Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trasig Pioneer förstärkare. Köpråd sökes

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 april 2023 - 16:50

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Då var det min tur att få den berömda UE22 felkoden på min Pioneer SC-2022-K förstärkare.

Efter en hel del läsande så verkar det vara ett vanligt problem där HDMI brädan släpper i lödningarna pga värmen.

Känner att jag varken har tid eller ork att försöka laga det så därför är jag nu på jakt efter en nu förstärkare.

 

Enda kraven jag har är

*Minst 4K passthrough (gärna i standby läget också)

*Atmos

*Svart i färg

*Wi-fi (Inget måste men skönt att slippa dra kabel)

*Pris upp till 10k ungefär

 

Hemmabion används till 100% för film så allt som har med Spotify, BT och Alexa och annat trams är inget krav.

Vet att min förstärkare är gammal, men vågar man fortsätta med Pioneer om man köper nytt? Onkyo verkar ha en hel del vettiga förstärkare till bra pris, dock så har jag aldrig ägt en Onkyo så jag vet inte hur deras kvalité är :)

 

Har försökt leta efter begagnat men det verkar vara helt tömt på den marknaden.



#2

Postad 09 april 2023 - 09:07

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Har kollat runt lite och ska du ha ett bra Atmos system är 10k väl nätt med pengar. Jag skulle ta det dubbla som gräns. Resten av dina önskemål verkar de flesta förstärkare ha.



#3

Postad 09 april 2023 - 09:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Då var det min tur att få den berömda UE22 felkoden på min Pioneer SC-2022-K förstärkare.

Efter en hel del läsande så verkar det vara ett vanligt problem där HDMI brädan släpper i lödningarna pga värmen.

Känner att jag varken har tid eller ork att försöka laga det så därför är jag nu på jakt efter en nu förstärkare.

 

Enda kraven jag har är

*Minst 4K passthrough (gärna i standby läget också)

*Atmos

*Svart i färg

*Wi-fi (Inget måste men skönt att slippa dra kabel)

*Pris upp till 10k ungefär

 

Hemmabion används till 100% för film så allt som har med Spotify, BT och Alexa och annat trams är inget krav.

Vet att min förstärkare är gammal, men vågar man fortsätta med Pioneer om man köper nytt? Onkyo verkar ha en hel del vettiga förstärkare till bra pris, dock så har jag aldrig ägt en Onkyo så jag vet inte hur deras kvalité är :)

 

Har försökt leta efter begagnat men det verkar vara helt tömt på den marknaden.

 

Tråkigt att höra, samma skit hände mig med min LX85 för något år sedan.  :angry:

 

Jag kollade runt lite och lyssnade på flera. Det finns många bra stärkare där ute med både kräm och funktioner. Alla extrafunktionerna blir kanske svårt att hoppa över men kräm i slutsteget är alltid bra att ha. Jag fastnade återigen på Pioneer, och modellen 901. Kanske overkill för dina behov. Frugan var inte så nöjd med ytterliggare en stor kostnad för stärkeriet. Men vi båda är sjukt nöjda idag.

 

 

Annars är ju Sony, Denon, Onkyo, Marantz och framför allt Yamaha alla bra alternativ där designsmak och tycke kanske avgör i slutändan. I priser upp till 10K nytt skulle jag kanske också pröva beggat. Vågar du köpa beggat har du troligen sparat minst 50% av nypris.  :)  Googla runt och läs. Besök butik för att testa hur de fungerar. Därefter summera behov och andra önskemål. Alltid olustigt att behöva köpa nytt sådant som man tycker ska fungera en längre tid.



#4

Postad 10 april 2023 - 19:50

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Tackar för tipsen.

Atmos är inget krav som jag har idag. Men att ha funktionen skulle vara trevligt då mina planer är att utöka mitt 5.1 system med två Atmos högtalare.

Så att köpa så dyr förstärkare så som 30k känns lite bortkastat för egen del, speciellt då de högtalare jag har i dagsläget (XTZ) inte är något speciellt.

Har som sagt försökt hitta begagnat på de flesta ställen som jag kan komma att tänka på, men hittar ingenting.

 

Snubblade över dessa två

https://www.ljudfoku...ay-2-svart.html

https://www.ljudfoku...i-21-svart.html

 

Dessa är alltså ingen att ha?

 

EDIT: Såg just att Onkyo förstärkaren har utgått


Redigerat av dgegseewrt, 10 april 2023 - 19:51.


#5

Postad 10 april 2023 - 20:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Kalibreringssystemet MCACC som Pioneer har var tidigare rätt okej men i dessa nya maskinerna tyvärr ingen höjdare. Så jag skulle avråda från dem och lägga till för att få någon av de större modellerna som har Dirac.

Tyvärr räcker din budget på 10’ inte för att matcha din tidigare maskin, det är snarare det dubbla man får lägga idag som världsläget är.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#6

Postad 10 april 2023 - 21:03

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Jag förstår och håller med. Hifi och hemmabio har jag haft dålig koll på, men datorkomponenter som är mitt stora intresse har haft samma bekymmer.

Så om vi vänder på frågan.

Vad ska jag köpa för att få en hållbar förstärkare med de krav jag har? Även förstärkare som har utgått är av intresse så man vet vad man ska hålla koll på i begagnat marknaden.


Redigerat av dgegseewrt, 10 april 2023 - 21:03.


#7

Postad 10 april 2023 - 21:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jag förstår och håller med. Hifi och hemmabio har jag haft dålig koll på, men datorkomponenter som är mitt stora intresse har haft samma bekymmer.
Så om vi vänder på frågan.
Vad ska jag köpa för att få en hållbar förstärkare med de krav jag har? Även förstärkare som har utgått är av intresse så man vet vad man ska hålla koll på i begagnat marknaden.


Gällande mätprogram är de bara i bästa fall ett fall i rätt riktning. Du kommer alltid att få sitta ned och manuellt justera de parametrar som inte lyckas nå fram.

Men varför inte pröva köpa en något äldre värsting. Massor med muskler/kanaler men kanske inte hdmi. Då blir det till att dra toslink eller spdif till stärkare från TVn. Behöver inte alls vara ett dåligt alternativ.

På blocket finns ett Yamahamonster som heter DSP-Z11(hdmi), eller klassiska DSP-A1(ej hdmi) vilka torde fungera som alternativ.

#8

Postad 11 april 2023 - 10:38

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Gällande mätprogram är de bara i bästa fall ett fall i rätt riktning. Du kommer alltid att få sitta ned och manuellt justera de parametrar som inte lyckas nå fram.

Men varför inte pröva köpa en något äldre värsting. Massor med muskler/kanaler men kanske inte hdmi. Då blir det till att dra toslink eller spdif till stärkare från TVn. Behöver inte alls vara ett dåligt alternativ.

På blocket finns ett Yamahamonster som heter DSP-Z11(hdmi), eller klassiska DSP-A1(ej hdmi) vilka torde fungera som alternativ.

 

HDMI är ett måste. Material med DTS-HD fungerar inte över toslink och måste kodas om till enbart DTS.



#9

Postad 12 april 2023 - 14:48

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Hör försökt läsa på nu gällande nya förstärkare och det är inte helt lätt som novis, speciellt inte när man genom alla år fått rådet att INTE stirra sig blind på antalet watt.

Man blir bara mer och mer sugen på att laga den gamla förstärkaren istället.

Att vissa tillverkare bara skriver antalet watt med två kanaler medan andra skriver antalet watt i samtliga kanaler gör saken bara svårare.

 

Har ev. snubblat över en Denon AVR-X6400H förstärkare i begagnat skick. Vad skulle en sådan vara värd i dagsläget?



#10

Postad 12 april 2023 - 15:21

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Hej dgegseewrt,   köp en Bioreceiver med Pre out då kan du koppla in ett slutsteg.

Och då kan du välja ett med dom watten du vill ha.

Och koppla in Fronthögtalarna.


Redigerat av mr richards, 12 april 2023 - 15:22.


#11

Postad 15 april 2023 - 14:09

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Uppdatering för de som är intresserade.

Värmde upp DTS chippet med en luftvärmepistol (ordentligt med värme) Lät den sedan kallna och nu fungerar förstärkaren igen. Enligt andra som provat denna metod så håller det bara i ett par veckor innan förstärkaren går för varmt och lödningen släpper igen. Bara att vänta och se.

 

Någon som vet vad det kan kosta att få ett DTS chipp lött ordentligt hos någon kunnig? Antar att man inte löder varje "ben" för sig, utan att man värmer hela området, på med flux och förlödda pinnar?

 

https://www.ebay.com/itm/364069834688


Redigerat av dgegseewrt, 15 april 2023 - 14:11.


#12

Postad 15 april 2023 - 18:17

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Det är en billig fix om inte annat :)

Hade en gammal lx-86 med samma problem som du och om jag inte minns helt galet så fick jag ett pris på runt 6000kr för att få det fixat på aukt Pioneer verkstad.

 

86:an står fortfarande nerpackad i sin kartong sedan 3år tillbaka :(  



#13

Postad 19 april 2023 - 19:58

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Min quick fix höll bara i en vecka sedan uppstod samma problem. Nästa sak att pröva är att montera en större fläkt som kyler chippet, typ en 120mm.



#14

Postad 30 maj 2023 - 12:05

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Min quick fix höll bara i en vecka sedan uppstod samma problem. Nästa sak att pröva är att montera en större fläkt som kyler chippet, typ en 120mm.

 

 

Hjälpte det?



#15

Postad 24 juni 2023 - 19:44

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Knepigt att man inte får en notis via mail vid nya svar. Tycker att jag har slagit på alla sådana inställningar.

 

Hjälpte det?

 

Det hjälpte i några veckor. Problemet återkommer med kortare intervaller och just nu så håller min quick fix bara i några minuter.

Har till och med provat med "kåpan" bortskruvad och en bordsfläkt som kyler, men den går helt enkelt för varmt. Tråkigt att förlora en bra förstärkare men den har gjort sitt jobb bra under alla åren.


Så om man höjer min budget till 20-25k, vad ska man köpa för förstärkare då?

Har haft relativt bra koll på begagnat marknaden men har inte kunnat hitta något vettigt.



#16

Postad 27 juni 2023 - 16:57

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0
Yamaha RX-A4A ryms inom din budget. Kostar ca 18500:-. Många är nöjda med Yamaha då de har bra kvalité.

#17

Postad 27 juni 2023 - 19:57

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Yamaha RX-A4A ryms inom din budget. Kostar ca 18500:-. Många är nöjda med Yamaha då de har bra kvalité.

 

Tackar för tipset. Ska ta och kolla in den när jag får tid.

Gällande antalet watt. Antar att tumregeln fortfarande gäller att man inte ska stirra sig blind på det?



#18

Postad 28 juni 2023 - 07:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Tackar för tipset. Ska ta och kolla in den när jag får tid.

Gällande antalet watt. Antar att tumregeln fortfarande gäller att man inte ska stirra sig blind på det?

Tyvärr är mycket att vad som rapporteras idag om watt inte vad förstärkare klarar av utan att visa för myndigheter att de inte är effektslukande enheter.
Sedan när man använder hembioförstärkare så är dynamiken i filmljud mycket stor så förstärkarna klarar av det utan större problem.



#19

Postad 28 juni 2023 - 16:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Tyvärr är mycket att vad som rapporteras idag om watt inte vad förstärkare klarar av utan att visa för myndigheter att de inte är effektslukande enheter.
Sedan när man använder hembioförstärkare så är dynamiken i filmljud mycket stor så förstärkarna klarar av det utan större problem.


Va? Hur är stor dynamik lättare för en förstärkare? Detta uttalande kräver en förklaring :)

#20

Postad 29 juni 2023 - 10:52

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Va? Hur är stor dynamik lättare för en förstärkare? Detta uttalande kräver en förklaring :)

En kanal med tyst dialog till alla kanaler för en jordbävning och tillbaka till en kanal med dialog.

Det är väl stor dynamik enligt mig och flera år av hembioägande.



#21

Postad 29 juni 2023 - 17:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

En kanal med tyst dialog till alla kanaler för en jordbävning och tillbaka till en kanal med dialog.

Det är väl stor dynamik enligt mig och flera år av hembioägande.

 

Ja, det är vi överens om, men hur gör en sådan ljudprofil (stor dynamik) det lättare för förstärkaren? För mig känns det tvärtom, att det kräver mer av den än motsatsen, exempelvis hårt komprimerad musik.


Redigerat av Loco.spk, 29 juni 2023 - 17:51.


#22

Postad 29 juni 2023 - 20:07

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Jag har absolut inget problem med diskussioner men det känns som att tråden har tagit en annan väg från min från fråga :) Ni får givetvis fortsätta diskutera, men jag vill helst ha svar på frågan.

Min gamla förstärkare skulle visst klara 170w/kanal i 6ohm. Vågar man då kika på en 18k förstärkare som "bara" klara 130w/kanal i 6ohm?

Har själv ingen aning om det är en dum fråga, så idiotförklara mig gärna :D


Redigerat av dgegseewrt, 29 juni 2023 - 20:08.


#23

Postad 29 juni 2023 - 21:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag har absolut inget problem med diskussioner men det känns som att tråden har tagit en annan väg från min från fråga :) Ni får givetvis fortsätta diskutera, men jag vill helst ha svar på frågan.

Min gamla förstärkare skulle visst klara 170w/kanal i 6ohm. Vågar man då kika på en 18k förstärkare som "bara" klara 130w/kanal i 6ohm?

Har själv ingen aning om det är en dum fråga, så idiotförklara mig gärna :D

 

Ursäkta om du tycker att det drog iväg off topic, men så blir det ibland på publika forum. Jag anser att hmarkström ger dig tvivelaktig information och det är väl inte så bra om du använder det som underlag för att välja förstärkare (han är förstås välkommen att motivera sin åsikt och bevisa att jag har fel).

 

Angående 130w vs 170w så ger det bara en liten skillnad i ljudvolym (knappt så du märker den). Och det förstås bara om siffrorna är tillförlitliga vilket de inte alltid är när de kommer från tillverkaren. Jag hade inte ratat den "svagare" förstärkaren på grund av det.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.