Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

QLN. 604MKII Kommentarer! INKÖPTA! ! ! !

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 08 juni 2007 - 18:49

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Hmmm...intressant.
Var in å kollade på 604mkII 5.1 paketet på Hifikit i Sthlm, endast 7995 kr i ek utförande, blev dock endast en snabblyssning, men som sagt, jag är lite sugen på dessa. Det bästa vore ju att utvärdera dessa i hemmamiljö, ska först ta en sväng till Hifikit igen med några favorit cd's i handen för en längre provlyssning...sen får ni veta hur det gått.


****** Hifikit tar 4995 paret 604mkII ek-vinyl utförande, smoke metallic fortfarande 6995:-


Utförandet i Smoke metallic ska enligt Hifikit sänkas, dock ej klart för mig om det gäller alla i MKII serien och hur mkt .

Redigerat av Unregistered70607b32, 24 juni 2007 - 14:38.


#52

Postad 27 juli 2007 - 19:10

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Nu har jag precis fått upp 5.1 paketet, dock inte optimerat uppställningen ännu. Låter bra och detaljerat jämfört med mina gamla JAMO Concert II stativare. Klart nöjd med köpet och priset hos Hifikit var ju inte helt fel heller :-D

#53

Postad 24 augusti 2007 - 12:56

scenic
  • scenic
  • Beroende

  • 1 066 inlägg
  • 0
Har nån vägt 604:orna?

Mina väger "bara 26.7kg styck!......står att det ska väga 33kg...

#54

Postad 24 augusti 2007 - 13:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
CW-syndromet?

#55

Postad 07 februari 2008 - 13:40

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Har nån vägt 604:orna?

Mina väger "bara 26.7kg styck!......står att det ska väga 33kg...

Ja det stämmer jag vägde Qln 604MKII 26kg, men var har 7kg tagi vägen, har dom bantat högtalaren???
Man kan ju undra hur dom väger högtalaren? Jag ser ingen vinst med att fläska på vikten i faktabladet 33kg/st.
Nu har jag köpt mitt par Qln 604MKII på hifikit i Stockholm. Fantastisk hur bra dom låter, driver högtalaren med en Marantz SR7001. Om man spelar lågt eller drar på så hänger högtalaren med. Jag har testat många högtalare och lyssnat på det mästa och för under 4000:- får man inte i närheten. Om man vill ha något bättre högtalare så kostar det nästan 10 000:- typ "Monitor Audio RS6". eller mer.
Jag har sen tidigare en sub och tillsammans med Qln 604MKII så låter teckno rätt bra. Bäst fungerar högtalaren med kvalitetsmusik typ klassiskt piano och jazz. (kvalitet musik/finmusik är pesonligt)
Nu är jag en som hälst lysnar på LP-skivor på grund av ljudkaliten. För i tiden på 70-80-talet hette det HIFI (=hög naturtrogenhet på svenska).
När CD-Skivan kom så försvan begräppet HIFI. Tackar för det, digitaljudet blir nog aldrig naturtroget. ny heter det "dts", "thx" osv..
I dag lyssnar man mest på telefoner eller rena mp3-spelare med lurar i örorna.
Mitt råd passa på och fynda medans "Qln 604MKII" fortfarande säljs i butik för under 4000:-.
Qln 604MKII är ingen paryhögtalare direkt men visst kan man spela högt. Till Bioljud är dom helt rätt tillsamans med en sub och center-&bakhögtalare. Men som sakt var så har jag bara haft högtalaren i tre dar men jag anser dom är prisvärda och man kan lägga melanskilnaden på något annat. Är det någon som har erfarenhet av rörslutsteg till Qln 604MKII??

#56

Postad 07 februari 2008 - 14:18

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jag har testat många högtalare och lyssnat på det mästa och för under 4000:- får man inte i närheten. Om man vill ha något bättre högtalare så kostar det nästan 10 000:- typ "Monitor Audio RS6". eller mer.

Intressant. Vilka har du jämfört med kring 4' och vilka var näst bäst och på tredje plats. Vilka skillnader var det?
Konstigt att 604orna testats mot andra kring 7-10' och fått "ljumma" betyg. Vilka i prisklassen tycker du de slår?

För i tiden på 70-80-talet hette det HIFI (=hög naturtrogenhet på svenska).
När CD-Skivan kom så försvan begräppet HIFI. Tackar för det, digitaljudet blir nog aldrig naturtroget. ny heter det "dts", "thx" osv..

hifi lever kvar ... til och med i mitt nick. :( Köper man rätt cd så finns det dessutom en hel del bra.
Vad kör du för svarv, pickup och stärk till?

#57

Postad 11 februari 2008 - 22:41

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Drar upp denna tråd i och med att även jag funderar över ett par av 604MKII-golvarna.

Läste just det test i Hifi&Musik som omnämns ovan... Anledningen till att de inte ens kom trea i testet förutom på en av testarnas lista, var på grund av en ibland "rörig ljudbild".

Vilket irriterar mig lite, eftersom de just nu kostar som minst ~ 1.500 mer än AP Black Diamond v2.


Så det lär bli ett par BD v.2 för undertecknad trots allt, såvida inte något högintressant dyker upp på begmarknade inom syn(hör?)håll.


Olof

<{POST_SNAPBACK}>


Den "röriga" ljudbilden kan man ganska lätt få ordning på genom att jobba med "toe in". Bara att testa sig fram. Jag har mina i princip riktade innåt rakt mot lyssningsplatsen, då lever de upp. Helt enkelt grymma högtalare.

Jag håller med, Jag får en grym ljudbild sångare står i rumet helt otroligt. Fast jag fuskar lite jag använder en Sub för att få bättre närvaro. Grymnt ljud. Så mitt tips köp en sub till eller två vid varje högtalare och spara ".1" högtalaren till bioefekter.

#58

Postad 11 februari 2008 - 23:26

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Jag har testat många högtalare och lyssnat på det mästa och för under 4000:- får man inte i närheten. Om man vill ha något bättre högtalare så kostar det nästan 10 000:- typ "Monitor Audio RS6". eller mer.

Intressant. Vilka har du jämfört med kring 4' och vilka var näst bäst och på tredje plats. Vilka skillnader var det?
Konstigt att 604orna testats mot andra kring 7-10' och fått "ljumma" betyg. Vilka i prisklassen tycker du de slår?

För i tiden på 70-80-talet hette det HIFI (=hög naturtrogenhet på svenska).
När CD-Skivan kom så försvan begräppet HIFI. Tackar för det, digitaljudet blir nog aldrig naturtroget. ny heter det "dts", "thx" osv..

hifi lever kvar ... til och med i mitt nick. :) Köper man rätt cd så finns det dessutom en hel del bra.
Vad kör du för svarv, pickup och stärk till?

Jag tycker inte det är så konstigt att man testar Qln 604 med högtalare i 7'-klassen
för det är i den divitionen qln 604MKII spelar, fast dom kostar under 3,5'.
Svarvern du frågade efter är en Thorens TD 321 med en Riga tornarm med 3 olika slipade nålar.
Jag köpte en LP på mässan i går vilket ljud, i mitt fall spelar inte artistens namn någon större roll.
Bara det låter naturtroget och vakert med fina harmonier.
På mässan i går var dom flera utställare som spelade på LP och på CD.
LP var det naturtrognaste ljudet, anser jag fortfarande. Vi som lever får vänta på BR-skivan :P
Kan du/(eller någon annan) ge exempel på extremt bra inspelade CD skivor (2.0) som är värda att köpa. Inte SACD
Jag efter frågar bättre inspelade än "DIRE STRAITS - BROTHERS IN ARMS" & "DIRE STRAITS - LOVE OVER GOLD"
Får du chanse och lyssna på Qln 604 MK II och en kvalitets-LP med en bra förstärkare i ett bra anpassat
lysningsrum då är du nära verkligheten, anser jag. Qln 604 är nästa i bland lite för ditaljrik.
Plaserar man högtalaren lite fel kan man få en rörig ljudbild. Qln saknar tryck i basen men det finns hjälp,
jag har testat med en Proson Sub 10 och fått mycket mer ur högtalarna. Ett tips köp Qln sub 82 under
rådande kapanjen för halva priset.
Snart går dom upp och kommer kanse att kösta över 4' på grund av att arbetskosnaden har stigit sen dom tillverkade högtalaren senast.

Redigerat av Mr_x, 11 februari 2008 - 23:29.


#59

Postad 12 februari 2008 - 09:36

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jag tycker inte det är så konstigt att man testar Qln 604 med högtalare i 7'-klassen
för det är i den divitionen qln 604MKII spelar, fast dom kostar under 3,5'.

Som sagt - vilka högtalare är det då du tänker på?

Svarvern du frågade efter är en Thorens TD 321 med en Riga tornarm med 3 olika slipade nålar.

Aha. Thorens har man ju suktat efter i sina dagar även om jag inet är inlästa på de olika modellerna. Vad är det för skillnad på nålarna? Vad har du för phonostärk?

Kan du/(eller någon annan) ge exempel på extremt bra inspelade CD skivor (2.0) som är värda att köpa. Inte SACD

Det finns ju hela trådar om det. :) Själv är jag svag för de olika Opus 3 släppen och gillar det mesta av deras Eric Bibb och Tiny Island. Bra inspelningar enl mig.

Får du chanse och lyssna på Qln 604 MK II och en kvalitets-LP med en bra förstärkare i ett bra anpassat
lysningsrum då är du nära verkligheten, anser jag.

Till skillnad från vilka högtalare? :P

Snart går dom upp och kommer kanse att kösta över 4' på grund av att arbetskosnaden har stigit sen dom tillverkade högtalaren senast.

Hur menar du?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.