Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 08 augusti 2006 - 07:04

Unregistered2a4dbc35
  • Unregistered2a4dbc35
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Freecom Mediaplayer som jag inte vet hur jag ska jacka ihop med resten av mina grejer på bästa sätt. Maskinen har följande utgångar för video/audio

Video Output: COMPOSITE, S-VIDEO, COMPONENT Y, Pb, Pr (480p, 720p, 1080i, Progressive Scan)
Audio Output: STEREO L-R, DIGITAL COAXIAL, OPTICAL (DTS Pass-Through Only)

Har en "gammal" TV med 3 SCART på baksidan och s-video fram (som jag skulle vilja slippa använda, är det möjligt på ett enkelt sätt?)

Hur gör man lämpligast med bilden, går det att ta den genom receivern eller ska man dra in den direkt? Ljudet antar jag att man, lite beroende på vilken religion man har, drar till receivern antingen genom digital coax eller optisk.

Stort tack på förhand!

#202

Postad 08 augusti 2006 - 22:38

korpi
  • korpi
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tjena..

Har ett problem med hur jag skall koppla ihop mina grejer nu när jag köpt ny TV och lite andra roliga saker :)

På vilket sätt tycker Ni är bäst att koppla dessa enhetre så det blir bäst bild och ljud..

2stk parabolboxar från canaldigital(har ett abonnemang i norge och ett i sverige men boxarna kan inte ta båda korten..) Anslutningsmöjligheter på denna är: video scart, tv scart, RCA, S/PIDF,en serieport,

1stk DVD spelare Andersson D1.anslutningsmöjligheter här är: 1scart til tv, 1scart audio/video,video out(composite out,s-video,component vidoe out Y,Pb,Pr..)

1stk Yamaha receiver RX-V457. Denna är jag inte säker på har beställt den och ännu inte fått hem den..

Allt detta till en Samsung LE40M61B..anslutningsmöjligheter är:
Antal SCART med RGB Ja (1 st)
Antal SCART utan RGB Ja (1 st)
DVI in Nej

HDMI in Ja (1 st)
Hörlursutgång Ja (1 st)
Komponent in Ja (1 st)
Komposit in Ja (1 st)
S-video in Ja (1 st)
VGA in Ja

Någon som har några tips funderingar om hur jag skall koppla ihop detta pussel så man får bästa möjliga bild/ljud så tipsa mig gärna jag har inte så jättekoll på läget,annars får jag väl anlita någon som kan sätta det ihop..

På förhand tack..

korpi..

#203

Postad 09 augusti 2006 - 14:10

Ulmix
  • Ulmix
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Det här med kablar har aldrig varit min grej, så nu måste ni hjälpa mig :)

Det som ska kopplas ihop är följande.

*Plasma, Panasonic TH-42PV60 (2 st HDMI utgångar)
*DvD-spelare, Pioneer DV-696AV (1 st HDMI utgång)
*Reciever, Pioneer VSX-1016V (1 st HDMI utgång, 2 st HDMI utgångar)
*PC
*Xbox (ej 360)

Nån som har någon smart lösning för hur man ska koppla ihop allt detta, är säkert skitlätt men jag är inte så über på det här. Sen för att få HDMI genom datorn, vad behöver man för kabel då?

Tack på förhand

#204

Postad 15 augusti 2006 - 08:25

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en kort (!) fråga som säkert någon i den kunniga panelen kan svara på!
Har sökt men inte hittat detta specifikt…

Min HD ready Philips FP7320 har endast 2 x scart samt något som heter DVI-I (HD/PC)
I nuläget har jag Digitalbox kopplat till 1 x Scart och en multimediahårddisk till 1 x Scart

Jag har nu köpt mig en Xbox 360 som jag kopplat in med medföljande komponentkabel för HD AV som jag sedan kopplat vidare till en DVI till RGB/komponent. Jag har ingen aning om detta är rätt, med väljer jag HD kanalen så har jag bild

Med återstående 3 kontakter från xboxens komponentkabel kopplar jag in 2 som är ljud till audio in.
MEN… jag får ingen ljud! Ska jag använda DVI audio in kanske, och hur kopplar jag då?

Har jag gjort alldeles tokigt från början eller blev det fel mot slutet ;-)

Tacksam för hjälp!

#205

Postad 15 augusti 2006 - 08:36

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
ett litet tillägg...

Är det rätt att "bara" köra Scart mellan digitalbox och tv?
Tycker bilden är sisådär för att vara "digital"

Finns det något annat alternativ eller det är kanske en inställning i tv´n som behövs?

Tack igen!

#206

Postad 24 augusti 2006 - 00:33

Riis
  • Riis
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tjo! ;)

Jag börjar tröttna på att krypa under bordet alla gånger jag ska byta enheter att kolla på.

Då jag är ganska nybörjare inom detta område undrar jag om det finns nån sån där box som jag illustrerar på bilden här nedan?

Den ska alltså ta in signaler som man sedan genom knappar (eller nått) styr till vilken utgång den ska. Det ska finnas minst två utgångar då jag kollar på tv genom datorn (digitalboxen kopplas in).

Postad bild

Har heller ingen aning om vad jag ska söka på så ursäkta om det tagits upp tidigare!

Tack på förhand! :blink:

#207

Postad 30 augusti 2006 - 12:38

helkol
  • helkol
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

jag är grym novis på detta och önskar få lite hjälp :)

Har en sat-mottagare med två scartutgångar - den ena är kopplad till TV och den andra till DVD/video. Tror att den även har composit...

Nu vill jag koppla in ytterligare en tv (och titta på samma kanal, men i sovrummet istället :wub: ) Men hur gör jag? TV'n är gammal och har bara vanligt antennuttag (koax). Tänkte att DVD'n är ju kopplad till boxen så jag tar antennsladd från den till TV'n, men tji fick jag - kunde bara titta på video. Läste att det skulle finnas ngn konverterare från scart till koax - är det enklast att låna ena scart utgången från boxen och konvertera till koax då det är aktuellt? Tacksam för svar ;)

Redigerat av helkol, 30 augusti 2006 - 13:41.


#208

Postad 30 augusti 2006 - 14:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Hej!

jag är grym novis på detta och önskar få lite hjälp :)

Har en sat-mottagare med två scartutgångar - den ena är kopplad till TV och den andra till DVD/video. Tror att den även har composit...

Nu vill jag koppla in ytterligare en tv (och titta på samma kanal, men i sovrummet istället :) ) Men hur gör jag? TV'n är gammal och har bara vanligt antennuttag (koax). Tänkte att DVD'n är ju kopplad till boxen så jag tar antennsladd från den till TV'n, men tji fick jag - kunde bara titta på video. Läste att det skulle finnas ngn konverterare från scart till koax - är det enklast att låna ena scart utgången från boxen och konvertera till koax då det är aktuellt? Tacksam för svar  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Antennkabel mellan Videon och TV:n. Ställ in TV:n på videokanalen, videon på kanal för digitalboxen. Borde fungera.

#209

Postad 07 september 2006 - 02:15

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Halloj!

Behöver lite info från någon kunnig!

Vid bi-amping, vilken del av högtalaren är "svårast" att driva, LF, basen eller HF, diskanten?
Äger ett par KEF IQ3:or och vill biampa dem med en receiver samt ett kraftigare slutsteg. Vilken del rekommenderar ni till vilken? Hur går tänket inför en dylik inkoppling hursomhelst?

Kommer självklart att testa båda varianterna men vill gärna veta vad jag håller på med sas! :unsure:

#210

Postad 07 september 2006 - 08:00

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Halloj!

Behöver lite info från någon kunnig!

Vid bi-amping, vilken del av högtalaren är "svårast" att driva, LF, basen eller HF, diskanten?


Basen är det som kräver mest effekt i högtalaren, så min gissning är att det bästa är att koppla slutsteget till basen och receivern till diskant/mellanregister. Sedan beror det lite på vilken receiver och slutsteg det handlar om. Även om slutsteget är kraftigare på papperet så kan verkligheten visa sig ha en annan åsikt :unsure:

#211

Postad 07 september 2006 - 15:14

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Halloj!

Behöver lite info från någon kunnig!

Vid bi-amping, vilken del av högtalaren är "svårast" att driva, LF, basen eller HF, diskanten?


Basen är det som kräver mest effekt i högtalaren, så min gissning är att det bästa är att koppla slutsteget till basen och receivern till diskant/mellanregister. Sedan beror det lite på vilken receiver och slutsteg det handlar om. Även om slutsteget är kraftigare på papperet så kan verkligheten visa sig ha en annan åsikt ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för svaret, precis vad jag behövde veta. <_<

#212

Postad 13 september 2006 - 20:48

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Behöver lite hjälp att koppla. Följande håller på att köpas in:

Sony 50e2010 (2hdmi in, 2 rgb scart, komponent och komposit)
Xbox 360 (ingen aning hur denna kopplas vare sig bild eller ljud)
PS2 (har idag, kör via scart -> reciever (gammal) -> scart -> tv)
Sony DG700 reciever

Sedan även en DVD eller HTPC, inte bestämt mig.

#213

Postad 19 september 2006 - 09:19

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Behöver lite hjälp att koppla. Följande håller på att köpas in:

Sony 50e2010 (2hdmi in, 2 rgb scart, komponent och komposit)
Xbox 360 (ingen aning hur denna kopplas vare sig bild eller ljud)
PS2 (har idag, kör via scart -> reciever (gammal) -> scart -> tv)
Sony DG700 reciever

Sedan även en DVD eller HTPC, inte bestämt mig.

<{POST_SNAPBACK}>


Det går att koppla lite som man vill.
Xbox360 digitalt ljud -> receiver
Xbox360 HD AV kabel -> TV komponent (alt receiver om den klara HD via komponent)

PS2 digital out -> Receiver (för ljud)
PS2 -> Receiver -> TV alt PS2 -> TV Scart (Komponent om den är ledig, annars Scart RGB)

DVD/HTPC digitalt ljud -> Receiver / alt. 5.1/6.1/7.1 -> Receiver
DVD/HTPC HDMI/DVI -> Receiver -> TV (Alt. hoppa över receiver)

Du bör inte få några större problem att koppla in allt, bra kontakter till båder receiver och TV.

Redigerat av mikeett, 19 september 2006 - 09:22.


#214

Postad 26 september 2006 - 17:06

Unregisteredb677f88b
  • Unregisteredb677f88b
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Söker lite experthjälp med hur jag ska koppla in min DVD-rec (Pioneer DVR-540HXN) på bästa sätt med två separata mottagare. (Viasat och Canal Digital)
Recordern har ju bara en ingång plus RF och jag vill helst inte loopa signalen från Viasat genom CD-mottagaren eller vice versa.
Tar jag signalen genom ut från min VSX-AX4ASi så måste ju den stå på rätt ingång vilket omöjliggör att titta på Viasat samtidigt som man spelar in från CD.

Är det enda sättet att sätta en Scart switch mellan mottagarna och in till recordern?

#215

Postad 11 november 2006 - 20:38

linx
  • linx
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har ett lite problem med att koppla en subwoofer till mitt hemabiosystem. Jag använder ingen reciver eller nåt sånt utan alla högtalarkablar kopplas direkt in i dvd:n, men nu skulle jag vilja koppla in en subwoofer som jag har byggt. Jag har bara har en utgång till subwoofern från dvd:n (tror jag) med vanlig högtalarkabel, men vilken ingång i slutsteget på subwoofern ska jag koppla den till? Slutsteget som sitter på subwoofern är Rila SW-2500 och de in- och utgångar som den har är Low level input right, Low level input left. High level in/out right (plus och minus). High level in/out left (plus och minus).
Kan jag koppla en högtalarkabel mellan utgången på dvd:n till right eller left på highlevelingångarna?

tack på förhand
Mathias

#216

Postad 14 november 2006 - 00:56

rastamutta
  • rastamutta
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ojoj, jag har ingen aning vart jag ska börja, men jag gör ett försök

Jag har till att börja med ett 5.1 system som jag vill kunna använda till följande apparater
Xbox 360
DVD
Dator


Vad ska jag använda för kablar från DVD och Datorn? ska jag använda såndär toslink saker? :huh: och isf vart ska jag koppla dom på förstärkaren?

Såhär ser förstärkaren ut på baksidan Postad bild

Vad blir det bäst ljud med för kablar från dator & DVD??


Sen till bildbiten, Hur ska jag koppla sakerna till projetorn?

Ska jag koppla datorn genom nån ingång på förstärkaren sen vidare till projektorn, eller ska den direkt till projektorn? Eller ska man använda sig av en DVI-HDMI kabel ?

DVDn ska kopplas direkt till projektorn via HDMI eller ? ska den genom förstärkaren på något sätt?

Xboxet då ? jag har inte en susning ! :D


Skulle vara fint om ni kunde rita ut hur kablarna ska sitta osv på bilden jag skickade med, sen hur man ska dra i rummet till projektorn, vilka kablar som ska vart osv :D

Tacksam om nån skulle vara snäll att fundera på detta
och förlåt för min inkompetens B)

/Patrik :D

#217

Postad 17 november 2006 - 09:08

Skyline78
  • Skyline78
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej

Jag har lite funderingar på hur jag ska koppla ihop mitt system nar det kommer.

Består av

Onkyo TX-SR 674E
Onkyo DP-404E
Canton GLE serie 5.0 system
Gamgal TV (har inte hunnit uppdatera än)

Vad som gör mig lite fundersam är att både reciever och DVD har HDMI utgångar men TV saknar HDMI in. Den har bara scart och S-video
Så vad är bäst?

Att plocka både ljud och bild från DVD till Reciever via en HDMI sladd och sedan från Reciever till TV via S-video?

Eller gå direkt till TV från DVD med SCART samt gå till Recievern med komponent.

Finns det fler alternativ?

/Fredrik

#218

Postad 28 november 2006 - 15:37

henrikvg
  • henrikvg
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Dagens kopplingsproblem!

Man har investerat i hutlöst mycket pengar på bra ljud och bra bild, så händer det oundvikliga - man får en nostalgitripp och vill koppla in ett system från förra århundradet som bara har RGB-SCART-utgång... Och där sket det sig, för varken projektor eller förstärkare har SCART-ingångar.

Någon som har en bra lösning? Naturligtvis tänker vi alla med en gång "aha, men köp en SCART-Komponent"-omvandlare, men det hjälper bara halvvägs, då vi måste ha ut ljudet också från SCART-kabeln.

Ja, vi kan slänga på en SCART-RCA/Svideo-adapter naturligtvis, men om vi har tillgång till en RGB-SCART känns det förbannat olustigt att behöva konvertera ner oss till dessa sumpmarker.

Vad jag skulle vilja efterlysa är en SCART-sladd som har komponent+RCA-audio ut, men sådana verkar inte tillverkas.

Några idéer? För jag börjar få slut på dom här

#219

Postad 30 november 2006 - 13:44

Mordecai
  • Mordecai
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Får inget ljud från min DVD-recorder som är kopplad optiskt till en Yamaha RXV-620 om jag samtidigt har min Pinnacle showcenter kopplad till recievern med koaxialkabel. What's up with that?
Nog måste man väl kunna ha 2 källor inkopplade digitalt samtidigt?

Baksidan ser ut ungefär som på rastamutta's bild ett par inlägg tidigare och dvd-recordern är alltså kopplad till nr 3 och showcentern till nr 6 i vänsterkant på bilden.

#220

Postad 11 december 2006 - 19:07

MyB5
  • MyB5
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Mordecai!
Det borde funka. Det gör det iaf för mig (Yamaha RX-V630RDS). Jag har min DVD (Yamaha) kopplat optiskt, och min Pinnacle Soundbridge kopplat via koaxialen. Vilken är det du inte får ljud ifrån? Kolla att du satt den optiska vid rätt "ingång". På min V630 sitter texten under den optiska ingången.

#221

Postad 12 december 2006 - 08:06

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Dagens kopplingsproblem!

Man har investerat i hutlöst mycket pengar på bra ljud och bra bild, så händer det oundvikliga - man får en nostalgitripp och vill koppla in ett system från förra århundradet som bara har RGB-SCART-utgång... Och där sket det sig, för varken projektor eller förstärkare har SCART-ingångar.

Någon som har en bra lösning? Naturligtvis tänker vi alla med en gång "aha, men köp en SCART-Komponent"-omvandlare, men det hjälper bara halvvägs, då vi måste ha ut ljudet också från SCART-kabeln.

Ja, vi kan slänga på en SCART-RCA/Svideo-adapter naturligtvis, men om vi har tillgång till en RGB-SCART känns det förbannat olustigt att behöva konvertera ner oss till dessa sumpmarker.

Vad jag skulle vilja efterlysa är en SCART-sladd som har komponent+RCA-audio ut, men sådana verkar inte tillverkas.

Några idéer? För jag börjar få slut på dom här

<{POST_SNAPBACK}>


Skaffa en SCART -> SCART + 2 RCA (finns i de flesta större elektronikkedjor), det är nog ingen kvalitetskabel, men du får 2 RCA ut för ljudet. CYP tar SCART in så det är bara att koppla på

/ 2 RCA -> Receiver
Spelare -> SCART --->SCART -> CYP -> component -> bildvisare

#222

Postad 30 december 2006 - 10:21

superduffy
  • superduffy
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
HEj är ny inom hemmabio fronten och har precis inhandlat en Mirai DTL-632V200: https://www.prisjakt...kt.php?e=136883

Nu idag är det tänkt att jag ska åka till siba och inhandla detta hemma bio paketet:
http://www.siba.se/i...ntifier=SEPLL61

Nu undrar jag hur jag sak koppla allt. Ska även koppla in min xbox360 också. Hoppas någon vänlig själv kan ge mig den hjälp jag behöver.

#223

Postad 04 januari 2007 - 15:02

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
DVD -> TV : HDMI-kabel
DVD -> Receiver : Digital coax eller optisk
Xbox -> TV : Xbox360 HD AV kabel -> TV komponent
Xbox360 digitalt ljud -> receiver

#224

Postad 04 januari 2007 - 23:13

Unregisteredeb90775d
  • Unregisteredeb90775d
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Hur gör jag för att få TV-ljudet i mitt surroundsound? ( Panasonic HT855 )
För tillfället ser det ut såhär: DVD>HDMI-HDMI<LCD.

Jag har ingen aning om sånt här därför behövs hjälp snarast :)

#225

Postad 05 januari 2007 - 10:43

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Hur gör jag för att få TV-ljudet i mitt surroundsound? ( Panasonic HT855 )

<{POST_SNAPBACK}>

Om du menar när du tittar på vanliga analoga TV-sändningar på TV:n så koppla en 2xRCA-kabel mellan TV:n och förstärkaren. Om nu TV:n har L/R out... Annars får du ta ljudet från en annan TV-tuner till receivern (som en DVD-insperare, VHSbandare, etc)

#226

Postad 08 januari 2007 - 16:07

VVV79
  • VVV79
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tja har lite funderingar, är så att jag köpte subwoofer i höstas och har kört den genom att koppla min processor till mitt slutsteg och sedan placerat suben mellan slutsteget och högtalarna via högtalarkablarna. Men jag får ju på detta sätt inte ut något 5.1 ljud. Så frågan är hur ska jag koppla ihop allt för att få stöd till 2 kanals ljud, helst avlasta mina högtalare, samt ett 5.1 ljud.
Kan jag köra lågnivå ut från processorn till subben och sedan skicka denna signal till slutsteget eller kommer signalen att ge "full kräm"?
Hart tittat runt på nätet och lyckas inte hitta exemple poå hur du kopplar med separata förstärkardelar.
Om jag ställer in liten högtalare tar då subwoofern över <100hz från mina fronter?

Min anläggning
Pioneer M73 som driver TDL RTL3
Rotel RBX956 bryggat som driver MA bronze center samt Bronze sateliter
Processor Denon AVP-A1
Subwoofer Audiopro Acebass 2

Undrande

#227

Postad 08 januari 2007 - 18:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Tja har lite funderingar, är så att jag köpte subwoofer i höstas och har kört den genom att koppla min processor till mitt slutsteg och sedan placerat suben mellan slutsteget och högtalarna via högtalarkablarna. Men jag får ju på detta sätt inte ut något 5.1 ljud. Så frågan är hur ska jag koppla ihop allt för att få stöd till 2 kanals ljud, helst avlasta mina högtalare, samt ett 5.1 ljud.
Kan jag köra lågnivå ut från processorn till subben och sedan skicka denna signal till slutsteget eller kommer signalen att ge "full kräm"?
Hart tittat runt på nätet och lyckas inte hitta exemple poå hur du kopplar med separata förstärkardelar.
Om jag ställer in liten högtalare tar då subwoofern över <100hz från mina fronter?

Undrande

<{POST_SNAPBACK}>


Koppla subben parallellt med frontarna receivern L/R out till subbens L/R in,
receiverns L/R ut till högtalarna.

Ställer du in receivern på 'ingen sub' så skickas LFE '.1'-ljudet till frontarna, har du då kopplat in subben via högnivåingångarna så har du .1 ljudet där istället.

Då skall det fungera för både 2-kanal och 5.1

#228

Postad 10 januari 2007 - 19:58

VVV79
  • VVV79
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hmm ok men blir inte det samma sak som när jag har kopplat dem i serie mellan slutsteg och frontar? vad blir skillnaden när de är parallet kopplade?
När jag kör så här så tar inte suben över lågfreqvensen för mina frontar eller gör de det?
Finns det någon test man kan köra för att se om 5.1 kopplingen fungerar?

#229

Postad 11 januari 2007 - 02:00

Unregisterede418bca2
  • Unregisterede418bca2
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Tjena, tänkte köpa ett Dynavoice magic f-6 högtalarpaket, XTZ 99 w12 sub, Samsung LCD 40", Sony STR-DG700S Receiver.

Detta är mitt första hemmabiosystem, tänkte beställa samtliga varor snart och jag undrar om det medföljer kablar?, vilka medföljer och vad ska man köpa till???

är en total nybörjare på dessa saker. hjälp! :)

#230

Postad 11 januari 2007 - 08:39

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Hmm ok men blir inte det samma sak som när jag har kopplat dem i serie mellan slutsteg och frontar? vad blir skillnaden när de är parallet kopplade?
När jag kör så här så tar inte suben över lågfreqvensen för mina frontar eller gör de det?
Finns det någon test man kan köra för att se om 5.1 kopplingen fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>


Enligt manualen till subben så får frontarna inget under 100Hz om den är kopplad i serie.
Kopplar du den parallelt så får frontarna hela signalen och subben får justeras in efter det.

#231

Postad 11 januari 2007 - 08:45

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Tjena, tänkte köpa ett Dynavoice magic f-6 högtalarpaket, XTZ 99 w12 sub, Samsung LCD 40", Sony STR-DG700S Receiver.

Detta är mitt första hemmabiosystem, tänkte beställa samtliga varor snart och jag undrar om det medföljer kablar?, vilka medföljer och vad ska man köpa till???

är en total nybörjare på dessa saker. hjälp! :P

<{POST_SNAPBACK}>

Det märker du snart :)
Det du nästan garanterat måste köpa till:
Högtalarkablage, signalkablage mellan receiver och DVD-spelare, digitalbox och receiver, RCA-kabel mellan receiver och sub.... Tja, när du får hem prylarna får du även en massa manualer med förslag på hur du kan koppla ihop allt och vilka kablar du behöver.

#232

Postad 11 januari 2007 - 15:28

Unregisterede418bca2
  • Unregisterede418bca2
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
signalkablage? :), innebär det flera kablar? vilka? :), eller vad?

#233

Postad 11 januari 2007 - 15:49

VVV79
  • VVV79
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
ok jag menade kunde jag inte ha gjort samma sak, alltså ställt subwoofer till NO, när jag hade seriekoopplat och fått samma resultat?
En till fråga auto funktionen som ska slå av suben efter 20 min, utan signal, verkar inte fungerar när jag har den kopplat via högtalarkablarna, ska det vara så? eller är min sub paj?

#234

Postad 12 januari 2007 - 08:22

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

signalkablage? <_<, innebär det flera kablar? vilka? :P, eller vad?

<{POST_SNAPBACK}>

Antingen 5-7 RCA kablar (L/R/Surr/Center/Rear out) eller
1 digital koax eller
1 digital optisk kabel menade jag.

#235

Postad 12 januari 2007 - 08:24

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

ok jag menade kunde jag inte ha gjort samma sak, alltså ställt subwoofer till NO, när jag hade seriekoopplat och fått samma resultat?
En till fråga auto funktionen som ska slå av suben efter 20 min, utan signal, verkar inte fungerar när jag har den kopplat via högtalarkablarna, ska det vara så? eller är min sub paj?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror snarare att subben själv filtrerar bort allt under 100Hz när du kopplat den i serie mellan receiver och högtalare, så subben hanterar allt upp till 100Hz och skickar allt över 100Hz till frontarna, men jag kan ha fel.
Kopplar du parallellt så spelar subbens filter ingen roll.

Redigerat av mikeett, 12 januari 2007 - 08:27.


#236

Postad 12 januari 2007 - 16:03

Unregisterede418bca2
  • Unregisterede418bca2
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Antingen 5-7 RCA kablar (L/R/Surr/Center/Rear out) eller
1 digital koax eller
1 digital optisk kabel menade jag.


okej, det sa mej ingenting?, 5-7st RCAkablar?, är det till högtalarna?, eller skulle jag köpa vanlig högtalarkablar till de?
vad ska man koppla digital koax-kabeln i mellan?
samt var ska man ha digital optisk kabel?

#237

Postad 12 januari 2007 - 23:29

Unregisterede418bca2
  • Unregisterede418bca2
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
okej, jag redigerar lite... exakt vad ska jag ha för kabel mellan receiver och sub?

#238

Postad 13 januari 2007 - 18:09

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Antingen 5-7 RCA kablar (L/R/Surr/Center/Rear out) eller
1 digital koax eller
1 digital optisk kabel menade jag.


okej, det sa mej ingenting?, 5-7st RCAkablar?, är det till högtalarna?, eller skulle jag köpa vanlig högtalarkablar till de?
vad ska man koppla digital koax-kabeln i mellan?
samt var ska man ha digital optisk kabel?

<{POST_SNAPBACK}>


Vanliga högtalarkablar till högtalarna stämmer bra.

För att koppla ihop DVD-spelare och receiver:
Enklast är att börja med antingen en Optisk fiberkabel eller en AUDIOKABEL DIGITAL Beroende på vilka ut- och ingångar som finns mellan DVD-spelare och receiver.


okej, jag redigerar lite... exakt vad ska jag ha för kabel mellan receiver och sub?

<{POST_SNAPBACK}>

Enklast att börja med: Champion 3340 RCA-Subwoofer och välj en längs som passar dig bäst (finns i 2m, 5m och 10m)

Själv kör jag med Biltemas Lågnivåkabel RCA Competition Nu säljs dessa parvis men det är bara att dra bort ena kabeln då endast en behövs, sedan kan du experimentera med dyrare märkeskablar om du känner för det.

Redigerat av mikeett, 13 januari 2007 - 18:11.


#239

Postad 14 januari 2007 - 03:10

Unregisterede418bca2
  • Unregisterede418bca2
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
tack mikeett, du är en klippa :)

jag kommer även att ha hdmi-uttag i både TV, receiver samt DVD, ska jag ha HDMI-kablar mellan de?, eller vad?

#240

Postad 14 januari 2007 - 09:59

Henke123
  • Henke123
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Behöver hjälp med koppling samt val av kablar för optimal prestanda

Idagens läge har jag en Xbox samt en sunkig digitalbox Nokia 112T, (kör boxer) båda är kopplade med optisk kabel till min reciever Yamaha RX-V657. Sedan går det en scart kabel från Xboxen till min kassa tv.

Planen är att inom den här månaden köpa en ny tv (Sony KDL-40W2000)
Då tvn har en digitalmotagare kommer jag ej behöva min Nokia 112T. Tvn klarar även av HDMI, vilket min reciever inte gör.

Jag skulle behöva hjälp med val av kablar samt HUR jag ska koppla för bästa resultat.
Vore trevligt om någon orkar rekomendera märke på kablar osv.


Uppskattar ett seriöst svar


MVH Henrik

#241

Postad 14 januari 2007 - 12:28

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Har vilken minut som helst lagt en order på Pioneer VSX-1016V och Dynavoice Definition 5.0-paket som ska kopplas till en 42" plasma samt en DVD och xbox 360. Om jag nu har hängt med rätt oc förståt allt så ska det kopplas så här:

TV till HDMI ut
DVD till HDMI in
360 direkt till komponent på TV sen en optiskkabel från 360 till en av ingångarna på recivern.

Då har jag 5.0 ljud på både DVD och 360? Eller jag är helt ute och cycklar? Men hur ska man koppla TV:n om man vill ha ljudet från den till recivern med? För jag antar att inte HDMI kan ta signaler i båda riktningarna?

#242

Postad 14 januari 2007 - 17:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

tack mikeett, du är en klippa :)

jag kommer även att ha hdmi-uttag i både TV, receiver samt DVD, ska jag ha HDMI-kablar mellan de?, eller vad?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker det räcker med en HDMI mellan DVD-spelare och TV.

#243

Postad 14 januari 2007 - 17:08

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Har vilken minut som helst lagt en order på Pioneer VSX-1016V och Dynavoice Definition 5.0-paket som ska kopplas till en 42" plasma samt en DVD och xbox 360. Om jag nu har hängt med rätt oc förståt allt så ska det kopplas så här:

TV till HDMI ut
DVD till HDMI in
360 direkt till komponent på TV sen en optiskkabel från 360 till en av ingångarna på recivern.

Då har jag 5.0 ljud på både DVD och 360? Eller jag är helt ute och cycklar? Men hur ska man koppla TV:n om man vill ha ljudet från den till recivern med? För jag antar att inte HDMI kan ta signaler i båda riktningarna?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan koppla 2xRCA mellan TV L/R out till receivern TV L/R in (eller AUX in etc.) alternativt om din TV har någon digital RCA eller optisk utgång (vilket den kan ha om den har en inbyggd digitalmottagare) går denna att koppla till receivern.

#244

Postad 14 januari 2007 - 17:18

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Har vilken minut som helst lagt en order på Pioneer VSX-1016V och Dynavoice Definition 5.0-paket som ska kopplas till en 42" plasma samt en DVD och xbox 360. Om jag nu har hängt med rätt oc förståt allt så ska det kopplas så här:

TV till HDMI ut
DVD till HDMI in
360 direkt till komponent på TV sen en optiskkabel från 360 till en av ingångarna på recivern.

Då har jag 5.0 ljud på både DVD och 360? Eller jag är helt ute och cycklar? Men hur ska man koppla TV:n om man vill ha ljudet från den till recivern med? För jag antar att inte HDMI kan ta signaler i båda riktningarna?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan koppla 2xRCA mellan TV L/R out till receivern TV L/R in (eller AUX in etc.) alternativt om din TV har någon digital RCA eller optisk utgång (vilket den kan ha om den har en inbyggd digitalmottagare) går denna att koppla till receivern.

<{POST_SNAPBACK}>


Alla tider du, att man inte tänkte på det. var nu flera år sen man var inne på det här med hemmabio och det har bara försvunnit nu när jobbet tagit upp en så stor del av ens fritid.

Men tackar.. =)

#245

Postad 14 januari 2007 - 17:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Behöver hjälp med koppling samt val av kablar för optimal prestanda

Idagens läge har jag en Xbox samt en sunkig digitalbox Nokia 112T, (kör boxer) båda är kopplade med optisk kabel till min reciever Yamaha RX-V657. Sedan går det en scart kabel från Xboxen till min kassa tv.

Planen är att inom den här månaden köpa en ny tv (Sony KDL-40W2000)
Då tvn har en digitalmotagare kommer jag ej behöva min Nokia 112T. Tvn klarar även av HDMI, vilket min reciever inte gör.

Jag skulle behöva hjälp med val av kablar samt HUR jag ska koppla för bästa resultat.
Vore trevligt om någon orkar rekomendera märke på kablar osv.


Uppskattar ett seriöst svar


MVH Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Xbox -> TV komponentingång (Supra är ett bra fabrikat)
Ljud från TV:n till Receiver L/R out till Receiverns L/R in (2xRCA phonokablar) tyvärr får du inget surroundljud från digitalsändningar då din TV inte har någon digitalutgång för ljudet. Om du vill ha surroundljud får du använda en extern digitalmottagare (som den du redan har).

#246

Postad 14 januari 2007 - 19:03

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Sen så har väl man bra komponent kablar som man får från xboxen direkt? Så visst supra är bra men är det direkt någon skillnad än dom man får med 360?

#247

Postad 15 januari 2007 - 07:32

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Sen så har väl man bra komponent kablar som man får från xboxen direkt? Så visst supra är bra men är det direkt någon skillnad än dom man får med 360?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tvivlar på att det är någon större skillnad på Supras och Xbox-kablarna i det här fallet. IMO är det främst om det skulle bli problem med Xboxkablarna man kan prova andra kvalitetskablar.

#248

Postad 15 januari 2007 - 21:45

Henke123
  • Henke123
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tack för bra svar Mickeett, ******** synd att den inte har digital utång på ljudet, fan inte tänkt på det, tvn verkar ha allt förutom det =(.

Well då blir det nog och ha kvar min gammla häck Nokia 112t ett tag till.

Låt säga att jag skaffar en ps3 när de kommer, och vill få ut ljud och bild ur den, hur ska jag koppla då för bästa resultat, då ps3 har hdmi men min reciever har det ej, dock kommer sony tvn att ha hdmi.

kan jag ha ps3-tv hdmi kabel, samtidigt ps3-reciever optisk digital kabel?

mvh Henrik

#249

Postad 15 januari 2007 - 22:33

speffy
  • speffy
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Hej har precis köpt en Pioneer 2014 och hade tänkt köpa en ny dvd med hdmi och behöver nu lite kablar att koppla ihop detta med.
Har en Samsung 32" lcd med hdmi.
Är rätt osäker på hur jag ska koppla samman allt men har läst lite i denna tråden så tror
jag har en aning nu.
14m Supra SKY 2.5 till högtalarna
1 Supra Trico RCA från dvd till receiver
1 Supra HDMI från dvd till lcd

Är det dom kablarna jag behöver för att få det att funka eller har jag missat något ?
Finns där bättre alternativ för pengarna ?
Ska eventuellt koppla in ett ps2 också vad behöver jag för kablar till den ? Kan jag använda dom man får till ??

Tacksam för hjälp !

#250

Postad 16 januari 2007 - 08:05

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

kan jag ha ps3-tv hdmi kabel, samtidigt ps3-reciever optisk digital kabel?

mvh Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Jajamensan! Borde inte vara några problem så länge du har en ledig optisk ingång på receivern!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.