Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

On wall

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 maj 2022 - 13:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
För och nackdelar.

Vad säger ni som provat båda?

Har själv sedan länge ett par SA Talent som surroundhögtalare. Innan de fick sin position i bakre övre hörnen i rummet så provade jag hur de funkade som frontar. Förvånansvärt bra måste jag säga. Det finns ju uppenbara både vinster och förluster vid olika frekvenser / våglängder.

#2

Postad 01 juni 2022 - 09:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

För och nackdelar.

Vad säger ni som provat båda?


Har själv sedan länge ett par SA Talent som surroundhögtalare. Innan de fick sin position i bakre övre hörnen i rummet så provade jag hur de funkade som frontar. Förvånansvärt bra måste jag säga. Det finns ju uppenbara både vinster och förluster vid olika frekvenser / våglängder.


Ingen som äger Vägghögtalare av lite bättre kvalitet, och vill dela med sig av sina erfarenheter?

#3

Postad 01 juni 2022 - 11:18

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Dom är som soundbars etc dvs otillräcklig volym för många ändamål. Har lyssnat på många soundbars och platta onwall "högtalare" men ingen uppfyller lågregisterkraven men som baksourround eller takhögtalare duger dom väl. Dom funkar också som närfältshögtalare med lite EQ support.

#4

Postad 01 juni 2022 - 16:22

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

Jag kan gärna dela med mig av mina erfarenheter. Jag bytte nyligen från ett par Audiovector S3 Signature  till ett par vägghängda ELAC WS 1645. Syftet var egentligen att få en lite mer möbleringsvänlig lösning till vårt inte så stora vardagsrum där jag kände att golvhögtalarna tog lite för mycket plats. Jag var ju redan från början inställd på att det rent ljudmässigt skulle bli en försämring men här gällde det att försöka hitta en bra kompromiss mellan välljud och en möbleringsvänlig lösning. 

 

Jag vågar däremot påstå att vägghögtalarna presterar riktigt bra. Det är fint och behagligt ljud men givetvis klarar dem inte hela registret lika bra som ett par golvhögtalare men med en subwoofer som komplement så låter det faktiskt väldigt bra. Nu är ju detta ett par högtalare som nya kostar ca 18000 kr/par så vissa förväntningar har man ju. 

 

I jämförelse med Audiovector S3 Signature så når de inte upp till samma kvalitet på ljudet, vilket jag såklart inte heller hade förväntat mig. I jämförelse så levererar Audiovector en bredare och djupare ljudbild med en något större närvarokänsla i musiken än vad vägghögtalarna gör. Ljudbilden är lite spretigare och man får inte till riktigt samma närvaro vid en direkt jämförelse men ändå fullt godkänt enligt mig. Nu är ju detta ett par rätt påkostade och rejäla vägghögtalare med en i förhållandevis stor lådvolym som ändå ger lite förutsättningar för ett bättre register jämfört med mindre surroundhögtalare men de är absolut ett bra alternativ till golvhögtalare tycker jag. 

 

Jag har lyssnat på för få soundbars för att ha en uppfattning om hur de står sig jämfört med sådana dock.



#5

Postad 01 juni 2022 - 16:39

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0

Är nöjda med mina Monitor Audio SoundFrame 2.

Hade Klipsch RF62 innan och visst dunkade dom på mer men var väldigt stora och "fula"



#6

Postad 01 juni 2022 - 20:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Isaac,
Tänkte främst på ”vanliga” hifihögtalare fast vägghängda.

Alexander E,
Precis den situationen jag undrar över. Har idag ett bra system med högtalare ungefär som dina, men funderar på hur det skulle funka med en riktigt bra vägghängd högtalare. Kanske t.om. aktiv.
Helt enkelt lite sugen på att ”städa upp” lite. Om det då inte kostar märkbart i ljudupplevelse vill säga.
Har en kollega som har samma vägghögtalare som du. Han är mycket nöjd men har dock ingen direkt erfarenhet av någon ”vanlig” högtalare av bättre snitt. Så din input är intressant. Jag är väl förtrogen med Audiovector, haft ett par modeller.

Mrgorgo,

Monitor Audio har jag inte kollat. Tackar för tipset.


Tack alla för er hjälp. :)

#7

Postad 01 juni 2022 - 21:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

För och nackdelar.

Vad säger ni som provat båda?

Har själv sedan länge ett par SA Talent som surroundhögtalare. Innan de fick sin position i bakre övre hörnen i rummet så provade jag hur de funkade som frontar. Förvånansvärt bra måste jag säga. Det finns ju uppenbara både vinster och förluster vid olika frekvenser / våglängder.

 

Bra topic,

 

jag var länge i hot om att behöva använda mig av vägghängda högtalare. Försökte få koll på de modeller som då fanns på marknaden. Precis som du själv har kommit till sans med gällande dess ljudliga begräsningar så saknade jag alltid tidigare ofärgad återgivning i dessa vägglådor. Däremot skickar jag en liten brasklapp. Kolla in ett märke som heter Totem. Deras toppserie Tribe III eller V. Är sjukt bra, måste upplevas själv... Svindyrt med tokbra.

 

Vänligen



#8

Postad 01 juni 2022 - 21:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Bra topic,

jag var länge i hot om att behöva använda mig av vägghängda högtalare. Försökte få koll på de modeller som då fanns på marknaden. Precis som du själv har kommit till sans med gällande dess ljudliga begräsningar så saknade jag alltid tidigare ofärgad återgivning i dessa vägglådor. Däremot skickar jag en liten brasklapp. Kolla in ett märke som heter Totem. Deras toppserie Tribe III eller V. Är sjukt bra, måste upplevas själv... Svindyrt med tokbra.

Vänligen


Älskar Totem. Drömmer fortfarande om Mani, men de kostar tyvärr minst lika mycket som de låter bra. Och gamla fina model 1…..
Supertips. Tackar ödmjukast. Låter de Totem så är pengarna helt okej. :)

#9

Postad 01 juni 2022 - 22:40

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Isaac,
Tänkte främst på ”vanliga” hifihögtalare fast vägghängda

Okej då är jag med på noterna, så det är mer som vanliga upphängda stativhögtalare? Kan ju bli riktigt bra ihop med en subbe eller två.

Redigerat av Isaac, 02 juni 2022 - 00:19.


#10

Postad 02 juni 2022 - 07:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Okej då är jag med på noterna, så det är mer som vanliga upphängda stativhögtalare? Kan ju bli riktigt bra ihop med en subbe eller två.

Ja, de är helt enkelt bara designade för uppgiften att hänga på en vägg. Basport framåt eller sluten, ofta special element med grundare mått osv. De har fördelen av att utnyttja väggen som del av konstruktionen. Inga förluster av bakåtstålad energi alltså. Men också nackdelar av samma skäl.
PLM73,

Såg nu att det var 27000 styck! 🥴🥵
Det var ju förstås lite väl häftigt.

Redigerat av laddie15, 02 juni 2022 - 07:28.


#11

Postad 04 juni 2022 - 14:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vad om ML Motion SLM
Audiovector Onwall super
KEF har onwall vet ej om det passar in i din budget. Är två serier en som motsvarar R och en som är som Reference serien.
Sonos faber Sonetto wall

#12

Postad 05 juni 2022 - 09:16

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Utan att någon egen erfarenhet så har DLS Flatbox fått bra kritik vad jag minns. Och på den lägre sidan av prisskalan.



#13

Postad 14 juni 2022 - 12:28

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Utan att någon egen erfarenhet så har DLS Flatbox fått bra kritik vad jag minns. Och på den lägre sidan av prisskalan.

 

jag kör DLS flatbox large till bio LCR, funkar toppen. Riktigt fint ljud och bra med tryck om man så vill. Har inte ens en subwoofer och det räcker till för det mesta. Även om jag förmodligen kommer komplettera med det framöver.



#14

Postad 14 juni 2022 - 15:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ja, de är helt enkelt bara designade för uppgiften att hänga på en vägg. Basport framåt eller sluten, ofta special element med grundare mått osv. De har fördelen av att utnyttja väggen som del av konstruktionen. Inga förluster av bakåtstålad energi alltså. Men också nackdelar av samma skäl.
PLM73,

Såg nu att det var 27000 styck!
Det var ju förstås lite väl häftigt.

En stor nackdel med vägghängda högtalare är att dom inte går speciellt lågt i frekvens.
Och jag har aldrig förstått att lägga F3 vid 80hz, precis där man delar med BM.

Men man slipper bygga baffelvägg vilket kostar en del.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.