Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa/smidigaste sätt att rippa sin bluraysamling?

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 oktober 2015 - 21:19

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Har funderingar på att lägga in min bluraysamling på hdd och spela upp i mediaspelaren istället. 

 

Har dock aldrig tagit backup av någon bluray förut, så min fråga är vilket program som är smidigast för detta ändamål?

 

De krav jag har är:

 

*Format/codec: mp4/mkv och h265

*Kunna välja ljudformat (dvs. dts-hd ma, dts, osv...)

*Kunna extrahera och ha med undertexter i filmerna

 

 

Behöver endast ta backup av filmerna och undertext, dvs utan menyer osv.  

 

 

Tacksam för all hjälp!



#2

Postad 08 november 2015 - 00:35

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Rekommenderar MakeMKV för rippningen, enkelt och smidigt prog som låter dig välja vilka ljudspår & undertexter som ska sparas.


Redigerat av Mentos, 08 november 2015 - 00:36.


#3

Postad 08 november 2015 - 02:51

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Rekommenderar MakeMKV för rippningen, enkelt och smidigt prog som låter dig välja vilka ljudspår & undertexter som ska sparas.

Tack för svaret!

 

Har dock lyckats hitta ett annat program som fixar det. Nämligen DVDFab som jag tycker fungerar mycket smidigt och bra!

 

Hade glömt bort tråden så ber om ursäkt att jag inte skrivit här att jag löste det hela!

 

Men nu finns det i alla fall 2 förslag till detta ändamål!



#4

Postad 08 november 2015 - 06:13

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Tested.com har en artikel om detta vad jag minns. Will Smith har under en lång tid rippat sin sammling. Och forskat i hur man gör det enklast (lång tid att konfa, men sen bara dumpa i en mapp som scannas och processas, om jag minns korrekt)

#5

Postad 08 november 2015 - 07:44

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

Det är till och med i USA numera explicit tillåtet att rippa sina egna blu-ray, var tidigare förbjudet enligt DMCA:

 

https://www.eff.org/...tions-fair-uses



#6

Postad 08 november 2015 - 09:23

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1
Är det inte så att det är fullt lagligt att kopiera sina filmer för privat bruk bäst man vill, vi betalar ju till och med privatkopieringsavgift. Dock inte lagligt att kringgå kopieringsskyddet vilket medför att du får kopiera filmen men kan inte se på den på ett lagligt sätt. Om inte reglerna ändrats de senaste åren så tror jag att det är på detta vis.

#7

Postad 08 november 2015 - 10:02

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Är det inte så att det är fullt lagligt att kopiera sina filmer för privat bruk bäst man vill, vi betalar ju till och med privatkopieringsavgift. Dock inte lagligt att kringgå kopieringsskyddet vilket medför att du får kopiera filmen men kan inte se på den på ett lagligt sätt. Om inte reglerna ändrats de senaste åren så tror jag att det är på detta vis.

Det är precis det som ändrats i USA, det är numera lagligt att kringgå kopieringsskyddet, jag vet inte hur motsvarande lag ser ut i Sverige, har fått för mig att det alltid varit lagligt här för privat bruk, men tar gärna en referens till den faktiskta lagtexten om någon har det.



#8

Postad 08 november 2015 - 10:06

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

http://www.notisum.s...ag/19600729.htm
 

 

Skydd för tekniska åtgärder 52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

   Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Så verkar helt ok även i Sverige, om du äger originalet.



#9

Postad 08 november 2015 - 10:14

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

http://pcforalla.idg...en-om-kopiering

 

Webbplatsen Jureka.net, som drivs av en stiftelse med målsättning att bedriva gratis juridisk och ekonomisk rådgivning för allmänheten, säger följande: ”Det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Du kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativ-­system. En förutsättning är dock att du har lovlig tillgång till det exemplar du vill lyssna eller titta på, till exempel genom att du köpt en cd-skiva.” De flesta dvd-skivor är kopieringsskyddade. Bd-skivor är alltid skyddade.



#10

Postad 31 augusti 2016 - 15:25

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Hej 

 

Håller just nu på att rippa mina blu-ray filmer till mkv. För att spela upp dem använder jag plex media server och appen på ATV4. Nu har jag märkt att det börjar hacka efter ett tag och efter en del googlande så har jag förstått att detta beror på det formatet som undertexterna har på blu-ray (PGS). Pga detta så har jag tänkt att använda Handbrake för att bränna in undertexterna i filen.

 

Är det någon här som använder handbrake och kanske har några bra inställningar för programmet? Jag vill inte ha någon kvalitetsförlust, i alla fall inget som syns på en 100" bild från en fullHD projektor.

 

Helst hade jag kört med fullripparna från makemkv men pgs texterna ställer till det med plex


Redigerat av kribban, 31 augusti 2016 - 15:26.


#11

Postad 31 augusti 2016 - 15:31

Hampan
  • Hampan
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

Hej 

 

Håller just nu på att rippa mina blu-ray filmer till mkv. För att spela upp dem använder jag plex media server och appen på ATV4. Nu har jag märkt att det börjar hacka efter ett tag och efter en del googlande så har jag förstått att detta beror på det formatet som undertexterna har på blu-ray (PGS). Pga detta så har jag tänkt att använda Handbrake för att bränna in undertexterna i filen.

 

Är det någon här som använder handbrake och kanske har några bra inställningar för programmet? Jag vill inte ha någon kvalitetsförlust, i alla fall inget som syns på en 100" bild från en fullHD projektor.

 

Helst hade jag kört med fullripparna från makemkv men pgs texterna ställer till det med plex

Hej, jag har rippat alla mina blurays med MakeMKV och det ställer inte till det i Plex vill jag minnas?



#12

Postad 31 augusti 2016 - 21:21

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Streamar från en server utanför mitt nätverk och det börjar hacka efter c:a 20 min



#13

Postad 02 oktober 2016 - 08:01

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Det här är väl kanske inte rätt tråd att ställa en sån här fråga men det är i alla fall kopplat till att Muxat filmer.

 

Jag har muxat alla mina filmer med MakeMKV till tre st 6 TBs hårddiskar. Problemet är att det inte blir så himla överskådligt och jag har vid några tillfällen gjort samma film två gånger för jag fått för mig att jag inte redan lagt in den, jag skulle vilja på något sätt göra samtliga filmer synliga i en och samma mapp, alltså på något sätt "montera" ihop mapparna utan att använda mig av raid eller någon annan monteringsmetod av själva diskarna, bara så att jag helt enkelt kan se alla filmer i en och samma mapp.

 

Har googlat en del men inte hittat något finns någon lösning?



#14

Postad 02 oktober 2016 - 09:04

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Plex?

#15

Postad 16 januari 2017 - 16:34

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 858 inlägg
  • 0

Blir smått tvingad att konvertera till mkv. Tragiskt finns inte en bluray spelare ens på PC som lyckas mata ut en vettig signal till 21:9 monitor. Finns det någon dedikerad som uppskattar en 2560x1080p upplösning eller 3440x1440? De ska kroppas runt om :P med power DVD 16... Vill inte ge det för mycket skit för det är det enda som jag numera lyckas spela upp bluray över huvud taget med vettigt utan totaltrasigt interface och massa annat skräp.

 

Så om man ex ska hyra en bluray så måste man konvertera till mkv för att få något vettigt ur den fungerar alltid klockrent då heja Sony och bluray maffian...



#16

Postad 11 april 2017 - 10:08

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Någon som har ett tips på en blu-ray läsare till datorn som fungerar bra för rippning (och som går att köpa i dagsläget). Har läst mycket om att vissa går ner i hastighet vid rippning. Har drygt 1000 filmer i samlingen...



#17

Postad 17 april 2017 - 13:17

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 1

Storlek på MKV och vilken typ.

 

Har rippat alla mina filmer med Pavtube och MKV lossless (hittar ingen mer detaljerad info) MEN allt har ju inte gått att rippa av olika anledningar.

Så efter mycket letande och testande så valde jag DVDfab 10 fungerar klockrent.

Dock ser jag att DVDfab komprimerar filmen mycket mer - har kört på MKV, finns flera typer.

 

Är DVDfab "bättre" eller har jag valt ett "sämre" MKV format?

På DVDfab blir filerna ungefär som på BluRay 10-30gb stora på DVDfab c:a5GB stora.

 

Vill ju ha så bra ripp som möjligt men inget måste med sånt jag som vanlig dödlig inte ser skillnad på.

 

Någon som har kunskap?



#18

Postad 17 april 2017 - 13:23

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Inte koll på DVDfab, kör allt via MakeMKV och alltid fungerat klockrent. 1:1 förhållande vad gäller kvalitén, plockar lossless spåren för ljud men endast engelska, subs brukar jag ta med samtliga spår då de ända inte tar någon plats.

#19

Postad 17 april 2017 - 14:14

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

@Flexet

 

Jag vill minnas att man inte kan göra en 1:1 kopia till MKV med DVDFab, däremot kan du göra en 1:1 kopia men då som ISO tror jag. Kolla under output inställningar om det finns nåt alternativ som endast gör en kopia på disken.

Annars rekommenderar jag också MakeMKV för rena 1:1 kopior.



#20

Postad 17 april 2017 - 18:59

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Vilken BD läsare rekomenderas till antingen PC och/eller Mac?

#21

Postad 17 april 2017 - 19:24

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

@Flexet

 

Jag vill minnas att man inte kan göra en 1:1 kopia till MKV med DVDFab, däremot kan du göra en 1:1 kopia men då som ISO tror jag. Kolla under output inställningar om det finns nåt alternativ som endast gör en kopia på disken.

Annars rekommenderar jag också MakeMKV för rena 1:1 kopior.

TACK!

 

I DVDfab har de MKV passthrough som gör en identisk kopia.



#22

Postad 04 augusti 2018 - 22:31

ninecats
  • ninecats
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
En fråga som jag inte blir klok på. Har ingen blurayläsare på datorn, så måste köpe externt. Måste det vara en bluray ripper eller bluray läsare för att rippa?

#23

Postad 04 augusti 2018 - 23:15

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

En fråga som jag inte blir klok på. Har ingen blurayläsare på datorn, så måste köpe externt. Måste det vara en bluray ripper eller bluray läsare för att rippa?

 

En vanlig läsare funkar bra.



#24

Postad 12 augusti 2018 - 13:07

ninecats
  • ninecats
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

En vanlig läsare funkar bra.

Många tack - helt enkelt installera ripprogram på datorn och så den externa kopplad dit?

#25

Postad 12 augusti 2018 - 13:34

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ja, installera program (rekomendationen att testa MakeMKV) och välj BD-läsaren som source samt var du vill spara kopian/rippen.

Om du inte har köpt läsare så har jag en extern ASUS över som jag kan avvara billigt.

#26

Postad 17 augusti 2018 - 21:07

ninecats
  • ninecats
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Stort tack till lobo för all hjälp, både här och i PM.

#27

Postad 17 augusti 2018 - 21:29

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Stort tack till lobo för all hjälp, både här och i PM.


Man ska va glad om man kan göra nån nytta, hoppas att du får ordning på allt :)

#28

Postad 27 november 2018 - 07:33

Unregisteredb2bbb925
  • Unregisteredb2bbb925
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Kan man inte bara kopiera hela isot?



#29

Postad 27 november 2018 - 07:44

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Jag tog tag i att börja rippa alla nya filmer i samlingen som tillkommit de senaste åren. Jag tänkte jag skulle vara modern och välja h265 men måste säga att jag är lite besviken på h265. Filstorleken blir helt klart mindre men den rensar bort alldeles för mycket av filmens grain och detta även om man ställer in att bevara grain. Bildkvalitén blir helt enkelt mycket bättre med h264. Är det en film helt utan grain så vinner h265 men många filmer, speciellt lite äldre innehåller grain och då är h265 ingen winner enligt mig.

 

Någon som kan ge något tips för behålla grain vid h265? Dessvärre har jag alldeles för många filmer för att det ska vara genomförbart att ha dem som rena rippar =)



#30

Postad 27 november 2018 - 09:14

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Jag kör med MakeMKV, klart bästa programmet på marknaden idag, sedan använder jag Wondershare video converter för att krympa filerna, kör man på auto i de programmet så hamnar en MKV fil på 7-8gb, kvaliten på filmen försämras knappt, brukar först köra flera filmer i MakeMKV eftersom de går fort, tar 6-7 min per film sedan krymper jag allt, man kan köra flera filer sammtidigt och under den tiden kan man syssla med nått annat.


Redigerat av Unregistered94c28536, 27 november 2018 - 15:00.


#31

Postad 03 december 2018 - 12:59

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Testade MakeMKV en fråga jag har är hur lång tid tar det normalt att rippa en DVD film på 1,30 typ o hur lång tid tar motsvarande Bluray?


Redigerat av Niskalaukaus, 03 december 2018 - 14:31.


#32

Postad 06 december 2018 - 07:34

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Dvd tar längre tid att läsa in en Bluray men dvd går fortare att rippa alla fall för mig, Bluray filmen laddar på några sekunder medans en dvd tar en jäkla tid att läsa in fast rippningen går som sagt mycket snabbare, en dvd tar kanske 5-6 minuter medans en Bluray tar minst 12-15 minuter.

#33

Postad 19 december 2018 - 10:35

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag kör med MakeMKV och sedan Handbrake (till MKV med h.264). Har rätt så hög kvalitet, DVD ca 16 och Blu ray ca 18 (kan dock som mest minska DVD till ca 18-19 och BR till ca 21).
En BR-film blir mellan 8 och 15 GB. Har märkt att nyare filmer komprimeras mer medan äldre filmer, med mer grain, kan hamna på en större storlek.

 

Har ett helt gäng externa hårddiskar, bl.a. 3 st 8 TB och 1 st 10 TB så det är inga problem med att filernas storlek.

Kopierar över filmerna till 2 st portabla 4 TB hårddiskar som jag kopplar till min Oppo 103D BR-spelare.

Siktar på att rippa totalt över 600 BR och DVD-filmer så mycket lagringsutrymme behövs. Dessutom vill jag ha sammanlagt 3 kopior av varje film på olika hårddiskar så att det kan kompenseras om en hårddisk går sönder. Lite overkill men bättre det än att jag förlorar flera veckors elelr till och med månaders arbete.

Angående MakeMKV så tar en DVD för mig kanske 10 minuter medan en BR kan ta upp till 1 timme. Jag kör DVD-skivor med datorns DVD-läsare och BR-filmer med en extern BR-läsare som jag kopplar med USB...


Redigerat av Danneq, 19 december 2018 - 10:37.


#34

Postad 21 december 2018 - 19:38

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Varför inte till HEVC (H.265)?

#35

Postad 21 december 2018 - 19:40

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Jag tog tag i att börja rippa alla nya filmer i samlingen som tillkommit de senaste åren. Jag tänkte jag skulle vara modern och välja h265 men måste säga att jag är lite besviken på h265. Filstorleken blir helt klart mindre men den rensar bort alldeles för mycket av filmens grain och detta även om man ställer in att bevara grain. Bildkvalitén blir helt enkelt mycket bättre med h264. Är det en film helt utan grain så vinner h265 men många filmer, speciellt lite äldre innehåller grain och då är h265 ingen winner enligt mig.

Någon som kan ge något tips för behålla grain vid h265? Dessvärre har jag alldeles för många filmer för att det ska vara genomförbart att ha dem som rena rippar =)


Varför inte till HEVC (H.265)?


Kanske på grund av detta?

Redigerat av kribban, 21 december 2018 - 19:40.


#36

Postad 21 december 2018 - 22:26

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0


Kanske på grund av detta?


Vad ??

#37

Postad 22 december 2018 - 09:05

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Ser du inte det jag citerade?

#38

Postad 05 februari 2019 - 22:14

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Har lagt in 200 filmer nu, använt 1.3Tb, så jag kan nog lägga in runt 400 filmer i min NAS sedan börjar de nog bli ont om utrymme, men jag gallrar ganska hårt så de blir nog inte mer en 300 filmer max.


Redigerat av Unregistered94c28536, 05 februari 2019 - 22:16.


#39

Postad 06 februari 2019 - 21:51

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0


Kanske på grund av detta?


Så kan det vara, men jag tycker att det ār intressant att höra flera personers åsikter eller hellre erfarenheter.

Jag har inte testat HEVC men har läst en del om det och att det ska vara så mycket bättre än t.ex. H.264 därav nyfikenheten.

#40

Postad 09 februari 2019 - 09:45

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Jag kopierar mina dvd och lägger in dom direkt som dom är utan att ändra något, filerna blir på 4-7gb, får se när jag lagt in några hundra till om jag måste börja komprimera dom, kan nog få ner dom till 1-3gb men jag får se, Blu ray komprimerar jag ner till 10gb men jag har typ 90% dvd filmer, komprimering tar mest tid, att ripppa från skiva går snabbast.

Redigerat av Unregistered94c28536, 09 februari 2019 - 09:46.


#41

Postad 09 februari 2019 - 10:34

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Det finns alltså ingen "One Stop Shop" för att få det fixat?

vill bara kunna mata in skivorna så snabbt som möjligt och sedan få allt klart i en mapp på NASen spelbart från ATV utan synlig komp och med fungerande menyer, så det ser ut som en skiva.



#42

Postad 09 februari 2019 - 22:45

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Det finns alltså ingen "One Stop Shop" för att få det fixat?
vill bara kunna mata in skivorna så snabbt som möjligt och sedan få allt klart i en mapp på NASen spelbart från ATV utan synlig komp och med fungerande menyer, så det ser ut som en skiva.

MakeMkv fixar detta men du får en ren kopia av skivan, dvd ca 4-7gb och Blu ray ca 30-37gb, jag brukar kopiera 4-5 skivor och sedan kör jag komprimering i Wonderchare, man kan lägga in alla filmer i programmet och köra igång och sedan låta datorn jobba medans man gör något annat men som sagt de tar tid, sitter jag större delen av en dag hinner jag göra runt 15 filmer om de är blu ray, dvd komprimerar jag inte så då hinner jag med minst 30-40st eftersom makemkv fixar allt och en dvd kopia har jag på 10-15 minuter, brukar ta bort all textning och alla ljudformat som jag inte vill ha.

#43

Postad 27 september 2019 - 13:57

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Så då testar jag min första Blu ray rippning. 

Med MakeMkv fattar jag rätt om den bara gör en ren kopia och om jag vill komprimera måste jag använda ett annat program?



#44

Postad 27 september 2019 - 14:03

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
vilken extern spelare bör jag köpa för att rippa UHD (4K) ?

#45

Postad 27 september 2019 - 14:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Så då testar jag min första Blu ray rippning.
Med MakeMkv fattar jag rätt om den bara gör en ren kopia och om jag vill komprimera måste jag använda ett annat program?


Ja men du kan välja vilka ljudspår, undertexter samt ev. extramaterial du vill ha.

#46

Postad 28 september 2019 - 03:22

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Ja men du kan välja vilka ljudspår, undertexter samt ev. extramaterial du vill ha.

Japp det gjorde jag.

Så vilket program ska man välja för att komprimera filerna.

Filen blev 28,7Gb så hur mycket kan man komprimera ner den utan att förlora för mycket kvalitet.



#47

Postad 28 september 2019 - 05:16

REPTiL3
  • REPTiL3
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Varför komprimera sönder filmerna? Det som är en av de bästa anledningarna med att köpa film, uppleva så bra bild och ljud som är möjligt i hemmet. Då kan man ju lika gärna streama om man inte bryr sig om kvalitét.

Vad är poängen, när man endå äger skivan som det bara är att stoppa i spelaren för en bättre upplevelse? :)

#48

Postad 28 september 2019 - 07:08

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Håller med, why? Man vill ju ha filmerna i bästa möjliga kvalitet och lagring kostar typ inget länge.

#49

Postad 28 september 2019 - 10:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Vad kostar 10TB i sverige? Här i Norge kostar det faktiskt något.

#50

Postad 28 september 2019 - 11:06

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Ja, att säga att lagring kostar "typ inget" är en rätt grov överdrift. Jag köpte just en tredje Toshiba 8 TB till min server för 2 290 kr, ser att priset nu gått upp lite sen dess: https://classic.pris...t.php?p=4126191

 

Har även två 4 TB och två 6 TB för lagring av film i servern och de är köpta för flera år sen, så de kostade då ungefär som en 8 TB i dag. Totalt alltså långt över 10 kkr för lagring av film, även med dagens priser.

 

Det är dock fördelat över ett antal år och jag rippar alla filmer (och serier) till skivavbilder (BDMV) då jag vill ha bästa kvalitet samt alla menyer och extramateriel tillgängligt.

 

För rippningen använder jag en Samsung SH-B123L som suttit i servern sen 2012. Funkar bra än, men de finns nog inte att köpa längre: https://classic.pris...kt.php?p=675196


Redigerat av Erik_N, 28 september 2019 - 11:06.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.