Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken tv-plattform ska man välja 2019?

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 december 2018 - 11:25

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Sitter idag sedan många många år med viasat via parabol. Har deras uhd-box och är ganska tillfreds med bild/ljudkvalité. Har även ett tvillingkort till sovrums tvn, vilket är väldig smidigt. Tycker även att driftsäkerheten fungerat bra, visst snö och kraftigt regn har ju ibland blockerat signalen.

Har ju fiber sedan många år och kanske är tiden mogen att istället välja fiber-tv? När jag pratade med viasat för nåt år sedan rekommenderade dem att jag skulle behålla parabol ett tag till pga just driftsäkerheten och att bilden var överlag bättre.

Tänker att jag 2019 vill ha ett bättre pris på tv + bredband. Idag har jag det separerat. Kanske enklare att förhandla till sig ett bättre pris om man bakar ihop tjänsterna?

Positivt med viasat är ju att viaplay ingår. Har även netflix separat, och kollar nog mest på det, viaplay kan ju ha nån serie ibland som är bra.

Det är mest frugan och barnen som kollar på tablå tv så jag bör nog behålla det ett tag till. Men programpaketen är ju ganska dåligt paketerade då de lagt kanalerna så att man måste skaffa fler paket.

Vad rekommenderar ni till 2019, teknikmässigt och framförallt till ett bra pris? Kommer inte skaffa nåt sportpaket utan det är film/serier som är intressant.

#2

Postad 29 december 2018 - 15:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Skulle nog valt bort tvillingkort då du kan se kanaler och programmen genom Viaplay på sovrumstvn.



#3

Postad 29 december 2018 - 16:11

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Skulle nog valt bort tvillingkort då du kan se kanaler och programmen genom Viaplay på sovrumstvn.


Vissa tablåkanaler försvinner väl? Vill minnas att tex in TV4 finns via viaplay genom chromecast.

#4

Postad 30 december 2018 - 01:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Vissa tablåkanaler försvinner väl? Vill minnas att tex in TV4 finns via viaplay genom chromecast.

 

Vad jag kan se så finns dom flesta linjära kanalerna men visst finns nog enstaka kanaler som inte finns där.

Det gäller bara om man har ett vanligt Viasat abonnemang i grunden såklart.

Funkar på dom flesta SmartTV, Android/Appleboxar, konsoler osv utöver Chromecast.


Redigerat av Leatherface, 30 december 2018 - 01:18.


#5

Postad 30 december 2018 - 09:47

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Kollade viaplay via apple tv, och tv4 saknades där. Synd för att den kanalen används en del.

 

Hur gör ni andra, skaffar ni paket med både tv + bredband? Ofta binder man ju upp sig i 24 mån och man vill helst få ett bra paketpris :)

 

Är det fortfarande så att tv via fiber har färre/sämre hd-utbud? Själv har man ju "investerat" med viasatboxar (uhd) och skulle jag byta leverantör måste jag köpa nya boxar igen.



#6

Postad 30 december 2018 - 10:33

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 1
Jag kör det enklaste kanalpaketet hos telenor (bredbandsbolaget) typ 14 kanaler och 10 är säkert hd av dom. 200kr och det är alla baskanaler 1-12 vad mer behöver familjen?

Alla kanaler kan streamas på chromecast på flera tv-apparater. Så löser vi vårt tv-behov.
Har bredband från Banhof, inget paket

https://www.telenor....iber-tv/tv-bas/

Edit. Såklart inga playkanaler eller möjlighet att se program i efterhand, det är "vanlig" tv men iaf HD för ett rimligt pris.

Redigerat av SKIBBE, 30 december 2018 - 10:35.


#7

Postad 30 december 2018 - 11:33

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Vilka TV-leverantörer finns i ditt fiber nät?



#8

Postad 30 december 2018 - 11:37

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Canal Digital har hela kanalsviten 1-12 osv i sitt Canal Digital Go (streams och programarkiv, filmer etc).

 

Jag kör med parabol, använder TV:ns inbyggda sat-mottagare med CD:s kortmodul. Bra bildkvalitet.

 

Canal Digital Go finns på de vanliga plattformarna, men det är särskilt bekvämt på Apple TV som i grund blir en smidig fiber-TV box på detta viset. 

 

Egentligen kan man skippa parabolen om man vill. Det funkar bra med typ Apple TV (textning på vissa kanaler och ljudformat kan variera jämfört med parabolvariant men dock helt ok för min del).

 

Om man dessutom har C more paketet så ingår även C mores streaming app. med filmer sport (nås även via CD Go) samt streamade kanaler från SVT och TV4/C more huset.

 

Alternativ tanke är ju att satsa på nättjänster all-in med Apple TV, Chromecast eller annan typ android box. Om man kör Viaplay så får man HD versioner av TV3, TV6, TV8 samt TV10 i deras app. Kör man även C More så får man som nämnt SVT:s och TV4/C mores kanaler. Toppar man med Dplay premium så får man kanal 5, 9 11 samt Discoverykanaler, Animal Planet, Eurosport 1 och 2. Om man inte hakar på premiumsport så kommer man undan med ca 300 kr/mån på detta vis och man får en hel del film i detta. Lite meck med att gå ut och in i appar dock.

 

Over all så har Canal Digital Go ett ganska smidigt paket om det är enkel streaming med god kvalitet och "alla" kanaler man är ute efter. Det är alltså inte att jämföra med krångliga bredbands-TV lösningar där IP-TV boxar skall stå i särskild förbindelse och paras ihop med router etc. Det är bara att se utbudet var man vill och flytta runt bara det finns wifi. Man får visserligen teckna ett parabol labb. men man kan ju strunta i parabol och lägga kortet i byrålådan. 

 

Man behöver ju inte heller binda sig. Strunta i parabol, box och installation och beställ ett löpande abb istället. Går att förhandla med priset om man inte behöver alla hårdvarugrejor, men då mot att man binder sig typ ett år, annars går det bra att köra löpande.


Redigerat av kenta2, 30 december 2018 - 11:44.


#9

Postad 30 december 2018 - 13:05

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Kör exakt som Kenta2 jag också,

#10

Postad 30 december 2018 - 13:41

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Vilka TV-leverantörer finns i ditt fiber nät?

Telenor, Telia, boxer, viasat. De flesta.

Canal Digital har hela kanalsviten 1-12 osv i sitt Canal Digital Go (streams och programarkiv, filmer etc).

Jag kör med parabol, använder TV:ns inbyggda sat-mottagare med CD:s kortmodul. Bra bildkvalitet.

Canal Digital Go finns på de vanliga plattformarna, men det är särskilt bekvämt på Apple TV som i grund blir en smidig fiber-TV box på detta viset.

Egentligen kan man skippa parabolen om man vill. Det funkar bra med typ Apple TV (textning på vissa kanaler och ljudformat kan variera jämfört med parabolvariant men dock helt ok för min del).

Om man dessutom har C more paketet så ingår även C mores streaming app. med filmer sport (nås även via CD Go) samt streamade kanaler från SVT och TV4/C more huset.

Alternativ tanke är ju att satsa på nättjänster all-in med Apple TV, Chromecast eller annan typ android box. Om man kör Viaplay så får man HD versioner av TV3, TV6, TV8 samt TV10 i deras app. Kör man även C More så får man som nämnt SVT:s och TV4/C mores kanaler. Toppar man med Dplay premium så får man kanal 5, 9 11 samt Discoverykanaler, Animal Planet, Eurosport 1 och 2. Om man inte hakar på premiumsport så kommer man undan med ca 300 kr/mån på detta vis och man får en hel del film i detta. Lite meck med att gå ut och in i appar dock.

Over all så har Canal Digital Go ett ganska smidigt paket om det är enkel streaming med god kvalitet och "alla" kanaler man är ute efter. Det är alltså inte att jämföra med krångliga bredbands-TV lösningar där IP-TV boxar skall stå i särskild förbindelse och paras ihop med router etc. Det är bara att se utbudet var man vill och flytta runt bara det finns wifi. Man får visserligen teckna ett parabol labb. men man kan ju strunta i parabol och lägga kortet i byrålådan.

Man behöver ju inte heller binda sig. Strunta i parabol, box och installation och beställ ett löpande abb istället. Går att förhandla med priset om man inte behöver alla hårdvarugrejor, men då mot att man binder sig typ ett år, annars går det bra att köra löpande.

Just det där ”meckiga” med in/ut i olika appar kommer frugan inte uppskatta ;)

Men hur är bildkvalitén om du jämför med din parabol mot att streama? Bitrate är högre via parabol eller, eller var det mer förr?

#11

Postad 30 december 2018 - 14:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Jag kör det enklaste kanalpaketet hos telenor (bredbandsbolaget) typ 14 kanaler och 10 är säkert hd av dom. 200kr och det är alla baskanaler 1-12 vad mer behöver familjen?

Alla kanaler kan streamas på chromecast på flera tv-apparater. Så löser vi vårt tv-behov.
Har bredband från Banhof, inget paket

https://www.telenor....iber-tv/tv-bas/

Edit. Såklart inga playkanaler eller möjlighet att se program i efterhand, det är "vanlig" tv men iaf HD för ett rimligt pris.

 

Playkanaler ingår i alla paket utöver vanliga Playmaterialet.

https://play.google....et.stream&hl=sv

 

Du kan dessutom spola tillbaka livesändningen 2 timmar ifall du missat nåt.


Redigerat av Leatherface, 30 december 2018 - 14:49.


#12

Postad 30 december 2018 - 14:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Alternativ tanke är ju att satsa på nättjänster all-in med Apple TV, Chromecast eller annan typ android box. Om man kör Viaplay så får man HD versioner av TV3, TV6, TV8 samt TV10 i deras app. Kör man även C More så får man som nämnt SVT:s och TV4/C mores kanaler. Toppar man med Dplay premium så får man kanal 5, 9 11 samt Discoverykanaler, Animal Planet, Eurosport 1 och 2. Om man inte hakar på premiumsport så kommer man undan med ca 300 kr/mån på detta vis och man får en hel del film i detta. Lite meck med att gå ut och in i appar dock.

 

 

Viaplay och CMore kan man lösa genom addons för Kodi och du kan lägga in kanalerna i en favoriter för att lätt komma åt allt från samma meny. Man kan utöver det också se många program gratis genom Retrospect.

Detta är ju annars ett alternativ ifall man inte vill köra Kodi https://www.playpilot.com


Redigerat av Leatherface, 30 december 2018 - 15:08.


#13

Postad 30 december 2018 - 16:30

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Våran förening kommer att byta tv leverantör från Sydantenn till Telenor.
Min frågor gäller Axess TV och kvalitet.
Jag finner ingen info att denna kanal finns i Telenors kanalutbud.
Är det bra kvalitet på Telenors digitala utbud, bl.a HD kanaler.
D.v.s flyt utan artefakter eller annat skit?

#14

Postad 30 december 2018 - 16:53

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Telenor, Telia, boxer, viasat. De flesta.
Just det där ”meckiga” med in/ut i olika appar kommer frugan inte uppskatta ;)

Men hur är bildkvalitén om du jämför med din parabol mot att streama? Bitrate är högre via parabol eller, eller var det mer förr?

 

Välj Telia eller Telenor 

 

https://www.telia.se...p=tvpaket_lagom

https://www.telenor....iber-tv/tv-bas/

 

Har inte koll på kvaliteten hos Telenors tv tjänst 

 

Skiljer inte mycket på bitraten längre. Viktigare är hur tv leverantören får kanalen till sig, en redan förstörd kanal blir inte bättre med hög bitrate



#15

Postad 30 december 2018 - 16:56

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Vi kör CanalDigital familjepaketet vi parabol och även via deras app på AppleTV den faktiskt har alla linjära kanaler 1-12. Ibland kör vi kortare perioder med ViaPlay paket och CMore paket antingen vid sportevenemang eller för att kolla ikapp några serier som gått hos resp distributör.

Bildkvaliteten och ljud är ju fortfarande en stor skillnaden mellan Sat o fiber till sat's fördel.

 

Dom flesta som kör fiber vänjer sig ju snabbt med den sämre kvalitén (så länge man inte kan jämföra med Sat-signalen) men jag tycker det är lite sorgligt att folk satsar kanske 30k på en TV och sedan sitter och bara matar den med vanliga playkanaler.



#16

Postad 30 december 2018 - 17:02

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Våran förening kommer att byta tv leverantör från Sydantenn till Telenor.
Min frågor gäller Axess TV och kvalitet.
Jag finner ingen info att denna kanal finns i Telenors kanalutbud.
Är det bra kvalitet på Telenors digitala utbud, bl.a HD kanaler.
D.v.s flyt utan artefakter eller annat skit?

 

Axess TV sänds inte som HD kanal, så den är inte så kul att titta på. Har den via Telia

Program innehållet håller då, bättre kvalité  ;)



#17

Postad 30 december 2018 - 17:06

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Ja jag är ju en oledägare så jag vill ju ha så bra som möjligt. Nackdelen med att man skaffat oled var ju att man blev ”tvungen” att uppgradera till xbox x och apple tv4k, men det är det värt alla dagar i veckan. Xbox x med en oled, riktigt snyggt faktiskt, speciellt med hdr material.

Som det verkar så har kanske satellit bättre bild ännu? Jag är inte en sån som vänjer mig vid en sämre bild utan störs enormt av det.

#18

Postad 30 december 2018 - 17:21

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Ja jag är ju en oledägare så jag vill ju ha så bra som möjligt. Nackdelen med att man skaffat oled var ju att man blev ”tvungen” att uppgradera till xbox x och apple tv4k, men det är det värt alla dagar i veckan. Xbox x med en oled, riktigt snyggt faktiskt, speciellt med hdr material.

Som det verkar så har kanske satellit bättre bild ännu? Jag är inte en sån som vänjer mig vid en sämre bild utan störs enormt av det.

 

Jag har CD parabol och Telia Digital TV ser ingen större skillnad

Du har Viasat? De komprimerar ju extremt hårt t.ex SVT HD ligger på 5-6 Mbit/s

Transpondrarna hos viasat är 60 mbit/s inkl. ljud 

https://www.lyngsat....ges/Viasat.html



#19

Postad 30 december 2018 - 17:25

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

Axess TV sänds inte som HD kanal, så den är inte så kul att titta på. Har den via Telia
Program innehållet håller då, bättre kvalité  ;)

Min frågeställning var nog lite otydligt formulerad.
#1 Jag undrade om Axess finns överhuvudtaget att välja bland Telenors utbud?
#2 Är kvaliteten bra via Telenor jämfört med Kabel-tv av bra kvalitet?

#20

Postad 30 december 2018 - 17:37

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Jag har CD parabol och Telia Digital TV ser ingen större skillnad
Du har Viasat? De komprimerar ju extremt hårt t.ex SVT HD ligger på 5-6 Mbit/s
Transpondrarna hos viasat är 60 mbit/s inkl. ljud
https://www.lyngsat....ges/Viasat.html

Japp har viasat parabol. Så du menar att viasat har sämre bild pga av komprimering?

#21

Postad 30 december 2018 - 18:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Våran förening kommer att byta tv leverantör från Sydantenn till Telenor.
Min frågor gäller Axess TV och kvalitet.
Jag finner ingen info att denna kanal finns i Telenors kanalutbud.
Är det bra kvalitet på Telenors digitala utbud, bl.a HD kanaler.
D.v.s flyt utan artefakter eller annat skit?

 

Telenor fungerar bra för mig däremot ingen Axess TV.

Fast jag kör genom kabelnätet då men IPTV'n borde vara likvärdig.


Redigerat av Leatherface, 30 december 2018 - 18:52.


#22

Postad 30 december 2018 - 21:33

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Va synd att Telenor inte stöder kunskap, vetenskap och utbildning vilket gör Axess synerligen intressant fast det inte är HD.

#23

Postad 31 december 2018 - 00:09

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Telenor, Telia, boxer, viasat. De flesta.
Just det där ”meckiga” med in/ut i olika appar kommer frugan inte uppskatta ;)

Men hur är bildkvalitén om du jämför med din parabol mot att streama? Bitrate är högre via parabol eller, eller var det mer förr?

 

 

Bildkvaliteten är väl så bra med Canal Digital Go via Apple TV 5e gen. tycker jag. Ingen i familjen som egentligen ser någon skillnad mellan satellitutsändning och fiber via Apple TV. TV-n är en 55-tums Samsung och jag har 250 mbit lina in. Jag har inga suddiga moment vid tex kanalbyten i Apple TV. 


Redigerat av kenta2, 31 december 2018 - 00:17.


#24

Postad 31 december 2018 - 08:56

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Nä nackdelen med Apple TV och Canal Digital är att 5,1 ljud saknas. Verkar som Telia har det i sin app så det kan väl inte vara så svårt att fixa?

#25

Postad 31 december 2018 - 09:21

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Japp har viasat parabol. Så du menar att viasat har sämre bild pga av komprimering?

Ja Viasat via parabol är hårt komprimerat 

IPTV har jag inte sett från Viasat 



#26

Postad 31 december 2018 - 10:39

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Ja Viasat via parabol är hårt komprimerat 
IPTV har jag inte sett från Viasat

Med andra ord så kommer jag få minst lika bra bild med IP-TV från tex telia, telenor, boxer etc?

#27

Postad 31 december 2018 - 10:45

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Med andra ord så kommer jag få minst lika bra bild med IP-TV från tex telia, telenor, boxer etc?

Ja skulle personligen inte välja Boxer, men de ägs nu mera av Comhem/Tele2 så det finns väl hopp där med  :D



#28

Postad 31 december 2018 - 11:00

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Ja skulle personligen inte välja Boxer, men de ägs nu mera av Comhem/Tele2 så det finns väl hopp där med  :D


Undrar om viasat via fiber är mindre komprimerat än via parabol?

#29

Postad 31 december 2018 - 12:20

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Kört på Telias IP TV sen 2007, mycket har nu ändrats med åren.. priserna har ökat samt har ju en hel del HD kanaler tillkommit.

Har i dagsläget Telias Stora paket med Cmore filmpaket samt Barnpaketet.

Utöver detta har vi Netflix samt Viaplay. Så nu vid årsskiftet ska detta bantas ner.

Tanken är att koppla in Boxern igen och nyttja de fria kanalerna så man får 1,2,4,6 iaf. Sen säga upp allt annat. Behålla Netflix och säga upp Viaplay.

Bredbandet kommer jag ändra leverantör på också. Har Telia idag men finns betydligt billigare och snabbare hastighet för samma peng att hämta hos andra leverantörer.

#30

Postad 31 december 2018 - 13:33

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Hade Telia IPTV tidigare och har nu sen 1 1/2 år Telenor IPTV, likadana inspelningsbara boxar från Arris.
Skulle jag kunna välja Telia i nuvarande boende skulle jag göra det, deras programvara i boxen är bättre (eller var åtminstone). Bildmässigt har jag inte upplevt någon skillnad.

Telenor tillåter enbart inspelning via EPG, man kan inte ställa in datum och klockslag, så det gäller att de har korrekt EPG. Så jag missade t.ex. första 15 minuterna av matchen mellan Sverige-USA i JVM eftersom det var sändningsuppehåll fram till 05:00 när sändningen egentligen började 04:00.
Sen att spela in något några dagar framåt kan ta lite tid att bläddra fram till.
Serieinspelning tar med alla repriser också, ibland även om de inte står med i planerade inspelningar.
Sen hoppar det i listan med inspelningar så är man inte uppmärksam så kan man radera fel inspelning.
Den enda fördel med Telenor är att den klarar av att spela in flera program samtidigt, det klarade inte Telia.
Det kan vara bra att veta att man kan max ha 3 boxar hos Telenor, men det är inget de är direkt tydliga med.
Boxarna ska inte kopplas via deras egna router utan direkt till fiberkonverteren/delaren för att allt ska fungera bra t.ex. Starta om-funktionen, så det ställer lite större krav på nätverkskonfigurationen.

#31

Postad 31 december 2018 - 14:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Ja problemet med IPTV är ju oftast boxarna och inte själva kvaliten på kanalerna oftast.

Tack och lov finns Telenor kabelnätet kvar ett tag till här sen kanske jag lägger ner linjära kanalerna helt.

Fram till dess fungerar det alldeles utmärkt att kolla på dom flesta kanalerna inkl TV4 på ytterligare 2 TV apparater utöver orginalboxen och dom flesta kanalerna är i HD.


Redigerat av Leatherface, 31 december 2018 - 14:04.


#32

Postad 31 december 2018 - 14:17

gustavk
  • gustavk
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Någon med erfarenhet av Boxers Combo streaming tjänst? https://www.boxer.se/kampanj/combo

#33

Postad 04 januari 2019 - 10:32

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Någon med erfarenhet av Boxers Combo streaming tjänst? https://www.boxer.se/kampanj/combo

 

Ingen erfarenhet av det alls. Intressant att börja sälja detta som ett helt separat koncept, rätt naturligt egentligen. Dock verkar det vara ett väldigt magert utbud i detta läget med tanke på vad som presenteras ingå på hemsidan. Verkar inte finnas någon ATV app det är Airplay som gäller ihop med Chromecast.


Redigerat av kenta2, 05 januari 2019 - 20:50.


#34

Postad 12 januari 2019 - 10:41

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Ni är ju flera här som har olika tv-lösningar. Funderar lite på hur olika leverantörernas hårdvara när det kommer till digitalboxar. Har stadsnät och använder egen router (asus ac3200).

 

Är det bara att plugga in digitalboxen till valfritt nätverksuttag eller måste jag använda en dedikerad port i mediaboxen (fiberdosan)? Önskvärt att kunna använda vilket uttag som helst annars måste jag dra en väldigt lång ny kabel från mediaboxen upp till vardagsrummet.



#35

Postad 12 januari 2019 - 14:15

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Med Telia tex, ska deras digitalbox ha en dedikerad ”tv-kabel”? Pratade med brebandsbolaget för ganska längesedan och de sa att man skulle koppla deras box till tv-porten nämligen. Det är bökigt.

#36

Postad 12 januari 2019 - 14:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Telia kör jag genom Apple tv:n, nöjd kommer inte byta :)



#37

Postad 12 januari 2019 - 14:51

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Som jag skrev tidigare, Telenor (fd. BBB) ska kopplas direkt in fiberdosan för bästa funktion, vi hade problem med Spaela upp-funktion och inspelningar som inte blev av när vi hade kopplat via routern.
Nu har jag kopplat in i fiberdosan till en switchport med ett separat Vlan som jag sen plockar ut i switchen i TV-bänken och då fungerar det bättre.
Får se hur jag gör när jag byter ut deras router om jag försöker få till allt via den nya brandväggen eller om jag fortsätter med fulkopplingen.

Hos Telia hade vi dubbla uttag i alla rum, så där hade vi alla TV-boxar kopplat direkt till fiberdelaren.

#38

Postad 12 januari 2019 - 14:55

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Telia kör jag genom Apple tv:n, nöjd kommer inte byta :)

Så kan man iof göra. Men då fungerar väl inte all tablå tv?

Som jag skrev tidigare, Telenor (fd. BBB) ska kopplas direkt in fiberdosan för bästa funktion, vi hade problem med Spaela upp-funktion och inspelningar som inte blev av när vi hade kopplat via routern.
Nu har jag kopplat in i fiberdosan till en switchport med ett separat Vlan som jag sen plockar ut i switchen i TV-bänken och då fungerar det bättre.
Får se hur jag gör när jag byter ut deras router om jag försöker få till allt via den nya brandväggen eller om jag fortsätter med fulkopplingen.

Hos Telia hade vi dubbla uttag i alla rum, så där hade vi alla TV-boxar kopplat direkt till fiberdelaren.

Tack för infon.

Verkar som att bbb (telenor) fortfarande ”kräver” dedikerat till fibern. Har du provat Teliaboxarna via nätverket, alltså inte till fibern?

#39

Postad 12 januari 2019 - 14:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Så kan man iof göra. Men då fungerar väl inte all tablå tv?

 

 

Nej man kan inte få allt för 149kr  :)



#40

Postad 12 januari 2019 - 15:08

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Nej man kan inte få allt för 149kr  :)


Haha sant

#41

Postad 12 januari 2019 - 15:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Haha sant

 

Du kan ju prova två månader gratis och utvärdera själv om det räcker :) Tror dock att man måste vara telia el Halebop kund dock vid uppstart i någon form.!

 

https://www.telia.se...cmp=tv_sub_play


Redigerat av mcmike, 12 januari 2019 - 15:29.


#42

Postad 12 januari 2019 - 15:43

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Du kan ju prova två månader gratis och utvärdera själv om det räcker :) Tror dock att man måste vara telia el Halebop kund dock vid uppstart i någon form.!
 
https://www.telia.se...cmp=tv_sub_play

Man var tvungen att redan vara kund hos Telia/halebop.

#43

Postad 12 januari 2019 - 16:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Man var tvungen att redan vara kund hos Telia/halebop.

 

Ok, likadant ännu då! Har själv ingen av dem idag :)


Redigerat av mcmike, 12 januari 2019 - 16:56.


#44

Postad 13 januari 2019 - 12:04

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Verkar som att bbb (telenor) fortfarande ”kräver” dedikerat till fibern. Har du provat Teliaboxarna via nätverket, alltså inte till fibern?


Nej, provade aldrig det eftersom det inte fanns behov för det.

#45

Postad 14 januari 2019 - 18:22

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Hade tänkt att omförhandla mitt innehav i viasat idag. Möttes dessvärre av en telefonsvarare som sa att jag skulle återkomma senare i veckan. Deras support kanske inte är riktigt optimerad.

#46

Postad 17 januari 2019 - 17:24

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Ringde till Telia idag för att kolla runt priser etc. Frågade även om digitalboxen kunde kopplas till valfritt nätverksuttag, och det kunde man. Skönt att slippa behöva dra separat kabel från boxen till tv-porten i fiberdosan.

Kunde dock inte få bättre pris än de priser som fanns på hemsidan, försökte iaf ;)

#47

Postad 17 januari 2019 - 21:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Kunde dock inte få bättre pris än de priser som fanns på hemsidan, försökte iaf ;)

 

 

Under BF körde de 199kr månaden för Tv paket stor, 279kr nu eller? :)



#48

Postad 17 januari 2019 - 21:24

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Under BF körde de 199kr månaden för Tv paket stor, 279kr nu eller? :)


Det skulle kosta 599kr/mån med tv-stor inkl 100mbit. Ingår en router också. Dock har jag ”investerat” en del med viasat, har ju en inspelningsbar uhd box och en inspelningsbar hd box. Blir ju att börja om med hårdvara om jag tex byter till Telia. De kunde inte ”bjuda” på en box :(

#49

Postad 17 januari 2019 - 21:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Du borde kunna få "större" bredband som ny kund, då det står detta på hemsidan.! :)

 

Bredband 500
Erbjudande nya kunder:

 + tv-paket Lagom: 599 kr/mån i 12 mån 
 + tv-paket Stor: 599 kr/mån i 12 mån 
Ord pris:
+ tv paket Lagom: 978 kr/mån
 + tv-paket Stor: 1098 kr/mån

Bredband 250
Erbjudande nya kunder:

 + tv-paket Lagom: 599 kr/mån i 12 mån 
 + tv-paket Stor: 599 kr/mån i 12 mån 
Ord pris:
+ tv paket Lagom: 778 kr/mån
 + tv-paket Stor: 898 kr/mån

Bredband 100/100
Erbjudande nya kunder:

 + tv-paket Lagom: 599 kr/mån i 12 mån 
 + tv-paket Stor: 599 kr/mån i 12 mån 


Redigerat av mcmike, 17 januari 2019 - 21:35.


#50

Postad 17 januari 2019 - 21:45

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Jovisst kunde jag få snabbare bredband. Men är inte egentligen i behov av snabbare än 100mbit. Det hänger ju lite på kostnaden för Telias inspelningsbara box som jag kunde köpa för 1300kr ca. Sen hade de startavgift på 399kr också, det plockar liksom på.

Kanske är lika bra att fortsätta med viasat via parabol och köra bredband separat. Pratade med viasat häromdagen och de rådde mig till att fortsätta få tv via parabol. Driftsäkrare och bättre bild sa dem.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.