Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa/smidigaste sätt att rippa sin bluraysamling?

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 28 september 2019 - 12:41

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Vad kostar 10TB i sverige? Här i Norge kostar det faktiskt något.


Vem skall köpa 10TB? Om vi gör ett antagande och säger att det är ”ett par” filmer som skall rippas så är 10TB lite överdrivet. En 4TB disk (både internt och externt) landar på runt tusenlappen, tusen spänn anser iaf jag är ”billigt”. Kör själv på totalt 16TB och även om det inte är billigt så är det prisvärt om man värderar smidigheten någorlunda högt.

#52

Postad 28 september 2019 - 12:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Tråden handlar om att rippa sin Blueray samling och inte 2-4 filmer.

#53

Postad 28 september 2019 - 13:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Tråden handlar om att rippa sin Blueray samling och inte 2-4 filmer.


Så på 4TB får du endast in 2-4 filmer? Intressant.... för övrigt så startades tråden om typ igår, hur många filmer handlar det om att man skall rippa? Du verkar ju veta, är det 100, 500 eller möjligtvis 1000 filmer?

#54

Postad 28 september 2019 - 13:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Me ge upp, det var du som sa att vi skulle anta 2-4. Jag personligen skulle inte rekommendera någon att köpa mindre än 10TB idag om man vil börja skapa bibliotek.

Innan jag kommenterade så läste jag tråden för första gången (från början) och den tar upp alla de saker som jag själv är intresserad av:
* är makemkv fortfarande "bästa app
* hur bra kvalitet bör man spara innför framtiden då plats är ett reelt problem för oss som har ett stort bibliotek

Du kommenterade då på en av dessa saker som intresserar mig så då ställde jag en fråga...och så spårar detta ut....

#55

Postad 28 september 2019 - 14:01

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Fair enough, kan ändå passa på att upplysa dig om att ”Blueray” inte är det korrekta namnet. Föreslår att du använder dig av det korrekta namnet som är ” Blu-ray Disc” om du vill framstå som kompetent inom ämnet.

#56

Postad 28 september 2019 - 14:43

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Ta ett djupt andetag nu gott folk.  B)

 

Ang komprimering eller inte så rippar jag 1:1 om det nu blir av. Skulle jag vilja kolla på filmen i sämre kvalitet än blu-ray så känns det ju enklare att helt enkelt använda en streamingtjänst, eller ladda ner? Bättre kvalitet på bild och ljud är just anledningen till att jag fortfarande köper all film på skiva öht.

 

Har haft projekt i omgångar att rippa blu-ray till min HTPC, och sen spela upp med avancerade bildbehandlingsfilter för att kräma ur en bättre bild än från vanliga spelaren. Och visst det funkar. Men det slutar varje gång med att jag tycker det är mer meck att hålla biblioteket uppdaterat än vad det är värt. Poppar in filmen vi valt för kvällen i PS4:an och allt rullar garanterat på utan uppspelningsstrul varken med video, subtitles eller ljudspår. Kanske orkar ta tag i det igen när småbarnen har blivit äldre och sköter sig mer själva.  :P



#57

Postad 28 september 2019 - 15:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Fair enough, kan ändå passa på att upplysa dig om att ”Blueray” inte är det korrekta namnet. Föreslår att du använder dig av det korrekta namnet som är ” Blu-ray Disc” om du vill framstå som kompetent inom ämnet.


Testa att försöka skapa god stämning istället för att kommentera stavning (som jag undrar om det ens är tillåtet?), det är mycket hyggligare.

#58

Postad 29 september 2019 - 13:02

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ni som rippar gör ni det pga platsbrist i hyllorna eller att ni inte vill ha fysiska filmer framme?

Förstår inte anledningen annars då det är tidskrävande och kostar ganska mycket pengar(lagring)

#59

Postad 29 september 2019 - 14:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
För min del för att ha allting tilgängligt snabbt. Har inga filmer eller musik framme i hyllor då det började se löjligt ut pga antallet.

En till anledning är för barna, med Disney så kan det behövas 17 klick med fjärren (har räknat) för att starta själva filmen från skiva. Serier f.eks Chronological Donald är en helt annan värld för barna som snabbt kan hitta sina favoritavsnitt via thumbnails i sin egen profil. Jag kör Kodi på Vero 4k+

Redigerat av Demon Slayer, 29 september 2019 - 14:11.


#60

Postad 30 september 2019 - 14:56

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Jag brukar räkna på 10 GB per timme på blu-ray och då är man inte så långt ifrån sanningen. Räkna högt och säg en film är 25GB. Då fyller du 40 filmer på 1TB. Det är de riktvärden jag använder när jag räknade på hur stor NAS jag skulle behöva. 700 filmer skulle jag klara på 17,5 TB. Så 4 gånger 6 TB HDD. Priserna för dessa ligger runt 2000 kr styck. 



#61

Postad 30 september 2019 - 21:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Ni som rippar gör ni det pga platsbrist i hyllorna eller att ni inte vill ha fysiska filmer framme?

Förstår inte anledningen annars då det är tidskrävande och kostar ganska mycket pengar(lagring)

 

För min del är det både det du skriver ovan samt det Griffin skriver. Drömmen är väl Kaleidescape, men det kostar för mycket för mig.

 

Jag vill har mina filmer tillgängliga i ett snyggt gränssnitt utan att behöva hantera skivor. För många år sen körde jag med Kodi (XBMC) på en HTPC, nu är det Dune och och My Movies på server, padda och telefon som gäller.

 

Snyggt gränssnitt med information om både filmer och skådespelare från IMDB. Rippningen är inte så tidskrävande om filmen finns i My Movies databas. Mata in skivan, gör något annat i 40-45 min, lägg tillbaka skivan i fodralet. Finns filmen inte i databasen är det dock lite jobb att lägga till den, men då har även andra nytta av det. 

 

Filmsamligen finns alltid tillgänglig på nätet, som exempel kan min ses här: http://oc.mymovies.dk/Erik_N/title:asc

Finns även en hög skivor hemma som väntar på att bli rippade. :)



#62

Postad 30 september 2019 - 22:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Gösta berglings saga....den hade jag glömt. Håller den än?

#63

Postad 30 september 2019 - 22:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

:D  Mycket osett i den här filmsamlingen! Har sett den en gång för länge sen, men inte sen jag köpte skivan som nu ligger på servern. Jag är bättre på att köpa och rippa film än att se på dem...  :blush:



#64

Postad 30 september 2019 - 23:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Jag har inte sett alla mina flera gånger heller, men så finns det dom man sett många gånger som Blindness, Martyrs, The Wicker man, Star Trek, Brazil, Adaptation, Fifth Element, Kill Bill, Fear and loathing osv...

//Edit....ser nu att jag ser lite schizofren ut med den saliga blandningen jag droppa där men men...

Redigerat av Demon Slayer, 30 september 2019 - 23:06.


#65

Postad 15 oktober 2019 - 08:58

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag skrev ju ett inlägg för 1 år sedan.

Det har hänt lite sedan dess med bl.a. två till externa hårddiskar (1 st 8TB för back up och 1 st 5TB portabel för omkodade filmer kopplad till BR-spelare) . Förvisso blir det att lägga en del pengar på lagring men redundans är viktigt. Alltså att varje rippad film ska finns på minst 2 hårddiskar. Om det är på en NAS så sköts det automatiskt. Jag föredrar att sköta det själv.

När det gäller rippning så kör jag med MakeMKV och sparar dessa filer (på mellan 15-45GB per film) på 3 st Seagate 8TB hårddiskar. Detta är som en sorts säkerhetskopior av originalfilerna om jag behöver omkoda en film, och det har jag behövt göra kanske 2-3 gånger sedan förra året.

Omkodning sker som jag skrev förra året med Handbrake. BR-filmer blir runt 10GB i genomsnitt (mellan ca 6-15GB beroende på sådant som originalfilens storlek, hur kvaliteten på filmen är och hur mycket Handbrake får arbeta med omkodning mm).

Filmerna ligger på 3 st portabla hårddiskar (2 st 4TB och 1 st 5TB) som är kopplade till en Oppo 103D (utmärkt med 3 st USB-ingångar). Sedan är Oppon kopplad till TV och projektor.

Har säkerhetskopior av omkodade filmer på 1 st 8TB och 1 st 5 TB extern hårddisk, samt på en 10TB Seagate i extern kabinett.

Överdrivet kanske med så många kopior men en hårddisk kan plötsligt tvärdö och jag vill inte stå med skägget i brevlådan och ha lagt ner hundratals timmar på nåt som bara försvinner.

Filmer som jag rippat säljer jag för det mesta. Har nu betat av komedihyllan och sci fi-hyllan och 99% åker till försäljning. Även klassiker som jag älskar. Satsar på att bara spara runt 100 filmer/TV-serier i fysiskt format.

För att få koll över samlingen har jag lagt in alla filmer i ett Excelformulär där det går att filtrera på titel, år, genre, regissör, huvudrollsinnehavare och, i vissa fall, manusförfattare alternativt författare vars bok filmen är baserad på. En digital lösning som My Movies kunde vara bra, men jag är nöjd med Excelformuläret.


Redigerat av Danneq, 15 oktober 2019 - 09:12.


#66

Postad 15 oktober 2019 - 09:11

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Förresten, angående komprimering av BR-filmer. Jag kan inte se någon skillnad alls mellan ett ursprungsrip av en BR-film och en fil som komprimerats i Handbrake med fast kvalitet runt 20. Den inställningen gör att filerna oftast blir 1/3 så stora som originalfilen.



#67

Postad 15 oktober 2019 - 09:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Vad ser du filmerna på? 100"?



#68

Postad 15 oktober 2019 - 09:51

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Runt 80". Sitter dock rätt så nära duken, ca 2,5 meter. Siktar mot 90" men större än så är tyvärr inte en praktisk lösning för närvarande.



#69

Postad 15 oktober 2019 - 12:18

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Ni som rippar gör ni det pga platsbrist i hyllorna eller att ni inte vill ha fysiska filmer framme?

Förstår inte anledningen annars då det är tidskrävande och kostar ganska mycket pengar(lagring)

Jag har runt 1000 filmer på dvd och Blu ray och har för flera år sedan slutat med hembio och tv, numera ser jag film på min läsplatta, har ingen tv längre heller så att rippa dom bästa filmerna man har och sedan lägga dom på en Nas är de enda sättet jag kan gör för att se mina filmer, dvd brukar jag inte komprimera, blir runt 4-5 Gb per film men Blu ray brukar jag komprimera ner till ca 8-10 Gb, just nu har jag ca 300 filmer på min Nas men jag ser så lite film numera så jag har lagt över allt på en lös disk som jag förvara i garderoben, har enbart Musik på min Nas nu eftersom jag lyssnar mycket på musik.



#70

Postad 15 oktober 2019 - 13:07

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Ni som rippar gör ni det pga platsbrist i hyllorna eller att ni inte vill ha fysiska filmer framme?

Förstår inte anledningen annars då det är tidskrävande och kostar ganska mycket pengar(lagring)

 

 

Det sistnämnda. Finns knappt inget tråkigare (i mitt tycke) än en massa plastfodral i en hylla. Sen handlar det också mycket om hur smidigt det är att spela film från disk/mediacenter där man enkelt kan bläddra igenom mängder av titlar på kort tid och dessutom plocka bort allt ointressant som finns på skivorna i form av utländska ljudspår, subtitles etc. Bara video + eng ljudspår & svensk undertext, det är allt som behövs.



#71

Postad 15 oktober 2019 - 13:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Vad är det komprimeringsprogrammet ni använder? Och går det att komprimera en mkv som är fullsize dvs bara sparad rätt från BD eller måste man hämta skivan och göra det pånytt rätt från skivan?



#72

Postad 15 oktober 2019 - 13:28

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Själv använder jag RipBot. Och ja, det går att komprimera en MKV så behövs ingen skiva.



#73

Postad 15 oktober 2019 - 13:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Trodde att Hakkebakkeskogen blev 32gig men den blev visst bara 16. Makemkv gjorde 2stk som ser helt lika ut (båda filer inneholler hela filmen och båda filer har alla ljudspår och undertexter) så då kan jag behålla den pristine. Men takk för tipset.



#74

Postad 15 oktober 2019 - 14:23

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

För min del var det frugan som klagade på de stora bokhyllorna fulla med BR- och DVD-filmer.
Först ville jag inte göra mig av med de fysiska filmerna men när jag sedan började så har det blivit lite av en hobby att digitalisera. Jag köper mycket fortfarande men i stort sett rippar jag och säljer direkt.

 

Skivorna rippar jag med MakeMKV. Sedan komprimerar jag den filen med Handbrake ( https://handbrake.fr/ )

 

I Handbrake går det endast att skapa MKV- och MP4-filer, men MKV och kanske nån gång MP4 är de enda format jag kör med så det passar mig.

Plockar bort alla ljudspår förutom originalspåret. Brukar låta ljudet vara pass through för originalformat plus ett spår som är en komprimerad version (i AAC-format). Detta ifall ljudformatet inte skulle "tas emot" av apparaten som spelar upp filen. Då finns det en AAC-version som borde fungera.

Sedan inkluderar jag endast undertexter som jag vill ha med. (brukar även plocka ut undertexter med Subtitle Edit, men det är en annan historia - då går det att t.ex. ordna fram svenska undertexter till filmer som inte har svenska undertexter på den utgåva jag rippar).
Har undertext-filer i samma mapp som film-filen (.srt-format).


Redigerat av Danneq, 15 oktober 2019 - 14:23.


#75

Postad 15 oktober 2019 - 23:36

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Jag använder makemkv för ripped och för komprimering kör jag Wondershare video converter, man kan enkelt välja hur mycket man vill komprimera filerna och de går fort, brukar mata in 5-10 filmer i programmet och sedan köra allt, tar nån halvtimme till timme och man kan göra något annat under tiden.

#76

Postad 16 oktober 2019 - 08:37

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Handbrake kan ta tid. Med kvalitet inställt till runt 20 kan en BR-film ta runt 6 timmar. En DVD-film med kvalitet runt 18 kan ta kanske 1 timme. Jag komprimerar dock inte DVD-filmer då de är så pass små från början (däremot TV-serier på DVD, såsom Star Trek där en säsong på 26 avsnitt kan krympa från 40GB till runt 15GB).

Jag brukar låta datorn stå på under natten och välja att programmet ska stänga av datorn efter konvertering. På vardagar kan jag sätta igång komprimering innan jag går och lägger mig och köra 2 filmer. Då är det klart när jag kommer hem från jobbet.

Den främsta fördelen med Handbrake är att det är 100% gratis och helt utan annonser.

Wondershare låter intressant men $40 för ett år är lite mycket. Både MakeMKV och Handbrake är gratis. Har lagt så mycket på lagring att jag lägga så lite som möjligt på programvaran...



#77

Postad 16 oktober 2019 - 09:28

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Handbrake kan ta tid. Med kvalitet inställt till runt 20 kan en BR-film ta runt 6 timmar. En DVD-film med kvalitet runt 18 kan ta kanske 1 timme. Jag komprimerar dock inte DVD-filmer då de är så pass små från början (däremot TV-serier på DVD, såsom Star Trek där en säsong på 26 avsnitt kan krympa från 40GB till runt 15GB).
Jag brukar låta datorn stå på under natten och välja att programmet ska stänga av datorn efter konvertering. På vardagar kan jag sätta igång komprimering innan jag går och lägger mig och köra 2 filmer. Då är det klart när jag kommer hem från jobbet.
Den främsta fördelen med Handbrake är att det är 100% gratis och helt utan annonser.
Wondershare låter intressant men $40 för ett år är lite mycket. Både MakeMKV och Handbrake är gratis. Har lagt så mycket på lagring att jag lägga så lite som möjligt på programvaran...


Betalar du 490 Kr har du en license för all framtid, de är billigt, och att komprimera en dvd tar ca 5-8 min och en blu ray runt 15 min, jag kan rippa och komprimera 10 blu ray filmer på några timmar, skulle jag sitta en hel dag då gör jag minst 50 filmer, jag gjorde senast Miami vice alla 5 säsonger på dvd, tog en dag med ripp och komprimering, över hundra avsnitt=över 100 film klipp.

#78

Postad 16 oktober 2019 - 10:17

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Just ja, glömde lägga till att jag har satt Blu ray-komprimering till den lägsta hastigheten på Handbrake (very slow). Det finns snabbare inställningar men jag inbillar mig att långsammare komprimering minskar risken för felkodning och kan göra filen mindre (enligt olika sidor handlar det dock om kanske 1-2% mindre). Borde kunna ändra till slow utan att det blir någon skillnad förutom att det går snabbare.

Med "normal" kan nog Handbrake komprimera en BR-film på 1 timme och på "fast" och "very fast" går det nog att komma ner på under 30 minuter.


Redigerat av Danneq, 16 oktober 2019 - 10:18.


#79

Postad 16 oktober 2019 - 11:16

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Finns inga sådana inställningar på Wondershare utan du bara kör, fördelen med programmet är att du får mer en bara ett komprimeringsprogram, du kan konvertera till vad som helst, finns förinställda konverteringar till typ allt som du ska se filmen på och de går även bra att tanka ner filmer som du normal bara kan streama, man klistrar bara in länken på klippet om de är you tube eller nått annat och de tankas ner direkt och du kan konvertera filen om du vill per automatik direkt efter nedladdning, och går de inte att tanka ner klippet så kan du spela in klippet i realtid. man markerar helt enkel rutan där filmen visas, startar inspelning och du måste så klart se hela klippet men du kan ju gå och göra något annat under tiden, mycket smidigt.

Man får helt enkel massor med bra saker för typ 3-4 luncher ute på stan.

 

Och MakeMKV är inte gratis, de får testa de i 30 dagar sedan måste du köpa programmet och de är ännu dyrare en Wondershare, en licence just nu ligger på ca 670 Kr.


Redigerat av Unregistered94c28536, 16 oktober 2019 - 11:25.


#80

Postad 16 oktober 2019 - 15:07

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Låter intressant. Har gått igenom ca 1/3 av BR och DVD-samlingen och Handbrake funkar. Programmet har en grundläggande UI med många detaljinställningar som användaren kan göra själv. Finns förval men jag har prövat mig fram till något som fungerar sett till storlek kontra kvalitet.
Brukar använda Youtube DLG de få gånger jag laddat ner från Youtube. Även SVT Play och SVT:s öppna arkiv fungerar på det programmet.

Men det vore ju bra att ha allt i samma program.

Det är bara det att jag sedan maj köpt externa hårddiskar för ca 3000. Förra året landade extern lagring nog på lite över 5000. Men nu ska det nog räcka utrymmesmässigt...

Kör med betaversionen av MakeMKV. Då har man en kod som gäller i ca 2 månader. Sedan får man vänta på att det läggs upp en ny kod för betaversionen.



#81

Postad 16 november 2019 - 09:57

Unregisteredfd542d7b
  • Unregisteredfd542d7b
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej på er.
Jag sitter på en samling bluray-filmer - ca 800.
Nu vill säkra mig inför framtiden så att jag inte står där om 30 år och inte kan titta på dem (har en hel del som man oftast inte hittar på streamingtjänster).

För att komma igång behöver jag veta hur mycket lagringsutrymme som krävs.
Vad jag vill är följande:
Jag vill utan tekniska problem och med tillräckligt bra bildkvalitet (för så stor skärm) kunna spela upp filmerna från pc på en 65-tums tv.

Frågor:
Kan jag trots detta ändå undvika MakeMKV och välja något program som minskar filstorleken?
Finns det några val jag borde göra för att vara helt trygg inför framtiden? Något jag borde undvika?
Filformatet MKV - kan man spela upp det med vad som helst?
Vad gäller för andra filformat när det kommer till uppspelning?
Säkraste sättet att lagra filmerna digitalt? Måste man ha en NAS?
Funkar vilken blurayläsare som helst, eller finns det något man bör undvika. Jag ser till exempel att det nu (2019) börjar bli ganska ovanligt med interna spelare.

Det finns en ekonomi att ta hänsyn till. Det viktiga nu är väl att komma igång. Men jag vill vara säker på att jag gör rätt från början.

Tacksam för all hjälp.

Redigerat av Unregisteredfd542d7b, 16 november 2019 - 10:07.


#82

Postad 16 november 2019 - 12:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nu får någon annan svara på de du undrar när de gäller filmer och så, de kan jag inte alls, men att spara stora filer kostar, du kommer säkert upp i minst 10000:- till 12000:- eller mer bara på lagringsdiskarna du kommer att behöva... något att tänka på


Redigerat av hundrakg, 16 november 2019 - 12:40.


#83

Postad 16 november 2019 - 14:31

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Hej på er.
Jag sitter på en samling bluray-filmer - ca 800.
Nu vill säkra mig inför framtiden så att jag inte står där om 30 år och inte kan titta på dem (har en hel del som man oftast inte hittar på streamingtjänster).

För att komma igång behöver jag veta hur mycket lagringsutrymme som krävs.
Vad jag vill är följande:
Jag vill utan tekniska problem och med tillräckligt bra bildkvalitet (för så stor skärm) kunna spela upp filmerna från pc på en 65-tums tv.

Frågor:
Kan jag trots detta ändå undvika MakeMKV och välja något program som minskar filstorleken?
Finns det några val jag borde göra för att vara helt trygg inför framtiden? Något jag borde undvika?
Filformatet MKV - kan man spela upp det med vad som helst?
Vad gäller för andra filformat när det kommer till uppspelning?
Säkraste sättet att lagra filmerna digitalt? Måste man ha en NAS?
Funkar vilken blurayläsare som helst, eller finns det något man bör undvika. Jag ser till exempel att det nu (2019) börjar bli ganska ovanligt med interna spelare.

Det finns en ekonomi att ta hänsyn till. Det viktiga nu är väl att komma igång. Men jag vill vara säker på att jag gör rätt från början.

Tacksam för all hjälp.

Jag använder alltid MakeMKV och gör en ren kopia av filmen sedan använder jag Wondershare Uniconverter för att krympa ner filen, en film med bra kvalitet brukar hamna runt 8-10gb, när man krymper filmen i wondershare så ser man när man väljer att krympa filen vart gränsen går för sämre kvalitet och även hur stor filen blir, jag brukar även ta bort alla ljudspår och text som jag inte vill ha i MakeMKV innan jag rippar filmen.

Jag använder en NAS för mina filmer, jag kan komma åt den från alla mina enheter men jag har även en 2Tb disk kopplad till min Oppo BDP-95 så jag kan köra via den också.

Jag har dock bara lagt in ca 300 filmer av mina ca 1000, många filmer jag inte kommer se så jag har gallrat ut sånt som jag vet att jag kommer se flera gånger och är de nån film jag vill se går de fort att lägga upp dem, tar ca 20 min.

Har också backup på en 4tb Hd som jag inte använder och som jag förvara i en speciell låda för diskar.


Redigerat av Unregistered94c28536, 16 november 2019 - 14:35.


#84

Postad 02 december 2019 - 09:24

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Började i helgen att köra Handbrake. Jisses vilken tid det tar. Sedan är det knepigt att veta vilka inställningar som gör att filmen blir bra. Lite så att det tar lite mer tid än jag har lust till. Eftersom hårddiskar inte är dyra är det nog enklare för mig att bara köra makemvk och sedan lägga upp dem okomprimerade.



#85

Postad 05 december 2019 - 20:56

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Började i helgen att köra Handbrake. Jisses vilken tid det tar. Sedan är det knepigt att veta vilka inställningar som gör att filmen blir bra. Lite så att det tar lite mer tid än jag har lust till. Eftersom hårddiskar inte är dyra är det nog enklare för mig att bara köra makemvk och sedan lägga upp dem okomprimerade.

Jag skulle lätt köpa Wondershare om jag skulle rippa massor vilket jag har gjort, de tar nån minut att ställa in vilken kvalitet man vill ha, man drar bara i en regel och du ser direkt när du går från high kvalitet till medium och low, man kan ställe den så den ligger exakt på gränsen till medium, jag brukar ladda in 5 filmer i stöten, tar några sekunder att ladda in filmerna i programmet och sedan ca 30 sec att ställa in kvalitet och sedan trycker jag på konvertera alla och sedan är de klart, jag kan gå och göra något annat eller fortsätta med någon annat framför datorn, är ju vansinne att spara 30-40 gb för en film när man kan dra ner den till 8-9 gb med samma kvalitet, är bara lite mera tid som går åt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.