Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter vinyl skit eller gör jag fel?

573 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1411 (Skivspelare) 0 (0) Inga priser
Sony PS-HX500 (Skivspelare) 7 7 (1) Inga priser
Technics SL-1210GR (Skivspelare) 1 7,5 (1) 19 490:-

#1

Postad 30 november 2018 - 19:26

Refineded
  • Refineded
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Köpt begagnat och budget, NAD C355BEE, Dali 606 högtalare. Låter helt okej när jag kör hq-streaming från datorn. Men tanken va att testa skivor, så jag köpte en Sony PSHX500 (inbyggd riaa). Här blev det problem. Det låter platt och stelt, överflödigt med dom lägsta basljuden (blir nästan blåsljud). Går att lyssna på låga volymer, men höjer jag så låter det så illa så jag grimaserar, kommer bara massa oljud. Går inte ens att jämföra med 3.5mm kontakten i telefon med Spotify.

 

Har jag missat något vitalt?

 

 

Alla tips mottages tacksamt!


Redigerat av Refineded, 30 november 2018 - 19:26.


#2

Postad 30 november 2018 - 19:46

Marcus187
  • Marcus187
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Kolla att spelaren står på phono och inte på line på utgångsväljaren.

#3

Postad 30 november 2018 - 20:06

Refineded
  • Refineded
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Kolla att spelaren står på phono och inte på line på utgångsväljaren.

 

 

 

 

Blir otroligt svag volym på phono. Har full volym på förstärkaren och musiken är lägre än vanligt tal. Även testat olika ingångar.


Redigerat av Refineded, 30 november 2018 - 20:10.


#4

Postad 30 november 2018 - 20:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Har förstärkaren phono? Annars måsye du köpa riaa

#5

Postad 30 november 2018 - 20:28

Refineded
  • Refineded
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har förstärkaren phono? Annars måsye du köpa riaa

 

 

 

Eftersom jag inte har phono ingångar så tog jag en genväg och köpte skivspelare med inbyggt riaa-steg. Det verkar uppenbarligen vart en tabbe



#6

Postad 30 november 2018 - 20:42

dj.allan
  • dj.allan
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Hur har du skivspelaren placerad. Om den plockar upp vibrationer från omgivningen så blir det bara oljud om man höjer lite. Har du ställt nåltryck och sådant?



#7

Postad 30 november 2018 - 20:42

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Saxat från manualen

If you want to use the PHONO input jacks on
your audio device for connection, set the
PHONO/LINE switch to PHONO. This, however,
will significantly lower the audio output level.

#8

Postad 30 november 2018 - 20:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Testad i Ljud & Bild. Borde låta bättre än vad du beskriver
https://www.ljudochb.../sony-ps-hx500/

#9

Postad 30 november 2018 - 20:59

Refineded
  • Refineded
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hur har du skivspelaren placerad. Om den plockar upp vibrationer från omgivningen så blir det bara oljud om man höjer lite. Har du ställt nåltryck och sådant?

 

 

Kan ev. vara placeringen, men den borde kunna stå på ett bord mellan högtalarna. Jag testar skifta om lite. Nåltryck är injusterat.


Testad i Ljud & Bild. Borde låta bättre än vad du beskriver
https://www.ljudochb.../sony-ps-hx500/

 

 

Jag tycker det. Det här är min första 2 kanalare, så jag besitter ingen expertis. Men eftersom det är så extrem skillnad på spotify från mobilen (utan eq) och skivspelaren så måste något vara fel.



#10

Postad 30 november 2018 - 21:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Kan ev. vara placeringen, men den borde kunna stå på ett bord mellan högtalarna. Jag testar skifta om lite. Nåltryck är injusterat.
 
 
.

Går ju att provlyssna med hörlurar om man tror placeringen ställer till det

#11

Postad 30 november 2018 - 21:44

Refineded
  • Refineded
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Går ju att provlyssna med hörlurar om man tror placeringen ställer till det

 

Riktigt bra tips. Tack Alla för fina idéer. Men tyvärr står jag här med skägget i brevlådan fortfarande. Den konstiga tanken om "måndags-ex" har börjat poppa upp i huvudet nu. Misstänker att jag får försöka provspela den hos någon annan.



#12

Postad 01 december 2018 - 06:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Köpt begagnat och budget, NAD C355BEE, Dali 606 högtalare. Låter helt okej när jag kör hq-streaming från datorn. Men tanken va att testa skivor, så jag köpte en Sony PSHX500 (inbyggd riaa). Här blev det problem. Det låter platt och stelt, överflödigt med dom lägsta basljuden (blir nästan blåsljud). Går att lyssna på låga volymer, men höjer jag så låter det så illa så jag grimaserar, kommer bara massa oljud. Går inte ens att jämföra med 3.5mm kontakten i telefon med Spotify.

 

Har jag missat något vitalt?

 

 

Alla tips mottages tacksamt!

 

Kolla först att brytaren på baksidan är ställd på "Line" och INTE "Phono" när du kopplar in spelaren mot förstärkarens AUX, CD eller TAPE. Vet inte om det behövs jordkabel till stärkaren när Riaa`n är inbyggd, testa och dra en jordkabel mellan spelare och stärkare. Kanske blir det lite bättre.

 

Följande vinylskiva är ett riktigt bra verktyg gällande ställa in skivspelaren.

 

https://www.juno.co....test/554220-01/

 

Vibrationer torde annars inte vara ett problem på lägre volymer, nåltrycket är ett måste att ordna. Men också hur plant spelaren står. Kontrollera om underlaget och viktigast, att spelaren står helt plant med ett vattenpass. Glöm att inte att vissa vattenpass inte är 100%iga. Vänd på den och se hur mkt bubblan flyttas och gör en egen beräkning på "i mitten". Om spelaren vinklas ur i någon riktning så kommer också nålen att vinklas skevt i vinylspåren och då blir ljudet alldeles fel. Även punkten där nålen når ned i vinylen behöver ibland justeras. Finns många goda tips på nätet, inte minst här på forumet under vinyl.

 

https://www.minhembi...hp?showforum=65

 

Lycka till, berätta hur det går. Välkommen till vinylträsket. En övning i vibrationer.  :wacko:  :)


Redigerat av PML73, 01 december 2018 - 06:22.


#13

Postad 01 december 2018 - 11:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Du borde också ha en skiva som man vet är ok ljud på, f.eks Dire Straits eller PinkFloyd. Det finns många vinyler som har skitdåligt ljud.



#14

Postad 01 december 2018 - 15:37

Refineded
  • Refineded
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Kolla först att brytaren på baksidan är ställd på "Line" och INTE "Phono" när du kopplar in spelaren mot förstärkarens AUX, CD eller TAPE. Vet inte om det behövs jordkabel till stärkaren när Riaa`n är inbyggd, testa och dra en jordkabel mellan spelare och stärkare. Kanske blir det lite bättre.

 

Följande vinylskiva är ett riktigt bra verktyg gällande ställa in skivspelaren.

 

https://www.juno.co....test/554220-01/

 

Vibrationer torde annars inte vara ett problem på lägre volymer, nåltrycket är ett måste att ordna. Men också hur plant spelaren står. Kontrollera om underlaget och viktigast, att spelaren står helt plant med ett vattenpass. Glöm att inte att vissa vattenpass inte är 100%iga. Vänd på den och se hur mkt bubblan flyttas och gör en egen beräkning på "i mitten". Om spelaren vinklas ur i någon riktning så kommer också nålen att vinklas skevt i vinylspåren och då blir ljudet alldeles fel. Även punkten där nålen når ned i vinylen behöver ibland justeras. Finns många goda tips på nätet, inte minst här på forumet under vinyl.

 

https://www.minhembi...hp?showforum=65

 

Lycka till, berätta hur det går. Välkommen till vinylträsket. En övning i vibrationer.  :wacko:  :)

 

 

Tack! Värdefulla tips!

 

 

 

 

Du borde också ha en skiva som man vet är ok ljud på, f.eks Dire Straits eller PinkFloyd. Det finns många vinyler som har skitdåligt ljud.

 

 

Har gjort en beställning på lite olika, b.la Love over gold, Dark side of the moon och Wish you were here. Kan vara så att dom två skivor jag har inte håller måttet. Lars Winnerbäck (ny) och ett okänt svenskt punkband (ny), den skivan väger 50% mindre än Lasses.

Då har jag lite att ordna med denna lördag, trevligt.



#15

Postad 01 december 2018 - 16:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Du borde också ha en skiva som man vet är ok ljud på, f.eks Dire Straits eller PinkFloyd. Det finns många vinyler som har skitdåligt ljud.


Dessutom har man ju ingen aning om hur de vinylskivor man hittar på stormarknader och Mediamarkt osv är mastrade och pressade. Troligtvis handlar det knappast om någon kvalitet direkt, vilket är ett krav om vinyl ska låta någorlunda bra.

#16

Postad 01 december 2018 - 17:52

Refineded
  • Refineded
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Lägesrapport.
Hittat ett stort fel nu. Otroliga mängder omgivningsljud fortplantar sig in i nålen, bara jag går på golvet så hör jag mina fotsteg i högtalarna. Testade att lyfta spelaren, blev av med allt oljud direkt. Gummitassarna på spelaren verkar inte vara av högsta kvalitet. Jag testar vidare.



#17

Postad 01 december 2018 - 18:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Japp, så är det med vinyl. Bättre spelare med stabilare konstruktion och dämpning minskar problemen, men de finns där ändå.

#18

Postad 01 december 2018 - 19:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Långsökt, men kan det vara en transportsäkring på skivspelaren som inte är borttagen?

#19

Postad 01 december 2018 - 20:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Om du fingrar lite på den, har den lite svaj dvs själva tallriksdelen - sitter den upphängd?



#20

Postad 11 december 2018 - 20:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Dessutom har man ju ingen aning om hur de vinylskivor man hittar på stormarknader och Mediamarkt osv är mastrade och pressade. Troligtvis handlar det knappast om någon kvalitet direkt, vilket är ett krav om vinyl ska låta någorlunda bra.

Delvis sant. Tipset är att försöka läsa på vilka pressningar som är bra, det är väl investerad tid att ta sig en titt på om den nypressade skivan man har tänkt köpa anses välljudande. Det finns pärlor också i stormarknadens skivbackar men det gäller att veta vad man ska kika efter. Nypressningarna av Pink Floyds skivkatalog är oftast säkra kort där t.ex. albumen The Wall och The Final Cut sticker ut en aning- Pink Floyd ser man ofta på stormarknaderna och dessa är väl värda att satsa på. Några av nypressningarna av David Bowies sticker också ut som t.ex. den analogt remastrade Ziggy Stardust- plattan, två andra titlar som låter bra är The Man Who Sold The World och Pin Ups.

Undrar lite hur det har gått för trådstartaren; har du fått någon ordning på vinylljudet? När det gäller stomljuden/resonanserna som du upplevde vandrade upp i skivspelaren- har du hittat en lösning där? En idé kan vara att bege sig till IKEA och där spana in deras stora slaktarblock som går under namnet Aptitlig samt att kika på att skaffa någon typ av dämpfötter att lägga under slaktarblocket- i mitt tycke ett effektivt och mycket prisvärt sätt att dämpa ut problematiska resonanser. Jag använder själv en sådan kombo under min skivspelare med mycket gott resultat. Kan vara värt att prova även för din del.

Redigerat av GyroSE, 11 december 2018 - 20:58.


#21

Postad 16 december 2018 - 09:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Har pickupen löstagbar nål så kolla att den sitter fast korrekt. Gör den inte det kan den nämligen spela ändå fast med låg volym som följd.

#22

Postad 16 december 2018 - 15:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Delvis sant.

 

Japp, det finns undantag, men den tilltänkta marknaden är nog i 99 av 100 fall hipsters som vill ha ett "coolt retroformat", och de bryr sig inte så mycket, eller alls om hur det låter.

 

En av de mest sålda produkterna på Amazon är denna:

https://www.amazon.c...44971039&sr=1-1

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2018-12-16 kl. 15.37.49.png   283,74K   0 Antal nerladdningar

 

edit: Tolka det inte som att alla nysläpp är skräp. Menar bara att man får kolla upp de innan man köper. Det finns många album som är bättre mastrade än CD-versionen.


Redigerat av Ageve, 16 december 2018 - 15:57.


#23

Postad 16 december 2018 - 16:27

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Delvis sant. Tipset är att försöka läsa på vilka pressningar som är bra, det är väl investerad tid att ta sig en titt på om den nypressade skivan man har tänkt köpa anses välljudande. Det finns pärlor också i stormarknadens skivbackar men det gäller att veta vad man ska kika efter. Nypressningarna av Pink Floyds skivkatalog är oftast säkra kort där t.ex. albumen The Wall och The Final Cut sticker ut en aning- Pink Floyd ser man ofta på stormarknaderna och dessa är väl värda att satsa på. Några av nypressningarna av David Bowies sticker också ut som t.ex. den analogt remastrade Ziggy Stardust- plattan, två andra titlar som låter bra är The Man Who Sold The World och Pin Ups.

 

 

Just Pink Floyd the Wall är lite skum. Verkar finnas ett okänt antal exemplar som har riktigt sunkigt ljud av den.

Har 2 bekanta som begge köpt den varav den ena låter perfekt o den andra riktigt sunkigt.

På discogs finns det en rapport om samma fel.



#24

Postad 17 december 2018 - 10:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Dark side of the moon och Dire Straits Brothers in Arms (side 2) är säkra kort.



#25

Postad 17 december 2018 - 10:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Inte för att vara tråkig, men Brothers In Arms är inspelad i 16-bit, 44.1 kHz. Det har iofs inte hindrat släpp på DVD-A och SACD (med mycket sämre ljud än originalet pga dålig remaster).

 

Det finns dock en original-release på CD som är den bästa, utan tvekan. Det har sen kommit ett antal remasters som är lite, eller mycket sämre. Jag har full förståelse för de som letar upp vinylskivor med bättre mastring än vad som finns tillgängligt digitalt, men när CDn förutom alla andra tekniska fördelar dessutom är bättre mastrad, så förstår jag inte poängen.

 

Köper man det som en kul grej spelar det mindre roll iofs. Tänker mest på om man är ute efter den mest välljudande versionen av en inspelning.



#26

Postad 17 december 2018 - 11:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Köpte första CD-spelaren och CD (Brothers in arms) strax efter att skivan släpptes. Hade haft samma LP då nån månad. Satt hemma och jämförde CD;n mot LP:n och det lät väldigt lika. Skivspelaren var en Thorens med SME-arm och Goldring-pickup. Däremot så märkte jag sen när jag köpt på mig flera CD som jag hade sen förut på vinyl att många vinyler lät sämre i mina öron. Tror inte jag hörde nån vinyl som jag föredrog ljudet på gentemot CD-utgåvan.



#27

Postad 17 december 2018 - 12:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Oavsett vad så låter den bra med definerad bas og fin 3d-känsla. Så den kan man använda för att testa att ingenting är fel hemma. överskriften är "låter vinyl skit..." och brothers in arms låter inte skit.


Redigerat av Demon Slayer, 17 december 2018 - 12:23.


#28

Postad 17 december 2018 - 12:31

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Hur går det för ts?

#29

Postad 17 december 2018 - 13:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Köpte första CD-spelaren och CD (Brothers in arms) strax efter att skivan släpptes. Hade haft samma LP då nån månad. Satt hemma och jämförde CD;n mot LP:n och det lät väldigt lika. Skivspelaren var en Thorens med SME-arm och Goldring-pickup. Däremot så märkte jag sen när jag köpt på mig flera CD som jag hade sen förut på vinyl att många vinyler lät sämre i mina öron. Tror inte jag hörde nån vinyl som jag föredrog ljudet på gentemot CD-utgåvan.


Vad med best of dire straits. "sultans of swing". Annars har jag en känsla av att remasters av 70-tals rock inte brukar bli bättre på cd utan att ha någon konkret skiva att testa med.


Redigerat av Demon Slayer, 17 december 2018 - 13:13.


#30

Postad 17 december 2018 - 13:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag har full förståelse för de som letar upp vinylskivor med bättre mastring än vad som finns tillgängligt digitalt, men när CDn förutom alla andra tekniska fördelar dessutom är bättre mastrad, så förstår jag inte poängen.
 
Köper man det som en kul grej spelar det mindre roll iofs. Tänker mest på om man är ute efter den mest välljudande versionen av en inspelning.

Då måste du öppna dig för att folk har kommit dit där dom sitter idag genom andra val i livet än du har gjort.

 

Jag f.eks har kansje tusen LPs och 100 Cds. Alla cder har jag på en server medans LP står i ett skåp i vardagsrummet. Jag har helt enkelt ingen CD-spelare som jag använder idag. Just brothers in arms har jag på LP och den köptes nog innan jag hade en ok CD-spelare. Jag har ganska måna skivor på LP som jag inte har på CD. Brothers in arms har jag inte på CD och kommer inte att köpa på CD då den låter helt ok på LP.

 

När jag ska lyssna på musik så sitter inte jag och värderar och googlar om just den skivan kan ha bättre ljud på CD, utan jag lyssnar på den musik jag har helt enkelt. En del låter bra och en del låter dåligt oavsett format.

 

Om jag f.eks ska sätta på Safe as Milk med Cap. Beefheart så är det flera moment för mig att köra den digitalt än det är att starta LP - ett tryck på 1 knapp på fjärren och på med skivan som jag vet ganska bra var den ligger (har sortert på genrer även om det är lite diffust exakt vad just denna skiva är för genre) och jag är igång. Sitter jag däremot och "surfar" på Tidal på paden eller mobilen och är igång med en lyssning digitalt så kan det gott hända att jag spelar Safe as milk digitalt i den lyssningen som exempel.



#31

Postad 17 december 2018 - 14:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vad med best of dire straits. "sultans of swing". Annars har jag en känsla av att remasters av 70-tals rock inte brukar bli bättre på cd utan att ha någon konkret skiva att testa med.

Vad menar du nu?



#32

Postad 17 december 2018 - 14:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag menar: Har du jämfört sultans of swing på cd mot lp?

 

Så mener jag att min känsla generellt är att 70-tals rock som är remastrat på cd inte brukar låta bättre på cd.


Redigerat av Demon Slayer, 17 december 2018 - 14:51.


#33

Postad 17 december 2018 - 15:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag menar: Har du jämfört sultans of swing på cd mot lp?

 

Så mener jag att min känsla generellt är att 70-tals rock som är remastrat på cd inte brukar låta bättre på cd.

Nej, som jag skrev förut så har jag jämfört brothers in arms CD mot LP.



#34

Postad 17 december 2018 - 15:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Ja det såg jag, men så skrev du att du jämfört många fler också så jag var bara nyfiken.

#35

Postad 17 december 2018 - 20:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 1

Inte för att vara tråkig, men Brothers In Arms är inspelad i 16-bit, 44.1 kHz. Det har iofs inte hindrat släpp på DVD-A och SACD (med mycket sämre ljud än originalet pga dålig remaster).
 
Det finns dock en original-release på CD som är den bästa, utan tvekan. Det har sen kommit ett antal remasters som är lite, eller mycket sämre. Jag har full förståelse för de som letar upp vinylskivor med bättre mastring än vad som finns tillgängligt digitalt, men när CDn förutom alla andra tekniska fördelar dessutom är bättre mastrad, så förstår jag inte poängen.
 
Köper man det som en kul grej spelar det mindre roll iofs. Tänker mest på om man är ute efter den mest välljudande versionen av en inspelning.

Nu är ju inte Brothers In Arms på originalpressad vinyl något som låter illa direkt- tvärtom så är den välljudande och är precis som någon beskriver ovan ganska lika original CD- utgåvan (som också är utmärkt) ljudmässigt. Båda är fint mastrade.

Redigerat av GyroSE, 17 december 2018 - 20:32.


#36

Postad 17 december 2018 - 21:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Lite halvsyrligt att låsa in sig i samplingsfrekvenser och teknikval för återgivning. Det finns CDspelare som har en grymt fin återgivning likaså finns det vettiga vinylsvarvar och pu's.

Som jag förstått har alla olika tekniker en speciell karaktär(grovt generaliserat). Passar somliga och andra inte alls. Jag gillar t o m elgitarr på orginalkassetter, medans ljudet lider oerhört mycket i alla andra parametrar. Skratt

Redigerat av PML73, 17 december 2018 - 21:45.


#37

Postad 17 december 2018 - 22:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0


Nu är ju inte Brothers In Arms på originalpressad vinyl något som låter illa direkt- tvärtom så är den välljudande och är precis som någon beskriver ovan ganska lika original CD- utgåvan (som också är utmärkt) ljudmässigt. Båda är fint mastrade.

 

 

Nej, det skrev jag inte heller. Har lyssnat på originalpressningen, och den är bra. Den som säljs i butiker nu är en remaster, som jag dessvärre inte har lyssnat på.

 

 

Då måste du öppna dig för att folk har kommit dit där dom sitter idag genom andra val i livet än du har gjort.

...

När jag ska lyssna på musik så sitter inte jag och värderar och googlar om just den skivan kan ha bättre ljud på CD, utan jag lyssnar på den musik jag har helt enkelt. En del låter bra och en del låter dåligt oavsett format.

 

 

 

Det finns ju en marknad för dyra kablar och alla möjliga "tweaks", så då kan man ju tycka att inspelningens kvalitet också kan vara något att tänka på (eftersom det är något som verkligen gör skillnad), men jag menar såklart inte att man alltid måste sitta och leta upp den bästa mastringen om det redan låter bra. Problemet är att de flesta remasters helt enkelt låter dåligt.

 

Men som sagt, Brothers In Arms på vinyl låter inte dåligt, och vill man bevisa att vinyl kan låta bra (trodde att de flesta visste det iofs) så kan man spela upp den.

 

Brothers In Arms var en av de första DDD-inspelningarna, dvs digitalt inspelad, mixad och mastrad. Det räcker att man råkar få tag på remastern från 1996 så har man en version med sämre dynamik och djupbas. Den sämsta versionen är SACDn från 2005 (20th anniversary edition). Var dum nog att köpa den när den kom, efter fina omdömen i "audiofila" tidningar.


Redigerat av Ageve, 17 december 2018 - 22:51.


#38

Postad 18 december 2018 - 00:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Ja det är sjukt stor skillnad på inspelningar, långt större än både kabel och föstärkarbyte, jag bara orkar inte låsa mig genom att bry mig så mycket. Förr i tiden var detta vanligt men så kom jag på mig själv att lyssna på mindre musik som jag gillade och mer på bra inspelningar så jag har släppt det mestadels...men ibland kommer det nått så dåligt att man inte orkar lyssna och bara stänger av, men det är sällan. Jag är glad att jag fått ett ljud där saker som Cream, Ten years after, Harvey Mandel osv låter skönt.

Redigerat av Demon Slayer, 18 december 2018 - 00:45.


#39

Postad 18 december 2018 - 05:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Brothers In Arms var en av de första DDD-inspelningarna, dvs digitalt inspelad, mixad och mastrad. Det räcker att man råkar få tag på remastern från 1996 så har man en version med sämre dynamik och djupbas. Den sämsta versionen är SACDn från 2005 (20th anniversary edition). Var dum nog att köpa den när den kom, efter fina omdömen i "audiofila" tidningar.

 

Där är ett sanningens ord. Jag tycker den är alldeles för hårt mastrad och med en märkligt mixad ljudbild. Den följsamma och analoga känslan från tidigare släpp är som bortblåst. Nej jag har slutat lyssna på den versionen. Det är synd på så rara ärtor som "Ride across the river" t.ex.



#40

Postad 18 december 2018 - 07:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Om man bortser från brus, knaster, knäppningar, svaj, dist mm. så kan vinyl i vissa fall från en bra spelare låta ok. Sen så låter vinyl oftast annorlunda och vissa föredrar det ljudet. Frågan är vilket media som liknar mastern mest, CD eller vinyl?



#41

Postad 18 december 2018 - 08:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
2" rullband på hög hastighet. Där är svaret. Allt annat förutom senare DSD är en kompromiss. Eller MQA signalhantering i hela kedjan från fil till högtalare.

Redigerat av PML73, 18 december 2018 - 08:13.


#42

Postad 18 december 2018 - 08:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

2" rullband på hög hastighet. Där är svaret. Allt annat förutom senare DSD är en kompromiss. Eller MQA signalhantering i hela kedjan från fil till högtalare.

Jag tänkte på master vs vinyl vs CD.



#43

Postad 18 december 2018 - 09:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Nej, det skrev jag inte heller. Har lyssnat på originalpressningen, och den är bra. Den som säljs i butiker nu är en remaster, som jag dessvärre inte har lyssnat på.
 
 
 
 
Det finns ju en marknad för dyra kablar och alla möjliga "tweaks", så då kan man ju tycka att inspelningens kvalitet också kan vara något att tänka på (eftersom det är något som verkligen gör skillnad), men jag menar såklart inte att man alltid måste sitta och leta upp den bästa mastringen om det redan låter bra. Problemet är att de flesta remasters helt enkelt låter dåligt.
 
Men som sagt, Brothers In Arms på vinyl låter inte dåligt, och vill man bevisa att vinyl kan låta bra (trodde att de flesta visste det iofs) så kan man spela upp den.
 
Brothers In Arms var en av de första DDD-inspelningarna, dvs digitalt inspelad, mixad och mastrad. Det räcker att man råkar få tag på remastern från 1996 så har man en version med sämre dynamik och djupbas. Den sämsta versionen är SACDn från 2005 (20th anniversary edition). Var dum nog att köpa den när den kom, efter fina omdömen i "audiofila" tidningar.

Det finns fint remastrade utgåvor; du har missat att nämna Mobile Fidelity och deras utgåvor både på hybrid SACD/CD och 45 RPM vinyl som släpptes för några år sen. De är odiskutabelt de bästa jag har hört på båda formaten, i min värld så är vinylutgåvan från MoFi strået vassare än SACD/CD- utgåvan...

Redigerat av GyroSE, 18 december 2018 - 09:02.


#44

Postad 18 december 2018 - 09:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

2" rullband på hög hastighet. Där är svaret. Allt annat förutom senare DSD är en kompromiss. Eller MQA signalhantering i hela kedjan från fil till högtalare.

 

Har kansje inte 2", men kör dessa två:

 

hqdefault.jpg

 

d1ebe7e7-4879-49fc-b8f4-1b9ba93711f0.jpg

 

Bärbar "bärgsprängare" men man måste ha stick-kontakt :lol:



#45

Postad 18 december 2018 - 09:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hur mycket man än älskar vinyl så finns det alltid "surface noise" på skivorna. Vet inte om det finns nån svensk benämning för detta. Menas väl själva kontaktljudet som uppstår mellan vinylen och nålen?



#46

Postad 18 december 2018 - 09:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Frågan är vilket media som liknar mastern mest, CD eller vinyl?

 

Om du menar analoga masterband, så är (naturligtvis) CD närmare än vinyl. När Mark Knopfler spelade in albumet Shangri La gjorde de lite tester i studion, och det lagringsformat som kom närmast mastern var DVD-A (24bit 96kHz), inte SACD som var hypat på den tiden. Nu är det ett antal år sedan jag läste om det, men vill minnas att de inte kunde höra skillnad på 24/96 och de analoga masterbanden.

 

2" rullband på hög hastighet. Där är svaret. Allt annat förutom senare DSD är en kompromiss. Eller MQA signalhantering i hela kedjan från fil till högtalare.

 

MQA bygger delvis på ett feltänk kring hur Nyqvist samplingsteorem fungerar, och de grafer som visar hur mycket bättre MQA är, visar därför inte musik, utan väldigt korta impulser. Det är sant att "ringing" uppstår om man försöker återge extremt korta impulser med PCM, och med högre samplingsfrekvens minskar det, men det betyder inte att det är något problem vid återgivning av ljud, utom möjligtvis fyrkantsvåg då...

 

De gånger MQA låter bättre beror det säkert, som alltid, på mastringen.

 

Gillar inte heller konceptet med att lagra de högre frekvenserna "under brusgolvet". Det blir säkert inte hörbart, men upplösningen är inte längre 24-bit.

 

Visst, 24/96 och 24/192 tar en del plats, men hårddiskar är billiga...

 

Det finns fint remastrade utgåvor; du har missat att nämna Mobile Fidelity och deras utgåvor både på hybrid SACD/CD och 45 RPM vinyl som släpptes för några år sen. De är odiskutabelt de bästa jag har hört på båda formaten, i min värld så är vinylutgåvan från MoFi strået vassare än SACD/CD- utgåvan...

 

Nämnde inte den eftersom jag inte har lyssnat på den. Tittar man på DR så ligger den nära originalet, så den kan säkert låta bra. Men jag ser inte varför den skulle låta bättre än Bob Ludwigs originalmaster. På den tiden brydde han sig om ljudkvalitet, till skillnad från på senare år. Han kallas numera Brickwall Bob ;)

 

Man kommer ju hela tiden tillbaks till att inpelningen är 16-bit, 44.1kHz, och den enda anledningen till att remastra är att försämra dynamiken, vilket har gjorts ett antal gånger genom åren.

 

 

 

Hur mycket man än älskar vinyl så finns det alltid "surface noise" på skivorna. Vet inte om det finns nån svensk benämning för detta. Menas väl själva kontaktljudet som uppstår mellan vinylen och nålen?

 

Ytstörningar? ;)


Redigerat av Ageve, 18 december 2018 - 09:49.


#47

Postad 18 december 2018 - 09:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

Ytstörningar? ;)

Det ordet har jag inte sett i nån diskussion om vinyl.



#48

Postad 18 december 2018 - 10:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det ordet har jag inte sett i nån diskussion om vinyl.

 

Inte jag heller. Det var en dålig direktöversättning.


Redigerat av Ageve, 18 december 2018 - 10:10.


#49

Postad 18 december 2018 - 10:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ageve,

Lite over the top med tanke på ts och topic. Men där har du enligt mig inte helt fel. Har kommit fram till liknande resultat vid eget laborera de med inspelningar jag gjort. 24/96 är fullt dugligt, och 24/192 är underbart. Jag har då även lyckats med att få ihop riktigt fin ljudbild även på kassettband. Och dessa genom högtalarna lät bättre/skönare än mp3 320. Använder PT11 och Motu 896mk3, mastrar genom TL Audio 5052 med nya 12ax7 LPS-rör.

Över till topic, hur går det för trådskaparen?

#50

Postad 18 december 2018 - 11:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Om du menar analoga masterband, så är (naturligtvis) CD närmare än vinyl. När Mark Knopfler spelade in albumet Shangri La gjorde de lite tester i studion, och det lagringsformat som kom närmast mastern var DVD-A (24bit 96kHz), inte SACD som var hypat på den tiden. Nu är det ett antal år sedan jag läste om det, men vill minnas att de inte kunde höra skillnad på 24/96 och de analoga masterbanden.

 

Japp, CD är mer Hi-Fi än vinyl.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.