Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital Sverige - Feedback, information, nyheter och frågor

7239 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 april 2020 - 15:26

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Alldeles utmärkt, med reservation för att boxarna ju är rätt till åren nu. Hårddisken har väl passerat sin beräknade livslängd och det kan nog finnas andra delar också av elektroniken som börjar visa ålderstecken. Elektronik för konsumentmarknad konstrueras inte med tanke på lång livslängd först, så lite av en chansning blir det.
Canal Digital har ju krånglat till det från sin sida sedan bytet av EPG-data, vilket drabbar denna box på lite annat sätt än OnePlace bl a genom att man strypt tillgången till utökad EPG-information, men serieinspelningar fungerar numer relativt väl.
Håller med om att det är en jäkla bra box och rapporterna om OnePlace gör mig inte lockad att byta ner mig.

Tråkigt det där med epgn. Om jag har förstått det rätt så har adb boxarna och smart boxen bara epg i ca 6-8 timmar framåt medans på oneplacen så har man 8 dagar? i så falla så är det bättre att ha kvar oneplace boxen för epg är ju väldigt viktigt att ha i en inspelningsbar box. 

Och självklart så får man ha åldern på hårdvaran i åtanke. Boxen fyller 9 år nu i höst.

Postad 04 april 2020 - 16:57

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 195 inlägg
  • 0

Tråkigt det där med epgn. Om jag har förstått det rätt så har adb boxarna och smart boxen bara epg i ca 6-8 timmar framåt medans på oneplacen så har man 8 dagar?

Du har EPG ca en vecka framåt på ADB-boxen, men bara minimal information om programmen, allt du får är typ "Svensk dokumentär från 2019". Mer utförlig information om programmen sträcker sig ungefär 8 timmar framåt, så sitter man på morgon och undrar om ett program på kvällen är värt att spela in så får man tji. Ett fullkomligt obegripligt beslut från CDs sida.

Postad 05 april 2020 - 08:01

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Du har EPG ca en vecka framåt på ADB-boxen, men bara minimal information om programmen, allt du får är typ "Svensk dokumentär från 2019". Mer utförlig information om programmen sträcker sig ungefär 8 timmar framåt, så sitter man på morgon och undrar om ett program på kvällen är värt att spela in så får man tji. Ett fullkomligt obegripligt beslut från CDs sida.

Det var ju inte så farligt. Har för mej att det var så när jag hade canal digital för ett antal år sen, om det var med adb eller sagem boxen mins jag inte. 

Så jag fortsätter hålla koll på begagnat marknaden.

Postad 06 april 2020 - 06:53

Lundis61
  • Lundis61
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ställ er på SF-kanalen någon minut så har ni nog en veckas EPG.

Postad 06 april 2020 - 08:34

Legion
  • Legion
  • Forumräv

• 972 inlägg
  • 0

Ställ er på SF-kanalen någon minut så har ni nog en veckas EPG.

Intressant, förklara gärna mer ingående?

Postad 06 april 2020 - 20:47

angelsevov
  • angelsevov
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 1

Intressant, förklara gärna mer ingående?

”EIT Schedule” som är utsändningen av data till den Elektroniska ProgramGuiden (EPG) sker på transponder C03 11247 V 24500 7/8 DVB-S där även SF Kanalen finns. Det går att uppdatera EPG:n även på de andra kanalerna som är på samma transpodern (TV4 Guld, TV4 Film, TV4 Fakta, C More Sport HD 2, Horse & Country TV och Auto Motor und Sport). Det är därför EPG:n krånglar aldrig på andra enheter. ( på en TV med modul, en E2 baserat mottagare, eller på CDs gamla boxar)

Redigerat av angelsevov, 06 april 2020 - 21:14.

Postad 07 april 2020 - 05:41

Legion
  • Legion
  • Forumräv

• 972 inlägg
  • 0
Ok, testade igår kväll och det gjorde ingen skillnad. Fortfarande 8 timmar utökad epg precis som CD säger att det ska vara.
Det vore kul att hör vad Niklas säger om att det var full vecko-epg i förra veckan?

Postad 07 april 2020 - 11:57

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Ok, testade igår kväll och det gjorde ingen skillnad. Fortfarande 8 timmar utökad epg precis som CD säger att det ska vara.
Det vore kul att hör vad Niklas säger om att det var full vecko-epg i förra veckan?

Hej

Det pågår just nu flera diskussioner om EPG´n så försöker förtydliga

- Vi har sju dagar EPG i alla våra boxar.

- Vi har just nu endast åtta timmar utökat EPG information på våra boxar som endast tar in EPG över satellit.

Vi kan inte ha mer än åtta timmar just nu eftersom det påverkar äldre boxar negativt och att det tar längre tid att uppdatera befintlig data när det sker förändringar i EPG´n. 

Boxar som tar in EPG över satellit hämtar EPG data från transponder C03 där tex SF Kanalen ligger, men du får ingen mer EPG än du redan har genom att stå på SF Kanalen. 

Mvh

Niklas

Postad 07 april 2020 - 12:37

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 195 inlägg
  • 0
Vi kan inte ha mer än åtta timmar just nu eftersom det påverkar äldre boxar negativt och att det tar längre tid att uppdatera befintlig data när det sker förändringar i EPG´n.

Jag har naturligtvis inte kollat hur marknadens alla boxar klarar utökad EPG för längre intervall, men om nu några boxar har problem borde de ju rimligen kraschat till höger och vänster under den period ni levererade en hel veckas utökad EPG. Det här fortgick ändå under ett antal dagar (veckor?) innan du blev varse om saken via detta forum, så tydligen var ni inte nerringda av förtvivlade kunder.

Och att gränsen skulle gå vid just åtta timmar är helt enkelt inte sant. Innan bytet av EPG-leverantör sträckte sig den utökade informationen betydligt längre än så (ett dygn?). De äldre boxar du hänvisar till måste ju funnits med redan då och klarade uppenbarligen av mängden data.

Att det fördröjer uppdateringar av EPG vid förändringar är säkert sant, men argumentet faller på att er EPG ändå aldrig uppdateras när tablån förändras. Enkelt att jämföra med EPG för marknätet när man har det i samma box.

Postad 07 april 2020 - 12:55

Legion
  • Legion
  • Forumräv

• 972 inlägg
  • 0
Jag håller med, det finns ingen rimlighet att 8-tim begränsning skulle ha med äldre boxar att göra då de klarade av betydligt mer epg-data innan ert olycksaliga byte av epg-leverantör.
Snälla, släpp EPGn lös så får vi väl se vad som händer🙏

Postad 09 april 2020 - 10:20

zobar
  • zobar
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Hej.

Är själv CD-kund sedan länge och är in och kikar titt som tätt i denna tråd. Har sökt och tror jag förstått rätt, men kollar för säkerhets skull med er kunniga.

Måste man ha en HD-modul om man ska kolla på de parade kanalerna typ sportkanalen etc, i annan än "originalbox"?

mvh

zobar

Postad 09 april 2020 - 10:26

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0

Ja du behöver en CA-Modul då.

Postad 09 april 2020 - 10:34

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 151 inlägg
  • 0

Hej.

Är själv CD-kund sedan länge och är in och kikar titt som tätt i denna tråd. Har sökt och tror jag förstått rätt, men kollar för säkerhets skull med er kunniga.

Måste man ha en HD-modul om man ska kolla på de parade kanalerna typ sportkanalen etc, i annan än "originalbox"?

mvh

zobar

Du behöver en HD-CA-modul som är pairad för att det ska fungera. Men just nu verkar de ha pausat pairingen när jag kollade med en gammal ej pairad CA-modul.

Postad 09 april 2020 - 11:56

zobar
  • zobar
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Ok då har jag uppfattat korrekt. En fråga till när vi ändå är igång.
Om jag införskaffar modulen, sätter in den och kortet i min original CD-box så det pairas, kan jag sen köra det i min vu+solo som jag använder i vanliga fall och det funkar? Alltså sportkanalen etc.
Tack för hjälp så länge!

Postad 09 april 2020 - 12:10

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Ok då har jag uppfattat korrekt. En fråga till när vi ändå är igång.
Om jag införskaffar modulen, sätter in den och kortet i min original CD-box så det pairas, kan jag sen köra det i min vu+solo som jag använder i vanliga fall och det funkar? Alltså sportkanalen etc.
Tack för hjälp så länge!

Hej

Kortet pairas till modulen, så om du köper en modul av oss så räcker det att stoppa in modul och kort i din vu+ box sedan är det bara att tuta och köra.

Mvh

Niklas

Postad 09 april 2020 - 12:17

zobar
  • zobar
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Hej

Kortet pairas till modulen, så om du köper en modul av oss så räcker det att stoppa in modul och kort i din vu+ box sedan är det bara att tuta och köra.

Mvh
Niklas

Hej Niklas,

Tack för snabbt och bra svar. Finns det ngt bra pris på modulen just nu?

Mvh zobar

Postad 09 april 2020 - 12:21

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Hej Niklas,

Tack för snabbt och bra svar. Finns det ngt bra pris på modulen just nu?

Mvh zobar

Hej

Priset för en modul är 499:- 

Bara att kontakta kundservice om du är intresserad och vill beställa, eller skicka PM under dagen här. 

Mvh

Niklas

Postad 28 april 2020 - 12:09

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 1

Hej

Det är nu beslutat att vi inte kommer ta betalt för sportkanalerna under maj.

Ni kan läsa mer här

https://www.canaldig...se/kundservice/

Hoppas ni alla mår bra!

Mvh

Niklas

Postad 28 april 2020 - 19:58

Boxman81
  • Boxman81
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hade man vetat att ni inte skulle ta betalt för cmore premium så hade man ju inte sagt upp   :unsure:  så nu får man betala 499kr X2 

Postad 28 april 2020 - 20:32

Svenna72
  • Svenna72
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Hade man vetat att ni inte skulle ta betalt för cmore premium så hade man ju inte sagt upp   :unsure:  så nu får man betala 499kr X2 

Så gjorde jag med, men vissa saker på Cmore hade man velat se nu...

Postad 28 april 2020 - 21:36

Göken99
  • Göken99
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Åja, dom tar fortfarande betalt för C More Premium. 149 spänn i månaden. Man slipper bara betala för sportdelen som ändå inte innehåller livesport! :) 

Så man betalar 149:- motsvarande CMore standard, känns väl inte som du missat så mycket?

Postad 29 april 2020 - 06:31

Boxman81
  • Boxman81
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Åja, dom tar fortfarande betalt för C More Premium. 149 spänn i månaden. Man slipper bara betala för sportdelen som ändå inte innehåller livesport! :)

Så man betalar 149:- motsvarande CMore standard, känns väl inte som du missat så mycket?

Jo men dom tar ju ändå 499 kr när man beställer paketet tykcer dom borde ändra priset där iaf   :rolleyes:

Postad 30 april 2020 - 19:08

boborg
  • boborg
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 2

Då kommer det att hända. Canal Digital +Viasat https://digitalt.tv/...godkendt-af-eu/

Redigerat av boborg, 30 april 2020 - 19:08.

Postad 30 april 2020 - 22:45

angelsevov
  • angelsevov
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Då kommer det att hända. Canal Digital +Viasat https://digitalt.tv/...godkendt-af-eu/

Vilket sammanträffande :) , idag har Telenorsat aktiverat simulcrypt (Conax och NDS Videoguard) på alla CD s transpondrar och kanaler. 

Postad 06 maj 2020 - 11:34

Legion
  • Legion
  • Forumräv

• 972 inlägg
  • 2
Canal digital + Viasat = Allente

Eftersom det i detta forumet nästan helt saknas klagotrådar om viasat kan man ju hoppas på följande drömscenario:
Canal digitals utbud och viasats teknikavdelning😉👍

Redigerat av Legion, 06 maj 2020 - 11:34.

Postad 06 maj 2020 - 21:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 0

Eftersom det i detta forumet nästan helt saknas klagotrådar om viasat kan man ju hoppas på följande drömscenario:
Canal digitals utbud och viasats teknikavdelning

Ja om man vill bli låst till efter Viasats tycke om vilka TV apparater eller boxar man ska kunna använda.

Redigerat av Leatherface, 06 maj 2020 - 21:28.

Postad 07 maj 2020 - 14:55

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 603 inlägg
  • 0

Canal digitals utbud och viasats teknikavdelning

Meningen med sammangåendet, är att Viasat skall koncentrera sig på streaming och canal digital på linjär tv. Så var det i alla fall sagt i oktober när de gick ut med det

Postad 08 maj 2020 - 10:25

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 385 inlägg
  • 0

Bytte från HBO nordic (pga uselt tekniskt) till att ha HBO via CD. Enda sättet att kolla är att casta till min Chromecast gen 3. Precis som med HBO så får man bara 2.0, precis som med HBO’s app (även när jag valde 5.1). Nåväl. Fortfarande två problem. 

1. jämfört med allt annat jag castar från Canal Digitals app är volymen på allt från HBO extremt mycket lägre. Ligger på db-40/36 när jag ser program från andra kanalhus. På HBO db-25

2. Textningen på Westworld sista avsnittet (se bild)

Bifogad fil(er)

Postad 08 maj 2020 - 12:07

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Bytte från HBO nordic (pga uselt tekniskt) till att ha HBO via CD. Enda sättet att kolla är att casta till min Chromecast gen 3. Precis som med HBO så får man bara 2.0, precis som med HBO’s app (även när jag valde 5.1). Nåväl. Fortfarande två problem. 

1. jämfört med allt annat jag castar från Canal Digitals app är volymen på allt från HBO extremt mycket lägre. Ligger på db-40/36 när jag ser program från andra kanalhus. På HBO db-25

2. Textningen på Westworld sista avsnittet (se bild)

Hej

Ljudet är lägre på HBO pga hur de komprimerar ljudet. Problemet med textningen på chromecast blev löst idag ca 13:00 så allt ska fungera nu.

Mvh

Niklas

Redigerat av Canal Digital Sverige, 08 maj 2020 - 12:09.

Postad 09 maj 2020 - 18:01

storbacken29
  • storbacken29
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

På tal om ljudet

Varför är TV3(i viss mån även Tv6 o TV8) så mycket högre volym på ljudet än alla andra kanaler

och nu har man ju börjat att höja ljudet när reklamen sänds

Som hörselskadad  så är det inte bra bra med dessa ljud chocker

Sven Åke

Postad 10 maj 2020 - 01:04

Askungen
  • Askungen
  • Veteran

• 2 229 inlägg
  • 0

Håller med ovan. Nyhetern på 4:an eller ”efter fem” så får man vrida på som fan sen kommer reklamavbrottet och då är det idiothögt ljud.Verkligen annoying! Ni som leverantör kan kontakta och framföra detta å era kunders vägnar. Det är ändå er vi betalar till.

Postad 10 maj 2020 - 13:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 1

Håller med ovan. Nyhetern på 4:an eller ”efter fem” så får man vrida på som fan sen kommer reklamavbrottet och då är det idiothögt ljud.Verkligen annoying! Ni som leverantör kan kontakta och framföra detta å era kunders vägnar. Det är ändå er vi betalar till.

Detta är ett problem som har diskuterats sen 90 talet.

Postad 10 maj 2020 - 15:23

Svenna72
  • Svenna72
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Detta är ett problem som har diskuterats sen 90 talet.

Och dom höjer inte volymen, bara mängden ljud. Att höja volymen är olagligt, men loudness får man skruva på...

Postad 12 maj 2020 - 07:00

storbacken29
  • storbacken29
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Och dom höjer inte volymen, bara mängden ljud. Att höja volymen är olagligt, men loudness får man skruva på...

så om man tar en Db mätare så är det ingen skillnad ?

Kolla Viasat motors klipp på viafree där höjer man ljudet rejält

har du någon referens "olagligt"

Sven Åke

Postad 12 maj 2020 - 08:43

Svenna72
  • Svenna72
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

så om man tar en Db mätare så är det ingen skillnad ?

Kolla Viasat motors klipp på viafree där höjer man ljudet rejält

har du någon referens "olagligt"

Sven Åke

http://www.mestmotor...

Postad 13 maj 2020 - 12:57

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Hej

Jag ska lyfta detta med min kontaktperson på TV4. Tyvärr är det inget vi kan styra från vår sida.

Mvh

Niklas

Postad 13 maj 2020 - 14:20

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 1

Hej

Jag ska lyfta detta med min kontaktperson på TV4. Tyvärr är det inget vi kan styra från vår sida.

Mvh

Niklas

Hej

Jag har pratat med TV4 och de kommer undersöka saken. 

Uppdatering

TV4 har återkopplat att felet är lokaliserat och åtgärdat.

Mvh

Niklas

Redigerat av Canal Digital Sverige, 13 maj 2020 - 15:54.

Postad 14 maj 2020 - 09:37

pebjn
  • pebjn
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hej!

Bra och snabbt agerat gällande "ljudproblemen" på 4:an Niklas!

Mvh

Björn

Postad 20 maj 2020 - 20:09

Boxman81
  • Boxman81
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Epg på viasat filmhits / Action visar samma info/film

Postad 20 maj 2020 - 20:24

storbacken29
  • storbacken29
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

EPG för Viasat motor var INTE uppdaterad för racet Inatt

från Nascar.com

NASCAR officials have moved up the start time for Tuesday’s NASCAR Xfinity Series race at Darlington Raceway to 6 p.m. ET because of the potential for inclement weather.

Originally slated for 8 p.m. ET, the Toyota 200

inga ändringar i EPG'n

nu blev det ju inget race pga regn

detta är något som man gör regelbundet på Nascar

att man startar tidigare om så man kan få in ett helt race

Jag tror inte det har hjälpt med att se från början funktionen

och den fungerar väl inte när man spelar in eller hur?

Sven Åke

Edit

ser nu att detsamma sak i ikväll igen

från nascar.com

NASCAR officials have moved up the start time for Wednesday’s NASCAR Cup Series Toyota 500 at Darlington Raceway to 6 p.m. ET. The change was made due to forecasted inclement weather.

Originally slated for 7:30 p.m. ET, the Toyota 500

så då får vi se vad som kommer med

Sven Åke

Redigerat av storbacken29, 20 maj 2020 - 21:37.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.