Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4501

Postad 07 mars 2019 - 21:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Äh, nu pallar jag faktiskt inte med mer diskussioner om el!

 

Låt oss istället prata om skivtvättar. 

 

Med tanke på att jag inte känner några riktiga vinyl-junkies så kommer jag nog att få införskaffa en tvätt på egen hand. Men det lutar i så fall mot en OKKI NOKKI. Jag har för mig att det var Fristil som hade fixat en sådan?

 

Skillanden lär vara hur dessa tvättar verkligen får bort all smuts ur spåren. 



#4502

Postad 07 mars 2019 - 23:05

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Äh, nu pallar jag faktiskt inte med mer diskussioner om el!

 

Låt oss istället prata om skivtvättar. 

 

Med tanke på att jag inte känner några riktiga vinyl-junkies så kommer jag nog att få införskaffa en tvätt på egen hand. Men det lutar i så fall mot en OKKI NOKKI. Jag har för mig att det var Fristil som hade fixat en sådan?

 

Skillanden lär vara hur dessa tvättar verkligen får bort all smuts ur spåren. 

 

Eller satsa på en Kirmuss? :)

 

http://vinylbutiken....io-skivtvattar/

 

Lite dyr bara :rolleyes:



#4503

Postad 07 mars 2019 - 23:09

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Äh, nu pallar jag faktiskt inte med mer diskussioner om el!

Låt oss istället prata om skivtvättar.

Med tanke på att jag inte känner några riktiga vinyl-junkies så kommer jag nog att få införskaffa en tvätt på egen hand. Men det lutar i så fall mot en OKKI NOKKI. Jag har för mig att det var Fristil som hade fixat en sådan?

Skillanden lär vara hur dessa tvättar verkligen får bort all smuts ur spåren.

Okki Nokki eller Pro-Ject VC-S är väl de två modeller som förekommer som allra vanligast på marknaden här i Europa. De är lite olika rent konstruktionsmässigt men är båda robusta maskiner som får jobbet gjort med ypperligt resultat. Har haft min Okki Nokki i drygt 7 år och är en av de bästa investeringar jag har gjort för både mina skivor och min anläggning. Det enda jag ångrar med detta köp är att jag inte skaffade en tidigare. En skivtvätt är kort och gott ett hjälpmedel som verkligen gör skillnad.

Sant det du skriver om att de är mycket effektiva på att få bort smutsen från skivspåret. Hemligheten där är att också hitta en effektiv skitvättvätska och att ge den tid att verka ordentligt vid tvätt av en skiva. Får skivtvättvätskan ligga på ett par minuter och verka ordentligt så lossnar all smuts och damm mycket lätt med ett superfint resultat som följd.

Sen kan man ta det till nästa nivå som Nizz_e beskriver ovan- en ultraljudstvätt men då rör man sig i en helt annan prisklass.

Redigerat av GyroSE, 07 mars 2019 - 23:15.


#4504

Postad 08 mars 2019 - 05:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vi har anledning att fira! Idag fyller tråden 10 år. 

 

Vid den första tiden som jag skrev det första foruminlägget var jag student. Jag tog initiativet till tråden eftersom jag var skeptiskt till huruvida små till synes poänglösa uppgraderingar kunde påverka ljudbilden; idag vet jag att det är så. Tråden har vunnit popularitet och jag tror att det göra med att infallsvinklarna på ämnet aldrig tar slut: tonarmar, skivtvättar, puppor, nätdelar, kablar mm.

 

Under tiden som förflutit har jag lärt mig massor, och jag tror även att flera varit tacksamma för att utbyta erfarenheter. 

 

 

 

Jag vill rikta ett varmt tack till alla som bidragit, och fortsätter att bidra. 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  vinyl.jpg   85,27K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 08 mars 2019 - 06:08.


#4505

Postad 08 mars 2019 - 08:08

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. 

 

Akkelis menade att "Supras märkning av kablar stämmer", men att standarden i detta fall inte går att tillskriva märkningen av kabeln, utan här handlar om någonting annat. Fasen utgår från trafon i just den apparaten använder sig av. 

 

Var fasen landar på kontakten handlar inte om att denna är felmärkt, utan snarare den individuella maskinens trafo. Ibland hamnar alltså fasen utanför kontaktens märkning. 

 

Som du nämnde tidigare; i andra länder kan man inte vända på stickproppen, men det kan man här. Därför är nog tillverkare mer noggranna med hur fasen märks ut på maskiner i andra länder. 

 

Med min Hegel H160 inkopplad så får jag spänning/fas på "N" på förstärkarens baksida/nätbrunn (Alltså höger sida sett bakifrån förstärkaren). Verkar som om trafon vänder på skeendet här. Då torde bara skeendet bli spegelvänt :)

Bra då är jag hur du tänker, vi skriver samma sak men bara på olika sätt :-)



#4506

Postad 08 mars 2019 - 08:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Som det är nu så håller jag fortfarande på att bostadssparar. Om man är bosatt i en av Sveriges större städer så måste man hosta upp några hundratusen bara för att ha råd med handpenningen på en insats, och jag har nu sparat i 4 år. 

 

Därför har mitt val av ny svarv fått vänta. Men sannolika kandidater är Michell Gyro eller Clearaudio Concept Black :)



#4507

Postad 08 mars 2019 - 08:47

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Som det är nu så håller jag fortfarande på att bostadssparar. Om man är bosatt i en av Sveriges större städer så måste man hosta upp några hundratusen bara för att ha råd med handpenningen på en insats, och jag har nu sparat i 4 år. 
 
Därför har mitt val av ny svarv fått vänta. Men sannolika kandidater är Michell Gyro eller Clearaudio Concept Black :)


Tassen! Dags att flytta så att du får råd med lite seriös hifi i stället....gäller att prioritera "rätt"... ;) Bor själv på vischan- har därför råd med schysst boende, trevlig hifi och möjlighet att fylla på skivsamlingen löpande. Bara win-win alltså... :)

Redigerat av GyroSE, 08 mars 2019 - 08:52.


#4508

Postad 08 mars 2019 - 09:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Skulle vara Concept, helt svart med Satisfy-armen  :wub:

Bifogad fil(er)



#4509

Postad 08 mars 2019 - 09:30

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Skulle vara Concept, helt svart med Satisfy-armen  :wub:


Fin skivspelare och välljudande är den också- den är i mångt och mycket av samma plug and play- typ som Rega vilket tyvärr begränsar möjligheterna till vidare uppgraderingar (förutom pickup förstås och möjligtvis att kunna byta till någon annan tonarm från Clearaudio). Du som är lite mer av en fixare borde kika på spelaren lite längre upp på sidan- Michell Gyro SE är en plattform man på ett annat sätt kan bygga vidare på, t.ex. så passar i stort sett vilken 9" tonarm som helst på den vilket borgar för att man stegvis kan lyfta den ljudmässigt. Är det plug and play du vill ha eller vill du ha flexibilitet att kunna lyfta spelaren till än högre nivåer? Det tål att tänkas på när det väl är dags att uppgradera på skivspelarfronten...

Redigerat av GyroSE, 08 mars 2019 - 09:39.


#4510

Postad 08 mars 2019 - 11:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Skall helt klart ta ditt råd under övervägande angående Gyron. 

 

Hur ser er anslutning ut mellan stärkare och RIAA. Har ni några speciella signalkablar som ni föredrar. Just nu har jag Wirewizard Spellbinder, och har aldrig köpt en dyr kabel sedan denna införskaffades. Men med tanke på att min Rega har inbyggd jordning i tonarmen kanske en vanlig signalkabel blir lika bra. Men en bra skärmning kanske är att föredra?



#4511

Postad 08 mars 2019 - 11:57

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Skall helt klart ta ditt råd under övervägande angående Gyron. 
 
Hur ser er anslutning ut mellan stärkare och RIAA. Har ni några speciella signalkablar som ni föredrar. Just nu har jag Wirewizard Spellbinder, och har aldrig köpt en dyr kabel sedan denna införskaffades. Men med tanke på att min Rega har inbyggd jordning i tonarmen kanske en vanlig signalkabel blir lika bra. Men en bra skärmning kanske är att föredra?


Signalkabeln mellan RIAA och förstärkare är inte så känslig- satsa bara på en bra högkvalitativ signalkabel så är du i hamn. Om du ska köpa nytt så rekommenderar jag dig att låna hem ett par olika kablar och testa vad de gör ljudmässigt när de används ihop med dina grejor. Kabeln mellan skivspelare/tonarm och RIAA är däremot mer känslig men där har du inget problem i nuläget då du har Regas fasta variant på plats.

#4512

Postad 09 mars 2019 - 08:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har inte köpt en signalkabel på säkert 10 år. Men antar att det inte skadar att låna hem för att pröva, sedan utvärdera. 



#4513

Postad 09 mars 2019 - 11:46

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har inte köpt en signalkabel på säkert 10 år. Men antar att det inte skadar att låna hem för att pröva, sedan utvärdera.


Värt att låna hem för att testa. Låna hem ett gäng kablar i liknande prisklass över en helg och prova i lugn och ro- utgå från det och se var du hamnar.

#4514

Postad 10 mars 2019 - 20:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Allmän fundering: 

 

Vet att många härute föredrar köpt rengöringsvätska. Jag har fortfarande Knosti och kör ca: 7dl rent vatten (apotekets) 3dl Isopropano + 2 droppar diskmedel. 

 

Men kan man ta någon droppe såpa istället för diskmedel, eller blir man skickad till underjorden då - och får en treudd där man inte vill ha den?

 

Idag fick jag Zappas - Joe's Garage samt Cornelis sjunger Taube + en gjutjärnsgryta på loppis för sammanlagt 200:-

 

Känns som en rätt bra dag tycker jag, plattorna lät väldigt bra. Gjorde rent med min lilla Knosti, funkar great :) Men tillsatte inte såpan.

 

Efter att jag fixat med Supras grendosor, hittat rätt fas samt bytt till HEED PSU för mitt Questar är hela anläggningen som förbytt. 

 

Allt låter så jämt, harmoniskt och medryckande - vill bara sitta i soffan hela dagarna  :wub:


Redigerat av Glidtassen, 10 mars 2019 - 20:55.


#4515

Postad 10 mars 2019 - 21:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Allmän fundering: 
 
Vet att många härute föredrar köpt rengöringsvätska. Jag har fortfarande Knosti och kör ca: 7dl rent vatten (apotekets) 3dl Isopropano + 2 droppar diskmedel. 
 
Men kan man ta någon droppe såpa istället för diskmedel, eller blir man skickad till underjorden då - och får en treudd där man inte vill ha den?
 
Idag fick jag Zappas - Joe's Garage samt Cornelis sjunger Taube + en gjutjärnsgryta på loppis för sammanlagt 200:-
 
Känns som en rätt bra dag tycker jag, plattorna lät väldigt bra. Gjorde rent med min lilla Knosti, funkar great :) Men tillsatte inte såpan.
 
Efter att jag fixat med Supras grendosor, hittat rätt fas samt bytt till HEED PSU för mitt Questar är hela anläggningen som förbytt. 
 
Allt låter så jämt, harmoniskt och medryckande - vill bara sitta i soffan hela dagarna  :wub:


Såpa tror jag inte på då den lämnar en hinna kvar när vattnet dunstat/torkat.

#4516

Postad 10 mars 2019 - 21:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tror inte heller på såpa eftersom den innehåller fett, men var iallafall nyfiken. Man vill inte ha flammig vinyl. 



#4517

Postad 11 mars 2019 - 05:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då jag har köpt sammanlagt:

 

1 st Supra grendosa för 4 uttag (första uttaget ofiltrerat)

1 st iFi AC Purifier

1 st Oehlbach Fas-testare

2 st Supra Lorad kablar (Förstärkare + RIAA)

1 st HEED PSU (För Questar RIAA)

 

Skulle nog säga att grendosor + skärmade kablar gjorde störst skillnad, även om iFi:n hjälpte till. Oehlbach ångar jag inte, den är snabb och smidig att använda. 

Givetvis gjorde även HEED PSU en väldigt stor skillnad för vinylen; äntligen hoppade all musik fram några snäpp till. 

 

Allt mina förändringar + sorterat bort dåliga nätdelar + lokaliserat rätt fas och låtit min anläggning sträcka på benen; uppenbarligen fanns där mycket mer att hämta. 

 

Inför nästa månad skall jag börja gå över rätt RCA för RIAAT, även om jag tror att skillnaderna här är marginella. Men jag tror ändå på att låna hem, och pröva. 

En OKKI NOKKI står på önskelistan, men får vänta ett tag till. Jag väljer att fylla på med vinyler så länge. Vidare måste jag köpa lösa anti-statiska sleeves till mina skivor. 

Visst blir dom rena av att köra Knostin, men det känns bättre att lägga skivorna i nya innerfickor efteråt. 

 

Var köper man bäst innefickor för vinyl till bra priser?



#4518

Postad 11 mars 2019 - 14:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Då jag har köpt sammanlagt:
 
1 st Supra grendosa för 4 uttag (första uttaget ofiltrerat)
1 st iFi AC Purifier
1 st Oehlbach Fas-testare
2 st Supra Lorad kablar (Förstärkare + RIAA)
1 st HEED PSU (För Questar RIAA)
 
Skulle nog säga att grendosor + skärmade kablar gjorde störst skillnad, även om iFi:n hjälpte till. Oehlbach ångar jag inte, den är snabb och smidig att använda. 
Givetvis gjorde även HEED PSU en väldigt stor skillnad för vinylen; äntligen hoppade all musik fram några snäpp till. 
 
Allt mina förändringar + sorterat bort dåliga nätdelar + lokaliserat rätt fas och låtit min anläggning sträcka på benen; uppenbarligen fanns där mycket mer att hämta. 
 
Inför nästa månad skall jag börja gå över rätt RCA för RIAAT, även om jag tror att skillnaderna här är marginella. Men jag tror ändå på att låna hem, och pröva. 
En OKKI NOKKI står på önskelistan, men får vänta ett tag till. Jag väljer att fylla på med vinyler så länge. Vidare måste jag köpa lösa anti-statiska sleeves till mina skivor. 
Visst blir dom rena av att köra Knostin, men det känns bättre att lägga skivorna i nya innerfickor efteråt. 
 
Var köper man bäst innefickor för vinyl till bra priser?


Ska du ha ut full effekt av att tvätta skivor så är en ny innerficka att stoppa den nytvättade skivan i ett krav annars är tvätten (oavsett om du tvättar med hjälp av Knosti eller Okki Nokki) av skivan helt bortkastad. Om du stoppar tillbaka en tvättad skiva i ett gammalt skitigt fodral så är det bara att tvätta om skivan på nytt. Inners till bra pris finns hos den person som går under epitet "Tysken" och som är ett stående inslag på alla skivmässor som går av stapeln i Sverige. Han har även en hemsida där man kan beställa:

https://www.sapphirerecords.de/en_GB

Redigerat av GyroSE, 11 mars 2019 - 14:05.


#4519

Postad 11 mars 2019 - 14:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hittade LP- innerfodral, men hur många "sheets" är det i varje?



#4520

Postad 11 mars 2019 - 14:52

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hittade LP- innerfodral, men hur många "sheets" är det i varje?


Här har du en av varianterna jag använder mig av:

https://www.sapphire...1/Products/*004

Kolla lite längre ner i länken så ser du i vilka kvantiteter man kan köpa dem.

Redigerat av GyroSE, 11 mars 2019 - 14:54.


#4521

Postad 11 mars 2019 - 18:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ska du ha ut full effekt av att tvätta skivor så är en ny innerficka att stoppa den nytvättade skivan i ett krav annars är tvätten (oavsett om du tvättar med hjälp av Knosti eller Okki Nokki) av skivan helt bortkastad. Om du stoppar tillbaka en tvättad skiva i ett gammalt skitigt fodral så är det bara att tvätta om skivan på nytt. Inners till bra pris finns hos den person som går under epitet "Tysken" och som är ett stående inslag på alla skivmässor som går av stapeln i Sverige. Han har även en hemsida där man kan beställa:

https://www.sapphirerecords.de/en_GB

 

 

Har dessvärre tvättat flertalet av min skivor under årens gång. Visst vet jag att det inte varit optimalt att stoppa tillbaka dessa i gamla fordralen, men har svårt att trå att det skulle varit helt lönlöst ;)

 

Jag har förbättrat ljudet på många av mina skivor sedan jag tvättat dessa, även när jag spelat dessa vid senare tillfällen. Men visst skall jag köpa nya sleeves :)



#4522

Postad 11 mars 2019 - 20:33

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Hittade LP- innerfodral, men hur många "sheets" är det i varje?


Är per st, dvs ca2,2 kr/st.
Jag köper hos svalander 99 kr för 25st

#4523

Postad 11 mars 2019 - 20:51

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har dessvärre tvättat flertalet av min skivor under årens gång. Visst vet jag att det inte varit optimalt att stoppa tillbaka dessa i gamla fordralen, men har svårt att trå att det skulle varit helt lönlöst ;)

Jag har förbättrat ljudet på många av mina skivor sedan jag tvättat dessa, även när jag spelat dessa vid senare tillfällen. Men visst skall jag köpa nya sleeves :)



Problemet är att du måste tvätta dem på nytt, visst kan det ha viss effekt men du får aldrig full effekt med en halvmesyr som denna. Fasen, du har just skaffat en massa ny strömkabel med tillbehör- hajar inte riktigt resonemanget här där det är än viktigare att ha koll på grejorna. Att slarva bort rengöring av skivorna på det sättet ger inte pickupen (som ju de facto är den mest delikata detaljen i vinylriggen) rätt förutsättningar, om man ändå tar sig tid att rengöra skivorna så var noggrann från A till Ö- gör man rätt här så har man absolut igen det i slutänden.

Redigerat av GyroSE, 12 mars 2019 - 15:45.


#4524

Postad 12 mars 2019 - 15:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Skivtätt är nog bra. Skall jag skaffa, men inte någon galen historia för dito pengar. Får för mig att duk och vätska inte är ett optimalt sätt att få en skiva ren. Man drar väl typ bara runt skiten, så en redig tvättbalja att snurra runt i borde vara toppen.  

 

Men först och främst är en Shiit Mani på ingång. Skall bli spännande att höra om hypen är berättigad. Om så är det ju verkligen skitpengar i sammanhanget. :)



#4525

Postad 12 mars 2019 - 16:07

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Skivtätt är nog bra. Skall jag skaffa, men inte någon galen historia för dito pengar. Får för mig att duk och vätska inte är ett optimalt sätt att få en skiva ren. Man drar väl typ bara runt skiten, så en redig tvättbalja att snurra runt i borde vara toppen.  
 
Men först och främst är en Shiit Mani på ingång. Skall bli spännande att höra om hypen är berättigad. Om så är det ju verkligen skitpengar i sammanhanget. :)


Skivtvätt av något slag är en nödvändighet. Helt rätt tänk angående rengöring av skivor- gäller att lyfta skiten ur skivspåret och få bort den från skivan.

Du får hålla oss uppdaterade runt Schiit Mani hur du tycker att den presterar.

#4526

Postad 12 mars 2019 - 17:55

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Köpet av min okki nokki är nog det bästa jag köpt till vinylerna. Bara att rekommendera

#4527

Postad 13 mars 2019 - 08:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har nu lagt en beställning på 250 st svarta speeves från Tysken. Det kommer att kännas fräscht med nya till vinylerna. 

 

För några veckor sedan satt jag hemma hos min pappa i hemstaden. 

 

Jag hade uppmuntrat honom till att köpa en Rega för några år sedan. Min pappa blir 80 år snart, och har tappat mycket av sin hörsel. Men trots det satt vi tillsammans och lyssnade på musik medans han sprang fram och tillbaka och lade på nya skivor: 

 

- Lyssna på det här, har du hört denna?

 

Ett visst vankelmod lägger sig över mig när jag inser hur man inte får behålla sina föräldrar för evigt. En del av mig vill umgås med pappa, fixa hans RP1 med en lite bättre puppa än den som följde med, fixa rem osv. Men samtidigt som jag vet om att han aldrig kommer att uppfatta skillnaderna. Men det hör liksom inte hit, det är just själva grejen att få hänga med sin pappa. 

 

När jag var där fick jag med några vinyler hem. Jag hade frågat om jag kunde få låna dem, varpå min pappa log och sade: 

 

- Pojken min, du kommer att få ärva dem :(


Redigerat av Glidtassen, 13 mars 2019 - 08:58.


#4528

Postad 13 mars 2019 - 11:33

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag har nu lagt en beställning på 250 st svarta speeves från Tysken. Det kommer att kännas fräscht med nya till vinylerna. 
 
För några veckor sedan satt jag hemma hos min pappa i hemstaden. 
 
Jag hade uppmuntrat honom till att köpa en Rega för några år sedan. Min pappa blir 80 år snart, och har tappat mycket av sin hörsel. Men trots det satt vi tillsammans och lyssnade på musik medans han sprang fram och tillbaka och lade på nya skivor: 
 
- Lyssna på det här, har du hört denna?
 
Ett visst vankelmod lägger sig över mig när jag inser hur man inte får behålla sina föräldrar för evigt. En del av mig vill umgås med pappa, fixa hans RP1 med en lite bättre puppa än den som följde med, fixa rem osv. Men samtidigt som jag vet om att han aldrig kommer att uppfatta skillnaderna. Men det hör liksom inte hit, det är just själva grejen att få hänga med sin pappa. 
 
När jag var där fick jag med några vinyler hem. Jag hade frågat om jag kunde få låna dem, varpå min pappa log och sade: 
 
- Pojken min, du kommer att få ärva dem :(


Kanon att du har beställt nya innersleeves. Beställde du några sådana här när du ändå var igång:

https://www.sapphire.../Products/*004E

Dessa s.k. Japan innersleeves är bra att ha främst om man har ett originalinnerkonvolut av papp eller liknande som gör att utrymmet inne i ytterkonvolutet är knappt. Då stoppar man helt sonika den rena skivan i japan- fodralet som sen i sin tur stoppas in med skiva och allt i pappinnerkonvolutet. Smidigt.

#4529

Postad 13 mars 2019 - 13:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag har nu lagt en beställning på 250 st svarta speeves från Tysken. Det kommer att kännas fräscht med nya till vinylerna. 

 

För några veckor sedan satt jag hemma hos min pappa i hemstaden. 

 

Jag hade uppmuntrat honom till att köpa en Rega för några år sedan. Min pappa blir 80 år snart, och har tappat mycket av sin hörsel. Men trots det satt vi tillsammans och lyssnade på musik medans han sprang fram och tillbaka och lade på nya skivor: 

 

- Lyssna på det här, har du hört denna?

 

Ett visst vankelmod lägger sig över mig när jag inser hur man inte får behålla sina föräldrar för evigt. En del av mig vill umgås med pappa, fixa hans RP1 med en lite bättre puppa än den som följde med, fixa rem osv. Men samtidigt som jag vet om att han aldrig kommer att uppfatta skillnaderna. Men det hör liksom inte hit, det är just själva grejen att få hänga med sin pappa. 

 

När jag var där fick jag med några vinyler hem. Jag hade frågat om jag kunde få låna dem, varpå min pappa log och sade: 

 

- Pojken min, du kommer att få ärva dem :(

Att höra faktiskt skillnad behöver ju bevisligen inte vara huvudsaken i denna världen. Min pappa vill skänka mig sina skivor, men varje gång han är på besök lyckas jag föra honom ett steg närmare att faktiskt använda sina skivor, och njuta av dem.

 

En dag sitter tyvärr både du och jag och lyssnar på farsgubbens skivor, och minns, med en tår i ögat. Musik är jobbigt på det viset. ;)



#4530

Postad 13 mars 2019 - 15:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kanon att du har beställt nya innersleeves. Beställde du några sådana här när du ändå var igång:

https://www.sapphire.../Products/*004E

Dessa s.k. Japan innersleeves är bra att ha främst om man har ett originalinnerkonvolut av papp eller liknande som gör att utrymmet inne i ytterkonvolutet är knappt. Då stoppar man helt sonika den rena skivan i japan- fodralet som sen i sin tur stoppas in med skiva och allt i pappinnerkonvolutet. Smidigt.

Beställde 250 st innersleeves "svarta". Men det verkar som om de inte har bemanning på kontoret förrän den 15:e så jag får invänta svar från Tysken. Notan hamnade på ca: 600:-

 

Köpte endast standard - svarta så folievarianten får vänta.

 

Skall åka ned på stan nu och handla 20 st på Bengans, som kostar 39:- per förpackning (varje förpackning innehåller 10st).

 

- Tvi dig Gyro, tvi dig Gyro - du sätter griller i min hjässa!  :D  :D  :D ha, ha.

 

Nu kan jag inte släppa att jag måste fixa sleeves i samband med vinyltvätt.


Redigerat av Glidtassen, 13 mars 2019 - 15:13.


#4531

Postad 13 mars 2019 - 15:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Att höra faktiskt skillnad behöver ju bevisligen inte vara huvudsaken i denna världen. Min pappa vill skänka mig sina skivor, men varje gång han är på besök lyckas jag föra honom ett steg närmare att faktiskt använda sina skivor, och njuta av dem.

 

En dag sitter tyvärr både du och jag och lyssnar på farsgubbens skivor, och minns, med en tår i ögat. Musik är jobbigt på det viset. ;)

 

Under tonåren så var jag och min pappa jämt i luven på varandra; nu, fyllda 43 år så är vi mer nära än någonsin. Därför kommer alltid detta minne av mig och pappa med Regan sitta kvar. 

 

Jag har också förstått att han sannolikt har flera dyrgripar som jag kommer ärva. Han är mer för Sinatra och Dave Brubeck. 



#4532

Postad 13 mars 2019 - 16:02

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Beställde 250 st innersleeves "svarta". Men det verkar som om de inte har bemanning på kontoret förrän den 15:e så jag får invänta svar från Tysken. Notan hamnade på ca: 600:-
 
Köpte endast standard - svarta så folievarianten får vänta.
 
Skall åka ned på stan nu och handla 20 st på Bengans, som kostar 39:- per förpackning (varje förpackning innehåller 10st).
 
- Tvi dig Gyro, tvi dig Gyro - du sätter griller i min hjässa!  :D  :D  :D ha, ha.
 
Nu kan jag inte släppa att jag måste fixa sleeves i samband med vinyltvätt.

Härligt att höra att man har lite bra inflytande. ;)

Bra köp till skapligt pris från "Tysken".

Inte dumt att ha Japan- varianten som ett komplement- har själv ofta mest nytta av japanen faktiskt så det är lätt värt ha också några av dessa i gömmorna i vinylhörnan.

Nya innersleeves är en nödvändighet om man tvättar sina skivor så det är ett steg i helt rätt riktning att du nu går all in när det gäller innerkonvolut. :)

#4533

Postad 13 mars 2019 - 16:39

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Har alltid nya innersleeves liggandes hemma så man kan byta efter tvätt.

Beställde supra grendosa+kabel igår, mest för att det ser så pissigt ut med grendosa från ICA för 39 kr när man typ uppgraderat allt annat, passade även då att slänga ner en oehlbach phaser och en elfix detector, kan ju vara bra att ha och testa lite.

Vad har ni för favoriter till vinylfodral?
Testade Tonars nu, de var riktigt bra, ganska stva, helt genomskinliga och vinylen glider inte runt i den. Nog en av de bästa jag köpt än så länge, dock lite dyra

Redigerat av fristil, 13 mars 2019 - 16:50.


#4534

Postad 13 mars 2019 - 22:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har tvättat ett 20-tal vinyler idag, de som spinner mest. 

 

Bengans sålde fina svarta innersleves med mjuk anti-statisk plast. Det var en stor skillnad från vad mina beg. vinyler dragits med alltför länge. 

 

Vissa vinyler har nu tvättats två ggr sedan de kom i min ägo, men nu är alla statiska knäpp så gott som borta. 

 

En signalkabel för ca: 800:- lånades hem på prov. Den lät större, mer detaljer men saknade vad jag gillar hos min nuvarande. Min "Spellbinder" från Wyrewizard har inte samma detaljskärpa i basen som hemlånade kablen, men istället har den ett lenare ljud som är lätt att trivas med.  

 

Med tanke på att jag aldrig lyssnat ut en signalkabel mellan RIAA och förstärkare tänkte jag att det kunde vara värt ett försök. Skillnaderna mellan signalkablarna var större än vad jag tidigare trott. 


Redigerat av Glidtassen, 13 mars 2019 - 22:26.


#4535

Postad 14 mars 2019 - 06:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har alltid nya innersleeves liggandes hemma så man kan byta efter tvätt.

Beställde supra grendosa+kabel igår, mest för att det ser så pissigt ut med grendosa från ICA för 39 kr när man typ uppgraderat allt annat, passade även då att slänga ner en oehlbach phaser och en elfix detector, kan ju vara bra att ha och testa lite.

Vad har ni för favoriter till vinylfodral?
Testade Tonars nu, de var riktigt bra, ganska stva, helt genomskinliga och vinylen glider inte runt i den. Nog en av de bästa jag köpt än så länge, dock lite dyra

 

Om du får ut rätt fas med hjälp av spänningsdetektor (penna) och Oehlbach fas-testare så kommer du få skillnader tillsammans med Supra. Men tänk bara på att ha skärmade kablar hela vägen. Vissa (om inte alla?) Supras grendosor brukar ha första uttaget, sett från där sladden går in i dosan - ofiltrerad. Detta är avsett för förstärkare, slutsteg som enligt Supra annars kan få en beslöjad klang med filter. 

 

Min Hegel H160 sitter på ofiltrerade ingågen. 

 

Just nu sitter jag och finlirar med signalkablar, inte samma skillnader - utan marginella i jämförelse, men ändå. Jag har kört Van Den Hul "The Bay C5" för många år sedan, älskade den kablen men den har tyvärr utgått. Prisstegringen på attraktiva kablar från samma märke känns löjligt dyra i relation till vad den användningsområde (om den inte är gjort i silke, med diamantströssel utanpå) då kan jag tänka mig att betala :)


Redigerat av Glidtassen, 14 mars 2019 - 06:10.


#4536

Postad 14 mars 2019 - 08:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Om du får ut rätt fas med hjälp av spänningsdetektor (penna) och Oehlbach fas-testare så kommer du få skillnader tillsammans med Supra. Men tänk bara på att ha skärmade kablar hela vägen. Vissa (om inte alla?) Supras grendosor brukar ha första uttaget, sett från där sladden går in i dosan - ofiltrerad. Detta är avsett för förstärkare, slutsteg som enligt Supra annars kan få en beslöjad klang med filter. 
 
Min Hegel H160 sitter på ofiltrerade ingågen. 
 
Just nu sitter jag och finlirar med signalkablar, inte samma skillnader - utan marginella i jämförelse, men ändå. Jag har kört Van Den Hul "The Bay C5" för många år sedan, älskade den kablen men den har tyvärr utgått. Prisstegringen på attraktiva kablar från samma märke känns löjligt dyra i relation till vad den användningsområde (om den inte är gjort i silke, med diamantströssel utanpå) då kan jag tänka mig att betala :)

Kör med en äldre variant av strömlist från Supra där alla uttag körs filtrerade- tycker det låter bra men det skulle vara intressant att jämföra mot den nya varianten där ett av uttagen är ofiltrerat. Har Supra LoRad- strömkablar till alla anläggningens enheter utom motorstyrningen till min skivspelare som har en fast stömkabel. Mellan stömlist och vägguttag har jag en strömkabel från Furutech. Helhetsmässigt funkar det kanon och jag är helnöjd.

Det där med signalkablar kan vara lite vanskligt när man ska testa ut en ny kabel att stoppa in i ljudkedjan. Gäller att ha ett öppet sinne, att vara tålmodig och ha ett litet större spann än man tänkt sig när det gäller det ekonomiska. Vad är löjligt dyrt i din värld när det gäller signalkablar?

Redigerat av GyroSE, 14 mars 2019 - 08:56.


#4537

Postad 14 mars 2019 - 09:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kör med en äldre variant av strömlist från Supra där alla uttag körs filtrerade- tycker det låter bra men det skulle vara intressant att jämföra mot den nya varianten där ett av uttagen är ofiltrerat. Har Supra LoRad- strömkablar till alla anläggningens enheter utom motorstyrningen till min skivspelare som har en fast stömkabel. Mellan stömlist och vägguttag har jag en strömkabel från Furutech. Helhetsmässigt funkar det kanon och jag är helnöjd.

Det där med signalkablar kan vara lite vanskligt när man ska testa ut en ny kabel att stoppa in i ljudkedjan. Gäller att ha ett öppet sinne, att vara tålmodig och ha ett litet större spann än man tänkt sig när det gäller det ekonomiska. Vad är löjligt dyrt i din värld när det gäller signalkablar?

 

Kablen som jag hade hemma till låns igår ligger runt 800:- hade bullet plugs på sig, vilket krävde en del krafttag för att ens få fast dessa i förstärkaren. Om det sedan är en renodlad subjekiv upplevelse huruvida dessa tillförde någonting låter jag vara osagt. 

 

Men trots att kablen var billigare än vad jag redan har hemma, samt att den uppvisade mer detaljer så kunde jag ändå höra att olika kablar får fram olika register. Kabeln jag prövade upplevde jag som mer öppen, detaljerad och gav ett fastare anslag i basen - men ljudbilden blev också lite hårdare. 

 

Det finns Van Den Hul som jag ägt för längesedan. The Bay C5 finns på Analouge Seduction. För mig känns kablar mellan 1000-2000 dyrt, och över det känner jag inte att jag är intresserad av att lägga mer pengar. Just nu lutar det mot The Bay C5 som är lite varmare och fylligare i ljudet, eller nedanstående kabel. 

 

VAN DEN HUL D-102 MKIII HYBRID ANALOGUE INTERCONNECTS


Redigerat av Glidtassen, 14 mars 2019 - 11:20.


#4538

Postad 14 mars 2019 - 14:36

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Kablen som jag hade hemma till låns igår ligger runt 800:- hade bullet plugs på sig, vilket krävde en del krafttag för att ens få fast dessa i förstärkaren. Om det sedan är en renodlad subjekiv upplevelse huruvida dessa tillförde någonting låter jag vara osagt. 
 
Men trots att kablen var billigare än vad jag redan har hemma, samt att den uppvisade mer detaljer så kunde jag ändå höra att olika kablar får fram olika register. Kabeln jag prövade upplevde jag som mer öppen, detaljerad och gav ett fastare anslag i basen - men ljudbilden blev också lite hårdare. 
 
Det finns Van Den Hul som jag ägt för längesedan. The Bay C5 finns på Analouge Seduction. För mig känns kablar mellan 1000-2000 dyrt, och över det känner jag inte att jag är intresserad av att lägga mer pengar. Just nu lutar det mot The Bay C5 som är lite varmare och fylligare i ljudet, eller nedanstående kabel. 
 
VAN DEN HUL D-102 MKIII HYBRID ANALOGUE INTERCONNECTS

I prisklassen 1.000-2.000 kr finns det flera fina kablar att välja mellan- gäller bara att man kan få chansen att låna hem dem för att testa dem ordentligt.

Det finns annars en annan väg att gå och det är köra på begagnat- det är vägen jag själv ofta har valt att ta genom åren. Gäller då att vara påläst innan man slår till så att man på ett ungefär vet vad som kommer att hända ljudmässigt i anläggningen när man stoppar in nykomlingen i ljudkedjan. Problemet om man köper begagnat privat så är det svårt att få låna hem innan köp- ibland får man i ett sånt läge köpa grisen i säcken s.a.s.. Bara man vet vad man letar efter så finns chansen att göra finfina fynd på beg.marknaden.

#4539

Postad 14 mars 2019 - 18:14

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Trodde jag skulle få supra prylarna idag men icke 🤨
Men fick en vinyl, nya clean bandit, slungade på den på svarven och skulle bara sjunka in i musiken men uj vad konsigt det lät, trodde min skivspelare gått sönder och började googla om fler rapporterat problem med skivan, då såg jag att det är en 45 RPM platta 😂😂

Uj vilket bra ljud det är på Clean Bandits plattor

Bifogad fil(er)



#4540

Postad 15 mars 2019 - 13:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Nu har prylarna från supra kommit.

Har bara kopplat in och kollat fasen så att det sitter rätt i alla fall.

Första jag märkte var att när man slår på förstärkaren är "plopp"-ljudet borta, många med denna förstärkare har nämnt det ljudet och man trott att det var normalt, men nu är det helt borta.

 

Blir att provlyssna lite ikväll

 

//Micke



#4541

Postad 15 mars 2019 - 15:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Trodde jag skulle få supra prylarna idag men icke
Men fick en vinyl, nya clean bandit, slungade på den på svarven och skulle bara sjunka in i musiken men uj vad konsigt det lät, trodde min skivspelare gått sönder och började googla om fler rapporterat problem med skivan, då såg jag att det är en 45 RPM platta

Uj vilket bra ljud det är på Clean Bandits plattor

Jo den är ju go den. :)  Drabbades av samma fenomen med John Mayers senaste. Men med tanke på vilket springande det blir när antalet minuter per sida reducerats dramatiskt är det bud på att behålla den låga hastigheten och lyssna på den stupfulla varianten av John Mayer. :)



#4542

Postad 15 mars 2019 - 15:28

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Jo den är ju go den.  :)  Drabbades av samma fenomen med John Mayers senaste. Men med tanke på vilket springande det blir när antalet minuter per sida reducerats dramatiskt är det bud på att behålla den låga hastigheten och lyssna på den stupfulla varianten av John Mayer. :)

haha. Tyckte Zara Larsson lät lite grov i rösten, tänkte först är hon i målbrottet?



#4543

Postad 15 mars 2019 - 15:44

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu är fasen rätt på alla mina prylar, Riaa power, DAC, Förstärkare, kunde inte mäta ut på The Classic.
Synd att The classic inte har en vanlig elkabel som man kan byta ut mot något finare, kanske ska prova köpa en Pro-Ject Power Box DS2, standarden känns lite ynklig måste jag säga, nästan skrattretande, Trigon fick jag jorda för att hitta Fasen, fast det kanske spelar mindre roll för den eftersom den bara använder strömmen till att ladda batterierna som skickar strömmen till RIAA't, också där lite synd att kablarna ser så klena ut, riktiga lakritssnören med RJ45 uttag, undrar om en RJ45 kabel fungerar eller om det är något speciellt med den, hmmm, ska testa med en RJ45 internetkabel, då kanske man kan köpa en lite bättre som man kopplar mellan vulcano och vanguard'en.

Lite roligt att när jag kopplade in Supras grendosa i oehlbachen så visaden fasen på andra sidan mot vad supra säger att fasen ska vara, hmm

//Micke

Redigerat av fristil, 15 mars 2019 - 17:22.


#4544

Postad 15 mars 2019 - 19:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kanske jag inbillar mig men tror fan det har blivit bättre ljud, instrumenten har fått bättre separation, mer luft, kanske jag bara inbillar mig men det blir som att det är större och luftigare

#4545

Postad 15 mars 2019 - 20:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu är fasen rätt på alla mina prylar, Riaa power, DAC, Förstärkare, kunde inte mäta ut på The Classic.
Synd att The classic inte har en vanlig elkabel som man kan byta ut mot något finare, kanske ska prova köpa en Pro-Ject Power Box DS2, standarden känns lite ynklig måste jag säga, nästan skrattretande, Trigon fick jag jorda för att hitta Fasen, fast det kanske spelar mindre roll för den eftersom den bara använder strömmen till att ladda batterierna som skickar strömmen till RIAA't, också där lite synd att kablarna ser så klena ut, riktiga lakritssnören med RJ45 uttag, undrar om en RJ45 kabel fungerar eller om det är något speciellt med den, hmmm, ska testa med en RJ45 internetkabel, då kanske man kan köpa en lite bättre som man kopplar mellan vulcano och vanguard'en.

Lite roligt att när jag kopplade in Supras grendosa i oehlbachen så visaden fasen på andra sidan mot vad supra säger att fasen ska vara, hmm

//Micke

 

Hej Micke

 

Samma sak för mig angående Supra, fasen visade åt motsatt håll i grendosan. 

 

Det finns ingen anvisning dock hur deras dosa skall sitta i väggen, så det är bara att vända på stickproppen i väggen så får du fasen till höger - sett ovanifrån med Supra-logon till vänster. Fasen i grendosan skiftar alltså utifrån hur du satt dosans stickpropp i vägguttaget. 

 

Förändringen du upplever förstärks när du har samtliga kablar skärmade till alla apparater. Kanske är vad du nu upplever är; större dynamik - alltså skillnader från subtila nyanser och hårda anslag. 

 

För mig fick jag en känsla av ett lugn som lade sig över anläggningen, större dynamik. Men jag gjorde många förändringar samtidigt. 

 

Extern nätdel till mitt HEED RIAA

Bytta ut allt kablage på grendosorna till Supra

Korrigerade fasen på alla apparater

Köpte en iFi-Plug ett aktivt shunt-filter för att få bort störningar. 


Redigerat av Glidtassen, 15 mars 2019 - 20:40.


#4546

Postad 16 mars 2019 - 15:41

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Som sagt kan vara hjärnspöken, man vill tro det för man läst andra trådar om folk som fått någon religös upplevelse, hur som helst låter det inte sämre och man gett sin anläggning bästa förutsättningar för välljud 😋 köpte ett gäng nya platyor idag när jag hittade en ny vinylbutik i stan så i kvällblir det funk ock 70/80-tals hårdrock

#4547

Postad 17 mars 2019 - 08:33

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Som sagt kan vara hjärnspöken, man vill tro det för man läst andra trådar om folk som fått någon religös upplevelse, hur som helst låter det inte sämre och man gett sin anläggning bästa förutsättningar för välljud köpte ett gäng nya platyor idag när jag hittade en ny vinylbutik i stan så i kvällblir det funk ock 70/80-tals hårdrock


Att ha sina hifi- prylar inkopplade i rätt fas är en viktig åtgärd för att få ljudet därhemma att lyfta ett par snäpp, en annan är att se till att få koll på den optimala högtalarplaceringen. Ser man till att lägga lite tid på dessa båda så blir återbetalning i form av förbättrat välljud nästintill omedelbar.

Redigerat av GyroSE, 17 mars 2019 - 08:34.


#4548

Postad 17 mars 2019 - 18:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Ja högtalarplaceringen är en stor grej och testat mycket men nu tror jag att jag fått till det på den fronten, men stor skillnad är det

#4549

Postad 18 mars 2019 - 10:07

Unregistered8ab46c63
  • Unregistered8ab46c63
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Det glädjer mig som har dryga "tonnet" med vinyl att vinylplattan fortfarande är så populär som den bevisligen är.



#4550

Postad 18 mars 2019 - 17:56

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Eftersom min Rega DAC har C6 och C5 kabel som inte är så vanligt men hittade en C5 till C13 adapter så jag beställde en sån och supra kabel bara för att det ska se lite snyggare i grendosan :-)

Ska jag bara lösa strömkabeln till riaa't da, men det känns som jag måste plocka isär och in med andra kontakter



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.