Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsol vs PC

1461 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1451

Postad 26 augusti 2016 - 01:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 4

Nej, naturligtvis kommer vi aldrig att få se konsollernas nederlag när man nu för tiden genom de och med de enkla fördummade spelen kan få in så mycket mer pengar.

 

Är det något fel på "enkla" och "fördummade" spel då? Du ser Witcher 3 som tidernas mästerverk, Rise of the Tomb Raider fick 9/10, FFXV har du köpt en konsol för. Det är svårt att inte gilla variationen av spel vi får idag och jag tackar gudarna för att de inte är "avancerade" genom att ha onödigt komplicerad inventoryhantering eller att man ska behöva leta sig fram till mål utan waypoints, eller vad det nu är som räknas som komplicerat spelande. Sånt kanske jag hade tid med när jag var tolv men inte idag.

 

Har svårt att se hur de skulle göra mer avancerat gameplay om de så gjorde ett spel med nya GTX Titan som bas. Det är inte prestandan som är begränsande utan utvecklarnas idéer, allt är redan gjort typ eftersom alla genres är påhittade.



#1452

Postad 26 augusti 2016 - 06:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Ínget nytt under huven som kommer att bidra till mer avancerat gameplay s a s. 

 

Det känns lite som att nästa steg för att utveckla konsoll-världen vore möjligheten till (begränsade) uppgraderingar men händer det så lär väl folk snart ledsna och gå till PC.    

Ehh, nu rör du ihop det rejält. Hur ska "nytt under huven" ge mer avancerat gameplay?

 

Och varför skulle nästa steg vara att erbjuda uppgraderingar?

 

Nya Xbox och Playstation är ju bara same old på lifesupport med sin högre upplösning och möjlighet till mer realism genom ytterligare leksaker...

 

...vilket är precis det kraftfullare PC erbjuder. Vilket tydligen var väldigt viktigt eftersom konsolerna var så skamligt svaga.

 

Hur ska du ha det, är det grafik eller gameplay som är problemet?


Redigerat av pacman, 26 augusti 2016 - 06:45.


#1453

Postad 26 augusti 2016 - 06:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Nej, naturligtvis kommer vi aldrig att få se konsollernas nederlag när man nu för tiden genom de och med de enkla fördummade spelen kan få in så mycket mer pengar.
 
Nya Xbox och Playstation är ju bara same old på lifesupport med sin högre upplösning och möjlighet till mer realism genom ytterligare leksaker... Ínget nytt under huven som kommer att bidra till mer avancerat gameplay s a s. 
 
Det känns lite som att nästa steg för att utveckla konsoll-världen vore möjligheten till (begränsade) uppgraderingar men händer det så lär väl folk snart ledsna och gå till PC.

Det där lät helt ologiskt. Vad är "avancerat gameplay" och varför kan man inte göra spel med det på konsol?

#1454

Postad 26 augusti 2016 - 16:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Främst kontrollerna som begränsar vad som kan göras med spelen. PC har ju en stor fördel där med att den är en öppen plattform och alla spel måste inte fungera med gamepad eller mus/tangentbord. 



#1455

Postad 26 augusti 2016 - 22:11

Unregistered01e78752
  • Unregistered01e78752
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 1

Är det något fel på "enkla" och "fördummade" spel då? Du ser Witcher 3 som tidernas mästerverk, Rise of the Tomb Raider fick 9/10, FFXV har du köpt en konsol för. Det är svårt att inte gilla variationen av spel vi får idag och jag tackar gudarna för att de inte är "avancerade" genom att ha onödigt komplicerad inventoryhantering eller att man ska behöva leta sig fram till mål utan waypoints, eller vad det nu är som räknas som komplicerat spelande. Sånt kanske jag hade tid med när jag var tolv men inte idag.

 

Har svårt att se hur de skulle göra mer avancerat gameplay om de så gjorde ett spel med nya GTX Titan som bas. Det är inte prestandan som är begränsande utan utvecklarnas idéer, allt är redan gjort typ eftersom alla genres är påhittade.

 

Förvisso var jag onödigt trött i huvudet när jag skrev det där men har inte nämnt något om "komplicerat" någonstans. "Avancerat" och "komplicerat" är inte synonymer till varandra. Att komplicera saker är bara att krångla till det och förstöra det roliga, t.ex; sätta waypoints i korridorskjutare, pausa gameplayet för att hinta om att "tryck på hoppa-knappen för att hoppa", "return to the battlefield - 5..4..3", "wrong way", "press shoot to shoot" samt autoaim och healthregen, etc är alla en onödig plåga... Är det viktigt att ständigt mästra folk nu för tiden? Varför inte bara "press start" och go figure... Låt spelaren få upptäcka det där istället, eller gör en intruktionsbok som inte bara innehåller rappakalja om vilket håll batterierna ska sitta, att vatten kan vara skadligt för elektronik osv, för dem som vill läsa sig till denna disinformation.

 

Jag vill inte heller att spel ska kräva egenhändigt ritande av kartor a ´la Ultima på Sega Master System, för att man öht ska hitta ut igen ur nån grotta. Men som det är nu så är det bara för dumt. Allt hjälpande/hintande verkar mer som standard "copy & paste" arbeten än att man faktiskt har tänkt till hur det ska se ut för att ge spelaren lagom med info.  

 

Avancerat gameplay? Ptja; detaljerade vapenuppgraderingar, imiterade fysiska lagar med allt vad det innebär, etc... Det finns mycket och alla kräver snabbare beräkningar, hur skulle det inte kräva kraftfullare utrustning menar du?  

Alla genres som finns idag fanns under NES-eran, det är snarare avancemanget i utvecklingen av dem man ska se på isf... Eller vill du påstå att vad man kan göra i spelen idag ligger nära verkligheten?  

 

RTTR och Witcher3 var mer en frisk vind i ladugården än något "random plock ur mängden av bra spel".

FFXV återstår att se men råkade fastna för att man med det vill gå tillbaka till rötterna gällande att låta spelaren få FRIHET ATT (regionsvis) UTFORSKA VÄRLDEN SJÄLV hellre än den linjärt uppstyrda semi-dyngan vi sett hela vägen sen det första FF på ps2:an och som så hårt influerat resten av jrpg-världen. Kanske kan det vända där nu... Kanske!  

 

Ehh, nu rör du ihop det rejält. Hur ska "nytt under huven" ge mer avancerat gameplay?

 

Och varför skulle nästa steg vara att erbjuda uppgraderingar?

 

...vilket är precis det kraftfullare PC erbjuder. Vilket tydligen var väldigt viktigt eftersom konsolerna var så skamligt svaga.

 

Hur ska du ha det, är det grafik eller gameplay som är problemet?

 

Läs mitt svar till Zoiler, så kanske det klarnar... Vem vet!

 

Det där lät helt ologiskt. Vad är "avancerat gameplay" och varför kan man inte göra spel med det på konsol?

Va? Du får ställa frågor på den text du citerar i fortsättningen... I vilket fall så handlade texten du citerade om att en bättre bildupplevelse inte kommer att ge något avancemang i gameplayet.



#1456

Postad 27 augusti 2016 - 14:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Men som det är nu så är det bara för dumt.

 
Fast faktum är att du gillar spel med såna inslag, du kunde inte ens hitta något fel på Witcher och både det och Tomb Raider är känt för att ha just den typen av hjälpsystem och handhållning som du ogillar. Vilket också gör att jag inte förstår hur de kan kallas friska vindar eller annorlunda jämfört med övriga spel som gör likadant. Hur farligt kan det vara om dessa fördummade spel fortfarande kan ge dig så mycket nöje?

 

Så det är inte så svart eller vitt. Du kan liksom inte ställa dig på en platå och klaga på att de "enkla och fördummade konsolspelen" kan sälja så mycket idag, när du själv tillhör de som köper och gillar spelen.

 

Dessutom finns ofta möjligheten att stänga av eller anpassa detta i menyerna plus att alla spel verkligen inte är så handhållande. Det är inte direkt som att konsolspel = fördummat per automatik och det är inte som att detta är ett resultat av svag hårdvara, utan en anpassning för att underlätta för samhället, precis som med all annan teknik.
 

Eller vill du påstå att vad man kan göra i spelen idag ligger nära verkligheten?

 
Nej, men jag trodde inte vi pratade om Matrix nu utan om mer avancerade spelsystem i dagens (närmaste 5 årens) konsoler jämfört med dagens PC och dagens teknik eftersom du nämnde din besvikelse över de nya uppdaterade konsolerna.

 

Även om de hade stoppat i de bästa korten som finns idag i nästa Xbox så hade du fortfarande fått se de gamla vanliga spelen med uppgraderad grafik och fysik, tills någon kommer på något nytt. Det är som sagt inte en prestandafråga inom den närmaste framtiden. Såvida man inte tycker att detaljerade vapenuppgraderingar (kräver det bättre prestanda?) eller bättre fysik utan några konkreta exempel innebär mer avancerat gameplay, men det kan jag inte säga att jag håller med om. Bättre AI däremot, men det kommer ta lång tid.



#1457

Postad 27 augusti 2016 - 17:11

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det handlar om konsolerna så mycket. Casual players är en större målgrupp som de riskerar att tappa om det är för avancerat. Om vi tar de nya bf som är betydligt mer simplifierade än tidigare så tror jag inte det beror på så mycket konsolerna som att de har fått en bredare köpgrupp än tidigare.

Morrowind släpptes till Xbox också men är mer avancerat än skyrim. Det mindre avancerande skyrim sålde mer. Är inte detta snarare än trend? Jag tror att samma trend hade funnits även helt utan konsoler på samma sätt som att filmer allt som oftast är ganska hjärndöda för det säljer mer än tunga historier.

#1458

Postad 28 augusti 2016 - 15:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Morrowind släpptes till Xbox också men är mer avancerat än skyrim. Det mindre avancerande skyrim sålde mer. Är inte detta snarare än trend?

 

Jag håller med dig i övrigt, och du har rätt i att mindre avancerade spel oftast säljer bättre, men det är fel att använda Skyrim som exempel på att enklare gameplay säljer bättre. Morrowind släpptes till PC/XBOX, antalet användare jämfört med när Skyrim släpptes på PC/360/PS3 är ju den största faktorn. Oblivion och Morrowind sålde ungefär lika bra (4 milj) fastän Oblivion är simplare, och det lär bero på att Oblivion släpptes strax efter konsolerna lanserades.

 

Men det är säkert också ett resultat av att spel generellt säljer bättre nu för tiden. Skillnaden mellan Oblivion/Morrowind och Skyrim är ju sjuk, 4 milj vs 23 milj. Och då kommer även en remaster nu till PS4/XB1. För övrigt är det fem år sen Skyrim släpptes, borde väl vara dags för nytt Elder Scrolls snart.

 

Om man kollar på det första spelet i ES-serien (Arena):

 

Arena has been noted for its tendency to be unforgiving towards new players. It is easy to die in the starting dungeon, as powerful enemies can be encountered if the player lingers too long. This effect gradually disappears as the player becomes more powerful, and more aware of the threats that loom everywhere. Ken Rolston, lead designer of The Elder Scrolls III: Morrowind, says he started the game at least 20 times, and only got out of the beginning dungeon once.[3]

 

 

Så kan man säga att det var svinsvårt (avancerat??), men jag tror de mår bättre nu när de säljer 23 milj (30 incoming efter remastern) med Skyrim och även jag spelar nog hellre Skyrim än Arena för det låter inte så värst roligt.

 

Även Souls-serien har gått mot visst förenklande, även om det knappast håller en i handen ännu. Men jämför man med Demons Souls så är det stor skillnad.

 

Men det är så det är, vill man få en bredare målgrupp så behöver man förenkla och förtydliga spelen, samma med Witcher 3 vs Witcher 1. Det räcker inte med att en NPC förklarar vart du ska för dig, man behöver visa på kartan vart det är, eller ha ett brödsmulespår, eller låta Geralt säga högt vad det var man skulle leta efter. Man behöver ha ett detektivläge som i stort sett är följ det röda spåret, istället för att följa fotspåren i sanden med hjälp av ögonen. Man behöver ta upp dialogrutor som förklarar hur man slåss eller gör brygder. Det är liksom bättre nu än på NES-tiden där ingenting förklarades och spel bara var för en liten skara. Idag är spel utbrett och accepterat. Utan "fördummandet" hade det knappast skett.

 

Men som sagt, man kan stänga av de flesta hjälpsystemen om man vill och dessutom finns många spel som inte har sånt, så upp till var och en att anpassa oftast, även om det ibland tyvärr är påtvingat.



#1459

Postad 28 augusti 2016 - 16:08

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att man i Daggerfall (TES 2) behövde backtracka ut ur varje dungeon. Inte helt enkelt när kartan var i 3D (typ som i Descent).


Redigerat av Unregisterede32cf070, 28 augusti 2016 - 16:08.


#1460

Postad 28 augusti 2016 - 16:09

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
föredrar gärna en pil, eller prick på kartan. minns ett gamalt rpg på snes. Där man kanske ej lirat på nån vecka och inte hade en aning om vad man skulle göra. Fick man starta om hela spelet :-P

Oblivions lvl system var ju efterblivet, där äger Skyrim. i Oblivion krävdes det 50 pilar av den bästa sort för att ta ut en Orc i slutet för mig. saken var att få tag i flera hundra pilar så fick man ju resa till varenda stad och hamstra hos vendors... ofta kunde jag ta 1-2 orcs. hamstra några pilar,sen fick jag resa tillbaka och köpanya pilat, så en grotta/mission kunde ju ta en evighet.

Redigerat av SKIBBE, 28 augusti 2016 - 16:13.


#1461

Postad 23 september 2016 - 08:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag lirade lite H1Z1 King of the Kill igår. Det är första gången jag spelar en shooter på PC på ca 13 år (senast var det första Call of Duty tror jag). Det var sjukt svårt att komma in i tangentbord + mus-kontrollen. 100% n00b. :ph34r:  :lol:



#1462

Postad 24 juni 2018 - 12:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Drar upp en gammal tråd, med en intressant jämförelse mellan en billig PC med GTX 1060 och Xbox One X:

 

Det intressanta är att CPUn är en 9 år gammal i5 750. Grafikkortet är 6GB-modellen av 1060.

 

Sen finns det såklart undantag, där XB1X presterar bättre än i jämförelsen, precis som att det finns spel där den billiga PCn är snabbare än här. Ska man sen bygga en ny dator, så blir det ju dyrare med.

 

https://www.youtube.com/watch?v=dGa_7Ds13Ls

 

edit: Det billigaste GTX 1060 6GB kostar från 3000kr, och då har man bara ett grafikkort. Priset för en komplett dator som motsvarar eller är bättre än XB1X blir ca 7500kr om man ska ha någorlunda bra komponenter. Fördelen blir då en snabbare CPU såklart, så 60fps i 1080p kommer att funka i alla spel.


Redigerat av Ageve, 24 juni 2018 - 13:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.