Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta högtalare

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2004 - 20:32

Unregisteredbd7be630
  • Unregisteredbd7be630
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har tänkt att sälja mina Cerwin At100 (annons finns här på prisjakt) för att jag helt enkelt inte har plats för dem, de står i mitt sovrum nu. Min tanke var att jag skulle flytta in mina Infinity Alpha 20, som jag använder som frontar i vardagsrummet idag. Och istället köpa ett par begagnade Alpha 40 eller 50 och använda som frontar istället.

Men. Så har ju man ju läst om den uppdaterade Primus serien och det har ju satt lite griller i skallen på mig, är det någon som hört både Alpha och de nya Primus och kan göra ett utlåtande om hur Primus låter gentemot Alpha.

Det är väl isåfall Primus 360 som är mest intressant.

Driver Alpha 20 med NAD T752 och den räcker ju med största sannolikhet till för ett par Primus 360 också.

David

#2

Postad 30 december 2004 - 22:26

Joggen
  • Joggen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har bara lyssnat på Primus 250 och tyckte de lät ok dock inte så mycket bas ljud ut ur den lilla högtalaren. Men det beror ju på vad man jämnför med. 360 har ja inte en susning om hur de låter men säkert lite bättre :)

#3

Postad 30 december 2004 - 23:31

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
sen finns det även JBL E100 :)

#4

Postad 02 januari 2005 - 15:18

Unregisteredbd7be630
  • Unregisteredbd7be630
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
JBl E100 är ju lite väl stora faktiskt och så är det ju en prisfråga oxå, det finns ju iochförsig mindre modeller i Northridge serien. Sen så gillar jag designen bättre på Infinity, men det är ju ingen avgörande faktor.

Primus 250 går ju inte helt bort heller, kan ju använa subban. Men jag tänkte på grannarna oxå, en C- V vega10 sätter det mesta i gungning. Så det är därför funderar jag på att skaffa golvare istället så jag inte behöver använda subban, iallefall inte till musik lyssning.

Sen så kanske man åker på att byta centerhögtalre, men om det blir Primus så borde det ju inte vara någon milsvidd skillnad i ljudkaraktär gentemot Alpha.

Sen är ju BoW Dm309, Dali Blue5005/6006 och Dali Concept6 inte helt ointresanta heller se ligger ju på liknande pris, har lyssnat på Dm309 och blue6006 tidigare, gillade Dali bättre då de är mer lika Infinity tycker jag.

Lyssnar mest på Hårdrock/ Metall men en hel del annat blir det ibland ändå.

#5

Postad 02 januari 2005 - 19:10

freddeo
  • freddeo
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag köpte ett par Dali Concept 6 för ungefär en vecka sen nu och dom är helt ok för det priset. Och innan hade jag ett par Infinity Primus 250 som jag köpte för ungefär två veckor sen nu, men jag blev aldrig ricktigt nöjd med dom. Så jag tog hem ett par Dali Concept 6 och jämförde, när jag lyssnat på Dali:na ett tag så slog jag över till Infinity:na och då lät det som om som stog inne i garderoben alltså väldigt burkigt... Så jag lämnade tillbaka Infinity:na och behöll Dali:na.
Dali:nas ända problem är att dom har lite klent med bas, men det kan man ju reda ut genom att köra med en sub.
Men om man hade lagt i lite mer dämpning i Infinity:na ås tror jag att dom hade låtit lite bättre.

#6

Postad 02 januari 2005 - 19:57

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Tyvärr låter alla Inifinitys högtalare mer eller mindre burkigt (deras största akilleshäl i alla fall i mina öron) i förhållande till andra bra märken i likvärdiga prisklasser...men har man en H/K-stärkare till kan dock den värsta burkigheten gå att få bort.

I övrigt klarar dock Inifinitys högtalare att låta mycket för pengarna, dvs de klarar att ge mycket/häftigt ljud för vad de kostar, vilket många tycker om.

freddeo - Verkar då även som att nya/nytvecklade "budgetmodellen" Primus 250 lider av samma problem? Har själv inte lyssnat på dem, läser bara vad du beskriver. De har dock rosats enormt i Hifi & musik...inte ett ord om detta med "burkigheten" i den testen i alla fall, som vanligt alltså...bara positiva omdömen verkar gälla.
Dina nya Dali Concept 6 var bättre på "luftigheten" men sämre på basen.
Tyvärr måste man vara beredd att kompromissa på någon/några ljudparameter i detta prisläge.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 januari 2005 - 20:12.


#7

Postad 03 januari 2005 - 18:40

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Infinity 250 fick följande utlåtande när den blev årets budgethögtalare:

"---Amerikansk knock-out. Om Primus hunnit fram i tid till förra numrets test hade den gjort rent hus med sina motståndare, så bra är den (bl.a. Celestion, Dynavoice, Proson). Primus 250 klarar att låta riktigt bra med all musik man spelar och den är förbaskat rolig att lyssna på. Man skulle lätt kunna tro att högtalaren kostar mer än den gör. Vi behöver väl inte tillägga att den är ett kap för pengarna! För den som vill bygga vidare med flerkanalsljud finns dedikerade center-och surroundhögtalare i serien.---"

Hifi & Musik nr 12/2004

Här är en länk till en recension av 360 - en äkta trevägshögtalare:
på cnet som ger 8 av 10 i betyg :

At a glance
Editors' rating: 8.0 Very good
The good: Muscular tower speaker; advanced driver technology; three-way design; all-metal binding posts.
The bad: Not very attractive; sound is too soft and laid-back for some tastes.
The bottom line: Infinity's supersize tower offers great sound, but it won't win any beauty contests.


Redigerat av spacebot, 03 januari 2005 - 18:44.


#8

Postad 12 januari 2005 - 16:52

nea,
  • nea,
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Fick hem Infinity systemet idag, blev positivt överraskad! Mycket bra högtalare för den slanten.

#9

Postad 12 januari 2005 - 16:57

[Matte]
  • [Matte]
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Fick hem Infinity systemet idag, blev positivt överraskad! Mycket bra högtalare för den slanten.

Okej, du hör inte av något burkigt ljud då?

Får man fråga vilken reciever/förstärkare du använder för att driva dessa? Köpte du 5.1 systemet eller bara frontarna?

Vad tror ni förresten om ett par Infinity Primus 250 tillsammans med en NAD C350? Bra kombo?

#10

Postad 05 mars 2005 - 16:04

X-Runner
  • X-Runner
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
hejsan
Det där med att primusarna låter burkigt. Jag köpte mina för 14 dagar sedan och precis som ni säger så låter Primusarna en aning burkig. Men efter 14 dagars spelande
så låter dom allt utom burkiga. Primus behöver inspelning minst i 2-3-4 veckor innan dom blommar ut. Jag spelar dom med harman/kardon DPR 2005.
Kan bara säga att dom spelar mycket bra för dom pengarna kanske inte så mycket djupbas . Tänk på att dom bara har 2st 5 halv tums basar men dom levererar en bra snabb bas som man inte tröttnar på om man vill ha mer djupbas så kan man bra koppla in subben.

#11

Postad 05 mars 2005 - 22:08

Unregistered7663947b
  • Unregistered7663947b
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Glöm inte att Infinitys högtalare behöver väldans lång inspelningstid i samtliga fall. Deras materialval i elementen gör det.

Beta-serien låter allt annat än burkigt tillsammans med bra elektronik, men den kräver oftast bra elektronik, den kan vara kräsen. Den är INTE så lättdriven som man kan tro av specen. Vill man ha ut välljud så krävs det en del strömstyrka... Men då kan man definitivt inte kalla den burkig.

Alpha-serien. Nej tack. Väldigt jobbig diskant. Beta-serien är klassen bättre på allt.

Har bara lyssnat hastigt på Primus-serien och blev rätt så imponerad med tanke på priset. Inte i närheten av Beta-serien, men klart billigare...

#12

Postad 05 mars 2005 - 23:16

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Jag köpte ett par Dali Concept 6 för ungefär en vecka sen nu och dom är helt ok för det priset. Och innan hade jag ett par Infinity Primus 250 som jag köpte för ungefär två veckor sen nu, men jag blev aldrig ricktigt nöjd med dom. Så jag tog hem ett par Dali Concept 6 och jämförde, när jag lyssnat på Dali:na ett tag så slog jag över till Infinity:na och då lät det som om som stog inne i garderoben alltså väldigt burkigt... Så jag lämnade tillbaka Infinity:na och behöll Dali:na.
Dali:nas ända problem är att dom har lite klent med bas, men det kan man ju reda ut genom att köra med en sub.
Men om man hade lagt i lite mer dämpning i Infinity:na ås tror jag att dom hade låtit lite bättre.

<{POST_SNAPBACK}>


Men alltså, vilken miss du måste ha gjort! Dom hade ju garanterat inte blivit inspelade klart (infinity primus). Det är ju självklart att dom låter burkigt innan! Dom kanske låter bättre än Concept 6 när dom är inspelade klart. Varför så bråttom, man måste ju ge dom en chans att bli inspelade, det kan krävas månader innan en högtalare låter som den ska!

#13

Postad 06 mars 2005 - 12:32

Unregistered7663947b
  • Unregistered7663947b
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Som sagt...alla högtalare behöver inspelningstid, och Infinitys högtalare behöver extremt lång inspelningstid för att släppa.
Man ska inte döma dem för snabbt.

#14

Postad 06 mars 2005 - 12:50

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Inte för att verka allt för pessimistisk, men hur kommer det sig att så många, inkl mig själv, upplever Infinity som något burkiga (eller i alla fall sådana tendenser)? Alla kan väl inte ha haft oturen att lyssna på oinspelade exemplar? Den långa inspelningstiden som nämns här kan ju vara en förklaring, men är det hela förklaringen? Man tycker ju att butiker inte borde demonstrera högtalare som är oinspelade.

#15

Postad 06 mars 2005 - 22:55

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Inte för att verka allt för pessimistisk, men hur kommer det sig att så många, inkl mig själv, upplever Infinity som något burkiga (eller i alla fall sådana tendenser)? Alla kan väl inte ha haft oturen att lyssna på oinspelade exemplar? Den långa inspelningstiden som nämns här kan ju vara en förklaring, men är det hela förklaringen? Man tycker ju att butiker inte borde demonstrera högtalare som är oinspelade.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja primusarna är ju hyffsat nya för vissa butiker så det är nog mycket troligt att många har oinspelade exemplar. Så det är nog därför ni uppfattade dom som burkiga! För om dom lät burkiga inspelade så skulle nog dom inte fått så fina betyg i tester!

Redigerat av Meganeoman, 06 mars 2005 - 22:56.


#16

Postad 06 mars 2005 - 23:22

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0

Inte för att verka allt för pessimistisk, men hur kommer det sig att så många, inkl mig själv, upplever Infinity som något burkiga (eller i alla fall sådana tendenser)? Alla kan väl inte ha haft oturen att lyssna på oinspelade exemplar? Den långa inspelningstiden som nämns här kan ju vara en förklaring, men är det hela förklaringen? Man tycker ju att butiker inte borde demonstrera högtalare som är oinspelade.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja primusarna är ju hyffsat nya för vissa butiker så det är nog mycket troligt att många har oinspelade exemplar. Så det är nog därför ni uppfattade dom som burkiga! För om dom lät burkiga inspelade så skulle nog dom inte fått så fina betyg i tester!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Jag syftade främst på Beta-serien. Jag har endast lyssnat som hastigast på Primus, när de var nya, så de var förmodligen inte inspelade. Däremot tycker jag att Beta50 borde ha vara inspelade för länge sedan när jag lyssnade på dem.

Att Primus är en prisvärd och bra högtalare är nog annars de flesta överens om.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.