Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fattig bas i mitt vardagsrum?

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juli 2014 - 07:33

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Har haft hembio på plats i vårt nya vardagsrum i ungefär ett halvår nu, men har problem med att både jag och kompisar som varit på besök känner att det saknas något i basen vid explosioner, pistolskott och liknanade, även viss basstung musik hade jag väntat mig mer känsla i än vad jag får.

Anläggningen består KEF iQ-högtalare, Denon AVR-4520 receiver + Maratantz 8077 slutsteg samt två stycken SVS SB-2000 subwoofers






Jag har kalibrerat ljudet med Audessey XT32 i denon'en.

Här följer en liten planskiss av rummet med de två subbarna utmarkerade, den "övre" är den som refereras till som "L" i plottarna, den andra är "R".
subbas.png

Jag införskaffade nyss en UMIK-1 för att tillsammans med REW försöka hitta problemet, så här ser mätningarna ut för de två subbarna var för sig, med audessey avstängt, båda två samtidigt, samt båda två med audessey aktiverat.

Bifogad fil  lfe.png   99,99K   45 Antal nerladdningar

och en vattenfalls bild:
Bifogad fil  lfe_waterfall.png   251,49K   26 Antal nerladdningar

Har ni några tips på vad som är problemet? Jag tycker det ser ut som att jag får bra bas ner till 20 Hz? Så då borde det väl inte vara lågbasen som jag saknar?

På den kompenserade linjen med dubbla basar (grön) så är det väl egentligen bara vid ~75 Hz där är en rejäl dipp, kan det vara den som jag vi upplever?

Jag tänkte prova att flytta runt subbarna lite, men hade gärna fått lite feedback på vad som är viktigast att leta efter medans jag flyttar runt, är det 75 Hz dippen jag ska bli av med, eller är det något annat som spökar?

Redigerat av jn82, 23 juli 2014 - 07:38.


#2

Postad 23 juli 2014 - 09:50

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Hmm, tycker inte Audyssey lyckats så bra där, kurvan brukar bli rakare. Visserligen ser din kurva ganska jävlig ut innan kalibreringen. Prova att flytta runt och mäta subbarna en och en. Det du ska fokusera på är främst att ta bort höga toppar, i andra hand breda dalar. Jag skulle försöka få bort topparna på 37 och 67 Hz samt dalen runt 45 Hz. Vilken frekvens delar du på till frontarna? Hur utförde du Audyssey-mätningen? Jag ser inte riktigt från din skiss var duk resp lyssningsplats är.

Sen kan det vara intressant att kolla THD (annan graf i REW). SPL är ju bara halva sanningen i frågan om du har bra bas eller inte.

#3

Postad 23 juli 2014 - 10:50

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Här kommer en bild med lite möbler och högtalar placeringar inritade

Där är mörkläggningsgardiner för alla fönster och vid öppningen ner till nedervåningen framme vid duken
Bifogad fil  vardagsrum.png   77,59K   1 Antal nerladdningar

Glömde rita in centern, den står i underkant med duken mitt i

Redigerat av jn82, 23 juli 2014 - 11:06.


#4

Postad 23 juli 2014 - 11:04

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Hmm, tycker inte Audyssey lyckats så bra där, kurvan brukar bli rakare. Visserligen ser din kurva ganska jävlig ut innan kalibreringen. Prova att flytta runt och mäta subbarna en och en. Det du ska fokusera på är främst att ta bort höga toppar, i andra hand breda dalar. Jag skulle försöka få bort topparna på 37 och 67 Hz samt dalen runt 45 Hz. Vilken frekvens delar du på till frontarna? Hur utförde du Audyssey-mätningen? Jag ser inte riktigt från din skiss var duk resp lyssningsplats är.

Sen kan det vara intressant att kolla THD (annan graf i REW). SPL är ju bara halva sanningen i frågan om du har bra bas eller inte.


Har kört lite varierat med delningsfrekvens, antingen 60 eller 80 Hz. Dessa mätningar är dock gjorda på LFE kanalen, så det är bara basarna som är aktiva hela vägen.

Audessey mätningen är gjord genom att placera mikrofonen ungefär i huvudhöjd i soffan i sweetspot, sen flyttat runt den ett par decimeter i varje riktning.

Flytta runt subbarna och mäta är mitt nästa projekt, ville bara veta vad jag skulle leta efter först :) Jag trodde att dippen på 75 Hz var mitt stora problem, men så var alltså inte fallet :)

#5

Postad 23 juli 2014 - 11:16

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Ett par bilder för att underlätta att förstå hur det ser ut, ritningen är inte perfekt skalenlig och innehåller lite småfel..Bifogad fil  2014-07-23 12.13.47.jpg   228,18K   39 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2014-07-23 12.13.17.jpg   314,33K   42 Antal nerladdningar

#6

Postad 24 juli 2014 - 11:17

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Jag har nu gjort ett test med ett gäng olika placeringar i vardagsrummet, se bifogade grafer nedan. Det finns såklart ingen position som ger en snygg rak kurva.. men eftersom jag har två subwoofers att placera ut så gissar jag att jag nu vill välja två position som kompletterar varandra så väl som möjligt, dvs där den ena har sina toppar så har den andra sina dalar, och vice versa? (tips på hopparningar mottages gärna, ska själv sitta och testa lite kombinerationer fram och tillbaks under eftermiddagen)

Bifogad fil  lfe_pos.png   84,37K   9 Antal nerladdningar

Bifogad fil  lfe1.png   197,22K   16 Antal nerladdningar

Bifogad fil  lfe2.png   183,05K   19 Antal nerladdningar

Bifogad fil  lfe3.png   187,17K   18 Antal nerladdningar

Bifogad fil  lfe4.png   186,15K   15 Antal nerladdningar

Redigerat av jn82, 24 juli 2014 - 11:18.


#7

Postad 24 juli 2014 - 15:55

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Testade med att placera dem i position 3 och 12 istället och körde om audessey, måste säga att basen känns mycket bättre nu, även om jag kanske hade önskat ännu mer tryck, fast har inte hunnit testa så mycket.Bifogad fil  lfe_spl_after.png   104,09K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  lfe_waterfall_after.png   173,35K   2 Antal nerladdningar

#8

Postad 24 juli 2014 - 16:00

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Samt en jämförelse mellan de kalibrerade kurvorna för de gamla och nya positionerna.
Bifogad fil  lfe_compare.png   61,81K   6 Antal nerladdningar

Och med audessey avstängt
Bifogad fil  lfe_compare_audoff.png   77,31K   4 Antal nerladdningar

#9

Postad 24 juli 2014 - 18:55

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om den korrigerade kurvan, har Audessey gjort ett bra jobb, eller tror ni t.ex en antimode hade presterat bättre?

För mitt otränade öga så ser det nu ut som att de största problem är dippen runt 40 Hz samt regionen 60-70 Hz, håller ni med?

Pos 15 och 16 blev lit fulltestande med att bara ställen subben på golvet framför bokhyllorna, men det ser ut som att en placering bakom soffan skulle kunna ge mer SPL i de två regionerna, vad tror ni om en sluten 10" bas som man ställer i en av bokhyllorna där bak? 40 Hz är väl inget problem för de flesta subbar ett trycka ut, jag tänker tex en KEF Q400b?

(Jag tänker mig då att jag får köra en antimode 2.0 till de två existerande subbarna, och sen köra Audessey för att synkronisera den bakre 10" med de två främre 12")

#10

Postad 25 juli 2014 - 14:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hmm, tycker inte Audyssey lyckats så bra där, kurvan brukar bli rakare. Visserligen ser din kurva ganska jävlig ut innan kalibreringen. Prova att flytta runt och mäta subbarna en och en. Det du ska fokusera på är främst att ta bort höga toppar, i andra hand breda dalar. Jag skulle försöka få bort topparna på 37 och 67 Hz samt dalen runt 45 Hz. Vilken frekvens delar du på till frontarna? Hur utförde du Audyssey-mätningen? Jag ser inte riktigt från din skiss var duk resp lyssningsplats är.

Sen kan det vara intressant att kolla THD (annan graf i REW). SPL är ju bara halva sanningen i frågan om du har bra bas eller inte.


Är det inte bättre att fokusera på att, med placering av subar, få bort så många dalar som möjligt? Topparna är väl lättare att korrigera. Eller fungerar Audyssey annorlunda?

#11

Postad 25 juli 2014 - 15:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Om du inte gjort det skulle jag också prova att ändra på själv postionen av suben i de olika mätpositionerna som du kommit fram till är bäst.. Alltså att ställa suben med långsidan/kortsidan/elementen spelandes åt olika håll.

#12

Postad 25 juli 2014 - 16:57

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Om du inte gjort det skulle jag också prova att ändra på själv postionen av suben i de olika mätpositionerna som du kommit fram till är bäst.. Alltså att ställa suben med långsidan/kortsidan/elementen spelandes åt olika håll.


På de ställen det estetiskt fungerar har jag provat att vända den på olika håll, och flytta in/ut den från vägen en bit osv, och det gör definitivt skillnad.

#13

Postad 25 juli 2014 - 22:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

På de ställen det estetiskt fungerar har jag provat att vända den på olika håll, och flytta in/ut den från vägen en bit osv, och det gör definitivt skillnad.


Okej, bra! ☺

#14

Postad 28 juli 2014 - 11:48

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att fokusera på att, med placering av subar, få bort så många dalar som möjligt? Topparna är väl lättare att korrigera. Eller fungerar Audyssey annorlunda?

Tror Audyssey jämnar ut både toppar och dalar. I mitt fall tycker jag dock inte att Audyssey lyckas neutralisera dom värsta resonanstopparna helt, inte på samma sätt som bra placering av subbarna. Men det kan säkert skilja från rum till rum vad som ger bäst resultat.

#15

Postad 28 juli 2014 - 12:05

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Jag har nu gjort ett test med ett gäng olika placeringar i vardagsrummet, se bifogade grafer nedan. Det finns såklart ingen position som ger en snygg rak kurva.. men eftersom jag har två subwoofers att placera ut så gissar jag att jag nu vill välja två position som kompletterar varandra så väl som möjligt, dvs där den ena har sina toppar så har den andra sina dalar, och vice versa?

Ja, men det är ju mycket mer komplicerat att placera två subbar optimalt istf en, så jag brukar placera och mäta dom individuellt på olika sidor av rummet. Totalresultaten brukar bli bra då, iaf om rummet är osymmetriskt.

Mätningen efter Audyssey-kalibrering på den nya placeringen ser ju betydligt bättre ut än den gamla placeringen.

Att tillföra en extra 10"-sub tror jag inte är någon bra idé. Den kommer tillföra mycket distorsion på dom lägre frekvenserna. Audyssey gör inte en komplett kalibrering för varje sub, utan enbart avstånd, fas och nivå. Sen kalibreras alla subbar gemensamt, så det är ingen bra idé att tillföra en sämre sub.

#16

Postad 28 juli 2014 - 12:12

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Jag hoppas att du är medveten om att du har ett jättesvårt rum att få bra tryck i basen i?

Det är både asymmetriskt och är en den av en öppen planlösning. Att fylla bara själva lyssningsdelen med bas är omöjligt eftersom basen "färdas" runt hörn.

Tryckmaxima uppstår också alltid vid väggar (och på andra ställen, men alltid vid väggar), så om man vill utnyttja basarnas kapacitet till max ska de stå så att de får väggstöd, och så ska man dessutom helst inte sitta i rummet akustiska centrum (men var det ligger hos dig är lite svårt att veta). Med tanke på hur många kubikmeter rummet som basarna spelar i är kan dom nog behöva all hjälp de kan få.

Det som brukar upplevas som mycket tryck i basen är frekvenserna runt 50 Hz, så det är den dalen du vill få bort genom att flytta omkring om det är tryck du vill uppnå. Och precis som Genstruktur sa: strunta i topparna, dom går att ta bort med EQ, men dalarna går inte att göra någonting åt på annat sätt än placering av dig och basarna.

En sak till. Det där med att hitta två positioner som kompletterar varandra är lite mer komplicerat än att bara lägga ihop kurvorna. När basarna spelar i mono (för det antar jag att de gör) kommer de påverka varandra också, så det gäller att testa många olika ställen.

Hoppas jag var till någon hjälp även fast jag lät lite negativ :)

#17

Postad 28 juli 2014 - 13:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Tror Audyssey jämnar ut både toppar och dalar. I mitt fall tycker jag dock inte att Audyssey lyckas neutralisera dom värsta resonanstopparna helt, inte på samma sätt som bra placering av subbarna. Men det kan säkert skilja från rum till rum vad som ger bäst resultat.


Jo det gör det säkert. OBS vet ej men så borde det vara :).

Jag bara tänkte att det generellt brukar vara bättre, och kräva mindre av, högtalare och förstärkare att med eq ta bort toppar än att lyfta upp dippar med tiotals decibel. Så om man hittar placeringar av subar och sweetspot med minst dippar, så brukar det bara vara att med eq ta bort topparna, så har man en förhållandevis rak kurva sen.

Så gjorde jag, och fick lära mig, när jag höll på med mina frontar och antimode i alla fall. Jag placerade sweetspot och högtalare där de var minst dippar, topparna brydde jag mig inte om. Sen korrigerade jag med antimoden och fick en förhållandevis bra kurva från 25-130hz. Så klart kan man med eq lyfta en dipp några deciebel, men att lyfta 10-20db eller mer skulle jag avråda ifrån.


Jag tror också som tarzan_91 att rummet är otroligt svårt. Man får hitta en placering som blir "good enough".

Redigerat av genstruktur, 29 juli 2014 - 10:32.


#18

Postad 29 juli 2014 - 10:02

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Jag får kanske ta och titta igenom plottarna ännu en gång och testa att minimera antalet dippar/se till att dipparna hamnar på olika frekvenser och testa hur det blir.

Men det är säkert som ni säger, att rummet i sig ger begränsningar i hur mycket och bra bass man kan få, men bara den förbättring jag fått hittills känns som ett enormt lyft!

Jag är inne på att införskaffa en buttkicker för att komplettera de riktigt låga frekvenserna, har dock aldrig testat det, så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig den vägen.

#19

Postad 29 juli 2014 - 10:20

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 1
Jag kan verkligen rekommendera buttkickers, även om man har en kompetent subwoofer. De ger den där fysiska känslan av att rummet skakar utan att subben behöver jobba musten ur sig.

Har själv den stora varianten av basspumps som jag är väldigt nöjd med.



#20

Postad 29 juli 2014 - 10:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

.

Men det är säkert som ni säger, att rummet i sig ger begränsningar i hur mycket och bra bass man kan få, men bara den förbättring jag fått hittills känns som ett enormt lyft!



Det är kul i alla fall! :D

#21

Postad 29 juli 2014 - 11:54

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Jag kan verkligen rekommendera buttkickers, även om man har en kompetent subwoofer. De ger den där fysiska känslan av att rummet skakar utan att subben behöver jobba musten ur sig.

Har själv den stora varianten av basspumps som jag är väldigt nöjd med.



Jag är orolig att de inte ska gå tillräckligt djupt? Känns som att ner till 20 Hz har jag ändå en hel del bass enligt graferna ovan, så jag letar väl efter något som ger en extra kick för typ 1-25 Hz eller så.

Har varit lite inne på Basskicker LFE, då jag tidigare fått intrycket av att det är den som är bäst när det kommer till riktigt lågfrekvent innehåll, men den verkar vara svår att få tag på. Finns det några affärer som säljer dem i sverige? Hade varit grymt om det hade funnits en fysisk butik i Malmö/Lund regionen, men jag är inte främmande för att beställa på nätet.

#22

Postad 30 juli 2014 - 17:31

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Spenderade eftermiddagen med att leta nya placeringar, och tyckte jag hade hittat två bra platser, men när jag kört audessey för att kalibrera dem gemensamt vet jag inte om jag är så nöjd.. ska lyssna på lite mer musik.. men känns som att jag bytte lite jämnare bas i 50+ regionen mot sämre där under.. och vet inte om det är ett byte jag uppskattar

Bifogad fil  lfe_20140730.png   80,67K   2 Antal nerladdningar

Funderar lite på att köra om kalibreringen med bar den vänsta subben och se vad jag får då, ser väldigt jämn och fin ut i de lägre regionerna

Redigerat av jn82, 30 juli 2014 - 17:33.


#23

Postad 30 juli 2014 - 18:22

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Jag är orolig att de inte ska gå tillräckligt djupt? Känns som att ner till 20 Hz har jag ändå en hel del bass enligt graferna ovan, så jag letar väl efter något som ger en extra kick för typ 1-25 Hz eller så.

Har varit lite inne på Basskicker LFE, då jag tidigare fått intrycket av att det är den som är bäst när det kommer till riktigt lågfrekvent innehåll, men den verkar vara svår att få tag på. Finns det några affärer som säljer dem i sverige? Hade varit grymt om det hade funnits en fysisk butik i Malmö/Lund regionen, men jag är inte främmande för att beställa på nätet.

Det är inte nödvändigt för buttkickers att jobba så pass lågt som 1-25 Hz. Det känns som de går djupare än de gör. Sen är man inte enbart ute efter skak i soffan utan det ska liksom kännas som en del av basen i övrigt.

Mina tidigare "vanliga" Basspump III gick ner till 35 Hz och där saknade jag lite djup, men Big Basspump går ner till ca 25 Hz och där tycker jag inte det saknas något trots att jag matchar dem med en SVS PC13-Ultra. Har inte provat några andra buttkickers dock, finns ju ännu värre grejer helt klart. :)

#24

Postad 30 juli 2014 - 18:58

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Har du provat att ställa om faserna på subarna efter kalibreringen eftersom det kan påverka väldigt mycket hur djupbasen upplevs i sweetspot så integreringen med frontarna blir bättre. Också små förflyttningar (ca 5 cm framåt eller bakåt) kan påverka djupbasen (integreringen).

Också fasen på de ingående komponenternas nätsladdar (i vägguttaget) påverkar mer än man kan tro. Hemma hos mig integrerar subarna mycket bättre med fasen i ena läget på båda subarna. Se I alla fall till att koppla lika på de två subarna vad gäller nätfasen.
Så alla slags faser har stor påverkan på integreringen av basen. Och resten av ljudet förstås. När grundtonerna är integrerade med övertonerna med låter det bra.

Redigerat av Ljudligt, 30 juli 2014 - 18:59.


#25

Postad 03 augusti 2014 - 12:29

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Har du förresten testat att bara spela med basarna inkopplade, alltså med fronthögtalarna avstängda? Bara för att säkerställa att det inte är integrationen med frontar som spökar.

#26

Postad 04 augusti 2014 - 15:15

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Nu har jag provat att stapla de bägge subbarna på varandra i position 10, mätresultat mässigt tror jag detta är det bästa hittils, eller vad tycker ni?

Har tyvärr inte möjlighet att testlyssna för tillfället, men hoppas det ska låta bra också!Bifogad fil  lfe_20140804.png   41,6K   2 Antal nerladdningar

#27

Postad 04 augusti 2014 - 15:19

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Dock lite förvånad att den inte kunde platta ut det bättre i 60-80 Hz regionen, den har höjt hela dalen men även peaken runt ~67 Hz. Är det kanske så att XT32 inte har tillräckligt smalbandiga filter? För mätningarna har jag provat att flytta runt miken ett par decimeter runt lyssningspositionen, samma när jag kör Audyssey mätningen, och det känns som att kurvan blir i princip oförändrat mellan mätpositionerna, så förstår inte annars var den inte sänker de värsta topparna mer.

#28

Postad 05 augusti 2014 - 15:35

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Så här ser vattenfallsplotten ut med nya placeringen och omkalibrerad audyssay mätningen (samma som i föregående inlägg)

Det känns som att de faller av ganska jämnt förutom för de lägsta frekvenserna, men detta är kanske något man ska vara nöjd med? Eller ska jag börja försöka jaga bättre med hjälp av akustiska fixar? Hade det gett mig något att sätta in dämpning i form av ett par superchunk corner eller kanske en MaxTrap?

Jag hade säkert kunn klämma in någora sådana i rummet, primärt tänker jag i så fall i överkant där tak/vägg möts. Men hade jag en märkt någon skillnad utan att fylla rummet helt? Jag har kanske egentligen inte ens problem som löses med dämpning, utan det är så bra det blir?

Återkommande för i princip alla placeringar är ojämn bas i 60-70 Hz regionen, om jag inte tänker fel så med en takhöjd på 2.60m så finns det en första mod vid ungefär 66 Hz (343/(2*2.6))

Bifogad fil(er)


Redigerat av jn82, 05 augusti 2014 - 16:02.


#29

Postad 05 augusti 2014 - 16:04

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0
varför inte bara skippa audyssey junket eller testa med det ur kopplat och se vad som händer med basen eller gå in i inställningar så ser du hur mycket junket har strypt basen.

#30

Postad 05 augusti 2014 - 17:46

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

varför inte bara skippa audyssey junket eller testa med det ur kopplat och se vad som händer med basen eller gå in i inställningar så ser du hur mycket junket har strypt basen.


Vad menar du? Varje gång jag ändrat något har jag ju mät både med och utan Audyssay för att kunna se vad den gör.

#31

Postad 05 augusti 2014 - 20:12

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Min tanke är att i så fall placera ut 2 st Super Chunk Corner (SCC) och 2 st Baby SCC i taket, syftet skulle då vara att försöka bli av med peaken vid ~66 Hz som audyssay verkar ha problem med, samt kanske även ge totalt sätt lägre efterklangstid i rummet? (även om jag inte tror det är ett problem för tillfället förutom vid riktig låga frekvenser)

I så fall tänkte jag placera dem enligt följade, röda rektanglar är SCC/Baby SCC. Tror ni det ger något, eller är det bara att kasta ~4k i skön?

Bifogad fil  vardagsrum_scc.png   71,73K   0 Antal nerladdningar

#32

Postad 06 augusti 2014 - 12:55

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Då var 2 st SSC + 2 st Baby SSC beställda, samt en ny gardin som jag ska dra för för att skärma bort undre delen på ritningen (WC+KLK) från vardagsrummet, då de bildas en hel del eko i den delen som det är nu.

Gardinen ska ta 4 veckor att få, men SSC går förhoppningsvis snabbare.

Återkommer med resultat när jag fått hem och upp grejerna.. frågan är om jag kanske borde göra om hela placerings experimentet efter den här behandlingen?

#33

Postad 07 augusti 2014 - 07:25

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
2 st SCC kan nog hjälpa några dB vid 66 Hz. Själv har jag 6 st i ett rum på 20 m2 och dom förbättrar inget under 60 Hz men över det ger dom en mätbar och hörbar förbättring.

#34

Postad 11 augusti 2014 - 13:55

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Sammanfattar mina råd så här:
1. In med basabsorbenterna.
2. Stäng av alla Audyssey, eq etc.
3. Flytta runt tills du hittar platsen med minst dalar (peakar är lättare att filtrera bort med Audyssey).

SCC kan som sagt nog hjälpa en del från ca 60-70z och uppåt (och du verkar ha en del problem i 60-80Hz).

#35

Postad 11 augusti 2014 - 16:27

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Senaste experimentet, ganska nöjd trots det bredda dalarna runt 30 och 40 HzBifogad fil  lfe_20140811.png   97,22K   8 Antal nerladdningar

Tycker dock att de dalarna är lite intressanta, då de enskilda subbarna inte alls har så framträdande dalar där, utan det måste vara någon effekt av samspelet mellan de båda.

Jag har därför ny fått en idé som jag undrar vad ni tycker om. Jag skulle kunna köpa en minidsp där jag kan lägga in lite egna filter, i de regioner "Sub L" har en jämn fin kurva så sänker jag nivån för "Sub R" drastiskt och vice versa, detta bör då resultera i att de inte stör varandra, och att jag kan få dess respektiva fördelar utan nackdelarna.

Efter jag gjort denna manuella inställning så kör jag sen Audyssey för att balansera nivå/fördröjning mellan dem, men där de då bara spelar i de områden där de ger bra bass för lyssningpositionen.

#36

Postad 12 augusti 2014 - 12:10

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Efter diskussion med Sofsci så avvaktar jag med basfällor, de tror att jag för mitt rum kommer att behöva fler än vad jag kan klämma in på ett hyffsat estetiskt sätt för att det ska göra skillnad.

Jag fortsätter istället på filter vägen, har beställt en minidsp som jag tänkt prova min idé ovan med. För att undvika de regioner där de dubbla subbarna verkar störa varandra så har jag därför definierat två olika house-curves enligt nedan, som jag låter REW använda för att räkna ut filter till minidsp. Tanken är då att i de regioner som de spelar bra tillsamman så kör båda, men i de regioner samspelet inte fungerade så spelar bara den som hade bäst respons i den regionen.

Bifogad fil  minidsp_lfe_left_predict.png   48,54K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  minidsp_lfe_right_predict.png   46,65K   0 Antal nerladdningar

Tar väl tyvärr ett par veckor innan minidsp'n kommer med posten så jag kan utvärdera om det var en bra idé. Kommer antagligen att få bli en del fin-tunande av kurvorna för att få det så bra som möjligt också.

Redigerat av jn82, 12 augusti 2014 - 12:37.


#37

Postad 13 september 2014 - 04:45

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Dags för en uppatering.

Blev som sagt inga sofsci absorenter den här gången, istället blev det en minidsp. Som jag skrev ovan kunde man se regioner där basarna tillsammans blev sämre än vad de var för sig själva, tänker då speciellt runt 30, 40 och 80 Hz, medans för de flesta andra frekvenser så samarbetar de bra. Problemet lär uppstå för att fasen för signalerna vid de frekvenserna har ett ogynnsamt läge för de två subbarna

Eftersom audyssey bara korrigerar den sammalagda kurvan är det inte som den kan fixa, utan jag har istället satt (olika.) filter manuellt för att selektivt plocka bort de dåliga frekvenserna från den ena subben så att de därmed inte kan störa varandra.

Här kommer en före/efter bild på detta steget, är inte tagna samtidigt och tyvärr var nog inte volymen matchad i det här skedet vilket förklarar varför den ena kurvan har mer lågnivå output. Filtren jag lagt på hittils har i princip bara sänkt nivåerna (utom en liten knuff på vänstra subben vid 40 Hz)

Bifogad fil  lfe_subl_comp.png   46,93K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  lfe_subr_comp.png   48,51K   1 Antal nerladdningar

Som ni ser så har jag i princip sänkt de dalar som redan fanns i signalen ytterligare, dessa bör ha uppstått för att rummet äter upp energi vid den frekvensen och att du inte skicka ut något ljud där bör vara positivt. Eftersom jag nogat letat placeringar för subbarna så överlappar dessa frekvenser inte för de två subbarna uttan summan av dem bör fortfarande ha output över hela spektrar.

Så här ser den nya summan ut, därefter körde jag audyssey för att se om den kunde jämna till ytterligare. Så här blev det, grön är före audyssey, lila efter.

Bifogad fil  lfe_both_comp.png   40,08K   1 Antal nerladdningar

Jag är inte överdriver imponerad av resultatet, den har fixat dippen vid 32 Hz men istället skapat en ny vid 27 Hz.. hade jag kunnat köra audyssey på mina överiga högtalare men inte subbarna så hade jag i det här laget nog valt det.

Men, skam den som ger sig, utöver utgångsfilterna i minidsp'n som jag hittils använt så kan man man även lägga till filter på ingången, så bestämde mig för att använda dessa för att försöka platta till kurvan ytterligare och även lägga in en liten "house curve" där jag höjer basen vid de låga frekvenserna. Denna fick beräknas mot genomsnittet av de tre primära lyssningspostionerna, även om de varierade en del så var snittet ganska nära hur det ser ut för sweet-spot, så det blir bra för mig :P

Så här predikterar REW utfallet

Bifogad fil  lfe_house.png   39,85K   1 Antal nerladdningar

Som ett sista steg lägger jag även in ett brant LP filter i crossovern i minidsp'n som kapar allt under 10 Hz. Så här mäter det nu i sweetspot mellan 5-120 Hz

Bifogad fil  lfe_sweet.png   37,75K   1 Antal nerladdningar

Så här ser distortionen ut, THD peaken strax under 30 Hz ligger på 10%

Bifogad fil  lfe_dist.png   50,54K   6 Antal nerladdningar

Så här ser vattenfallet ut, vet dock inte om det är vettiga inställningar på axlarna i detta, är ingen expert på hur dessa brukar se ut, vekar dock som de flesta frekvenser utom de lägsta har tappat minst 20 dB efter 300 ms, och det tycker jag spontant verkar ok, även om snabbare såklart hade varit bättre.

Bifogad fil  lfe_waterfall_20140912.png   150,31K   0 Antal nerladdningar

Det som jag inte han göra och som kvarstår är dett köra ett lite breddare frekvenssvep för frontarna för att kolla i nivå-matchningen sub/frontar ligger där den ska, och bör väl även mäta upp den resulterade kurvan för de andra lyssningspositionerna.

Sen efter det får väl detta projektet anses avslutat, en liten snabb testlyssning bekräftar att det är mycket mer tryck i ljudet nu än innan, dock bara testat musik hittils, blir spännande att testa några schyssta basscener i film också.

#38

Postad 12 oktober 2014 - 15:09

hampes
  • hampes
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
skulle sätta hp vid 15-18 eller så för att vara snällare mot basarna. infra i ett rum som detta är en omöjlighet. detta så du inte riskerar att bottna de när du tittar film.

Redigerat av hampes, 12 oktober 2014 - 15:17.


#39

Postad 12 oktober 2014 - 19:57

Danne2
  • Danne2
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 1
Lite förvånad att dina justeringar skulle ge såna avservärde skillnader i det du lyssnar dig till. Du hade inte katastrof frekvensgång innan du började, även om det verkar klart bättre nu.
Jag skulle gissat att du helt enkelt behövde höja SPL på LFE kanalen. Har du testat att bara dra upp signal nivån på subutgången, det gör du väl lätt i din AVR ?
För du har ju ett väldigt öppet utrymme, med loft och trapp och den volym som subbarna ska jobba i verkar för mig väldigt stor.
Är det slutna 12" du har, 2st ? I det utrymmet så känns det lite som en fis i rymden (inte för att vara nedlåtande med realistiskt), jag skulle köra portade för att få till vettig nivå. Kanske 4st 15" eller 18" (eller mer) behövs för att få till referensnivå med tillräckligt headroom för att undvika dist och andra port och mekaniska oljud.
Tycker själv om slutna subbar, men som jag ser ditt utrymme så är det bashorn eller portade subbar jag skulle kört på. Bygg själv så håller du nere priset. Eller köp direkt från riktigt bra prisvärda tillverkare direkt från USA (de hittar du inte i sverige).

#40

Postad 12 oktober 2014 - 20:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Den sista kurvan ser väl ändå ganska bra ut? :) Hur låter det då? Det är ändå det viktiga.

Jag tycker nog också att du kunde lägga högpassfiltret högre upp, precis som hampes sa vid 15-18 Hz. Kanske kan du få ner disten lite högre upp i frekvens så också?

#41

Postad 13 oktober 2014 - 07:05

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med hur det låter nu, kompisar som varit på besök instämmer också i att det nu är ett helt annat tryck i basen än tidigare.

Soffan skakar lite lätt vid höga explosioner nu, så har inte direkt några planer på buttkickers längre då behövet inte känns så akut.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.