Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluray filmer med mycket bas

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 juni 2015 - 21:58

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Edge of tomorrow,c:a 25-38 sek in i filmen går ett bas-svep som är det värsta jag hört.

 

Mina 12" basar fladdrar som tokar.

 

Ska det verkligen vara så?

 

Risk för anläggningar går sönder.


Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 12 juni 2015 - 21:59.


#2

Postad 12 juni 2015 - 22:46

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
7vTLVUu.jpg

Det finns på skivan och ska vara så.

#3

Postad 13 juni 2015 - 07:11

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

10hz!,där kan man prata låg-bas :).

 

 

Finns det någon film,som är i närheten av denna film,gällande bas?


Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 13 juni 2015 - 07:12.


#4

Postad 13 juni 2015 - 09:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Jag skulle nog vilja påstå att det finns ganska många filmer med bas under det hörbara området, s.k. infrabas.

 

En film som brukar nämnas i detta sammanhang är Olympus has fallen, en annan War of the worlds och även Edge of tomorrow som du nämner. Jag har inte sett någon av dessa tre, men de två senare har jag.

 

Master & Commander brukar också anses som en referensfilm när det gäller djup bas. En film jag brukar spela för att visa hur infrabas känns är The Incredible Hulk, kapitel 10 där de attackerar Hulken med ljudkanoner skakar rätt bra i golvet.

 

Skyfall har ett par scener som känns rätt bra, och även The Dark Knight. I Avatar finns det en del djup bas, t.ex. när Jake ska ta en ikran och man kan känna vingslagen.

 

Så listan på filmer kan göras rätt lång. Jag har för mig att det finns nån sida där många filmer analyserats på liknande sätt som ovan, men jag kommer inte ihåg var. Vill även minnas att det finns en lång tråd på AVSForum angående filmer med infrabas.



#5

Postad 14 juni 2015 - 17:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Man undrar om de lägger in infra-bas med flit eller om det kommer med av ett lyckligt misstag? De som mastrar filmens ljud tror jag sällan sitter på subbar som är tänkta att klara 10 hertz.



#6

Postad 14 juni 2015 - 18:46

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Har för mig att Tron Legacy hade väldigt bra ljud generellt, men även basen. Sedan finns det iaf ett stycke I filmen serenity som fick protection på min gamla asw750 att lösa ut. När de bryter genom molnen på slutet där vid reavers så är det en sjujäkla knell, inte den lägsta, men rejäl vilket som.



#7

Postad 14 juni 2015 - 18:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Finns det någon film,som är i närheten av denna film,gällande bas?

 

Ja, det finns en hel del.

 

Här är en bra lista. Man måste vara medlem på forumet för att se bilderna.

http://data-bass.ipb...ames-music-etc/

 

Om Edge of tomorrow:

 

Notes:  The tones at the beginning are the highest level single tones I've seen in a movie.  If you have a commercial sub, or are gain matched, you'll probably be fine playing them at your normal levels.  If not, and especially if you run subs hot or have ported/IB subs without a strong HPF, be careful at the beginning. 


Redigerat av Ageve, 14 juni 2015 - 19:00.


#8

Postad 14 juni 2015 - 19:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 1

Jag hoppas och tror att infrabasen ligger med i filmernas ljudspår avsiktligt, vore märkligt om den bara kom med av en slump.

 

Sen kan man ibland undra lite över hur bas används på film, även när det inte är infra. Alla som hört en 9 mm-pistol avlossas vet att det inte handlar om någon kraftfull bas precis, men på film är det inte ovanligt att det är så. Fast effekten när man ser filmen är ju häftig! :)

 

Tack för varningen Ageve! Jag har IB utan högpassfilter så jag får väl ta det lite försiktigt då... :rolleyes:



#9

Postad 14 juni 2015 - 20:28

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Biljakten i början av Quantum Of Solace är riktigt fet. Jag och brorsan såg denna film med mitt dåvarande system med Audio Physic Scorpio 2 och min Primare I30 bland annat. Den blicken från brorsan minns man ju haha :P  S**tan vilket brutalt ljud det var i dessa talare men då var det ändå 14 st element som spelade tillsammans... :blink:



#10

Postad 15 juni 2015 - 18:55

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Jag kör portad låda till mina 12",som drivs av ett Rotel 991 i 4ohm.Så c:a 2x450w rms ger steget.

 

Finns fler filmer att prova ser jag.Har dom hemma så jag ska provlyssna  :) .



#11

Postad 15 juni 2015 - 21:07

Mollerstrom
  • Mollerstrom
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Personligen upplevde jag basen i Terminator Salvation som direkt störande och omöjlig att titta på av den anledningen för att inte störa grannarna. Nu var detta ett antal år sedan och med ett billigt hemmabiosystem så jag vet inte om det mer insatta forumfolket håller med.



#12

Postad 15 juli 2015 - 09:46

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Kollade på Edge of tomorrow i går och det var verkligen ett kraftfullt basljud i inledningen. Ganska märkliga ljud egentligen och nästan så jag funderar på de egentligen tillförde filmen, men skakade i golvet gjorde det. :)

 

För övrigt tyckte jag att ljudet i filmen var väldigt bra. Ingen mer överdriven bas bara för sakens skull, men gott om kraftfulla effekter. Tyckte även att surroundmixen kändes väldigt bra genom hela filmen, bra panoreringar från bak till fram t.ex.

 

Filmen var rätt bra den med! :)



#13

Postad 17 juli 2015 - 23:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är faktiskt märkligt hög bas på den inledningen. 



#14

Postad 18 juli 2015 - 18:36

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Det är faktiskt märkligt hög bas på den inledningen. 

Ja,visst är det!

 

Det tillför ju inte filmen något,vad jag kommer på :huh: .Men som bas-test är det ju lite kul ^_^ .



#15

Postad 10 november 2015 - 19:48

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Flight of the Phoenix har en grym basmatta i scenen då flygplanet krashar, testa!! :)



#16

Postad 22 november 2015 - 15:47

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Undrar om det är på skoj för det tillför inget speciellt. Testade nu på -40 -35 -30 -25 och -20 db samt -20db med EQ2 på. XTZ 99 W12.16.

 

Jag ska testa högre någon dag. Tror inte detta var speciellt populärt min granne hade en larmfirma över och installerade larm. 



#17

Postad 22 november 2015 - 20:17

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 567 inlägg
  • 0

Du kan lyssna på konserten Girls Generation First Japan Tour och låten Born to be a lady. Riktigt fet bas där.



#18

Postad 27 december 2015 - 01:12

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Tomorrowland har några rätt schyssta ljudbangar.



#19

Postad 27 december 2015 - 07:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Undrar om det är på skoj för det tillför inget speciellt. Testade nu på -40 -35 -30 -25 och -20 db samt -20db med EQ2 på. XTZ 99 W12.16.

 

Jag ska testa högre någon dag. Tror inte detta var speciellt populärt min granne hade en larmfirma över och installerade larm. 

Uj uj! Bli vän med din granne! Det är den bästa party-försäkringen som finns. :)



#20

Postad 23 januari 2016 - 21:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Har köpt hem ett gäng Blu-ray filmer enbart för att testa hemmabio systemet(ljudet, och då mest djup basen), trodde först jag hittat filmen med riktigt djup maffig bas(Oblivion), men blev lite shockad när jag satte på Godzilla 2014  :o , den djupbasen som kommer emellanåt i scenerna när Godzilla slåss med de andra odjuren(börjar vid 1.41-1.45) är ju de sjukaste jag hört, nu vet jag inte vad de djupa tonerna når ner till, men jag hör 19-20hz TYDLIGT, och HÖGT!! går säkert lägre i frekvens också, alltså den nivån de har satt den djupa basen på är ju galet.

jag får skruva ner LFE kanalen med -10db jämfört med andra "vanliga" filmer. 

 

har köpt ett gäng andra filmer enbart för ljudet, men inte hunnit gå igenom dessa än, så vi får se om de finns någon som matchar Godzilla i djupbasen. däremot blev jag besviken på Independence day och day after tomorrow, visst bra ljud, men djup-basen inte i klass med Oblivion eller Godzilla alls.

 

ni som säkert har testat mer filmer, och har kapacitet att lyssna på riktigt djup bas med bra nivå, vilka filmer är i klass med dessa två? har hört att Fury ska vara grymm, har inte sett filmen än, men ska kolla den snart, finns de fler? kan ju ha varit några jag missat att köpa :)


Redigerat av hundrakg, 23 januari 2016 - 22:06.


#21

Postad 24 januari 2016 - 01:32

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
FEL! Godzilla har massor, massor massor av 30-40hz men väldigt lite nere på 20. Jag trodde också Godzilla var kung innan jag uppgraderade subwoofer. Nu är jag inte så imponerad längre, dessutom klipper ljudspåret en hel del... loudness boost säkert.

#22

Postad 24 januari 2016 - 12:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo jag vet, bara en del ner till ca 21 hz, men basen är ändå mycket av,, finns en sida att läsa om detta på, hittade den igår.

finns dock några scener där den djupa basen träder fram.



#23

Postad 24 januari 2016 - 13:22

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Det finns många filmer med mycket mer imponerande LFE än Godzilla om din sub har krut nog att återge det allra lägsta med auktoritet. Några av dessa filmer är:

The Incredible Hulk
Jurassic World
Mission Impossible: Rogue Nation (vattenturbinen!!!!!!)
War of the Worlds

Filmer som kanske inte imponerar lika mycket,, men ändå har mycket mer skoj under 30hz än Godzilla:

Oblivion som du nämnde
Edge of Tomorrow
Transformers 2
Star Trek
Mad Max Fury Road
Tron: Legacy
The Dark Knight


Edit: Det finns dock ett par scener i Godzilla som jag diggar trots att det mest är 30hz som brölar på. Dessa är tsunamivågen samt mamma Muto vid järnvägsbron. Mäktigt.

Redigerat av Blader, 24 januari 2016 - 13:29.


#24

Postad 24 januari 2016 - 13:42

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Edge of Tomorrow introt är galet! Till de nyfikna, akta era subbar!

Dock tyckte jag inte att resten av filmen riktigt levde upp till introt. Visst, den har ett högkvalitivt och ofiltrerat basspår men det var inte så hakan åkte i golvet direkt som t ex när Hulken spöar upp Abomination på gatan i The Incredible Hulk, när sjukhuset smäller i The Dark Knight eller diverse scener från WotW.

#25

Postad 24 januari 2016 - 19:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, listan men bra filmer har man läst, sen behöver inte allt vara runt 20hz och under för att vara mäktigt, 25hz regionen är speciell på sitt sätt.

men jag gillar riktigt djupt, har en del av de filmer du nämner, och vet minst 10 till jag skulle kunna köpa, men får räcka med det jag har så länge för att testa, efter man testat vad systemet kan göra, så ska man ju kolla nya filmer, då kan djupbasen spela mindre roll.

 

jag gillade godzilla mest där de slåss i slutet vid ca vid 1.42-1.44, när godzilla slänger in den ena mot huset är en rätt häftig smäll :)

 

ska nog köpa några till så man har att testa ändå, får bli hulken och nån annan till.

 

ska kolla den listan jag hittade igår där de sorterar filmer efter bra bas, finns nog någon film till man vill testa, hehe.



#26

Postad 24 januari 2016 - 19:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

glömde nämna: köpte en film bara för den verka bra och jag inte sett den, men tydligen ska den vara en av de bästa ljud och basmässigt någonsin: ender´s game :)

 

vissa hade man ingen aning om att de skulle vara höjdar filmer med ljud, men visst, jag hade väl märkt de när jag börjat titta på den.. ;)



#27

Postad 24 januari 2016 - 20:04

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Kan det möjligtvis vara den här tråden du följer? http://data-bass.ipb...ames-music-etc/ :) 

Godzilla har en riktigt fräck ljudDESIGN, synd bara att de sedan förstört den med all klippning (hörs som tydlig distorsion i ljudet samt att det hämmar dynamiken) och bristen på verklig lågbas. I The Incredible Hulk riktigt känner du hulkens fotsteg i kroppen när han springer, i Godzilla saknas den effekten när jättemonstren klampar runt. De borde ju väga en del tycker man. ;) 

På bion applåderade flera i salongen när han smällde till hanen med svansen. Riktigt najs  :D 
 



#28

Postad 24 januari 2016 - 20:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

kan du länka till vilken version The hulk du menar? hittar bara en blu-ray i sverige, är det de ljudspåret i den som är bäst?



#29

Postad 24 januari 2016 - 22:18

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

http://www.imdb.com/...0/?ref_=nv_sr_1



#30

Postad 25 januari 2016 - 12:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tack, beställt: hulken, war of the worlds, pixels, Captain America: The Winter Soldier, Serenity ,,,, så nu ska basarna få jobba :)



#31

Postad 03 februari 2016 - 17:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ska finnas en film som heter: 9, animerad är den,,,, finns den i bluray? hittar den absolut inte i Sverige i alla fall, några tips ?


Redigerat av hundrakg, 03 februari 2016 - 17:49.


#32

Postad 03 februari 2016 - 21:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Den är grym, har den på BD.

#33

Postad 03 februari 2016 - 21:59

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

ska finnas en film som heter: 9, animerad är den,,,, finns den i bluray? hittar den absolut inte i Sverige i alla fall, några tips ?

 

Amazon.co.uk har den billigt

 

http://www.amazon.co...=8-2&keywords=9



#34

Postad 04 februari 2016 - 14:12

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Den är grym.

 

Instämmer.



#35

Postad 17 februari 2016 - 12:31

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

uppdatering: filmen 9 får fem utav fem stjärnor på ljudet, så bra är det. så välbalanserat och dynamiskt, innehåller allt. Märks att de har jobbat med ljudet i minsta detalj, håller samma kvalitet om inte bättre än Hulken.

 Bara köp denna filmen ni som inte har den ;)



#36

Postad 30 juni 2016 - 01:43

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Midnight Special har extrem bas. Körde på -20db genom hela filmen och basen var som Edge of Tomorrow introt i princip hela filmen. Tror knappt min XTZ 12.16 lever.

#37

Postad 08 december 2016 - 23:17

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Morgan (2016) hade en hel del djupbas i en låt i introt. Golvet här hemma fladdrade i alla fall till så som det brukar göra vid toner på ca 10 Hz.



#38

Postad 14 december 2016 - 21:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

(jag har ju i stort sett  alla de filmerna som ska ha mest bas/ bäst bas/djupast bas av de som gjorts) tänkte bara dela av mig vad jag anser om de jag lyssnat på hitills:

min betygsskala är baserat på hur bra och hur hög basen är, hur djup den är och hur den låter mot övriga soundtracket i filmen. 

 

tron legacy, bra bas, dock lite klipp i basscenerna. synd, annars fett. 4

the incredible hulk, grymm, 5+

War of the worlds, 5+ inledningsscenen, djupt-högt  :wub:

Captain America: The Winter Soldier , mycket bra ljud rakt igenom, hela filmen är på topp, 5

senaste jurassic park, njaaaa, visst bra ljud men inte som de ovanför,, max 4-

oblivion, helt ok, lagom av allt, 4

in the heart of the sea, mycket bra bas speciellt i scenen där det stormar, 5

die hard 4.0, helt ok, men inget så man blir rädd, 4

monsters inc, hehe, denna är kul, har en del scener så man blir lite rädd, 4+

hitta nemo, samma här, 2 scener så man får en liten chock i, 4+

modig, mycket bra soundtrack rakt igenom, bra av allt, lagom... 5

 

 uppdaterar efter hand när jag avverkar min lista med super bas filmer :) har de bästa till sist..


Redigerat av hundrakg, 14 december 2016 - 21:32.


#39

Postad 14 december 2016 - 21:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

kan vara till nytta för någon, kanske ?

 

Filmer ni INTE ska köpa pga av ni tror att de är djup bas i(där det skulle kunna förväntas vara)....

nedanstående är usla i djupbasen:

 

nyaste star trek, ingen djupbas alls

nyaste captain america, extremt lite djupbas

uppdaterar om jag kommer på mer..............


Redigerat av hundrakg, 14 december 2016 - 21:36.


#40

Postad 14 december 2016 - 21:48

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

(jag har ju i stort sett  alla de filmerna som ska ha mest bas/ bäst bas/djupast bas av de som gjorts) tänkte bara dela av mig vad jag anser om de jag lyssnat på hitills:

min betygsskala är baserat på hur bra och hur hög basen är, hur djup den är och hur den låter mot övriga soundtracket i filmen. 

 

tron legacy, bra bas, dock lite klipp i basscenerna. synd, annars fett. 4

the incredible hulk, grymm, 5+

War of the worlds, 5+ inledningsscenen, djupt-högt  :wub:

Captain America: The Winter Soldier , mycket bra ljud rakt igenom, hela filmen är på topp, 5

senaste jurassic park, njaaaa, visst bra ljud men inte som de ovanför,, max 4-

oblivion, helt ok, lagom av allt, 4

in the heart of the sea, mycket bra bas speciellt i scenen där det stormar, 5

die hard 4.0, helt ok, men inget så man blir rädd, 4

monsters inc, hehe, denna är kul, har en del scener så man blir lite rädd, 4+

hitta nemo, samma här, 2 scener så man får en liten chock i, 4+

modig, mycket bra soundtrack rakt igenom, bra av allt, lagom... 5

 

 uppdaterar efter hand när jag avverkar min lista med super bas filmer :) har de bästa till sist..

 

Vad har du för anläggning?



#41

Postad 15 december 2016 - 10:10

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Dali Zensor serien i 7.1, pioneer receiver, 4st XTZ 12.17+1st Klipsch R-115SW i ett 10m2 stort rum som är bra dämpat och med diffusorer. Sitter i Sweetspot med en stol mitt i smeten. :)

 

jag har fördelen(som jag gillar det i alla fall), att ha en rumsnood vid 14-16 hz när jag har min dörr öppen, på ca +6db(mot när dörren är stängd) där jag sitter, så det är ju kul...

 

ska se om jag hinner gå igenom lite fler filmer i helgen, kul...


Redigerat av hundrakg, 15 december 2016 - 10:18.


#42

Postad 15 december 2016 - 12:35

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Amazon.co.uk har den billigt

 

http://www.amazon.co...=8-2&keywords=9

 

Tack för tips, har beställt denna nu via link ovanför. På väg i posten, men det tar väl sin tid... Får nog vänta en månad ca. på at den dyker upp...



#43

Postad 15 december 2016 - 12:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

min tog 4 arbetsdagar från samma ställe ;), men visst julpost nu o så..



#44

Postad 01 mars 2017 - 11:48

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

uppdatering: filmen 9 får fem utav fem stjärnor på ljudet, så bra är det. så välbalanserat och dynamiskt, innehåller allt. Märks att de har jobbat med ljudet i minsta detalj, håller samma kvalitet om inte bättre än Hulken.

 Bara köp denna filmen ni som inte har den ;)

 

Såg den här igår, och kan väl hålla med om att ljudet är bra. Mycket detaljer i mellanregister och diskant, men var ju inte speciellt mycket bastryck nånstans i filmen... Och surroundeffekterna lyste nästan helt med sin frånvaro, var tvungen att kolla om mina bakhögtalare funkade...

Börjar nästan undra om jag måste kalibrera om mitt system, för detta var en besvikelse :unsure: 

 



#45

Postad 01 mars 2017 - 14:13

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Såg den här igår, och kan väl hålla med om att ljudet är bra. Mycket detaljer i mellanregister och diskant, men var ju inte speciellt mycket bastryck nånstans i filmen... Och surroundeffekterna lyste nästan helt med sin frånvaro, var tvungen att kolla om mina bakhögtalare funkade...

Börjar nästan undra om jag måste kalibrera om mitt system, för detta var en besvikelse :unsure: 

Vad har du för anläggning i basen? Det krävs ganska (läs väldigt) mycket för att ha någon glädje av signaler under typ 15 Hz. Det är egentligen bara om man har många slutna och bra lådor som det går. Basreflex är väldigt ineffektiva under dess avstämningsfrekvens. 



#46

Postad 01 mars 2017 - 17:28

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Det är egentligen bara om man har många slutna och bra lådor som det går.

 

Nä, de e de inte!  B)



#47

Postad 01 mars 2017 - 18:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

IB, tappade horn eller understämda subs alá Ino.

Eriks IB är verkligen något jag hade velat få uppleva eller byggt om jag hade haft utrymmet.



#48

Postad 01 mars 2017 - 18:43

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Såg den här igår, och kan väl hålla med om att ljudet är bra. Mycket detaljer i mellanregister och diskant, men var ju inte speciellt mycket bastryck nånstans i filmen... Och surroundeffekterna lyste nästan helt med sin frånvaro, var tvungen att kolla om mina bakhögtalare funkade...

Börjar nästan undra om jag måste kalibrera om mitt system, för detta var en besvikelse :unsure: 

 

något måste vara felinställt isf, för just denna rulle ger vid rätt scener helt ren bas med enorm dynamik ändå ner i infra-tonerna, detta måste om inte den bästa en av de 5 bäst producerade ljudupplevelser man kan lyssna på i ett hemmabiosystem. jag var i chocktillstånd när filmen slutade  :wacko:  :wub:  :)  :) , sällan till maken jag lyssnat på ett så välproducerat ljud även i de låga partierna, och jag tycker mig minnas att bakre högtalare var med hela tiden...

 

så lite konstigt att du fick en sådär upplevelse. alla som haft denna filmen eller gjort någon test eller review om denna ger den högsta betyg ljudmässigt på allt, dynamik, inga klipp eller filter o ljudet, full force rakt igenom, högt inspelad osv osv...

 

för mig var den en av de 3 bästa upplevelserna någonsin ljudmässigt  ;)



#49

Postad 01 mars 2017 - 18:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

min fråga direkt är, vad har du för subbas? för saknar den tryck vid 25 hz och neråt, ja då förstår jag din upplevelse, för där ligger mycket av upplevelsen i basscenerna helt klart.



#50

Postad 01 mars 2017 - 20:44

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0
Har en Tannoy sub med 15" element som har skapat bra tryck på många andra filmer.... Men lutar mer och åt att det är någon inställning som ofrivilligt har ändrats i förstärkaren (pioneer vsx 921), för har reagerat på att den bland annat har släckt subben helt vid stereolyssning...

Får ge mig in i menydjungeln å kolla va som e fel...
Tack ska ni ha för svar!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.