Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ks8005, är detta normalt? Bild

15 svar till detta ämne Bild KS8005 problem Svärta local dimming
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 november 2016 - 01:21

addej
  • addej
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej!

Ni som kan lite kring detta om tv och bildkvalité!

Jag köpte nyligen en ks8005 och tycker bilden är helt ok, men!

När jag har en svart bakgrund och något litet vitt på bilden så lyser bilden upp skarpt och halva skärmen blir "grå". Är detta normalt för edgelit eller har jag fått något måndagsex?

 

MVH

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  hmm1.jpg   34,37K   13 Antal nerladdningar


#2

Postad 10 november 2016 - 08:27

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Japp, för KS8005 och även lillebror KS7005 är det normalt. Deras edgeled sitter i nederkant på skärmen och den väldigt enkla local dimming som finns släcker ned i 7-8 vertikala zoner beroende på bildinehållet. I ditt exempel så gissar jag att de 2-3 zonerna längst till höger lyser, medan resten är släckta, därav effekten. Vill du inte använda local dimming går du in i bildmenyn och slår av Smart LED eller sätter den till låg till att börja med. Jag har en KS7005 och har min Smart LED på låg och jag upplever inga större nackdelar när jag kollar film eller spelar. Vid ett ljust objekt på mörk bakgrund som i ditt exempel ser jag dock det du ser, fast inte lika tydligt. För att minimera effekten ytterligare behöver du även ställa in bakbelysningen efter rummet och tittar du mestadels med nedsläckt, helt eler delvis, så skulle jag säga att 4-5 på bakbelysning räcker.

#3

Postad 10 november 2016 - 08:41

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Tyvärr är det alltid ett panellotteri med LCD och framförallt Samsung. Men det där får man väl anse vara tämligen vanligt i mer eller mindre omfattning. Frågan är hur mycket det stör dig? Lämnar du tillbaka finns det ingen garanti att du får en bättre version.

Jag skulle dock lämna tillbaka eftersom för mig skulle det störa sönder all upplevelse vid TV tittande (om jag inte kunde få bort det mesta med att justera inställningar).

 

Det verkar inte vara så jättemörkt i rummet heller, så det där syns ännu mer ju mörkare rummet är. Sen syns det ytterligare mer ju högre ljusstyrka du har på bakgrundssljust - dvs HDR som sätter backlight till 20. Jag har tyvärr fått lämna tillbaka ett antal TVn genom åren - alla Samsung - tills jag fick en "bättre" version, ingen har någonsin varit helt perfekt.

I detta läge skulle jag råda dig till att gå på instinkt, om din första instinkt var "vad fan är detta för skit" så lämna tillbaka. 

 

Edit: Tyvärr blir du aldrig nöjd med LCD om det där stör dig. Du måste i så fall köpa en oled.


Redigerat av Edja78, 10 november 2016 - 08:46.


#4

Postad 10 november 2016 - 09:10

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 1

Tyvärr är det alltid ett panellotteri med LCD och framförallt Samsung. Men det där får man väl anse vara tämligen vanligt i mer eller mindre omfattning. Frågan är hur mycket det stör dig? Lämnar du tillbaka finns det ingen garanti att du får en bättre version.
Jag skulle dock lämna tillbaka eftersom för mig skulle det störa sönder all upplevelse vid TV tittande (om jag inte kunde få bort det mesta med att justera inställningar).
 
Det verkar inte vara så jättemörkt i rummet heller, så det där syns ännu mer ju mörkare rummet är. Sen syns det ytterligare mer ju högre ljusstyrka du har på bakgrundssljust - dvs HDR som sätter backlight till 20. Jag har tyvärr fått lämna tillbaka ett antal TVn genom åren - alla Samsung - tills jag fick en "bättre" version, ingen har någonsin varit helt perfekt.
I detta läge skulle jag råda dig till att gå på instinkt, om din första instinkt var "vad fan är detta för skit" så lämna tillbaka. 
 
Edit: Tyvärr blir du aldrig nöjd med LCD om det där stör dig. Du måste i så fall köpa en oled.

Jag skulle nog påstå att panellotteriet är lika stort oavsett tillverkare. Att Samsung verkar sticka ut hänger nog ihop med att de faktiskt säljer mest. Den enda teve jag lämnat tillbaka pga dålig panel är faktiskt en Sony och det var 2012 tror jag. Nåväl, nu är det ju inte det tråden handlar om...

Jag tror faktiskt inte det du upplever hänger ihop med dålig panel, utan med apparatens väldigt enkla local dimming. Eventuellt är det lite bleeding nere i hörnet, men det är svårt att avgöra.

#5

Postad 10 november 2016 - 09:38

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Nee det kan vi nog fastslå att detta inte har med panel-lotteriet att göra. Detta är en effekt av Samsungs placering av belysningen och begränsad local dimming. Har sett ett antal KS8005 och alla uppvisar samma beteende. Glädjande är att detta inte är ett jätteproblem när man ser på film.

 

Precis som peppelito skriver så är en anpassad ljusstyrka efter rummet bästa bot mot dessa problem.



#6

Postad 10 november 2016 - 10:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

lite bleeding nog omöjligt att inte få, dock värre om man ser att de lyser igenom vid sidan som små strålkastare, då är de illa, absolut inte märkesrelaterat problem detta, utan mer lotteri vad du får.



#7

Postad 10 november 2016 - 10:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

hugeman, helt rätt att de vi ser på bilden har med hur modellen är konstruerad, dock så är bleeding och liknande problem mer eller mindre omöjligt att inte få på alla led tv.



#8

Postad 10 november 2016 - 15:38

addej
  • addej
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack så mycket för alla svaren. Den får duga som den är i så fall.

#9

Postad 10 november 2016 - 15:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Sätt "Smart LED" till "Off" så blir hela skärmen "grå" istället. ;)



#10

Postad 12 november 2016 - 17:26

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Sätt "Smart LED" till "Off" så blir hela skärmen "grå" istället. ;)

Ja de är nog bättre. Lättare att lära sig leva med konsekventa fel :)



#11

Postad 12 november 2016 - 18:20

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Jag kör med Smart LED satt på low och det funkar riktigt bra.

#12

Postad 12 november 2016 - 19:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Den enda inställningen som fungerar är "off".

 

Kantupplyst LCD med local dimming är en väldigt dålig idé.



#13

Postad 12 november 2016 - 20:38

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Den enda inställningen som fungerar är "off".
 
Kantupplyst LCD med local dimming är en väldigt dålig idé.

Nu måste jag ju fråga - har du du en KS8005 hemma som du har möjlighet att testa själv på? Eller tar du bara för givet att det är så eftersom "så är det bara"? Jag har som sagt en KS7005 hemma som fungerar på samma sätt som KS8005 och använder man "low" på Smart LED så tycker jag det fungerar riktigt bra.

#14

Postad 13 november 2016 - 00:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Nu måste jag ju fråga - har du du en KS8005 hemma som du har möjlighet att testa själv på? Eller tar du bara för givet att det är så eftersom "så är det bara"? Jag har som sagt en KS7005 hemma som fungerar på samma sätt som KS8005 och använder man "low" på Smart LED så tycker jag det fungerar riktigt bra.

 

Jag har sett den i butik med dämpat ljus. Precis som på alla andra kantbelysta LCD så fungerar inte local dimming eftersom det tänder och släcker en för stor del av panelen.

 

Svärtan var annars jämn för att vara en kantbelyst LCD (iaf på just det exemplaret), så länge man undvek local dimming då.


Redigerat av Ageve, 13 november 2016 - 00:35.


#15

Postad 13 november 2016 - 09:16

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Håller med Ageve. LCD TV som har local dimming med ett fåtal zoner skapar problem.

Skrev tidigare om det i Samsung 2015 tråden.

Har haft en Samsung 75JU7005 och när smart led var på (använde inställningen låg) så lyste halva skärmen upp när tex undertexter visades. Hade inga problem med att se detta. Otroligt irriterande. Slog man av smart led (local dimming) så blev svärtan grå. 

Testade också The Martian UHD valde HDR läget och då ställdes kontrast och ljusstyrka på max vilket gjorde att clouding problemen blev ännu tydligare.

Samsungen drog ingen nytta av HDR för den har för få zoner och bilden med HDR blev sämre än att spela upp Blu-ray kopian av filmen.

 

Ska man ha en LCD och vill dra nytta av tex HDR eller minimera problemet med att en stor del av skärmen lyses upp när något ljust visas, så måste man köpa en tv med tillräckligt många zoner (+100?) eller en Oled.



#16

Postad 13 november 2016 - 09:52

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Jag har sett den i butik med dämpat ljus. Precis som på alla andra kantbelysta LCD så fungerar inte local dimming eftersom det tänder och släcker en för stor del av panelen.

 

Svärtan var annars jämn för att vara en kantbelyst LCD (iaf på just det exemplaret), så länge man undvek local dimming då.

Jag är helt med på att local dimming på kantbelysta LCD:er är väldigt oprecist och det har jag också skrivit i andra trådar. På min 65KS7005 anser jag dock att Smart LED inställd på "Low" fungerar riktigt bra med SDR och jag stör mig inte på några negativa effekter när jag kollar film i ett rum med dämpad belysning som tex ett vardagsrum. Ska man däremot använda teven i en nedsläckt biogrotta så lär man se mer av nackdelarna med tekniken.

 

Ska man ha en LCD och vill dra nytta av tex HDR eller minimera problemet med att en stor del av skärmen lyses upp när något ljust visas, så måste man köpa en tv med tillräckligt många zoner (+100?) eller en Oled.

Håller helt med! Ska man ha en teve som är riktigt bra på att visa HDR så är det FALD eller oled som gäller. I senaste Hemmabiotidningen så testas Sony ZD9 och den anses tom av artikelförfattaren kunna vara med och slåss med LG:s dyrare oled! Personligen hade jag nog ändå valt en oled framför ZD9 eftersom den kostar lika mycket som LG:s dyrare apparater, men det är bra med konkurrens... :)






Även taggad med Bild, KS8005, problem, Svärta, local dimming

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.