Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#651

Postad 11 december 2014 - 10:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ah trevligt! :)

Jag skall inte komma med för mycket åsikter kring det hela. Bättre att pöjkarna som kan, på riktigt, hjälper dig :).

#652

Postad 11 december 2014 - 11:09

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att ägna en del av julledigheten att få det så bra som möjligt och testa och mäta så det ordnar sig nog. Det är ju en del av det roliga :) Har ett ganska knepigt rum med en inte så optimal möblering. Anläggningen står på långsidan i ena delen av vardagsrummet och har dessutom ett lutande tak. Trots det så låter det bättre åt detta håll än när jag spelar åt andra hållet tycker jag, har testat. Rent möbleringsmässigt så är det enda sättet som funkar så det är inte mycket att göra åt.
Hursomhelst, trevlig manick den där! :)

#653

Postad 12 december 2014 - 14:33

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

"The sound improvement is absolutely sensational." Hmm...

Jag köpte mig i alla fall en Anti-mode för en månad sedan och är nöjd. Har en hel del meckande kvar. Ska jobba med placering av subbarna och låna hem ljudmätaren och mäta så att dom åtminstone spelar med samma volym.
Kalibreringen ser helt ok ut tycker jag, körde upp till 200 Hz. Kanske går att få ut mer under 30 Hz med annan placering? Dom där dipparna runt 100 Hz blir kanske värre, har flyttat lite på frontarna men det gjorde ingen större skillnad.


Ser väl bra ut. Lägg på en tiltning av kurvan så skall du se det blir riktigt fint.

#654

Postad 17 april 2015 - 09:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Har nu åter skaffat denna då det är svårt att motstå vad den gör för basbesvärliga rum.

 

Jag har ett Primare för- och slutsteg jag skulle vilja koppla in denna mellan. Och så två aktiva subbar.

 

Hur bäst koppla för att fortsätta kunna använda Primare förstegets DAC och volymkontroll, om det ens är möjligt? Eller är det risk att det blir kaka-på-kaka konsekvens?

 

Bifogad fil  2015-04-17_09-53-06.jpg   82,21K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2015-04-17_10-00-22.jpg   19,07K   0 Antal nerladdningar



#655

Postad 19 april 2015 - 09:23

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Bara att koppla med optiskt eller usb från Anti-moden.

#656

Postad 22 april 2015 - 10:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Bara att koppla med optiskt eller usb från Anti-moden.

 

Fast om jag kopplar optiskt ut från Anti-moden, så måste jag ju köra mina källor genom den också?



#657

Postad 22 april 2015 - 14:18

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Sant och nu när jag läser lite noggrannare så ser jag att du vill koppla mellan för- och slutsteg. Verkar som det bara att koppla via de analoga in- och utgångarna: http://www.dspeaker....-examples.shtml

 

Du kikade inte på deras hemsida antar jag... ;-)



#658

Postad 23 april 2015 - 14:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Sant och nu när jag läser lite noggrannare så ser jag att du vill koppla mellan för- och slutsteg. Verkar som det bara att koppla via de analoga in- och utgångarna: http://www.dspeaker....-examples.shtml

 

Du kikade inte på deras hemsida antar jag... ;-)

 

Jo, jag har kikat på deras hemsida. Men med denna setup får jag ju dubbla volymkontroller. Är det optimalt? Skall mitt försteg stå på max eller DSPeakerns eller något mittemellan?



#659

Postad 23 april 2015 - 19:42

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Fredrik, är det bara subbarna du vill kalibrera?

#660

Postad 23 april 2015 - 20:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik, är det bara subbarna du vill kalibrera?

 

Nej, målet att kalibrera hela mitt 2.2 system med mitt försteg och slutsteg "intakt".

Hade jag bara varit ute efter att kalibrera subbarna, så kunde jag ju bara kopplat min andra pre out från mitt försteg via DSPeakern vidare till subbarna och kört mina stativare som vanligt direkt från slutsteget kopplat till min första pre out.



#661

Postad 23 april 2015 - 20:59

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Jo, jag har kikat på deras hemsida. Men med denna setup får jag ju dubbla volymkontroller. Är det optimalt? Skall mitt försteg stå på max eller DSPeakerns eller något mittemellan?


Gör nog inget och DSPeakerns volym bör nog stå på noll och då använda förstegets volymkontroll. Det är ju bara att testa :-)

#662

Postad 24 april 2015 - 07:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Gör nog inget och DSPeakerns volym bör nog stå på noll och då använda förstegets volymkontroll. Det är ju bara att testa :-)

 

Nja, ställer jag ner DSPeakerns volym på noll så lär ju ingen signal gå igenom och vidare till mitt slutsteg och aktiva subbar, eller har jag missat något?



#663

Postad 24 april 2015 - 08:20

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Nej, målet att kalibrera hela mitt 2.2 system med mitt försteg och slutsteg "intakt".
Hade jag bara varit ute efter att kalibrera subbarna, så kunde jag ju bara kopplat min andra pre out från mitt försteg via DSPeakern vidare till subbarna och kört mina stativare som vanligt direkt från slutsteget kopplat till min första pre out.


Om du vill använda Primarens försteg så har du bara analogt att välja på, men det sker en digital omvandling och sedan tillbaka till analogt igen i anti-moden bara så att du vet.

Anti-moden sätter du på volym 0dB vilket är max, om du sänker volymen blir det -x dB osv... På så sätt styr du volymen på Primaren och ser till så att anti-moden gör så lite som möjligt med signalen.

Det är så jag kör med min hemmabioreceiver.

Edit: automatstavningen ville få Primare till Primat... :D

Redigerat av XavierJH, 24 april 2015 - 08:21.


#664

Postad 24 april 2015 - 14:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Om du vill använda Primarens försteg så har du bara analogt att välja på, men det sker en digital omvandling och sedan tillbaka till analogt igen i anti-moden bara så att du vet.

Anti-moden sätter du på volym 0dB vilket är max, om du sänker volymen blir det -x dB osv... På så sätt styr du volymen på Primaren och ser till så att anti-moden gör så lite som möjligt med signalen.

Det är så jag kör med min hemmabioreceiver.

Edit: automatstavningen ville få Primare till Primat... :D

 

Tack för tips.

 

Känns som att bäst nog ändå är att köra DSPeakern som försteg direkt till slutsteget och subbarna. Frågan är hur mycket bättre en Primare PRE60 och dess DAC är som försteg jämfört med DSPeakerns dito, men man får väl lyssna in sig. :)



#665

Postad 24 april 2015 - 14:46

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Tack för tips.

Känns som att bäst nog ändå är att köra DSPeakern som försteg direkt till slutsteget och subbarna. Frågan är hur mycket bättre en Primare PRE60 och dess DAC är som försteg jämfört med DSPeakerns dito, men man får väl lyssna in sig. :)


Jag rekommenderar starkt att köra dspeakern helt digitalt och låta pre60 ta hand om resten. Så gör jag för 2-kanalslyssnandet.

#666

Postad 24 april 2015 - 15:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar starkt att köra dspeakern helt digitalt och låta pre60 ta hand om resten. Så gör jag för 2-kanalslyssnandet.

 

Hur kopplar du då?



#667

Postad 24 april 2015 - 19:59

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Hmm...så köra dig->dspeaker->dac->förstärkare är ett bra alternativ? Har en integrerad först.

#668

Postad 24 april 2015 - 21:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Hur kopplar du då?


2-kanal: Mac mini -> optisk -> Anti-Moden -> optisk -> Hegel H300 (och sen sker lite märkliga saker där en Hegel HD20 är involverad, men men...)

Hemmabio: Denon receiver -> pre-out -> Anti-Mode -> analog balanserad ut -> Hegel H300

#669

Postad 29 april 2015 - 10:06

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Känns som att bäst nog ändå är att köra DSPeakern som försteg direkt till slutsteget och subbarna. Frågan är hur mycket bättre en Primare PRE60 och dess DAC är som försteg jämfört med DSPeakerns dito, men man får väl lyssna in sig. :)

 

Skulle vara intressant med lite intryck om du jämför Primaren och DSPeaker som försteg. Hur går det annars med kopplingarna?  :)



#670

Postad 21 oktober 2015 - 20:16

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Tja!

 

Ok, nu behöver jag all hjälp jag kan få. Har införskaffat en DSPeaker (begagnat) och tänkte höra om någon testat eller har en aning om hur Tape Loop funkar. Jag vill alltså bara använda DSP:n som en EQ och kalibrera basområdet.....på allt.....och samtidigt använda min Hegel HD20. Funkar det med Tape då? Jag vill sköta volymen med min integrerade, inte DSP:n. Har dator till HD20 - till Förstärkaren med XLR (CD1). Hur funkar det med Tape då, när jag har CD1 inkopplat på förstärkaren? *suck* 

 

Dator -> Hegel HD20 -> McIntosh MA6900

 

Vilket virr-varr det blir i huvudet, känner jag.

 

Alternativet är givetvis att använda den som försteg/DAC istället för Hegeln, men gillar ju den skarpt. Någon bra idé?

 

Xavier?  :D

 

Tacksam för inputs.



#671

Postad 22 oktober 2015 - 17:53

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Faprod, jag vet inte om jag missar ngt men kopplingen blir så här:

Dator -> dspeaker - hd20 -> förstärkare

Både dspeaker och hd20 sätter du till max volym (0db i dspeaker och 100 på hd20). USB eller optiskt till dspeaker och optiskt vidare till hd20. Bara din förstärkare kommer kontrollera volymen, de andra skickar vidare oförvanskat. Förutom kalibrering i dspeaker och digital till analog omvandling i hd20 då :)

#672

Postad 22 oktober 2015 - 19:54

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Ahaa.....så kanske man kan göra ja.  :)  Låter som en kanonlösning om det funkar på det sättet du just beskrev. Ska testas!

 

Tackar!!!



#673

Postad 24 oktober 2015 - 12:12

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Njaa, med den varianten fick jag fan inget ljud igenom till McIntoshen alls.  :unsure: Har verkligen ingen aning om varför.

 

Håller på och kalibrerar nu, som DAC. Har kopplat bort Hegel HD20 helt från kedjan nu (dessvärre). Får se hur det låter. Funkade nyss men med den kalibreringen glömde jag basspluggarna i. Smart?! 



#674

Postad 24 oktober 2015 - 12:51

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Nej, nu fick jag det att funka......vet inte riktigt vad jag gjorde annorlunda.  :rolleyes:

 

Kalibrerar om just nu, från 100 HZ och nedåt. Ska bli intressant.



#675

Postad 25 oktober 2015 - 15:46

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Hur blev det?

#676

Postad 25 oktober 2015 - 18:23

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Blir inte klok på den här maskinen. Första försöket blev inte alls bra......gjorde om....och nu fick jag bästa resultatet hittills.

 

Satte den på 80 HZ och den gjorde ett riktigt bra jobb måste jag säga. Dock är det, som redan avhandlats här i tråden, väldigt låg volym. Får dra på ordentligt på Macen, vilket känns lite olustigt. Headroom hamnade märkligt nog på noll?! Förstår mig inte riktig på alla grejer än måste jag erkänna.

 

Min förstärkare har ju EQ så jag har ökat på de nedre frekvenserna lite också, då jag har vant mig vid det bottenstödet och tyckte det försvann lite väl mycket genom kalibreringen. Precis som Xavier och Genstruktur redan beskrivit också.

 

När man väl får ihop alla bitar blir det nog jävligt bra, skulle jag tro. :-)



#677

Postad 26 oktober 2015 - 22:33

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Nej fan.....det här går inget bra. Det är något galet med konverteringen eller dylikt, från datorn. Blir något konstigt svajande med ljudet mellan kanalerna. Röster vandrar mellan högtalarna och allt blir väldigt koncentrerat på en kanal (mestadels vänster).

 

Ingen aning om vad det beror på.

 

Mycket irriterande, då det för övrigt blev riktigt bra. Får komma på någon annan lösning. *suck*



#678

Postad 27 oktober 2015 - 07:38

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Låter inte alls bra, Faprod.

Prova följande: när du kalibrerar, skicka analogt direkt från dspeaker direkt till förstärkaren. När du är nöjd med kalibreringen, koppla om så att du går digitalt hela kedjan till din HD20 igen.

Sen förstår jag inte riktigt hur du menar med att "får dra på ordentligt på macen". Menar du att du styr volymen digitalt från din dator?

I så fall så ska du sluta med det, du ska skicka signalen helt oförvanskad från din dator utan att låta något program sänka volymen. Tanken är att låta förstärkaren avgöra hur stark signal som ska skickas till dina högtalare. Vad använder du för uppspelningsprogram? Itunes? Kör du bitperfect?

Edit: du kan även prova att utesluta felkällor, får du t.ex. samma problem om du utesluter HD20 helt i kedjan och låter dspeaker göra den analoga omvandlingen?

Redigerat av XavierJH, 27 oktober 2015 - 07:41.


#679

Postad 27 oktober 2015 - 15:09

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

"Låter inte alls bra, Faprod."

 

Nej, eller hur?! 

 

"Prova följande: när du kalibrerar, skicka analogt direkt från dspeaker direkt till förstärkaren. När du är nöjd med kalibreringen, koppla om så att du går digitalt hela kedjan till din HD20 igen."

 

Det har jag inte testat än.....ska göra det och se om det blir någon skillnad.

 

"Sen förstår jag inte riktigt hur du menar med att "får dra på ordentligt på macen". Menar du att du styr volymen digitalt från din dator?"

 

Med "Macen" menade jag min förstärkare (McIntosh MA6900). Sorry för otydligheten. Jag styr volymen både med förstärkaren och med musen faktiskt, då det är så fruktansvärt olika ljudnivåer på olika filer. Funkade alldeles utmärkt med HD20 att göra så. Det jag syftade på är att jag får höja bra mycket mer på förstärkaren nu än innan för att uppnå samma volymnivå. Normal lyssning är över 50% på volymratten och det var inte ens i närheten förut innan jag kopplade in Anti-Moden.

 

Jag använder Winamp.....har dock ingen aning om hur man varken ser om man kör bitperfect eller hur man ställer in det (?!).

 

Jag ska testa lite mer seriöst att koppla bort HD20 och utvärdera det alternativet. Gillar dock det Hegeln gör med ljudet och det bär emot. Så fort jag kopplade bort DSP:n från kedjan igår så lät det precis som det ska igen.

 

Tack för input, Xavier. :-)


Redigerat av Faprod, 27 oktober 2015 - 15:09.


#680

Postad 27 oktober 2015 - 18:41

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Okej, nu har jag testat att köra USB till DSPeaker och därifrån direkt till förstärkaren via XLR. Problemet borta och det låter som det ska. Har dock inte kalibrerat om utan bara testat om det funkar som det ska. Ska göra en omkalibrering imorgon efter jobbet.

 

Med andra ord, det blir något galet med D/A-omvandlingen med både DSP och HD20 (i alla fall kopplat som förut).

 

Känner dock att, trots den uppenbara förbättringeni basområdet och en mycket lugnare och behagligare ljudbild, som DAC låter nog HD20 klart bättre. Både ljudet överlag och stereoperspektiv. Bara första intrycket dock och jag ska definitivt göra en ordentlig utvärdering sen.

 

Oj, vad svårt det kommer bli att bestämma sig för vilket av alternativen jag trots allt föredrar om det här är enda sättet jag får det att fungera.  :o



#681

Postad 27 oktober 2015 - 20:31

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Har du uppdaterat firmware i dspeakern? Ditt problem verkar helskumt. Jag kör ju själv samma konfiguration, dock optiskt hela vägen från mac till dspeaker till hd20. Sen kör jag iofs DAC-loopen mellan HD20 och H300, men XLR direkt utan en DAC-loop så får jag klockrent resultat ändå. Nått typ av generalfel har du nånstans :)

#682

Postad 27 oktober 2015 - 21:45

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Nej, jag har inte uppdaterat firmware och har ingen aning om förra ägaren har gjort det heller. Kan vara värt att kolla upp givetvis.

 

Ja, något blev helt galet med förra kopplingen men jag förstår givetvis inte vad. Kanske den optiska kabeln.....men tror det handlar om D/A-omvandlingen på något sätt. Nu funkar det kanon dock. Har lyssnat en del nu ikväll och måste säga att det låter riktigt j*vla bra och förhoppningsvis ännu bättre med en ny kalibrering. Kanske rent av inte behöver HD20. Det låter annorlunda men kanske inte nödvändigtvis sämre....med ett enormt pluss att bli av med de störande basresonanser som triggades rejält i vissa låtar/plattor.

 

Den här digitalvärlden är inte min starka sida, helt klart.  :blush:



#683

Postad 17 november 2015 - 20:44

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Sådär... Lånade hem en över helgen. Vilken makalös apparat 😀 körde en kalibrering och korrigerade lite med en housecurve, typ 3db boost under 50hz. All boomig bas var som bortblåst. Måste nog ta och köpa en...

#684

Postad 20 december 2015 - 20:27

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Jag ville bara tillägga att jag löste problemet med min Hegel HD20 koppling. Jag kopplade så här förut....

 

Dator USB >>> USB Anti-Mode 2.0 Optisk >>> Optisk HD20 XLR >>> McIntosh

 

Alltså Hegeln till förstärkare via XLR. När jag kopplade om och kör optisk ut från Anti-Mode till Hegel optisk in, men kopplade Anti-Moden till förstärkaren via XLR så försvann problemen. 

 

http://www.dspeaker....ital_02.png.png


Redigerat av Faprod, 20 december 2015 - 20:29.


#685

Postad 30 december 2015 - 22:42

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa ett slutsteg & anv. min Anti-mode dual core 2.0 som försteg, men hur gör jag med kalibreringen eftersom det alltid är

max volym från slutsteget, skall jag sänka volymen helt när jag kommer till prepare mic delen & sedan koppla in micken & sedan höjja tills jag

har en bra signal så jag får volume ok?

 

sidan 7 i manualen http://www.dspeaker....DualCoreEng.pdf

 

för jag vill ju inte förstöra min hörsel eller högtalarna om allt körs igång i full volym.



#686

Postad 15 januari 2016 - 23:59

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Måste bara tillägga en grej. Har läst flera gånger om det tidigare men inget jag lagt någon vikt vid, men i manualen står ett exempel på hur man kan fixa en egen Parametrisk EQ-inställning. Tipset som ges är att addera en psycho-acoustic dip vid 3 kHz.

 

Bara för att testa den Parametriska EQ:n så testade jag just detta tips.....och älskar det! 

 

Det har legat en frekvens som stört mig en smula tidigare, vilket ger väldigt många inspelningar en något burkig ljudbild. Har själv trott att det är den klassiska raka frekvenskurvan som man tyckte gjorde allt burkigt och skränigt i sin barn/ungdom. Den tog man bort genom att sänka alla mid-frekvenser (någon som känner igen "hängmattan" eller "V:et?). Har sänkt min EQ 0.5-1 db vid 500 Hz och ibland lite vid 1500 på min McIntosh (testat mig fram lite) för att få bort den värsta burkigheten och den extrema ambienta känslan i ganska många äldre inspelningar med mycket delay/reverb.

 

Just den här manövern att lägga en dip vid 3kHz gjorde underverk för just detta problem, kände jag. Lite naturligare, mer värme och lugn till ljudbilden. Ska lyssna in mig ett tag och se om jag kommer ändra uppfattning något eller om det helt enkelt gjorde susen. :-) Kan inte lyssna för högt så här dags och det kanske inte passar alla plattor lika bra.

 

Ett tips bara. Kan vara värt att testa på en ljudprofil i alla fall.


Redigerat av Faprod, 16 januari 2016 - 00:01.


#687

Postad 25 januari 2016 - 18:20

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Fråga: Någon som vett vilket frekvensområde DPS:n tar om man kör en Normal kalibrering (alltså, ej Avancerad). Kalibreras hela ljudbilden då eller är det fortfarande bara basområdet, i så fall var går gränsen?



#688

Postad 28 januari 2016 - 08:57

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Strax över 100hz, typ 150hz eller nånstans där i krokarna.

#689

Postad 28 januari 2016 - 19:02

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Ja, 150 hz verkar det vara.

 

http://www.theabsolu...ocessor/?page=2



#690

Postad 04 april 2016 - 06:56

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Hej. Är nybliven ägare till denna  makalösa manick. Har ännu "bara" använt mig av standardkalibrering och är supernöjd.

Kör optiskt från Sonos connect till DSPeaker:n sen optisk till H160 och bara njuter. Skall försöka mig på avancerad kalibrering någon gång då jag läst på lite mer...

Nu vill jag även kunna mata DSPeaker:n med högupplöst musik via dator eller nätverksspelare då Sonos inte stödjer detta... men blir då tveksam till att DSP:n klarar av högre än CD kvalitet...

Jag kan ju skicka högupplöst till H160:an direkt men då får jag ju tillbaka den "gamla" okalibrerade ljudbilden som i och för sig var helt ok innan jag köpte Antimoden...

Har läst igenom tråden flera gånger men har ej hittat något om vilka upplösningar Antimoden fixar... 

Stämmer det som det står i bruksanvisningen : 

USB and Toslink S/PDIF inputs 44.1 kHz / 48 kHz 24-bit

Toslink S/PDIF output 48 kHz 24-bit 

eller gäller detta bara då man använder Antimoden som DAC vilket jag inte gör...??

 

Hoppas någon vänlig själ förstår vad jag menar... Försöker lära mig allteftersom...


Redigerat av Unregisteredeae16f67, 05 april 2016 - 08:50.


#691

Postad 05 maj 2016 - 22:08

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

 

Hej. Är nybliven ägare till denna  makalösa manick. Har ännu "bara" använt mig av standardkalibrering och är supernöjd.

Kör optiskt från Sonos connect till DSPeaker:n sen optisk till H160 och bara njuter. Skall försöka mig på avancerad kalibrering någon gång då jag läst på lite mer...

Nu vill jag även kunna mata DSPeaker:n med högupplöst musik via dator eller nätverksspelare då Sonos inte stödjer detta... men blir då tveksam till att DSP:n klarar av högre än CD kvalitet...

Jag kan ju skicka högupplöst till H160:an direkt men då får jag ju tillbaka den "gamla" okalibrerade ljudbilden som i och för sig var helt ok innan jag köpte Antimoden...

Har läst igenom tråden flera gånger men har ej hittat något om vilka upplösningar Antimoden fixar... 

Stämmer det som det står i bruksanvisningen : 

USB and Toslink S/PDIF inputs 44.1 kHz / 48 kHz 24-bit

Toslink S/PDIF output 48 kHz 24-bit 

eller gäller detta bara då man använder Antimoden som DAC vilket jag inte gör...??

 

Hoppas någon vänlig själ förstår vad jag menar... Försöker lära mig allteftersom...

 

Hej, enligt manualen; http://www.dspeaker....DualCoreEng.pdf

så är max input 24/96 khz (finns en firmware update på deras sida som fixar detta: http://www.dspeaker....re-update.shtml 

 

och max output 24/48 khz.

 

Du får mindre brus på digital utgång men högre upplösning om du kör analog ut. Det ultimata vore ändå att enbart köra den i digitala domänen, dvs använda digital ut enligt diverse användare.



#692

Postad 11 maj 2016 - 18:17

eneman
  • eneman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa denna mannick för att få försöka få ordning på mina basproblem. Har en Hegel H80. En mediaspelare och en skivspelare ska kopplas in.

Förstår, tror jag, att man kan koppla koppla mediaspelaren->optiskt->Antimode->optiskt->Helgel med endast korrigering i Antimoden.

Men hur kopplas skivspelaren in? Om riia->analog->Antimode->analog->Hegel, hur styrs volymen? Går det att trixa med Hegelns ht-bypass? Om, hur kopplas då mediaspelaren in?

#693

Postad 24 oktober 2016 - 09:05

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Ingen som har en dual core 2.0 till salu? 



#694

Postad 24 oktober 2016 - 15:13

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Ingen som har en dual core 2.0 till salu? 

 

Du kan få köpa min om du vill :-)



#695

Postad 15 maj 2017 - 21:10

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på här.

 

Om man har en förstärkare med en bra intern DAC, som man vill ska sköta omvandlingen och bara låta Anti Mode korrigera basen.  En Hegel H160 till exempel.

 

Hur kopplar man då?



#696

Postad 16 maj 2017 - 13:41

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 1

Du kan köra digitalt ut på dspeakern



#697

Postad 16 maj 2017 - 15:10

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Jaja, då skickar den bara vidare den digitala signalen givetvis och låter omvandlingen ske externt. Ibland funkar det inte helt i kontoret.  :unsure:  ;)



#698

Postad 28 september 2017 - 12:42

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Fick för mig att uppgradera firmwaren på min dual core, jag hade en gammal version från feb 2013. Uppgraderingen gick fint till 100%, men när enheten ska boota upp så blir skärmen vit och inget händer?  :(



#699

Postad 28 september 2017 - 15:20

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Löste sig efter support med dspeaker :)



#700

Postad 08 juni 2018 - 21:37

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Blir inte klok på en sak. Undrar om någon har en idé som kan hjälpa mig.

 

Har köpt en ny TV och den har endast Optisk utgång, precis som min digitalbox. Har testat att koppla in den i Anti-Moden med en optisk kabel men lyckas fan inte få något ljud ur den. :-/

 

Har en USB från dator inkopplad i Anti-Moden och sedan är den ihopkopplad med en förstärkare via XLR. Det funkar! Men SPDIF:en får jag inget ljud i varken från digitalboxen eller om jag kopplar TV:n direkt in.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.