Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Soundbar eller kompakta högtalare som ersättning för mina AE Linear 3

1 svar till detta ämne Soundbar Acoustsic Energy Stativhögtalare Lösning
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 april 2018 - 21:08

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

  • 1 097 inlägg
  • 0

Det här blir första gången jag skriver här på flera år. Jag har ett problem som jag behöver hjälp med och självklart är det alla kunniga på MHB som jag vänder mig till med förtroende. 

 

Jag har en stereosetup med ett par golvhögtalare av modell Acoustic Energy Linear 3 som jag köpte för cirka tio år sedan på Ljudshopen i Skellefteå. Jag kör dem tillsammans med en Marantz PM 7001 och har varit nöjd än så länge. Jag flyttade nyss och har då stött på ett rejält problem. Jag har på grund av platsbrist ställts inför valet att antingen behöva köpa en ny smalare TV-bänk eller göra mig av med mina fina golvhögtalare då båda inte ryms i dagsläget. 

 

Då jag gillar min bänk och har svårt att hitta någon som är smalare än 120 cm och har rätt utseende och stil har jag börjat fundera på att göra mig av med trotjänarna till förmån för en mer kompakt lösning. Jag tänker studiohögtalare på stativ eller en soundbar. Jag har dock ingen aning hur bra dessa är idag och om de duger som ersättare till de jag har.

 

Hur låter de lite bättre soundbarsen idag? 

Hur låter ett par kompakta "bokhyllehögtalare" för cirka 5-7.000 kr?

Mina behov är främst stereo och musik.

 

Jag kan tänka mig att lägga upp till 10.000 på en soundbar eller någon annan kompakt lösning. Vad tycker ni att jag borde göra?


Redigerat av dannovarius, 20 april 2018 - 12:14.


#2

Postad 01 maj 2018 - 07:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Oj oj, härligt dilemma där.

Priset du har som maxpris tillåter både hjärta och hjärna att få sitt. Börjar du nedifrån tycker jag att Fostex 0.4 och 0.5 är riktigt prisvärda. Sedan så har du flertalet studioburkar typ Behringer 1031 och liknande med mkt bra instegsljud. Lite högre landar du in Yamaha och deras HS-serie. Efter det blir det troligen Krk eller Genelec. Dessa märken/modeller är aktiva. Och behöver du plocka ut variabel signal via rca.

Passiva monitorer finns det mängder av på begsajter. Spririt II är en ruskigt fin kandidat som brukar gå för runt 1500. Presenterar låååångt över prisnivå. JBL's gamla 44xx serier är också välljudande i mina öron. För att inte tala om fina beggada 80-tals modeller från B&W. Elac och deras småttingar med banddiskant är underbara. Personligen gillar jag kanske mer fysiska intryck och skulle kanske landa på ett par Canton RC-K.

Nytt, ja egenlyssning är A & O... Samt design enligt din önskan.




Även taggad med Soundbar, Acoustsic Energy, Stativhögtalare, Lösning

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.