Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#34951

Postad 24 januari 2018 - 16:22

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Är ganska säker på att plywood har lägre egenresonans vilket gör att man borde staga det mer för att få bort det inom området som subben spelar. 



#34952

Postad 24 januari 2018 - 19:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Frågan är mer om det påverkar i hörbara områden.

Att bygga med ett material som spricker så som det gjorde för Fellow88 går iaf bort i min värld :)



#34953

Postad 24 januari 2018 - 20:27

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Det sprack i sammanfogningarna pga högt tryck från stagen.=) Inte själva materialet.

 

Men en fråga, försöker mäta med REW och en XTZs mikrofon men får inte det att fungera ihop. Den använder min dators mikrofon eller nåt för jag ser 3 staplar, Output, input och REF input. Ref input reagerar när jag slår på mikrofonen men det är input som är den mätande kanalen. Så jag får inga som helst mätvärden. Har testat alla inställningar och även inaktiverat det inbyggda ljudkortets mikrofon så endast XTZan ska finnas men fortfarande så får jag inte några mätvärden. Spikraka kurvor och det tror jag ju inte på.



#34954

Postad 24 januari 2018 - 20:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Out är signalen från datorn, in och Ref in är vad micken plockar upp så båda staplarna ska lysa.

Fungerar RTA:n om du tjoar till lite högt?



#34955

Postad 24 januari 2018 - 20:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

och

https://www.roomeqwi...com/REWhelp.pdf

 

Om RTA:n inte fångar upp något så kan det vara så enkelt att sample rate på micken är fel.

Du kör Java och inte Asio?
 



#34956

Postad 24 januari 2018 - 21:13

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Nej instaplarna är oberoende av varandra så REF reagerar men jag kan inte ropa eller något för att få IN att reagera.
Ja jag kör java.

Vill ju veta vart jag ska peta i min minidsp.
De jag också reagerade på nu med min behringer och minidsp är att när jag kopplade in minidspn så är de bara ena kanalen som de körs igenom på slutsteget trots att de är två lågnivå till två utgångar men den kanske summerar i minidspn?

För jag har två kablar från receivern in i minidspn sen två från out 1 och out 2 i minidspn till behringern.
Men bara ena kanalen används så jag kan inte justera in nivåerna separat.

Känner mig jävligt usel just nu. Byggt massor i bilar o fan där är allt logiskt men allt detta.. För mycket inställningar:P

Redigerat av Fellow88, 24 januari 2018 - 21:15.


#34957

Postad 24 januari 2018 - 22:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Du får kolla i inställningarna i Win att dom är korrekta och givetvis pekar du på micken i REW.

När jag tänker på det, vill minnas jag har hört om trubbel med xtz:a micken o REW men det var den första generation.

Jag kan kolla i morgon om jag har probs att få det att snurra xtz.

 

Vilken plugin kör du med?

Tex så kan du routa signalen som du vill på 2x4 Advance men på 2:way Advance är ingång 1 låst till utgång 1 - 2

 

*klapp på axeln*

 


Redigerat av johan b-lund, 24 januari 2018 - 22:08.


#34958

Postad 24 januari 2018 - 22:41

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Halloj. Totalt stiltje med mina basar då jag lackade ur för jag sabbade mina lådor pga hetsigt byggande. Ville bara bli klar så de blev pannkaka. Nu står de still o väntar in sommaren så ska jag bygga nya lådor o ta de piano.

Men snubblade över etta element o undrar om någon kan simulera? Finns på parts express för dryga 4000kr så kanske läge för gruppköp?

http://www.hifikit.s...-350f188pr01-04


Jag är ju egentligen mer för portade lådor då jag gillar output o kräver inte mer än att de går ner till runda slängar 15hz men Daytons UM15 är ju inte gjorda för vardagsrumslådor vilket fått mig att fundera på att sälja dem men jag är uppenbarligen för dyr:O

 

 

Det där såg riktigt hemskt ut. Horribelt för pengen..

För högt Q, för lågt VAS, för låg Xmax (jämfört med andra element), alldeles för låg känslighet..

 

Ser ut som ett typiskt element som man sätter i en för liten låda och vräker på en ******** massa effekt.

Typ Sunfire. Och vi vet ju hur mycket välljud som kommer ut ur dom...


Är ganska säker på att plywood har lägre egenresonans vilket gör att man borde staga det mer för att få bort det inom området som subben spelar. 

 

Har ingen betydelse i en välstagad låda. ;)

MDF må vara hemskt att jobba med, men det är smidigt att få till en hyfsad finish även som amatör.

 

Ska man bygga osynliga burkar kan man lika gärna köra plyfa.

Eller spån för den delen. Så blir det billigt som fan. :)



#34959

Postad 25 januari 2018 - 06:58

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Men helt ärligt har ingen testat att plasta lådorna dels för stabilitet och även ytfinish? Går ju att bygga en låda i MDF i princip helt färdigt och sedan lägga filt över hela och lägga på polyester? Har själv byggt en del till bil genom detta, te.x A-stolpar med bafflar och nya poddar till instrumentbräda. Förvånansvärt smidigt och blir så jäääävla styvt.

 

Bygger man ett ramverk och sen trär filt runt hela, lägger på 4-5 lager glasfiberväv och sedan polyester så blir de en jäkligt "lätt" låda också. Fast tyngd kanske är bra i sammanhanget att den ska stå stabilt.


Redigerat av Fellow88, 25 januari 2018 - 07:00.


#34960

Postad 25 januari 2018 - 08:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Newtons tredje lag säger att tyngd är bra ;)

 

EDIT: Om man inte använder motriktade element i par förstås.


Redigerat av Loco.spk, 25 januari 2018 - 08:16.


#34961

Postad 25 januari 2018 - 16:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Men helt ärligt har ingen testat att plasta lådorna dels för stabilitet och även ytfinish? Går ju att bygga en låda i MDF i princip helt färdigt och sedan lägga filt över hela och lägga på polyester? Har själv byggt en del till bil genom detta, te.x A-stolpar med bafflar och nya poddar till instrumentbräda. Förvånansvärt smidigt och blir så jäääävla styvt.

 

Bygger man ett ramverk och sen trär filt runt hela, lägger på 4-5 lager glasfiberväv och sedan polyester så blir de en jäkligt "lätt" låda också. Fast tyngd kanske är bra i sammanhanget att den ska stå stabilt.

 

 

När det kommer till högtalarlådor ska dom vara så stumma som möjligt.

Det du beskriver blir nog inte speciellt stumt.

 

Flex i lådan äter output.



#34962

Postad 26 januari 2018 - 17:16

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 1

Det där såg riktigt hemskt ut. Horribelt för pengen..

För högt Q, för lågt VAS, för låg Xmax (jämfört med andra element), alldeles för låg känslighet..

 

Ser ut som ett typiskt element som man sätter i en för liten låda och vräker på en ******** massa effekt.

Typ Sunfire. Och vi vet ju hur mycket välljud som kommer ut ur dom...

 

Blev först lite uppspelt att det skulle vara en riktigt bra bas men sen öppnade jag databladet och tänkte samma tankar som dig...  inte riktigt likt Peerless att göra basar med såna värden..



#34963

Postad 30 januari 2018 - 21:23

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Hjälp en gruvande man. Har ångest om jag ska sälja mina Ultimax 15 o köpa CSS SDX15 då de trivs i mindre lådor än Ultimaxen.
Kan helst inte ha över 100 liters lådor idag då det är tilö vardagsrummet. Biorum kommer i framtiden.

Men skulle jag tjäna ljudmössigt vad gäller tryck och återgivning med att byta till dessa? Eller blir vinsten försumbar?

Behöver bestämma mig:)

#34964

Postad 30 januari 2018 - 21:35

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Men skulle jag tjäna ljudmössigt vad gäller tryck och återgivning med att byta till dessa? Eller blir vinsten försumbar?

Behöver bestämma mig:)

 

Känns som att jag inte är helt opartiskt i denna fråga, som säljare av basarna så låter jag någon annan svara :-)   

 

/Dennis



#34965

Postad 31 januari 2018 - 16:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

CSS är ju ett betydligt bättre element.

Hade jag inte haft en massa element liggandes hade jag köpt dom och lagt dom på hyllan som reserv.

 

Tror dock inte att du skulle få någon aha-upplevelse för att skillnaden skulle vara astronomisk..



#34966

Postad 31 januari 2018 - 19:19

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Om de nu inte är någon större hörbar skillnad så behåller jag nog mina då. Längtar till man ska bygga biorum o man kan göra 600 liters lådor utan problem. Har kattvind på båda sidor av rummet som är tilltänkt så har egentligen rätt obegränsat med utrymme där. Fast då kommer suget på 4st 18" i 1kubiks lådor vara för stort.

Redigerat av Fellow88, 31 januari 2018 - 19:19.


#34967

Postad 11 februari 2018 - 20:25

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Hojt hojt. Alltså detta med minidsp osv. Får intr till de med ljudet. Nu märkte jag att jag saknar återgivning i lägre registren. Kopplat in minidsp och lagt HP vid 15 och LP vid 100 men jag behövde slå på att frontarna kör full så spelades de plötsligt massor med bas. Så vill jag ju inte ha o hur löser jag det?
Jag säger då de. Billjud är enkelt hembio med egna pryttlar är fan svårt.

#34968

Postad 11 februari 2018 - 20:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Nu hänger jag inte riktigt med, använder du lfe eller bara har kopplat en sub till frontarna?



#34969

Postad 11 februari 2018 - 20:40

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
De är kopplat lågnivå från sub i receiver in i ingång 1-2 på minidspn o vidare till inuken.

#34970

Postad 11 februari 2018 - 22:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

right, du har alltså probs med nivåmatchning?

Lite beroende på modell av minidsp så kan man behöva justera ingångskänsligheten på kortet direkt, det hittar du i manualen.

Om du har en umik så använd REW för att justera in, du delar frontarna med antar jag?

 

*edit*

"Slå på frontarna för fullt", menar du maxa utnivå i en receiver?


Redigerat av johan b-lund, 11 februari 2018 - 22:08.


#34971

Postad 15 februari 2018 - 16:49

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Oj nej. När jag kör fullrange och dubbelbas upplever jag mer bas. Testade scener med bara frontarna och de spelade "djupbas" i scenen med hissen ner i avengers någon minut in i filmen. Körfe jag delat 80hz mot sub så hade jag ingen bas alls.

#34972

Postad 15 februari 2018 - 18:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Nu har du tappat bort mig :P

 

Du kör via en flerkanal receiver?



#34973

Postad 15 februari 2018 - 21:06

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Han menar att han får mer bas när han låter frontarna spela full range än om han delar dom. Han har en receiver som driver övriga högtalare och en minidsp mellan subutgången och förstärkaren till subbarna. 2st ultimax ska ju utprestera vilka frontar som helst i baskapacitet.

Det kan vara ditt filter på 15hz som gör att du tappar bas, kanske börjar det dämpa frekvenser betydligt högre upp? Annars tror jag mer på att basen i just den scenen ligger betydligt högre upp i frekvens än man tror och att du har väldigt mycket mindre basnivå av någon anledning när du delar, dvs du behöver skruva upp nivån. Frontarna kan ju ha en jätte puckel i sin basåtergivning just vid den frekvensen tex. Jättesvårt att veta.

#34974

Postad 15 februari 2018 - 21:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Så frontarna delas med receivern o subs med minidsp (när frontarna inte kör fullrange)?

Får nog ta o jobba lite mindre :/



#34975

Postad 15 februari 2018 - 21:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Så tolkar jag det :)

#34976

Postad 15 februari 2018 - 21:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Fellow får ge en förklaring till hur det är kopplat o vilka produkter det handlar om :)

Om det är en flerkanalig receiver då hade jag delat allt där o använt minidsp:n till korrigering.

Det är ju lätt kollat att koppla det så och se om basen kommer tillbaka.

Gör den det då är det något med nivåerna som är fel.



#34977

Postad 19 februari 2018 - 20:12

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Det är kopplat så som Ekon beskrev men jag hittade problemet. Hade glömt ta bort filtren i inuken så både den och minidspn hade eq så då vart de vajsing.

Nu fungerar allt förutom extremt bummlig bas men de beror på mina Sunfirelådor.

Redigerat av Fellow88, 19 februari 2018 - 21:21.


#34978

Postad 14 mars 2018 - 22:17

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

felpost deluxe!
 


Redigerat av Mikolino, 15 mars 2018 - 15:19.


#34979

Postad 15 mars 2018 - 06:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Hittade ingen kost/träningstråd!

 

Om det inte finns en tråd som passar så skapar man väl en istället för att felposta på den här nivån ;)



#34980

Postad 15 mars 2018 - 15:19

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Om det inte finns en tråd som passar så skapar man väl en istället för att felposta på den här nivån ;)

Trodde jag var i en annan tråd :)



#34981

Postad 16 mars 2018 - 19:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Den här tråden handlar om bas och annat härligt.

Träning och kost hamnar inte inom något av det!! :D



#34982

Postad 17 mars 2018 - 00:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Den här tråden handlar om bas och annat härligt.

Träning och kost hamnar inte inom något av det!! :D

 

Kost kan väl i.a.f. hamna i kategori nummer 2 ;)



#34983

Postad 17 mars 2018 - 09:57

Unregistered80a991cf
  • Unregistered80a991cf
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Rumpskakare är ju härligt så jag tänker att min fråga passar bra i denna tråd.

Har råkat bli med en rumpskakare och skulle nu vilja kunna köra den med hörlurarna för att inte störa familjen allt för mycket. Problemet är att min förstärkare (Marantz SR5003) stänger av alla högtalare när jag kopplar in hörlurarna, finns det någon fullösning på mitt problem?

 

* Till Marantzen har jag ett Primare försteg och slutstegskombo kopplat där jag kör pass trough på försteget när det är biodags.

* Skakaren drivs av ett bryggat Inuke 1000DSP steg

* Jag har en separat hörlursförstärkare som i värsta fall kan bli aktuell att använda, men helst inte då jag faktiskt gillar fusk surroundet som förstärkaren kan skicka till hörlurarna. Och så saknar hörlursförstärkaren fjärrkontroll.

 

Jag har nog rätt goda möjligheter att koppla till det här men jag är baske mig inte kapabel att räkna ut hur. Några tips?



#34984

Postad 17 mars 2018 - 20:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Kost kan väl i.a.f. hamna i kategori nummer 2 ;)

 

Inte kost som hör ihop med träning. ;)



#34985

Postad 17 mars 2018 - 21:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0
Sant 😀

#34986

Postad 03 april 2018 - 17:27

Nookie
  • Nookie
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Vill be om lite råd och förslag på 18" element. 
 
Har läst runt en hel del och hade egentligen siktet inställt på två Mini marty´s med antingen Dayton UM18 eller 460HO. Dessa verkar dock vara svåra att få tag i till rimliga priser, UM verkar för den delen omöjlig att få tag i, bl.a så har loudspeakerfreaks.com tagit bort den från deras sortiment och de svenska återförsäljarna har restnoterad modellen.
 
Är nu inställd på två slutna lådor, á 220 L inkl. stag och element. Har tittat lite på Faital Pro 18XL1800 men den ser ut att lämpa sig bättre för basreflex?
Någon som har tips på andra (tillgängliga) element som passar lådstorleken?
 
Andra lådkonstruktioner är också välkomna i det fall ni kan bidra med hela lösningen - mina kunskaper är minst sagt undermåliga.
 
Mvh

Redigerat av Nookie, 03 april 2018 - 17:31.


#34987

Postad 03 april 2018 - 20:42

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

BMS 18N862 18" är ett alternativ, http://www.lean-busi...ohm-p-2840.html



#34988

Postad 03 april 2018 - 21:23

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

BMS 18N862 18" är ett alternativ, http://www.lean-busi...ohm-p-2840.html

 

Ser ut att vara ett fint element. Det hade jag helt missat. Det är listat som ett PA-element men ser ut att ha fina parametrar för hi-fi sub..om jag inte missat något. Det är många element som inte går att få tag på nu för tiden eller har väldigt lång leveranstid så alltid kul när man får upp ögonen för nya. 



#34989

Postad 03 april 2018 - 21:49

Nookie
  • Nookie
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

BMS 18N862 18" är ett alternativ, http://www.lean-busi...ohm-p-2840.html


Tack för länken! Har läst om detta element tidigare men inte alls till detta pris.

Ska läsa vidare imorgon.

#34990

Postad 03 april 2018 - 21:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Jag har två BMS 18N862 i min IB-sub och de har funkat bra i tre år nu. Jag valde dem för att min rådgivare för bygget själv körde med 4 st 18N860 i sin IB då, som han efter flytt monterat i iådor.
 
På Component så skriver han lite om elementen och vad han tycker är bra med dem här. Jag citerar en del av texten. (Zeus var namnet på hans första IB och den andra hette IB418.)
 

För att minska turbulensljudet har jag minskat slaglängden till förmån för större konarea. IB418 har 54% större konarea och 30% kortare slaglängd än Zeus. En liten nettoökning av kapacitet totalt sett alltså. Jag har också valt element som har en mycket genomarbetad aerodynamik för att all luftströmning skall hålla så låg hastighet och så laminär form som möjligt. Genom att använda neodymiummagneter istället för ferritmagneter så kan utrymmet i magnetmotorn istället användas till ventilering av de rörliga delarna.

Till IB418 ville jag också använda ett element med lite annorlunda parametrar än vad man normalt brukar välja till IB. Istället för att välja ett element som i sig själv går så djupt som möjligt så valde jag ett element med en betydligt starkare magnetmotor än vad som anses passa till IB. Detta gör visserligen att den klingar av ganska tidigt, runt 40 Hz i mitt fall. Men åandra sidan så klingar den av såpass långsamt att man med endast lite EQ kan få den att gå ordentligt djupt utan att falla ner alltför snabbt under resonansfrekvensen. Något som element med svagare magnetmotorer gör. 

För att tåla lite mera EQ än vad Zeus behövde så behövde de nya elementen också tåla lite mer effekt utan att börja komprimera signalen.

Självklart måste själva motorkonstuktionen också vara optimerad för låg distortion. Kvalitet går absolut före kvantitet! 

Alla ovanstående krav uppfylldes med god marginal av BMS nyintroducerade element BMS 18N860 

 



#34991

Postad 03 april 2018 - 22:29

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ser ut att vara ett grymt element som sagt. De är nummer ett på min lista av element nu efter att ha läst mer om dom. Hoppas de fortfarande finns kvar i slutet av året...alla bra element som dyker upp har en tendens att bara försvinna från marknaden. Men eftersom det är ett PA-element så borde chansen vara större att de finns kvar ett tag. 



#34992

Postad 03 april 2018 - 22:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0
IB418 ovan byggdes 2009 och då var 18N860 nya, de fanns fortfarande när jag köpte 18N862 2015. Vad jag vet finns båda att köpa än, så vi får väl hoppas att de inte försvinner innan året är slut då. :)

#34993

Postad 04 april 2018 - 09:13

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Rumpskakare är ju härligt så jag tänker att min fråga passar bra i denna tråd.

Har råkat bli med en rumpskakare och skulle nu vilja kunna köra den med hörlurarna för att inte störa familjen allt för mycket. Problemet är att min förstärkare (Marantz SR5003) stänger av alla högtalare när jag kopplar in hörlurarna, finns det någon fullösning på mitt problem?

 

* Till Marantzen har jag ett Primare försteg och slutstegskombo kopplat där jag kör pass trough på försteget när det är biodags.

* Skakaren drivs av ett bryggat Inuke 1000DSP steg

* Jag har en separat hörlursförstärkare som i värsta fall kan bli aktuell att använda, men helst inte då jag faktiskt gillar fusk surroundet som förstärkaren kan skicka till hörlurarna. Och så saknar hörlursförstärkaren fjärrkontroll.

 

Jag har nog rätt goda möjligheter att koppla till det här men jag är baske mig inte kapabel att räkna ut hur. Några tips?

 

Jag har basshaker i datorstolen när jag spelar spel med hörlurar. Är hur grymt som helst, stolen skakar när det exploderar eller när man skjuter med tunga maskingevär i Battlefield 1. :) Synd att denna setup är såpass okänd för jag tror att väldigt många särskilt gamers hade gillat det.

 

Jag kör en Y-split på hörlursutgången på ljudkortet, där den ena går till hörlurarna och den andra blir rca in till en plate amp som har en inställd delningsfrekvens på lite drygt 50 Hz. Det "snyggaste" hade ju varit att kunna köra det dedikerade hörlursläget + LFE till basshakern men detta verkar inte gå att ställa in. Men kopplingslösningen funkar fint ändå.



#34994

Postad 04 april 2018 - 11:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Fast bass shakers är ändå inget nytt fenomen, tror det började på 60-talet redan. Har även figurerat på biografer under typ 70-/80-talet.

Slog inte heller igenom i bilstereobranschen.

 

Själv kan jag inte leva utan dem :)



#34995

Postad 04 april 2018 - 17:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag tycker att elementet ser okej ut, men utan att simulera ser det inte ut som nåt lågbasmonster.

Så är man inte ute efter det är det säkert helt okej. :)



#34996

Postad 04 april 2018 - 18:43

Nookie
  • Nookie
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Nej det är lite den känslan jag med har fått. Om man jämför den med UM18 på https://www.data-bas...id=112&mset=124 så ser den dock helt ok ut. 

 

Faital Pro 18XL1800 finns inte med på data-bass men enligt WinISD ser den ut att vara väldigt lik BMS. Ska tilläggas att jag inte riktigt vet om jag gjort rätt vid simuleringen. 

 

 

 

@Bakerman, vad tror du om storleken, hur stort kan jag bygga utan att förlora respons? Räknat på 230 L så ser Q ut att ligga på 0,54. 


Redigerat av Nookie, 04 april 2018 - 18:49.


#34997

Postad 04 april 2018 - 20:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Så stort som möjligt. ;)



#34998

Postad 05 april 2018 - 08:55

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag tycker att elementet ser okej ut, men utan att simulera ser det inte ut som nåt lågbasmonster.

Så är man inte ute efter det är det säkert helt okej. :)

 

Problemet är bara att det finns typ inget att köpa nästan. Det finns Stereo Integrity HST 18 MKII men den lär kosta typ 10k per element med frakt osv. 

 

Allt Dayton: Går typ inte att köpa och ultimaxarna är något tveksamt hur snyggt de spelar
Mach5audio UXL-18: Går inte att köpa

LMS: Går inte att köpa
Aurasound ns18: Går inte att köpa

SI HT18: Går inte att köpa

AE TD18H+: Mindre slaglängd och högre Fs, väldigt lång leveranstid

Sedan verkar resten med någon typ av slaglängd vara bilbasar. 



#34999

Postad 05 april 2018 - 18:41

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Jo uxl-18 går fortfarande att köpa om jag inte har helt fel, dock är företaget fullt upp i en flytt just nu.

#35000

Postad 05 april 2018 - 19:01

Nookie
  • Nookie
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Enligt deras egna hemsida så är den slutsåld. Import från Kanada är tyvärr inte heller gratis för den delen. 

Det är säkert många som fortfarande produceras men det är inte många som är lätta att få tag i, speciellt inte till bra priser. 

 

Förstår att många kör med Dayton i USA då priset nästan är en tredjedel jämfört med här i Sverige, känns prisvärt, men är det verkligen det här? Måste finnas andra alternativ?





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.