Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

24 Volt, Arbetsbelysning

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 maj 2009 - 09:56

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte höra efter om det är någon som har koll på 24 V belysning. Jag är ute efter ett kit med transformator, kablage och 2-4 arbetslampor. Har dålig koll på vilka fabrikat som är att lita på, ska både vara driftssäkra och tåla hårda tag i otrevliga miljöer.

Användningsområdet är vid arbeten i diverse tankar ombord på ett fartyg, så hög IP klassning samt EX är att föredra. Inte för att det är så mycket maskiner eller verktyg med detta, men här finns lite för mycket kunskap i forumet för att inte höra vad det finns för tankar och åsikter. Som det är nu blir jag livrädd när jag ser hur dom jobbar med vanliga bygglampor i tankar där det spolas med vatten osv.

#2

Postad 21 maj 2009 - 16:05

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
24 volt,EX-klassad,det låter som en rättså smal produktkategori.
Om du inte får svar här så skulle jag råda dig att gå in på:byggahus.se,dom har ett verktygsforum med mkt kompetens.

#3

Postad 22 maj 2009 - 06:24

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

24 volt,EX-klassad,det låter som en rättså smal produktkategori.
Om du inte får svar här så skulle jag råda dig att gå in på:byggahus.se,dom har ett verktygsforum med mkt kompetens.



Det kan tom vara så att det är en så smal produktkategori att den inte finns kom jag på. Klarar mig utan det med om jag ska vara riktigt ärlig, det är sällan vi har explosiv atmosfär och skulle det någongång bli en sån situation så får vi ventilera mera innan vi gör något.
Tackar för tipset om byggahus.se, ska kolla lite där med...

#4

Postad 15 september 2009 - 21:34

Pistolen
  • Pistolen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Om du skall arbeta i tankar så måste du ha en SELV/PELV trafo.
Kolla denna länk : http://www.inter-don.se/
När man arbetar i utrymmen där man är "direktjordad" så måste man ha en sådan.
Vet inte din arbetsgivare om detta det är direkt livsfarligt att dra in skarvsladdar till belysning osv.
Tyvärr fuskas det en hel del med detta och så länge alla grejor håller sin IP klass är detta inget problem men det räcker med väldigt liten skada på exempelvis en kabel för att hela objektet skall bli spänningsförande.

Glöm det där med att köpa något skräp på conrad och tillverka själv det finns riktig utrustning att handla dock är detta ganska dyra saker. Men med tanke på vad följderna kan bli så är det en billig livförsäkring.

#5

Postad 16 september 2009 - 00:40

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Tackar för infon, måste säga att jag lite glömt bort denna tråden.
Som det ser ut just nu så väntar jag fortfarande på min belysning, har inte världens snabbaste inköpsavdelning och så har jag kastat in lite grus i deras långsamt malande kugghjul då och då.
Dom hittade precis vad jag behövde, tyckte det såg jättebra ut fram tills jag kollade priset... Tyvärr har man ju visst ansvar för att budgeten inte ska spräckas alldeles för mycket, och när man får ett pris på ett par lampor med transformator på 29k Singapore dollar så kan man inte göra annat än att stoppa leveransen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.