Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Musical Fidelity Klubben

112 svar till detta ämne Musical Fidelity
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Musical Fidelity M8PRE (Stereoförsteg) 1 7,5 (1) 54 990:-
Musical Fidelity M6CD (CD-spelare) 3 8 (2) Inga priser
Musical Fidelity M6i (Stereoförstärkare) 4 9,2 (9) Inga priser
Musical Fidelity M6PRX (Slutsteg) 5 (0) 29 990:-
Musical Fidelity M6PRE (Stereoförsteg) 1 (0) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9,18 (21) Inga priser
Musical Fidelity M1 HPA (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,4 (9) Inga priser
Musical Fidelity M6500i (Stereoförstärkare) 5 8,75 (3) 49 990:-
Musical Fidelity M1 DAC II (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,33 (2) Inga priser
Musical Fidelity M6 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Musical Fidelity V90-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 6,33 (2) 3 890:-
Musical Fidelity M8-500S (Slutsteg) 1 (0) 54 990:-
Musical Fidelity M3si (Stereoförstärkare) 5 (0) 12 490:-
Musical Fidelity M6si (Stereoförstärkare) 3 9,1 (9) 31 900:-
Musical Fidelity Nu-Vista 800 (Stereoförstärkare) 2 8,75 (3) 119 990:-
Musical Fidelity MX-HPA (DAC & hörlursförstärkare) 3 (0) 7 890:-
Musical Fidelity MX-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 2 7 (1) 8 900:-
Musical Fidelity MX VYNL (Stereoförsteg) 1 8,33 (2) 8 990:-
Musical Fidelity NuVista CD (CD-spelare) 1 (0) 44 995:-
Musical Fidelity M6 Encore 225 (Mediaspelare) 1 (0) 54 990:-
15 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 4 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Musical Fidelity M6i vs Rotel RB-1582 (11 inlägg) 7 år sedan
Musical Fidelity, m6si vs m6 500i (25 inlägg) 8 år sedan
Nybörjarfråga: Lämplig förstärkare till Klipsch RF-7 MK2 (1 inlägg) 8 år sedan
Försteg 10-35 000 med H/T bypass (20 inlägg) 8 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
Musical Fidelity M3i/M6i (37 inlägg) 8 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 10 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 10 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Tips på bra hörlursförstärkare. (15 inlägg) 10 år sedan
Begagnat kontra nytt (1 inlägg) 11 år sedan

#1

Postad 08 maj 2016 - 16:04

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 1

Klubben för alla Musical Fidelity älskare!

 

Tänkte att vi kan dela erfarenheter med varandra men också hjälpa till att svara på frågor för personer som är intresserade av Musical Fidelity.

 

Försteg, slutsteg , integrerade, cd-spelare eller dacar. You name it !

 

Hjälp gärna till att koppla produkter :) !

 

Välkomna allihopa ! 


Redigerat av Phonophilos, 08 maj 2016 - 16:14.


#2

Postad 09 maj 2016 - 08:01

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenhet om musical fidelity m6si

#3

Postad 09 maj 2016 - 09:38

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Är det någon som har erfarenhet om musical fidelity m6si

 

Jag hade den hemma i ungefär 2 månader. 

Vilka högtalare har du ? 



#4

Postad 09 maj 2016 - 11:03

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Jag har ett par b&w 683 s2 håller på att spara ihop till en ny förstärkare eller försteg/slutsteg kombo har tittat på Musical fidelity m6si ser ganska intressant ut vet ej hur bra dom passar till b&w har även kollat på rotel rc1580 och rb 1582 som sägs vara utmärkt till b&w min nuvarande förstärkare är nad c375bee som gör ett bra jobb i mellanregistert och basen men kan sakna lite detaljer i toppen. Och köper jag någon av dessa alternativ förstärkare eller slutstegskombo är det gärna tänkt att det ska hålla även till nästa högtalare uppgradering som kanske sker 3-5 år framåt och när det gäller nästa högtalare lutar det mycket åt dynaudio excite x44.

#5

Postad 10 maj 2016 - 07:28

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Jag gillar M6si tillsammans med mina B&W 805S, men har tyvärr ingen aning om hur den låter med 683 s2. Men det känns helt klart som en förstärkare som växer med uppgiften och borde klara av ett par x44 utan problem.



#6

Postad 10 maj 2016 - 09:03

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Jag har ett par b&w 683 s2 håller på att spara ihop till en ny förstärkare eller försteg/slutsteg kombo har tittat på Musical fidelity m6si ser ganska intressant ut vet ej hur bra dom passar till b&w har även kollat på rotel rc1580 och rb 1582 som sägs vara utmärkt till b&w min nuvarande förstärkare är nad c375bee som gör ett bra jobb i mellanregistert och basen men kan sakna lite detaljer i toppen. Och köper jag någon av dessa alternativ förstärkare eller slutstegskombo är det gärna tänkt att det ska hålla även till nästa högtalare uppgradering som kanske sker 3-5 år framåt och när det gäller nästa högtalare lutar det mycket åt dynaudio excite x44.


Hej. Se till att provlyssna innan köp eller ha öppet köp så du kan säkerställa att det låter bra ihop. Jag gillar mina MF starkt men inte säkert att en MF kommer lyfta diskanten i dina B&W. Matchning är svårt och enda lösningen tycker jag är att lyssna med grejerna du ska använda.

#7

Postad 10 maj 2016 - 11:22

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jag har ett par b&w 683 s2 håller på att spara ihop till en ny förstärkare eller försteg/slutsteg kombo har tittat på Musical fidelity m6si ser ganska intressant ut vet ej hur bra dom passar till b&w har även kollat på rotel rc1580 och rb 1582 som sägs vara utmärkt till b&w min nuvarande förstärkare är nad c375bee som gör ett bra jobb i mellanregistert och basen men kan sakna lite detaljer i toppen. Och köper jag någon av dessa alternativ förstärkare eller slutstegskombo är det gärna tänkt att det ska hålla även till nästa högtalare uppgradering som kanske sker 3-5 år framåt och när det gäller nästa högtalare lutar det mycket åt dynaudio excite x44.

 

Personligen så skulle jag vilja påstå att Fidelityn kommer att lyfta diskanten. Du kommer uppleva den mer högupplöst då Musical Fidelity är mycket mera neutral i ljudkaraktären än vad din nuvarande Nad är. Däremot kanske det finns roligare förstärkare för att driva ett par Dynaudio med, om du funderar på det i framtiden. M6si är en mycket kompetent spelare. Mycket för pengarna helt enkelt. 

 

Allt är relativt. Vad jag tycker låter bra i mina öron kanske du inte gillar och tvärt om. Så som Bogge redan nämnt ska du alltid provlyssna. Vet att hembiobutiken Syndbyberg har en M6si som demo som om du skulle vilja testa! ( om du bor i Stockholm ) 



#8

Postad 10 maj 2016 - 14:47

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Jag bor i Skåne i liten by som heter Hörby. I Ystad finns ljudupplevlser dom säljer både dynaudio och Musical fidelity och rotel vet ej om dom tillåter hemlåning.
Läste på ljud och bild test var dock m6i.
Dom sa att den hade mycket detaljer och kraftfull dynamik

Redigerat av Andreas3200, 10 maj 2016 - 15:19.


#9

Postad 10 maj 2016 - 14:49

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jag bor i Skåne i liten by som heter Hörby. I Ystad finns ljudupplevlser dom säljer både dynaudio och Musical fidelity och rotel vet ej om dom tillåter hemlåning.

 

Fråga, det brukar vara så att man får köpa loss demoexemplaret  och komma överens om att du lämnar tillbaka produkten om du inte är nöjd :) 



#10

Postad 11 maj 2016 - 07:19

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Jag bor i Skåne i liten by som heter Hörby. I Ystad finns ljudupplevlser dom säljer både dynaudio och Musical fidelity och rotel vet ej om dom tillåter hemlåning.
Läste på ljud och bild test var dock m6i.
Dom sa att den hade mycket detaljer och kraftfull dynamik


Håller med där. Min M6i är mycket dynamisk. M6si ska vara mycket lik ljudmässigt men USB ingången är asynkron och den har phono ingång. Och 20w extra på M6si har de trollat fram i speccen. Detaljer har väl alla bättre förstärkare. Länge sen jag hörde en NAD dock.

#11

Postad 11 maj 2016 - 12:36

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Kan bara instämma med föregående talare. Stort och detaljrikt ljud med bra dynamik är väl det intrycket jag har av min M6si. Ett måste att provlyssna om man skall skaffa ny stärkare i prisklassen.



#12

Postad 11 maj 2016 - 15:30

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Den äldre m6i verkar vara väldigt svår att få tag på
Finns dock ett demo ex på ljudshopen för 18000 men hitta inga andra butiker som säljer den. M6si finns på ljudupplevlser för 30000 ny sen har dom ett demo ex i butiken för 20000 där man får 2 års garanti. M6si verkar ju inte heller sakna någon kraft för att driva mina nuvarande högtalare b&w 683 s2 eller dynaudio excite x44 som jag funderat på att uppgradera till om några år.
De rekommenderas upp till 200 watt per kanal till b&w 683 s2
Men de extra 20 watt som m6si har borde väl inte vara farligt för högtalarna. Dynaudio x44 och b&w 683 har samma känslighet som är 89 db fast såg att dynaudio x44 har en rekommenderad förstärkare effekt upp till 250 watt och har mycket djupare bas än B&w säkerligen bättre hifiljud också men där Ju också en vis prisskillnad. B&w är lite mörkare i ljudet men det ska väl även
dynaudio vara. Det jag sett om Musical fidelity m6si så verkar den som den mest intressanta i prisklassen känns faktiskt mer prisvärd än Hegel h160. Uppgraderar jag till Musical fidelityn när jag har fått ihop pengar till den så lär det väl bli ett lyft från nad c375bee. tycker i naden saknar kraft men det saknas lite detaljer i toppen. Så gissar jag rätt så har Musical fidelityn bättre detaljer och även mer kraft iallafall på pappret och mer funktioner.

#13

Postad 12 maj 2016 - 07:44

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Hembiobutiken har kört kampanj på M6si lite då och då har jag märkt. Jag köpte min där i höstas för 24000 kr och inte så långt efter det så sålde dom den för 26000 kr om jag inte minns helt fel. Så att hålla ett öga på dom kanske kan vara något.



#14

Postad 23 maj 2016 - 17:55

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jag har ett par b&w 683 s2 håller på att spara ihop till en ny förstärkare eller försteg/slutsteg kombo har tittat på Musical fidelity m6si ser ganska intressant ut vet ej hur bra dom passar till b&w har även kollat på rotel rc1580 och rb 1582 som sägs vara utmärkt till b&w min nuvarande förstärkare är nad c375bee som gör ett bra jobb i mellanregistert och basen men kan sakna lite detaljer i toppen. Och köper jag någon av dessa alternativ förstärkare eller slutstegskombo är det gärna tänkt att det ska hålla även till nästa högtalare uppgradering som kanske sker 3-5 år framåt och när det gäller nästa högtalare lutar det mycket åt dynaudio excite x44.

Hur har det gått med funderingarna :) ?



#15

Postad 26 maj 2016 - 17:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Precis kommit några oväntade utgifter som måste betalas.
Så det kan hända att ett köp på Musical fidelity blir 1 eller 2 månader senare än väntat men har ändå bestämt mig för att åka och lyssna på den på ljudupplevlser när jag håller semester.
Det var tänkt från början att jag skulle skaffa en ny förstärkare i juni eller juli men kan bli fördröjt ända till september tråkigt nog
Det är då demot jag vill köpa då den är 10000 kr billigare
Kommer även att prova dynaudio när jag är på ljudupplevlser eftersom det är ganska lång väg dit. Har ingen bil heller för den delen så får hoppas att man kan låna hem via post.

Redigerat av Andreas3200, 26 maj 2016 - 17:17.


#16

Postad 30 maj 2016 - 09:02

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Precis kommit några oväntade utgifter som måste betalas.
Så det kan hända att ett köp på Musical fidelity blir 1 eller 2 månader senare än väntat men har ändå bestämt mig för att åka och lyssna på den på ljudupplevlser när jag håller semester.
Det var tänkt från början att jag skulle skaffa en ny förstärkare i juni eller juli men kan bli fördröjt ända till september tråkigt nog
Det är då demot jag vill köpa då den är 10000 kr billigare
Kommer även att prova dynaudio när jag är på ljudupplevlser eftersom det är ganska lång väg dit. Har ingen bil heller för den delen så får hoppas att man kan låna hem via post.

 

Ibland blir det så ..  Det låter som en plan, lyssna på kombinationen som komma skall. 

Du kommer bli nöjd med en Musical Fidelity M6i/si. Jag vet att det kommer en M5 serie också, något billigare än M6 men även den mycket kompetent. Men med ett par dynaudio skulle jag välja en M6i/si minst.

 

:) 

 

:) 



#17

Postad 30 maj 2016 - 09:28

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Wiho!

 

Jag joinar klubben efter inköp av Musical Fidelity M1 HPA :) Väldigt nöjd med den, levererar riktigt bra till mina B&W P7 och är klar för även mer trögdrivna lurar.



#18

Postad 30 maj 2016 - 11:29

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Wiho!

 

Jag joinar klubben efter inköp av Musical Fidelity M1 HPA :) Väldigt nöjd med den, levererar riktigt bra till mina B&W P7 och är klar för även mer trögdrivna lurar.

 

Välkommen :) ! Kul att du är nöjd !

Lägg gärna upp en bild, alltid kul att se :D



#19

Postad 30 maj 2016 - 12:56

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Välkommen :) ! Kul att du är nöjd !

Lägg gärna upp en bild, alltid kul att se :D

Får göra det senare, slut på surf på mobilen >_<



#20

Postad 30 maj 2016 - 14:40

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Efter lite väntan så kom en bild! 

Bifogad fil(er)



#21

Postad 31 maj 2016 - 08:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Ibland blir det så .. Det låter som en plan, lyssna på kombinationen som komma skall.
Du kommer bli nöjd med en Musical Fidelity M6i/si. Jag vet att det kommer en M5 serie också, något billigare än M6 men även den mycket kompetent. Men med ett par dynaudio skulle jag välja en M6i/si minst.

:)

:)


Det är planen att det ska bli m6si vill inte heller ha mindre kraft än min nad c375bee och det lär inte m6si ha heller sen plus allt annat Lull lull. Man kanske även ska lyssna på andra kandidater
Men Musical fidelityn känns bäst i det priset.
De andra 2 jag kollat på är Hegel h160 och rotel rb1582

Efter lite väntan så kom en bild!


Fint har också ett par b&w p7 hörlurar
Som jag är grymt nöjd med otroligt bra komfort
Och detaljrikt ljud som har underbar dynamik.

#22

Postad 31 maj 2016 - 08:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Det är inte den nya serien eller 5000 kr billigare m6si

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.png   487,79K   1 Antal nerladdningar


#23

Postad 31 maj 2016 - 08:33

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Det är planen att det ska bli m6si vill inte heller ha mindre kraft än min nad c375bee och det lär inte m6si ha heller sen plus allt annat Lull lull. Man kanske även ska lyssna på andra kandidater
Men Musical fidelityn känns bäst i det priset.
De andra 2 jag kollat på är Hegel h160 och rotel rb1582

Fint har också ett par b&w p7 hörlurar
Som jag är grymt nöjd med otroligt bra komfort
Och detaljrikt ljud som har underbar dynamik.

Ja dom funkar riktigt bra tillsammans med M1 HPA också, märker stor skillnad mot för inkoppling direkt i iPhone t.ex.

 

Känns lite som att "det är så här det är tänkt att låta" då man inte haft varken förstärkare eller högtalare av riktig high end klass.

Såklart är P7 inte high end klass på riktigt, men dom låter bättre än allt jag tidigare lyssnat på.

 

Enda nackdelen lurar har mot högtalare är den fysiska påverkan man får av högtalare, alltid skönt med lite punch i magen ;)



#24

Postad 31 maj 2016 - 12:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Ja dom funkar riktigt bra tillsammans med M1 HPA också, märker stor skillnad mot för inkoppling direkt i iPhone t.ex.

Känns lite som att "det är så här det är tänkt att låta" då man inte haft varken förstärkare eller högtalare av riktig high end klass.
Såklart är P7 inte high end klass på riktigt, men dom låter bättre än allt jag tidigare lyssnat på.

Enda nackdelen lurar har mot högtalare är den fysiska påverkan man får av högtalare, alltid skönt med lite punch i magen ;)


Ja precis ljudet i b&w p7 ljud påminner lite faktiskt om deras golvmodell 683 s2

#25

Postad 31 maj 2016 - 13:18

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Ja precis ljudet i b&w p7 ljud påminner lite faktiskt om deras golvmodell 683 s2

Har lyssnat på ett par 683 S2 men tycker det är svårt att jämföra mellan hörlurar och högtalare med tanke på hur mycket mer nära ljudet är med hörlurar.

Kan såklart finnas likheter i karaktär, men tror det är svårt att sätta ord på.



#26

Postad 31 maj 2016 - 13:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har lyssnat på ett par 683 S2 men tycker det är svårt att jämföra mellan hörlurar och högtalare med tanke på hur mycket mer nära ljudet är med hörlurar.
Kan såklart finnas likheter i karaktär, men tror det är svårt att sätta ord på.


Ja det är nog svårt att jämföra så där.
Har haft mina b&w 683 s2 och nad c375bee ungefär 1 år.
Tyckte inte hifiklubben hade några bättre förstärkare än nad c375 för 10000-11000 kr som skulle Driva högtalarna ordentligt.
Hifiklubben verka inte dema sina högtalare så värst bra.
Jag tycke själv när jag lyssna på 683 s2 att det lät tunt och trodde jag skulle behöva använda sub även till musik. Men hemma blev det klart bättre då fanns där lite bas. och det var ändå med samma elektronik. Är väldigt sugen på m6si och den lär ha kraft så det räcker och blir över till 683 s2. Vet ej hur mycket ljudet kommer lyftas med Musical fidelity men hoppas på
En bra förbättring i de högre registerna.

#27

Postad 06 juni 2016 - 22:13

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Ja det är nog svårt att jämföra så där.
Har haft mina b&w 683 s2 och nad c375bee ungefär 1 år.
Tyckte inte hifiklubben hade några bättre förstärkare än nad c375 för 10000-11000 kr som skulle Driva högtalarna ordentligt.
Hifiklubben verka inte dema sina högtalare så värst bra.
Jag tycke själv när jag lyssna på 683 s2 att det lät tunt och trodde jag skulle behöva använda sub även till musik. Men hemma blev det klart bättre då fanns där lite bas. och det var ändå med samma elektronik. Är väldigt sugen på m6si och den lär ha kraft så det räcker och blir över till 683 s2. Vet ej hur mycket ljudet kommer lyftas med Musical fidelity men hoppas på
En bra förbättring i de högre registerna.

 

Det kommer bli en skillnad på dag och nad mellan nad och M6si. Jag har själv ägt Nad och mycket HK genom åren. Det jag gillade med dem var kontrollen, men nu för tiden rockar jag bara Musical Fidelity, och min senaste 2-kanalare jag köpte hoppas jag på att kunna ha i många många många år.

 

Nad eller HK kommer inte i närheten av Musical Fidelitys dynamik. De högre registrerarna spelar mycket mer avslappnat. Allt är mer musikaliskt och öppnare. Det är svårt att beskriva. Har du kollat om du kan få låna hem ett exemplar och testa ?



#28

Postad 07 juni 2016 - 08:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det kommer bli en skillnad på dag och nad mellan nad och M6si. Jag har själv ägt Nad och mycket HK genom åren. Det jag gillade med dem var kontrollen, men nu för tiden rockar jag bara Musical Fidelity, och min senaste 2-kanalare jag köpte hoppas jag på att kunna ha i många många många år.

Nad eller HK kommer inte i närheten av Musical Fidelitys dynamik. De högre registrerarna spelar mycket mer avslappnat. Allt är mer musikaliskt och öppnare. Det är svårt att beskriva. Har du kollat om du kan få låna hem ett exemplar och testa ?

Har inte ringt eller meddelat dom än. Kanske ska meddela dom på deras Facebook sida. De flesta butiker brukar ju tillåta hemlåning. Kommer först åka till butiken och lyssna på mf m6si
Och den nya rotel ra 1592 kan ju vara en fördel att lyssna via ett par dynaudio emit m30, borde iallafall ha liknande karaktär i ljudet
Som mina 683 s2 men får ändå låna hem om dom tillåter det blir dock tvungen att ha någon rejäl kasse eller någon stor väska eftersom jag inte har någon bil. Får räcka att låna hem Musical fidelity m6si och rotel ra 1592 annars blir det för mycket åkande fram och tillbaka blir ju jag nöjd med kombot från mf till mina b&w tror jag att jag kommer hoppa att lyssna på roteln

#29

Postad 08 juni 2016 - 19:14

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Har inte ringt eller meddelat dom än. Kanske ska meddela dom på deras Facebook sida. De flesta butiker brukar ju tillåta hemlåning. Kommer först åka till butiken och lyssna på mf m6si
Och den nya rotel ra 1592 kan ju vara en fördel att lyssna via ett par dynaudio emit m30, borde iallafall ha liknande karaktär i ljudet
Som mina 683 s2 men får ändå låna hem om dom tillåter det blir dock tvungen att ha någon rejäl kasse eller någon stor väska eftersom jag inte har någon bil. Får räcka att låna hem Musical fidelity m6si och rotel ra 1592 annars blir det för mycket åkande fram och tillbaka blir ju jag nöjd med kombot från mf till mina b&w tror jag att jag kommer hoppa att lyssna på roteln

 

Jag förstår helt och hållet. Du får utan tvekan mer kopplingsmöjligheter med nya roteln. Optiskt och hela köret, på den fronten är den bättre än M6si. När det kommer till ljudkaraktär och ljudbilden i helhet skulle jag välja Musical Fidelity varje dag framför Rotel. I jämförelse spelar Rotel inte alls lika musikaliskt och öppet som Musical Fidelity. Rotel har kraftresurser men låter för platt och enkelt i MINA öron. Lyssnat mycket på Rotel RC+RB 1590 då man får väldigt mycket ljud för pengarna helt klart. Men den saknar "glöden", det låter platt och livlöst.. Mina Triangle levererade inte alls samma ljudbild.

 

Jag är nöjd med denna jag.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  1.JPG   57,96K   0 Antal nerladdningar


#30

Postad 09 juni 2016 - 07:24

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag förstår helt och hållet. Du får utan tvekan mer kopplingsmöjligheter med nya roteln. Optiskt och hela köret, på den fronten är den bättre än M6si. När det kommer till ljudkaraktär och ljudbilden i helhet skulle jag välja Musical Fidelity varje dag framför Rotel. I jämförelse spelar Rotel inte alls lika musikaliskt och öppet som Musical Fidelity. Rotel har kraftresurser men låter för platt och enkelt i MINA öron. Lyssnat mycket på Rotel RC+RB 1590 då man får väldigt mycket ljud för pengarna helt klart. Men den saknar "glöden", det låter platt och livlöst.. Mina Triangle levererade inte alls samma ljudbild.

Jag är nöjd med denna jag.

Det var det jag var rädd för med rotel. Det drivet man får i de lägre registerna är relativt bra med nad. Rotel ska nog vara neutralare i ljudet. Har alltid varit rädd att byta till rotel eftersom där finns en chans att den förstärkaren kommer att sakna lite driv i de lägre registerna jämfört med nad. Verkar mer troligt bli m6si eftersom den verkar ha mer dynamik och tyngd i ljudet än rotel kommer givetvis jämföra båda förstärkarna i butiken ljudupplevlser i Ystad skåne.
Kommer att vara med ett par dynaudio emit m30 för det är dom som har mest liknande ljud till mina b&w 683 s2. Vill absolut inte att det ska låta tunt och livlöst. Snackade med dom igår och tyvärr gjorde dom bara hemlån på öppet köp.

#31

Postad 09 juni 2016 - 08:53

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Det var det jag var rädd för med rotel. Det drivet man får i de lägre registerna är relativt bra med nad. Rotel ska nog vara neutralare i ljudet. Har alltid varit rädd att byta till rotel eftersom där finns en chans att den förstärkaren kommer att sakna lite driv i de lägre registerna jämfört med nad. Verkar mer troligt bli m6si eftersom den verkar ha mer dynamik och tyngd i ljudet än rotel kommer givetvis jämföra båda förstärkarna i butiken ljudupplevlser i Ystad skåne.
Kommer att vara med ett par dynaudio emit m30 för det är dom som har mest liknande ljud till mina b&w 683 s2. Vill absolut inte att det ska låta tunt och livlöst. Snackade med dom igår och tyvärr gjorde dom bara hemlån på öppet köp.


Tycker det är vettigt att de inte lånar ut grejerna utan att kund lägger pengar som säkerhet under lånet. Risk för bedrägeri annars. Tycker du ska slå till innan M6Si demoexet är slut. Skatten är väl på ingång snart.

#32

Postad 09 juni 2016 - 14:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tycker det är vettigt att de inte lånar ut grejerna utan att kund lägger pengar som säkerhet under lånet. Risk för bedrägeri annars. Tycker du ska slå till innan M6Si demoexet är slut. Skatten är väl på ingång snart.

Får hoppas demo ex av m6si står kvar i nästa månad eller augusti eller värsta fall september.
Om man nu väljer att köpa demot men värt att överväga eftersom det är 10000 kr billigare än en ny. Får ändå 2 års garanti på förstärkaren bara halva summan kvar att spara till då nu när jag fick min skatte pengar. Synd man inte fick som förra året för då hade man nog nästan haft hela summan till m6si demot.
Åker till butiken och lyssnar på både mf m6si och rotel ra 1592 i början på nästa månad.

Redigerat av Andreas3200, 09 juni 2016 - 16:02.


#33

Postad 11 juni 2016 - 18:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag förstår helt och hållet. Du får utan tvekan mer kopplingsmöjligheter med nya roteln. Optiskt och hela köret, på den fronten är den bättre än M6si. När det kommer till ljudkaraktär och ljudbilden i helhet skulle jag välja Musical Fidelity varje dag framför Rotel. I jämförelse spelar Rotel inte alls lika musikaliskt och öppet som Musical Fidelity. Rotel har kraftresurser men låter för platt och enkelt i MINA öron. Lyssnat mycket på Rotel RC+RB 1590 då man får väldigt mycket ljud för pengarna helt klart. Men den saknar "glöden", det låter platt och livlöst.. Mina Triangle levererade inte alls samma ljudbild.

Jag är nöjd med denna jag.

Är inte det mf nu-vista 800

#34

Postad 13 juni 2016 - 08:28

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Är inte det mf nu-vista 800

 

 

Det stämmer bra det. Har fler bilder i albumet :)



#35

Postad 13 juni 2016 - 13:50

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det stämmer bra det. Har fler bilder i albumet :) !

Härligt kan inte ens tänka mig hur bra den låter tyvärr en bra bit över min budget någon gång längre fram kan man kanske ha en sån eller liknande förstarkare dock med andra högtalare än vad jag har idag. Mf verkar vara en av de mest prisvärd förstarkarna
Tycker naim rega arcam primare inte alls verkar lika prisvärda som mf. Nad c375 som jag har nu tycker jag presterar bra för sin prisslapp jämförde den med en 3000 kr dyrare Cambridge audio och Cambridge audio hade lite bättre toppen men nad har mycket mer dynamik och kraft. Cambridgen gillade inte rock så värst.
Nad kunde greppa mina högtalare bättre då de är ganska tungdrivna. På cambriden lät det ganska tunt i jämförelse vilket jag inte klarar av. men gissar på att m6si spelar i en helt annan liga än min nad c375.
Tror inte min nad har något som är bättre inte ens på kraften
Som ändå ska vara nads starka sida

Redigerat av Andreas3200, 13 juni 2016 - 13:55.


#36

Postad 13 juni 2016 - 20:37

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Härligt kan inte ens tänka mig hur bra den låter tyvärr en bra bit över min budget någon gång längre fram kan man kanske ha en sån eller liknande förstarkare dock med andra högtalare än vad jag har idag. Mf verkar vara en av de mest prisvärd förstarkarna
Tycker naim rega arcam primare inte alls verkar lika prisvärda som mf. Nad c375 som jag har nu tycker jag presterar bra för sin prisslapp jämförde den med en 3000 kr dyrare Cambridge audio och Cambridge audio hade lite bättre toppen men nad har mycket mer dynamik och kraft. Cambridgen gillade inte rock så värst.
Nad kunde greppa mina högtalare bättre då de är ganska tungdrivna. På cambriden lät det ganska tunt i jämförelse vilket jag inte klarar av. men gissar på att m6si spelar i en helt annan liga än min nad c375.
Tror inte min nad har något som är bättre inte ens på kraften
Som ändå ska vara nads starka sida

Tanken är att jag kommer ha denna stärkare i många år, en av argumenten till varför jag slog till :)

Nad har börjat gå över mer och mer digitala kretsar som jag tyvärr inte alls tycker låter lika fint som deras äldre modeller.

Musical Fidelity M6si kommer hålla ett järngrepp runt dina B&W, oroa dig inte. M6si är som du säger en mycket prisvärd stärkare :) !



#37

Postad 14 juni 2016 - 08:18

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Hittade denna intervjun med lite info på youtube! :)
https://youtu.be/phf0mBpt7XU

#38

Postad 14 juni 2016 - 11:36

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Hittade denna intervjun med lite info på youtube! :)
https://youtu.be/phf0mBpt7XU

 

Trevligt klipp :)



#39

Postad 14 juni 2016 - 12:18

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Trevligt klipp :) !

Tack! :D

#40

Postad 15 juni 2016 - 11:46

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Tack! :D

 

Verkar vara en häftig allt i allo maskin :) 

Jag har för mig att prislappen ligger runt 40-50k. 



#41

Postad 15 juni 2016 - 12:22

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Verkar vara en häftig allt i allo maskin :) 
Jag har för mig att prislappen ligger runt 40-50k.

Ja, är man minimalist så passar den utmärkt. Det enda den saknar som är bra om man vill bygga ut med en bättre dac, streamer eller cd spelare är balanserade ingångar. Men som sagt, tanken med den är nog snarare att det ska va en allt i allo maskin som både är enkel och låter bra! 57990kr :o :D

#42

Postad 04 juli 2016 - 08:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Nu blir snart min ljudresa av går allt rätt till så åker jag till ljudupplevelser på lördag hoppas man hinner lyssna på så
Många förstarkare som möjligt högsta prioritet har så klart Musical fidelity m6si men blir även Hegel h160 och rotel ra1592
Känns som dom mest intressanta i prisklassen det ska ju som sagt kunna driva ganska tung drivna högtalare även när man har högre volym.
Vet ej hur mycket folk det kommer att vara i butiken så hinner jag med fler förstärkare så kan jag eventuellt lyssna på fler.
Kommer även vilja lyssna på dynaudio excite serien lite.
Butiken håller öppet mellan 11-3 den dagen

Redigerat av Andreas3200, 04 juli 2016 - 08:25.


#43

Postad 04 juli 2016 - 13:24

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Nu blir snart min ljudresa av går allt rätt till så åker jag till ljudupplevelser på lördag hoppas man hinner lyssna på så
Många förstarkare som möjligt högsta prioritet har så klart Musical fidelity m6si men blir även Hegel h160 och rotel ra1592
Känns som dom mest intressanta i prisklassen det ska ju som sagt kunna driva ganska tung drivna högtalare även när man har högre volym.
Vet ej hur mycket folk det kommer att vara i butiken så hinner jag med fler förstärkare så kan jag eventuellt lyssna på fler.
Kommer även vilja lyssna på dynaudio excite serien lite.
Butiken håller öppet mellan 11-3 den dagen

 

Lycka till och hoppas du hittar något du känner dig nöjd med :)



#44

Postad 04 juli 2016 - 15:34

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Nu blir snart min ljudresa av går allt rätt till så åker jag till ljudupplevelser på lördag hoppas man hinner lyssna på så
Många förstarkare som möjligt högsta prioritet har så klart Musical fidelity m6si men blir även Hegel h160 och rotel ra1592
Känns som dom mest intressanta i prisklassen det ska ju som sagt kunna driva ganska tung drivna högtalare även när man har högre volym.
Vet ej hur mycket folk det kommer att vara i butiken så hinner jag med fler förstärkare så kan jag eventuellt lyssna på fler.
Kommer även vilja lyssna på dynaudio excite serien lite.
Butiken håller öppet mellan 11-3 den dagen

 

Kul! Åka till hifi-butiker och provlyssna är ju oftast riktigt kul. Hoppas du hittar rätt.



#45

Postad 04 juli 2016 - 15:53

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Nu blir snart min ljudresa av går allt rätt till så åker jag till ljudupplevelser på lördag hoppas man hinner lyssna på så
Många förstarkare som möjligt högsta prioritet har så klart Musical fidelity m6si men blir även Hegel h160 och rotel ra1592
Känns som dom mest intressanta i prisklassen det ska ju som sagt kunna driva ganska tung drivna högtalare även när man har högre volym.
Vet ej hur mycket folk det kommer att vara i butiken så hinner jag med fler förstärkare så kan jag eventuellt lyssna på fler.
Kommer även vilja lyssna på dynaudio excite serien lite.
Butiken håller öppet mellan 11-3 den dagen


Blir intressant att höra vad du tycker. Äger ju både M6si, H160 och en Thor MKIII och det är klar skillnad på alla tre. Men viktigt att du får testa förstärkaren med dina högtalare och helst hemma hos dig.

#46

Postad 09 juli 2016 - 11:49

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 1
Har precis varit på ljudupplevelser i Ystad där man ville lyssna på
Musical fidelity m6si men demot var redan såld trots där stog att dom hade demot i butiken det blev en lysning på rotel ra 1592
Blev via ett par dynaudio excite x44 det lät väldigt dynamiskt
Och detaljerat men vet ej hur de låter med mina b&w
De hade dock ingen musik som jag lyssnar på.
Hade faktiskt förväntat mig att dom skulle ha mf
Ingenting var inkopplat heller så man fick vänta på det.
Lite besviken faktiskt. Hade större förväntningar.
Får väl besöka hemmabiobutiken i Stockholm när jag ända ska dit och se supercross i ocktober

#47

Postad 09 juli 2016 - 20:58

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 1

Trist, och dåligt av Ljudupplevelser att inte på något sätt informera om att demoexet var sålt. Hoppas du får en bättre upplevelse i Sthlm till hösten.



#48

Postad 10 juli 2016 - 17:16

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Har precis varit på ljudupplevelser i Ystad där man ville lyssna på
Musical fidelity m6si men demot var redan såld trots där stog att dom hade demot i butiken det blev en lysning på rotel ra 1592
Blev via ett par dynaudio excite x44 det lät väldigt dynamiskt
Och detaljerat men vet ej hur de låter med mina b&w
De hade dock ingen musik som jag lyssnar på.
Hade faktiskt förväntat mig att dom skulle ha mf
Ingenting var inkopplat heller så man fick vänta på det.
Lite besviken faktiskt. Hade större förväntningar.
Får väl besöka hemmabiobutiken i Stockholm när jag ända ska dit och se supercross i ocktober

 

Vad tråkigt! 

Mycket dåligt utav butiken.

Men vad säger man, den som väntar på något gott.. :rolleyes:



#49

Postad 11 juli 2016 - 10:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Jag tyckte det var riktigt dåligt av butiken eftersom jag meddela dom flera veckor i förväg att jag ville lyssna på mf. Men dom sålde demot några dagar innan besöket och fick inget info om det.
Iallafall så åker jag till Malmö idag och såg att där fanns en butik
Som heter hifi Skåne som säljer Musical fidelity m6si enda problemet är att det inte finns dom högtalarna som jag lyssnade på ljudupplevelser med rotel ra 1592 så det blir svårt att jämföra.
Kan inte heller jämföra mf med rotel eftersom den butiken inte har rotel. Men blir ändå en lyssning så man får en uppfattning om Musical fidelityn. Får väl sen kolla när jag åker till Stockholm i oktober vidare.

#50

Postad 11 juli 2016 - 17:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Och så typiskt så var mf även slutsåld i hifi Skåne med vad är det frågan om säljaren tyckte att primare var bättre än mf
Jag tog mig an ändå och lyssnade på primare i32 som drev
Några högtalare som jag aldrig har hört talas om Atc scm40
Lät otroligt bra måste jag säga. När man först såg de små golvarna tänkte jag att dessa kan ju omöjligt inte spela speciellt stort men så fel jag hade spelade med riktigt grym dynamik
Lite för dyra för min plånbok dock.




Även taggad med Musical Fidelity

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.