Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spänn!?

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS1 (Surroundhögtalare) 1 8,89 (36) Inga priser
Focal Chorus 806 V (Surroundhögtalare) 2 8,9 (9) Inga priser
B&W 685 (Surroundhögtalare) 1 9,1 (100) Inga priser
45 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlägg) 4 år sedan
Focal Klubben! (178 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Hänga B&W 685 på väggen med Bose väggfäste? (2 inlägg) 7 år sedan
Vågar man köpa 10 år gamla B&W 602 s3? (41 inlägg) 9 år sedan
Söker lite tips till vardagsrummet (6 inlägg) 9 år sedan
Köpråd ett par stativhögtalare - förslagsvis B&W, Canton eller Monitor (15 inlägg) 10 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 10 år sedan
Focal Chorus 800-serien (338 inlägg) 10 år sedan
B&W DM685 DENON CEOL BRA KOMBO? (4 inlägg) 11 år sedan
B&W DM685 DENON CEOL BRA KOMBO? (0 inlägg) 11 år sedan
Uppgradera Tangent Evo E5 till B&W DM685 (4 inlägg) 11 år sedan
686 vs 685 till medelstort rum (5 inlägg) 11 år sedan
B&W vs PSB (5 inlägg) 11 år sedan
Lånade hem ett par B&W 685 (dynaudio 2/6 ägare) (17 inlägg) 12 år sedan
*B&W* gamla 600-serien vs. nya 600-serien (8 inlägg) 12 år sedan
Problem med B&W 865 och NAD T748 (8 inlägg) 12 år sedan
Nybörjare - Och jävligt förvirrad (16 inlägg) 13 år sedan
Vilken center passar till Monitor Audio RS1 (8 inlägg) 13 år sedan
Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1 (33 inlägg) 14 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 14 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 14 år sedan
2.1-system i skuggan av 5.1-djungeln (25 inlägg) 14 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 14 år sedan
Hur mycket ska man lägga på bak-kanalerna? (15 inlägg) 15 år sedan
Yamaha RX-V663 + B&W DM685 bi-amp? (3 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig med ljudet (7 inlägg) 15 år sedan
B&W DM685, väggfäste? (6 inlägg) 15 år sedan
Canton GLE 401 & 405 med B&W 685 (3 inlägg) 15 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 15 år sedan
Klarar min förstärkare högtalarna? (9 inlägg) 15 år sedan
*Officiell tråd: B&W DM600S4* (52 inlägg) 15 år sedan
Klipsch RB 61 eller B&W DM685? (52 inlägg) 15 år sedan
Alternativ högtalare till B&W DM683 (11 inlägg) 16 år sedan
Högtalare till stereon/hemmabio (19 inlägg) 16 år sedan
Problem med flytströmmar? (10 inlägg) 16 år sedan
PM: Fjärde generationen från Bowers & Wilkins på väg! (451 inlägg) 16 år sedan
Införskaffa hemmabiosystem, val av reciever? (8 inlägg) 16 år sedan
B&W DM683, HTM62... Förstärkare? (90 inlägg) 16 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 17 år sedan
Låt fantasin flöda för 20.000! (59 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 15 januari 2009 - 13:26

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Är i funderar tagen att uppgradera min 2.0 stereo, som idag består av H/K 970 förstärkare, H/K HD7600 MkII cd-spelare och ett par Infinity Beta 10 högtalare. Beta 10: orna är jag för övrigt riktigt nöjd med, tanke på att jag köpte dem beg för en "billig" peng, dom levererar verkligen med tanke för vad jag betalade. Spelar med en bra och "stampa takten vänlig" bas och med en för prisklassen hyffsad detaljeringsgrad.

Men vad jag saknar i dagsläget är just detaljerna i ljudet, upplever betan ganska stängd i toppen(även om infinity säger att den är SACD duglig) och återger inte detaljer såsom jag skulle vilja. Och är då på jakt efter stativare som kan ge mig detta, en bas som betan leverar(som jag gillar skarpt) men med en betydligt öppnare topp som kan återge mycket mera detaljer, öppenhet samt mer "luft" runt instrumenten (för vad som är möjligt för en prislapp runt 5-6000).
Högtalaren får gärna vara som betan, en god allround högtalare, men jag lyssnar främst på metal och hårdrock(trivium, killswitch, therion, mustasch, rage against the machine, listan kan göras lång...).
Kan tänka mig köpa nytt såväl som (bra) begagnade. Rummet som allt står i är runt 16-17 kvm, så jag räknar med att 5.25 lr 6.5 " element torde vara tillräckligt.

Alla förslag är varmt välkomna!

#2

Postad 16 januari 2009 - 05:36

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Skulle lagt mina pengar på ett par B&W 685. De låter riktigt bra och din HK 970 kan driva dom utan problem.


Redigerat av Unregistereda73534df, 16 januari 2009 - 05:37.


#3

Postad 16 januari 2009 - 07:37

Unregistered4970e787
  • Unregistered4970e787
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag har samma musiksmak och måste tipsa om System Audio högtalare, jag var ute efter mer detaljer, öppenhet och rappare kontrollerad bas.
Jag hade tidigare Jamo 707i som jag hade stora problem med basen, mitt rum är samma storlek som ditt och det gjorde att basen dränkte detaljer i övriga registret..
Bland det bästa jag hade hört och som jag strävade efter var Dali mentor 6 som jag hörde på Hifiklubben när dom spelade Metallica's Black album, blev riktigt imponerad och hörde detaljer i mixen som jag aldrig hade hört tidigare.

Eftersom mitt rum är för litet för mentor 6 lånade jag hem Dali mentor 2 samt Elac's 310.2 jet, bägge lät ok hemma men imponerade inte direkt, de var mycket känsliga för placering nära vägg med bumlig bas som följd. I mitt rum funkar det inte med högtalare 1m från väggen.
Jag blev senare tipsad om att låna hem ett demoex av System audio 720, var ganska skeptisk pga att jag aldrig hört talas om dom samt att elementen såg lite skumma ut. De skulle enligt säljaren vara mycket okänsliga för placering och kan monteras med väggfäste/stativ/takfäste eller vad man nu vill. Ställde dom 10cm från väggen i mitt rum och började lyssna.
Testade med diverse skivor bl.a Rage against the machine, Ac/Dc m.m
Jag blev helt paff och helsåld direkt, har aldrig hört Rage låta så bra, helt otrolig attack och öppenhet, man hör och känner massor av basdetalj och övre registret sträcker sig högt. Man kan urskilja instrumenten i mixen på ett sätt som mentor 2:orna inte var i närheten av. Det är svårt att beskriva i ord men du bara måste lyssna på system audio, de har en del att välja mellan i olika prisklasser men alla har samma designfilosofi, små extremt snabba element.
Jag använder för övrigt en denon 1907 som försteg till ett hemmabyggt slutsteg (Hypex Ucd400) i 2 kanalslyssning.

#4

Postad 16 januari 2009 - 08:38

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Xtz 99.26 är en mkt bra allrounder , funkar fint med metall .
Bonuset med Xtz är ljudkvalite`n som är löjligt hög :)
Kolla in Fyndbörsen .

#5

Postad 16 januari 2009 - 10:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Tipsar även jag om B&W 685,grymt bra stativare passar riktigt bra ihop med H/K.

#6

Postad 16 januari 2009 - 10:34

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Ino Audio piP kostar exakt 6000 i byggsats. Inte ett alternativ om du inte vill löda och skruva själv dock. Suveränt ljud iaf.

#7

Postad 16 januari 2009 - 10:38

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Skulle ha rekommenderat Mission som jag hörde i London men hitta inga i prisjakt :)

#8

Postad 16 januari 2009 - 10:45

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Hej!
Klart du ska lyssna På Focal tycker jag
Bifogad fil  bild.jpg   2,54K   2 Antal nerladdningar
806V Ligger något över din budget
/Mats

#9

Postad 16 januari 2009 - 10:48

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Om du kan tänka dig att bygga själv så är Hfls-1 ett alternativ. Annars begagnade B&W 602 eller B&W DM685.
Jag har testat både 602'an och hfls med HK970 och de passade ihop som rom & kola :) (dvs de passade bra ihop)

Hoppas du hittar något som passar. Du får åka runt och provlyssna :blush:

Mvh Tony

#10

Postad 16 januari 2009 - 14:55

mr-banan
  • mr-banan
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
monitor audio rs1 en mycke bra högtalare.

#11

Postad 16 januari 2009 - 14:57

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ett par 4-5 år älde Infinity Beta 20 är en fin modell.

#12

Postad 16 januari 2009 - 16:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Vilka av våra förslag är du intresserad av ?

#13

Postad 16 januari 2009 - 18:12

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Hallålå allesammans! Tackar så mycket för alla tips!! Nu blir det till att sålla i brevhögen:P Kul att det kommit tips med variation, även om B&W verkar vara i majoritet i tips än så länge!
B&W 685/686 verkar helt klart intressanta! Har grottat in mig i lite testläsning om dessa å de verkar minst sagt vara positiva ord som nämns, får nog besöka Hifi-klubben snart. Någon som vet om man får låna hem därifrån, butik å hemma låter ju som bekant aningen annorlunda!? -----> jonasprivate å Robs, äger ni båda B&W högtalare? spelar ni dessa tillsammans med H/K förstärkare?? B&W är lite krävande med förstärkarval har jag hört men h/k 970 har ju typ 60/65 ampere så det borde räcka;) Visst har 600 serien porten fram va, så man kan ställa den nära väggen!???
------> Monobike, tack för ditt tips. Hade aldrig hört talas om det märket heller och ja stativarna ser lite lätt annorlunda men deras flaggskepp har fått goda omdömmen(synd bara att priser spräcker min budget flera gånger om:P). Tyvärr verkar det inte finnas någon återförsäljare här uppe i norr(iaf inte vad jag sett), provlyssning lär bli svårt för mig tyvärr.=(
-------->Smackman, Håller med att dessa är klart intressanta och prisvärda som få. Xtz 99.26 black med rundad form baktill tilltalar mig, har också fin spec och goda omdömmen i pressen. Även om vissa bedömmare anser att hårdrock inte är väll lämpad för den!? utan mer laid back musik, tänker på testet där den möter B&W och kef i 20000 kr klassen, läst det!? finns på xtz:as hemsida länkat. Men vilken typ av metal/hårdrock lyssnar du på? och passar den att ha i ett rum på 17kvm, måste jag ha den långt ut från väggen. Min beta står mot en betongvägg å behöver typ 40cm för att "andas" . Men hur går det att provlyssna då de bara verkar säljas på fyndbörsen!?

Bygga själv lär nog inte hända då jag föddes med tummen mitt i handen och har ett tålamod som...ja vi kan väll säga inte räcker så långt, önskar dock jag hade anlag för det men går bort.

Monitor audio tycker jag låter lite väl ljust för min smak.

------> MatsE ... Har aldrig hört focal, hur skulle du beskriva Focal806V klangmässigt?? ljus/mörk/varm/kall!?

Fortsätt gärna skriva och tipsa! Tack så länge!

#14

Postad 16 januari 2009 - 18:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

-----> jonasprivate å Robs, äger ni båda B&W högtalare? spelar ni dessa tillsammans med H/K förstärkare?? B&W är lite krävande med förstärkarval har jag hört men h/k 970 har ju typ 60/65 ampere så det borde räcka;) Visst har 600 serien porten fram va, så man kan ställa den nära väggen!???


Jag har B&W 685orna driver dessa med Onkyo 875,och det funkar riktigt bra.
H/K och B&W funkar riktigt bra ihop,hade den kombon för några år sedan. Jo din 970 kommer räcka till helt klart. :)
Jupp porten fram så du kan ha dom mot väggen.

#15

Postad 16 januari 2009 - 18:43

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Jag har B&W 685orna driver dessa med Onkyo 875,och det funkar riktigt bra.
H/K och B&W funkar riktigt bra ihop,hade den kombon för några år sedan. Jo din 970 kommer räcka till helt klart. :)
Jupp porten fram så du kan ha dom mot väggen.


Tycker själv 685 blir lite midbastung vid väggplacering :-/. Går väl att åtgärda med EQ förvisso om man stör sig på det. Annars rekommenderar jag också B&W 685 av de färdigbyggda högtalarna i prisklassen du ligger i.

#16

Postad 16 januari 2009 - 19:35

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Tycker själv 685 blir lite midbastung vid väggplacering :-/. Går väl att åtgärda med EQ förvisso om man stör sig på det. Annars rekommenderar jag också B&W 685 av de färdigbyggda högtalarna i prisklassen du ligger i.


Midbastung som i bumlig och stående basvågor som skapar oönskad resonans!? Får gärna förtydliga med vad du menar midbastung!=) Är inte så bekant med B&W, men går det inte att årgärda genom att flytta fram högtalaren från bakväggen eller tappar den bas och perspektiv då, så slapp du bråka med EQ tänkte jag!?

Tack för ditt inlägg, kritiska inblickar välkomnas oxå!

#17

Postad 16 januari 2009 - 19:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
B&W är mycket trevliga. klart värt en provlyssning. Sedan kan Monitor Audios RS1 också vara värd en provspelning. Storebrorsan (golvvarianten) är mycket trevlig om än lite basfattig. Har dock inte testat stativarna men kan tänka mig att de är riktigt trevliga de med.

Lycka till!

#18

Postad 16 januari 2009 - 22:58

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Midbastung som i bumlig och stående basvågor som skapar oönskad resonans!? Får gärna förtydliga med vad du menar midbastung!=) Är inte så bekant med B&W, men går det inte att årgärda genom att flytta fram högtalaren från bakväggen eller tappar den bas och perspektiv då, så slapp du bråka med EQ tänkte jag!?

Tack för ditt inlägg, kritiska inblickar välkomnas oxå!


Menar att basen blir lite för stark gentemot resten av registret helt enkelt när den får väggstöd. Låter bättre i mina öron när den placeras lite längre från vägg. Jag har inte och är inte spekulant på den högtalaren så för mig spelar det ingen roll.

#19

Postad 16 januari 2009 - 23:08

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
------> MatsE ... Har aldrig hört focal, hur skulle du beskriva Focal806V klangmässigt?? ljus/mörk/varm/kall!?

Fortsätt gärna skriva och tipsa! Tack så länge!
[/quote]
Hej!
Enligt mig så är den neutral varken för ljus eller för mörk den ligger där i mitten(som dom ska tycker jag)
/Mats

#20

Postad 17 januari 2009 - 01:11

polite
  • polite
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag har XTZ 99.26 de spelar hårdrock som om de vore födda för uppgiften!

(detta är en referenshögtaler, den spelar all musik)

Den enda begränsning denna högtalare har är att sweetspot är begränsad = kräver bra placering.

Jag har lyssnat på B&W 685, den är en varm högtalare som lirar på rätt bra......... men ändå en bit i från 99.26, ingen tvekan!

Det enda varningstecken jag kan måla upp för 99.26 är att den färjar inte ljudet, tycker du om det köp någonting annat.

(Men visst finns det bättre högtalare än 99.26, tycker bara personligen att den slår B&W:s dito)

#21

Postad 17 januari 2009 - 02:06

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Jag har XTZ 99.26 de spelar hårdrock som om de vore födda för uppgiften!

(detta är en referenshögtaler, den spelar all musik)

Den enda begränsning denna högtalare har är att sweetspot är begränsad = kräver bra placering.

Jag har lyssnat på B&W 685, den är en varm högtalare som lirar på rätt bra......... men ändå en bit i från 99.26, ingen tvekan!

Det enda varningstecken jag kan måla upp för 99.26 är att den färjar inte ljudet, tycker du om det köp någonting annat.

(Men visst finns det bättre högtalare än 99.26, tycker bara personligen att den slår B&W:s dito)


Okej, låter lovande att den inte har några problem med metal!=) Är det 99.26 black/walnut du har, dvs den "nya" varianten(rundad form baktill)!? Känsligheten för sweetspoten ser jag inte som något problem, vad som snarare skulle vara ett "problem" är om den måste stå långt ut från bakväggen. Mina betor står 45 cm ut från väggen pga bakväggen är en bettongvägg och skapar ganska mycket distortioner och basen blir bummlig vid exempelvis 30 cm...så ja avståndet från bakvägg är väll rätt avgörande för mitt rum på 16kvm. Sedan att högtalaren är som du beskriver "ärlig" och neutral är väll mer en smaksak och någonting som kanske också är en vanesak!? Lyssnade på Dynaudio's 42:or förra sommaren och upplevde dem som rätt tråkiga just pga att musiken dom presenterade var för tillrättalagd och betorna å andra sidan mer underhållande men långt ifrån ofärgade och neutrala. Har tidigare haft Kef Q5 som också räknas som en varm högtalare...Kanske ska leta mig ned till hifiklubben å lyssna på b&w:orna till veckan. 99.26 black låter oerhört intressanta och skulle jättegärna vilja provlyssna dem, synd är att dom bara säljs online där dom är svåra "att låna hem" för en provlyssning... Har du haft "neutrala" högtalare innan!? Tack för ditt inlägg!!

#22

Postad 17 januari 2009 - 09:02

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Även om vissa bedömmare anser att hårdrock inte är väll lämpad för den!? utan mer laid back musik, tänker på testet där den möter B&W och kef i 20000 kr klassen, läst det!? finns på xtz:as hemsida länkat. Men vilken typ av metal/hårdrock lyssnar du på? och passar den att ha i ett rum på 17kvm, måste jag ha den långt ut från väggen. Min beta står mot en betongvägg å behöver typ 40cm för att "andas" . Men hur går det att provlyssna då de bara verkar säljas på fyndbörsen!?


Det testet syftade väl på att ingen av de testade passade till hårdrock pga av storleken om jag förstod det hela rätt.
Personligen håller jag med Polite och jag har aldrig haft bättre ljud för hårdrock än just nu :)
Jag lyssnar på blandat metall 80tal till rammstein .
Jag tror de skall ut en bit från vägg , allra helst när du har betongväggar ! det föjer med proppar så du kan plugga basreflexen om den skulle bli för mkt av det goda .
Javisst ja , Hifikit i Stockholm ska visst börja med xtz när som helst nu :rolleyes:

#23

Postad 17 januari 2009 - 10:45

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Javisst ja , Hifikit i Stockholm ska visst börja med xtz när som helst nu :rolleyes:


Kul, då kanske man kan provlyssna dem snart så man vet vad folk pratar om. :)
De verkar ju vara populära i budgetsegmentet så några kvaliteter bör de väl ha.

#24

Postad 17 januari 2009 - 10:51

polite
  • polite
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Runt o lyssna bara, tycker du om B&W köp o njut, det är en bra högtalare!

Du kan ju annars göra så att du tar hem B&W som låne ex. + köp XTZ 99.26 buy and try och jämför.

Har du trubbel med avstånd till bakre vägg så kan nog DM685 vara ett bättre köp med tanke på att basreflexporten är placerad fram.

Det är inte högtalarna (märke) du ska konsentrera all din energi på utan slutresultatet (titta inte för noga på spec osv. samt bäst i test), det är din ljudsmak + att den passar med rummet som spelar stor roll.

Sedan kan du ju alltid leka med akustik osv.

B&W DM685 = öppett ljud, varm, bra bas.

XTZ 99.26 = detaljerat (svårare placeringsmassigt eftersom basport sitter bak), ofärgad, otrolig bas för dess storlek. helt resonansdöd låda(är bra).

OBS!

Tänk på att förstärkaren är lika avgörande som högtalarna, både B&W och XTZ är trögdrivna!

Jag äger XTZ 99.26 pianolack samt 99.25 och W12 (saknas bara bakhögtalare ;0), lyssnar på musik/film 50/50% )

Lycka till!

#25

Postad 17 januari 2009 - 14:24

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

De verkar ju vara populära i budgetsegmentet så några kvaliteter bör de väl ha.


Är bara tvungen att kommentera ;) Priset må vara budget men ljudet är dyrt om man säger så :rolleyes:
Jag har haft en del högtalare i 20-30000kr klassen och dessa är inte sämre på något vis , snarare tvärtom ;)

#26

Postad 18 januari 2009 - 13:08

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Är bara tvungen att kommentera :) Priset må vara budget men ljudet är dyrt om man säger så :D
Jag har haft en del högtalare i 20-30000kr klassen och dessa är inte sämre på något vis , snarare tvärtom :)


Spännande, tror de skulle stå sig bra mot mina Ino pi60 för 30,000 kr?

#27

Postad 18 januari 2009 - 13:59

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Spännande, tror de skulle stå sig bra mot mina Ino pi60 för 30,000 kr?


Jag har aldrig hört Ino , så det kan jag omöjligt svara på .

Sen så har vi olika smak , men man bör ta sig en lyssning på dessa Xtz.. chansen är stor att man sparar en hel del pengar till något annat kul :)

#28

Postad 18 januari 2009 - 14:21

Tarzanxxx
  • Tarzanxxx
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Lyssnar själv på mycket metal, och det är väldigt svårt att hitta en "bra" högtalare som låter bra med metal, speciellt vid det höga registret. Problemet blir oftast att skrikiga solon blir VÄLDIGT skrikiga och det känns som rakblad i öronen, ett annat problem är även att tunga riff kan bli grötiga i mellanregistret.
Därför är mitt val ett par Magnat Quantum 703
Dessa kostar dock 6990:- men helt klart värd pengarna...
Finns i svart, vit, silver, och trä.
Postad bild

#29

Postad 19 januari 2009 - 20:06

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Runt o lyssna bara, tycker du om B&W köp o njut, det är en bra högtalare!

Du kan ju annars göra så att du tar hem B&W som låne ex. + köp XTZ 99.26 buy and try och jämför.

Har du trubbel med avstånd till bakre vägg så kan nog DM685 vara ett bättre köp med tanke på att basreflexporten är placerad fram.

Det är inte högtalarna (märke) du ska konsentrera all din energi på utan slutresultatet (titta inte för noga på spec osv. samt bäst i test), det är din ljudsmak + att den passar med rummet som spelar stor roll.

Sedan kan du ju alltid leka med akustik osv.

B&W DM685 = öppett ljud, varm, bra bas.

XTZ 99.26 = detaljerat (svårare placeringsmassigt eftersom basport sitter bak), ofärgad, otrolig bas för dess storlek. helt resonansdöd låda(är bra).

OBS!

Tänk på att förstärkaren är lika avgörande som högtalarna, både B&W och XTZ är trögdrivna!

Jag äger XTZ 99.26 pianolack samt 99.25 och W12 (saknas bara bakhögtalare ;0), lyssnar på musik/film 50/50% )

Lycka till!


Absolut, håller med dig till 100%. Är inte efter ett speciellt fabrikat så, utan utgår mer från tester i tidningar för att få vägledning i riktning mot vad som är bra ute på marknaden, så man kan minska urvalet lite. Sen att ljudet ska tilltala oberoende märke ser jag som en självklarhet samt att det passar i rummet, "det finns inga genvägar för det perfekta ljudet dårå" som en viss farbro-Barbro uttryckte det. Sen som du är inne på kan man ju alltid skaffa ljudabsorberare lr dylikt att hänga upp på väggen...Jag har en H/K 970 förstärkare som bör klara av B&W utan bekymmer, exakt hur kräsen/krävande xtz är vet jag inte. Men B&W står nog först på tur att lyssnas på mest pga deras goda omdöme, dels i tester och dels här på forumet. Återkommer när jag gjort en repa i lite affärer. Så men återkom gärna med vad du tror om h/k + xtz!!

#30

Postad 21 januari 2009 - 10:20

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Hallålå allesammans! Tackar så mycket för alla tips!! Nu blir det till att sålla i brevhögen:P Kul att det kommit tips med variation, även om B&W verkar vara i majoritet i tips än så länge!
B&W 685/686 verkar helt klart intressanta! Har grottat in mig i lite testläsning om dessa å de verkar minst sagt vara positiva ord som nämns, får nog besöka Hifi-klubben snart. Någon som vet om man får låna hem därifrån, butik å hemma låter ju som bekant aningen annorlunda!? -----> jonasprivate å Robs, äger ni båda B&W högtalare? spelar ni dessa tillsammans med H/K förstärkare?? B&W är lite krävande med förstärkarval har jag hört men h/k 970 har ju typ 60/65 ampere så det borde räcka;) Visst har 600 serien porten fram va, så man kan ställa den nära väggen!???
------> Monobike, tack för ditt tips. Hade aldrig hört talas om det märket heller och ja stativarna ser lite lätt annorlunda men deras flaggskepp har fått goda omdömmen(synd bara att priser spräcker min budget flera gånger om:P). Tyvärr verkar det inte finnas någon återförsäljare här uppe i norr(iaf inte vad jag sett), provlyssning lär bli svårt för mig tyvärr.=(
-------->Smackman, Håller med att dessa är klart intressanta och prisvärda som få. Xtz 99.26 black med rundad form baktill tilltalar mig, har också fin spec och goda omdömmen i pressen. Även om vissa bedömmare anser att hårdrock inte är väll lämpad för den!? utan mer laid back musik, tänker på testet där den möter B&W och kef i 20000 kr klassen, läst det!? finns på xtz:as hemsida länkat. Men vilken typ av metal/hårdrock lyssnar du på? och passar den att ha i ett rum på 17kvm, måste jag ha den långt ut från väggen. Min beta står mot en betongvägg å behöver typ 40cm för att "andas" . Men hur går det att provlyssna då de bara verkar säljas på fyndbörsen!?

Bygga själv lär nog inte hända då jag föddes med tummen mitt i handen och har ett tålamod som...ja vi kan väll säga inte räcker så långt, önskar dock jag hade anlag för det men går bort.

Monitor audio tycker jag låter lite väl ljust för min smak.

------> MatsE ... Har aldrig hört focal, hur skulle du beskriva Focal806V klangmässigt?? ljus/mörk/varm/kall!?

Fortsätt gärna skriva och tipsa! Tack så länge!


Jag "klippte" till på Klipsch B3:or! (vitsigt också :-)

Funkar kanon och lirar med både Dire Straits och Metallica.

Då fixar du frontar för 5 laxar inklusive schyssta stativ och kablar!

Tjing!

Redigerat av Unregistered1452, 21 januari 2009 - 10:21.


#31

Postad 23 januari 2009 - 18:24

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Första lyssningsrundan!!
Var idag förbi Hifi-klubben för att granska deras sortiment men främst för att lyssna på B&W's 686:or. Fick lyssna på dom i ett rum som iaf storleksmässigt liknar mitt, dvs ca.16kvm. Cambridge stod för elektroniken, dvs cd å förstärkare. Och efter att ha läst minst sagt positiva recensioner samt omdömmen på prisjakt, så såg jag framemot en god dos välljud. Men som polite var inne på, man ska inte titta sig blind på tester, vilket jag blev varse om idag. Blev inte alls speciellt imponerad av B&W. Förhållandevis mycket och snärtig bas för att vara en sånn liten högtalare men basen var stundtals rätt grötig, när det gäller detaljåtergivning i de högre frekvensområdena så blev jag besviken. Alla B&W fan håll för öronen:P Upplever att mina betor klarar av detta bättre... högtalarna stod ca. 15-20 cm ut från bakväggen, signalkabel och högtalarmärke vet jag inte vad det var... men både förstärkare och cd var av märket cambridge som inte borde vara någon flaskhals. Trevligare överraskning var däremot Dali Ikon 1, vilka i mina öron lät riktigt trevliga, lät aningen för ljusa tillsammans med cambridge men hoppas att få låna hem dessa å höra hur det låter med min hk.

Monitor Audio RS-1 blev jag tipsad om, och hoppas att provlyssna dessa under nästa vecka. Någon som har erfarenhet av dessa?

---->MSJOGR... tack för tipset, har provlyssnat klipsch tidigare och tycker dom har för mycket bas-fokus för min smak, men tack för tipset, klart prisvärda.
---->Tarzanxxx...Magnat har jag ej hittat i butik som jag kan provlyssna, hittar jag dom ska jag kolla in dom!

Tack för alla tips!!=)

#32

Postad 23 januari 2009 - 18:48

polite
  • polite
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
En liten varning här!

Tänk på att i en butik har du inte samma förhållande som i hemmet, nåväl man ska ju kunna åka runt och lyssna på högtalare för att få sig en liten uppfattning om hur de låter, men dra inte för stora växlar på det ljud du hör i butik..........det låter anorlunda hemma bättre/sämmre (oftast bättre).

Det är DM685 du ska lyssna på tycker jag inte DM686 (om du ska jämföra med XTZ 99.26).

Ett litet tips, en kompis tipsade mig om Polk Audio, verkar vara en riktig liten krutdurk ;o).

Bara o lyssna vidare ;o))

#33

Postad 23 januari 2009 - 18:55

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Lite dyrare men Mordaun-Short Mezzo 2 tillsammans med Monster Z1 kablar och ett par bra sandfyllda stativ är grymmt härliga vad det gäller hårdrock. Ligger på 8000 då. Inte någon vass diskant men ändå klart och mycket välrundat ljud.

#34

Postad 23 januari 2009 - 19:07

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Håller med om B&W 686 dom passar då bättre som surround. Varför lyssnade du inte på 685orna ?

#35

Postad 23 januari 2009 - 19:10

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

En liten varning här!

Tänk på att i en butik har du inte samma förhållande som i hemmet, nåväl man ska ju kunna åka runt och lyssna på högtalare för att få sig en liten uppfattning om hur de låter, men dra inte för stora växlar på det ljud du hör i butik..........det låter anorlunda hemma bättre/sämmre (oftast bättre).

Det är DM685 du ska lyssna på tycker jag inte DM686 (om du ska jämföra med XTZ 99.26).

Ett litet tips, en kompis tipsade mig om Polk Audio, verkar vara en riktig liten krutdurk ;o).

Bara o lyssna vidare ;o))


Absolut, återigen håller jag med dig!:P Är jag fullt medveten om också, att i affär kanske dom inte alltid "blommar ut". Men B&W:s ljudkaraktär tyckte jag jag mer banade åt "bas" hållet än att den bidrar med mer detaljer i ljudet till skillnad från mina betor, som jag nästan upplever "snällare" med basen men som ändå kan ge en ordentlig knuff. Säljaren rekommenderade inte de större 685:orna för ett rum av min storlek... Så därför faller dom bort, därför att dom går tvärtemot med vad jag vill ha, jag vill inte ha mer bas men mer detaljer i ljudet!=)
Polk Audio har jag aldrig hört talas om. Hittar jag dom i butik får jag kolla in dom!;)

Haha, tack det ska jag göra! Tack för alla heads-up!:blush:

Håller med om B&W 686 dom passar då bättre som surround. Varför lyssnade du inte på 685orna ?

Dom var utlånade...

#36

Postad 23 januari 2009 - 21:14

Uhntiss
  • Uhntiss
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Magnat ska finnas hos de flesta MediaMarkt varuhusen :P

#37

Postad 24 januari 2009 - 11:52

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Lite dyrare men Mordaun-Short Mezzo 2 tillsammans med Monster Z1 kablar och ett par bra sandfyllda stativ är grymmt härliga vad det gäller hårdrock. Ligger på 8000 då. Inte någon vass diskant men ändå klart och mycket välrundat ljud.


Dom såg riktigt snygga ut plus att dom verkar ha samlat på sig en hel del goda omdömen! Men dom ligger ju tyvärr en bit över min budget. Äger du ett par själv? Isf vad driver du dom med? Hittar jag återförsäljare i Umeå trakten får jag isf provlyssna å överväga de extra 2k!:) Tack för tipset!

#38

Postad 24 januari 2009 - 15:10

polite
  • polite
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Polk Audio LSi 9 kan du köpa på NetOnet, jag blev själv lite förvånad av att finna denna högtalare just på denna lågbudjetkedja.

NetOnet är ensam återförsäljare av denna i sverige.

Länk: https://www.prisjakt...kt.php?p=135570

Glöm nu inte att lyssna på XTZ 99.26 ochså ;o))

#39

Postad 24 januari 2009 - 17:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Säljaren rekommenderade inte de större 685:orna för ett rum av min storlek... Så därför faller dom bort, därför att dom går tvärtemot med vad jag vill ha, jag vill inte ha mer bas men mer detaljer i ljudet!=)


Lita inte för mycket på försäljare. 685 har inte bara djupare bas, de låter dessutom betydligt renare och öppnare i mellanregistret än den minsta 686. Lyssna ihop med Denon DCD 700AE och PMA-1500AE nästa gång.

När det gäller Ikon, så ja, de har mycket diskant och lite bas. Frågan är om du kommer tycka om det i längden.

#40

Postad 24 januari 2009 - 18:06

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Boombuster, jag har ingen rek på högtalare utan bara en rek att lyssna och inte bli förförd av något som sticker ut. En diskant som låter öppen och sticker ut kommer du med stor sannorlikhet ogilla om 6 månader. Det jag brukar lyssna efter är att inget sticker ut och det är ett homogent ljud.
Lycka till :)

#41

Postad 24 januari 2009 - 22:45

Vikko
  • Vikko
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej Boombuster!
Vi sitter så att säga i samma båt du och jag, vi letar båda liknande högtalare i Umeå-trakten.
Jag var igår och idag och lyssnade ett bra tag på Hifi-Klubben. Jag måste säga att jag fastnade helt för Dalis Ikon 2:or. Samma upplösning och detaljrikedom gick aldrig att få ur B&W's 685 som jag var ursprungligen där för att lyssna på.
Vi kanske ska ta en lyssningsrunda tillsammans till veckan ;)

#42

Postad 25 januari 2009 - 11:13

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Finns bara ett par högtalare i den klassen (5000kr) som slår alla. Dynaudio Audience 42. Försök att få tag i ett par såna. Du kommer inte bli besviken.

#43

Postad 01 mars 2009 - 00:55

polite
  • polite
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Finns bara ett par högtalare i den klassen (5000kr) som slår alla. Dynaudio Audience 42. Försök att få tag i ett par såna. Du kommer inte bli besviken.


Hehe, slår alla!

visst, vi säger så (den representerar ju inte ens de lägre basregistren?)

???

#44

Postad 01 mars 2009 - 09:07

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Polk Audio LSi 9 kan du köpa på NetOnet, jag blev själv lite förvånad av att finna denna högtalare just på denna lågbudjetkedja.

NetOnet är ensam återförsäljare av denna i sverige.

Länk: https://www.prisjakt...kt.php?p=135570

Glöm nu inte att lyssna på XTZ 99.26 ochså ;o))


Gillar dessa skarpt http://www.bildochlj...276o62.lbt.html
ett fynd för endast 2990kr



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.