 28 februari 2003 - 13:32

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Per S,
Nja...min erfarenhet är att det är mycket få spelare som inte har en del hyss för sig.
Prioriterar man ljud och bild kvalite så är det forfarande en kanon maskin.
Om jag var tvungen att välja mellan en maskin som har lite hyss för sig och en med dåligt bild och ljudkvalite skulle jag utan tvekan valt den med en del hyss.

Detta sagt var inte syftet att på något sett försvara Denon då även jag tycker det är under all kritik dock försöker Denon fixa till det och vad jag sett så här långt är det mer än vad någon annan tillverkare skulle erkänna.

Michael

#75

Postad 01 mars 2003 - 13:52

Unregistered29a809d8
  • Unregistered29a809d8
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Fick tillbaka min 2800:a i förrgår efter reparation hos HiFi-klubben.
Har bara hunnit testa en film än så länge och den fungerade felfritt, skönt.
De bytte laser IGEN, vilket de gjorde även förra gången den var inne på rep.
Jag påpekade detta men de hävdade att det ÄR lasern som är problemet.
Hoppas nu bara att det är en ny bättre typ av laser som de har satt in den här gången.
Den här gången skötte sig klubben bättre, då jag bara behövde vänta i 3 veckor på att få tillbaka min spelare jämfört med 3 månader förra gången.

ACat: Jag har haft min 2800:a i 1 1/2 år och som sagt har jag min spelare står väldigt luftigt och svalt så värme borde inte vara något problem i mitt fall.

#76

Postad 02 mars 2003 - 11:00

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Andreas: Var inte så säker på det. Min står också luftigt men spelaren blir ändå mycket varm. Skalet brukar oftast bara vara ljumet med två ställen som är lite varmare än så. Men släden och skivorna blir väldigt varma. Och spelaren tycker jag uppförsig ungefär som grafikkorten i datorer gör när dom blir för varma. Så jag misstänker fortfarande värmen.

Hade ett kort ryck i the Usual Suspects igår. Bortsett från det så lirar det på bra nu. Vet inte om det beror på att jag kör i pure direct eller om jag bara har flyt nu....

#77

Postad 10 mars 2003 - 21:22

Unregisteredef4c8d2e
  • Unregisteredef4c8d2e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Per S
Min 3800 har drabbats av det i USA via avsforum.com så kända problemet att den vissa filmer, helt slumpmässigt fryser bilden. Det brukar inträffa efter ca 1h och sker sedan 1 - 3ggr och varar 0.5 - 5 sekunder.
Spelaren blir dessutom mkt varm.
I USA har Denon bestämmt att byta ut laser pickupen på alla 3800 som har detta problem.

Har du samma problem??
[:)]

#78

Postad 10 mars 2003 - 21:32

Unregisteredef4c8d2e
  • Unregisteredef4c8d2e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Per S
Min 3800 har drabbats av det i USA via avsforum.com så kända problemet att den vissa filmer, helt slumpmässigt fryser bilden. Det brukar inträffa efter ca 1h och sker sedan 1 - 3ggr och varar 0.5 - 5 sekunder.
Spelaren blir dessutom mkt varm.
I USA har Denon bestämmt att byta ut laser pickupen på alla 3800 som har detta problem.

Har du samma problem??

OOOPHS!!!

Hei PER!!

Har nettopp fått min DVD 3800 tilbake fra rep,det tok to og en halv uke men det var verdt det.
Verkstedet har skiftet laserpickup og software slik at spesifikasjonene nå er disse.

serial:2098401205
Ess:720n
Drv: 6193-2
Ess: 6134-2
Panel: 6093-2

Har testet spilleren med alle de diskene som jeg kunne huske ga meg problemer med lagskiftet,og så langt har jeg ikke kunnet oppdage et eneste lagskifte.
Denne spilleren er jævla god og passer perfekt til min AVC-A1SR forsterker.
Jeg lurer også på å skaffe meg en SACD spiller men tror jeg venter til DVD 2900 kommer ut.
PS!!
Utenom lagskifte problemene har jeg ikke hatt noe annet feil på denne spilleren:

Med vennlig hilsen
TERJE S[:)]

#79

Postad 10 mars 2003 - 22:01

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet Terje!!
Ja, bilden är fantastisk med 3800.

Vad har du för projektor till 3800?
Har du möjlighet att posta några screenshots?

Min egen 3800 har nu spelat 10 filmer mer eller mindre problemfritt sen den var inne på reparation, så nu när jag kan börja slappna av så skall jag sluta gnälla på Denon. Det verkar som att även jag fick den nya lasern trots allt!

mvh
per

#80

Postad 12 mars 2003 - 18:43

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Jag läste att 3800 skall sluta säljas i england nu. Kanske lite konstigt med tanke på att det inte är länge sedan den släpptes.

Det har väl med deras rykte att göra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.