Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subb för låg volym

5 svar till detta ämne Subwoofer XTZ Dynavoice
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 februari 2021 - 17:18

QRikard
  • QRikard
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nu är det dags att köpa första subben (eller subbarna?). Siktar på Aktiv subb

 

Har nyligen uppgraderat hemmabiosystemet till följande:

Front: B&W 683

Center: B&W HTM61

Surround: DM601 S2

Surround back: Dynavoice magic S4 EX (bättre än inget? återstår att se)

Receiver: Denon AVR-4520

 

 

Används lite blandat till film och musik. Prio på film för subben.

Lyssnar i stort sett uteslutande på relativt låg volym och bor i lägenhet så grannarna är inte så glada på hög volym heller. Har läst många trådar och de flesta handlar om att spela högt och djupt men sällan något om bra vid låg volym. Vill ha bra ljud och inte ett dånande discodunk.

Betyder lägre volym att det går att komma undan billigare, eller är jag naiv?

 

Finns några få alternativ för subbplacering.

Båda hörnen framme vid tvn.

Mellan fronthögtalarna och tv bänken (trångt)

En i hörnet bakom soffan (någon meter till väggen)

Vardagsrummet är troligtvis dåligt i övrigt med 3 dörrar (två går inte att stänga) och en helvägg med fönster...

Så risk att det inte blir en optimal placering så föredrar en subb som är relativt lätt placerad. Betyder det sluten? Samt 2 st för att ytterligare förenkla?

 

Har letat begagnat men svårt att få tag på något vettigt lokalt som inte är kraftigt överprisat. Få som är beredd att skicka en subb av förklarliga skäl, så det lutar mot nyinköp.

 

Budget kring 5000 men det är lite flexibelt. Föredrar mattsvart för att matcha resten av högtalarna.

Några alternativ jag kikat på.

* Dynavoice Thunder T-12, 2 st för 6000 kr

* XTZ 10.17 EDGE, 6000 kr

* XTZ 12.17 EDGE, 7000 kr

* Dynavoice Challenger Sub 10 EX, 2 st 4000 kr

* Dynavoice Challenger Sub-8, 2 st 3000 kr

* SVS PB-1000, 6500 kr (portad)

* Klipsch C-308ASWi, 7000 kr (hur påverkar slavbasarna placering nära annat?)

 

2 st Thunder T12 lockar pga priset om dom presterar bra. Några skriver att dom distar vid hög volym till skillnad från XTZ men det borde inte drabba mig i min användning.

 

Alternativt gå på någon budget sub, i 2-3k klassen. Rädd att det är lite bortkastade pengar, är lite sugen att bygga men det är långt bort om jag ska vara ärlig mot mig själv...


Redigerat av QRikard, 20 februari 2021 - 17:34.


#2

Postad 20 februari 2021 - 17:29

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1
XTZ eller SVS, dom andra på listan kan du välja bort då det bara är slöseri med pengar.

#3

Postad 21 februari 2021 - 10:35

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Eller så kör du på buttkickers tills du flyttar till en annan bostad

#4

Postad 21 februari 2021 - 10:51

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag kan tycka du ska köpa de bästa du har råd till nu oavsett, sen har du den subben med dig sen när du flyttar och vill kanske uppgradera med en till. Till de du söker nu, att kunna spela lågt och de ska låta bra så blir de alltid bättre med en "bättre" sub... satsa på de du har råd till nu, kommer ej o ångra dig...

 

sen är jag lite kluven vad du menar med lågt :)

Jag hade kunnat störa min grannar med en 8" subb på 100 watt, så de krävs inte mycket för de ska låta 20 meter igenom betongväggar i lägenheter.


Redigerat av hundrakg, 21 februari 2021 - 10:53.


#5

Postad 21 februari 2021 - 12:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det ju delvis en fråga om hur djupt du anser att du behöver gå i frekvens, dina frontar droppar ju av relativt högt upp i frekvens för att vara golvare så även en lite mindre sub kan ju göra relativt stor skillnad. Om du är rädd att störa grannar så skulle jag rekommendera vibrationshämmande kuddar typ SD eller Vibra absorbent.

 

"Själv gillar jag den flexibilitet och integration man får med REL." Kanske utanför budget men det finns begagnat



#6

Postad 21 februari 2021 - 21:54

QRikard
  • QRikard
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

SD kuddar är redan inplanerat. Sitter även kuddar under frontarna redan, däremot skulle jag behöva fixa en platta att ställa frontarna på för golvet är snett vilket gör det extra vingligt. Det är ett annat projekt.

 

Jag har aldrig haft en subb innan och lätt skeptisk till inställningen hos bekanta för basen har oftast varit dominerande över resten av ljudet och inte alls rapp. Så då är frågan vad dom använt samt hur den ställts in eller om det bara är ren ovana från min sida, det lär märkas.

 

Svårt att definiera låg volym men normal samtalsvolym och lite upp vid film. Oftast lägre än på bio och vad många andra brukar tycka är normalt. Det är min normala användning som det ser ut idag. Inte jätteofta jag ser på film så lite får grannarna tåla också men bra att försöka hitta en balans då dom sällan gör något väsen av sig idag.

 

REL är nog lite i överkant, REL HT1003 för 7000 kr som verkar vara den billigaste (utom deras 6,5" sub). Lite att sträcka på budget men värt att läsa på lite.

 

Köper gärna begagnat (som resten av systemet) problemet är att begagnatmarknaden är klart begränsad här uppe i norr. Letar aktivt men inget fynd än så länge. Logitech m.m. finns alltid...

Lutar lite mer mot XTZ då jag såg att de flesta SVS subbarna var klart större vilket begränsar möjligheten till möblering. Samt intressant att kunna leka lite med alla inställningar och lära mig inför framtiden.

Tvn ska upp på väggen (lågt) och centern ska så klart stå centrerat under tvn. Ljudabsorbenter som syns bakom frontarna.

ogFehlM.jpg






Även taggad med Subwoofer, XTZ, Dynavoice

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.