Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ND / Gråfilter

193 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 november 2013 - 15:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Har tittat runt lite på detta med ND / Grå filter, eftersom jag blivit lite biten på detta med långa slutartider efter att sett både Andreas och Patrics kanonfina landskapsbilder.

Det finns ju ett antal på marknaden där ute och jag har ingen kolla på vad som är bra / dåligt samt vad det kostar osv.

Hittade ett som du själv kan ställa in din grad på själva filtret...någon som använt detta eller som tror att det kan vara bra ?

Det heter Haida Pro II MC variable ND och kostar 519 kr med fri frakt.
Länken dit är : http://www.kamda.se/...er-pro2-mc-52mm

Det finns även videofilm på youtube :
http://www.youtube.com/watch?v=0zkcHrI4E2I

Eller vad rekommenderar ni ?

#2

Postad 14 november 2013 - 15:21

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Jag skulle lägga lite extra slantar och satsa på Lee. mkt för att du kan använda det till alla dina objektiv.

photax.se de håller på och bygger om sidan så orderbeställningen fungerar kanske inte klockrent.
Körde
lee big stopper (LEFKBIG)
Lee avtonat ND-filter soft .9 (LEFKG9ND)
filterhållare (LEFK)
samt anpassningsring (LEFK82) sablans tamron 24-70 för så stor diameter!!
Kände att det är ett bra startkit faktist.


Visst det landa på 3300 men sen har jag sett system jag kan trycka på vilken glugg som helst såvida jag har en anpassningsring för den diametern, kostar 375 kr.


Men som svar på din post så har jag i övrigt dålig koll på nd filter. 520 :- låter lite för ett bra kvalitetsfilter

Redigerat av Unregistered31881, 14 november 2013 - 15:22.


#3

Postad 14 november 2013 - 15:44

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tack Goa för tipset ......men 3300 kr har jag tyvärr inte ...he he :)

Men visst är det ju bra om det skulle passa på olika objektiv med olika dimensioner...

#4

Postad 14 november 2013 - 16:04

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
De där variabla filtren passar bäst till video om man inte tar de som kostar runt 3 tusen.

Köp ett Hoya ND400. 8.5 steg och det kostar typ 400 kr på ebay. Köp ett 77mm och sedan step down adaptrar till den i olika storlekar. De kostar ca 20 kr st med frakt från ebay. Har du 58mm filtergänga köper du step-down 77-58 och har du 67mm på ett annat objektiv köper du även 77-67.

Mitt tip of the day.

Redigerat av overhard, 14 november 2013 - 16:05.


#5

Postad 14 november 2013 - 16:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ska du ha filterhållare och fyrkantiga filter eller ska du köra "skruvapåfilter" ? :)

Ett skruvapåfilter är ju billigare. Du slipper ju allt vad filterhållare och anpassningsring heter. Fördelen med ett filtersystem är ju att du kan kombinera det med ett avtonat fiter till exempel. Det missar du ju med ett nd filter som du skruvar på objektivet.

Hur som helst bör du köpa ett så dyrt du har råd med när det gäller ND filter. Annars får du massa färgstick i bilderna som nästan är omöjliga att få bort i datorn sen.

Jag kör Hitech filter och mitt 10 stop kostar drygt 1000kr tror jag och det lämnar ett fult färgstick.

Har även haft ett skruvapåfilter från B+W. vet inte vad det kostar men har för mig att det gav mindre färgstick.

#6

Postad 14 november 2013 - 18:39

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
.....

Redigerat av xray, 26 december 2013 - 16:50.


#7

Postad 14 november 2013 - 20:18

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag la ner det med variabla filter för någon anledning, tror det var färgfel

#8

Postad 14 november 2013 - 23:10

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Köp inte för billiga filter bara för då får du som andreassofus sa färgstick i bilderna som knappt går att få bort. Har själv haft en serie bilder förstörda pga det.

#9

Postad 15 november 2013 - 07:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Det var detta jag tänkte på dvs ojämnt ljusinsläpp http://www.fotosidan...ad.php?t=152013, något som sett detta? det blir nog också så att köper man ett variabelt filter så är dessa dyrare och då köper man ett billigare, om ni förstår

#10

Postad 15 november 2013 - 09:01

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
De variabla funkar inte så bra på vidvinkelobjektiv. Det blir korsformade mönster. Och jag har för mig att de enklare (inte svindyra) filtren funkar dåligt över 200mm också, blir soft.

#11

Postad 15 november 2013 - 12:38

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag använder för nuvarande mitt 18-55 kitobjektiv.
Och skulle vilja prova att använda ND filter ...antingen sådant man skruvar på...eller variable.

Men frågan är ...om man ska ha ett fast ND filter ...vilket "stop" ska man ha ??
Kallar man det stopp ?

Alltså kort och gott .... så vill jag prova att fota långa slutartider även mitt på dagen, och då behöver man ju ett ND filetr för att det inte ska bli överexponerat....men vet ej vilket "stopp" man ska ha eller vilket "fasta" Nd filter som är bra och prisvärt för nybörjare ?

Redigerat av mstoltz, 15 november 2013 - 12:39.


#12

Postad 15 november 2013 - 12:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Då är det 10 stop som gäller.

#13

Postad 15 november 2013 - 13:19

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Då är det 10 stop som gäller.


Aha...det är alltså den mörkaste då?
Är det hoya då man skal titta efter.....tänkte på det med färgstick osv osv ?
Ett bra men inte allt för dyrt sådant ? :)

Edit vad skall man söka efter ( betäckningen på ett 10 stopp menar jag )

Redigerat av mstoltz, 15 november 2013 - 13:21.


#14

Postad 15 november 2013 - 15:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
det är det mörkaste jag vet om i alla fall.
hoya lämnar färgstick. faktiskt så lämnar alla mer eller mindre färgstick enligt tester. Dock så är dom billiga överlägset sämst på den punkten.
köp inte för billigt. Du kommer ångra dig när du ser att bilderna inte går att använda.
Mitt B+W skruvfilter gav ett röd/lila färgstick. kostade ca 6-700kr tror jag och det ska ju vara ett bra märke. Det verkar vara svårt att köra så mörka filter utan färgstick. Köp det dyraste du har råd med :)

#15

Postad 15 november 2013 - 19:34

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

det är det mörkaste jag vet om i alla fall.
hoya lämnar färgstick. faktiskt så lämnar alla mer eller mindre färgstick enligt tester. Dock så är dom billiga överlägset sämst på den punkten.
köp inte för billigt. Du kommer ångra dig när du ser att bilderna inte går att använda.
Mitt B+W skruvfilter gav ett röd/lila färgstick. kostade ca 6-700kr tror jag och det ska ju vara ett bra märke. Det verkar vara svårt att köra så mörka filter utan färgstick. Köp det dyraste du har råd med :)


He he...det dyraste jag har råd med......ja då kanske det blir en svart sopsäck över linsen :)

#16

Postad 15 november 2013 - 19:43

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Sopsäck? Pfff sprayburk med svart färg direkt på gluggen bara :-)

#17

Postad 15 november 2013 - 19:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Sopsäck? Pfff sprayburk med svart färg direkt på gluggen bara :-)


Men va f** goa...sprayburken kostar ju mer än ett 6 pack sopsäckar, dessutom så blir det ju väder tätat med.... :D

#18

Postad 15 november 2013 - 20:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Ett svetsglas fungerar iaf, även om färgerna blev lite konstiga, någon 10a på Biltema

#19

Postad 15 november 2013 - 20:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ett svetsglas fungerar iaf, även om färgerna blev lite konstiga, någon 10a på Biltema

He he..jo jag har med läst om detta med svetsglas...MEN, dom som använt det får rätt gröna bilder vilket kan bli svårt att göra nått med, men det hade ju varit riktigt bra om det funkat.

Bara byggt en hållare framför linsen till det :)

#20

Postad 15 november 2013 - 20:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Man kan undra hur dålig Dörr x1000 ND är, ligger på på en 300-450:- på Cyberphoto, mitt ND8 är från Dörr och har inga problem med färgproblem men då är det ju inte så starkt. Ska söka lite på nätet, jag hade gärna önskat ett starkare

#21

Postad 15 november 2013 - 23:45

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Det är väl bara att skruva ihop flera filter ovanpå varandra? :)
Fast då får man väl räkna med att de optiska "störningar" som ett filter kan ge
kanske också kommer att förstärkas för varje filter som skruvas på objektivet.

Redigerat av Velodynamic, 16 november 2013 - 07:04.


#22

Postad 16 november 2013 - 07:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jo, jag börjar tro det. Verkar vara svårt att få ett kraftigare filter utan färgstick, Dörr gick i rött, Hoya mot något annat och så också B+W, i de inlägg jag hittade. Om man kan nöja sig runt solnedågången så fungerar mitt ND 8 och ibland sätter jag på polfiltret som ger lite till. Ett billigt ND8 typ Dörr för några hundra kronor har inte gett några synliga färgstick.

#23

Postad 16 november 2013 - 08:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag såg någonstans en som hade köpt ett bra polariseringsfilter.....sedan köpt ett riktigt billigt och satt ihopa dessa.......på detta sättet fick han ett variabelt ND filter....skall se om jag hittar länken och posta här sedan....kan ju också vara ett sätt kanske.

EDIT: Här är länken : http://digital-photo...-density-filter

Sedan när det gäller svetsglas......

1. det borde väl finnas svetsglas som inte har denna gröna ton i sig eller ?

2. Det finns runda svetsglas som är 50mm.......då kan man kanske ta ett billigt UV filter som är 52mm och ta bort glaset där och sätta in det runda svetsglaset på 50mm ...då får man ju ett som man kan skruva på OCH förvara enkelt.....någon som testat detta ?

EDIT2:

Hittade på IMAB denna länk på en hel del olika svetsglas....dock inte runda, men dessa kanske är av lite bättre kvalite och kanske inte har den gröna tonen i sig ??

http://hst.imab.se/#...082&pg=1&p=1853

Redigerat av mstoltz, 16 november 2013 - 08:40.


#24

Postad 16 november 2013 - 12:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
äh jag tycker inte du ska hålla på med svetsglas och liknande saker. Det kommer aldrig bli bra och du är ju såpass intresserad av fotografering att du borde köpa riktiga grejer. Hur ska du få ett svetsglas helt tätt mot objektivet till exempel? du kommer få massa ljusinsläpp annars som ger väldigt konstiga ljuseffekter på bilderna.

Köp dig ett riktigt filter säger jag :)

#25

Postad 20 november 2013 - 19:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

äh jag tycker inte du ska hålla på med svetsglas och liknande saker. Det kommer aldrig bli bra och du är ju såpass intresserad av fotografering att du borde köpa riktiga grejer. Hur ska du få ett svetsglas helt tätt mot objektivet till exempel? du kommer få massa ljusinsläpp annars som ger väldigt konstiga ljuseffekter på bilderna.

Köp dig ett riktigt filter säger jag :)


Ja jag tror att jag kanske kommer att satsa på ett bra filter istället.
Men dom är ju så jäkla dyra bara ! :(

Finns det något bra filter förutom lee big stopper ?

Kanske är det bästa att ha sådant som man inte skruvar på eftersom det blir massa mek när man skall komponera bilden.
Enklare att bara dra upp skivan och komponera, sedan föra ner den igen ?

#26

Postad 20 november 2013 - 19:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Fast ska du köra filtersystem blir det ju ännu dyrare :)

#27

Postad 20 november 2013 - 19:27

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Fast ska du köra filtersystem blir det ju ännu dyrare :)


Filtersystem...är det plattorna? dvs dom man inte skruvar på ?

hmm........kan man skruva på ett filter ovanpå ett uv filter ?
Vet ej om man kanske i så fall om det blir dyrt med filtersystem.....att skaffa något man skruvar på , men i så fall vilket ?

Jag är inte alls insatt i detta med filter,

EDIT : Någon som har testat B&W 110 ?
kanske skulle försöka få tag på begagnat.

Redigerat av mstoltz, 20 november 2013 - 19:54.


#28

Postad 20 november 2013 - 23:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
precis. Du måste ha en filterhållare, En anpassningsring så den passar just ditt objektiv samt själva det fyrkantiga filtret. köper du LEE eller Hitech så kostar fiterhållaren runt 800kr tror jag. Anpassningsringen kostar väl ett par hundra har jag för mig, sen ett 10 stopsfilter kostar lite drygt 1000kr till både LEE och Hitech.

Jag har haft ett B+W 110 filter. Det är ju ett sådant du skruvar på objektivet. Funkade ganska bra. Gav lite färgstick men det gör mitt Hitech också . Även Lee lämnar färgstick fast mindre.

B+W 110 får du väl för 6-700kr tror jag. mitt kostade det med filterdiameter 58mm
Du kan skruva det på ett UV filter om du vill men jag ser ingen vits med det. Ju mer glas/plast du har framför objektivet destå sämre bildkvalitet.

skruva bort uv filtret när du använder något annat filter.

#29

Postad 08 december 2013 - 19:02

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
En liten fråga till er som använt B+W ND110.

Detta är ju rätt mörkt filter, så kan man använda detta till solnedgångar ?
Dvs vid solnedgången är det ju redan rätt mörkt.

#30

Postad 08 december 2013 - 19:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Som du säger så är det ju mörkt då så då behöver du ju inte filtret. Då får du ju långa slutartider ändå.

#31

Postad 08 december 2013 - 19:08

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Som du säger så är det ju mörkt då så då behöver du ju inte filtret. Då får du ju långa slutartider ändå.

Ja fast jag menar precis innan solen gått ner......kanske svårt att förklara, men om man säger såhär:

Jag har försökt att fota långa slutartider när solen är på väg ner, och det går inte eftersom man inte kan ha långa slutartider utan att det blir överexponerat.
Men ...om man sätter på detta filter.....så kanske det blir för långa slutartider...eller ?

#32

Postad 08 december 2013 - 19:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ok. ja filtret ger ju längre slutartider. Är det det du vill ha så gör ju filtret nytta :)

Redigerat av andreassofus, 08 december 2013 - 19:18.


#33

Postad 08 december 2013 - 19:31

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

ok. ja filtret ger ju längre slutartider. Är det det du vill ha så gör ju filtret nytta :)


Man vill ju kunna försöka ta såna fina bilder som du och Patric :)

#34

Postad 08 december 2013 - 20:18

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Du behöver en timer eller fjärrutlösare också.

#35

Postad 08 december 2013 - 20:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Man vill ju kunna försöka ta såna fina bilder som du och Patric :)


jag använder Aldrig ett sånt filter i stort sett morgan. Jag använder bara ett halvtonat till himlen. Bara tre steg.

#36

Postad 08 december 2013 - 20:35

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Du behöver en timer eller fjärrutlösare också.


Ja det har jag, en fjärrutlösare :)

jag använder Aldrig ett sånt filter i stort sett morgan. Jag använder bara ett halvtonat till himlen. Bara tre steg.


Jaså? men hur kan du ta med långa slutartider vid solnedgång och ändå få det rätt exponerat ?

Eller är det nått jag missat eftersom när jag köra långa slutartider innan solen gått ner helt och hållet, blir mina bilder överexponerat

#37

Postad 08 december 2013 - 21:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Med ett halvtonat så kan du dämpa solen men få bra exponering på förgrunden, den halvan med filtereffekt lägger man på horisonten och uppåt. Men visst kan man önska lite mer effekt än vad dessa ger, men det är nog ändå vettigt att börja där. De med en 10 steg är så mörka så man ser nog inget genom sökaren, så det blir svårare att använda en sådan på kvällen

#38

Postad 08 december 2013 - 22:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ja det har jag, en fjärrutlösare :)



Jaså? men hur kan du ta med långa slutartider vid solnedgång och ändå få det rätt exponerat ?

Eller är det nått jag missat eftersom när jag köra långa slutartider innan solen gått ner helt och hållet, blir mina bilder överexponerat


När solen går ner brukar jag få en slutartid på 5-6 sekunder. Vilket räcker för att få fin rörelse i vattnet .

Jag väljer alltid bländare sen ändrar jag bara slutartiden så bilden blir rätt exponerad. Slutartiden får bli det den blir liksom .

Det enda gråfiltret gör är att förlänga slitartiden, det kommer inte ändra eller påverka ljuset till det positiva, tvärtom ger du dom flesta filter ett fult färgstick som kan vara svårt att få bort. Därför kör jag utan.
Enda gången jag använder det är mitt på dagen, men även då väldigt sällan då ljuset är fult på den tidpunkten.

#39

Postad 09 december 2013 - 03:20

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Finns det gråfilter som är befriade från en massa olika färgstick, som sedan ger onödigt arbete vid redigering?

#40

Postad 09 december 2013 - 06:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Finns det gråfilter som är befriade från en massa olika färgstick, som sedan ger onödigt arbete vid redigering?


När det gäller 10 stop filter så verkar det tämligen svårt att hitta ett som inte har färgstick . Lee här vår till ett av dom bättre men även det ger färgstick.

Patric har ju ett och det syns ju inte på bilderna han postar här i alla fall. Men jag tror det syns på råfilerna.

Jag själv kör format hitech och det ger ett blåaktigt färgstick .
B+W har jag haft och även det gav ett fult stick, mer åt det lila hållet.

Sen har du ännu billigare men dom lär ju inte va bättre .

#41

Postad 25 december 2013 - 13:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Ush det här är svårt.....

Jag fick i julklapp av min fru att jag kunde beställa ett B+W ND 110 filter.
Men en del pratar om halvtonat gråfilter osv

Men vad ska jag ta egentligen ????

Det jag vill är att kunna ta vid solnedgångar, men även mitt på dagen, med långa exponeringar osv....
Drömmen hade ju varit ett big lee big stopper osv, men det finns det inga pengar till i dagens läge.

#42

Postad 25 december 2013 - 13:46

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Halvtonat gråfilter är för att du ska få en jämn exponering på himmel och mark. Himmeln brukar ju ligga runt ett steg ljusare. Så det är det enda du kommer kunna göra med det. Du kommer inte kunna ta längre långtidsexponeringar med det utan då är det ett ND filter som gäller.

Bild på halvtonat gråfilter
Postad bild
Som du ser är nederdelen helt genomskinlig till skillnad

mot ND filter som är helt svart.

Postad bild

Och med tanke på vad du vill göra så är det ett ND filter du ska ha. Och istället kanske ta två exponeringar där du exponerar himmel samt mark korrekt.

Redigerat av Unregistered31881, 25 december 2013 - 13:49.


#43

Postad 25 december 2013 - 14:04

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Dom runda halvtonade är egentligen helt värdelösa. Då måste man begränsa sig till att komponera horisonten i mitten utav bilden, fint ibland men oftast så är det tredjedels"regeln" som gäller och då är det bättre med ett rektangulärt filter där du själv kan bestämma var toningen ska vara

#44

Postad 25 december 2013 - 14:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Cyberphoto har 20% på dörr och kenko filter enligt en kampanjlänk

#45

Postad 25 december 2013 - 15:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Kanon...stort tack vänner för att ni förklarade lite mer i detalj......skall beställa ett B+W ND110 :)
Skall först kolla vart dom är billigast !

#46

Postad 25 december 2013 - 16:52

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Är det denna man ska ha då , eller finns det olika versioner av B+W ND 110 ?

http://www.cyberphot...p?article=66704

#47

Postad 25 december 2013 - 17:12

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Om det är 10steg du vill ha så kommer det där fungera alldeles utmärkt.
Ett tips kan vara att köpa ett filter som är 72mm eller större och använda step up-ringar. Ja, det blir dyrare MEN du kan använda filtret till alla dina objektiv

#48

Postad 25 december 2013 - 17:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Det är ett sådant du ska ha men är du säker på du ska ha 52mm? Tänk på att ta till så du täcker dina objektiv i vidvinkelområdet och ev nyinköp, en step-up down ring kostar inte så mycket.

Jag la själv en beställning på ett halvtonat på cyberphoto, jag har redan ett ND så jag vill ha ett som jämnar ut skillnaderna i himmel och förgrund

#49

Postad 25 december 2013 - 17:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Nu hänger jag inte riktigt med.......Step up ?
Har ni en länk till det ?
Samt hur fungerar det ?

Kan man då använda det på alla sina objektiv ?

Redigerat av mstoltz, 25 december 2013 - 17:50.


#50

Postad 25 december 2013 - 18:12

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Nu hänger jag inte riktigt med.......Step up ?
Har ni en länk till det ?
Samt hur fungerar det ?

Kan man då använda det på alla sina objektiv ?


step down ring gör så att tex ett filter gjort för 82 mm kan användas på ett objektiv med 52 mm i diameter. så köp ett stort filter och några. så istället för att köpa ett filter för 800-900 till varje objektiv kan du köpa ett till den största och sen investera i step-down ringar och på så vis kunna använda filtret på samtliga objektiv.

http://www.youtube.c...h?v=pLJSbZIRsUA

Redigerat av Unregistered31881, 25 december 2013 - 18:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.