Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Bygga absorbenter sjÀlv! Vilket tyg och isolering?

158 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 augusti 2018 - 07:54

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlĂ€gg
  • 0

Vad Ă€r det för flödesmotstĂ„nd pĂ„ Jysks skummadrass? Är det samma pĂ„ alla deras modeller?

 

Ja tyvĂ€rr har jag inte sett nĂ„gra mĂ€tningar pĂ„ deras madrasser, men en generell recommendation om man kör isolering Ă€r 25 kg/mÂł sĂ„ det borde kunna tillĂ€mpas Ă€ven pĂ„ dessa. Se bara till att det gĂ„r att blĂ„sa igenom (sĂ„ att porerna Ă€r öppna). Jag skulle hellre anvĂ€nda dessa Ă€n markskiva dĂ„ jag tycker de knappt slĂ€pper igenom nĂ„gon luft sĂ„ de borde inte göra sĂ„ stor nytta.



#102

Postad 29 augusti 2018 - 08:48

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

Hundrakg. Jag vet inte riktigt vad du svarar pÄ eller vad du vill ha sagt med dina inlÀgg.

 

Min poÀng var i.a.f. att skum i allmÀnhet, och skum helt utan nÄgra siffror att rÀkna pÄ i synnerhet, Àr dÄligt val för att akustikbehandla med. HÀlsoaspekterna nÀmnde jag vÀl absolut inget om?

https://foamline.com...heskiy-porolon/

 

den lÀnken sÀger nÄt om certipur, Àr ju en sida om akustisk foam... ingen aning, bara undrar jag med.

men jag kan ha fel ang just om "certipur", de kanske Àr en certifiering bara, och inte sÀger nÄt om materialet??? ingen aning....

 

MEN Om nu jysk:s madrasser skulle vara ok, om nÄgon nu kan ta reda pÄ det, eller testa sjÀlv, mÀta sjÀlv? sÄ hade det varit ett bra val ur hÀlsoaspekt, samt billigt.

 

De andra jag bladdrade om var mest ur hÀlso aspekt, vilket Àr Ànnu viktigare för mig i alla fall..

 

har ej sagt att jysks madrasser Àr ett bra val för dÀmpning i ett rum, men de vet vi inte förrÀn nÄn tagit reda pÄ, eller mÀtt....


Redigerat av hundrakg, 29 augusti 2018 - 08:53.


#103

Postad 29 augusti 2018 - 08:56

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

https://jysk.se/sovr...skum-80x200x3cm

 

hÀr Àr nÄt annat..

 

Storlek: Bredd: 80 cm, LÀngd: 200 cm, Höjd: 3 cm KÀrna: Polyeterskum KÀrna kvalitet: 23 kg/m³

#104

Postad 29 augusti 2018 - 10:13

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 1

Besvikelsen nĂ€r det har hĂ€nt grejer i trĂ„den och man tror det har kommit ett svar pĂ„ ens frĂ„gor, för att endast visa sig handla om killgissande inlĂ€gg med slumpmĂ€ssigt utvalda produkter som eventuellt kan funka kanske om nĂ„gon törs testa.  :mellow:



#105

Postad 29 augusti 2018 - 12:39

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlĂ€gg
  • 1

Besvikelsen nĂ€r det har hĂ€nt grejer i trĂ„den och man tror det har kommit ett svar pĂ„ ens frĂ„gor, för att endast visa sig handla om killgissande inlĂ€gg med slumpmĂ€ssigt utvalda produkter som eventuellt kan funka kanske om nĂ„gon törs testa.  :mellow:

 

Jag har tidigare kört 90mm stenull med densitet av 25 kg/mÂł utanpĂ„ satt en blandning av aixfoams sh002 (6cm) och Thomanns plattor som liknar sh002. 
 
Utanför det hÀngde ett luftigt gardintyg.
 
Materialet med inspiration av vad Öhman brukar rekommendera till rummen han ritar, vilket jag gillar karaktĂ€ren pĂ„.
 
Kommer inte ihÄg exakta mÄtt men det gick in ca. 60cm bakom högtalarna pÄ varje sida och 150cm ut i rummet. Det gick frÄn golv till tak.
 
Jag har för mig jag dÀmpade 2 eller 3 reflexer, anvÀnde Andreas gÀlkalkylator för att se vart reflexerna hamnade i mitt rum.
 

 

 

post-67799-0-73796600-1533910585_thumb.jpg

 

I ditt fall hade jag dÀmpat sidovÀggarna sÄ lÄngt som 2a eller 3e reflexen gÄr med 90mm stenull och aixfoams sh0002 panel utanpÄ.

FramvÀggen hade jag dÀmpat sÄ att reflexen tas, vilket brukar vara lite innanför högtalaren (kanske dÀr det röda 210cm strecket gÄr), men det finns kalkylatorer för vart den hamnar. Det i mitten hade jag lÀmnat som det Àr eller satt in en eller flera diffusorer för att inte överdÀmpa (jag tycker det blir lite för trÄkigt dÄ).

 

Som tyg utanför dÀmpet pÄ sidovÀggarna sÄ hade jag kört med Ikeas svarta för 19kr/lpm, slÀpper igenom bra med luft.

 

Taket har jag för dÄlig koll pÄ för att nÀmna nÄgot om.



#106

Postad 29 augusti 2018 - 16:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 1

Ja tyvĂ€rr har jag inte sett nĂ„gra mĂ€tningar pĂ„ deras madrasser, men en generell recommendation om man kör isolering Ă€r 25 kg/mÂł sĂ„ det borde kunna tillĂ€mpas Ă€ven pĂ„ dessa. Se bara till att det gĂ„r att blĂ„sa igenom (sĂ„ att porerna Ă€r öppna). Jag skulle hellre anvĂ€nda dessa Ă€n markskiva dĂ„ jag tycker de knappt slĂ€pper igenom nĂ„gon luft sĂ„ de borde inte göra sĂ„ stor nytta.

 

Med en markskiva har du sannolikt tillgÄng till luftflödesmotstÄndet och kan rÀkna ut dess effekt vid olika tjocklek och frekvenser. Till vissa applikationer passar de utmÀrkt, till andra inte (oavsett vad du tycker). Fördelen Àr att du vet innan du börjar bygga.

 

Jysks skumgummi har vi inte en susning om nÄgra vÀrden pÄ (nej, du kan inte anta att samma densitet ger samma vÀrden i övrigt) utan det Àr ren chansning.

 

Jag hÄller med Drue, sluta gissa ;)



#107

Postad 29 augusti 2018 - 16:57

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

Men för mig Ă€r hĂ€lsoaspekten Ă€nnu viktigare, har man skivor pĂ„ vĂ€ggarna man "gissat" att de inte bör vara farliga, dĂ„ vet man inget heller ju egentligen, eller hur? Lite svĂ„rt att pröva sig fram dĂ€r och hoppas man ej fĂ„r skador i lungorna med tiden......DĂ€rför bör valet ligga i första hand kring material dĂ€r de kan garantera att man i stort sett kan sova pĂ„ det utan att riskera sina lungor, man fĂ„r vĂ€l köpa hem lite o testa sjĂ€lv, mĂ€ta fram, Ă€r man nöjd Ă€r man.... 


Redigerat av hundrakg, 29 augusti 2018 - 17:04.


#108

Postad 29 augusti 2018 - 21:44

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 1
MR_Empa - tack! Ska kolla vidare pÄ dina tips, sÀrskilt pÄ kalkylatorn.

hundrakg - vi har nog lite olika ingĂ„ngar till det dĂ€r. Personligen vĂ€ljer jag att tro att byggmaterial som anvĂ€nds mest hela tiden utan nĂ„gon vidare hĂ€lsoklassning bör vara sĂ€kert att anvĂ€nda, sĂ€rskilt nĂ€r man ”syr in” det, och dĂ€rmed anvĂ€nder jag helst det som ger (bevisat och utrĂ€knat) bĂ€st resultat. Men vill du hellre börja i andra Ă€nden, sĂ„nt som Ă€r ofarligt och kanske gör nytta, sĂ„ Ă€r det ju bara att köra. Det kĂ€nns som en lĂ„ng och mödosam vĂ€g till resultat, men to each their own.

#109

Postad 30 augusti 2018 - 07:17

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlĂ€gg
  • 0

Med en markskiva har du sannolikt tillgÄng till luftflödesmotstÄndet och kan rÀkna ut dess effekt vid olika tjocklek och frekvenser. Till vissa applikationer passar de utmÀrkt, till andra inte (oavsett vad du tycker). Fördelen Àr att du vet innan du börjar bygga.

 

Jysks skumgummi har vi inte en susning om nÄgra vÀrden pÄ (nej, du kan inte anta att samma densitet ger samma vÀrden i övrigt) utan det Àr ren chansning.

 

Jag hÄller med Drue, sluta gissa ;)

 

Absolut, har man data hur luften gÄr igenom markskivan Àr ju det vÀldigt anvÀndbart. Men till vilka applikationer passar markskivor utmÀrkt?



#110

Postad 30 augusti 2018 - 07:55

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

MR_Empa - tack! Ska kolla vidare pÄ dina tips, sÀrskilt pÄ kalkylatorn.

hundrakg - vi har nog lite olika ingĂ„ngar till det dĂ€r. Personligen vĂ€ljer jag att tro att byggmaterial som anvĂ€nds mest hela tiden utan nĂ„gon vidare hĂ€lsoklassning bör vara sĂ€kert att anvĂ€nda, sĂ€rskilt nĂ€r man ”syr in” det, och dĂ€rmed anvĂ€nder jag helst det som ger (bevisat och utrĂ€knat) bĂ€st resultat. Men vill du hellre börja i andra Ă€nden, sĂ„nt som Ă€r ofarligt och kanske gör nytta, sĂ„ Ă€r det ju bara att köra. Det kĂ€nns som en lĂ„ng och mödosam vĂ€g till resultat, men to each their own.

jag förstÄr absolut hur du/andra tÀnker och vÀgen de tar, jag Àr bara lite skraj sjÀlv nÀr de gÀller hÀlsan..

de duger inte för mig med: det "bör" eller jag "skulle tro" .....  :)

 

I smÄ rum blir de inte sÄ dyrt med riktiga grejor som Àr gjorda för ÀndamÄlet, blir nog den vÀgen för mig i vÄrt rum sen som Àr ganska litet ÀndÄ..


Redigerat av hundrakg, 30 augusti 2018 - 07:59.


#111

Postad 30 augusti 2018 - 07:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

Absolut, har man data hur luften gÄr igenom markskivan Àr ju det vÀldigt anvÀndbart. Men till vilka applikationer passar markskivor utmÀrkt?

 

 

Behandling av förstareflexer med relativt tunna skivor Àr ett bra exempel. Dels gÄr de lite lÀgre i frekvens Àn fluffigare material och dels sÄ underlÀttar styvheten monteringen.



#112

Postad 30 augusti 2018 - 09:01

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlĂ€gg
  • 0

Behandling av förstareflexer med relativt tunna skivor Àr ett bra exempel. Dels gÄr de lite lÀgre i frekvens Àn fluffigare material och dels sÄ underlÀttar styvheten monteringen.

 

Jag mÄste vara rÀtt dÄlig pÄ att googla, men har du nÄgot exempel pÄ luftflödesmotstÄnd pÄ en markskiva?
Som ett exempel har Isover Piano https://www.isover.s...rulle-stal-c600 6000 Pa.s/mÂČ.

SÄ hÀr beter sig Isover Piano i 95mm version. Hade varit intressant att jÀmföra med en markskiva.

http://www.acousticm...d11=95&v11=6000



#113

Postad 30 augusti 2018 - 09:44

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Jag har tÀnkt att fylla upp volymen bakom duken med fluff som en "mjuk" baffelvÀgg, 30 cm djup. Funderade om jag skulle gÄ pÄ ett sÀkert kort, P70 skivan, men skulle krÀvas 20 stycken -> ca 6500 kr nÄgot jag inte Àr beredd att lÀgga ut. Har tidigare varit inne pÄ lin-, ull- eller hampaisolering som ett alternativ. Precis som hundrakg, sÀtter jag hÀlsoaspekten vÀldigt högt vid prioritering. Kanske att man kan kombinera nÄgon industri isolering (nÀmnd ovan) och ett lager P70 nÀrmast duken?

 

NĂ„gon snackade om att test madrass frĂ„n jysk, de Ă€r inte sĂ„ stora pengar i sammanhanget och jag har mĂ€tutrustning sĂ„ ev skulle ett sĂ„dan test kunna göras. Funkar det sĂ„ funkar det Ă€ven om det stĂ„r bĂ€ddmadrass pĂ„ produkten och inte akustikskiva/ stenull isolering. 



#114

Postad 30 augusti 2018 - 10:57

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

 

 

NĂ„gon snackade om att test madrass frĂ„n jysk, de Ă€r inte sĂ„ stora pengar i sammanhanget och jag har mĂ€tutrustning sĂ„ ev skulle ett sĂ„dan test kunna göras. Funkar det sĂ„ funkar det Ă€ven om det stĂ„r bĂ€ddmadrass pĂ„ produkten och inte akustikskiva/ stenull isolering. 

de hade varit intressant o veta



#115

Postad 31 augusti 2018 - 09:06

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Skulle vara bra att veta om det Ă€r öppna celler i dessa skummadrasser. För att kunna absorbera mĂ„ste det vara öppna celler, dvs kunna slĂ€ppa igenom luft. SĂ„ om du, hundrakg, besöker jysk nĂ„gon dag, kolla om det gĂ„r att blĂ„sa igenom madrassen. 

 

Dessa tvÄ skulle kunna vara intressanta:

https://jysk.se/sovr...s-f30-dreamzone

https://jysk.se/sovr...60x120-basic-f5



#116

Postad 31 augusti 2018 - 09:25

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

jag har denna hemma:

 

https://jysk.se/sovr...0x200-basic-f30

 

den gÄr att blÄsa igenom provade nyss..


Redigerat av hundrakg, 31 augusti 2018 - 09:29.


#117

Postad 31 augusti 2018 - 09:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

Jag mÄste vara rÀtt dÄlig pÄ att googla, men har du nÄgot exempel pÄ luftflödesmotstÄnd pÄ en markskiva?
Som ett exempel har Isover Piano https://www.isover.s...rulle-stal-c600 6000 Pa.s/mÂČ.

SÄ hÀr beter sig Isover Piano i 95mm version. Hade varit intressant att jÀmföra med en markskiva.

http://www.acousticm...d11=95&v11=6000

 

Jag frÄgade knauf nÀr jag byggde mina för ca 4 Är sedan. Minns jag rÀtt var de pÄ ca 25000Pa.s/m2.

 

http://www.acousticm...24=50&v24=25000

 

Problemet jag har med madrasserna Ă€r att ingen har en aning. Det kan vara 10000Pa.s/m2 och det kan vara 500. Är det runt 500 sĂ„ blir det löjligt liten effekt för ganska stora absorbenter.

 

http://www.acousticm...d24=100&v24=500

 

Är man nojjig över hĂ€lsoaspekten bör man titta pĂ„ andra material med kĂ€nda egenskaper som basotect eller liknande. Lite dyrare men ett förutsĂ€gbart resultat vilket oftast blir billigare i slutĂ€ndan.



#118

Postad 03 september 2018 - 20:49

Adhoc1
  • Adhoc1
  • AnvĂ€ndare

  • 240 inlĂ€gg
  • 1

Ett alternativ för den som Ă€r orolig för fina fibrer i luften, avgasning av bindemedel etc, och istf madrasser eller annat med okĂ€nda akustiska egenskaper Ă€r TrĂ€ullit. Ren trĂ€ull sammanbunden av uppslammad cement. Fördelar: Andas, -tar upp och ger ifrĂ„n sig fukt utan nĂ„gon risk för mögel dĂ„ cementen Ă€r basisk och omöjliggör mögelpĂ„vĂ€xt. -AlltsĂ„ utmĂ€rkt i "misstĂ€nkta" kĂ€llarutrymmen under jord. Noll lukt / avgasning. Helmatt, -bra i en biogrotta dĂ„ den inte reflekterar ljus nĂ€mnvĂ€rt. Formstabil men skrĂ€par ned och slöar verktyg om den ska kapas. Nackdelar: Ganska tung/mÂČ, helt vĂ€rdelös att skruva i. Ska den hĂ€ngas upp pĂ„ vĂ€gg fĂ„r man limma pĂ„ nĂ„gon trĂ€ribba pĂ„ baksidan för att fĂ€sta krokar eller annat. Tar knappast nĂ„got högra WAF / skönhetspoĂ€ng. 

 

Ska man dÀmpa Àven lÀgre frekvenser gÀller samma som för annan resistiv absorbent. 50 mm tjocklek duger inte om man effektivt vill absorbera lÀgre Àn typ 400 Hz. Googla för mer info, interiörbilder etc.

 

Googla pĂ„ TrĂ€ullit respektive Tectum Insulation mer info, interiörbilder etc. Jag antar att det inte Ă€r nĂ„gra superavgörande skillnader i absorbtionsvĂ€rden mellan svenska TrĂ€ullit och amerikanska Armstrong Tectum: https://www.armstron...-data-sheet.pdf 


Redigerat av Adhoc1, 03 september 2018 - 21:00.


#119

Postad 08 december 2018 - 22:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Ska nog Ă€ntligen ta tag i detta snart. TĂ€nkte köra pĂ„ markskiva frĂ„n Bauhaus men den fanns tydligen inte i lager hĂ€r i Sundsvall. SĂ„ istĂ€llet kikar jag pĂ„ denna stenullsskiva https://www.k-rauta....455x1220mm-stĂ„l

FÄr ganska mycket mer Àn jag egentligen behöver dÀr men tÀnker att till rÀtt pris sÄ kan jag nog alltid sÀlja resten vidare. TÀnkte göra tvÄ stycken absorbenter att stÀlla bakom högtalarna. 28x70mm virke, rektangulÀr ram. Bredden blir dÄ 51cm och höjden har jag inte riktigt bestÀmt mig för om jag ska köra full höjd (127.5cm) eller om jag ska kapa ner dom lite. Högtalarna Àr precis 100cm höga sÄ det vore snyggt att ha sÄ att absorbenten sticker ut lika mycket Ät varje hÄll liksom. DÄ blir höjden 114cm istÀllet.

 

TĂ€nkte klĂ€ dom med tyg frĂ„n Ohlssons Tyger eftersom det finns hĂ€r i stan. Först ett varv med ett vitt tyg som "bas" och sedan ett varv till med nĂ„gon diskret fĂ€rg och fin struktur, typ http://www.ohlssonst...6_16_10840.aspx eller liknande. Funderar lite pĂ„ om man ska kosta pĂ„ lite tunnt polyestervadd typ http://www.ohlssonst..._2008_3762.aspx (vet dock inte hur tjockt det Ă€r) för att ha som "filter". Men tvĂ„ lager tyg kanske rĂ€cker, det Ă€r ju inte som att man kommer ha absorbenterna som bollplank eller smiskdyna direkt.



#120

Postad 05 januari 2019 - 13:24

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

de hade varit intressant o veta

 

Köpte madrassen för extra sovplats till julen och för att slÄ tvÄ flugor i en smÀll sÄ valda jag den frÄn Jysk. Har provat tvÄ olika mic uppstÀllningar, MLP = mitten platsen i soffan, och P2= till höger i soffan.

MĂ€tt 15-20KHz enligt, utan madrass, pĂ„ golvet, i hörnet, framför fönstret och framför dörren. 

 

Kanske Àr en madrass för liten yta för att pÄverka tror jag ska prova nÄgon isolering istÀllet. TÀnkte börja med TrÀfiberskivor frÄn Hunton.

 

UrsĂ€kta stöket. 



#121

Postad 06 januari 2019 - 14:14

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

de hade varit intressant o veta

 

Köpte madrassen för extra sovplats till julen och för att slÄ tvÄ flugor i en smÀll sÄ valda jag den frÄn Jysk. Har provat tvÄ olika mic uppstÀllningar, MLP = mitten platsen i soffan, och P2= till höger i soffan.

MĂ€tt 15-20KHz enligt, utan madrass, pĂ„ golvet, i hörnet, framför fönstret och framför dörren. 

 

Kanske Àr en madrass för liten yta för att pÄverka men, för min del blir det att prova nÄgon isolering istÀllet. TÀnkte börja med TrÀfiberskivor frÄn Hunton.

 

UrsĂ€kta stöket. 

 

 

Edit:

LĂ€nk till REW filen

https://www.dropbox.... Jysk.mdat?dl=0

Bifogad fil(er)



#122

Postad 10 januari 2019 - 18:22

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

T7jk0NU.jpg

sJLB1Br.jpg

kNnMOSU.jpg

PSCyKBK.png

QjrQ1k6.png

98Piz71.png

zkwHrRC.png

SoDrifa.png

 

En absorbent halvklar. Ska klÀs med ett till lager tyg. Gjorde bara ett lager pÄ ena ramen idag, hade inte direkt MVG i syslöjd sÄ det dÀr med att fÄ till snygga hörn visade sig vara en utmaning. 70mm rockwool markplatta Àr det i alla fall, 60x120cm.



#123

Postad 02 mars 2019 - 00:18

Iceman666
  • Iceman666
  • LĂ€rjunge

  • 444 inlĂ€gg
  • 1
Skall göra nÄgra till biorummet och sÄg denna sida som kanske nÄgon mer Àn jag Àr intresserad av.
http://www.bobgolds....oefficients.htm

#124

Postad 19 juni 2019 - 18:38

anttoon
  • anttoon
  • AnvĂ€ndare

  • 131 inlĂ€gg
  • 0
Jag hÄller pÄ att göra nÄgra absorbenter och har anvÀnt biltema fiberduk och ovanpÄ det biltema markduk. Blev faktiskt bra med markduk och det gick lÀtt att andas genom det. Dom ska jag ha i taket men pÄ vÀggarna har jag tÀnkt ha nÄtt ljusare tyg. Var pÄ Ikea i dag och kollade lite men alla tyger gick det tungt att andas igenom tycker jag. Hur viktigt Àr det att man ska kunna blÄsa genom tyget.

#125

Postad 02 september 2019 - 14:12

Unregisteredf3f0f480
  • Unregisteredf3f0f480
  • Rookie

  • 1 inlĂ€gg
  • 0

Jag ska ocksĂ„ bygga en del absorbenter sjĂ€lv. Har inte bestĂ€mt mig för stenull (sĂ€krare) eller glasull (effektivare). Eftersom barnen ska vistas i rummet Ă€r jag lite nojig om hĂ€lsoriskerna. LĂ€ser allt frĂ„n livsfarligt till totalt överdrivet pĂ„ olika forum. Vad tror ni om att plasta in allt med gladpack? Ă„r ju trots allt de lĂ€gre jag vill Ă„t. Samtidigt kanske inte gladpacken Ă€r sĂ€rskilt Ă„ldersbestĂ€ndig? NĂ„gon som sitter pĂ„ en annan (enkel och billig) lösning?

 



#126

Postad 02 september 2019 - 18:57

kribban
  • kribban
  • MĂ€stare

  • 3 037 inlĂ€gg
  • 0

Jag byggde mina med jysk bĂ€ddmadrass F30. Tycker att det fungerar riktigt bra men det Ă€r en nödlösning tills jag kan ta mig till TĂ€by 



#127

Postad 03 november 2019 - 00:55

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

 

Jag ska ocksĂ„ bygga en del absorbenter sjĂ€lv. Har inte bestĂ€mt mig för stenull (sĂ€krare) eller glasull (effektivare). Eftersom barnen ska vistas i rummet Ă€r jag lite nojig om hĂ€lsoriskerna. LĂ€ser allt frĂ„n livsfarligt till totalt överdrivet pĂ„ olika forum. Vad tror ni om att plasta in allt med gladpack? Ă„r ju trots allt de lĂ€gre jag vill Ă„t. Samtidigt kanske inte gladpacken Ă€r sĂ€rskilt Ă„ldersbestĂ€ndig? NĂ„gon som sitter pĂ„ en annan (enkel och billig) lösning?

 

Plastar du in, Àr det ingen absorbent lÀngre. DÀrav poÀngen med att klÀ dem med ett tyg man kan andas igenom. SÄ lÀnge du inte dansar med absorbenten, frigör sig inte fibrerna. Bindmedel spelar dock roll; du bör undvika formaldehyd.



#128

Postad 03 november 2019 - 01:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0
För lÀgre frekvenser spelar inte ett tunt, lufttÀtt, skikt nÄgon roll. Det kan t.o.m. förbÀttra effekten.

#129

Postad 03 november 2019 - 23:14

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

För lÀgre frekvenser spelar inte ett tunt, lufttÀtt, skikt nÄgon roll. Det kan t.o.m. förbÀttra effekten.

Sant; vet du/kan du lÀnka till hur man bygger en membranabsorbent eller liknande som framför allt tar i basomrÄdet?



#130

Postad 04 november 2019 - 15:41

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlĂ€gg
  • 1

HÀr Àr lite info och bilder pÄ dem.

Jag sjÀlv tycker de verkar svÄra att göra.

https://www.gearslut...bsorber-49.html

https://www.gearslut...-absorbers.html


Redigerat av Sintei, 04 november 2019 - 15:45.


#131

Postad 04 november 2019 - 17:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 1

Sant; vet du/kan du lÀnka till hur man bygger en membranabsorbent eller liknande som framför allt tar i basomrÄdet?

 

Ethan winer har skrivit lite om det: http://ethanwiner.com/density.html

 

Om du verkligen Àr ute efter att bygga absorbenter som Àr effektiva i basomrÄdet men tar liten plats sÄ Àr de Sintei lÀnkar vÀldigt intressanta.



#132

Postad 04 november 2019 - 20:54

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

Tack, ska kika pÄ dem.

Finns lite att bita i ser jag. :)

 

Det finns tips pÄ kring svenska enkelt tillgÀngliga akustikmaterial (isolering), bla frÄn Isover i denna trÄd:

https://www.minhembi...howtopic=289186

 

och mer utförliga i denna:

https://www.gearslut...=1#post14303269

 

 

Som synes har jag frĂ„gor pĂ„ Knauf Space Roll 039, som jag gĂ€rna anvĂ€nder, dĂ„ jag baxat hem dem utan bil. 

Inofficiellt verkar de ha rÀtt flödesresistivitet enligt trÄden ovan pÄ Gearslutz,

- mer specifikt i inlÀgg #20

https://www.gearslut...07&postcount=20

 

- men om ni kan bekrĂ€fta att det ligger pĂ„ ca 5 kPa x s / mÂČ, sĂ„ vore det kul.


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 november 2019 - 23:29.


#133

Postad 04 november 2019 - 21:13

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

Dessa har passande flödesresistivitet för 5-10cm tjocklek. Du bör inte gÄ under 5cm och sÀtt dÄ gÀrna med lite luftspalt för att förbÀttra effekten. 5cm tjocklek med lika stor luftspalt Àr nÀstan lika bra som 10cm tjocklek direkt mot vÀgg. 15-20cm Àr egentligen rÀtt optimalt för denna typ av absorbent men ser nog lite extremt ut. :P Inte ofta man ser sÄ tjocka tycker jag. TrÀram sabbar dock absorptionen frÄn sidorna men blir vÀl svÄrt att undvika om det ska bli snyggt.

http://www.bauhaus.s...l-50-2-88m.html
http://www.bauhaus.s...l-75-2-16m.html
http://www.bauhaus.s...-100-1-44m.html

Helt rÀtt tÀnkt med tyget. :)

 

 

Gammalt inlÀgg, men har undersökt mina kommersiellt köpta absorbenter frÄn GIK och de har perforerade hörnskydd liknande dessa vid samtliga kanter:

https://www.biltema....vagg-2000022631

 

En smal trÀram Àr pÄlimmad pÄ baksidan, med skruvöglor för fÀste av metalltrÄd och liknande.

 

 

Du kanske kan flödesmotstÄndet pÄ Knauf Space Roll 039? Finns ej i produktdokumentation, men Knauf UK har gett mig ungefÀrlig densitet pÄ 11kg/m3:

 

The product you have comes from Sweden. We unfortunately do not produce airflow resistivity figures for our products and so wouldn’t be able to assist you with this. At a lambda of 0.039, it could be estimated the roll may have a nominal density of around 11Kg/m3.

 

 

Tjockleken pÄ dessa i glasull (Ecose) Àr 120 mm. Bild pÄ etikett:

https://paste.pics/9...feab6f426dd3857

 

 

EDIT. Fick bekrĂ€ftan/kvalificerad gissning pĂ„ luftflödesresitivitet pĂ„ 5 kPa i denna trĂ„dhĂ€r och hĂ€r.


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 november 2019 - 23:28.


#134

Postad 04 november 2019 - 21:54

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlĂ€gg
  • 0

Byggmax Lambda 37 Ursa ligger pÄ exakt 5kpa i flödesresistivitet. Det Àr den jag anvÀnder. Och man fÄr ju större absorptionsyta om man gör hÄl i sidan pÄ trÀramen. Mina vÀgg absorbenter blir 20cm djupa med 10cm med URSAn (nÀrmst rummet) och sedan 10cm med högre densitet frÄn rockwool (nÀrmst vÀggen). Rockwool flexibatt köps pÄ Hornbach.

 

https://www.byggmax....-37-ursa-p16105

https://www.hornbach...16814##v6689845

 

Edit: Lade till förtydliganden samt lÀnkar.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Sintei, 05 november 2019 - 08:34.


#135

Postad 04 november 2019 - 22:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

Snyggt. Men varför tvÄ olika densitet?



#136

Postad 05 november 2019 - 08:30

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlĂ€gg
  • 0

Snyggt. Men varför tvÄ olika densitet?

 

Ett tips till mig frÄn Stuart Allsop (soundman2020) pÄ gearslutz :)



#137

Postad 05 november 2019 - 18:37

Unregistered61224762
  • Unregistered61224762
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Ska till o bygga mitt eget rum snart. Gammal trÀkÄk frÄn 32. Rummet ca 5x3.4 meter. Tidigare har tillÀgsisolerat innÄt och idag Àr det nakna gipsskivor pÄ vÀggarna. Masonit pÄ golvet, tÀnkte dra dit en heltÀckningsmatta. Blir inte klok pÄ detta, ju mer jag lÀser desto svÄrare kÀnns hela skiten. Projektor bestÀlld, 104" duk stÄr o vÀntar. Kommer vÀl bli halvtask dÄ man fattar nada om vad ni skriver för nÄtt haha

#138

Postad 05 november 2019 - 18:46

Unregistered61224762
  • Unregistered61224762
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
SÀtter ni alltsÄ stora fula moduler pÄ vÀggarna? Alt jysk madrasser? Haha
Golvgips sen matta pĂ„ det. NĂ„tt i taket sĂ„ fĂ„r man ta resten sen. Nyopererad o pumpad med oxy, kanske dĂ€rför man fattar noll 🙈

#139

Postad 05 november 2019 - 19:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ett dedikerat biorum sÄ utseendet Àr sekundÀrt. Fast mina svarta avsorbenter passar in rÀtt bra i rummet trots det. Ger snarast en ombonad kÀnsla till skillnad mot hur kÀllarutrymmet kÀndes innan.

#140

Postad 05 november 2019 - 20:14

Unregistered61224762
  • Unregistered61224762
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Ska nog ta hjĂ€lp av nĂ„gon kunnig. TyvĂ€rr opererat handen igĂ„r sĂ„ bygga sjĂ€lv e bara att glömma. Tips pĂ„ bra billiga moduler o köpa annars? UrsĂ€kta denna frĂ„ga, Ă€r ju en gör det sjĂ€lv trĂ„d 🙈

#141

Postad 05 november 2019 - 20:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

Ja, med en hand hade jag nog inte gett mig pÄ det :) Jag har tyvÀrr inga tips pÄ nÄgra att köpa.

 

Men frĂ„gan Ă€r vad du vill uppnĂ„ med absorbenterna. Är det bara för att ta ner lite eko i rummet sĂ„ fungerar det med lite bokhyllor, mattor, och möbler. Är det seriösare akustikbehandling du vill göra ska du mĂ€ta upp rummet först för att se vilka problem du mĂ„ste Ă„tgĂ€rda.

 

Sedan blir ju lösningarna troligtvis olika beroende pÄ om det Àr ett vanligt vardagsrum dÀr utseende Àr viktigt eller om det, som i mitt fall, Àr ett rum enbart för filmtittande dÀr funktion Àr prioriterat.



#142

Postad 05 november 2019 - 21:24

Unregistered61224762
  • Unregistered61224762
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Blir ett dedikerat biorum. Inte Àn aning vad man ska uppnÄ, tydligen viktigt med tak osv.golvet blir vad det blir.

#143

Postad 05 november 2019 - 22:04

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

Ska nog ta hjÀlp av nÄgon kunnig. TyvÀrr opererat handen igÄr sÄ bygga sjÀlv e bara att glömma. Tips pÄ bra billiga moduler o köpa annars? UrsÀkta denna frÄga, Àr ju en gör det sjÀlv trÄd

Billigt blir det inte om du vill ha nÄgot bra och slippa bygga. Mitt tips Àr GIK Acoustics.

De har gratis rÄdgivning inkl. kring skrÀddarsydda lösningar.

https://gikacoustics...coustic-advice/


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 november 2019 - 22:17.


#144

Postad 05 november 2019 - 22:15

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

Byggmax Lambda 37 Ursa ligger pÄ exakt 5kpa i flödesresistivitet. Det Àr den jag anvÀnder. Och man fÄr ju större absorptionsyta om man gör hÄl i sidan pÄ trÀramen. Mina vÀgg absorbenter blir 20cm djupa med 10cm med URSAn (nÀrmst rummet) och sedan 10cm med högre densitet frÄn rockwool (nÀrmst vÀggen). Rockwool flexibatt köps pÄ Hornbach.

 

https://www.byggmax....-37-ursa-p16105

https://www.hornbach...16814##v6689845

 

Edit: Lade till förtydliganden samt lÀnkar.

 

Kan du lÀnka till trÄd och inlÀgg dÀr du fick tipset pÄ Gearslutz?

 

Köpte redan pÄ mig Knauf Space Roll som av kvalificerad gissning av ŽtlindaasŽ har angett till 5kpa i denna trÄd, inlÀgg #20 och #29

https://www.gearslut...er-sweden.html?

 

TÀnkte anvÀnda dem till soffit traps, inköpta sedan tidigare:

https://gikacoustics...ffit-bass-trap/

 

TÀnkte frÄn början endast anvÀnda Space rullarna, men ge gÀrna tips.



#145

Postad 05 november 2019 - 22:27

Unregistered61224762
  • Unregistered61224762
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaren...kĂ€nns som överkurs allt detta. Jag slĂ€nger upp projen till helgen o lyfter in stereon o stĂ€ller en fĂ„tölj i mitten och funderar lite 😜

#146

Postad 05 november 2019 - 22:39

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

Tack för svaren...kÀnns som överkurs allt detta. Jag slÀnger upp projen till helgen o lyfter in stereon o stÀller en fÄtölj i mitten och funderar lite

 

Fördelen med att köpa Àr att du slipper tÀnka. Men rÄdgivningen frÄn GIK Àr som sagt gratis.

Satt sÀkert i tre timmar utan stress i telefon med Bryan Pape...



#147

Postad 05 november 2019 - 22:46

Unregistered61224762
  • Unregistered61224762
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Sant...Men jag sÄg att det var dyrt oxo. Tycker jag brÀnt för mycket stÄlar redan och man har inte ens börjat med rummet Àn.haha

#148

Postad 05 november 2019 - 23:12

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

Sant...Men jag sÄg att det var dyrt oxo. Tycker jag brÀnt för mycket stÄlar redan och man har inte ens börjat med rummet Àn.haha

 

Har du tur kan du komma över begagnad akustikutrustning.

Gratis Àr att placera dina högtalare och lyssningsplats rÀtt till att börja med:

 

- placera högtalarna sÄ de spelar med lÀngden pÄ rummet, d v s lyssningsplats/högtalare pÄ kortsidor, med samma avstÄnd till sidvÀggarna.

- lyssningsplatsen bör vara 30% av avstÄndet frÄn antingen frÀmre eller bakre vÀgg (bakre vÀgg Àr vanligast i lyssning/biorum)

- frontarna bör ha ett bra avstÄnd frÄn vÀgg, för bÀsta Ätergivning; exakt vilket kan tillverkaren informera om.

- frontarna och ditt huvud vid lyssningsplats ska bilda en liksidig triangel. 



#149

Postad 05 november 2019 - 23:22

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • ForumrĂ€v

  • 546 inlĂ€gg
  • 0

Ang. 30% avstÄnd frÄn bakre/frÀmre vÀgg, beror detta naturligtvis pÄ storlek av duk (om du redan köpt denna) och rum.



#150

Postad 05 november 2019 - 23:26

Unregistered61224762
  • Unregistered61224762
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
LÀste att i mindre rum ska frontarna stÄ nÀra vÀggen. Rummet Àr inte stort, kör svs stativare och svs sb3000. Ska rensa rummet o testa mig fram i helgen
Duken Àr 104" den tÀcker nÀstan hela kortvÀggen
Rummet Àr ca 3.5x5 eller 6 meter



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.