Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Olympus E-510 *

252 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus Zuiko Digital 35/3,5 Macro (Objektiv) 1 7,5 (1) 850:-
Olympus FL-36 (Blixtar) 1 7 (1) Inga priser
Olympus E-510 (Systemkameror) 1 9,33 (8) Inga priser
Olympus E-510 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 8,5 (5) Inga priser
Olympus E-510 + 14-42/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 6,5 (1) Inga priser
Olympus FL-36R (Blixtar) 1 8,33 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 06 juni 2007 - 23:14

Emlan
  • Emlan
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hejsan

Nya
verkar va ett riktigt klipp.
Bildstabilisator och Live view för att nämna några godbitar.

Ser man till Olympus tidigare kameror i denna serien borjar den nya elektroniken i denna för riktigt vassa bilder!

Min fråga är, någon som lyckats klämma på den än och har en uppfattning? Synpunkter i övrigt på kameran?

Öppna era hjärtan nu :)

#2

Postad 09 juni 2007 - 08:12

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det är än så länge ganska ont om recensioner och omdömen på E-410 och E-510, men det lilla jag läst verkar positivt. Bildkvaliteten i t.ex. E-400 har varit lite under medel bland budgetmodellerna, och kanske också Olympus svagaste länk i en i övrigt bra kamera.

Men i och med de här två nya modellerna så verkar de ha lyckats bättre med bildsensorerna, man har ökat det dynamiska omfånget och brusnivån är lägre. Kamerahusen i övrigt fortsätter hålla hög kvalitet.

Jag tror att E-510 är en riktigt, riktigt prisvärd kamera, men det återstår se. Det ska bli intressant att se vad deras high-end-modell kommer kosta också, den skulle komma i höst tror jag. Men priset på den ligger nog över 15tkr.

#3

Postad 12 juni 2007 - 11:26

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Jag väntar oxo på att få läsa mer om denna, och även att få klämma på den! det borde inte dröja alltför länge nu innan den finns i affärerna - de flesta som har listat denna säger att den ska komma in i lager i juni - och nu är det juni!! :lol:

Oavsett vilken systemare man köper i denna prisklass så får man mycket kamera för pengarna. Det är mest nyanser av olika kvaliteter man ser. Det som talar för denna för mig är att den är liten - jag gillar små kamerahus samt att min sambo har riktigt små händer så hon skulle ha problem med ett riktigt stort kamerahus.

#4

Postad 13 juni 2007 - 14:33

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
nu har Cyberphoto fått klämma lite på denna och de säger såhär i sin slutsats:

Slutsats
Liten och kompakt göra att man verkligen orkar ta den med sig. Hanteringen är bra. Automatisk rengöring av sensorn är ett klart plus och den inbyggda bildstabiliseringen är ett ännu större plus. Kameran tar bra bilder och har bruset under förvånansvärt god kontroll. E-510 är helt klart ett mycket bra köp.



#5

Postad 22 juni 2007 - 10:55

Unregistered97ababda
  • Unregistered97ababda
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej, är intresserad av att köpa min första digitala systemkamera. Jag har kollat på de vanliga i instegsklassen - Canon 400D, Nikon D40/50/80, Sony A100, Pentax K100 och K10 osv. De har ju sina för- och nackdelar allihopa. Men denna Olympus verkar ha det mesta. Exempelvis bildstabilisator i huset och dammrengöring. Jag läste någonstans att den är väderskyddad också, men på Prisjakt uppger man att den inte är det. Är det någon som vet hur det egentligen ligger till med det?

I den här filmen ser ju kameran riktigt bra ut. Olympus E-510 på cameralabs

Jag undrar också hur Olympus är på objektiv och annan kringutrustning? Tillgång och prisnivå jämfört med andra märken?

#6

Postad 24 juni 2007 - 10:49

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Du kan exempelvis titta lite på vad Cyberphoto i Umeå har i lager. Olympus har en hel del nya objektiv på gång som omfattar både svindyra proffsgluggar och mer mänskligt prissatta för vanligt folk.

/Mats K

http://www.cyberphot...olympus_obj.php

#7

Postad 24 juni 2007 - 18:52

Unregistered97ababda
  • Unregistered97ababda
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ok, tack för tipset Mats.

Jag får känslan av att objektivutbudet är begränsat och ganska dyrt till Olympus. Utbudet till Canons kameror verkar ju väldigt stort, men också exempelvis till "uppstickaren" Sony A100 finns det mer att välja på än till Olympus.

Jag vill inte köpa en kamera som pga höga priser och taskig tillgång på tillbehör hindrar mig i framtiden. Jag tillhör definitivt priskategorin "vanligt folk" som du nämner...

#8

Postad 25 juni 2007 - 10:04

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
hej alla,

Utmärkt med så mycket info om en så pass ny kamera. Jag blev rekommenderad den i en fotoaffär utan att ha sett den tidigare. Det man ff.a. fastnade för var ju Live View som vad jag förstår är något helt nytt i segmentet. Man har ju vant sig vid kopmpaktkamrornas skärm. Herren i foroaffären rekommenderade också kameran över Nikon 40x och canon 400d pga bättre sensor, bättre demmrengöring och prisvärdhet. Jag vet inte - men nog låter det bra? Jag har nog i princip bestämt mig men då återstår nästa fråga - vilket/a objektiv. Jag är inget fotoproffs utan letar efter enkla och bra bilder. Frun tycker inte om att byta objektiv och det är ju mer att släpa på. Vad tror ni om superzoom objektivet som tar 32-180 mm. Hur mycket kompromissar man med bildkvalitén jmf med 28-42 + 55-150 mm? Sedan hade det ju i nästa steg varit enlare att komplettera med vidvikel + evt något max zoom objektiv. Vad tror ni?

MVH

#9

Postad 25 juni 2007 - 10:28

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Jag antar att du menar 18-180. Tänk på att Olympus 4/3 sensor ger ett brännviddsförhållande som är x2 jämfört med småbildskamera. Det innebär att 18-180 mm multipliceras med 2 vilket ger 36-360 mm.
Tyvärr är 36 mm ingen bra vidvinkel medan 360 mm är en rejäl zoom.

Nikons brännviddstal är x1,5 och Canons är x1,6.

Omräknat ger exempelvis Nikons 18-200 objektiv 27-300 mm i verkligt tal, där 27 mm är en bra och användbar vidvinkel.

Jag föreslår att du väljer något av dessa märken eftersom deras utbud av objektiv och andra tillbehör är betydligt större. Dessutom finns det ett större utbud av andra objektiv som tillverkas för dessa två, ex Tamron och Sigma.

/Mats K

#10

Postad 25 juni 2007 - 23:57

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tack för svaret Mats! Bra info angående objektiven. Tror du ändå inte att 18-180 mm kan vara en bra kompromiss. Blir man riktigt biten så är det ju lätt att komplettera med ett vidvinkel och ett mega zoom objektiv. Hur mycket tapppar man i bildkvalité jmf med de objektiv som medföljer i vissa paket (14-42 + 55-150)? Är det så stor skillnad mellan 2x14 = 28 och 2x18 = 36 när det gäller vidvinkel? Kan du ge något praktiskt exempel?

Det jag tycker ff.a. verkar bra med olympusen är ju att man kan använda LCD skärmen till Liveview vilket Olympus än så länge är helt ensamma om i den här prisklassen, vad jag förstår. 4:3 standarden kommer väl också öka utbudet med objektiv, eller?

#11

Postad 26 juni 2007 - 09:15

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Googlade och hittade "lite" mer matnyttigt...

Blogg om 510:an

Reivews av 510:an (bara ett par meningar dock...)

Väntar fortfarande på en proffesionell recension!
Det finns för 410:an (här) så det borde inte vara alltför långt bort...

Edit: Cameralabs hade en review som var ganska heltäckande samt en video om den som var intressant...
http://www.cameralab...0/verdict.shtml

So if you’re being picky, you can certainly find fault with the E-510, and of course when you come to pick it up in person, you might simply prefer the look and feel of its rivals. But its unrivalled feature-set and affordable pricing makes it one of the most compelling – not to mention important – DSLRs to date. It propels both Olympus and the Four Thirds standard to the premier league and should be seriously considered by anyone in the market for a new 10 Megapixel DSLR.


Redigerat av Matsen, 26 juni 2007 - 09:48.


#12

Postad 26 juni 2007 - 12:12

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Tack för svaret Mats! Bra info angående objektiven. Tror du ändå inte att 18-180 mm kan vara en bra kompromiss. Blir man riktigt biten så är det ju lätt att komplettera med ett vidvinkel och ett mega zoom objektiv. Hur mycket tapppar man i bildkvalité jmf med de objektiv som medföljer i vissa paket (14-42 + 55-150)? Är det så stor skillnad mellan 2x14 = 28 och 2x18 = 36 när det gäller vidvinkel? Kan du ge något praktiskt exempel?

Det jag tycker ff.a. verkar bra med olympusen är ju att man kan använda LCD skärmen till Liveview vilket Olympus än så länge är helt ensamma om i den här prisklassen, vad jag förstår. 4:3 standarden kommer väl också öka utbudet med objektiv, eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är stor skillnad mellan 28 mm och 36 mm. Inte lätt att förklara, utan det enklaste och bäst förklarande är att testa en kamera med ett objektiv som klarar båda. Då kommer du att se skillnaden. Skillnaden är väldigt stor när man väl ser bilderna på datorskärmen och kan jämföra.

/Mats K

Redigerat av Unregistered891a0113, 26 juni 2007 - 17:53.


#13

Postad 26 juni 2007 - 12:59

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
tjenare där ute

Jag förstår inte varför det helt plötsligt har blivit sådan "hysteri" ;) kring Live View, det enda positiva som jag direkt inser är enkelheten vid fotografering med stativ. Annars funkar det bättre att titta genom den "vanliga" sökare, vilket ger mycket bättre stabilitet för kameran än om man håller båda armarna lite utsträckta och tittar på displayen. Sedan drar den självklart lite mer batteri vid live view, dock ytterst lite.
Det blir också mycket jobbigare(tyngre) att ta själva korten med tex en ljusstark telezoom, där man inte kan stödja armarna mot kroppen.


Jaja nog om d, E-510 ser onekligen ut som en mycket attraktiv DSLR på marknaden, med det mesta som konsumenterna vill ha.
Tror att den kommer at sälja superbra, ett bra köp helt enkelt(mina egna tankar)

Till velputten, tycker också du skall titta på ett 28-?? objektiv, man får med så mycket mer helt enkelt :)

/Eddy

#14

Postad 26 juni 2007 - 19:54

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Är det hysteri??

Njaeee det vet jag väl inte... men jag tror folk har vant sig vid att se bilden live på sina kompaktkameror så då vill man även göra det på systemaren. Jag ser den största vinsten med LiveView fördelen att slippa ligga platt på backen när man ska fota med makro... Fast hade de gjort så¨att man kunde vrida på skärmen hade det varit ännu bättre!!!

#15

Postad 26 juni 2007 - 21:29

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Live View kan väl knappast vara något negativ i alla fall, eller? Det är väl bara en frågan om något halvår innan det är standard på alla SLR kameror.

Ytterligare en "objektiv fråga" (vitsigt va...) från mig som inte är så kunnig. Om man köper paketet med Olympus E-510 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4-5,6 - Hur mycket bytande mellan objektiv blir det? Om man t.ex. ska fota barnen utomhus under en dag, klarar man sig då med 40-150 eller kommer man hålla på att fibbla mellan objektiven hela tiden? Tänker mig att 14-42 kanske mest är användbart inomhus. Är jag helt ute och cyklar? Anledningen till min fundering är att jag är bekväm. Vill kunna ta smidiga och bra bilder utan att behöva känna mig bekränsad av objektivet. Alternativet annars är ju ett superzoom objektiv (18-180) men det verkar bli några tusen lappar dyrare.

#16

Postad 26 juni 2007 - 23:15

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag tror snarare att du kommer att använda 14-42 större delen av tiden när du fotar barnen utomhus t.ex. då det ger både god vidvinkel och en perfekt brännvidd för porträttfoton.

För övrigt har kitobjektivet till E-510 fått mycket goda omdömen, min uppfattning utifrån det är har läst är att det är det bästa kitobjektivet bland tillverkarna (av de som brukar följa med).

De testar som kommit ut på E-410 är helt klart av intresse iom att den använder samma sensor och processor som E-510. Generellt sett kan man väl säga att den har något sämre dynamiskt omfång, men att den har goda hög-ISO-egenskaper och ger riktigt bra detaljer på höga ISO utan att det blir för brusigt. Olympus är helt i klass med de andra tillverkarna nu, även när det gäller bildsensorn.

#17

Postad 17 juli 2007 - 09:32

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Ja, då blev det en 510 med dubbelzoom paketet. Köpt i helt vanlig affär för 9200 vilket var ok. Lade ned tankarna på ett superzoom objektiv mest pga pris ocg vikt. För bli en senare investering i så fall. Riktigt nöjd efter första fotandet på legoland nu i helgen. Mycket kvar att titta på dock. Återkommer.

#18

Postad 18 juli 2007 - 11:56

mr.arne
  • mr.arne
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ja, då blev det en 510 med dubbelzoom paketet. Köpt i helt vanlig affär för 9200 vilket var ok. Lade ned tankarna på ett superzoom objektiv mest pga pris ocg vikt. För bli en senare investering i så fall. Riktigt nöjd efter första fotandet på legoland nu i helgen. Mycket kvar att titta på dock. Återkommer.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi väntar på en utförlig recension med bilder :angry:

#19

Postad 19 juli 2007 - 12:49

Belsebub74
  • Belsebub74
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Ja, då blev det en 510 med dubbelzoom paketet. Köpt i helt vanlig affär för 9200 vilket var ok. Lade ned tankarna på ett superzoom objektiv mest pga pris ocg vikt. För bli en senare investering i så fall. Riktigt nöjd efter första fotandet på legoland nu i helgen. Mycket kvar att titta på dock. Återkommer.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, jag vill gärna också se en utförlig recension, är i köpatagen nu i dagarna & i en fotobutik(när jag var där för att köpa en 400D eller D80, så rekommenderade han mig denna, visst 400D var prisvärd (nyss hade de sitt 20 års jubileum där man fick massa cash tillbaks osv) och D80 var den senaste modellen av de 2 och också just nu den bästa... men det som man fick ut mest av, och som han också rekommenderade för dessa pengarna var denna!

Men vill gärna ha en "icke försäljare" som ger den en ärlig bedömning.... har inte kommit så många svenska tester på den ännu, finns ju några engelska som skriver väl om den men... GIVE US SOME MORE!

Thanx

B

#20

Postad 19 juli 2007 - 20:48

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr ingenting att jämföra med då jag ej ägt någon annan systemkamera tidigare. Jag har dock blivit förälskad i denna kamera. Tycker att den gör det jag säger åt dem. Har bra snabbknappar, bra menysystem, fin skärm och ett bra grepp. Tycker att objektiven som följde med är lättanvända och smidiga. Väger inte särskilt mycket. Något annat som känns väldigt bra är dammskyddet, som vad jag förstår ska vara riktigt bra. Detta får man ju inte med D40x vilket måste vara en klar nackdel. Live View har jag användt lite, speciellt när man fotar barnen i lite konstiga vinklar när man sitter nära. Tycker då att det fungerar bra - annars använder man ju mest "titt ögat". Något som många tycker är negativt med Olympus är ju att det inte finns lika många objektiv att välja mellan. Glädjande nu att Sigma har börjat släppa flera objektiv till 4:3 formatet. Bildkvalilten då? De kort jag tagit tycker jag blivit kanon. Hade man varit lite vassare kanske man hade ändrat vit balansen på något men detta vet jag inte om man kan skylla kameran för. Bildstabiliseringen fungerar bra. Blixten duger gott tills vidare. 2100:- för FL 36 kanske det får bli till hösten. AF är riktigt snabbt och man kan trycka hur tätt som helst, känns det som. Egentligen den största anledningen till att byta till systemkamera jmg med den tidigare kompakta. Jag är som sagt supernöjd men mina synpunkter hade säkert vägt tyngre om jag hade lite mer att jämföra med. Tror dock inte att du kommer ångra dig. MVH

#21

Postad 17 augusti 2007 - 07:31

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Nu har denna kamera lyckats lägga vantarna på EIS-priset som EUROPEAN CONSUMER CAMERA

Postad bild

#22

Postad 24 november 2007 - 20:38

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
DPReview har testat denna suveräna kamera.

http://www.dpreview....ws/olympuse510/

Citat: I personally loved the E-510's handling; Olympus has obviously done the seemingly unthinkable in modern camera design and actually designed a camera for a human being to hold and take pictures with.

#23

Postad 23 december 2007 - 19:51

NisseNoon
  • NisseNoon
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
En snabb fråga om/kring denna kamera. Svärfar har precis köpt en, men han fick inte med någon svensk manual. Är det någon som vet var den finns att få tag på? (helst elektroniskt)
Om själva kameran (det lilla jag testat den):
Liten och smidig.
Känns lite plastig (jämfört med min k10d, tycker jag)
Har inte hunnit med att testa bildkvaliten särsklit mycket men visst verkar det helt ok.
Osäker om jag gillar menysystemt eller inte .

God jul

#24

Postad 05 januari 2008 - 11:46

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det följer med en svensk bruksanvisning när man köper kameran.
Olympus kan säkert hjälpa till med ett exemplar om de glömt skicka med den; alternativt fråga fotobutiken där han köpte den, om det var i Sverige.

Jag har inte sett några svenska bruksanvinsingar online någonstans.

Jag svarar gärna på frågor :)

Redigerat av FEA, 22 januari 2008 - 19:53.


#25

Postad 20 januari 2008 - 21:34

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
en liten fråga bara, när behöver man 40 - 150 "gluggen"? funderar också på att köpa kitet med hus och två gluggar. som dustin home säljer för 7295kr med 2 gb minne och väska. verkar helt okej pris.

#26

Postad 20 januari 2008 - 21:43

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det är ett bra pris!

40-150 mm är en zoom som går från litet tele- till relativt långt teleobjektiv. Motsvarande omfång i småbildsvärlden ("analoga" kameror) är 80-300 mm.

Det är ett allroundtele som passar till allt från porträtt till naturbilder, när man vill komma nära utan att störa. Givetvis funkar det till sportbilder och liknande också.

För det priset är det verkligen ett bra objektiv (ja, särskilt nu när man får det nästan gratis i paketet)

Den stora skillnaden mot andra teleobjektiv är ljusstyrkan, men då hamnar man åtskilliga tusenlappar upp i pris.

#27

Postad 20 januari 2008 - 21:52

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

en liten fråga bara, när behöver man 40 - 150 "gluggen"? funderar också på att köpa kitet med hus och två gluggar. som dustin home säljer för 7295kr med 2 gb minne och väska. verkar helt okej pris.


40-150 hos Olympus (2x) motsvarar 55-200 (1.5x) hos Nikon vilket i sin tur är 80-300 i vanligt filmformat (fullformat). Detta beskrivs även längre upp i tråden.

Objektivet passar väldigt bra på djurparker och andra ställen där du behöver lite mer räckvidd.

Tycker denna sidan är en bra guide till objektiv (tyvärr lite missvisande för Olympus pga brännviddsförlängningen. Titta på 80-300 istället):
http://www.tamron.co...-comparison.php

#28

Postad 22 januari 2008 - 19:45

SimonWa
  • SimonWa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Hej, är intresserad av att köpa min första digitala systemkamera. Jag har kollat på de vanliga i instegsklassen - Canon 400D, Nikon D40/50/80, Sony A100, Pentax K100 och K10 osv. De har ju sina för- och nackdelar allihopa. Men denna Olympus verkar ha det mesta. Exempelvis bildstabilisator i huset och dammrengöring. Jag läste någonstans att den är väderskyddad också, men på Prisjakt uppger man att den inte är det. Är det någon som vet hur det egentligen ligger till med det?

I den här filmen ser ju kameran riktigt bra ut. Olympus E-510 på cameralabs

Jag undrar också hur Olympus är på objektiv och annan kringutrustning? Tillgång och prisnivå jämfört med andra märken?



Om jag skulle ha pengarna så skulle jag gå fär Nikon D80 lätt!!! Absolut den kameran av dom där med bäst ergonomi!!
Och den har även den bästa bildkvaliten (iaf vad jag har märkt.) Gå in på http://www.cameralabs.com/ där kan du jämföra dom flästa av dom kamrorna.

#29

Postad 22 januari 2008 - 19:52

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Om jag skulle ha pengarna så skulle jag gå fär Nikon D80 lätt!!! Absolut den kameran av dom där med bäst ergonomi!!
Och den har även den bästa bildkvaliten (iaf vad jag har märkt.) Gå in på http://www.cameralabs.com/ där kan du jämföra dom flästa av dom kamrorna.


Nikon D80?

Du menar kameran som har varken Live View, bildstabilisator eller dammreducering?

Det var en trevlig länk du bjöd på, SimonWa, tack :lol:

Du länkar till Camera Labs; så här skriver de:

"In terms of features, the D80 doesn’t actually look particularly strong against the competition. Unlike the Canon and Sony rivals, it has no physical means to combat dust, and indeed its software solution only works with RAW files and demands a program you’ll need to pay extra for. Its standard lens kits also don’t offer Vibration Reduction to eliminate or reduce camera shake. So if you’re ticking boxes, the D80 already falls behind Canon and Sony’s offerings, while additionally costing more."

"... it’s beaten by the E-510 in the gadgetry stakes. The Olympus features built-in anti-shake, anti-dust and Live View facilities, while also offering a number of advanced menu options which will appeal to enthusiasts...//... If you have no need for Live View, are happy retouching dust and prefer lens-based stabilisation, then you’ll probably be better-off with the D80. If however you value the E-510’s unique features, it’s the one to go for"

Näe, jag tror jag behåller min Olympus E-510, kameran med suverän ergonomi - ordentligt handgrepp och alla knappar på rätt plats :D

Olympus E-510 har dessutom riktigt bra bildkvalitet.

Bifogad fil  OlyE510StativLiten.jpg   180,93K   0 Antal nerladdningar
Min Olympus E-510

Redigerat av FEA, 22 januari 2008 - 20:28.


#30

Postad 22 januari 2008 - 20:02

SimonWa
  • SimonWa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
jaja det är som jag skulle ha gjort!

#31

Postad 26 januari 2008 - 19:35

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
okej, köpte Olympus E-510 igår, har knäppt en 350bilder redan, hade blivit fler om vädret tillåtit, är kanonnöjd än så länge. får kommentera mer när jag har pillat mer med den.

#32

Postad 26 januari 2008 - 20:07

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Grattis till nya kameran :D

#33

Postad 27 januari 2008 - 00:43

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Har precis beställt en 510 med dubbelzoompaketet, får det kanske på onsdag.. Jag undrar om det finns nåt motljusskydd till? Har kikat runt lite men inte hittat nått än så länge.

Har läst och jämfört olika kameror i ett par månader nu innan jag bestämde mig, hoppas man blir nöjd :D

#34

Postad 27 januari 2008 - 10:05

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
inget motljusskydd på det kitet. det jag fick med va (köpte i butik) kamera, gluggar, väska, mobiltelefon(skräp), 2gb minneskort, men jag tjatade i butiken om att den kameran är så mycket billigare på nätet så han skickade med ett 4gb istället, och framkallning. jag kanske är korkad men jag betalar gärna lite extra för riktig service, jag betalade 7995kr på Ernstssonsfoto i växjö. vilken service. kanonkillar.

#35

Postad 27 januari 2008 - 10:12

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Inget motljusskydd i ett kit? Det verkar konstigt. Snål fotohandlare?

Jag fick med ett motljusskydd i min kartong när jag köpte kitet med kamerahuset och 14-42mm zoomen.

Det följde även med främre och bakre objektivlock.

Bifogad fil  MinE_510KitLiten.jpg   109,99K   0 Antal nerladdningar

Jag kollade nu på Olympus hemsida, och enligt de uppgifterna följer det med motljusskydd till båda objektiven.

Redigerat av FEA, 27 januari 2008 - 14:24.


#36

Postad 27 januari 2008 - 10:39

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
ähh, förlåt, klart dom finns med, trodde du menade filter, läste frågan för fort, skrev för snabbt. klart att MOTLJUSSKYDD finns med till båda objektiven.

#37

Postad 27 januari 2008 - 12:45

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Tack för detta, jag var innne och kollade på Olympus sida men missade kanske det då. Jag köpte min av Fotokungen, och fick med ett 2 g Sandisk Ultra II och en skräpmobil för 7090 kr. Väska känner jag att jag vill prova ut själv. Det är min första systemkamera så lite spänd är man ju. ;)

#38

Postad 27 januari 2008 - 12:56

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag kan nästan garantera att du kommer att bli nöjd! (säger jag som E-510 ägare, men ändå)

Trots att den är mycket avancerad för prisklassen så kan den användas på full automatik om man vill, innan man vill ge sig in i alla funktioner som gömmer sig i kameran. Låtsas att den är en kompaktkamera till en början, och upptäck senare allt den faktiskt kan.

Bildkvaliteten får du från början ;)

#39

Postad 27 januari 2008 - 18:13

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag fick med en väska med mitt paket. men den var alldeles för liten i mitt tycke. så jag ska in och byta den. tips är väl att ta med alla grejer till fotoaffären så du vet vad du behöver ha plats till.

#40

Postad 29 januari 2008 - 10:21

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ett tips till alla oss E-510-ägare:

I morse släppte Olympus en ny fast programvara till kameran, version 1.3

Laddas som vanligt in i kameran via Olympus Master eller Olympus Studio.

#41

Postad 01 februari 2008 - 00:50

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Fick hem den idag, äntligen :) Det är min första systemkamera av något slag så man kan väl säga att man känner sig ganska vilsen med alla knappar och inställningar. Jag läste nån recension där dom skrev att man ska stänga av brusreduseringen och brusfiltret, samt sänka skärpan 1 el 2 steg, är det nån som gör så av er? Jag stängde av BR men nästa gång jag knäppte på kameran så var den på igen, kan man på nått sätt spara inställningarna så man slipper göra om dom varje gång?

I alla fall så har jag lyckats tagit en del bilder, med blandat resultat får man väl säga :blink: Måste få lite mer kläm på det hela. Men fan vad snygg den är!

#42

Postad 01 februari 2008 - 07:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det brukar tipsas om att brusfiltret ska sättas till lågt värde, LOW, eller stängas av helt men brusreduceringen ska vara på.

Skärpan brukar man föreslå ska vara ett eller två snäpp lägre än standard.

De instälningarna ska kameran spara, och det gör min också.

De nämnda inställningarna är ju en smaksak, så tipset är att du provar dig fram, och kollar vilket resultat du gillar.


Jag fotar nästan uteslutande i råformat (RAW), och då påverkar inte dessa inställningar bilden (de gäller bara om man fotar med JPEG), utan jag kan ändra dem efteråt i datorn.

Redigerat av FEA, 01 februari 2008 - 07:55.


#43

Postad 01 februari 2008 - 08:19

kreator
  • kreator
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
så brusreduceringen ska vara på?
På cyberphoto rekomenderade dem att den ska vara av..

#44

Postad 01 februari 2008 - 08:31

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Då tänker de faktiskt lite fel... undrar om de inte blandar ihop brusfiltret och brusreduceringen?

Brusreducering använder kameran när man fotar med extremt långa slutartider, jag tror det är över 8 sekunder, alltså nattfoto, då tar kameran en bild till, en "tom" bild, för att kunna jämföra rutorna och plocka bort de pixlar som inte borde vara där; brus.

#45

Postad 01 februari 2008 - 08:34

kreator
  • kreator
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
kolla vad de skriver när det testat..
http://www.cyberphot...ticle=E-5101442

#46

Postad 01 februari 2008 - 08:47

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jo, jag kollade in det innan.

De har fel.

Det är bara att kolla i bruksanvisningen; och jag har även testat denna funktion när jag har tagit nattbilder.

De är människor även hos Cyberphoto (...eller? Kanske därav namnet cyber...) och människor kan göra misstag :)

Redigerat av FEA, 01 februari 2008 - 08:50.


#47

Postad 01 februari 2008 - 08:49

kreator
  • kreator
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
ok
då litar jag på dig som har fotat en hel del med kameran.

fick min för nån dag sen bara..

/Niklas

#48

Postad 01 februari 2008 - 09:05

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det är lite förvirrande med dessa likartade termer... och att de olika tillverkarna inte verkar kunna använda samma ord för samma sak gör ju inte saken bättre - för att inte tala om all svengelska som förekommer.

Grattis till nya kameran, förresten!

#49

Postad 01 februari 2008 - 09:21

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag stängde av BR men nästa gång jag knäppte på kameran så var den på igen, kan man på nått sätt spara inställningarna så man slipper göra om dom varje gång?

Nu har jag fipplat lite med kameran och upptäckte då att om man väljer något av motivprogrammen eller AUTO så slår kameran automatiskt på Brusreduceringen igen, antagligen för att det ingår i något av de programmen.

Som sagt, så har det ingen praktiskt betydelse, eftesom funktionen bara används vid mycket långa slutartider. Då är den faktiskt en mycket bra (nödvändig) funktion.

Redigerat av FEA, 01 februari 2008 - 09:22.


#50

Postad 01 februari 2008 - 09:28

kreator
  • kreator
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
ok
har letat på nätet lite ang rekomenderade inställningar på 510:an
och alla verkar vilja dra ner på Contrast och Sharpness (en del 1 steg och en del 2 steg)
Noise Filter verkar det vara off eller low som gäller.
Ang Noise reduction "The noise reduction process will be actually activated only at exposures of 4 seconds and more (8 seconds at ISO 100"



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.