Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny dator till bildbehadling - vilken?

192 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 23 oktober 2012 - 19:36

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Andreas, det är väl inte hela världen om du missar det? :P Du får ju reda på det där ändå...

#102

Postad 23 oktober 2012 - 19:41

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
http://www.apple.com/se/imac/

Ser riktigt trevlig ut, man får hoppas på att jultomten är extra snäll i år. :)

#103

Postad 23 oktober 2012 - 20:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Andreas, det är väl inte hela världen om du missar det? :P Du får ju reda på det där ändå...


Jo men det är ändå kul att se de live , jag hittade en podcast så det var lugnt :)

Men jäklar va snygg den nya va. Priset var dock inte lika snyggt :P

Knappt 18000kr .
Tillgänglig i december. Blir kanske ett köp av en sådan. Nu är det ju inte alls lika kul att köpa gamla modellen när denna var så snygg :)

#104

Postad 23 oktober 2012 - 20:28

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Men jäklar va snygg den nya va. Priset var dock inte lika snyggt :P

Knappt 18000kr .
Tillgänglig i december. Blir kanske ett köp av en sådan. Nu är det ju inte alls lika kul att köpa gamla modellen när denna var så snygg :)

Oväntat dyrt, inte likt Apple att höja priset så pass. Men jag håller med om att den var riktigt snygg. Och prestandan gör nog inte bort sig heller jämfört med förra generationen.

Tyvärr (för dina behov) verkar den inte komma förrän i december. Hur många burkar hinner du panta tills dess? ;)

Redigerat av morberg, 23 oktober 2012 - 20:30.


#105

Postad 23 oktober 2012 - 20:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Både för och nackdelar med att den kommer i december, fördelen är väl att man hinner få en lön till, nackdelen är att när jag vill ha en sak så vill jag ha den NU.

Apple store är ju absolut inte billigast, finns det en chans att vi får se billigare priser på andra ställen redan i december eller brukar alla hålla samma priser i början?

#106

Postad 23 oktober 2012 - 20:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Både för och nackdelar med att den kommer i december, fördelen är väl att man hinner få en lön till, nackdelen är att när jag vill ha en sak så vill jag ha den NU.

Apple store är ju absolut inte billigast, finns det en chans att vi får se billigare priser på andra ställen redan i december eller brukar alla hålla samma priser i början?


Lär nog hålla samma priser ett bra tag tyvärr. Men å andra sidan högt andra hands värde :)

#107

Postad 23 oktober 2012 - 20:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om då jag har tänkt att behålla den , och med tanke på priset lär jag väl aldrig ha råd med ny dator :P

#108

Postad 23 oktober 2012 - 21:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om då jag har tänkt att behålla den , och med tanke på priset lär jag väl aldrig ha råd med ny dator :P


Haha! Nä, det är sant :) Den är iaf värd varenda krona, min kommer att ryka för den nya :P

#109

Postad 23 oktober 2012 - 21:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ja fick aldrig med mig det där med fusion grejen eller va det hette, vad det standard i alla nu eller var det tillval för en hutlös merkostnad?

#110

Postad 23 oktober 2012 - 21:32

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Oj vad snygg den var! Skulle kunna köpa en eller två såna och ställa fram när det kommer gäster. ;)

#111

Postad 23 oktober 2012 - 21:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Just det, jag har ett problem. Jag har typ ingenstans att ha en sån här dator.
Har ingen plats för ett skrivbord.

Får kanske trycka in ett bord eller nåt i sovrummet, men då är det ju ingen som ser den ;)

#112

Postad 24 oktober 2012 - 05:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
En lätt fundering, är det inte lite dumt att ha datorn i skärmen. Tänker på att datorn brukar inte överleva mer än en 3-4 år därefter är det så mycket som hänt runt om så man behöver byta upp sig, men skärman brukar man kunna ha i alla fall 2 eller kanske 3 generationer av datorn. Går det om man senare vill att enbart använda skärmen som skärm?

Såg presentationen igår och visst är designen på topp. Gillade den lilla imac mini, att man kan få in allt i den lilla lådan. Den nya 13' var ju riktigt trevlig också. Men det lutar nog åt en ipad :)

Idag har jag en 13' dator som jag kopplat till en större extern skärm, jag gillar mer och mer det sättet att jobba, man kan ha den stora skärmen för det man i huvudsak gör tex bildredigering och den mindre skärmen som supportskärm. Då kan man också ta med huvuddatorn när jag är på resa. Nackdelen verkar vara att det verkar svårt eller omöjligt att kunna kalibrera båda skärmarna oberoende av varandra. Det går att göra kalibreringen för varje skärm, men vid en omstart så tar laptopskärmen en annan inställning så länge den är ihopkopplad med den externa skärmen

#113

Postad 24 oktober 2012 - 07:50

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Du har lite rätt i det du säger Que. Men man väljer nog iMac för helhets grejen.
De medvetna... vet.
Majoriteten av de omedvetna köper iMac för just att det är så och bryr sig helt enkelt inte om sånt.

Sen tror jag livslängden är rätt bra på en iMac.
Vart själv positivt överaskad av att min "snik iMac" från 2010 klarar av Lightroom 4 med raw filer på 24mp. Den Intel i3 med 12gb minne, 500gb vanlig hdd, Ati radeon 256mb grafik.

LR4 tuggar på i 2gb minne som mest, hittills i alla fall...

Redigerat av Mikael_R, 24 oktober 2012 - 07:52.


#114

Postad 24 oktober 2012 - 08:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jo en mac har väl som regel en livslängd betydligt länge än 3-4 år

men köper man en laptop pc för 5-6000kr så håller den inte mer än ett år heller (inte mina i alla fall) så det blir ju lika dyrt.
dessutom blir en pc oftast sämre och sämre och slöare och slöare medans en mac går och går i samma takt.

pratade med en jobbarpolare igår om detta,, han har en imac från 2005 och rent prestandamässigt är den exakt likadan nu som den var när den var ny.. aldrig krånglat eller varit seg och aldrig något som gått sönder.

hur gör du när du kopplar den bärbara datorn till en extern skärm,, blir inte den bärbara ivägen då eftersom du måste ha luckan öppen,, eller får du ha den externa skärmen vid sidan om ? det låter inte speciellt ergonomiskt väl? ;)

#115

Postad 24 oktober 2012 - 09:19

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det går ju att köra den bärbara datorn som stationär, med mus och tangentbord inkopplade.

Ang iMac så är det väl så att om man vill sälja sin 5 år gamla apparat så kan man få ut en fjärdedel av nypriset ungefär och får då en splitterny skärm med allt vad det innebär. Skärmarna utvecklas ju och blir bättre för varje år. Men visst är det mer ekonomiskt att köpa en ordentlig skärm som man har i 10 år och en stationär dator med bra komponenter som man uppgraderar efter som, vid behov. Men det är ju en helt annan sak.

Andreas: Ett inte så snyggt ställe att ha datorn på men som funkar bra för mig är köksbordet. Är ofta i köket ändå och då kan man kolla forumet lite medan man lagar mat och så. :)

Det där med att PC blir slö men inte mac håller jag med om, men jag tror även det beror på. Köper man en bra pc med bra hårddisk och så. Sen struntar man in att lägga in en massa spel och gratisprogram och så utan kör med de som följer med typ. Blir den verkligen så mycket slöare då? Jag vet att farsans och brorsans datorer alltid har blivit det efter ett år eller två, men alla datorerna har använts till diverse spel och skit som installerats men inte avinstallerats osv. De datorer jag har haft har blivit sega när jag har fyllt upp hårddisken eller så.

Redigerat av overhard, 24 oktober 2012 - 09:22.


#116

Postad 24 oktober 2012 - 09:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jo jag vet att man kan koppla in mus och tangensbord, men det var inte det jag undrade . ;)

möjligt att en bra pc inte blir slö,, om man inte gör si eller inte gör så,, och inte installerar det ena eller det andra, etc etc etc.. samt att man måste uppgradera med ny hårdvara hela tiden som du säger..

det är exakt ALLT det som jag inte har lust med.:)

jag har min laptop på köksbordet, dock sitter jag inte speciellt bekvämt där, sen vette fan hur bra massa stekos varje dag är bra för datorn,, inte vidare bra skulle jag tippa.

#117

Postad 24 oktober 2012 - 09:37

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Postad bild

Jag kör min macbook på det här viset men med en 24" Dellskärm. Funkar riktigt fint tycker jag. Stället heter "BookArc"

/eapea

#118

Postad 24 oktober 2012 - 09:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
aha då är jag med, och då förstår jag vad overhard menade också när han skrev som han skrev,, trodde han missförstod mig men det var tvärtom :P

det såg ju smidigt ut.. men ändå inget jag vill ha då det troligtvis blir ännu dyrare :)

i alla fall om man ska köpa det nytt nu

ser förresten inte ut som man kan köpa den gamla varianten imac på apple store längre,, och inte den nya.. man borde ju kunna köpa den gamla tills den nya kommer i alla fall kan man ju tycka.

Redigerat av andreassofus, 24 oktober 2012 - 10:10.


#119

Postad 24 oktober 2012 - 12:28

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
http://www.inet.se/k...0584/2012-10-23

^^Detta är min lightroomdator, eller dator överlag iofs, har övergivit min iMac (model 2010, samma som mickes) Hade en budget på 8000, men behövde allt, så 2000 fick gå till en bra 24 tums ips-skärm. Tyckte det blev än rätt lyckad kombo för det priset, valde att inet skulle bygga min dator eftersom det ger ett år till i garanti, + att dom verkligen hårdtestar datorn innan dom skickar den, hade byggt den själv annars. Processorn har inbyggt grafikkort och både graffet och prollen är upplåst från fabrik för överklockning (amd skickar tom med ett program för det, så dattorn går nu i 4.6 ghz och grafikkortet har blivit 25% bättre.

Jämfört med min mac flyter den på uppskattningsvis dubbelt så snabbt, (bortsett från prgramstart och sånt som är extremt mycket snabbare pga av SSD) det enda som inte har blivit bättre är exporten av bilder från lightroom, men har läst på google att lightroom inte utnyttjar mer än en tråd av någon anledning. Den lösningen som finns är dock simpel. Låt säga att man har ett album på 100 bilder, det tar 100 sekunder att exportera. Däremot, om du skulle exportera 40 bilder, sen direkt välja 30 till, och sen 30 till, så hamnar varje export på olika trådar och det tar typ 40 sekunder för samma antal bilder.

#120

Postad 24 oktober 2012 - 12:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag har den som en vanlig laptop på skrivbordet, använder tangentbordet på datorn men med en extern mus. Där skärmen som är 13" tar slut i höjd tar den externa vid, tror det är runt 20". Tycker det passar ganska bra, den stora skärmen är rakt fram och för den lilla så får man titta ner

#121

Postad 24 oktober 2012 - 13:05

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

http://www.inet.se/k...0584/2012-10-23

^^Detta är min lightroomdator, eller dator överlag iofs, har övergivit min iMac (model 2010, samma som mickes) Hade en budget på 8000, men behövde allt, så 2000 fick gå till en bra 24 tums ips-skärm. Tyckte det blev än rätt lyckad kombo för det priset, valde att inet skulle bygga min dator eftersom det ger ett år till i garanti, + att dom verkligen hårdtestar datorn innan dom skickar den, hade byggt den själv annars. Processorn har inbyggt grafikkort och både graffet och prollen är upplåst från fabrik för överklockning (amd skickar tom med ett program för det, så dattorn går nu i 4.6 ghz och grafikkortet har blivit 25% bättre.

Jämfört med min mac flyter den på uppskattningsvis dubbelt så snabbt, (bortsett från prgramstart och sånt som är extremt mycket snabbare pga av SSD) det enda som inte har blivit bättre är exporten av bilder från lightroom, men har läst på google att lightroom inte utnyttjar mer än en tråd av någon anledning. Den lösningen som finns är dock simpel. Låt säga att man har ett album på 100 bilder, det tar 100 sekunder att exportera. Däremot, om du skulle exportera 40 bilder, sen direkt välja 30 till, och sen 30 till, så hamnar varje export på olika trådar och det tar typ 40 sekunder för samma antal bilder.


Härligt att höra att nån flytt från sekten och faktiskt lever! Du klarade dig Floyd!

#122

Postad 24 oktober 2012 - 16:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Haha den lilla sekten med över 200 miljoner iOS enheter .
Det är nog en slump skulle jag tro ;)

#123

Postad 24 oktober 2012 - 17:09

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Kommer alltid finnas folk som har emot Apple. ;) Undra vilka som är fanatikerna. ;) hoho

Finns negativa grejer med allt. ;)

#124

Postad 24 oktober 2012 - 17:09

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Är det samma sekt? Ja kanske... Tror iOS sekten är mer av en zombie våg, ett virus... Hjärntvätt på riktigt. Datorerna OSx är mer av en militant extremist rörelse...

Det betyder att jag är en militant zombie extremist... Det är kört för mig... :P

#125

Postad 24 oktober 2012 - 17:21

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Hahahah ;)

Skall bli kul å se den nya macen plus vilket pris den hamnar på.

Haft en MacBook PRO i över 1 år och aldrig haft problem så som jag haft med mina pc burkar genom åren. Där Windows leker sitt egna liv eller andra märkliga saker.

Bästa datorn genom tiderna är nog en Amiga 500. Där bråkade bara disketterna ibland. ;)

#126

Postad 24 oktober 2012 - 17:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Matzon, du vet att eventet var igår väl? Man vet redan vad dom släpper samt priser på allt :)

Allt ligger ute på Apple store.
Har till 90% bestämt mig för att köpa 27":arn

Det jag är mest orolig över är det nya operativsystemet men det lär man sig väl :)

#127

Postad 24 oktober 2012 - 17:33

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Kollade snabbt på 27t men gick aldrig in mer för å kolla uppgraderings priser på hddn eller grafikkortet. Står i mellan att köpa en iMac eller 70-200 till kameran. ;)

#128

Postad 24 oktober 2012 - 17:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Verkar inte som man kan se uppgraderingssakerna än eftersom det inte finns nån beställningsknapp än, det är väl efter där man kan välja extra grejer.

#129

Postad 25 oktober 2012 - 20:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Var inne och kollade på iMac idag, den. Gamla 21,5":arn.
Tyckte inte den verkade liten alls.
Frågan är om det är värt att lägga 6000kr extra för en 27":are

Svårt att bestämma sig. 6000kr är mycket pengar alltså

#130

Postad 25 oktober 2012 - 20:46

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Testade du den?

Öppnade du någon bild och gillade storleken?

#131

Postad 25 oktober 2012 - 20:47

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Var inne och kollade på iMac idag, den. Gamla 21,5":arn.
Tyckte inte den verkade liten alls.
Frågan är om det är värt att lägga 6000kr extra för en 27":are

Svårt att bestämma sig. 6000kr är mycket pengar alltså

är väl iofs mer hårdvara på 27an också. Och om du tycker 21,5an inte verkar liten gissar jag att du har mindre idag. Grejen är den att man vänjer sig rätt snabbt och då vill man ha mer. Det är dyrare att uppgradera än att köpa dyrare från början.

Å andra sidan vill man kanske ha större när man väl har 27 med fast då kan man ju glömma mac.

#132

Postad 25 oktober 2012 - 20:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Nej jag startade den inte så jag vet inte hur den ser ut när den är igång.

Simon jag st 15 tum laptop idag så den är ju en del mindre.
Sant det du säger att det blir dyrare att köpa större sen än med en gång,
Men jag får se. Måste köpa ny bil också

#133

Postad 25 oktober 2012 - 22:54

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Nej jag startade den inte så jag vet inte hur den ser ut när den är igång.

Simon jag st 15 tum laptop idag så den är ju en del mindre.
Sant det du säger att det blir dyrare att köpa större sen än med en gång,
Men jag får se. Måste köpa ny bil också


Det är väldigt stor skillnad på 15 och 22 tum. Jag har för mig jag gick från 17 till min 22a och den kändes gigantisk i början. Nu vill jag dock ha en 27a, mer eller mindre uteslutande för fotoredigeringen. När det gäller just bildbehandling och jag kan tänka mig, även 3D osv känns det som att det är bra med så mkt yta som möjligt för att kunna se så mkt som möjligt samtidigt utan att det blir för smått så att man inte ser detaljerna. Underlättar arbetsflödet helt enkelt. Anstränger ögonen mindre också.

Det jag säger är väl egentligen att du blir förmodligen mer än nöjd även med en 22a. Att jag tycker du ska ha en 27a kanske bygger mer på mina egna behov än dina :) Eftersom jag har annan storlek på skärmen idag än du har.

#134

Postad 26 oktober 2012 - 11:48

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Ja fick aldrig med mig det där med fusion grejen eller va det hette, vad det standard i alla nu eller var det tillval för en hutlös merkostnad?

Tillval för en just nu okänd merkostnad.

Jag såg också att alla skärmar skulle vara individuellt kalibrerade från fabrik. Bra om man tänker använda den till foto- eller videobehandling.

Går det om man senare vill att enbart använda skärmen som skärm?

Ja.

Redigerat av morberg, 26 oktober 2012 - 11:50.


#135

Postad 26 oktober 2012 - 16:32

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Tycker 21'an räcker för bildhantering, jag ser inte bilder större än så, inte ens på min 42" plasma... för jag sitter inte 40cm ifrån plasman... ;) Allt är relativt i denna fråga.

Tycker man ska fundera både en och två gånger på det där.. Som andreas säger.. det kanske finns andra saker man kan lägga den skillnaden på? Objektiv :P

#136

Postad 26 oktober 2012 - 17:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jag har fortfarande inte bestämt mig. vore ju väldigt kul med en 27" alltså,, större och lite bättre väl? lite bättre processor och grafik.. är det nåt man kommer märka av?

det är två grejer som gör att jag inte har bestämt mig för att köpa 27" första är ju att 18000kr för en dator är hutlöst mycket pengar, och det andra är att jag behöver så mycket pengar som möjligt till en ny bil nu,, och då hjälper det ju inte att springa och köpa en dator för nästan 20 tusen kr :P

behöver man ha daatorn lite längre in på skrivbordet för att det ska bli bekvämt för ögonen eller,, eller kan man ha den lika nära som 21,5":arn?
konstig fråga kanske :P

#137

Postad 26 oktober 2012 - 17:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

jag har fortfarande inte bestämt mig. vore ju väldigt kul med en 27" alltså,, större och lite bättre väl? lite bättre processor och grafik.. är det nåt man kommer märka av?

det är två grejer som gör att jag inte har bestämt mig för att köpa 27" första är ju att 18000kr för en dator är hutlöst mycket pengar, och det andra är att jag behöver så mycket pengar som möjligt till en ny bil nu,, och då hjälper det ju inte att springa och köpa en dator för nästan 20 tusen kr :P

behöver man ha daatorn lite längre in på skrivbordet för att det ska bli bekvämt för ögonen eller,, eller kan man ha den lika nära som 21,5":arn?
konstig fråga kanske :P


Köpte faktiskt både 21,5 och 27 men behöll den första. Personligen tyckte jag att den blev för stor för mina behov. Sitter helt enkelt för nära men visst skärm grafiken är vassare i 27:an :) Ut å kolla hur du själv upplever det ;)

#138

Postad 26 oktober 2012 - 17:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Köpte faktiskt både 21,5 och 27 men behöll den första. Personligen tyckte jag att den blev för stor för mina behov. Sitter helt enkelt för nära men visst skärm grafiken är vassare i 27:an :) Ut å kolla hur du själv upplever det ;)


ok såpass ja.. jag får tänka lite.. har ju kollat på en 21,5" och tyckte inte den verkar liten direkt,, men det diskuterade vi lite längre upp,, orkar inte skriva allt igen :)

#139

Postad 26 oktober 2012 - 17:34

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

jag har fortfarande inte bestämt mig. vore ju väldigt kul med en 27" alltså,, större och lite bättre väl? lite bättre processor och grafik.. är det nåt man kommer märka av?

det är två grejer som gör att jag inte har bestämt mig för att köpa 27" första är ju att 18000kr för en dator är hutlöst mycket pengar, och det andra är att jag behöver så mycket pengar som möjligt till en ny bil nu,, och då hjälper det ju inte att springa och köpa en dator för nästan 20 tusen kr :P

behöver man ha daatorn lite längre in på skrivbordet för att det ska bli bekvämt för ögonen eller,, eller kan man ha den lika nära som 21,5":arn?
konstig fråga kanske :P


Beror på vad du är ute efter. Bekvämare arbetsavstånd (om det nu är det) eller att skärmen täcker större del av ditt synfält.

#140

Postad 26 oktober 2012 - 17:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
äh jag vet inte,, varför göra en enkel fråga svår :P
jag får helt enkelt se vilken jag beställer när det är dags,, hur som helst kommer jag säkert bli nöjd :)

#141

Postad 26 oktober 2012 - 17:58

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

äh jag vet inte,, varför göra en enkel fråga svår :P
jag får helt enkelt se vilken jag beställer när det är dags,, hur som helst kommer jag säkert bli nöjd :)


I min värld när det gäller åtminstone film. Finns i princip inte för stor monitor. Som datorskärm är det väl främst synfältet som sätter stopp tillslut (och hårdvarukrav) plus att det kan vara rätt jobbigt att spela med "för stor" skärm. Till bildbehandling är jag dock tämligen säker på att man alltid har nytta av "bara lite större" skärm än man har ;)

#142

Postad 26 oktober 2012 - 18:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jo till film håller jag med om att det ska va stort. spela gör jag inte på datorn så jag behöver inte anpassa den efter det.

men när man redigerar en bild och det är väldigt stort,, är det inte svårt att få en helhet över hur biden ser ut då,, man kanske behöver backa ett par steg för att se om du förstår vad jag menar..
så känns det för mig i alla fall.

#143

Postad 26 oktober 2012 - 19:49

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

jo till film håller jag med om att det ska va stort. spela gör jag inte på datorn så jag behöver inte anpassa den efter det.

men när man redigerar en bild och det är väldigt stort,, är det inte svårt att få en helhet över hur biden ser ut då,, man kanske behöver backa ett par steg för att se om du förstår vad jag menar..
så känns det för mig i alla fall.

inget jag upplever på min 22a iallaf. Tvärtom snarare att jag skulle vilja synat den större. Typ som en tavla på väggen. Ibland kör jag datorn till min 50tums plasma och jag kan inte hjälpa att jag tyvärr tycker alla "bra" fotografier ser ännu bättre ut på tvn. Det finns mer utrymme för att visa detaljer om bilden är större helt enkelt.

#144

Postad 26 oktober 2012 - 20:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

inget jag upplever på min 22a iallaf. Tvärtom snarare att jag skulle vilja synat den större. Typ som en tavla på väggen. Ibland kör jag datorn till min 50tums plasma och jag kan inte hjälpa att jag tyvärr tycker alla "bra" fotografier ser ännu bättre ut på tvn. Det finns mer utrymme för att visa detaljer om bilden är större helt enkelt.


nej det var mest på 27" jag menade att det kanske blev lite för nära ibland.
men när du säger att du vill syna den som en tavla,, då står du ju inte 25-30cm ifrån, utan du backar ju lite då för att få lite perspektiv.

men jag vet inte, allt är stort för mig,, har som mest haft 19" för typ 10 år sen och den var gigantisk tyckte jag :) och sen dess har jag kört på max 15" laptop
det är pengarna som styr nu och det svider ju lite. men jag får se.. jag kanske aldrig kommer fram till nåt så jag får köpt en ny dator :)

#145

Postad 26 oktober 2012 - 21:40

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

nej det var mest på 27" jag menade att det kanske blev lite för nära ibland.
men när du säger att du vill syna den som en tavla,, då står du ju inte 25-30cm ifrån, utan du backar ju lite då för att få lite perspektiv.

men jag vet inte, allt är stort för mig,, har som mest haft 19" för typ 10 år sen och den var gigantisk tyckte jag :) och sen dess har jag kört på max 15" laptop
det är pengarna som styr nu och det svider ju lite. men jag får se.. jag kanske aldrig kommer fram till nåt så jag får köpt en ny dator :)


Pengarna styr ju rätt ofta våra inköp men om det är så att du egentligen inte har råd med 27 för att det finns andra saker som också måste inhandlas tycker jag det är lite av en no brainer :) En 27tummare är ju inte direkt en bil. Dvs du kommer inte till jobbet med den :) (eller vad man nu vill ha sin bil till ;) )

Ang tavelexemplet förstår jag vad du menar men samtidigt kan man dra jämförelsen med att stora tavlor ofta är stora för att rymma mycket detaljer på "tittavstånd" och dessutom har målaren mer utrymme att jobba på ;)

Köp en 22a och lägg resten på bil :)

Redigerat av Sgart, 26 oktober 2012 - 21:41.


#146

Postad 27 oktober 2012 - 12:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
kan bli 27" ändå.. blir jag missnöjd med 21,5" så blir det ju väldigt mycket dyrare att uppgradera till 27" än att köpa den direkt.

har varit inne på lite fotoforum både svenska och utländska och i stort sett alla säger likadant,, 27" är överlägset bättre när det kommer till bildbehandling.
köper jag billiga julklappar i år så går det nog bra ändå :)

#147

Postad 27 oktober 2012 - 17:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

kan bli 27" ändå.. blir jag missnöjd med 21,5" så blir det ju väldigt mycket dyrare att uppgradera till 27" än att köpa den direkt.

har varit inne på lite fotoforum både svenska och utländska och i stort sett alla säger likadant,, 27" är överlägset bättre när det kommer till bildbehandling.
köper jag billiga julklappar i år så går det nog bra ändå :)


Helt rätt, man ska snåla in på julklapparna när man vet vad man väl vill ha ;)
Edit: Det tyckte dock inte tjejen som råkade kolla över min axel när jag skrev :(

Redigerat av Sgart, 27 oktober 2012 - 17:36.


#148

Postad 27 oktober 2012 - 17:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Haha typiskt :P

#149

Postad 29 oktober 2012 - 07:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Nån som vet när man kan beställa iMac:erna?

#150

Postad 29 oktober 2012 - 07:28

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
21.5t i November och 27t i December.

Du ser datum längst ner på Apple´s sida på Imac delen.

http://www.apple.com/se/imac/

Redigerat av Mathzon, 29 oktober 2012 - 08:18.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.