Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför görs inga tv med dubbla tuners längre ?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 mars 2013 - 02:17

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Varför görs det inga tv med dubbla tuners längre som för några år sen ?

Hade varit skönt att spela in ett program och titta på ett annat med TVns inspelningsfunktion.
Vet att det finns boxar med dubbla tuners men skulle gärna ha det på tvn med den inbyggda modulen.

#2

Postad 25 mars 2013 - 07:05

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Begränsningen är att cam-modulen (den man stoppar programkortet i, och sen sticker in hela paketet i tvn) är begränsad till att bara koda av en kanal åt gången. En tv med dubbla mottagare skulle således begränsas till att enbart visa två kanaler samtidigt om minst en av kanalerna är okodad. Eftersom de flesta kanaler idag är betalkanaler, blir nyttan av att ha två mottagare noll och inget folk vill betala för. Dessutom är det svårt att förklara varför det finns en så korkad begränsning, så enklare att låta bli att göra sådana tvapparater.

Även om det skulle finnas tvapparater med dubbla mottagare, där man skulle kunna koppla in hårddisk via usb, skulle dessa tvinga användaren att titta på det program som spelas in. Detta pga begränsningen enbart en avkodning per cammodul.

(Begränsningen i cammodulen är som bekant inget problem i timeshiftläget, eftersom man då naturligt tittar på den kanal som avkodas.)

Varför det fungerar att se på en kanal och spela in en annan på digitalboxar med hårddisk är att dessa har inbyggd kortläsare (kolla själv, det finns inga hårddiskboxar med plats för cam-modul), och mjukvaran som avkodar har ingen begränsning i hur många kanaler som kan avkodas (begränsningen sitter istället i programkortet, som väl klarar en 8-10 samtidiga avkodningar eller så). Dessa boxar skulle därför också kunna utformas för att visa två kanaler samtidigt.

Redigerat av gusax, 25 mars 2013 - 07:08.


#3

Postad 25 mars 2013 - 08:20

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Panasonic och även Samsung kommer med det på årets TVs, men dyra

#4

Postad 25 mars 2013 - 10:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Precis som gusax säger så för att det ska vara intressant så måste den kunna koda två kanaler oxå, dubbla tuners räcker inte. Kirrar Samsung/Panna det?

#5

Postad 25 mars 2013 - 11:22

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Ja det är ju frågan, många moduler blire
Panasonic TX-P50VT60Y har:
- inbyggd TV-mottagare för digitala marksändningar (DVB-T).
- inbyggd TV-mottagare för digitala marksändningar av HDTV (DVB-T2).
- inbyggd TV-mottagare för digitala kabelsändningar (DVB-C).
- inbyggd TV-mottagare för digitala satellitsändningar (DVB-S).

#6

Postad 25 mars 2013 - 17:57

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Begränsningen är att cam-modulen (den man stoppar programkortet i, och sen sticker in hela paketet i tvn) är begränsad till att bara koda av en kanal åt gången. En tv med dubbla mottagare skulle således begränsas till att enbart visa två kanaler samtidigt om minst en av kanalerna är okodad. Eftersom de flesta kanaler idag är betalkanaler, blir nyttan av att ha två mottagare noll och inget folk vill betala för. Dessutom är det svårt att förklara varför det finns en så korkad begränsning, så enklare att låta bli att göra sådana tvapparater.

Även om det skulle finnas tvapparater med dubbla mottagare, där man skulle kunna koppla in hårddisk via usb, skulle dessa tvinga användaren att titta på det program som spelas in. Detta pga begränsningen enbart en avkodning per cammodul.

(Begränsningen i cammodulen är som bekant inget problem i timeshiftläget, eftersom man då naturligt tittar på den kanal som avkodas.)

Varför det fungerar att se på en kanal och spela in en annan på digitalboxar med hårddisk är att dessa har inbyggd kortläsare (kolla själv, det finns inga hårddiskboxar med plats för cam-modul), och mjukvaran som avkodar har ingen begränsning i hur många kanaler som kan avkodas (begränsningen sitter istället i programkortet, som väl klarar en 8-10 samtidiga avkodningar eller så). Dessa boxar skulle därför också kunna utformas för att visa två kanaler samtidigt.

Tack för ett utförligt svar. :)

Hoppas att det kommer en uppgraderad modul som klarar detta i framtiden.
Man vill gärna slippa att köpa en dyr box som tar onödig plats.

#7

Postad 26 mars 2013 - 09:37

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
För att det finns boxar som gör det bättre.

#8

Postad 27 mars 2013 - 16:07

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

För att det finns boxar som gör det bättre.

Ja men det är dyrt med PVR boxar och sen är det jobbigt med en jävla massa fjärrkontroller och övrig elektronik extra. Borde ju inte vara så svårt att få in det i en tv tycker man, men det kommer säkert.

#9

Postad 27 september 2013 - 07:14

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Konstigt
Panasonic med flera (samsung tror jag) har 2013 TV med dubbla tuners.

Panasonic kallar detta twin tuners.

Sant ellr falskt?

Jag letar just nu efter en TV med dubbla tuners- vill absolut inte ha en extra box ytterlgare, som kräver egen antensignal.

Men det finns alltså TV med dubbla tuners men dom funkar alltså inte enligt budskapet it råden. Eller har dom dubbla CA moduler?

Vad gäller?

(Ibland får jag för mig att vänta till 2014 med att köpa TV.)

#10

Postad 27 september 2013 - 07:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

som kräver egen antensignal.

Har du en extern box finns det väl ingen större anledning till att ha antennkabeln kopplad till TVn iöht?

Redigerat av frollic, 27 september 2013 - 07:50.


#11

Postad 27 september 2013 - 08:07

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Har du en extern box finns det väl ingen större anledning till att ha antennkabeln kopplad till TVn iöht?


Det är sant... men oftast så kommer man enbart att använda TV´ns tuner. Bäst vore att TV´n har dubbla tuners så man slipper extra boxar, fjärrar, tv-kort ca moduler, sladdar, osv...

Jag har dålig signal i min antennsladd- klarar inga extra T-kopplingar osv.

#12

Postad 27 september 2013 - 08:10

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Det är sant... men oftast så kommer man enbart att använda TV´ns tuner. Bäst vore att TV´n har dubbla tuners så man slipper extra boxar, fjärrar, tv-kort ca moduler, sladdar, osv...

Jag har dålig signal i min antennsladd- klarar inga extra T-kopplingar osv.


Jag tycker det bästa vore en tv utan tuner (dvs ren bildskärm), och sen så köper man en extern box med de funktioner man behöver (antal tuners, hårddisk, dvd osv)

#13

Postad 27 september 2013 - 08:21

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det är sant... men oftast så kommer man enbart att använda TV´ns tuner.

Jag/Vi använder inte TVns tuner iöht, allt går via boxen (en Freeview FOX T2).
TVn är inkopplad via HDMI till receivern, ljudet går ut via de stora högtalarna.

tv-kort ca moduler, sladdar, osv...

kort-modul är väl iofs en av de grejjerna du inte kommer undan ;)

Jag tycker det bästa vore en tv utan tuner (dvs ren bildskärm), och sen så köper man en extern box med de funktioner man behöver (antal tuners, hårddisk, dvd osv)

Håller fullständigt med om den, även om det är en utopi (prismässigt), iaf i konsumentledet.

Redigerat av frollic, 27 september 2013 - 08:21.


#14

Postad 27 september 2013 - 08:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jag tycker det bästa vore en tv utan tuner (dvs ren bildskärm)

Ja alltså, som tv-apparaterna är konstruerade idag (om det fortfarande stämmer att de inte kan koda två kanaler samtidigt) så hade det varit lika bra - tv-tittande utan dubbelkodning är på gränsen till oanvändbart/ohållbart.

Det är sant... men oftast så kommer man enbart att använda TV´ns tuner. Bäst vore att TV´n har dubbla tuners så man slipper extra boxar, fjärrar, tv-kort ca moduler, sladdar, osv...
Jag har dålig signal i min antennsladd- klarar inga extra T-kopplingar osv.

Varför skulle "man enbart att använda TV´ns tuner"?

En extra box blir det extern tuner ja. Men det blir det med intern tuner oxå, HDD-boxen - för ingen står väl numera ut med att titta på tv utan PVR-funktionalitet? Detsamma gäller sladdar, blir inte nämnvärt färre med intern tuner.

Ca modul? Ja det behöver du till den interna tunern ja...

Extra fjärr? Njae, i de flesta fall går det väl att få tv-fjärren att styra boxen. Finns ju multifjärrar annars. Personligen har jag inte orkar bry mig - använd knappt tv:ns fjärr, normalt används bara boxens fjärr.

Nån T-koppling behövs inte. Vill du av nån märklig anledning använda tvns tuner (risken för sämre bild är förövrigt överhängande här) loopar du via externa boxen.

Lets face it, tv via tv:ns tuner är skit - varken mer eller mindre. Tänk om, tänk rätt. :)

Redigerat av pacman, 27 september 2013 - 08:26.


#15

Postad 27 september 2013 - 08:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Extra fjärr? Njae, i de flesta fall går det väl att få tv-fjärren att styra boxen.
Finns ju multifjärrar annars. Personligen har jag inte orkar bry mig - använd knappt tv:ns fjärr, normalt används bara boxens fjärr.

Använder du TVn endast som bildvisare, har du i princip ingen användning för TVns fjärr iöht, utöver på/av-knappen, vilket ofta kan göras mha HDMI CEC.

Redigerat av frollic, 27 september 2013 - 08:42.


#16

Postad 27 september 2013 - 08:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Använder tv:ns fjärr för att byta ingång och ibland växla bildminne. Går säkert att lösa på nått smidigare sätt men det är så icke-frekvent så jag har kunnat leva med det. :)

#17

Postad 27 september 2013 - 08:46

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Lets face it, tv via tv:ns tuner är skit - varken mer eller mindre. Tänk om, tänk rätt. :)


Ok- ge mig en länk till en TV ( skärm) utan tuner, så köper jag den direkt.
Ge också länk till separat digitalbox, (med PVR funktion), så köper jag den också.

OBS! TV´n ( skärmen) får vara max 32 tum!

ps. När vi ändå är på gång, och vi har tillgång till expertrådgivning så kan du länka till den bästa mediaextendern. Jag lovar köpa direkt.

Enkelt eller?
Låt mig gissa vad ditt svar blir...
- Vad skall du använda den till?

Sedan börjar storyn om från början igen...

#18

Postad 27 september 2013 - 08:49

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Jag/Vi använder inte TVns tuner iöht, allt går via boxen (en Freeview FOX T2).


Tack för tipset- skall kolla denna..
.. men börjar inte den bli lite gammal nu?..

#19

Postad 27 september 2013 - 08:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ok- ge mig en länk till en TV ( skärm) utan tuner, så köper jag den direkt.

Poängen var nog inte att du skulle ha en tuner-lös TV, utan helt enkelt inte använda tunern ;)

Tack för tipset- skall kolla denna..
.. men börjar inte den bli lite gammal nu?..

Den finns i en uppgraderad/updaterad version, men jag tror att det enda som skiljer är RAM-minnet som dubblats.

#20

Postad 27 september 2013 - 09:12

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Ok- ge mig en länk till en TV ( skärm) utan tuner, så köper jag den direkt.
Ge också länk till separat digitalbox, (med PVR funktion), så köper jag den också.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1474643
https://www.prisjakt...kt.php?e=806418

#21

Postad 27 september 2013 - 09:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ok- ge mig en länk till en TV ( skärm) utan tuner, så köper jag den direkt.

Jag kan ge dig en länk till en tv som tillåter att du skiter i dess interna tuner - om du mot förmodan inte skulle hitta en. ;)

Redigerat av pacman, 27 september 2013 - 09:40.


#22

Postad 27 september 2013 - 14:15

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...t.php?p=1474643
https://www.prisjakt...kt.php?e=806418


Tackar!

#23

Postad 27 september 2013 - 14:24

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Jag kan ge dig en länk till en tv som tillåter att du skiter i dess interna tuner - om du mot förmodan inte skulle hitta en. ;)


Det märks att du är guru

;-)

Poängen var nog inte att du skulle ha en tuner-lös TV, utan helt enkelt inte använda tunern ;)


Den finns i en uppgraderad/updaterad version, men jag tror att det enda som skiljer är RAM-minnet som dubblats.


Kan vara intressant- skall titta på den.
Mvh

#24

Postad 29 september 2013 - 16:15

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Jag hade ingen inspelningsmöjlighet i min gamla digitalbox och jag vill minska ner på antalet boxar så när jag skulle byta TV så tänkte att en TV med smart TV funktion och inspelningsmöjlighet skulle bli bra. Jag köpte en Samsung UE55F8005 och den har dubbla mottagare men den här begränsningen som gör att man inte kan spela in från en betalkanal samtidigt som man tittar på en annan betalkanal kände jag inte till när jag köpe TVn. I en annan tråd läste jag att det finns digitalboxar som spelar in utan att dekryptera. Dekryperingen görs i stället när materialet spelas upp och då räcker det med att mottagaren kan dekryptera en kanal. Det låter som en betydligt bättre lösning och det borde inte vara svårare att implementera det i en TV än vad det är att implementera det i en digitalbox.

Redigerat av Arngrim, 29 september 2013 - 16:16.


#25

Postad 30 september 2013 - 12:22

mege
  • mege
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Panasonics 2013 modeller med dubbla tuners klarar att spela in två betalkanaler samtidigt! Samsung klarar bara en fri och en betal kanal samtidigt. Däremot kräver den två cam & två kort(tvilling eller klonkort funkar, har testat) + hårddisk.

Kostnaden blir nog samma som standalone box men fördelen är att slippa box och fjärrar till förbannelse...

#26

Postad 30 september 2013 - 21:18

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Panasonics 2013 modeller med dubbla tuners klarar att spela in två betalkanaler samtidigt! Samsung klarar bara en fri och en betal kanal samtidigt. Däremot kräver den två cam & två kort(tvilling eller klonkort funkar, har testat) + hårddisk.

Kostnaden blir nog samma som standalone box men fördelen är att slippa box och fjärrar till förbannelse...

Klarar pannan att spela in 2 betalkanaler sammtidigt som man tittar på en 3:e betalkanal ?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.