Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med placering utav surround högtalarna!

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2015 - 11:04

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Har nyligen flyttat till en mindre lägenhet och märkte genast när frun skulle möblera efter sitt behag att jag kommer få problem med ljudet.

 

Som syns på bifogad bild så sitter det en glas vägg med 3 stycken fönster ifrån rummet ut mot resten av lägenheten. Detta försvårade mitt beslut angående upphängning av satelliterna. 

 

Äger ett par Dynavoice Magic FX-4 Ex

 

http://www.ljudfokus...white-oak/6025/

 

Högtalarna går att placera både lodrätt och vågrätt, men min tanke är vilket som blir mest optimalt, Har alltid kört dem placerade i ett hörn bakom/breve soffan förr, Men nu kommer en av dem sticka ut en bit i fönstret, Vilket inte blir så populärt hos frun.

 

Skulle man tappa effekt/känsla att hänga dem över soffan? En del har även hängt dem bakom soffan och vinklat dem uppåt..? Vilket alternativ skulle ni rekommendera?

 

Bifogad fil  setup.jpg   76,45K   1 Antal nerladdningar

 

Mvh Ante



#2

Postad 03 januari 2016 - 04:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Tja, tanke #1 ser inte heller optimal ut (ens utan fönster) så det är svårt att säga vilken installation som blir sämst. Min gissning är faktiskt att #2 blir bäst så länge ni sitter hyfsat mitt i soffan (mellan högtalarna). Finns det plats att lägga dem bakom soffan riktade uppåt?



#3

Postad 03 januari 2016 - 09:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag föredrar bakom soffan. Sätter du dem i taket så får du också ett visst avstånd till dem vilket kan öka surround-effekten.



#4

Postad 03 januari 2016 - 11:18

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag föredrar bakom soffan. Sätter du dem i taket så får du också ett visst avstånd till dem vilket kan öka surround-effekten.

Du menar ända upp emot tak listen? Borde man inte ha soffan en bit fram då för att få ljudet bakom sig? Eller kommer det spridas bra ändå?

Tja, tanke #1 ser inte heller optimal ut (ens utan fönster) så det är svårt att säga vilken installation som blir sämst. Min gissning är faktiskt att #2 blir bäst så länge ni sitter hyfsat mitt i soffan (mellan högtalarna). Finns det plats att lägga dem bakom soffan riktade uppåt?

Tyvärr finns inte den möjligheten att få fram mera.

Redigerat av Mushunt, 03 januari 2016 - 11:19.


#5

Postad 03 januari 2016 - 19:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Om du kan få fram soffan en bit så kan du ha högtalarna bakom dig. Men jag är bekymrad att de ändå kommer hamna rätt så nära soffan. Det blir ingen riktig surroundkänsla med högtalare så nära. Flytta soffan så långt du får...eh...det går menar jag. Det tjänar du på.



#6

Postad 03 januari 2016 - 20:13

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Om du kan få fram soffan en bit så kan du ha högtalarna bakom dig. Men jag är bekymrad att de ändå kommer hamna rätt så nära soffan. Det blir ingen riktig surroundkänsla med högtalare så nära. Flytta soffan så långt du får...eh...det går menar jag. Det tjänar du på.


Haha.. slog huvudet på spiken.. det är ju tyvärr så att frun ska vara med o Bestämma. Men genom åren har man ju iaf lyckats byta upp sig till golvare etc emot ett litet Philips HTS system. Så skam den som ger sig :)

#7

Postad 03 januari 2016 - 21:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Du är på väg mannen. Fortsätt att tjusa henne och ni kan dela på en härlig framtid inom hembio..:)



#8

Postad 03 januari 2016 - 21:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Om du kan få fram soffan en bit så kan du ha högtalarna bakom dig. Men jag är bekymrad att de ändå kommer hamna rätt så nära soffan. Det blir ingen riktig surroundkänsla med högtalare så nära. Flytta soffan så långt du får...eh...det går menar jag. Det tjänar du på.

 

När jag bodde i lägenhet så hade jag samma problem. Riktade som sagt högtalarna uppåt mot taket för att skapa en diffusare ljudbild. Fungerade rätt bra.



#9

Postad 03 januari 2016 - 21:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det kan funka rätt bra. På sätt och vis är det så dipol-högtalare funkar. De skickar ljud lite åt all möjliga håll för att diffusera ljudet. 



#10

Postad 03 januari 2016 - 22:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Eller iaf två(di) ;)



#11

Postad 03 januari 2016 - 22:26

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Tack så mycket för era förslag :) Ska jag alltså pröva montera dem bakom soffan riktade uppåt menar ni? Frun gillade den idén bäst för då slapp hon se dem.. 😉

#12

Postad 03 januari 2016 - 22:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Tack så mycket för era förslag :) Ska jag alltså pröva montera dem bakom soffan riktade uppåt menar ni? Frun gillade den idén bäst för då slapp hon se dem..

 

Ja pröva absolut det. Om det fungerar så; win win.



#13

Postad 04 januari 2016 - 00:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Tack så mycket för era förslag :) Ska jag alltså pröva montera dem bakom soffan riktade uppåt menar ni? Frun gillade den idén bäst för då slapp hon se dem..

Hon lär väl inte missa att se dem bara för att du riktar dem uppåt? :)



#14

Postad 04 januari 2016 - 00:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag hade mina en bit ner bakom soffryggen. Jag gissar att det var så mushunt också såg installationen framför sig.



#15

Postad 04 januari 2016 - 00:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Blir inte elementskydden dammiga då? Kanske spelar mindre roll egentligen.



#16

Postad 04 januari 2016 - 01:08

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag hade mina en bit ner bakom soffryggen. Jag gissar att det var så mushunt också såg installationen framför sig.


Precis!

#17

Postad 04 januari 2016 - 02:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Blir inte elementskydden dammiga då? Kanske spelar mindre roll egentligen.

 

Ha, oväntad fråga. Inte en aning faktiskt. Det var inget jag tänkte på ens när vi flyttade,



#18

Postad 05 januari 2016 - 23:55

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Satte dem i taket. Ska bara iväg imorgon o köpa kabel då min andra blev för kort. Vill helst inte skarva.

#19

Postad 09 januari 2016 - 15:09

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Har nu provspelat till filmen Saving Private Ryan på BD med DTS-HD ljud.

Tycker ljudet var helt okej. Kändes stundtals bättre o mera realistiskt mot förra setupen då de hängde på sidorna.

#20

Postad 27 juli 2018 - 13:11

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Bumpar upp min egen tråd lite :)

 

Har kört efter denna setupen i 2 års tid nu och det har funkat fint :) 

 

Min fråga blir nu att jag fått möjligheten att köpa 2 stycken högtalare till utav kollegan. (samma modell jag har idag, FX-4)

Idén slog mig att man kanske kunde sätta dessa ovanför frontarna? (Front high)

 

Skulle detta tillföra något i ljudbilden eller är skillnaden minimal? 



#21

Postad 27 juli 2018 - 15:44

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Tjenare,
För mig blev det stort lyft av ljudbilden och som bättre matchar bilden som projiceras på en 100tums duk.
Jag tycker absolut att du ska prova, speciellt om du kan låna hem högtalarna över en helg och ställa in ljudet för Front high.
Även om du inte kan montera upp högtalarna på avsedd plats så kan du koppla in dem och lyssna på respektive högtalare för att bilda dig en uppfattning om hur mycket ljud och vilket typ av ljud som kommer ur Front high.

Jag är då nöjd med Front high.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.