Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver hjälp att bestämma mig

6 svar till detta ämne Högtalare Surround 7.1 5.1 Sonos Subwoofer
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 november 2018 - 21:21

Unregisterede737e141
  • Unregisterede737e141
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har ett gammalt 5.1 system som jag gärna skulle vilja uppgradera, hade tänkt lägga ca 3-7 k i månaden i några månader framåt. Farsan har en Sonos playbar i vardagsrummet som vi e väldigt nöjda med och skulle kanske kunna tänka mig ett 5.1 Sonos system, men vad finns det för andra alternativ, skulle gärna skaffa mig ett 7.1 system då jag skulle kunna återanvända mina frontar till sido surround eller vad det heter. Skulle även gärna vilja ha en riktigt bra bas som är hög men ändå väldigt tydlig, gärna på Sonos nivå eller högre. Skulle uppskatta hjälp att bestämma mig då jag inte kan jättemycket när det kommer till hifi osv. Mvh

#2

Postad 04 november 2018 - 21:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Sonos styrka är främst enkel streaming av diverse tjänster paketerat i ett relativt litet och stilrent format. Ljudkvaliteten är inte en av deras styrkor, speciellt inte i basområdet.

 

För pengarna kan du få ett betydligt kompetentare system om du väljer en traditionell konfiguration med receiver + trådanslutna högtalare + aktiv subwoofer.



#3

Postad 05 november 2018 - 08:31

Unregisterede737e141
  • Unregisterede737e141
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Skull du kunna ge mig några exempel på vad jag kan få för ca 15-20

#4

Postad 05 november 2018 - 10:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Det är jag nog inte rätt person att göra. Det var rätt många år sedan jag köpte mitt nuvarande system så jag har inte koll på vad som är aktuellt idag. Jag brukar bara sätta mig in i aktuella modeller när det är dags att uppgradera.

 

För 20.000:- får du en playbar, 2 ettor, och en sub om du köper sonos. Det ger inget imponerande ljud för de pengarna. Subwoofern rullar exempelvis av redan vid 50Hz vilket inte är någon vidare prestation av en subwoofer för 8.000:-. Play 1 och playbar har inte kapacitet att ta hand om topparna i en film på ett bra sätt.

 

Sonos styrka ligger som sagt inte i ljudkvalitet (eller kvantitet heller för den delen). De är det perfekta valet om man vill ha diskreta högtalare med hyfsat ljud som är simpla att använda och installera. Jag har själv två ettor och en trea och är nöjd med dem. Jag har två i köket och en i gillesstugan. Till seriös musiklyssning eller film skulle jag inte valt dem.

 

Hoppas någon som är lite mer insatt i aktuella system ser tråden och kan ge dig lite förslag på alternativ.



#5

Postad 05 november 2018 - 11:21

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Tycker man betalar för mycket för vad sonos ger idag. För samma peng får du bättre grejor eller för billigare peng samma kvalitet. Så frågan är vad vill du ha billigare eller bättre?

 

Lite exempel på system och deras plus:

Heos deras av-förstärkare (5:1) med trådlösa bakhögtalare

bluesound MQA om det är intressant

musicast av Yamaha även de har bra av-förstärkare.

Linkplay. billiga multirum produkter som många tillverkare stödjer tex audio pro c-serie. Finns även att köpa på Ullared (champion). stöd för alexa. Dock dåligt med ljudlimpor och förstärkare.

qualcomm allplay. billiga multirum produkter. Tror inte det finns röststyrning. Här finns ljudlimpor stereo förstärkare. mm. ljudlimpa 5:1 med trådlös sub och bakhögtalar: panasonic all70t. Magnat scb 1000 Ljudlimpa med trådlös 10" sub. Kan meddela att det är enkelt och stabilt då jag och min bror kör allplay.



#6

Postad 05 november 2018 - 12:10

Kristofer Alexis
  • Kristofer Alexis
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Behövs inte stöd för multiroom så känns väl Sonos osv helt onödiga? Jag antar att de flesta receivers idag har stöd för t.ex. Spotify Connect, löses ju lätt annars med en Chromecast.

 

Vad ska systemet användas till, mest film? Ska det vara golvhögtalare eller stativare, eller kanske onwall?

 

Om man ske ge lite generella tips så är mina erfarenheter att XTZ gör prisvärda produkter, såväl högtalare som subwoofers. Deras (Fyndbörsen) service är dessutom grymt bra.

 

För närvarande kör jag Klipsch RP-160M som frontar, och tycker de gör ett mycket bra jobb. Nu är det i princip enbart film, men där tycker jag de passar bra. Enligt en tidigare säljare på HBB så är hela Klipsch:s RP-serie en mycket prisvärd serie för hemmabio.



#7

Postad 05 november 2018 - 18:33

Unregisterede737e141
  • Unregisterede737e141
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Är främst ute efter bra kvalité och kan lägga runt 20, mutliroom osv spelar ingen roll och vill gärna ha bra kvalité med ordentligt med (bra) bas. Gärna även 7.1 då jag skulle kunna använda mina nuvarande frontar som surround på sidorna




Även taggad med Högtalare, Surround, 7.1, 5.1, Sonos, Subwoofer

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.