Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Olympus E-420

137 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus E-420 (Systemkameror) 1 7,67 (2) Inga priser
Olympus E-420 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Olympus E-420 + 14-42/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 7,75 (3) Inga priser
Olympus E-420 + 25/2,8 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Olympus E-420 + 17-45/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 15 april 2008 - 20:07

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Fotografier tagna med Olympus E-420

#52

Postad 16 april 2008 - 10:27

Unregistered386d6549
  • Unregistered386d6549
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Såg att komplett.se preliminärt skall få in sina första kameror på måndag. Förhoppningsvis så stämmer det, så att alla andra också får sina då, för då kanske man snart den här hemma. :)

#53

Postad 22 april 2008 - 20:46

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Nu borde ju en del folk ha fått sin E-420. Vad tycker ni om den?

Edit: Många verkar klaga att den saknar bildstabilisering. Men den har väl det i objektiven? D40 har ju inte heller det t.ex? Men på den klagade man inte lika mkt?

Redigerat av LinusNilsson, 22 april 2008 - 21:12.


#54

Postad 22 april 2008 - 22:19

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Många verkar klaga att den saknar bildstabilisering. Men den har väl det i objektiven?

Olympus E-400, E-410 och E-420 har inte bildstabilisering.

Det är inte heller meningen.

Olympus E-400 o.s.v. är byggda för att vara världens minsta systemkameror, och då får inte maskineriet för bildstabilisering plats i kamerahuset.

Om man vill ha bildstabilisering är det andra Olympusmodeller som gäller.

Olympus har bildstabilisering i E-5xx serien, alltså E-510 och E-520 samt i E-3.

Olympus objektiv har inte bildstabilisering.

#55

Postad 22 april 2008 - 22:31

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Sedär, trodde iaf det fanns i objektiven. För det är väl den stilen t.ex då Nikon kör?
Hur stor skillnad gör detta på bilder när man fotar utan stativ t.ex? Har det gjorts några jämförelser?

#56

Postad 23 april 2008 - 06:48

Unregistered386d6549
  • Unregistered386d6549
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Fick min kamera igår o har precis hunnit packa upp den o ta några första "auto" bilder på barnen igår kväll. Detta är som jag sagt tidigare min första systemkamera o jag måste säga att bilderna blir otroligt bra för att vara första gången o med ingen som helst förkunskap, jag satte bara igång kameran, satte den på auto o knäppte lite snabba bilder på barnen. Har inte hunnit med mer tyvärr, men efter flytten i helgen så skall jag fördjupa mig mer i kameran.
Men jag är väldigt nöjd bara med det lilla första test jag gjorde igår.

#57

Postad 23 april 2008 - 09:03

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Sedär, trodde iaf det fanns i objektiven. För det är väl den stilen t.ex då Nikon kör?
Hur stor skillnad gör detta på bilder när man fotar utan stativ t.ex? Har det gjorts några jämförelser?

Det finns en hel tråd med diskussioner i ämnet:
Finns det några fördelar med att ha bildstabilisering i objektivet?

#58

Postad 23 april 2008 - 20:06

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Intressant.

Men när kommer man sakna stabiliseringen? Är det t.ex vid långa slutartider handhållet osv? Finns det jämförelser där man fotar med, samt utan stabilisering?

#59

Postad 23 april 2008 - 20:31

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Men när kommer man sakna stabiliseringen? Är det t.ex vid långa slutartider handhållet?


Ja.

Finns det jämförelser där man fotar med, samt utan stabilisering?


Många sajter som testar kameror lägger upp bilder med/utan bildstabilisering. Titta på E-510 under Recensioner.

Jag har ett bildpar i mitt galleri. Jag kan lägga upp flera såna bilder om det är intressant.

#60

Postad 23 april 2008 - 21:18

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Okay, kan ju alltså bli rätt stor skillnad kan jag tro. Det är liksom det som avskräcker mig från en E-420.

#61

Postad 24 april 2008 - 09:04

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Okay, kan ju alltså bli rätt stor skillnad kan jag tro. Det är liksom det som avskräcker mig från en E-420.

Ja men då köper du en E-510 såklart :P

#62

Postad 24 april 2008 - 10:13

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Pah, storleken var det ju som var intressant! : )
Var det högst ordinära slutartider du använde i dina bildexempel?

Iofs är jag mest sugen på en A200. Men samma sak, storleken samt priset! : )

#63

Postad 24 april 2008 - 11:29

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Slutartiden står vid bilden, jag tog dem båda på 1/4 sekund.

Det är rätt liten skillnad på bilderna, men det beror ju på att jag är stadig på handen. En person som darrar mer på handen har givetvis ännu större nytta av bildstabilisering.

Olympus uppger att man kan använda fyra steg längre tider jämfört med om man kör utan bildstabilisering.

A200 är ju ännu större än E-510, så nu förstår jag inte? (Om storleken var viktig alltså?)

Visst är E-510 något större än E-420. Den har även ett rejält handgrepp samt större batteri.

Om en liten kamera är viktigast finns egentligen bara E-420.

Du får fundera på vad som är viktigast för dig: liten storlek på kamerahuset eller bildstabilisering ;)

#64

Postad 24 april 2008 - 12:15

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Jag tycker att E-420 är helt rätt. Den har med nyare sensor fått ökat dynamiskt omfång jämfört med 410, och är väl om jag förstått det rätt i nivå med E3 i detta avseende. Det hade varit kul med en E-4XX med samma specar som E3, tex fler fokuspunkter, snabbare AF, vädertätat osv... Jag skulle gärna se fler SLR i stil med gamla 80-tals kameror i mindre format (tex som pentax ME, MX, samt olympus motsvarighet från den tiden mfl...).

#65

Postad 24 april 2008 - 12:44

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ja det var ju Olympus som var först med små systemkameror på den tiden med modellerna Olympus OM-1 och OM-2 ;)

Bifogad fil  OlympusOM1_72.jpg   15,44K   0 Antal nerladdningar

Om OM-1 på Wikipedia

#66

Postad 24 april 2008 - 14:00

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Ja det var ju Olympus som var först med små systemkameror på den tiden med modellerna Olympus OM-1 och OM-2 ;)


Jo det är sant. De kanske startar samma trend igen ;)

#67

Postad 24 april 2008 - 18:03

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Ja, är helt och hållet i valet och kvalet. Så himla svårt att bestämma sig.
Hade nästan velat känna på den också innan man köper. Samt se en bra recension av den. Tycker dom som finns är lite sisådär.

Å andra sidan så ligger den ju riktigt bra i kurs rent prismässigt. Är väl den eller en D40 som ligger inom min budget. (Köper genom jobbet så inga jämförelser på priser på nätet.)

#68

Postad 24 april 2008 - 18:40

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Apropå antiskak så finns väl leica-objektiv passande E-420 som har detta?

http://panasonic.co....oom_lens02.html
http://panasonic.co..../zoom_lens.html
http://panasonic.co....oom_lens03.html

Och här listas alla objektiv

http://www.wrotniak..../43/lenses.html

#69

Postad 24 april 2008 - 18:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ja, det är bara Olympus objektiv som inte finns med bildstabilisering.

Andra tillverkare gör ju också objektiv för 4/3-formatet, och de har ibland andra lösningar.

Dessutom finns ju inget som säger att Olympus i framtiden lanserar objektiv med bildstabilisering.

Det är toppen att man som användare kan välja ;)

#70

Postad 24 april 2008 - 20:32

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Ja men dom objektiven var väl inte särskillt billiga? : )

Har inte fotat särskillt mkt men t.ex effekten man får på rinnande vatten vid långa slutartider. Kommer sådana bilder bli helt värdelösa utan stabilisering? T.ex om det runt omkring blir väldigt dåligt?

Försöker få lite perspektiv på allting. I vilka situationer man kommer sakna det osv. Samtidigt lär man ju använda stativ när man ska fota mkt landskap.

Edit: Jo, har denna kamera såkallad Auto Bracketing? : ) För detta med HDR-bilder imponerar verkligen på mig.

Redigerat av LinusNilsson, 24 april 2008 - 20:38.


#71

Postad 24 april 2008 - 20:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Ja men dom objektiven var väl inte särskillt billiga? : )

Har inte fotat särskillt mkt men t.ex effekten man får på rinnande vatten vid långa slutartider. Kommer sådana bilder bli helt värdelösa utan stabilisering? T.ex om det runt omkring blir väldigt dåligt?

Försöker få lite perspektiv på allting. I vilka situationer man kommer sakna det osv. Samtidigt lär man ju använda stativ när man ska fota mkt landskap.

Edit: Jo, har denna kamera såkallad Auto Bracketing? : ) För detta med HDR-bilder imponerar verkligen på mig.

Både till långa slutartider för "krämigt" vatten och bracketing för HDR ska du nog ha stativ så stabiliseringen spelar ingen roll då ;)

#72

Postad 24 april 2008 - 21:11

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jo, har denna kamera såkallad Auto Bracketing?

Ja, både E-420 och E-510 har automatisk gaffling. De tar tre bilder i följd med olika exponeringsvärden.

#73

Postad 24 april 2008 - 21:41

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Ah vafan. Man kan ju alltid testa. Lär ju fortf. vara en riktigt bra kamera för dom pengarna även utan stabilisering. Med tanke på att det blir min första systemare så blir jag nog nöjd ändå! : )
Blir nog att lägga in en sådan på jobbet imorgon. Gissningsvis med 2 minneskort. Vad tror ni, räcker det med två stycken på 4GB eller? Någon väska lär man behöva. Blir dock bara med 14-42mm objektivet till att börja med!

#74

Postad 24 april 2008 - 23:17

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Gissningsvis med 2 minneskort. Vad tror ni, räcker det med två stycken på 4GB eller?

Ja, det kommer att räcka mycket långt B)

Köp snabba kort bara, inte bara för kamerans skull, utan även för hanteringen efteråt.

#75

Postad 28 april 2008 - 18:35

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Vad är de viktigaste skillnaderna mot E-410? Frågan är ju vad som är mest prisvärt just nu, en E-410 med dubbelkit eller en E-420 med 14-42?

#76

Postad 28 april 2008 - 18:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Skillnader mot E-410:

Autofokus i Live View-läge genom att trycka ner avtyckaren halvvägs; via kontrast-avkännande autofokus

Automatik för ansiktsigenkänning

Automatik för att lätta upp i lågdagrar

Större LCD panel med större kontrast och bredare betraktingsvinkel

En ny sensor som möjliggör större dynamisk omfång för exponeringen

Ny algoritm i vitblansprogrammet, vilket ger bättre vitbalansautomatik

Snabbare sekvenstagning

Trådlös blixtautomatik

Nytt grepp

Källa: Olympus

Redigerat av FEA, 28 april 2008 - 18:56.


#77

Postad 29 april 2008 - 07:09

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Större dynamiskt omfång låter ju intressant, för som jag har förstått det är det en av de punkter där E-510 och E-410 fått mest kritik i tester, att det dynamiska omfånget hade kunnat vara större.

#78

Postad 16 maj 2008 - 14:48

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Digital Photography Review har tagit en massa testbilder med E-420 och lagt upp dem på sin sajt.

Som vanligt erbjuder de även originalstorleken av bilderna om man vill se dem, 3648x2736 pixlar.

Redigerat av FEA, 16 maj 2008 - 14:54.


#79

Postad 23 maj 2008 - 09:52

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Photo Review recenserar Olympus E-420

#80

Postad 24 maj 2008 - 22:14

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

funderar på dom, men vet inte riktigt vilken som är bäst. är det någon större skillnad?

Svaret finner du i denna tråd :(

#81

Postad 27 maj 2008 - 08:30

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Good points

Small and light without compromising comfort.
Very effective anti-dust system.
Live View with contrast AF and face detection.
Quick handling and broad customisation.

Bad points

Very limited anti-shake options.
Small viewfinder with basic 3-point AF.
Body may be too small for bigger hands.
E-520 a tempting alternative with anti-shake.


Camera Labs testar Olympus E-420

#82

Postad 28 maj 2008 - 07:55

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det kan kanske vara svårt att förstå hur liten E-420 (och E-400, E-410) verkligen är, så DCRP har tagit en bild för att illustrera. Detta är alltså Nikon D60, Olympus E-420 och Canon 450D, samtliga med paketobjektiven monterade. (Paketobjektiven har alltså samma räckvidd hos alla tre tillverkare)

Bifogad fil  SizeComparison.jpg   37,64K   0 Antal nerladdningar

What I liked:

Very good photo quality
Good value -- starts at $500, body only
World's smallest D-SLR; excellent build quality
Dust reduction system
Live view with contrast detect AF and face detection (with some lenses) on a 2.7" LCD display
Full manual controls; RAW image format supported
Lots of scene modes for a D-SLR
Impressive continuous shooting mode
Handy gradation (Shadow Adjustment) and Perfect Shot Preview features
Redeye not a problem, though a removal tool is available just in case
Good quality kit lenses
Support for (optional) wireless flashes and remote capture
USB 2.0 High Speed support



What I didn't care for:

Photos are slightly soft; noise reduction a bit heavy at ISO 1600 (shoot RAW to avoid)
Slow contrast detect AF, unimpressive face detection in live view mode; both features only available with a select few lenses
Low light focusing could be better in all shooting modes
Compact body not easy to hold (though your mileage may vary)
Only 3 focus points in most situations
No AC adapter or battery grip available
Hard to resist the E-520 for $100 more


Digital Camera Resource Page testar Olympus E-420

Redigerat av FEA, 28 maj 2008 - 07:57.


#83

Postad 30 maj 2008 - 16:17

stepanoff
  • stepanoff
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tack för all info FEA om denna kamera.
Jag skall dra iväg på en Islandsresa och funderar att köpa e-420. Mest för att den är så liten men priset spelar en viss roll också.
Jag tänkte köra 14-42 kitet och köpa 70-300 objektivet till. Pannkaken lite senare.
Jag såg FEAs bilder med 70-300 objektivet och blev sugen. Jag undrar bara om det är smart att köpa ett sådant objektiv till en kamera utan bildstabilisering. Behövde du (FEA) änvända stabiliseringen mycket när du tog bilder med det objektivet? ( det skall ju motsvara hissnande 140-600mm). Räcker det att man kör på lite högre ISO? Just nu har jag en olympus c-770 som jag visserligen är mycket nöjd med, men man är liksom bunden till ISO 100.

Tyvärr hinner nog inte e-520 lanseras innan jag drar.

något mer man behöver köpa än två objektiv? extra batteri kanske? Dum fråga kanske, men ingår linsskydd?

Tackar i förhand på responsen
/Stepanoff

#84

Postad 30 maj 2008 - 17:00

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Tack för all info FEA om denna kamera.

Varsågod ;)

Behövde du (FEA) änvända stabiliseringen mycket när du tog bilder med det objektivet? ( det skall ju motsvara hissnande 140-600mm). Räcker det att man kör på lite högre ISO?

Tyvärr hinner nog inte e-520 lanseras innan jag drar.

något mer man behöver köpa än två objektiv? extra batteri kanske? Dum fråga kanske, men ingår linsskydd?

Jag använde bildstabilisering, ja.
Dock räckte det rätt ofta att öka ljuskänsligheten till 400 ISO om det var dagsljus. Då klarar man handhållet; alltså slutartider över 1/1000 sekund för att vara helt säker. Det beror förstås också på hur stadig på handen man är.
Det finns ju telezoomen 40-150mm (=80-300mm) också som du vet, men den kanske inte räcker?
Batteriet håller mycket länge, men skaffa gärna ett till, jag har två.
Om du med linsskydd menar objektivlock, så får man med både främre och bakre objektivlock.
E-520 har tydligen redan släppts på ett par ställen i Europa, men den kanske inte hinner hit innan du ska resa.

edit: Scandinavian Photo har den hemma; i skrivande stund

Redigerat av FEA, 30 maj 2008 - 17:00.


#85

Postad 30 maj 2008 - 17:03

Karlsson_K
  • Karlsson_K
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Är E-520? På vilka punkter då? Var sugen på antingen denna eller E-varianten.

#86

Postad 30 maj 2008 - 17:48

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Är E-520? På vilka punkter då? Var sugen på antingen denna eller E-varianten.

Va? ;)

#87

Postad 31 maj 2008 - 12:00

stepanoff
  • stepanoff
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tackar.
1/1000 borde räcka för en fullt frisk människa och ISO 400 blir ju bra bild på denna kamera, om jag tolkar recensionerna rätt. Frågan är bara hur det går när man vill knäppa en bild i dunkel granskog eller fånga en liten pippifågel i skymningen. Men som vanligt kan man inte få allt.

Jag tror jag har bestämt mig. e-420 14-42 kit med 70-300 objektiv, CF 8gb och extra batteri. Någon inernetaffär som är bättre än den andra? (Ganska få som har 14-42 kittet i lager eller ens som lagervara.) Jag brukar av vana alltid köpa från den som är billigast i sann konkurens anda.

btw vad skall man ha för CF-kort. Minst 24mb/s eller. Jag gillar sekvenstagning.

Stepanoff

#88

Postad 01 juni 2008 - 14:03

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

vad skall man ha för CF-kort. Minst 24mb/s eller. Jag gillar sekvenstagning.


Jag tror max som den kan tillgodogöra sig är 20mb/s (i alla fall gäller det min E-510'a)!?

Grattis till köpet av en underbar kamera! Själv har jag en E-510 som jag bestämde mig för efter att ha läst tjogvis med tester, men ännu viktigare efter att jag glott på hundratals bilder på Internet från alla tillverkare.

För mig var reaktionen denna: Testerna favoriserar inte så sällan de två stora (C+N), medan de bilder som oftast föll mig på läppen kom från någon Olympus. E-3, E-510, E-410, E-420, alla har dom det gemensamt att ha de naturligaste färgerna, samtidigt som det är mest ”tryck” i färger och konturer utan att kännas uppskruvade. Jag har sett bilder från Nikon där man försökt efterlikna Olympus fyllighet, men det har bara sett onaturligt och överdrivet ut. Vette sjutton hur Olympus får till det, men min smak passar det perfekt. :lol:

Intressant är att det börjar bli rätt så många proffsfotografer (Nikon D3, Canon 5D/1D osv.) nu som har införskaffat en Oly E-410/420 som ”ta med-kamera”. Inte så sällan ”glömmer” dom allt oftare bagen med tröskverken hemma, då Olympusen ger bilder som är mycket bättre än vad ryktet gör gällande. Många äldre fotografer tycker att återgivningen liknar de gamla dia-filmerna Kodachrome 25 och Ektachrome som dom älskade att fota med ”då det begav sig”. Detta kan inget annat kameramärke komma i närheten av hur man än donar i Photoshop i efterhand…

I alla fall, det är så roligt när jag och min fru sitter och tittar på bilderna vi tagit för nästan efter varje bild säger vi ”WOW” och ”fantastiskt” när vi ser vilken kvalitet dessa har. Andra kameraköpare kan givetvis ha annorlunda värderingar när de bedömer en kameras egenskaper, det respekterar jag givetvis, men för mig är Olympus den bästa kameran.

Jag gillar:

Kvalitétskänslan. 4/3 formatet, storleken, Live-View, Zuiko-objektiven (helt outstanding!), batterikapaciteten, hanteringen (lätt att ändra inställningar), och, såklart, FÄRGERNA! m.m. (OK, en bild av tjugo ungefär, när jag behöver dra på ISO´n till 800 eller 1600, så blir det lite mer brus än med vissa andra kameror. Men vad spelar det för roll när 19 bilder av 20 blir så mycket bättre än med någon annan kamera :( ).

Tänk bara på, om du inte fotar RAW, att sätta brusreduseringen på low eller off så får du med ännu mer detaljer, och kontrasten på -1 så får du ännu mindre utbrända högdagrar (vilket för övrigt 420’an är ännu bättre på än 510’an, samt att den även har mindre brus…)

#89

Postad 01 juni 2008 - 19:19

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Tackar.
1/1000 borde räcka för en fullt frisk människa och ISO 400 blir ju bra bild på denna kamera, om jag tolkar recensionerna rätt. Frågan är bara hur det går när man vill knäppa en bild i dunkel granskog eller fånga en liten pippifågel i skymningen. Men som vanligt kan man inte få allt.

Jag tror jag har bestämt mig. e-420 14-42 kit med 70-300 objektiv, CF 8gb och extra batteri. Någon inernetaffär som är bättre än den andra? (Ganska få som har 14-42 kittet i lager eller ens som lagervara.) Jag brukar av vana alltid köpa från den som är billigast i sann konkurens anda.

btw vad skall man ha för CF-kort. Minst 24mb/s eller. Jag gillar sekvenstagning.

Stepanoff

Det går ju att ta bilder med långsammare slutartid också, om man handhåller riktigt stadigt. Bilden på ekorren är tagen på frihand med en slutartid på 1/90 sekund.

Bifogad fil  Ekorre400.jpg   199,89K   0 Antal nerladdningar
Olympus E-510 och ZD 70-300mm på 300mm.

Gällande minneskort så brukar jag rekommendera att man skaffar ett snabbt kort om inte för kameran så för efterbehandlingen, om du t.ex. har en minneskortsläsare i PCn (som jag) eller en lös minneskortsläsare, så går det snabbt att föra över bilder.

#90

Postad 02 juni 2008 - 17:25

stepanoff
  • stepanoff
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Beställt!
Tyvärr var jag tvungen att ta dubbelkittet eftersom det inte fanns några andra i lager. Alla hade enkelkitten som beställningsvara och det innebar 3 veckor! Och så länge kan jag inte vänta.
Mycket synd. Jag skall försöka sälja 70-150 på blocket. Det är ju oanvänt. Förhoppningsvis har jag kameran innan långhelgen. Det skall bli mycket intressant.


E-3, E-510, E-410, E-420, alla har dom det
gemensamt att ha de naturligaste färgerna, samtidigt som det är mest
"tryck" i färger och konturer utan att kännas uppskruvade. Jag har sett
bilder från Nikon där man försökt efterlikna Olympus fyllighet, men det
har bara sett onaturligt och överdrivet ut. Vette sjutton hur Olympus
får till det, men min smak passar det perfekt.


Mycket svårt att påvisa att det är bättre "tryck" i Olympusen. Man kan helt klart ha en annan/egen uppfattning. Men å andra sidan kan inte allt brytas ner till siffror. Då hade det räckt med en specifikation som recension. Jag hoppas du har rätt.

Det skall hur som helst bli intressant och se om jag håller med dig.
Jag köpte en olympus 2004 (c-770) för samma peng som jag nu betalar för dubbelzoomkittet. Jag får se hur mycket utvecklingen har gått frammåt.

#91

Postad 02 juni 2008 - 18:42

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Beställt!
Tyvärr var jag tvungen att ta dubbelkittet eftersom det inte fanns några andra i lager. Alla hade enkelkitten som beställningsvara och det innebar 3 veckor! Och så länge kan jag inte vänta.
Mycket synd. Jag skall försöka sälja 70-150 på blocket. Det är ju oanvänt. Förhoppningsvis har jag kameran innan långhelgen. Det skall bli mycket intressant.

Säg inte "tyvärr" om 40-150mm objektivet! Jag tycker du ska prova det, det är en ruggigt bra optisk konstruktion som alltså når 300mm (motsv. småbild) i ett litet och lätt (220g!) objektiv.

När man håller i det första gången kanske man undrar vad det är för kvalitet och vilka bilder den kan ge, men testa så får du se.

Grattis till nya kameran och lycka till med fotandet! :)

Redigerat av FEA, 02 juni 2008 - 18:42.


#92

Postad 02 juni 2008 - 20:31

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Mycket svårt att påvisa att det är bättre "tryck" i Olympusen. Man kan helt klart ha en annan/egen uppfattning. Men å andra sidan kan inte allt brytas ner till siffror. Då hade det räckt med en specifikation som recension. Jag hoppas du har rätt.


Ojdå, vilket tungt ansvar på mina axlar…

Ja, tack och lov så är ju smaken som bekant delad, annars skulle det bli ganska tråkigt i längden. Och när det gäller bildkvalitet (liksom för ljudkvalitet) så finns det ju liksom inget ”facit” med vad som är rätt eller fel. Men, hoppas innerligt att du blir nöjd, och att vi får ta del av några semesterbilder här sen. Skulle du, mot förmodan, inte vara nöjd så kan jag väl ställa upp och ersätta dig ekonomiskt. Jag heter Carl-Gustav Berna… :) nej, förresten, duger inte kameran åt dig får du skylla dig själv! ;)

PS. 40-150’an är perfekt på badstränderna! :) DS

#93

Postad 04 juni 2008 - 08:28

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Review hos LetsGoDigital

Olympus E-420 digital SLR camera
When Olympus first introduced the E-400, with the E-410 following not much later, they showed for the first time just how compact a DSLR camera from a FourThirds system can be. The design appealed to me immediately, and although I was prejudiced, shouldn't a DSLR always be solidly heavy, my prejudices went up in smoke the moment I tried out the camera in practice. Fair is fair; of course it is a powerful feeling to work with a Pro-size DSLR, but the ease of a compact and lightweight SLR is a very nice combination to work with.

Excellent image quality with the Olympus E-420
Moreover because in practice it turns out that small does not equal less quality. Take the Olympus E-420 in comparison with its big brother the E-3. I don't deny the fact that the E-3 has a very solid housing, is weather-proof and made for heavy use in practice. And of course the E-3 offers many setting possibilities. However, if we look solely at what we discovered in practice with the addition of the technical DIWA test results, we can only conclude that the Olympus E-420 is very close to the E-3 as far as image quality is concerned, an excellent performance.

Olympus E-420 with Pancake lens
Following these thoughts, would it be possible to give the small Olympus E-420 the extensive features of the E-3, creating a high quality semi-pro camera with the concept of the E3? Add a number of pancake format lenses and all of a sudden you'd make a real difference to the heavily competitive market. A combination like this would appeal to a large target group, the amateur and the professional photographer alike. Personally I'd go for it!

Olympus E420 - Very compact FourThirds DSLR
What remains is reality and the reality is positive. Although some features, such as the dynamic range could do with some improvement, and we know that the signal / noise ratios at high ISO could do better too, the Olympus E-420 did really well. The extremely compact FourThirds DSLR had some help from its predecessors, however, the improvements carried out in particular to the image sensor, leave behind a positive feeling. FourThirds has proven itself in practice and it is a true joy to shoot with the Olympus E-420. Of course there is still something to desire, for example; a stabilization system, however: the ease of a super compact camera to carry around with you, and the image quality that is solid as a rock make the Olympus E-420 a wonderful camera to work with.



#94

Postad 04 juni 2008 - 08:33

Karlsson_K
  • Karlsson_K
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Jaha sista meningen gör att jag väljer en E-520. Bildstabilisatorn behövs för mig. Jag har en tendens att skaka de sista momenten.

#95

Postad 04 juni 2008 - 14:23

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
The Olympus E-420 picks up where the E-410 left off, advancing the feature set and underlying characteristics within Olympus's line.

While the addition of Face Detection and Contrast-Detect autofocus clearly target point-and-shooters, the introduction of a 25mm pancake lens and incorporation of Wireless Flash control shows potential for a new digital SLR design.
Up to this point, small, compact digital SLRs have been relegated to entry-level offerings with point-and-shoot interests in mind. The Olympus E-420 still very much fits into this camp, though it alludes to the prospect of a full-featured, pocketable digital SLR line with rangefinder-sized optics.
If Olympus continues to develop additional pancake-styled primes and tailor the feature set to more hands-on shooters, at this price point, I could see the Olympus E-420 garnering wide appeal. I presume even a number of Canon and Nikon shooters would be willing to pick one up as an everyday, walk-around camera.

For the time being, though, the Olympus E-420 will primarily resonate with snapshooters exploring the digital SLR space. And while it lacks image stabilization, the incredibly small camera packs familiar features and solid image quality at an impressively low price point.


The Imaging Resource testar Olympus E-420.

#96

Postad 09 juni 2008 - 21:12

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Verdict

For the beginner in photography, the Olympus E-420 is a very capable camera that will accept some extremely good lenses made by Olympus, Leica and Sigma as the FourThirds system is used by a number of companies allowing you to interchange between them.

There are enough features to give a user who's new to DSLR photographer plenty to play around with and evolve their skill and current owners of a mid-range model such as the E-520 could look at this as a suitable lightweight back-up body.


Plus points

Small and lightweight
Easy-to-use
Great noise control
Uses FourThirds standard

Minus points

Lack of a grip



ePHOTOzine testar Olympus E-420.

#97

Postad 10 juni 2008 - 18:30

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
With plenty of detail on offer in the images, and even the natural colour setting providing more 'pep' than we're used to seeing from Olympus, the E-420 maintains the good work laid down by its predecessors.

So while existing owners don't have quite a compelling enough reason to upgrade, those buying into the Olympus Four Thirds system now will get a reliable performer at a bargain price. Beginners will also relish the ease of use and the lack of bulk and weight normally associated with a DSLR.


Photography Blog testar Olympus E-420.

#98

Postad 16 juni 2008 - 17:32

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
What I like:

Excellent image quality - excellent auto white balance, accurate colour, good dynamic range
Excellent 2.7" screen - works well in bright sunlight
World's most compact DSLR - available with pancake ~50mm lens
Excellent Zuiko Digital kit lens - excellent detail, sharpness etc
3.5fps continuous shooting (upto 8 shots in RAW, unlimited in JPEG Normal)
Improved Live View mode (quicker, easier to use, with exposure and WB preview)
Live view allows 7x, or 10x magnification for manual focus
Face Detection Focus
Numerous, options and features (dpi setting)
Exposure bracketing, Exposure compensation +/- 5.0
Numerous noise reduction / filter options
Shadow adjustment technology
Contrast, Sharpness, Saturation settings
Good value for money
Very quick performance (although slightly sluggish switch on time)
One-touch Manual White Balance (using function button)
Low noise levels on default settings (up to ISO800)
Very little red-eye in photos
Very low purple fringing
DVD Video guide

What I don't like:

Real optical image stabilisation would be nice (see the E-510 / E-520)
Somewhat complicated menus (partly due to the vast wealth of options)
Some banding in ISO1600 photos in low light
ISO1600 results worse than other DSLRs


DigiCam Review testar Olympus E-420

#99

Postad 16 juni 2008 - 22:27

GunnId
  • GunnId
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har börjat fundera på att köpa min första systemkamera och har fastnat lite för denna. Jag har även kollat lite på E-510, skulle behöva få lite råd om vilken man ska välja och varför..
tack på förhand

#100

Postad 17 juni 2008 - 08:40

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
E-510 är på väg att utgå, så den kan vara svår att få tag på. Den har ersatts av E-520.

De stora skillnaderna mellan E-420 och E-520 är:

Bildstabilisator
Ordentligt handgrepp
Större batteri


Så lite kortfattat kan man säga: om du vill ha världens minsta systemkamera, skaffa E-420

Om du vill ha bildstabilisator och ett bra handgrepp, skaffa E-520

Redigerat av FEA, 17 juni 2008 - 08:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.