Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya NEX kameror på gång

128 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony NEX-7 (Systemkameror) 6 (0) Inga priser
Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 7,37 (7) Inga priser
Sony NEX-7 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 8 7 (1) Inga priser
Sony NEX-F3 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8,6 (4) Inga priser
Sony NEX-5R + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8,87 (7) Inga priser
Sony NEX-6 + 16-50/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 5 7,71 (6) Inga priser
Sony NEX-5R + 16-50/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 7,33 (2) Inga priser
5 relaterade trådar

#1

Postad 10 augusti 2012 - 13:01

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Sony producerar fler nex-kameror än vad de producerar objektiv till dom och om det kan man tycka en hel del, vilket jag och många andra gör också.

Vi har hittills sett 3 modeller, Nex 3, 5 och 7 och vidareutvecklingen av dessa i form av C3, F3, 5N och nu ser det ut som att Sony har ytterligare några nya kameror på gång i Nex serien nämligen en vidareutveckling av Nex 5 modellen i form av Nex 5R och det kanske mest upphetsande alternativet sedan Nex 7'an lanserades, Nex 6!

http://www.sonyalpha...gapixel-sensor/

Ett kameraalternativ som ska vara billigare än Nex 7'an, men med ungefär samma design och manövervänlighet med fler fullt konfigurerbara knappar och vred än vad Nex 5 och 3 har. Inbyggd EVF (electronic ViewFinder) som av olika skäl har lägre upplösningen än den som erbjuds med Nex 7'an.

Jag för min del blev väldigt intresserad av den här kommande modellen just för att jag har saknat möjligheten att via direktval kunna styra t.ex. iso-tal, exponeringskompensation, bländare (på e-mount objektiv) och liknande.
Nex 5N's touch-skärm och konfigurerbara gränssnitt hjälpte en hel del, men kan inte riktigt jämföras med de rattarna som Nex7'an har.

Det jag hoppas på är att man i Nex 6 modellen både implementerar Nex 5's touch-skärm och Nex 7's extra rattar (tri nav tror jag att dom kallas för). Nex 6 kommer enligt uppgift inte att bestyckas med Nex 7'ans 24MPix sensor, men det är inget jag direkt saknar.

Den högre upplösningen kommer ändå inte till sin rätt utan rejält mycket dyrare objektiv än min budget tillåter och med bra objektiv så räcker 16Mpix V Ä L D I G T långt. Jag har helt enkelt inte fri väggyta här hemma som är stor nog för att tavlor i en storlek som till fullo nyttjar 24Mpix upplösning.

Nu dök det upp ytterligare ett par nyheter angående kommande Nex 6 och 5R.
De ska visst ha inbyggt wifi-stöd!
Något som dels öppnar upp för möjligheten att flytta bilderna från kameran till exempelvis en pc utan att behöva krångla med sladdar, men som också kanske innebär att man får möjligheten att ladda upp bilder på t.ex. Facebook, direkt från en wifi-spot någonstans i världen, när man är på semester.

Det senaste ryktet är en vidareutveckling av wifi-stödet och handlar om att kommande Nex 6 och 5R ska ha "full internet support".
Något som skulle innebära att man ska kunna ladda ner "appar" och köra i kameran, i stil med "Instagram" för android smartphones och Iphone.
http://www.sonyalpha...t-like-iphones/

Inte för att jag bryr mej så mycket om möjligheterna till flytta bilder via wifi, men app-supporten låter synnerligen intressant eftersom det öppnar upp för möjligheten att med smarta appar få funktionalitet i kameran som Sony själva inte tänkt på eller har för avsikt att lägga resurser på att utveckla.

Det har också ryktats om att kommande Nex 6's sensor INTE kommer att vara föregångarnas 16Mpix-sensor utan en nyutvecklad 16Mpix sensor.

Vågar man hoppas på onboard phasedetect af?
Läste för en tid sedan nämligen om en ny typ av kamerasensor som innehåller "pixlar" avsedda för fasdetekterande autofokus, istället för att behöva använda flippande eller halvgenomskinliga speglar för en separat autofokus sensor.

Jag vågar nog inte hoppas på en sådan sensor också, för Nex 6'an skulle ju fortfarande prismässigt landa mellan Nex 7 och Nex 5, vilket borde innebära ett pris på runt 7000:- eller strax under och med tanke på det så känns det som att man kanske inte ska förvänta sej alltför mycket ny teknik på en gång...

Nex 6, lär bli en tillräckligt intressant kamera ändå och förmodligen så innebär det att jag byter kamera igen (3:dje gången på 1½ år)...

Rykten nämner också en hel del om några nya intressanta objektiv, framförallt om ett 16-55! objektiv med fast bländare på f2.8, som troligtvis kommer att vara av typen "pancake", d.v.s. väldigt kompakt när kameran är avstängd.

Men det är visst inte helt säkert att det får en fast bländare på f2.8, men man kan ju hoppas...
"Gudarna" (på Sony) ska ju veta att fler objektiv behövs för att inte folk ska tappa intresset för Nex kamerorna...

#2

Postad 11 augusti 2012 - 10:01

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Intriguing :)
Finns det någon form av tidshorisont på ryktena? Både NEX6an men kanske framförallt 16-55:an låter ju rejält intressanta.
Edit: Har nog aldrig reflekterat över att det är ett så bra grepp på NEX 7:an. Mest dömt ut serien efter att ha hållt i en 5N. Detta kan faktiskt bli riktigt intressant.

Redigerat av jaQoB, 11 augusti 2012 - 12:51.


#3

Postad 11 augusti 2012 - 11:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Rykten nämner också en hel del om några nya intressanta objektiv, framförallt om ett 16-55! objektiv med fast bländare på f2.8, som troligtvis kommer att vara av typen "pancake", d.v.s. väldigt kompakt när kameran är avstängd.

Jag tror nog att det skulle vara svårt att få det till en pannkaka, det är ju fortfarande mkt glas som ska rymmas. Istället för pannkaka gissar jag på ihopsjunken sufflé ;) Tyvärr utan stabilisering gissar jag.

Ska bli intressant om sony kommer med en PDAF-sensor! Det är ju förutsättningen för bra spegellösa och kommer ju om det fungerar fullt ut ersätta spegeln i SLT-kamerorna :)

#4

Postad 12 augusti 2012 - 09:02

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Läste någonstans om PDAF-sensor som i den applikationen (minns inte om det Nikons J1) som av någon anledning inte gav mycket högre hastighet än vanlig kontrastbaserad AF. Snappade dessutom upp lite spekulationer om hur snabb kontrastbaserad AF kan bli med tillräcklig processor-kraft och bättre algoritmer och med tanke på hur mycket snabbare AF'n blev i Nex5'an efter firmware-uppdateringen och iom uppgraderingen till Nex5N så finns det eventuellt potential för förbättring även där.

Poängen med resonemangen var egentligen att det spelar kanske inte så stor roll om PDAF kommer i spegellösa kameror eller inte. Det viktigaste är att AF-prestandand förbättras.

Själv kör jag oftast med manuell fokus, men det är klart att ibland hade en snabb AF gjort det lättare att pricka rätt...

#5

Postad 13 augusti 2012 - 07:43

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Jo, visst, jag kan googla och försöka leta själv, men vad ska man då med ett forum till ;)
Hur har det tidigare sett ut med tid mellan att en NEX presenterats och att den gått att köpa i Sverige?

#6

Postad 13 augusti 2012 - 19:05

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Jo, visst, jag kan googla och försöka leta själv, men vad ska man då med ett forum till ;)

???

Hur har det tidigare sett ut med tid mellan att en NEX presenterats och att den gått att köpa i Sverige?

Jag har för mej att jag läste någonstans på SAR (Sony Alpha Rumour) att tidigare så har det bara tagit en månad ungefär från att de presenterade NEX kamerorna tills de började dyka upp ute i handeln, vilket skulle innebära att i slutet av september så kanske det kommer att gå att köpa nya NEX 5'an eller 6'an.

För min del så räcker det med att veta att 6'an kommer och med tanke på sonys leveransproblem p.g.a. diverse katastrofer i japan och thailand (eller var det nu var någonstans) så ser jag det som trevligt om Nex 6'an går att köpa innan jul...

Givetvis så skulle jag vilja ha en redan i förrgår, men man måste nog vara lite realist iallafall...

Hittade lite upprepning av samma info som jag tidigare nämnt:
http://www.mirrorles...gapixel-sensor/

#7

Postad 15 augusti 2012 - 18:59

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
http://www.sonyalpha...xels-on-sensor/

Då känns det som att jag kom ännu närmare en försäljning av min nuvarande Nex 5N. Spegel-lös fasdetekterande autofokus!

Nu är det bara touchskärmen som behöver bekräftas för att min nästan nya Nex 5N ska dyka upp i en annons...

Någon som är sugen på en riktigt kompakt kamera som är helt suverän på att ta bra bilder i dåligt ljus?

#8

Postad 17 augusti 2012 - 16:56

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Och där briserade en veritabel nyhetsbomb!
Sony släpper en NEX fullframe kamera, med troligt lanseringsdatum 2013...
http://www.sonyalpha...oes-full-frame/

Det ser ut enligt ryktena ut som att den kommer att använda befintigt E-mount system, vilket borde betyda att det antingen kommer att släppas ett antal nya linser avsedda för FF NEX eller så är det något väldigt märkvärdigt med den nya FF-sensorn som tillåter att befintliga NEX-objektiv kommer att kunna användas...

Jag gissar på en kvadratisk, konkav sensor!!!

Det vore väl något?
Samma objektiv som till alla andra NEX kameror men utan bildproblem i hörnen. Någon som associerar tekniken med "kurvade" projektions-dukar?

Det vete sjutton om utvecklingen har kommit så långt så att det finns konkava sensorer färdiga för lansering redan, men den kvadratiska sensorn jag nämnde kan nog vara nära lansering:
http://www.sonyalpha...-be-shown-soon/

Kvadratisk sensor är ingen dum ide, eftersom det innebär att man aldrig mer behöver växla mellan att hålla kameran horisontellt eller vertikalt. Antingen gör man valet i kamerans menysystem före eller efter kortet tagits eller i bildredigeringen i efterhand.

Väldigt spännande nyheter IMHO...

#9

Postad 17 augusti 2012 - 18:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Coolt! Det var häftiga nyheter! Bra Sony!!!

njaee... det blir nog nya gluggar skulle jag tro, och "crop mode" för de övriga som inte täcker FF sensorn

Redigerat av Mikael_R, 17 augusti 2012 - 18:49.


#10

Postad 17 augusti 2012 - 20:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Du har förmodligen rätt, det kan också handla om en annan nyhet som det ryktades om för en tid sedan. Nämligen en ny typ av flexibel NEX kamera som både ska kunna ta vanliga NEX-gluggar OCH de klassiska Alpha-gluggarna.

Jag uppfattade inte hur man skulle lösa det rent tekniskt, men jag har för mej att det handlade om något slags dubbelt objektiv-fäste eller ett fäste som går att skjuta in och ut för att ändra avståndet till sensorn.

A couple of sources confirmed that Sony will launch a hybrid AlphaNex mount camera in 2012! Also external sources (like here on Xitek) got the same news. The main goal of that new camera is to unify both worlds, the Alpha and NEX. These are the characteristics of the camera:
- Alpha mount camera with built-in compatible E-mount (no-external adapter needed!). Current NEX lenses will work in “crop mode”.
- Full Frame sensor.
- NEX-7 alike design, just a bit bigger.
- Built-in new generation OLED viewfinder
- global shutter

http://www.sonyalpha...ullframe-nex-7/

#11

Postad 23 augusti 2012 - 16:14

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
http://www.sonyalpha...ixel-on-sensor/
Nya A99'an kommer enligt rykten ha fasdetekterande pixlar på sensorn i likhet med NEX 6 och 5R..

Jag har kanske missat något, men det verkar som om många missar en de fördelarna jag ser med fasdetekterande pixlar på kamerasensorn...

Eftersom de fasdetekterande pixlarna sitter direkt i objektivets ljusväg så borde de rimligtvis få tillgång till mer ljus än vad de får när de ska fungera tillsammans med en halvgenomskinlig spegel som släpper igenom det mesta av ljuset.
Om pixlarna får mer ljus, borde det inte innebära att den fasdetekterande autofokusen också fungerar bättre i svagare ljusförhållande?

I vart fall i jämförelsen med kameror som har halvgenomskinlig spegel?
En annan fördel skulle kunna vara den mindre risken för felkalibrerad autofokus när de fasdetekterande pixlarna finns i samma yta som kamerasensorns pixlar...

Hur som helst så ska bli kul att se hur bra (eller dåligt) det fungerar. En väl fungerande kombination av både fasdetekterande och kontrastdetekterande autofokus borde rimligtvis kunna prestera bättre än vart system för sej...

Men det beror nog på hur väl de lyckas kombinera de olika teknikerna...

#12

Postad 23 augusti 2012 - 19:04

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

1.Eftersom de fasdetekterande pixlarna sitter direkt i objektivets ljusväg så borde de rimligtvis få tillgång till mer ljus än vad de får när de ska fungera tillsammans med en halvgenomskinlig spegel som släpper igenom det mesta av ljuset.
Om pixlarna får mer ljus, borde det inte innebära att den fasdetekterande autofokusen också fungerar bättre i svagare ljusförhållande?

2. En annan fördel skulle kunna vara den mindre risken för felkalibrerad autofokus när de fasdetekterande pixlarna finns i samma yta som kamerasensorns pixlar...

3. Hur som helst så ska bli kul att se hur bra (eller dåligt) det fungerar.

1. Jag tror det är att jämföra äpplen och päron. Sensorn får mer ljus men är bara en pixel-strimma stor. Traditionell AF lär ha sensorer större än så.

2. Kanske. Jag har aldrig förstått exakt vad som kan gå fel med PDAF men eftersom man brukar justera objektiven så är jag tveksam till att sensor-AF är en mirakellösning. Har gärna fel :)

3. Onekligen :)

#13

Postad 23 augusti 2012 - 22:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Du har kanske rätt.
Hur som helst så ser jag framemot vad tekniken kan få för betydelse.
Oavsett, så gillar jag filosofin att inte stoppa in en massa grejer mellan objektiv och kamerasensor och kan man då få PDAF i en och samma sensor så "känns" det iallafall som ett steg i rätt riktning...

#14

Postad 23 augusti 2012 - 22:51

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Oavsett, så gillar jag filosofin att inte stoppa in en massa grejer mellan objektiv och kamerasensor och kan man då få PDAF i en och samma sensor så "känns" det iallafall som ett steg i rätt riktning...

Absolut! Det är framtiden och den är spegellös :)

#15

Postad 24 augusti 2012 - 14:40

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Ärligt talat tror jag inte att PDAF på sensorn kommer att användas särskilt mycket på a99. Möjligen till en kalibreringsfunktion.

Varför tror jag då detta?
Jo, jag tror nämligen att denna sensor även kommer att användas av den ryktade Nikon D600 och i en kommande fullformats-NEX (för att ansluta till trådens rubrik). Där har man ordentlig användning av PDAF på sensorn, och det är nog med tanke på dessa kameror som denna teknik har utvecklats. Eftersom det inte är helt gratis att utveckla sensorer så tror jag att a99 fått PDAF på sensorn mer elelr mindre "på köpet".

Sedan får vi väl se vad Sonys ingenjörer har lyckats hitta på när de fått en sådan kul funktion att leka med när de färdigställer a99.

Avslutningsvis kanske detta är förklaringen till den tidigare uppgiften om 102 fokuspunkter i a99 och förbryllingen kring varför det är en jämn siffra. Det är kanske helt enkelt 51 i AF-modulen och 51 på sensorn.

#16

Postad 24 augusti 2012 - 16:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag roar mej med tanken på att Sonys ingenjörer kombinerar fördelarna hos båda systemen. T.ex. genom att använda CDAF för den höga precisionen och PDAF för att sedan följa den punkt man vill ha fokus på. De har ju redan byggt in tekniken att följa ett objekt i bild med fokusen i de nya NEX-kamerorna.

Det hade dessutom varit intressant om PDAF har möjligheten att ta över fokuseringen då ljuset blir för svagt för att få vettiga fokuseringstider m.h.a. CDAF, men just den tanken kanske är lite svårare att realisera.

Idag trillade det in ännu ett spännande rykte.
Enligt tidigare rykte så skulle NEX6'ans EVF ha sämre upplösning än NEX7'ans, men såvida inte NEX7'ans EVF kommer att uppgraderas i kommande modeller, så stämmer inte ryktet.
Det senaste ryktet angående EVF'n som har högre trovärdighet än tidigare så kommer NEX6'ans EVF ha samma upplösning som NEX7'ans. Eventuellt så kommer inte OLED-tekniken att användas (för att hålla nere priset på kameran), men det är mest spekulationer och inte några rykten (än så länge).

Ett annat kul rykte som också har dykt upp idag är att både NEX6'an och kommande NEX5R kommer att kunna styras till fullo ifrån android-telefoner.
DET låter riktigt kul och skulle i sådana fall innebära att man inte längre behöver någon fjärr för att kunna använda "Bulb-mode" och riktigt långa slutartider. Full kontroll kanske också kan komma att innebära att val av fokuspunkt och kanske även manuell fokus kan komma att göras helt beröringsfritt. Något som kan vara användbart vid riktigt svagt ljus eller då man skjuter med kraftiga teleobjektiv och inte har stabila stativ.

Mycket kul i en lite förpackning.
Postad bild Postad bild

Redigerat av GuessWho, 24 augusti 2012 - 16:58.


#17

Postad 28 augusti 2012 - 17:16

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Specen på NEX 5R har blivit lite fylligare:
  • 16.1 Mpx APS-C CMOS Exmor sensor
  • New Bionz imaging engine
  • ISO 100 up to 25.600
  • Full HD video recording at 1920×1080/60p AVCHD 2.0 format
  • PASM shooting and digital zoom support
  • Phase/Contrast Hybrid AF
  • 99 phase detection AF points
  • 25 contrast AF points
  • Continuous AF and AF tracking
  • MF assist
  • Peaking level/color
  • Auto Portrait Framing
  • Self Portrait, Self timer
  • 3 inch tiltable screen (like the one from the NEX-F3)
  • Touch screen LCD with Touch Shutter
  • 15 picture effects
  • 2x Clear Zoom
  • over 400 pics per battery charge
  • takes the optional FDA-EV1S external viewfinder
  • Stereo mic
  • Shutter: 30sec up to 1/4.000
  • Time lag 0.02 sec
  • WiFi
  • Remote control via Application support
  • All the rest is like on the Sony NEX-5n (D-range, Auto HDR and so on)

http://www.sonyalpha...ay-august-29th/
Postad bild

#18

Postad 29 augusti 2012 - 22:05

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nyheten om NEX 5R, har äntligen blivit officiell.
Givetvis så finns det redan en review på youtube (tackar nätet för det).
http://youtu.be/HgciVD1AZSA
Nedan finns lite fler intressanta länkar:
http://www.sonyalpha...tation-ongoing/

12 september sägs vara datumet för det officiella släppet av NEX 6'an.

Jag väntar med spänning...

#19

Postad 29 augusti 2012 - 22:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Hittade lite fler reviews:
http://www.dpreview....ny-alpha-nex-5r
Postad bild
Och en från TechRadar också:
http://www.techradar...#articleContent

Redigerat av GuessWho, 29 augusti 2012 - 22:21.


#20

Postad 30 augusti 2012 - 16:14

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Liten demovideo om hur appstödet skulle kunna användas...
http://youtu.be/5mFH_hg-LIw

Det ser ju faktiskt riktigt kul ut. Framförallt Timelaps och fjärrkontrolls apparna...
Jag ser framemot en fjärrkontrolls-app som visar kamerans vy i mobilen och som låter mej komponera bilden i sin helhet via mobilen, förutom att enbart sköta kamerans avtryckare...

#21

Postad 31 augusti 2012 - 11:00

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Ja, den videon såg riktigt kul ut. Håller med om att apparna för timelapse och fjärrkontroll är attraktiva.
Undrar om det finns kamerastativ som går att fjärrstyra med en smartphone?

#22

Postad 31 augusti 2012 - 17:42

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Styra kamerastativ?
Du menar som något slags robotarm, så att man kan vrida, vända och rikta kameran på olika håll dessutom?

#23

Postad 31 augusti 2012 - 18:07

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10 303 inlägg
  • 0
Själv sugen på att ha en nex som ett lite mindre alt ibland när man inte känner för att släpa med sig D700...
anledningen att jag iallafall tittar på nexen är deras fokus peaking som jag tycker verkar väldigt bra..
Får se med är väl isåfall ute efter om det blir aktuellt med att köpa antingen nex F3 eller kanske en beg Nex7 just pga storleken
känns lite bättre att hålla i tycker jag nog... och vill man sedan kanske kunna använda något av dom objektiven som man har med
adapter så är det bra om den nu är litelite större om jag nu vill använda ex min zeiss 35mm f2.0. .men köper jag något i framtiden så blir det nog något fast objektiv typ
contax G 28-45mm eller sonnar eller liknade.

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 31 augusti 2012 - 18:09.


#24

Postad 31 augusti 2012 - 19:19

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Är man van vid vanliga systemkameror så tror jag att man lättast vänjer sej vid NEX7'an eftersom den har lite bättre "knapp-layout". Tri-nav tror jag att dom kallar systemet med det roterbara hjulet vid sidan om skärmen på baksidan av kameran och de två konfigurerbara rattarna på ovansidan.
Vad det gäller bildkvaliten så tror jag vilken NEX-kamera som helst presterar minst lika bra om inte bättre D700'an och eftersom NEX7'an är "top of the line" än så länge så lär du inte offra något när det gäller bildkvalite iallafall om du kompletterar D700'an med en NEX7'a.

Kolla själv:
http://www.imaging-r...OMP/COMPS01.HTM

Jag kör själv med en NEX5N (intresserad av att köpa den?) och har svårt att föreställa mej att fota manuellt utan focus-peaking. Funktionen är inte helt perfekt rakt av (såvida man inte kör med liten bländare och stort skärpedjup), men tillsammans med NEX5N's touch-skärm som förstorar den delen av bilden man pekar på så blir det löjligt enkelt att sätta fokusen rätt även med väldigt kort skärpedjup och stor bländare. Tycker man 4,8 gångers förstoring inte räcker till så kan man dubbla den ytterligare en gång m.h.a. pekskärmen eller en programmerbar knapp.

Nu låter jag nog som en Sony-säljare, men det är jag inte.
Jag valde inte NEX-systemet för alla dess funktioner. Jag valde NEX5 (och sedermera NEX5N) utifrån 2 fasta villkor och därefter bildkvalite.
  • Vinklingsbar skärm (tycker inte om att lägga mej på magen för att ta kort från låg vinkel)
  • Aps-C sensor (hade gärna haft ännu större sensor för bl.a. det fina skärpedjupet som stor sensor kan ge)
Efter dessa "fasta" kriterier så valde jag kamera baserat på bildkvalite och med liten prio på bildkvalite vid lite högre isotal (gillar inte att blixtra mina offer).

NEX5'an var den kamera som enligt infon jag hittade som gav bäst bildkvalite. Framförallt vid högre iso-tal.

Faktum är att jag hittade INGA kameror under 10kkr som levererade bättre bildkvalite än NEX5 och som samtidigt uppfyllde mina två villkor.

Det var först efter att jag börjat leka med kameran som jag började uppskatta dess minimala format och en del andra finesser som t.ex. Focus Peaking...
Men som sagt det var inte därför jag valde NEX5'an.

NEX7'an ger ännu högre bildkvalite än 5'an och dessutom något bättre balans om man använder tyngre objektiv, så den kameran är kanske mer "rätt" för den som är van vid gamla vanliga DSLR'er.

Jag personligen väntar på NEX6'an som jag förväntar mej ge minst lika bra bildkvalite som 5N, men som har bättre kontrollmöjligheter (Bi-nav) och som dessutom är utrustad med inbyggd blixt och EVF (något jag saknat i väldigt kraftigt solljus).

Därav att jag kommer att sälja min nuvarande NEX5N.
...Snart nog iallafall...

#25

Postad 08 september 2012 - 12:39

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Och enligt SAR så kommet en Nex pro . :-D Vi får se på onsdag.

#26

Postad 08 september 2012 - 12:52

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Och enligt SAR så kommet en Nex pro . :-D Vi får se på onsdag.


Bara de nu inte hittar på något som gör att det krävs en linje objektiv till. För är väl fortfarande så att det inte finns en enda trevlig rese/vardags-zoom att byta ut kitobjektivet mot? (Typ 17-70, 16-85 eller något åt det hållet. Eller någon zoom alls under 18mm va?)

#27

Postad 08 september 2012 - 12:59

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
A mount utan adapter :-D.

#28

Postad 10 september 2012 - 22:00

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nex Pro "bidde" inte någon NEX kamera alls om ryktena stämmer utan något så revolutionerande som en fullformats "kompaktkamera" utan utbytbara objektiv.

Ungefär samma stil som Rx100'an men med beteckningen RX1, fullformatssensor som sagt, EVF, 35mm f2.0 objektiv.
Postad bild

Personligen så tycker jag konceptet verkar kul, men jag förstår inte varför man bygger en kamera utan zoom när objektivet nu inte går att byta ut. Billig skulle den ju inte vara så det kan ju inte vara av kostnadsskäl som inte kombinerar kameran med ett zoomobjektiv.
http://www.petapixel...or-2800/<br />
Vad det gäller NEX6'an så har det nu dykt upp ytterligare bilder, bl.a. av NEX6'an med det nya 16-50 mm pannkaksobjektivet!
Tydligen så ska objektivet vara utrustat med elektrisk zoom, något som kanske främst uppskattas av de som vill filma med sin kamera (blir lättare att göra jämnare inzoomningar då).
Jag tvivlar lite på det, men om det levererar samma eller motsvarande bildkvalite som 18-55mm kitobjektivet så är den nya pannkakan den perfekta reskamraten.

Jag gillar framförallt att omfånget ersätter både kitobjektivet och det "gamla" vidvinkliga 16mm objektivet och det kompakta formatet gör det perfekt för resorna.

Tyvärr så verkar ryktessajten ha lite tekniska problem just nu så jag kan inte bjuda på några bilder på NEX6'an med pannkaksobjektivet just för stunden.

#29

Postad 11 september 2012 - 18:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nu är jag förvirrad!
Enligt ryktena så är det något med RX1'an som är fejk, men jag blir inte klok på om det är bilden som är fejk, ryktet om det fasta objektivet eller ryktet om hela kameran som är fejk.

Jag uppfattar det som att informationen om RX1'an är solida, medan bilden är fejk, men antar att det ända sättet att bli säker är att helt enkelt avvakta till den 12/9:e för att få den officiella versionen.

Det är ju trots allt inte speciellt långt kvar tills dess...

#30

Postad 11 september 2012 - 18:53

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Många bilder på kommande kameror är fejkade, tror inte rxian är en av dom, finns bilder från olika vinklar osv. Sånt brukar aldrig finnas.

För min egen del är 35mm perfekt, om objektivet är bra (vilket jag antar) så har jag inget problem med att sälja mitt befintliga system och köpa denna. Dock max för 20k, listpriset är för mycket.

Även om sony vet att en del vill ha den, men uppskattningsvis, med tanke på vad d600 ska säljas för, + zeiss objektivt, så är det ett redigt överpris med 28000.

Ingen sökare + mindre kamerahus + ingen blixt + ej utbytbara objektiv....


För min del skulle priset vara under 20k, förmodligen 17990

#31

Postad 11 september 2012 - 18:56

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
OCH, det är verkligen maxpriset,om man nu, enligt rykten, kan få en nikon d600 för 15k, sen en 50 f1.8 för runt tusenlappen, så måste sony köra typ 12.990 för sin....

#32

Postad 11 september 2012 - 21:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag har för mej att uppskattat pris var ca 2800 dollar och med dagens kurs så borde väl det innebära på ett ungefär 19½ tkr.
Så om du har ett tak på 20 tkr, så ser det ju faktiskt ut som att det kommer att fixa sej...

Personligen så tror jag att priset är rejält övervärderat. Hade det handlat om en kamera med utbytbar optik, så hade det varit en annan sak, men med fast optik och därtill utan zoom, så känns det som att man blir rejält begränsad.

#33

Postad 11 september 2012 - 21:13

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Jag har för mej att uppskattat pris var ca 2800 dollar och med dagens kurs så borde väl det innebära på ett ungefär 19½ tkr.
Så om du har ett tak på 20 tkr, så ser det ju faktiskt ut som att det kommer att fixa sej...

Personligen så tror jag att priset är rejält övervärderat. Hade det handlat om en kamera med utbytbar optik, så hade det varit en annan sak, men med fast optik och därtill utan zoom, så känns det som att man blir rejält begränsad.


Glöm inte vår underbara moms. Sen hamnar man nog snarare runt 23-24.

#34

Postad 11 september 2012 - 23:03

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Privatimporterar man så betalar man inte "vår underbara moms".
Med lite flyt så slipper man även momsen i landet man importerar ifrån.
Hur det är med tull vet jag inte, men vissa saker vet jag är tullfria och handlar man inom EU så är det definitivt tullfritt (fast inom EU är jag lite osäker på det där med momsen).
EDIT:
Kollade lite på Tullverkets sida och fick mej en tankeställare:
http://www.tullverke...2cc8000927.html

Det ser ju onekligen ut som att man måste betala moms för varor från länder utanför EU medan kameror är tullfria. Men Jag har handlat ifrån länder utanför EU många gånger och har aldrig behövt betala varken tull eller moms.

M.a.o.
Ta mitt inlägg med en nypa salt...
(...för det gör jag...)

Redigerat av GuessWho, 11 september 2012 - 23:09.


#35

Postad 12 september 2012 - 07:19

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Så var lite kameror och objektiv presenterade. För egen del var jag mest intresserad av NEX-6 och 16-50 objektivet. NEX-6:an verkar trevlig (och precis som ryktena sagt), medans 16-50 objektivet känns lite väl mycket av en kompromiss av vad jag läst hitintills...

#36

Postad 12 september 2012 - 08:36

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
RIDÅ!!!

NEX-6 verkar inte ha någon pekskärm! Vilket innebär att den excellenta funktionen med pekfokus och focuspeaking är reducerad till ett antal knapptryckningar som tar betydligt längre tid än att bara peka på valfri del av skärmen för att få den uppförstorad och för att kunna sätta fokus med lite precision.

För ungefär samma pengar som en NEX6'a kan man köpa en bättre begagnad NEX7'a, få högre bildkvalite, högre upplösning, bättre kontrollmöjligheter (tri-nav).

Jag är så besviken på Sony så att det finns inte ord. Hur sjutton kan man få den urbota korkade iden att bygga en kamera mer amatör inriktad än Nex7'an, med stöd för appar (som i smartphones) utan att samtidigt integrera en pekskärm för maximal kontroll. Med skräddarsydda appar och pekskärm hade möjligheten att optimera gränssnittet efter smak och tycke varit en verklighet, men nu fäller Sony sej själva genom att utelämna pekskärmsteknologin, trots att dom hade den klar redan med NEX5N.

Tyvärr så betyder detta att min nuvarande kamera INTE är till salu för överskådlig tid. Jag byter inte ut min 5N mot en så korkad skapelse som NEX6 såvida jag inte kan göra ett jämnt byte, för bildkvaliten ifrån Nex6'an är troligtvis ungefär densamma som 5'ans (finns risk för att den t.o.m. är lite sämre eftersom sensorn också ska rymma fasdetekterande pixlar).

Suck!
Jag blir så trött på sådana här dumheter. Dom var så nära och föll med dunder och brak på mållinjen...
:(

#37

Postad 12 september 2012 - 17:34

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Då var vi back on track igen.
Det ser ut som att touchskärm trots allt finns i NEX6'an. Information på olika sony sajter antingen bekräftar att touchskärm finns eller nämner inte den, men ingen Sony sajt påstår att det inte finns någon touchskärm. Ett par sajter som testat, kännt och klämt på kameran har missat att testa touch-funktionerna och jag misstänker att det beror på att fotofolket på dessa sajter är lite mer "av den gamla skolan" och därför inte tänker på eller uppskattar nymodigheter som touchskärmar.

Hur som helst så åker min NEX5N ut på annons nu i dagarna, så om någon är sugen på en ruskigt prisvärd NEX5'a, MED touchskärm ;-) så går det bra att höra av sej nu...

#38

Postad 12 september 2012 - 21:22

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Då var vi back on track igen.
Det ser ut som att touchskärm trots allt finns i NEX6'an. Information på olika sony sajter antingen bekräftar att touchskärm finns eller nämner inte den, men ingen Sony sajt påstår att det inte finns någon touchskärm. Ett par sajter som testat, kännt och klämt på kameran har missat att testa touch-funktionerna och jag misstänker att det beror på att fotofolket på dessa sajter är lite mer "av den gamla skolan" och därför inte tänker på eller uppskattar nymodigheter som touchskärmar.

Hur som helst så åker min NEX5N ut på annons nu i dagarna, så om någon är sugen på en ruskigt prisvärd NEX5'a, MED touchskärm ;-) så går det bra att höra av sej nu...


http://forums.dprevi...thread=42470734
DPreview verkar ganska övertygade om att det inte är pekskärm. Har sett en del videopreviews, inkl en från sony, och ingen använder skärmen...

#39

Postad 12 september 2012 - 22:10

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Förvirringen verkar total.
The photoblographer killen verkar vara lika säker på att touchskärm faktiskt finns i Nex6'an:
http://www.thephoblo...ons-sony-nex-6/
Nu skulle jag vilja SE med mina egna ögon om det finns touchskärm eller inte, för uppenbarligen så kan man inte lita på varken sony's egna sajter eller de som hävdar att de testat kameran.

Är krav på bildbevis för mycket när man pratar om kameror?
;-)

#40

Postad 13 september 2012 - 21:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Har nu mailat Sony för att få ytterligare bekräftelse, men snappade också upp på sonys eget teknik och support-forum att NEX6'an tydligen ska ha samma skärm som NEX5R.

Men det verkar som att Sony-folket själva har problem med att hålla reda på vad som gäller, för det finns ett antal personer på nätet som har fått besked ifrån annat sonyfolk om att NEX6'an INTE har pekskärm och att det cirkulerar felaktiga uppgifter på Sonys egna hemsidor...

Suck!
Tänk om Sony kunde skicka en pressrelease som reder ut frågan en gång för alla. Jag kan föreställa mej att förhandsexemplaren kanske saknade touchfunktioner, men att versionen som marknadsförs kanske genom nyare firmware eller liknande faktiskt har touchfunktioner, men då måste ju denna infon ut till folk också...

#41

Postad 17 september 2012 - 08:52

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Men det verkar som att Sony-folket själva har problem med att hålla reda på vad som gäller, för det finns ett antal personer på nätet som har fått besked ifrån annat sonyfolk om att NEX6'an INTE har pekskärm och att det cirkulerar felaktiga uppgifter på Sonys egna hemsidor...

dpreview har klämt på kameran och har bekräftat att Nex 6 inte har touchskärm. De har också pratat med Sony som har erkänt att deras webbinfo felaktigt angett att Nex 6 har touchskärm.

Som en del av marknadsföringen skickade Sony två fotografer till Alaska, här finns lite att titta på: http://www.lucarossi...ska-nex-6-sony/

#42

Postad 17 september 2012 - 13:22

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Pocket-lint har också fått känna på kameran och de verkar nöjda:

It's better designed and more affordable than the NEX-7 and from our hands-on experience we reckon this is the very best NEX yet. In fact, short of the autofocus system not bettering its rivals, it's one of the best compact system camera we've used.


Ska bli intressant att se hur Sonys 35mm-glugg presterar när den kommer. Just nu ligger Nex 6 något före Fujifilm X-E1 för min del, men det är dagsnotering på det.

Redigerat av morberg, 17 september 2012 - 13:24.


#43

Postad 17 september 2012 - 18:09

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Pocket-lint har också fått känna på kameran och de verkar nöjda:

Ska bli intressant att se hur Sonys 35mm-glugg presterar när den kommer. Just nu ligger Nex 6 något före Fujifilm X-E1 för min del, men det är dagsnotering på det.


Något liknande här. Om bara Sony hade haft ett trevligt walkaboutobjektiv, typ 16-85, 17-70 eller liknande, av bra kvalitet, så vore matchen för att bli min nästa kamera enkel. Det ska bli mycket intressant att läsa recensioner om 16-50, men jag är inte särskilt hoppfull.

#44

Postad 18 september 2012 - 18:29

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nu har jag fått svar på en direkt fråga till Sony och svaret var att NEX-6'an INTE har någon pekskärm. Allt som antyder att NEX-6'an har pekskärm är enligt uppgift ifrån sonys representant felaktigt.

Därmed så försvann mitt intresse i sin helhet från Nex6'an. Jag skulle möjligtvis kunna tänka mej att byta upp mej till en ny NEX5'a, men jag är inte intresserad av att ge för mycket i mellan bara för att få pdaf, wifi och appstöd.
Det finns ännu ingen som vet hur bra appstöd kameran får (troligtvis inte jämförbart med t.ex. android-telefoner som vem som helst kan skriva appar till) och wifi intresserar mej inte alls. En trevlig bonus, men inget jag betalar extra för helt enkelt.

Med den takten som Sony skiter ut kameror så är det ändå bara en tidsfråga innan vi får se en motsvarighet till Nex6 fast med pekskärm istället.
Vem vet...

Sony's nya 16-50mm ihopfällbara pannkaksobjektiv är däremot högintressant. Jag misstänker att bildkvaliten ifrån det objektivet inte kommer att vara bättre än nuvarande kit-objektiv, men mångsidigheten lockar och framförallt pannkaks-formatet som skulle kunna innebära att objektivet blir den perfekta resekamraten. Om inget annat så lär kameran bli än mer portabel med det objektivet jämfört med dagens kitobjektiv.

Det nya pannkaksobjektivet står på önskelistan redan, i likhet med 50mm och 55-210mm objektivet.
Sigmas två senaste skapelser ser också roliga ut, men jag har i praktiken redan bestämt mej för att hellre satsa på kvalite istället för kvantitet när det gäller objektiven.

Jag vill ju helst inte ha så mycket att bära på...

#45

Postad 18 september 2012 - 19:39

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Vore rejält intressant att veta motiven bakom pekskärm på 5r och inte på 6. Att priset isåfall hamnar för nära nex7?

#46

Postad 18 september 2012 - 22:47

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag har mina aningar...
Med tanke på att NEX7'an inte har fått några firmware uppdateringar alls och det inte med ett ord har antytts något om någon uppföljare till 7an, medan Nex5'an och 3'an har fått flera uppföljare, så misstänker jag att det är något på gång med Nex7'an i form av en uppdaterad version.

Med tanke på hur nex6'an ser ut och är beskaffad, så borde en förnyad version av 7'an vara rejält mycket roligare än 6'an, för annars lär ju inte många betala det högre priset som 7'an rimligtvis bör kosta. En sådan sak som skulle kunna göra nästa version av 7'an roligare än den senaste 6'an är just pekskärm.

Hade man i dagsläget börjat sälja Nex6'or med pekskärm så hade inte nästa generation av 7'an lockat lika mycket även om den hade varit utrustad med pekskärm.
Då är det vettigare att sälja Nex6'or utan pekskärm nu, lansera en ny Nex7'a om några månader som har pekskärm och sen till sommaren nästa år, eller kanske inför nästa vinter lansera Nex6 "N" eller något liknande MED pekskärm. På så sätt kan man "mjölka" marknaden maximalt vid varje ny produktlansering.

Problemet är ju att alltför många får ju inte sitta och gissa på samma händelsutveckling som jag gör, för då lär det påverka försäljningen av Nex6 negativt, eftersom många i likhet med mej kommer att hoppa över ett köp i väntan på nästa generation Nex6 eller kanske t.o.m. hoppar på tåget när nästa Nex7 modell släpps.

Att inte Nex7'orna har fått någon firmware-uppdatering än är också en sak som pekar i denna riktningen, för varför skulle de släppa en firmware uppdatering till den numera ganska gamla Nex7'an om nästa generation (med ny firmware) står på tröskeln för lansering. Då avvaktar man ju hellre lanseringen av nästa Nex7'a och några månader till, så att de som är mer sugna på den nya 7'an blir klara med sina köp, för att till sist släppa den efterlängtade firmwaren till den gamla 7'an för de som inte är sugna eller har råd att uppgradera sina gamla Nex7'or...

Hmm...
Känns som att jag ska lägga mina konspirations-teorier på hyllan och gå lägga mej själv i sängen nu.

Gonatt gott folk...

#47

Postad 19 september 2012 - 07:05

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Tyvärr har du nog rätt, vilket gör det en aning tråkigt att hoppa på Sony som system.
Köper jag en ny systemkamera så räknar jag med att använda den i ganska många år (Typ 6 år med min senaste).
Att då veta att det kommer en ny version om några månader, och att den man köpt mest troligt inte får en enda firmwarefix, är lite trist.

#48

Postad 19 september 2012 - 14:33

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Att då veta att det kommer en ny version om några månader, och att den man köpt mest troligt inte får en enda firmwarefix, är lite trist.

Fast kameran du köpt blir ju inte sämre för att det kommit ut en ny modell.

Jag har haft min Nikon D90 sedan den lanserades och inte stört mig på vare sig att Nikon har släppt nya kameror sedan dess eller att det inte kommit mer än en (om jag minns rätt) FW-uppdatering.

#49

Postad 19 september 2012 - 15:17

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Fast kameran du köpt blir ju inte sämre för att det kommit ut en ny modell.

Jag har haft min Nikon D90 sedan den lanserades och inte stört mig på vare sig att Nikon har släppt nya kameror sedan dess eller att det inte kommit mer än en (om jag minns rätt) FW-uppdatering.


Tycker det beror lite på vad som är nytt på nyare modeller. T.ex. Nex7 verkar ha en hel del konstigheter för sig, som borde kunna rättas i en FW. Men i sak har du rätt, ja.

Och ju mer jag läser och funderar så tror jag att Nex6 blir min nästa kamera, om bara priset blir någorlunda vettigt, och recensionerna bra. 16-50 blir ett praktisk reseobjektiv, och 35/1.8 verkar vara ett trevligt objektiv för andra tillfällen (24 är bättre, men allt för dyrt för mig).
Roadmappen tyder ju även på en mer kvalitativ zoom framöver...

Edit: Folk verkar vara så glada över det nya "mode"-hjulet. Varför? För min del får de inställningarna ligga precis hur djupt in som helst. Sätter den på Av första gången jag använder, och ändrar mest troligt aldrig igen...

Redigerat av jaQoB, 19 september 2012 - 19:16.


#50

Postad 19 september 2012 - 21:57

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag tror inte att man behöver vara orolig för att det inte ska komma framtida firmware-uppdateringar även för Nex7. Men jag tror inte att det kommer någon så länge en firmwareuppdatering riskerar att "kannibalisera" på potentiell vinst hos nylanserad kameror.

Det är snarare så att firmware-uppdateringarna kan bli lite försenade...

Sen har väl morberg en poäng i det han säger också. Kamerorna blir ju inte sämre för att det kommer nyare och bättre. Det handlar snarare om att hitta den kameran som är mest "rätt" för var och en.

NEX 6 med pekskärm tror jag hade varit precis lagom för mej i ett antal år. Högre sensor-upplösning i stil med Nex7 är inget jag hade haft större användning för eftersom jag inte gör så hemskt stora bilder. Visserligen så ökar möjligheterna att beskära bilderna mer, men bara om man samtidigt kompletterar Nex7'ans högre upplösning med objektiv som också har högre optisk upplösning än t.ex. Nex-kamerornas kit-objektiv.

Det handlar för mej, hela tiden om något slags balans. Att ha ett kamerahus som förmår att leverera en bildkvalite så är vida överlägsen de objektiv jag är beredd att betala för, innebär ju att kamerahuset blir "overkill" för min del.
16Mpix ger faktiskt väldigt stora bilder och kompletterar man t.ex. Nex5N med riktigt bra objektiv som låter sensorn komma till sin rätt, så kan man åstadkomma väldigt stora bilder även med en Nex5'a. Den kanske inte duger för panorama tapeter, men man kan komma väldigt långt ändå.

Som en liten parentes med tanke på funderingarna jag precis ventilerat angående upplösning så kan man faktiskt åstadkomma GRYMT högupplösta bilder även med lågupplösta kameror. Jag upptäckte nämligen för några månader sedan möjligheten att "sy ihop" många bilder till en enda stor, högupplöst bild.
Personligen har jag bara lekt lite med Microsofts ICE, men resultaten blir fantastiska och så länge motivet tillåter det så saknar man inte sensorer med högre upplösning...

Min "största" bild hittills är en bild av isbrytaren Oden och är på ca 40Mpix!
KUL!

Vad det gäller Nex6'ans "mode"-hjul så uppfattade jag fördelen med ett separat sådant hjul att man därmed har gjort det enklare att använda hjulet på kamerans baksida till andra funktioner man vill "rulla" mellan.
Om det vore möjligt så skulle jag själv programmerat kamerans hjul så att jag med det ena hjulet hade haft direktåtkomst till ISO-inställningar och med det andra hjulet antingen slutartid eller exponerings-kompensation.
Bäst hade kanske varit med ett hjul för varje viktigare inställning som t.ex. ISO, bländare, slutartid, exponeringskomp och blixtkomp. Men att få tillgång till två konfigurerbara hjul är i alla fall bättre än att bara ha ett...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.