Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hegel

3546 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hegel CDP2A MK2 (CD-spelare) 1 8,5 (3) Inga priser
Hegel H2A (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel P4A MK2 (Stereoförsteg) 3 8,75 (3) Inga priser
Hegel H200 (Stereoförstärkare) 1 9,16 (18) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Stereoförstärkare) 4 8,5 (5) Inga priser
Hegel CDP4A MK2 (CD-spelare) 2 7,5 (1) Inga priser
Hegel H2A MK2 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel H4A MK2 (Slutsteg) 2 8 (2) Inga priser
Hegel H100 (Stereoförstärkare) 3 9,2 (14) 9 900:-
Hegel H20 (Slutsteg) 3 (0) Inga priser
Hegel HD10 (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,9 (9) Inga priser
Hegel H70 (Stereoförstärkare) 2 (0) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel P30 (Stereoförsteg) 1 (0) 66 998:-
Hegel H30 (Slutsteg) 1 (0) 99 998:-
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Hegel H4SE (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (11) Inga priser
Hegel H300 (Stereoförstärkare) 7 9,31 (12) Inga priser
Hegel HD25 (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,25 (7) Inga priser
Hegel P20 (Stereoförsteg) 3 7,5 (1) Inga priser
Hegel H80 (Stereoförstärkare) 5 9,11 (37) Inga priser
Hegel Super (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,25 (11) Inga priser
Hegel RC8 (Fjärrkontroller) 1 (0) Inga priser
Hegel H160 (Stereoförstärkare) 4 8,92 (12) Inga priser
Hegel H360 (Stereoförstärkare) 5 8,29 (6) Inga priser
Hegel HD30 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Hegel Röst (Stereoförstärkare) 4 8,87 (7) Inga priser
Hegel H90 (Stereoförstärkare) 2 8,5 (5) Inga priser
Hegel H590 (Stereoförstärkare) 1 5,67 (2) 99 998:-
41 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 5 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Byta från Hegel H160 till en Yamaha A-S2100? (7 inlägg) 5 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 5 år sedan
Saknar tryck\driv. (26 inlägg) 5 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
Nybörjarfråga: Lämplig förstärkare till Klipsch RF-7 MK2 (1 inlägg) 8 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 8 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 9 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 9 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 10 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 10 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Thor mk3 eller Hegel H300?? (38 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 11 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (7 inlägg) 12 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 12 år sedan
HEGEL HD11 (103 inlägg) 12 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (321 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Hegel H70 (37 inlägg) 13 år sedan
Hegel D10 DAC. (139 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare till MA RX8? (9 inlägg) 13 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 13 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 13 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 14 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (46 inlägg) 14 år sedan
Vacker och mycket bra cd-spelare? (36 inlägg) 14 år sedan

#3451

Postad 19 augusti 2020 - 16:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
H190 har gått upp i pris men endast i svart utförande, kostar forfarande 27990 i vit som när jag köpte den, men svart kostar nu 32995 undrar varför.

Edit visade sig varit ett fel med priset i vit färg nu kostar den 32995. Tur man skaffade den när priset forfarande var 27990, vilket inte var mer än 2 månader tillbaka

Redigerat av Andreas3200, 19 augusti 2020 - 18:51.


#3452

Postad 19 augusti 2020 - 19:16

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Andreas! Har själv ett bladelius ymer mk2 med 1000 i dämpfaktor! De var de första jag märkte hur elementen rör på sig så exakt och stramade upp dem ordentligt! Blir även mindre ljud upplever jag med hög dämpfaktor vs låg! Så hur upplever du 4000 i dämpfaktor? De blir ju bättre bas absolut, men när elementen har arbetat med dålig kontroll så blir de fladder vilket oxå avger ljud i form av mycke bas! En dålig sådan dock men behöver inte låta så illa ändå! Blir väl kanske mer djup i de hela och man upplever lite djupare bas! Så hur i hela friden har hegel 4000? Nu är de ju inte bara den som har betydelse, men tänker bara med mina 1000 så blev de grym uppstramning!

#3453

Postad 19 augusti 2020 - 21:50

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Andreas! Har själv ett bladelius ymer mk2 med 1000 i dämpfaktor! De var de första jag märkte hur elementen rör på sig så exakt och stramade upp dem ordentligt! Blir även mindre ljud upplever jag med hög dämpfaktor vs låg! Så hur upplever du 4000 i dämpfaktor? De blir ju bättre bas absolut, men när elementen har arbetat med dålig kontroll så blir de fladder vilket oxå avger ljud i form av mycke bas! En dålig sådan dock men behöver inte låta så illa ändå! Blir väl kanske mer djup i de hela och man upplever lite djupare bas! Så hur i hela friden har hegel 4000? Nu är de ju inte bara den som har betydelse, men tänker bara med mina 1000 så blev de grym uppstramning!

Off Topic
Det där med dämpfaktor tycker jag är mest en siffra på papper. Mest bara Hegel som håller på med den sortens PR. Läser du andra fabrikat är den siffran under 1000. Inget man direkt beskriver utan finns bara i specifikationerna. Låter det dåligt för det, nej.

Redigerat av Buddaz12, 19 augusti 2020 - 21:51.


#3454

Postad 22 augusti 2020 - 05:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Andreas! Har själv ett bladelius ymer mk2 med 1000 i dämpfaktor! De var de första jag märkte hur elementen rör på sig så exakt och stramade upp dem ordentligt! Blir även mindre ljud upplever jag med hög dämpfaktor vs låg! Så hur upplever du 4000 i dämpfaktor? De blir ju bättre bas absolut, men när elementen har arbetat med dålig kontroll så blir de fladder vilket oxå avger ljud i form av mycke bas! En dålig sådan dock men behöver inte låta så illa ändå! Blir väl kanske mer djup i de hela och man upplever lite djupare bas! Så hur i hela friden har hegel 4000? Nu är de ju inte bara den som har betydelse, men tänker bara med mina 1000 så blev de grym uppstramning!

Det var inget litet slutsteg du har måste jag säga. Den enormt höga dämpfaktorn i hegel modellerna h190 och uppåt, är faktiskt för soundengine 2 tekniken som eliminerar brus och förvrängning till en stor del. Och jo med en dämpfaktor på 4000 så är det ordentlig kontroll i basen, den är både djup och tight, har inga bas monster till högtalare men nu spelar dom bas som jag knappt trodde var möjligt från dessa högtalare. Finns egentligen ingen nackdel med hög dämpfaktor det är ju trots allt förstärkarens förmåga att kontrollera basen får mindre konrörelse med hegel än med andra förstärkare jag testat, och det minskar ju förvrängning i basen och mindre risk för spräckt talespole. Upplösningen är också bra i h190. Dock anser jag att dacen är lite för snäll i ljudet för min smak, så ska försöka hitta någon dac längre fram.


Hade även denon pma 2500ne den hade en bas som ger duga men den var inte alls så kontrollerad som hegel, vis musik föredrar jag kanske denon, hegeln är inte lika förlåtande, den är neutral med lite varm klang, och lägger inte till lite om ens någon färgning av ljudet. Ger man den en bra inspelning får man nästan gåshud detaljer i överflöd och en stor kontrollerad bas, matar man den med en sämre inspelning svarar den därefter, ljudet kan då ibland vara lite laidback. Därför kör jag tidal. Det är dock mina högtalare som sätter begränsningen hur bra det kan låta nu. Mina b&w 683 s2 har nått sin maximala gräns i kvalitet, jag är själv små sugen att testa b&w 702 s2 och se hur dom parar med hegel, tror hegeln behöver högtalare av extra hög kvalitet för att spela på sitt bästa, därför tror jag 700 serien är mer lämpad om man vill få ut kvaliteterna i hegel. Kommer kanske byta ut dacen till en seperat men inte lönt innan man bytat högtalare, som jag tyvärr inte har råd med nu när jag köpt hegel h190. Hegel är dock inte för alla den har inte det är ljudet in your face eller det mest aggressiva ljudet. Gillar man en stor each detaljerad ljudbild så finns det mycket älska med hegel, jag upplevde basen lite torrare än min tidigare förstärkare, det är den bästa förstärkare jag haft och nu efter tillbringat ett x antal timmar så älskar jag hur den levererar varje gång jag lyssnar på musik.

Redigerat av Andreas3200, 22 augusti 2020 - 05:57.


#3455

Postad 07 september 2020 - 15:30

Unregisteredf0e53a83
  • Unregisteredf0e53a83
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hejsan Forumet!
Jag har en H90. Kopplade in den med kabel till min Dream Machine (Switch). Får i displayen upp ett litet V, som indikerar att den har nätverk. Men!
Jag kolla på menyn, får inte upp så många alternativ. Bara Info, HT, Sleep, Reset och Exit.

Kan inte använda den via Airplay. Kan inte uppdatera. USB, verkar inte finnas med heller (kommer nog inte använda det ändå).

 

Någon som vet vad felet är? Har mailatt Hegel, men kanske är ni snabbare!



#3456

Postad 07 september 2020 - 16:33

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hejsan Forumet!
Jag har en H90. Kopplade in den med kabel till min Dream Machine (Switch). Får i displayen upp ett litet V, som indikerar att den har nätverk. Men!
Jag kolla på menyn, får inte upp så många alternativ. Bara Info, HT, Sleep, Reset och Exit.
Kan inte använda den via Airplay. Kan inte uppdatera. USB, verkar inte finnas med heller (kommer nog inte använda det ändå).

Någon som vet vad felet är? Har mailatt Hegel, men kanske är ni snabbare!

Provat öppna med någon app och sett att nätet hittar din spelare.
Apple har en som heter C5 medan Android hämta hem HIFI Cast.
Ej proffs på nätverk. Kanske låst i någon port på nätet. Se om den har DLNA eller UPNP det är vad du behöver för att koppla upp mot nätverket. Gissar på att nätet låser det. Vet ej hur man gör factory reset. Kanske det som behövs

Redigerat av Buddaz12, 07 september 2020 - 16:39.


#3457

Postad 07 september 2020 - 16:58

Unregisteredf0e53a83
  • Unregisteredf0e53a83
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Provat öppna med någon app och sett att nätet hittar din spelare.
Apple har en som heter C5 medan Android hämta hem HIFI Cast.
Ej proffs på nätverk. Kanske låst i någon port på nätet. Se om den har DLNA eller UPNP det är vad du behöver för att koppla upp mot nätverket. Gissar på att nätet låser det. Vet ej hur man gör factory reset. Kanske det som behövs


Jag hittar den med hifi cast. Tack.

Men får inte upp resten. Funderar på att reklamera den. Fick från Hegel svar att den inte har de funktionerna som står på deras hemsida....

Mailet:
Hej Christian,

Det er korrekt, disse mulighetene finnes ikke på H90.

Med vennlig hilsen/Best regards
Hegel Music System AS – Oslo, Norway
Christian

Please join our Hegel owners Facebook group

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Christian Johannesson <[email protected]>
Sendt: mandag 7. september 2020 16:14
Til: [email protected]
Emne: H90 och nätverk

Hej!
Jag har en H90. När jag trycker PLAY på min fjärrkontroll så kommer jag in i menyn. Det finns bara INFO, HT, SLEEP, RESET och EXIT.

Jag har nätverk då det finns en bock (V) i displayen.

I handboken står att det skall finnas USB, NETWORK, UPDATE m.m.

Vad gör jag för fel?

/Christian

Konstigt för att det står i handboken mm om det.

#3458

Postad 07 september 2020 - 17:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag hittar den med hifi cast. Tack.

Men får inte upp resten. Funderar på att reklamera den. Fick från Hegel svar att den inte har de funktionerna som står på deras hemsida....

Mailet:
Hej Christian,

Det er korrekt, disse mulighetene finnes ikke på H90.

Med vennlig hilsen/Best regards
Hegel Music System AS – Oslo, Norway
Christian

Please join our Hegel owners Facebook group

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Christian Johannesson <[email protected]>
Sendt: mandag 7. september 2020 16:14
Til: [email protected]
Emne: H90 och nätverk

Hej!
Jag har en H90. När jag trycker PLAY på min fjärrkontroll så kommer jag in i menyn. Det finns bara INFO, HT, SLEEP, RESET och EXIT.

Jag har nätverk då det finns en bock (V) i displayen.

I handboken står att det skall finnas USB, NETWORK, UPDATE m.m.

Vad gör jag för fel?

/Christian

Konstigt för att det står i handboken mm om det.

Står att den går att använda som DLNA/UPnP
Problemet är att du måste själv ställa om den så det hanterar den funktionen. För Airplay har egen hittepå mjukvara. Det är nog där det klämmer. Vet ej hur man kommer runt Airplay. HIFI Cast är bra för den stödjer allt som använder DLNA/UpnP där i kan du styra enheten.
Ovanligt. Manualen säger att du skall hitta det andra också. Provat göra reset på fjärrkontroll. Annars är det fel. Bör då kunna lämnas tillbaka.

Redigerat av Buddaz12, 07 september 2020 - 17:31.


#3459

Postad 29 september 2020 - 11:17

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har sett att folk brukar köpa och köra seperata dacar till hegel, och även ibland andra försteg, jag har små tänkt på chord qutest undrar hur den presterar till en h190

Redigerat av Andreas3200, 29 september 2020 - 11:18.


#3460

Postad 01 oktober 2020 - 17:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har sett att folk brukar köpa och köra seperata dacar till hegel, och även ibland andra försteg, jag har små tänkt på chord qutest undrar hur den presterar till en h190

Bara dumt att investera så mycket i en DAC.

 

Om du nu verkligen skall. Se på MyTek deras billigaste är på $1000 där får du en bra DAC för pengarna.

ADL hade jag också sett på.

 

Själv kör jag med en Marantz NA6006 som försteg/streamer/DAC skickar CD filer via telefonen via wifi, smidigt och enkelt.  



#3461

Postad 02 oktober 2020 - 06:17

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Bara dumt att investera så mycket i en DAC.

Om du nu verkligen skall. Se på MyTek deras billigaste är på $1000 där får du en bra DAC för pengarna.
ADL hade jag också sett på.

Själv kör jag med en Marantz NA6006 som försteg/streamer/DAC skickar CD filer via telefonen via wifi, smidigt och enkelt.


Dacen jag har i hegel är forfarande bra tycker jag var mest en tanke, för ser att den dacen hyllas väldigt mycket och fu kan tydligen välja olika filter beroende på vilket typ av ljud du vill ha, nya högtalare är mitt nästa project då de är min svaga länk

#3462

Postad 02 oktober 2020 - 14:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Har sett att folk brukar köpa och köra seperata dacar till hegel, och även ibland andra försteg, jag har små tänkt på chord qutest undrar hur den presterar till en h190

Kan inte gå fel med en Qutest, du skall ha riktigt bra grejer innan denna lilla box blir den svagaste länken i anläggningen.
 

Extremt prisvärd är den hur som helst vilket du säkert själv läs dig till redan eftersom du har dessa funderingar. Hur bra dac som sitter i HD190 spelar naturligtvis roll för hur stor skillnaden blir.

Det är något med Chords dacar som får dem att låta väldigt naturligt och med en stor portion musikaliskt driv.
Har svårt att tänka mig att den inte skulle match vilken förstärkare som helst där ute. Matcha ur betydelsen ge valuta för sitt pris och en bra bit däröver. Men det är klart har du kringutrustning för riktigt stora pengar kanske du skall sikta på en Hugo TT2 eller en Dave.
Eller så nöjer man sig med att köpa en M-scaler till sin Qutest..
 


Redigerat av Blåtand, 02 oktober 2020 - 14:49.


#3463

Postad 02 oktober 2020 - 17:05

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 1

Kan inte gå fel med en Qutest, du skall ha riktigt bra grejer innan denna lilla box blir den svagaste länken i anläggningen.

Extremt prisvärd är den hur som helst vilket du säkert själv läs dig till redan eftersom du har dessa funderingar. Hur bra dac som sitter i HD190 spelar naturligtvis roll för hur stor skillnaden blir.

Det är något med Chords dacar som får dem att låta väldigt naturligt och med en stor portion musikaliskt driv.
Har svårt att tänka mig att den inte skulle match vilken förstärkare som helst där ute. Matcha ur betydelsen ge valuta för sitt pris och en bra bit däröver. Men det är klart har du kringutrustning för riktigt stora pengar kanske du skall sikta på en Hugo TT2 eller en Dave.
Eller så nöjer man sig med att köpa en M-scaler till sin Qutest..

15k för en DAC. Då bör man sitta med DSD filer. Helt onödigt att slänga pengar på DAC. Bättre att köpa ett par nya högtalare som det verkar vara mer prioriterat.

#3464

Postad 02 oktober 2020 - 17:20

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Dacen jag har i hegel är forfarande bra tycker jag var mest en tanke, för ser att den dacen hyllas väldigt mycket och fu kan tydligen välja olika filter beroende på vilket typ av ljud du vill ha, nya högtalare är mitt nästa project då de är min svaga länk

Väldigt svårt att höra skillnad på DAC i det digitala domänet. Helt overkill om man ej har super högupplösta filer. Som regel hör du ej bättre än vad 16/44.1 återger och det hanterar 99,9% alla DAC. Resten är mycket mumbo jumbo. Sikta dig hellre in på högtalare. Vad som passar Hegel är något du får lista ut själv. Om du vågar öppna upp plånkan ta en titt på Audio Physic. Finare högtalare är svårt att hitta.

#3465

Postad 02 oktober 2020 - 18:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Väldigt svårt att höra skillnad på DAC i det digitala domänet. Helt overkill om man ej har super högupplösta filer. Som regel hör du ej bättre än vad 16/44.1 återger och det hanterar 99,9% alla DAC. Resten är mycket mumbo jumbo. Sikta dig hellre in på högtalare. Vad som passar Hegel är något du får lista ut själv. Om du vågar öppna upp plånkan ta en titt på Audio Physic. Finare högtalare är svårt att hitta.

Man skall naturligtvis gå efter sin övertygelse och har man inte tillfredställande högtalare så lär ingen dac i världen kunna lösa det problemet.
Men om du är nöjd med hela signalkedjan så kan ett dac byte göra ett redan bra system till ett mycket bra system.

 

Så det beror på vad man har och vad man vill uppnå. Har man en anläggning för 30 så är naturligtvis inte en dac för 15 det man skall satsa på men om du har ett för 75-150 så är 15 en mycket rimligare summa att satsa på bra signalbehandling. En anläggning blir aldrig bättre än den svagaste länken medger. Du kan inte trolla fram något på slutet som du förstört eller filtrerat bort i början.


Redigerat av Blåtand, 02 oktober 2020 - 18:12.


#3466

Postad 02 oktober 2020 - 19:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Man skall naturligtvis gå efter sin övertygelse och har man inte tillfredställande högtalare så lär ingen dac i världen kunna lösa det problemet.
Men om du är nöjd med hela signalkedjan så kan ett dac byte göra ett redan bra system till ett mycket bra system.

Så det beror på vad man har och vad man vill uppnå. Har man en anläggning för 30 så är naturligtvis inte en dac för 15 det man skall satsa på men om du har ett för 75-150 så är 15 en mycket rimligare summa att satsa på bra signalbehandling. En anläggning blir aldrig bättre än den svagaste länken medger. Du kan inte trolla fram något på slutet som du förstört eller filtrerat bort i början.

Lite dit jag ville komma.

#3467

Postad 02 oktober 2020 - 20:22

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Väldigt svårt att höra skillnad på DAC i det digitala domänet. Helt overkill om man ej har super högupplösta filer. Som regel hör du ej bättre än vad 16/44.1 återger och det hanterar 99,9% alla DAC. Resten är mycket mumbo jumbo. Sikta dig hellre in på högtalare. Vad som passar Hegel är något du får lista ut själv. Om du vågar öppna upp plånkan ta en titt på Audio Physic. Finare högtalare är svårt att hitta.

gillar mina b&w med hegel, så inte en omöjlighet att jag fortsätter på det spåret


Man skall naturligtvis gå efter sin övertygelse och har man inte tillfredställande högtalare så lär ingen dac i världen kunna lösa det problemet.
Men om du är nöjd med hela signalkedjan så kan ett dac byte göra ett redan bra system till ett mycket bra system.

Så det beror på vad man har och vad man vill uppnå. Har man en anläggning för 30 så är naturligtvis inte en dac för 15 det man skall satsa på men om du har ett för 75-150 så är 15 en mycket rimligare summa att satsa på bra signalbehandling. En anläggning blir aldrig bättre än den svagaste länken medger. Du kan inte trolla fram något på slutet som du förstört eller filtrerat bort i början.

Givetvis skulle jag inte köpa någon dac för dessa pengar förrän jag uppgraderat den svaga länken högtalarna, men det är inte säkert det behövs, för man kanske är mer än nöjd efter ett högtalarebyte, högtalarna håller lite lägre klass just nu än elektroniken, men ett par golvare runt 40k kan nog göra min hegel h190 mer rättvisa, nu har man ju inte pengar för det, så man får klara sig vad man har för tillfälligt, tycker ändå jag får ett bra ljud ut ur mina b&w 683 s2 via hegel h190, även om man vet att det kan bli bättre

Redigerat av Andreas3200, 02 oktober 2020 - 20:30.


#3468

Postad 03 oktober 2020 - 10:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Andreas: tror som du att din Hegel skulle kunna göra även finare högtalare rättvisa och en ny dac är förmodligen inte det första att tänka på den borde vara hyfsat bra den som sitter i förstärkaren. Hegel har ju byggt renaodlade dacar i många år och fått beröm för dessa. 

 

@Buddaz12: missförstod nog din tidigare kommentar kring dacar och håller helt med om att valet av högtalare i mycket högre grad sätter systemets potential. Fick för mig att du inte tyckte att en dac kunder göra signifikant skillnad.

 

De som säger att alla förstärkare eller dacar låter likadant har förmodligen inte haft ett tillräckligt bra system rakt igenom för att kunna höra skillnad på olika dacar, försteg, mediaspelare etc.

 

Det handlar inte om trolleri eller orm olja utan de är kort och gott designen som avgör distorsions nivå, timing, dynamik, kanalseparation anpassning mellan enheter osv. Man kan så gott som alltid välja bättre och sämre kombinationer av utrustning.
 



#3469

Postad 03 oktober 2020 - 12:01

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

gillar mina b&w med hegel, så inte en omöjlighet att jag fortsätter på det spåret


Givetvis skulle jag inte köpa någon dac för dessa pengar förrän jag uppgraderat den svaga länken högtalarna, men det är inte säkert det behövs, för man kanske är mer än nöjd efter ett högtalarebyte, högtalarna håller lite lägre klass just nu än elektroniken, men ett par golvare runt 40k kan nog göra min hegel h190 mer rättvisa, nu har man ju inte pengar för det, så man får klara sig vad man har för tillfälligt, tycker ändå jag får ett bra ljud ut ur mina b&w 683 s2 via hegel h190, även om man vet att det kan bli bättre

Tror du hade kunnat få bättre om du byter lite märke på högtalare.
Jag tror Hegel behöver en match som är lite mer fun än korrekt. Ser bara inte riktigt vilken. Om du är nöjd är det bara att köra vidare. Bara min åsikt. Finns så många andra spännande märken som spelar i samma liga eller till och med bättre än B&W

#3470

Postad 03 oktober 2020 - 13:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tror du hade kunnat få bättre om du byter lite märke på högtalare.
Jag tror Hegel behöver en match som är lite mer fun än korrekt. Ser bara inte riktigt vilken. Om du är nöjd är det bara att köra vidare. Bara min åsikt. Finns så många andra spännande märken som spelar i samma liga eller till och med bättre än B&W

Allt handlar om smaksak, mitt sikte är lite på b&w 702 s2 då jag gillar b&w ljudet, 702an är mer högupplöst och öppen i ljudet, har hört andra högtalare i prisklassen och tycker b&w står sig bra mot konkurrensen, det kommer handla om vad man föredrar helt enkelt, tycker mina b&w matchar min hegel rätt bra, allt från diskant ner till bas, vet inte hur äldre hegel låter men h190 upplever jag som neutral och högupplöst, diskanten är inte tillbakadragen eller vass, mellanregistert är öppet men inte det mest aggressiva, basen är kontrollerad och djup, kan bli lite bastungt ibland, har aldrig ägt en förstärkare som är så baserad på inspelningen som hegel, det är upp till högtalarna att bestämma karaktären med hegel, och det är nog deras filosofi, lägg till så lite som möjligt till signalen, så man kan välja högtalare efter smak, högtalarna jag kommer kolla mest på är framför allt b&w 702 s2 men även dali Rubicon 8, då jag har nära till den butiken och kan lätt låna hem, men det får vara till en annan gång när man har utrymme för det,


Blåtand
Ja dacen i h190 är väldigt detaljerad i ljudet, men kan anse lite laidback i vissa inspelningar, därför kör jag med en dragonfly red dac inte lika förfinad som hegels dac, men känns öppnare i ljudet,

Jsg vet att det finns människor som anser att alla förstärkare låter likadant inom sitt linjära arbetsområde, men det är inte min erfarenhet alls, skillnaden beror kanske på högtalarna, högtalare med låga dippar till 3 Ohm, då kommer man finna skillnader i olika förstärkare, har lyssnat på 3 olika nad c375bee som jag hade först
Denon pma2500ne samt hegel h190 som jag äger nu, låter annorlunda från varandra och det är utan att dom pressas, och jag har inte speciellt dyra högtalare 14000 kr, sen att skillnaden är större mellan olika högtalare kan vi alla hålla med om, men det betyder inte att förstärkare kan höra skillnad

Redigerat av Andreas3200, 03 oktober 2020 - 14:02.


#3471

Postad 03 oktober 2020 - 15:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Allt handlar om smaksak, mitt sikte är lite på b&w 702 s2 då jag gillar b&w ljudet, 702an är mer högupplöst och öppen i ljudet, har hört andra högtalare i prisklassen och tycker b&w står sig bra mot konkurrensen, det kommer handla om vad man föredrar helt enkelt, tycker mina b&w matchar min hegel rätt bra, allt från diskant ner till bas, vet inte hur äldre hegel låter men h190 upplever jag som neutral och högupplöst, diskanten är inte tillbakadragen eller vass, mellanregistert är öppet men inte det mest aggressiva, basen är kontrollerad och djup, kan bli lite bastungt ibland, har aldrig ägt en förstärkare som är så baserad på inspelningen som hegel, det är upp till högtalarna att bestämma karaktären med hegel, och det är nog deras filosofi, lägg till så lite som möjligt till signalen, så man kan välja högtalare efter smak, högtalarna jag kommer kolla mest på är framför allt b&w 702 s2 men även dali Rubicon 8, då jag har nära till den butiken och kan lätt låna hem, men det får vara till en annan gång när man har utrymme för det,


Blåtand
Ja dacen i h190 är väldigt detaljerad i ljudet, men kan anse lite laidback i vissa inspelningar, därför kör jag med en dragonfly red dac inte lika förfinad som hegels dac, men känns öppnare i ljudet,

Jsg vet att det finns människor som anser att alla förstärkare låter likadant inom sitt linjära arbetsområde, men det är inte min erfarenhet alls, skillnaden beror kanske på högtalarna, högtalare med låga dippar till 3 Ohm, då kommer man finna skillnader i olika förstärkare, har lyssnat på 3 olika nad c375bee som jag hade först
Denon pma2500ne samt hegel h190 som jag äger nu, låter annorlunda från varandra och det är utan att dom pressas, och jag har inte speciellt dyra högtalare 14000 kr, sen att skillnaden är större mellan olika högtalare kan vi alla hålla med om, men det betyder inte att förstärkare kan höra skillnad

Mina högtalare går till 3,2 ohm inga som helst problem att driva de. Ser ej på Hegel längre efter att ha hört annat. Är mer intresserad att kanske prova rör eller ha en ny Primare I25. T+A är drömmen, de kostar skjortan. Är less på hifiklubben efter sista besök, som nog var det sämsta jag har varit med om. Alla har vi olika preferenser. Högtalare är så svårt att köpa. Hitta rätt är ren djungel. Är inget fan utav trista dome diskanter. Tycker det är svårt att hitta något nytt. Sedan har allt blivit så dyrt idag.

#3472

Postad 03 oktober 2020 - 17:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Mina högtalare går till 3,2 ohm inga som helst problem att driva de. Ser ej på Hegel längre efter att ha hört annat. Är mer intresserad att kanske prova rör eller ha en ny Primare I25. T+A är drömmen, de kostar skjortan. Är less på hifiklubben efter sista besök, som nog var det sämsta jag har varit med om. Alla har vi olika preferenser. Högtalare är så svårt att köpa. Hitta rätt är ren djungel. Är inget fan utav trista dome diskanter. Tycker det är svårt att hitta något nytt. Sedan har allt blivit så dyrt idag.

Mina går ner till 2,92 Ohm så dom är rätt tung last för förstärkaren, på helgen brukar jag spela runt 85-90 db från sittplats det är mer än högt nog för mina behov, inga problem med min h190 blir inte ens speciellt varm efter en timmes speltid, ja det här med högtalare är en j.vla djungel men hittar du ett märke du fastnar för, så brukar det vara ett säkert kort, jätteviktigt att man kan få låna hem högtalare i just ditt rum så du i lugn och ro kan gå igenom den musik du brukar lyssna på, lyssna i butik blir inte riktigt rättvisa, eftersom det kan skilja så mycket på hur det låter jämfört med ditt hem, jag har ändrat mig lite angående ljud jämfört när jag började min resa, gillade förut mer ett laidback ljud, men det tilltalar inte mig längre, utan jag gillar mer ett öppet och lite ljusare ljud, just därför b&w passat mig, bas är inget jag behöver mängder av utan föredrar hellre att basen är kontrollerad och tight, gillar inte bas som sticker ut för mycket

Brukar besöka hifiklubben i Kristianstad, finns en jättebra säljare där har alltid blivit bra bemött, och fått hjälp om det var något, och aldrig några problem med hemlån

Redigerat av Andreas3200, 03 oktober 2020 - 17:59.


#3473

Postad 03 november 2020 - 08:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
En liten fråga vilka högtalare gillar ni bäst med hegel, är medlem på hegel music systems på facebook och en av de populäraste parningarna med hegel verka vara just kef,

#3474

Postad 03 november 2020 - 16:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

En liten fråga vilka högtalare gillar ni bäst med hegel, är medlem på hegel music systems på facebook och en av de populäraste parningarna med hegel verka vara just kef,

Tyvärr helt fel för KEF. Den bästa match för KEF är klass D förstärkare eller en super klinisk T+A om man har råd med en T+A, de är väldigt dyra. Hegel gissar jag mer på en mörkare signatur och inte brittiska märken. Brittiska märken är ibland lite ljusa och spetsiga i tonen.

Redigerat av Buddaz12, 03 november 2020 - 16:37.


#3475

Postad 03 november 2020 - 18:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Upplever faktiskt inte min hegel som mörk, stämde kanske mer in på de gamla modellerna

#3476

Postad 03 november 2020 - 18:32

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Hade en H360 kombinerad med Dynaudio Contour S3.4. Lät ljuvligt i mitt akustikbehandlade biorum. I vardagsrummet blev det aldrig någon höjdare pga betydligt sämre akustik, så sålde Hegeln och skaffade en AVR med bass management för att tämja framförallt en bred 15 dB topp runt 40 Hz.

Redigerat av Saturnus, 03 november 2020 - 18:34.


#3477

Postad 03 november 2020 - 23:58

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Upplever faktiskt inte min hegel som mörk, stämde kanske mer in på de gamla modellerna

Tror du tolkar mig fel. Hegel är mer lite för datagjord. Det är den känslan man får. Att det har legat för mycket fokus på att få det optimalt mot en dator. Har man en riktig gitarr som referens känns det inte lika naturligt att lyssna. Medan andra märken har lite den känslan att instrument låter väldigt äkta.
KEF om vi nu tar det spåret blir lite pannkaka i mina öron. KEF signum sitter i coaxial elementet där elementet är gjort att framhäva mellanregister och diskant i en enda homogen punkt. Väljer man en förstärkare som låter tråkigt i just de frekvenser så blir det inget bra. Därav är det en gåta för min del när det nämns att Hegel passar med KEF. Det jag tror är att du måste hitta en högtalare som kan para ihop den ljudbild Hegel har eftersträvat. Det är det som är kruxet med vissa märken. Därför tror jag din favorit B&W hade kunnat prestera ett snäpp bättre om du hade matchat med en förstärkare som plockar fram lite mer känsla i mellanregister och diskant. Det är där de brittiska märken är trimmade i frekvenserna. Vet ej om du har din NAD kvar. Du hade kunnat lyssna på någon bra låt med mycket mellanregister och lyssna dig fram. Jag tycker det är där boven ligger med den kombinationen du har nu. Som sagt det gäller även att hitta ett mellanting över vad man har råd med för det kan bli dyrt väldigt fort. Du är säkert nöjd. För att hitta det där sista lila är det bara att lyssna sig fram. Själv gärna velat byta högtalare däremot hittar jag inget jag gillar och om jag hade gjort så hade det blivit för dyrt. Vill även ha en ny mindre Klass D förstärkare och även det kostar. Man får sitta lugn i båten. Nej jag har inget emot Hegel. Bara ej min melodi över ting skall låta.

#3478

Postad 04 november 2020 - 09:23

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja som du säger är smaken som baken, men tycker hegeln spelar naturligt, instrumenten låter inte fejk eller så, utan upplever bra separation mellan olika instrument, den är verken laidback eller speciellt ljus, upplever ingen dov klang heller med b&w, utan en öppen och stor detaljerad ljudbild, inga problem med verken diskant eller mellanregister, finns det i högtalarna så gräver hegeln fram det, tycker min h190 är en underbar maskin, som spelar både öppet, detaljerat och med kontroll, mitt enda klagomål egentligen är att det kan bli lite för bastung ibland, och den är väldigt avslöjande för inspelningar, samt vilka högtalare man använder är avgörande, den kräver bra högtalare för att komma till sin rätt, och den tar även lång tid att varma upp för bästa resultat, mina 683 s2 ligger i underkant till h190, men gillar absolut kombot, mina b&w drar åt ljusare hållet och tycker de passar bra ihop, så tror 700 serien hade varit perfekt för mig men det är väldigt mycket pengar runt 20k för stativaren och runt 40k för största golvaren, riktigt bra högtalare ligger tyvärr i dessa prisklasserna, men jag tycker absolut min hegel h190 passar ljusa högtalare bra, så som jag upplever det till mina högtalare är att diskanten och mellanregister är öppet den håller inte tillbaka de övre registerna, på fel inspelningar kan det bli för mycket övre register, naden som jag hade tidigare var dovare i övre register, det sämsta enligt mig att matcha med b&w är ljus elektronik, då tar de övre registerna över för mycket och det blir vasst och obehagligt att lyssna på
Om det är äldre hegel förstärkare du har hört så finns där skillnad, den nya 90 serien är förfinad i övre register



Angående kef med hegel, ser ofta kef r3,r5 med h190, och samt kef r11 med mestadels h390 men även h190, det handlar nog om smaksak som du säger, men just dessa parningarna är väldigt populära

Redigerat av Andreas3200, 04 november 2020 - 10:41.


#3479

Postad 04 november 2020 - 18:14

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ja som du säger är smaken som baken, men tycker hegeln spelar naturligt, instrumenten låter inte fejk eller så, utan upplever bra separation mellan olika instrument, den är verken laidback eller speciellt ljus, upplever ingen dov klang heller med b&w, utan en öppen och stor detaljerad ljudbild, inga problem med verken diskant eller mellanregister, finns det i högtalarna så gräver hegeln fram det, tycker min h190 är en underbar maskin, som spelar både öppet, detaljerat och med kontroll, mitt enda klagomål egentligen är att det kan bli lite för bastung ibland, och den är väldigt avslöjande för inspelningar, samt vilka högtalare man använder är avgörande, den kräver bra högtalare för att komma till sin rätt, och den tar även lång tid att varma upp för bästa resultat, mina 683 s2 ligger i underkant till h190, men gillar absolut kombot, mina b&w drar åt ljusare hållet och tycker de passar bra ihop, så tror 700 serien hade varit perfekt för mig men det är väldigt mycket pengar runt 20k för stativaren och runt 40k för största golvaren, riktigt bra högtalare ligger tyvärr i dessa prisklasserna, men jag tycker absolut min hegel h190 passar ljusa högtalare bra, så som jag upplever det till mina högtalare är att diskanten och mellanregister är öppet den håller inte tillbaka de övre registerna, på fel inspelningar kan det bli för mycket övre register, naden som jag hade tidigare var dovare i övre register, det sämsta enligt mig att matcha med b&w är ljus elektronik, då tar de övre registerna över för mycket och det blir vasst och obehagligt att lyssna på
Om det är äldre hegel förstärkare du har hört så finns där skillnad, den nya 90 serien är förfinad i övre register



Angående kef med hegel, ser ofta kef r3,r5 med h190, och samt kef r11 med mestadels h390 men även h190, det handlar nog om smaksak som du säger, men just dessa parningarna är väldigt populära

Den parningen tror jag mycket handlar om att Hegel blir hårt marknadsfört med vissa högtalare. Ett tag var det System Audio som egentligen skall paras med Primare. Det som gjorde att jag köpte mina KEF var att jag fick höra de med Bel Canto. Det är med Bel Canto black som är min referens över hur en högtalare kan låta.
Vet ej hur Audio Physic låter med Hegel. Där har du en väldigt fin högtalare. Har hört, Luxman, T+A, Bel Canto, Naim, Gryphon Audio, Simaudio Moon, Burmester och ägt, NAD, Rega, Hegel, Marantz och Primare. Vissa på demo och andra när man varit på jakt efter nytt. Har butiker till hands som säljer alla dyra märken och vågat hå in och lyssnat och sedan lämnat butiken. Varit svårt på sista tiden med pandemin. Tycker det är skoj att prata med andra lika sinade så länge man har en sansad ton. Numera lyssnar jag på musiken. Analyserar väldigt lite. Favorit artist just nu är Tenille Townes och Beth Hart.

#3480

Postad 05 november 2020 - 08:37

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Den parningen tror jag mycket handlar om att Hegel blir hårt marknadsfört med vissa högtalare. Ett tag var det System Audio som egentligen skall paras med Primare. Det som gjorde att jag köpte mina KEF var att jag fick höra de med Bel Canto. Det är med Bel Canto black som är min referens över hur en högtalare kan låta.
Vet ej hur Audio Physic låter med Hegel. Där har du en väldigt fin högtalare. Har hört, Luxman, T+A, Bel Canto, Naim, Gryphon Audio, Simaudio Moon, Burmester och ägt, NAD, Rega, Hegel, Marantz och Primare. Vissa på demo och andra när man varit på jakt efter nytt. Har butiker till hands som säljer alla dyra märken och vågat hå in och lyssnat och sedan lämnat butiken. Varit svårt på sista tiden med pandemin. Tycker det är skoj att prata med andra lika sinade så länge man har en sansad ton. Numera lyssnar jag på musiken. Analyserar väldigt lite. Favorit artist just nu är Tenille Townes och Beth Hart.


Precis och det är huvudsaken med denna hobbyn, vi måste helt enkelt respektera att vi har olika ljudideal, och det är precis så jag ser det för andra jämfört med mig själv, vissa har dock svårt att acceptera att du föredrar ett visst ljud, och tycker det är fel att göra så, det viktigaste är ju trots allt en själv ska gilla det man köpt, sen vad andra säger kan ju kvitta, för det är inte deras öron som ska sitta och lyssna,

vet faktiskt inte min favorit musik det finns så mycket jag gillar så kan inte riktigt välja vilken, lyssnar allt från rock,pop till elektriskt,
Kommer inom några år försöka uppgradera mina högtalare, och tror jag behöver gå upp i 40k segmentet för att det ska vara värt att byta för min del, vill inte köpa någon högtalare i samma klass eller snäppet över, vill kunna uppleva en stor skillnad, blir alltid svårare varje gång man vill ha bättre, för det blir dyrare varje gång man vill uppleva Samma skillnad igen, jag är dock inte ute efter världens fetaste bas, utan ljudkvaliten kommer först men den ska gärna kunna vräka på lite runt 85-90 db, basen är egentligen viktigast att den är tight och kontrollerad än hur djupt den går, jag är dock en fantast av ett lite mer övre register, mellanregister var just anledningen jag valde mina b&w från första början, det är just här dessa högtalare har sin starka sida, man får ju se vad det blir när man väl har pengar om några år, kommer givetvis testa mig runt med olika märken, för när man ska lägga runt 40k blir golvare igen, sen måste man veta vad man får, och hinna testa i lugn och ro i hemmamiljö med den musik man gillar att lyssna på, i butik ger inte samma upplevelse enligt mig

#3481

Postad 05 november 2020 - 12:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Precis och det är huvudsaken med denna hobbyn, vi måste helt enkelt respektera att vi har olika ljudideal, och det är precis så jag ser det för andra jämfört med mig själv, vissa har dock svårt att acceptera att du föredrar ett visst ljud, och tycker det är fel att göra så, det viktigaste är ju trots allt en själv ska gilla det man köpt, sen vad andra säger kan ju kvitta, för det är inte deras öron som ska sitta och lyssna,

vet faktiskt inte min favorit musik det finns så mycket jag gillar så kan inte riktigt välja vilken, lyssnar allt från rock,pop till elektriskt,
Kommer inom några år försöka uppgradera mina högtalare, och tror jag behöver gå upp i 40k segmentet för att det ska vara värt att byta för min del, vill inte köpa någon högtalare i samma klass eller snäppet över, vill kunna uppleva en stor skillnad, blir alltid svårare varje gång man vill ha bättre, för det blir dyrare varje gång man vill uppleva Samma skillnad igen, jag är dock inte ute efter världens fetaste bas, utan ljudkvaliten kommer först men den ska gärna kunna vräka på lite runt 85-90 db, basen är egentligen viktigast att den är tight och kontrollerad än hur djupt den går, jag är dock en fantast av ett lite mer övre register, mellanregister var just anledningen jag valde mina b&w från första början, det är just här dessa högtalare har sin starka sida, man får ju se vad det blir när man väl har pengar om några år, kommer givetvis testa mig runt med olika märken, för när man ska lägga runt 40k blir golvare igen, sen måste man veta vad man får, och hinna testa i lugn och ro i hemmamiljö med den musik man gillar att lyssna på, i butik ger inte samma upplevelse enligt mig

För 40k hade jag sett på en Fyne Audio. Det är folk som tidigare jobbat med Tannoy. Väldigt fina. Tror du kan få en Martin Logan även Audiovector i den prisklassen är också ok.

Redigerat av Buddaz12, 05 november 2020 - 12:06.


#3482

Postad 05 november 2020 - 12:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

För 40k hade jag sett på en Fyne Audio. Det är folk som tidigare jobbat med Tannoy. Väldigt fina. Tror du kan få en Martin Logan även Audiovector i den prisklassen är också ok.


Ja finns väldigt mycket men har långt att åka för vissa märken utbudet i Skåne är ganska dåligt, finns några fler butiker i Malmö men det är ingen stad jag gärna kör i

#3483

Postad 07 november 2020 - 23:25

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

https://www.hembiobu...-cello-v2-demo/

 

Lyssnat på dessa?
 

om du kan tänja på budgeten lite :)



#3484

Postad 08 november 2020 - 01:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ja finns väldigt mycket men har långt att åka för vissa märken utbudet i Skåne är ganska dåligt, finns några fler butiker i Malmö men det är ingen stad jag gärna kör i

Ser lite tråkig ut. Väldigt clean finish.
Graham Audio LS6/f runt 40k.

Fyne Audio F502SP
Spendor A4
Audiovector QR5
T+A Criterion TCD 315 S
Audio Physic classic 12

#3485

Postad 08 november 2020 - 08:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Ser lite tråkig ut. Väldigt clean finish.
Graham Audio LS6/f runt 40k.

Fyne Audio F502SP
Spendor A4
Audiovector QR5
T+A Criterion TCD 315 S
Audio Physic classic 12

Faktiskt inga högtalare jag lyssnat på, man får åka på en lyssningsrunda när det västa av covid19 har lagt sig, har lättast att åka till Kristianstad för det ligger närmast för mig, och enligt mig en av de bästa städer att köra i Skåne, problemet är just finns inte mycket ljudbutiker i närheten, har förvisso inte pengar ännu, men kommer försöka spara ihop så mycket som möjligt nu, men har forfarande glädje för min nuvarande anläggning trots Högtalarna snart är 6 år gamla, kommer även lägga till b&w 702 s2/signature eftersom jag gillar b&w ljudet, och samt dali Rubicon 8, dessa högtalare blir inga problem med hemlyssning heller, känner till han som håller hifiklubben i Kristianstad. Mycket bra säljare, vilket inte är för vanligt på hifiklubben, hemmabiobutiken har några fina märken men det är väldigt långt så hemlån är då uteslutet

Redigerat av Andreas3200, 08 november 2020 - 08:30.


#3486

Postad 09 november 2020 - 08:27

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

https://www.hembiobu...-cello-v2-demo/

Lyssnat på dessa?

om du kan tänja på budgeten lite :)


Nej faktiskt inte men har hört Triangle esprit serien, esprit gaia ez hörde jag för några år sen när jag var i Stockholm, och det lät väldigt bra, toppmodellen i esprit serien australe ez har jag inte hört, men alla som har provat den har varit nöjda, har svårt att se att du kan få mer golvare för 30k. Triangle högtalare verkar mycket fina och prisvärda, synd att endast hemmabiobutiken säljer dom

#3487

Postad 09 november 2020 - 08:37

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

https://www.hembiobu...-cello-v2-demo/

Lyssnat på dessa?

om du kan tänja på budgeten lite :)

Nej faktiskt inte men har hört Triangle esprit serien, esprit gaia ez hörde jag för några år sen när jag var i Stockholm, och det lät väldigt bra, toppmodellen i esprit serien australe ez har jag inte hört, men alla som har provat den har varit nöjda, har svårt att se att du kan få mer golvare för 30k.😃Triangle högtalare verkar mycket fina och prisvärda, synd att endast hemmabiobutiken säljer dom

Redigerat av Andreas3200, 09 november 2020 - 08:38.


#3488

Postad 18 november 2020 - 09:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har nu ägt min Hegel h190 i drygt 5 månader, och man älskar den mer och mer för varje dag, vilket mästerverk till förstärkare, och nu kör man frontar för 14k och undrar då vad som händer med ett par frontar för 50k, jag ska dock inte ljuga, tog ett tag för mig att vänja mig vid den mindre färgade återgivningen, men som den spelar i de lägre registerna vilken punch och kontroll, där finns plötsligt bas i frontarna som man aldrig hört, och man möts av den här stora detaljerade ljudbilden, men märker att olika dacar förändrar ljudbilden lite, redan med dragonfly red låter den väldigt detaljerat öppet, med gott om mellanregister basen är lite mildare via dragonfly red, med interna dacen får man ännu bättre detaljer, större ljudbild, med en riktigt bra punch i basen, kan bli lite för mycket bas i just denna dacen och lite mer återhållsamt mellanregister, det är just därför jag föredrar dragonfly för viss musik, men hegel egna är absolut av högre klass ingen tvekan, men den kan låta lite för snäll i jämförelse med dragonfly

Redigerat av Andreas3200, 18 november 2020 - 09:17.


#3489

Postad 18 november 2020 - 15:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Signatur och Magellan är fina serier från Triangel om det är det soundet du är ute efter.
Triangel har enligt mig en tydlig egen ljudsignatur men en trevlig sådan. Finns många som har det, så inget unikt på något sätt. 

 

Du skrev undrar vad som händer med frontar för 50k och eftersom det är den komponenten som absolut påverkar ljudet mest så kan du få allt mellan himmel och jord i ljudväg för 50k. Priset avgör i någon mån hur fin låda och hur fina komponenter du kan få, beror naturligtvis också på högtalarens storlek och antal element. Men priset säger inget om soundet. Har själv haft ett par pyttesmå Raidho och ett par ganska stora Klipsch Heritage, båda kostar ganska så exakt 50k och inte gör de samma sak för ljudet även om jag konstigt nog gillar dem båda :) De ställer också olika krav på stereon i övrigt.



#3490

Postad 19 november 2020 - 09:21

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Signatur och Magellan är fina serier från Triangel om det är det soundet du är ute efter.
Triangel har enligt mig en tydlig egen ljudsignatur men en trevlig sådan. Finns många som har det, så inget unikt på något sätt.

Du skrev undrar vad som händer med frontar för 50k och eftersom det är den komponenten som absolut påverkar ljudet mest så kan du få allt mellan himmel och jord i ljudväg för 50k. Priset avgör i någon mån hur fin låda och hur fina komponenter du kan få, beror naturligtvis också på högtalarens storlek och antal element. Men priset säger inget om soundet. Har själv haft ett par pyttesmå Raidho och ett par ganska stora Klipsch Heritage, båda kostar ganska så exakt 50k och inte gör de samma sak för ljudet även om jag konstigt nog gillar dem båda :) De ställer också olika krav på stereon i övrigt.

Triangle verkar fina rätt bra pris på största modellen i esprit serien, men endast hemmabiobutiken säljer dessa vilket är 57 mil enkel väg, vilket försvårar hemlån, jag känner att jag måste låna hem sen när jag ska upgradera, mitt rum skiljer sig så pass mycket från butikerna, har själv haft mina nuvarande b&w i både butik och hemma samt hos mina föräldrar, ljudet påverkas olika beroende på rum, så hemlån är ett måste för mig för att känna mig säker på mitt val, sen blir hemlån roligare så man kan själv gå genom musik som man gillar utan att känna stress och så vidare, och man kanske har mer tid att gå genom och testa olika placeringar,

Efter jag kollat lite på british audiophile om atc har dom faktiskt fångat mitt intresse lite med, lyssna för ett par år sen på Atc scm40 På hificenter i Malmö, kommer ihåg att dom imponerande på mig, men väldigt låg känslighet så kommer kräva mycket effekt, men dom verkar inte vara en tung last åtminstone för förstärkaren, 2 andra kandidater som egentligen är mest intressanta för mig just nu är b&w 702 s2/signature och dali rubicon 8, båda dessa högtalare har ganska hög känslighet på 90 db😃, och låter bra i mina öron, man får se längre fram, det bästa är ju att börja lyssna på olika högtalare så man kan runda av alternativen,😎 det är dock endast golvare som gäller för mig, kommer inte uppgradera förstärkare med köp av nya golvare, utan dom får drivas med min Hegel h190, bör ju inte vara några problem då den mäter 201 watt i 8 Ohm 348 watt i 4 Ohm och runt 525 watt i 2 Ohm, man får mer krut och pulver med h390 med den kostar en slant mer också, vet inte om det räcker för Atc scm40 men man kan ju alltid prova och se hur det går, även om man inte sparat ihop pengar för det än hade det varit intressant och lyssna på lite alternativ men med civic-19 blir det lite riskfyllt för hoppas det lugnar ner sig så man kan åka iväg och lyssna lite😀

Redigerat av Andreas3200, 19 november 2020 - 12:07.


#3491

Postad 05 maj 2021 - 19:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då har man häktat på ett beg. Hegel H2mk2 på min Marantz 8012

 

Tror att steget lämnar över 2x300 4ohm kontinuerligt, och det känns verkligen  :)

 

Första timman med steget tyckte jag att det lät lite hårt och inte vidare förlåtande; men ge det några timmar så det blir varmt och lagom gosigt ha ha, då blir man lätt kär. 

 

Det känns bara ovant med så mkt tryck bakom ett par Dynaudio Excite X18, burkarna genomgår en förvandling. Högtalarna hålls så stramt att jag stundtals hade jag önskat lite mjukare lättsamt ljud - men här är det järngrepp med knastertorr pistong-bas som gäller. Basen flyter aldrig ut, konturer och timing finns i överflöd. 

 

Jag fick ta en hålsåg för att skapa mer utrymme på baksidan. Kommer dock att behöva nya högtalarkablar. Jag har äldre beiga "Tara Labs", men banankontakterna sitter för löst i Hegeln. 

 

Jag vet dock inte vilken sort av högtalarkablar som jag väljer, men det får bli ett senare ämne. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 06 maj 2021 - 09:37.


#3492

Postad 07 maj 2021 - 13:52

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

H190 har gått upp i pris men endast i svart utförande, kostar forfarande 27990 i vit som när jag köpte den, men svart kostar nu 32995 undrar varför.

Edit visade sig varit ett fel med priset i vit färg nu kostar den 32995. Tur man skaffade den när priset forfarande var 27990, vilket inte var mer än 2 månader tillbaka


Kollade detta inlägg som gjordes för mindre än ett år sen. Då kostade H190 28.000kr.
Nu kostar den 35.000kr!
7000kr i ökning på mindre än ett år!
25%!
Det kan väl knappast förklaras med valutakurser?

#3493

Postad 07 maj 2021 - 16:13

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Kollade detta inlägg som gjordes för mindre än ett år sen. Då kostade H190 28.000kr.
Nu kostar den 35.000kr!
7000kr i ökning på mindre än ett år!
25%!
Det kan väl knappast förklaras med valutakurser?


Vet faktiskt inte anledningen bakom detta, men sjukt att priset gått upp 7000 kr sen jag köpte den, jag valde verkligen att köpa den i rätt tid, ibland har man tur, vet inte om Hegel själva justerar priset på h190 så att den kostar lika mycket i alla länder, i vissa länder kostar den 36-37k
Jag tyckte den gav mycket för pengarna för 28k, men även för 35k tror jag ändå jag köpt den, men h390 är nästan något att tänka på nu när priset endast skiljer 20k du får en ännu bättre dac och nästan dubbla kraften, men h190 är riktigt bra ändå, med bra kraftresurer, riktigt bra baskontroll och detaljer i ljudet, driver ett par B&w 702 s2 utan några problem, dacen i h190 har bättre dac än du kan hitta för under 5000-6000 då får nästan gå upp i 10k för att överträffa h190 dac, detta är vad jag hört från folk, har inte testat själv

#3494

Postad 09 maj 2021 - 17:11

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Priset just nu kan mycket väl bero på bristen på halvledarkomponenter - dvs den generella bristen på marknaden kan nog slå lite - eller i alla fall kan ju Hegel skylla på det för att öka marginalen (det kan ju också vara så att volymen gått ned för Hegel och de tvingas höja marginalen...).



#3495

Postad 12 maj 2021 - 14:02

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Tycker man borde kunna få en bra 150W stereoförstärkare för 25.000kr. Max 30.000kr om den är exceptionellt bra. 35.000kr blir liksom för mycket tycker jag.
Musical fidelity har ju en för 25 men den har ingen streaming. Iofs så har jag en Bluesound redan så...kanske.
Dock har man ju hört att Hegel får ordning på basen, vilket är vad jag behöver. Inte lätt detta😅!

#3496

Postad 12 maj 2021 - 15:24

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tycker man borde kunna få en bra 150W stereoförstärkare för 25.000kr. Max 30.000kr om den är exceptionellt bra. 35.000kr blir liksom för mycket tycker jag.
Musical fidelity har ju en för 25 men den har ingen streaming. Iofs så har jag en Bluesound redan så...kanske.
Dock har man ju hört att Hegel får ordning på basen, vilket är vad jag behöver. Inte lätt detta!

Mitt slutsteg köpte jag på halva priset för ca 6 år sedan. Håller än idag. Mycket utav priset ligger i märket beroende på fabrikat, det där med basen tycker jag är mest bara BS. Tror jag endast har sett sådan hög siffra på hegel. Andra fabrikanter inom samma nivå köt knappt hälften utav det som hegel specifierar. Ta det med en nypa salt. Själv mest jakt på nya högtalare. Svårt när man redan har så bra.


Redigerat av Buddaz12, 12 maj 2021 - 15:25.


#3497

Postad 12 maj 2021 - 15:34

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tycker man borde kunna få en bra 150W stereoförstärkare för 25.000kr. Max 30.000kr om den är exceptionellt bra. 35.000kr blir liksom för mycket tycker jag.
Musical fidelity har ju en för 25 men den har ingen streaming. Iofs så har jag en Bluesound redan så...kanske.
Dock har man ju hört att Hegel får ordning på basen, vilket är vad jag behöver. Inte lätt detta😅!


Ja där finns många alternativ där ute, men min föregående förstärkare nad c375bee hade också 150 watt per kanal men den har inte alls det drivet och pondus som Hegel h190, den förstärkaren är riktigt bra i mina öron, mycket detaljer och väldigt bra baskontroll, kräver ett par bättre högtalare för att komma till sin rätt dock, mina gamla 683 kunde inte riktigt uttnyttja i kvalitetena i den, men nu när man hoppat upp på 700 serien så ser man verkligen hur pass bra h190 är, har funderat på h390 i framtiden för ännu mer pulver och kontroll men det är väldigt mycket pengar för mig

#3498

Postad 15 maj 2021 - 17:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Är inte direkt imponerad efter att ha sett en Hegel H390 inuti. Rörigt med kablar kors och tvärs. Inte direkt genomtänkt design, och rätt billiga komponenter med tanke på prislappen.

 

edit: Bättre komponentkvalitet än NAD dock, speciellt jämfört med Classic-serien, men de är ju mycket billigare med (fortfarande inte försvarbart med skräpkomponenter dock).

 

edit: I NAD då. Inte skräp i Hegeln, bara lägre ambitionsnivå än vad man borde kunna förvänta sig för 58000kr.


Redigerat av Ageve, 15 maj 2021 - 17:34.


#3499

Postad 15 maj 2021 - 17:43

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Är inte direkt imponerad efter att ha sett en Hegel H390 inuti. Rörigt med kablar kors och tvärs. Inte direkt genomtänkt design, och rätt billiga komponenter med tanke på prislappen.

edit: Bättre komponentkvalitet än NAD dock, speciellt jämfört med Classic-serien, men de är ju mycket billigare med (fortfarande inte försvarbart med skräpkomponenter dock).

edit: I NAD då. Inte skräp i Hegeln, bara lägre ambitionsnivå än vad man borde kunna förvänta sig för 58000kr.


Har faktiskt inte riktigt tänkt på det, men ja 58k är rätt saftigt, för h390, tycker själv h190 spelar bra, speciellt i basen,😀 Hegel verkar ju ändå väldigt populära i prisklassen, man jämför oftast naim med hegel, men i de fallet tror jag mer på hegel, nad m10 ligger i ungefär samma prisklass som h190, och jag tycker hegeln är mycket bättre, visst du får mer funktioner med naden, men drivet finns inte där alls, som i hegel, tyckte även när man skruvade upp för högt att det började låta väldigt vasst, det som stör mig mest med nad är hållbarheten, hade c375bee och gick sönder efter bara 4 år, det var roligt så länge det varade

#3500

Postad 28 november 2021 - 08:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har skrivit många rader på NAD under förra sommaren sedan min NAD T778 höll i några veckor, sedan dog. 

 

NAD såldes till Lenbrook Group i slutet av 90-talet, och efter det verkar kvalitetskontrollerna upphört. Jag har haft tre receiver: NAD T773v2, NAD 754, NAD 7778. Alla dessa har haft defekta exemplar där jag fått lämna tillbaka eller byta. NAD hade under 80-talet samt tidigt 90-tal väldigt bra produkter. Vad som vanligtvis slarvas med hos NAD är nätdelar, vanligt förekommande är jordbrum, defekta strömknappar mm. Kvalitetskontrollerna är väldigt ojämna nuförtiden; mkt för att allt sätts ihop i Kina. Hifi-Klubben var väldigt tystlåtna när jag frågade efter var komponenter och allt monterades. 

 

Jag undviker öppet Hifi-Klubben idag eftersom de reducerat till snäppet ovanför Mediamarkt. Men som sagt; tråden avser Hegel, och där jag har mitt slutsteg som är kopplat till en Marantz SR8012.


Redigerat av Glidtassen, 28 november 2021 - 09:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.