Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optoma UHD 42

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 juli 2020 - 14:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fick tips om att en Optoma UHD 42 skulle kunna bli bra i ett litet rum, med möjlighet att få mörkt, med de flesta väggar mörka, avstånd ca 250cm på en VIT duk ca 77-90".

 

hittar tyvärr inte mycket om just den projjen på nätet, men vad skulle mer vara lämpligt för högst 16-17K ?  Kör endast 1080p Bluray...

 

De enda jag hittade om UHD 42 som verkar negativt var att pixelshiften låter en del, surrar liksom, och de är kanske inte så bra


Redigerat av hundrakg, 31 juli 2020 - 14:46.


#2

Postad 31 juli 2020 - 19:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Det låter som ett ganska dåligt tips, om du frågar mig. I ett mörkt rum som du beskriver på en relativt liten vit duk vill du ha en projektor med inte alltför högt ljusflöde, en ställbar iris/bländare och en maskin med bra förmåga att släcka sitt egna ljus så att svart blir rimligt svart. UHD42 är motpolen till allt det där. Den är väldigt ljusstark, har medioker svärta samt ingen ställbar iris, så den är så fel det kan bli.

Dessvärre finns det inga nya maskiner som är lämpade för ett sådant rum i den prisklassen. Närmast är nog Sonys HW65. Mitt tips är att leta efter en lämplig modell begagnad från tex JVC, Sony eller utvalda modeller från Epson.

Om du tycker det är viktigt att maskinen hanterar UHD/4k så bör du omvärdera din budget.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#3

Postad 01 augusti 2020 - 14:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok, de var ju lite konstigt, kanske var lite för att de ville sälja vad de har i lager hemma då? en välkänd återförsäljare som jag hade 100% förtroende för, jaja, där ser man.

 

Så ett litet rum som är mörklagt med ganska kort avstånd så finns den ingen hyfsad projje för under 20 papp?



#4

Postad 01 augusti 2020 - 15:12

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Vad hysad innebär för dig vet jag inte. Kanske känner din åf dina krav bättre än jag och vet att du blir nöjd med en sådan maskin även om den i mitt tycke är fel för rummet. Du behöver åka och titta på maskiner för att hitta dina krav, dem kan du inte läsa eller fråga dig fram till.

Men kortfattat så är i princip alla nya maskiner under 20’ ljusstarka vardagsrumsmaskiner.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#5

Postad 01 augusti 2020 - 17:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Min senaste projje var en Epson TW700, den var jag nöjd med i ett litet ganska ljust rum senast jag minns, då körde jag 720p på den, skulle vilja upp ett steg i bilden och köra 1080p i alla fall, då alla mina skivor är vanliga bluray.

men visst, får man ge mer än 20 papp för en projje idag som knappt är bättre än min gamla TW700, då blir de nog större TV, tack för input dock...

 

sen förstår jag inte heller, är de bättre ha ett ljusare rum vs mörkt, jag trodde alltid mörkare var bättre oavsett billig projje eller inte



#6

Postad 02 augusti 2020 - 12:58

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Alla projektorer idag som är avsedda för hemmabio kommer att ge en överlag betydligt bättre bild än din gamla TW700, om man bortser från svärta och kontrast. Rummet+duken+projektorn ger dig tillsammans kontrasten så det är en komplex ekvation och svårt att ge ett rakt svar utan att kunna visa dig skillnaderna.

Det är alltid bättre med ett mörkt rum, men ett mörkt rum avslöjar också brister med projektorn bättre.

Lite som att du har en asfalterad formel 1-bana hemma att köra på men du köper en Jeep Wrangler att köra med. En sådan bil kommer förstås att gå bättre på din fina racerbana mot om den fick köra på en stenig grusväg. Fast om man har en så fin bana så kanske man då skulle valt en annan bil, om du förstår liknelsen!?

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 02 augusti 2020 - 16:12.


#7

Postad 02 augusti 2020 - 19:07

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Alla projektorer idag som är avsedda för hemmabio kommer att ge en överlag betydligt bättre bild än din gamla TW700, om man bortser från svärta och kontrast. Rummet+duken+projektorn ger dig tillsammans kontrasten så det är en komplex ekvation och svårt att ge ett rakt svar utan att kunna visa dig skillnaderna.

Det är alltid bättre med ett mörkt rum, men ett mörkt rum avslöjar också brister med projektorn bättre.

Lite som att du har en asfalterad formel 1-bana hemma att köra på men du köper en Jeep Wrangler att köra med. En sådan bil kommer förstås att gå bättre på din fina racerbana mot om den fick köra på en stenig grusväg. Fast om man har en så fin bana så kanske man då skulle valt en annan bil, om du förstår liknelsen!?

/Marcus

 

 

Nu hör man att semestern är slut, Marcus tar fram billiknelsen igen, äntligen, nu var det länge sen sist  :D

 

Kolla detta inlägg av colamannen, bra guide för den oinvigde.

http://www.component...showtopic=14594



#8

Postad 03 augusti 2020 - 15:42

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tack för alla tips, Marcus, hur ser de ut i er butik nu, måste man boka tid för lite visning, eller bara dyka upp, tänker lite på Corona också om de inverkar..

 

Bor 1 timme ifrån och kan komma förbi



#9

Postad 03 augusti 2020 - 16:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Du behöver inte boka tid men du få gärna stämma av med ett mail om du vet när du kommer. Ta gärna med din gamla maskin om den fungerar, bra att ha något du känner igen som referens. Öppettiderna finns på hemsidan.

Välkommen!

/Marcus

#10

Postad 04 augusti 2020 - 11:01

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Just möjligheten att ta med sin egen maskin är väldigt bra. Jag gjorde så och då kunde man få ett kvitto på hur skillnaden blir mellan maskiner (förvisso i just det rummet, men rummet är bra för jämförelser). Sen kunde man få en uppvisning i hur man bör ställa in projektorn, vilket var väldigt lärorikt..!



#11

Postad 26 september 2020 - 10:51

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

efter lite gogglande och funderande, så har jag nog bestämt mig för denna maskin:

https://www.hembiobu...optoma-hd35ust/

 

läste denna artikeln, låter bra nog för mig.

https://blog.son-vid...e-extra-bright/

 

sen gillar jag verkligen att den kan stå framme på bänken, underlättar sååååå mycket för mig.

Duken har jag inte bestämt mig för än, men men,,, 

 

Hade tankarna på 90" duk på 2.2 meters avstånd, funkar det ? ser man pixlarna på en DLP 1080P då?


Redigerat av hundrakg, 26 september 2020 - 10:51.


#12

Postad 26 september 2020 - 12:53

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Det låter väldigt kort avstånd 2,2 meter, tror du blir besviken på det avståndet  och 90".

Du behöver nog komma längre bort från duken  än 2,2 meter.

Tycker själv att bilden blir bättre när man får lite längre avstånd till duken.

Lycka till med rummet och projektorn.



#13

Postad 26 september 2020 - 12:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

kan flytta bak duken till ca 2.5-2.6m





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.