Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av subwoofer med port på sidan

5 svar till detta ämne subwoofer NS-SW300
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 juli 2019 - 13:41

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en Yamaha NS-SW300 subwoofer som har sin port på högersidan (om man tittar på den rakt framifrån)

I dag står subwoofern placerad bredvid frontarna ca 2,5 meter från var jag sitter. 

Upptäckte för ett tag sedan att jag får betydligt djupare bas när jag förflyttar mig en bit åt sidan och funderar därför på att flytta subwoofern och kanske även göra en s.k. subwoofer crawl för att hitta den bästa possitionen.

Nu till frågan. Är det någonting jag bör ta hänsyn till när det gäller placeringen av subwoofern? Spelar det någon roll åt vilket håll porten är riktad åt och hur långt ifrån väggen bör den placeras på ett ungefär för optimal basåtergivning?

 



#2

Postad 08 juli 2019 - 14:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

så länge porten inte står närmare en vägg än vad diametern på porten är så spelar de ingen betydande roll, däremot spelar de stor roll vart subben står i rummet, de räcker man flyttar en sub någon decimeter hit o dit så kan man ana skillnad, du tjänar mycket på att flytta den och lyssna, ännu bättre mäta..



#3

Postad 08 juli 2019 - 19:59

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tack för svar. Ja, det gjorde verkligen stor skillnad när jag rörde mig runt i rummet. Väntar nu på en längre kabel och sedan blir det att flytta runt och testa.



#4

Postad 08 juli 2019 - 23:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Kan även vara du sitter mitt i utsläckningen på en rumsresonans.

 

Slå in måtten på rummet här och klicka sedan mellan frekvenserna för att se hur resonanserna är placerade.

Mörkt avsnitt är mycket bas, ljus är lite bas.

https://www.hunecke....eigenmodes.html


Redigerat av johan b-lund, 08 juli 2019 - 23:13.


#5

Postad 09 juli 2019 - 06:15

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Kan även vara du sitter mitt i utsläckningen på en rumsresonans.

 

Slå in måtten på rummet här och klicka sedan mellan frekvenserna för att se hur resonanserna är placerade.

Mörkt avsnitt är mycket bas, ljus är lite bas.

https://www.hunecke....eigenmodes.html

 

Tackar. Ska prova.



#6

Postad 09 juli 2019 - 08:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

prova även om du har en dörr till rummet, ha den stängd , öppen, lite öppen, kan göra stor skillnad i basfrekvensen där du sitter






Även taggad med subwoofer, NS-SW300

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.