Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sherwood RD-7500 vs Yamaha 657 vs Sony DG700

89 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-V657 (Surroundförstärkare) 3 8,69 (48) Inga priser
Proson RV 2600 DTS (Surroundförstärkare) 1 7,5 (9) Inga priser
Sherwood RD-7500 (Surroundförstärkare) 2 8,2 (9) Inga priser
Sony STR-DG700 (Surroundförstärkare) 1 8,7 (26) Inga priser
Marantz SR3001 (Surroundförstärkare) 1 8,8 (9) Inga priser
37 relaterade trådar
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Yamaha RX-V657 (2 inlägg) 9 år sedan
Yamaha rx-v657 - zone 2 alltid aktiv? (1 inlägg) 10 år sedan
Fråga om yamaha-rx-v657 (1 inlägg) 11 år sedan
Yamaha-klubben (160 inlägg) 11 år sedan
Yamaha RX-V657 startar inte (2 inlägg) 11 år sedan
Hjälp med Yamaha RXV657 + NS555 (3 inlägg) 12 år sedan
problem med yamaha rx-v 657 (0 inlägg) 14 år sedan
Proson reciver (0 inlägg) 14 år sedan
Yamaha´s nya recivers 757, 657 , 557 (341 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för Xicaxo (5 inlägg) 16 år sedan
Surround förstärkare som är bra i 2ch (102 inlägg) 16 år sedan
Denon VR-1507 vs. Sony STR-DG700 6.1 (2 inlägg) 16 år sedan
Proson = bra skit? (77 inlägg) 16 år sedan
Surround Receiver + Slutsteg (5 inlägg) 16 år sedan
H/K avr 135 eller Sherwood rd-7500 (2 inlägg) 16 år sedan
Sony STR-DB780 vs. Sony STR-DG700 (56 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V657 - ingen meny via komponent? (7 inlägg) 16 år sedan
Problem med mitt system? (1 inlägg) 17 år sedan
Äntligen kommer Sony med autokalibireringssystem (92 inlägg) 17 år sedan
Hemmabioförstärkare val!? (24 inlägg) 17 år sedan
Yamaha RX-V559 Eller Pioneer VSX-916-S (9 inlägg) 17 år sedan
Yamaha RX-V459 eller Sony STR-DG700 (14 inlägg) 17 år sedan
Vad skall jag göra hjälp! (1 inlägg) 17 år sedan
Sony STR-DG700S, kan någon hjälpa mig med denna? (6 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR-4001 eller Pioneer VSX-1016V (33 inlägg) 17 år sedan
Yamaha RX-V657/659 (7 inlägg) 17 år sedan
Sherwood RD-7500 eller Yamaha RX-V657 (6 inlägg) 17 år sedan
NAD T743v2 vs Marantz sr4600 (15 inlägg) 17 år sedan
Proson Rv-2600 DTS? (10 inlägg) 17 år sedan
Yamaha RX-V657 för 2494:- ink frakt (136 inlägg) 17 år sedan
Yamaha RX-V459 eller H/K AVR 235 ? (23 inlägg) 17 år sedan
Dax för en reciver.. (1 inlägg) 17 år sedan
Reciver max 4800:- (55 inlägg) 18 år sedan
Yamaha rx-v657 vs Marantz sr4600 (36 inlägg) 18 år sedan
Styra TVn med Yamaha RX-V657 fjärren (9 inlägg) 18 år sedan
Vilken ska jag välja? (17 inlägg) 18 år sedan

#51

Postad 02 februari 2007 - 11:01

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Hej igen
Ville bara berätta vad ägaren Peter på Takt o ton sa till mig när jag var där i höstas...  ... Jag berättade att jag ville uppgradera min reciever 8108 till någon dyrare modell, oavsett märke, i ca 10-13 000 kr klassen...  ...Svaret han gav var att han INTE tyckte att jag skulle lägga ned dom pengarna på en reciever i den prisklassen när det knappt är någon skillnad...

Känner igen tongångarna från bla Fyndbörsen gällande deras Xtz. Kanske stämmer... Kanske stämmer för andra produkter (många som har svårt att höra skillnad på tex stärkare - säkert även jag). Har dock svårt att se att alla budgetprodukter kan vara bäst i klassen och lika bra som 3-6 ggr så dyra produkter. Lyssnar man på säljarna av dessa så vill det gärna låta så.

Det är ffa ljudet vi jämfört mot andra märken och som det har sagts tidigare i tråden så är det skönt att lyssna utan att bli trött i öronen. Tack vare att det är detaljrikt ljud och inte en "sörja" blir man inte trött i öronen.

Ledsen om jag är jobbig men jag personligen ställer större krav på beskrivningen i ett forum som detta när man som du är så översvallande positiv i dina slutsatser.

Inget svar på frågan om Marantz och Pioneers dvder?

Om jag nu har hypat dessa produkter tycker jag att du själv ska jämföra dessa mot andra märken innan du tycker till om mig. Mycket av vad jag skrivit är för att få igång en diskussion.

Då borde du vara nöjd för nu är diskussionen igång. <_< Kan jag hitta någon Sherwood närmare än 25 mil så skall jag se om jag kan få en jämförande lyssning.

Redigerat av Unregistered1013, 02 februari 2007 - 11:19.


#52

Postad 02 februari 2007 - 11:28

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Du tycker inte det kan vara missvisande att du skriver "Det var bara en dvd som lät bättre och det var en Linn dvd som kostar 99 000kr!!!". Innebär det att du har koll på tex Marantz och Pioneers hyllade dvder för ca 10-20000 kr och menar att Sherwood är klart bättre, och isf på vad? Allt? Det är ju tyvärr så det kan utläsas av mindre skeptiska läsare och vi är ju här för att hjälpa varandra till bra köp inte vilseleda


Detta var av de dvd vi testade. Och som jag tror att jag har skrivit tidigare var man tvungen att gå upp i prisklasser x 3 ungefär, dvs över 8 000-10 000 för att det ska låta bättre, renare mm. Marantz och Pioneers dvd i den prisklassen som du skriver om ovan testades ej för det var för dyrt för oss. Linn testades bara för att kolla in utopin... Sedan var detta nått år sedan jag skrev detta och då var dvd från sherwood bäst i sin prisklass upp till ca 8-10 000 kr enligt mig och några hifi polare jag har som också var ute efter bra grejer. Om det sedan har släppts nya modeller har inte jag någon koll på. Men då var de bäst av de vi jämförde. När man jämför på takt o ton har man ex de bästa kablarna, förstärkarna, högtalarna mm för att man ska kunna jämföra ex dvd mot varandra. Vi jämförde även våra "skitgrejer" med dessa och med olika högtalare, förstärkare mm. Personalen hjälpte att koppla in allt vi bad om och sedan testade man så länge man ville utan att de stod och hängde och försökte få oss att tycka som dem. Vi la ned massor av tid för att försöka hitta något fel på ljudet eller annat märke.
En kompis polare från Göteborg var inne hos honom med monitor audio högtalarna och lyssnade på hans system med sherwood reciever och dvd. Han var mäkta imponerad. Till saken hör att han jobbar med ljud i Göteborg och han hade inte hört sherwood tidigare. Han skulle ta in sherwood och testa vid tillfälle, har dock inte hört av honom sedan i somras. Han sa att det lät bättre i stereo än de flesta likvärdiga produkter och för att få det ljudet var man tvungen och ta fram stora plånboken.

Om jag hypar produkten är det för att jag har testat dessa och tycker så sedan är det upp till varje person att lyssna själv. Jag har också tidigare skrivit att kom med frågor om grejerna så ska jag testa eller förklara hur vi gjort, dock har det varit litet intresse för detta. Därför blev jag glatt överraskad över denna tråd men då man skriver något blir det pajkastning direkt istället för att ställa frågor. Jag har hela tiden varit ute efter att folk ska tycka till så att ingen köper grisen...

Men mitt råd är att lyssna på Sherwoods grejer och bilda er en egen uppfattning. Kom sedan tillbaka och beskriv hur ni tycker grejerna är!!! Då får jag se om DU hypar dessa!!!

MVH Kpt Kirk

#53

Postad 02 februari 2007 - 11:51

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Detta var av de dvd vi testade. Och som jag tror att jag har skrivit tidigare var man tvungen att gå upp i prisklasser x 3 ungefär, dvs över 8 000-10 000 för att det ska låta bättre, renare mm. Marantz och Pioneers dvd i den prisklassen som du skriver om ovan testades ej för det var för dyrt för oss. Linn testades bara för att kolla in utopin... Sedan var detta nått år sedan jag skrev detta och då var dvd från sherwood bäst i sin prisklass upp till ca 8-10 000 kr enligt mig och några hifi polare jag har som också var ute efter bra grejer.

Här hänger jag inte med riktigt... Om nu inte tex Marantz och Pioneer i olika prisklasser testades, hur vet du då att Sherwood är bäst (överlägsen var väl ordet du använde?) upp till 8-10 000 kr? Hur kan du isf dra en såpass långtgående slutsats?

...blev jag glatt överraskad över denna tråd men då man skriver något blir det pajkastning direkt istället för att ställa frågor.

Vet inte vad du har för erfarenhet av pajkastning i olika trådar men vad har du för exempel på det i den här tråden? I mina frågor / begäran om utförligare info pga smått "sensationella" slutsater?

#54

Postad 02 februari 2007 - 12:15

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Pefre, du verkar haka upp dig lite grann på de onyanserade inläggen, och på de som saknar nödvändiga fakta om vilka högtalare och cd-spelare som använts vid testtillfällena. Har samlat lite info åt dig där du kan få det ngt mer nyanserade intrycken i sammanfattning, ifall du missat dem tidigare...

Var in en vända på Takt o Ton och lyssnade lite på olika stärkare.

Jag valde att jämföra en likadan Onkyo som jag har hemma, närmare bestämt en Onkyo 600 (6000:- vid inköp 2002) mot Sherwood 7500 (3295:-), Marantz 7001 (12000:-) och slutligen mot Linn Classik Movie 05 (demoex för 32000).

Till Onkyon, Marantzen och Sherwooden användes en Arcam-cd som källa. Högtalare var Linn Katan, riktigt trevliga lådor.

Tyvärr fick min kära Onkyo pisk så det sjöng om det av alla inblandade, även Sherwooden. Till min stora förvåning lät Sherwooden MINST lika bra som Marantz 7001, om inte bättre.

När man bytte från Onkyon till Sherwooden var det som att allt föll på plats och ljudbilden breddades. Precis som tamias säger kunde man nu urskilja och följa instrumenten.

När vi sedan bytte till Marantz 7001 märkte man ingen större skillnad, möjligtvis att ljudbilden krympte lite på bredden och att ljudet blev ngt vassare.

<{POST_SNAPBACK}>


Här har du ju lite fakta om vad jag jämfört mot, och vilka priser de grejjerna har. Beskriver även vad jag upplever är förändringen/förbättringen.


Jag sålde min Yamaha rx-v1500 och köpte en Sherwood 8500 eftersom den lät bättre, tycker den låter riktigt fint. (enligt takt & ton är 8500 precis samma förstärkare som 7500 förutom typ multifjärr och komponentswitchning, minns inte precis). Använder Avance Dana högtalare.

<{POST_SNAPBACK}>


Aha, den funkar med Avance!

Nu kan jag inte svara för Linns räkning eller uttala mig om Proson 2600, men generellt är Sherwood bra på "tune dem" som Linn-anhängare kallar det. Det betyder att det är lätt att följa och urskilja instrument och att det är lätt att hänga med i texter samt att låtens rytm/sväng kommer fram på rätt sätt.

Vissa gillar "Linns ljudideal" och andra inte, jag har däremot aldrig hört någon säga ngt negativt om Sherwoods ljud i förhållande till andra stärkare i samma prisklass. Det mest negativa jag hört/läst är det där testet från Bild & Ljud Hemma. 

Tyckte även, som jag skrev tidigare, att ljudet var öppet och klart och att den hade en bred ljudbild. Klyschor kanske, men så upplevdes den av min kompis och mig.

<{POST_SNAPBACK}>


Sherwoods ljudkaraktär.

I dessa förstärkarejämförelser så har jag lyssnat på tät, stökig musik på ganska hög volym (inte
för hög volym dock) och då har det inte behövts mer än en snabblyssning för att direkt märka vad
som låter bättre eller sämre. Med de sämre förstärkarna så har musiken "grötat" ihop sig och texten
har varit svårare att höra.

Har för mig att det var ett par KEF Cresta 10 stativhögtalare (2000kr/par) som användes  och ngn
Linn-cd-spelare...

Inte jobbigt alls att berätta <_< (men förvänta dig inte ngn recension där jag berättar hur "mikro-
detalj-upplösningen i mellersta diskant-oktaverna briljerar med lyster och mänsklig värme
" eller "Apparaten återger rumsåtergivningen i vertikalled bra tillsammans med en perfekt avvägd kropp på klaviaturskivor" ... som det typ brukar stå i våra kassa hifi-tidningar... :)

L

<{POST_SNAPBACK}>


Info om hur produkten har testats, lyssningsuttryck och vilken kringutrustning som användes.


Sedan har du ju varit inne och nosat lite grann på vad man upplever som bra och mindre bra ljud. Jag har beskrivit hur jag upplever Sherwoods kvaliteér i ett tidigare inlägg i denna tråd. Butikens och personalens ljudideal är att ljudåtergivningen ska vara musikalisk, lätt att stampa takten till musiken, och att det ska vara lätt att följa med i sång och melodislingor. Helt enkelt: att lyssna på musik ska vara kul och engagarande. Delar man denna uppfattning kommer man att gilla Sherwood, till viss del Arcam och självklart Linn som tillsammans med Naim är mästare på dessa områden.

<{POST_SNAPBACK}>


Det här hade du ju sett redan, så kanske onödigt att ta upp ljudkaraktären/idealet en gång till?

Gjorde en jämförelse med min Onkyo TX-SR600E, och visst är Sherwooden bättre. Att låttexterna är lättare att hänga med i och att instrument framträder tydligare är det jag lägger mest märke till. Denna modell har lite mer utrustning och ingångar än 7500, och är även snyggare IMO. Går loss på 4500:- och jag behöver väl knappast tillägga att den är ruskigt prisvärd?

Det negativa är det finns ingen möjlighet att programmera fjärren, så den är rätt kass. Sen tycker jag att auto-setupen av högtalarna hade lite hyss för sig, men detta får jag återkomma till. Nu ska jag se film!

Mvh Mattias

<{POST_SNAPBACK}>


En till jämförelse mot Onkyo 600, och lite kritik. Kommer att posta all kritik jag har att rikta mot min förstärkare i denna tråd om det är av intresse. Jag kör med JPW-högtalare där frontarna kostar 5-6000:-, dessa har bra timing och är roliga att lyssna på till såväl "ösig" musik som finlir.


Något som känns igen från andra hypade produkter (se tex Xtz och Dynavoice ovan). Många som uppgraderat som du tycks ha gjort (från Yamaha 440 och Proson Conquest 66 i ditt fall om jag såg rätt) och blir lyriska över skillnaden. När produkterna sedan testats av andra medlemmer med vidare referensramar har dessa i samtliga fall blivit mänskligare. Får väl se om det även kommer att gälla Sherwood (som ju dock inte är ett nytt märke precis).

<{POST_SNAPBACK}>


Om jag får tala för mig själv, som jag ju gör hela tiden :) , måste jag ändå jag ändå har hyfsade referensramar, vilket säkert flera andra i denna tråd också har.

Jag har lyssnat på en hel massa produkter i olika prisklasser genom åren och generellt kan jag säga att t.ex. Proson, Arcam, Audio Pro och Mirage inte faller mig i smaken medan Linn, Naim, vissa Monitor Audio (som jag skrev tidigare), JPW, KEF och Sherwood gör det. Folk som gillar Audio Pro och Arcam kanske hatar Sherwood, men det vet jag inget om, så jag kan inte säga att alla gillar Sherwood. Jag vet bara att jag och de som lyssnat tillsammans med mig gör det.

Jag tycker, som du Pefre, att det är viktigt att få veta hur den som skriver om en produkt upplever den, och inte bara som bättre eller sämre, men som du ser finns det flera sådana inlägg i tråden. Kirk kanske inte är bäst på att uttrycka sina upplevelser, men då kan man ju faktiskt kolla in vad de andra skriver istället för att hacka på en kille.

Och, nej, jag är inte det minsta brydd om hur Sherwood gör ifrån sig i tester. Jag vet vad jag tycker själv, vad jag vill ha och jag vet att mina egna öron fungerar.

Mvh Mattias

Redigerat av Unregistered029e628b, 02 februari 2007 - 17:53.


#55

Postad 02 februari 2007 - 12:28

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Heja Sherwood!

#56

Postad 02 februari 2007 - 12:40

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Tack för sammanfattningen Tias. Har naturligtvis redan läst detta men det var ju Kirks slutsatser som jag tyckte behövde förtydligas denna gång. Jag kan inte se hur en annan persons jämförelser kan användas för tex mina så jag förstår inte riktigt vitsen med det däremot.

Nu kallas tydligen mina frågor / begäran om förtydligan både för pajkastning och att "hacka på". <_< Märkligt... Varför inte bara svara lugnt och stilla? Anser fortfarande att uttalanden som säger att en produkt är i klass med många gånger dyrare behöver förtydligas om det inte redan är gjort (vilket det inte är i Kirks fall). Menar du att detta är fel alltså?

Lutar allt mer åt att det är ljudkaraktären som gör Sherwood så populär hos vissa. Kanske man isf skall passa sig för att kalla dem "överlägsna" när det inte klart framgår att det är mer personlig preferens. Kan ju vara (och är tydligen också) de som inte tycker de låter bra utan kanske färgade (spekulation).

#57

Postad 02 februari 2007 - 12:52

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Enda lösningen är nog att lyssna själv, det som sägs kan ju ändå tolkas hursomhelst.
Jag skulle säga som Linn: Den lät bättre...
Sen får man lyssna själv om man känner för det.

#58

Postad 02 februari 2007 - 13:43

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
[QUOTE]QUOTE(Kpt Kirk @ Feb 2 2007, 11:28 )
Detta var av de dvd vi testade. Och som jag tror att jag har skrivit tidigare var man tvungen att gå upp i prisklasser x 3 ungefär, dvs över 8 000-10 000 för att det ska låta bättre, renare mm. Marantz och Pioneers dvd i den prisklassen som du skriver om ovan testades ej för det var för dyrt för oss. Linn testades bara för att kolla in utopin... Sedan var detta nått år sedan jag skrev detta och då var dvd från sherwood bäst i sin prisklass upp till ca 8-10 000 kr enligt mig och några hifi polare jag har som också var ute efter bra grejer.

Här hänger jag inte med riktigt... Om nu inte tex Marantz och Pioneer i olika prisklasser testades, hur vet du då att Sherwood är bäst (överlägsen var väl ordet du använde?) upp till 8-10 000 kr? Hur kan du isf dra en såpass långtgående slutsats? [QUOTE]

Du tog upp Marantz och Pioneer i prisklassen mellan 10-20 000 kr och DESSA testades inte!!! Men tex marants som kostade omkring 5-6 000 kr då testades men enligt mej fick smisk av sherwooden.
Börjar undra om du är journalist Pefre... Du gör då som dom, tar citat ur sitt sammanhang och vinklar det så att det blir en sensation!!! Tycker att du ska tagga ned lite, citaten du nämner är väl ganska gamla och i en tråd som jag försökte få igång. Sedan dess verkar ju några fått upp ögonen för dessa produkter från sherwood och det är väl bra. Sedan är det inte konstigt att vi från Luleå området gillar dessa när vi kan testa olika produkter på ett bra sätt. Sedan kan jag hålla med om att jag inte förklarar på bästa sätt men det beror på att jag inte kan alla termer och vet hur jag ska beskriva det. Dock skriver Tias och beskriver ungefär det jag tycker på ett bra sätt, men jag är inte lika bra på att uttrycka mig. Tack Tias för att du förklarar det jag är för dålig på!!!

Jag har också alltid skrivit att fråga om det är något speciellt ni undrar över så skall jag försöka besvara det. Detta gör jag då jag vet att jag inte beskriver på bästa sätt. Är det fel eller??? Jag har bara försökt hjälpa andra till att göra en bra affär. Dock tycker jag fortfarande att sherwood är skitbra men jag har inte jämfört några produkter sedan jag skaffade mína prylar.

MVH Kpt Kirk

#59

Postad 02 februari 2007 - 13:59

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Pefre
Har nu läst igenom mina texter från 2004 som du har tagit citat ifrån. Du är journalist eller hur???
Du har ju ryckt dessa ur sitt sammanhang helt.
Tycker att du ska städa din egen farstu innan du börjar städa min...

Kpt Kirk

#60

Postad 02 februari 2007 - 15:27

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

Anser fortfarande att uttalanden som säger att en produkt är i klass med många gånger dyrare behöver förtydligas om det inte redan är gjort (vilket det inte är i Kirks fall). Menar du att detta är fel alltså?

<{POST_SNAPBACK}>


Du har mitt svar nedan =)

Jag tycker, som du Pefre, att det är viktigt att få veta hur den som skriver om en produkt upplever den, och inte bara som bättre eller sämre, men som du ser finns det flera sådana inlägg i tråden.

<{POST_SNAPBACK}>



#61

Postad 02 februari 2007 - 15:37

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Pefre
Blir bara mer förbannad ju fler gånger jag ser citaten som du tagit. Sedan att jag inte har beskrivit vad som var bra eller dåligt. Det har jag ju visst gjort samt att jag har avslutat varje gång med att vem som helst kan ställa frågor till mig om ni undrar något speciellt. Så ge faan i och hoppa på en som försöker hjälpa andra att hitta bra grejer. ;)

Kpt Kirk

#62

Postad 02 februari 2007 - 17:25

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Oj... :lol: Var inte länge sedan jag skrev i annan tråd ungefär - "svaga argument brukar leda till dåligt humör". Ännu ett exempel här verkar det som.... Varför inte ta chansen och svara / bemöta på ett lugnt och konstruktivt sätt? Brukar funka bra.

Skall försöka bena ut och förtydliga lite eftersom du tydligen önskar det...

Dina citat är naturligtvis som du säger ryckta ur sitt sammanhang. Har aldrig försökt göra sken av något annat och det lär väl alla ha förstått när man ser de elva citaten staplade efter varandra.

Men detta innebär ju inte automatiskt att du har utvecklat spec mycket kring dem (nästan inget alls faktiskt). Då hade du ju kunnat hänvisa till dem istället för bli "putt".

Om vi tar dvdn till att börja med så skrev du initialt - "Jag har själv Sherwood Newcastle V-768 dvd och Sherwood 8108 reciever till den. Ljudet är enormt bra. Hade tidigare yamaha men det går inte ens att jämföra med detta. Ljudet är så mycket bättre. Innan jag köpte detta var jag inne på takt o ton i luleå och jämförde olika ljud i stereo mellan olika sorters dvd. Det var bara en dvd som lät bättre och det var en Linn dvd som kostar 99 000kr!!!
Med bättre menar jag bla renare ljud, detaljer i musiken hörs, man blir inte trött i öronen pga av skrikigt ljud mm. Jag var innan vi testade detta mycket skeptisk till att det skulle vara någon större skillnad på dvd och dvd. Idag vet jag vad skillnaden är!!!"


Du får rätta mig om jag har fel men ser det inte ut som att du påstår att det inte fanns någon dvd oavsett prisklass i butiken som var bättre än denna 2000 krs (?) spelare, förutom linnspelaren som kostade 99 000 kr? Varför inte då ge några exempel på spelare som jämfördes (ett krav enl mig om man tar i som du gör här). Du skriver "renare och mer detaljer" - men jämfört med vad? Den billiga Yamahan du hade tidigare eller en spelare i butiken som kostar 20 000 kr?

I samma tråd uttalade sig Micke L såg jag. Först med "Nya Sherwood SD-860 för 6500kr sägs ska låta som en CD för 10000kr så den skulle jag sätta på din lista" och sedan efter frågan om var den uppgiften kom från så - "Tipset om Sherwooden kom från en som säljer dom, fast han hade ännu inte testat den själv så det var lite preleminärt från hans sida."
Säger som tidigare: Ta sådant från en försäljare med några nypor salt... Direkta ekonomiska intressen i bedömningar av produkter är inte alltid lyckat.

Nästa uttalande i en annan tråd från dig Kirk var: "Sherwood vd-4500 är nog överlägsen i denna prisklass. Talar av erfarenhet." Här gäller det spelare mellan 2-3000 kr. Inget mer beskrivande än så. "Nog överlägsen" var det enda alltså. Man kan ju faktiskt förklara varför man tycker det och vilka man jämfört med innan någon ställer frågor...

Sedan var det dags för: "Sherwood är överlägsen i ljud. Jag skiter om de är fula. Jag är så nöjd med ljudet!!!" Åter en annan tråd och inget mer utvecklande än så. "Är överlägsna" är det som gäller i denna tråd alltså.

Uttalandena om receivrarna följer ungefär samma mönster men de behöver vi kanske inte syna nu?

Återkommer till citatet "Det var bara en dvd som lät bättre och det var en Linn dvd som kostar 99 000kr!!!". Det jag här undrade över var om du iom detta hade koll på spelare i tex 10-20 000 krs klassen. Sedan har det framgått att du inte testade spelare i den klassen men varför då överhuvudtaget påstå att det var bara en som lät bättre och den kostade 99 000 kr. Inser du inte det missvisande i detta?

Försök att hålla humöret i styr och inte bli för personlig nu. Konkreta svar på konkreta frågor skall inte behöva vara så jobbigt. Det är inget personligt mot dig detta. ;)

Puh... Jobbigt att vara journalist. :lol:

Redigerat av Unregistered1013, 02 februari 2007 - 17:38.


#63

Postad 02 februari 2007 - 17:49

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Pefre tack för sågningen. Vad tycker du man får skriva i en tråd egentligen? Försäljaren som tipsade om SD-860 hade också tipsat mig om Sherwoodreceivern och dvdn som jag köpte och var och är väldigt nöjd med. Den butiken har överhuvudtaget inte försökt sälja på mig nåt som inte är det bästa för pengarna så jag har förtroende för dom, därför såg jag detta som ett hett tips att kolla upp. Bara för att man får ett tips att kolla upp en grej så betyder det ju inte att man måste köpa den, eller hur?

Men det hade förståss inte dugit om jag hade skrivit detta förtydligande också? Så hur ska man skriva?

Varför skulle jag "ta detta med en nypa" salt när försäljaren just sålt på mig grejer som till pris och prestanda ingen annan försäljare har varit ens nära? Och vad är syftet överhuvudtaget med att ta det med en nypa salt? Det är ju bara att gå in i butiken och testa om det stämde eller inte.

Vi säger att dom här grejerna är väldigt värda att kollas upp, take it or leave it, vi kan inte bevisa nåt genom att skriva, så enkelt är det.

Redigerat av Micke_L, 02 februari 2007 - 17:49.


#64

Postad 02 februari 2007 - 19:24

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Pefre tack för sågningen. Vad tycker du man får skriva i en tråd egentligen?

Vad som helst inom reglerna är väl rätt svar antar jag? Att man råkar ut för ifrågasättande när man som i ditt fall vid ett köptips hänvisar till att en säljare påstår att en dvd spelar "bättre" än en nästan dubbelt så dyr cdspelare är väl inte så märkligt eller farligt? Inte menad som en sågning men ganska intressant i "hypediskussionen".

Ett sådant påstående hör ju inte till vanligheterna direkt. Som exempel kan jag nämna att det i senaste Hifi&Musik testas ett gäng dvdspelare mot cdspelare i budgetklassen ca 2-3000 kr. De skriver "... skillnaderna är visserligen inte enormt stora, men de är ändå tydligt framträdande med en generellt bättre helhet och tydlighet i alla register hos cdspelarna, som lämnar samtliga testade dvdspelare i bakvattnet."

Att Sherwood generellt skulle vara bättre än nästan dubbelt så dyra cdspelare måste du väl ändå hålla med om är ganska anmärkningsvärt. Det handlar alltså inte om en sågning utan en uppmaning om att kanske behandla ett sådant tips från en försäljare med varsamhet.

Såg att Hifikatten säljer Sherwood V -768 för 1645 kr. Har lite funderingar på om en annan dvd skulle låta bättre än min Pioneer-inspelare. Nästa frestad att testa och då spec i jmf med min Marantz cdspelare som borde låta skräp i jmf om man får tro er lilla "Sherwood-klubb". ;)
Någon som vet vad Hifikatten är för någon butik. Ok? Fynda hade inte många spelare i lager, än iaf...

#65

Postad 02 februari 2007 - 19:41

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Du får rätta mig om jag har fel men ser det inte ut som att du påstår att det inte fanns någon dvd oavsett prisklass i butiken som var bättre än denna 2000 krs (?) spelare, förutom linnspelaren som kostade 99 000 kr? Varför inte då ge några exempel på spelare som jämfördes (ett krav enl mig om man tar i som du gör här). Du skriver "renare och mer detaljer" - men jämfört med vad? Den billiga Yamahan du hade tidigare eller en spelare i butiken som kostar 20 000 kr?


Svar: Just då för ca 2,5 år sedan fanns det ingen dvd i butiken som lät bättre förutom linn! Den kostade då 6 500 kr och ska ej jämföras med lillebror vd 4500 eller vad betäckningen är. 4500 låter även den mycket bra men Newcastle versionen var bättre. Kan inte vad betäckningarna var på de olika dvd men märken som Marantz, H/K, de flesta japsare mm lät helt enkelt inte lika bra.

Nästa uttalande i en annan tråd från dig Kirk var: "Sherwood vd-4500 är nog överlägsen i denna prisklass. Talar av erfarenhet." Här gäller det spelare mellan 2-3000 kr. Inget mer beskrivande än så. "Nog överlägsen" var det enda alltså. Man kan ju faktiskt förklara varför man tycker det och vilka man jämfört med innan någon ställer frågor...


Svar: Då var den överlägsen i sin prisklass, enligt mig ska väl tilläggas men det förstår nog alla i och med att det är jag som skriver det... Måste man göra på ditt vis och förklara innan? Om jag förklarade så bra att alla var nöjda skulle ingen behöva fråga!!! Eller???

Sedan var det dags för: "Sherwood är överlägsen i ljud. Jag skiter om de är fula. Jag är så nöjd med ljudet!!!" Åter en annan tråd och inget mer utvecklande än så. "Är överlägsna" är det som gäller i denna tråd alltså.


Svar: Tidigare i tråden har många gnällt på att dessa sherwood är fula mm. Om jag då tycker att de är överlägsna i ljud och struntar i att de är stora och fula, vad gör det. Jag har ju beskrivit vad jag tycker är bra med dem tidigare...

Återkommer till citatet "Det var bara en dvd som lät bättre och det var en Linn dvd som kostar 99 000kr!!!". Det jag här undrade över var om du iom detta hade koll på spelare i tex 10-20 000 krs klassen. Sedan har det framgått att du inte testade spelare i den klassen men varför då överhuvudtaget påstå att det var bara en som lät bättre och den kostade 99 000 kr. Inser du inte det missvisande i detta?


Svar: När jag skrev inlägget tidigare idag angående detta hade jag inte koll på vilken dvd som du citerade men det var alltså Newcastle modellen. (Ursäkta att jag inte kommer ihåg vad jag skrev för 2.5 år sedan). Som jag skrev ovan fanns det ingen dvd i butiken som, enligt mig ska väl tilläggas, lät bättre i stereo än newcastle förutom linn. Och än en gång så skrev jag att fråga om ni undrar något...

Nu har jag en fundering: Har du så där många inlägg pga att du sågar alla som inte tycker och tänker som du??? Att man inte får skriva och hjälpa på sitt sätt! Måste vara jobbigt och vara en sådan besserwisser...

Sedan måste jag fråga er andra som läser forumet: Är jag så fel ute när jag skriver om mina erfarenheter? Ifall jag är det ber jag om ursäkt och slutar att skriva...
Jag har som sagt bara försökt hjälpa andra att hitta bra grejer...

Ifrågasätta är bra men fråga då innan man börjar såga...

MVH Kpt Kirk

#66

Postad 02 februari 2007 - 19:50

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Ok. Nä det är klart att ett sådant påstående om dvd/vs dubbel så dyr CD blir ifrågasatt, det är ju sant.
Men sen för min egen del såg väl ingen orsak att tro att det försäljaren sade inte skulle stämma. Utan min inställning var helt enkelt att åka dit och kolla om det stämde eller inte och i så fall kunde det ju bli affär.

Skulle vara intressant med en dvd-jämförelse mot din Marantz-CD!

Och Hifikatten känner jag inte till.

Redigerat av Micke_L, 02 februari 2007 - 19:51.


#67

Postad 02 februari 2007 - 20:49

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Nu har jag en fundering: Har du så där många inlägg pga att du sågar alla som inte tycker och tänker som du??? Att man inte får skriva och hjälpa på sitt sätt! Måste vara jobbigt och vara en sådan besserwisser...

Det har jag nog bara blivit kallad en gång tidigare och det var när bla jag ifrågasatte Xtz-hypen (ändå har jag nu en Xtz-produkt som jag är iaf hyfsat nöjd med ;) ). Kanske sitter med en Sherwood snart, vem vet?!? Många liknelser tydligen...

Lite tråkigt att behöva se dock... Hade hoppats på en mognare diskussion.

#68

Postad 02 februari 2007 - 21:05

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Lite tråkigt att behöva se dock... Hade hoppats på en mognare diskussion.


Precis vad jag önskar också. Jag har, som jag sagt tidigare, försökt få igång en diskussion om sherwood. Dock för ca 2.5 år sedan för att jag ville se om andra tyckte som mig. Jag är ingen audiofil eller vad det nu kallas. Jag har helt enkelt försökt att få hjälp då jag inte kan så mycket om ljud genom att säga vad jag tycker och sedan få hjälp eller svara på frågor.
Hoppas att vi kan lämna dessa påhopp på varandra och istället hjälpa varann...

MVH Kpt Kirk

#69

Postad 03 februari 2007 - 02:57

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Hej igen
Ville bara berätta vad ägaren Peter på Takt o ton sa till mig när jag var där i höstas. Jag ville ställa han mot väggen lite för att få veta om min förstärkare var så bra i hans ögon som han tyckt tidigare. Jag berättade att jag ville uppgradera min reciever 8108 till någon dyrare modell, oavsett märke, i ca 10-13 000 kr klassen. Tänkte att han vill ju alltid sälja något nytt så då får jag veta vad han verkligen tycker!!! Vet ej om ni håller med mig om min baktanke men jag tänkte så...
Svaret han gav var att han INTE tyckte att jag skulle lägga ned dom pengarna på en reciever i den prisklassen när det knappt är någon skillnad. Om jag någon gång skulle uppgradera är nästa steg Linns movie... för 35 000 kr och det förstod han om man inte ville betala...


Hej

hmm.. det som förvånar även mig är att han säger att det är så lite skillnad?.. nja inte om steget är mellan 5-6000.- till 15-20.000.- då är det väldigt skillnad ( oja jag vet vad jag talar om) och Linn i all sin prakt är mycket fina grejer , men det finns ännu finare än linn så jag blir inte så förvånad längre, har man lyssnat på Bladelius , Burmaister , Krell, ayon, Agile, Octave, Primare, ner till min rx-v 757 blir man ödmjuk till varför vissa grejer är dyra.

får därför hålla med Pefre att dte är lite Hypat utan att det finns bra referencer i vad det är det den är bra i , tex så väljer jag hellere en ROTEL stärkare om det skulle vara musik det handlade om bara eller acram, att onkyo får spö som du säger är lite intressant då dessa stärkare är väldigt starka och kraftfulla i ljudet.

nej att påstå att shewood skulle spela mot dom tyngre och dyrare grejerna utan få pisk tror jag inte alls på. jag har ägnat en hel sommar (2006) på att lyssna på DYRA grejer och då pratar vi miljonklassen dessutom och varje gång jag får den möjligheten blir man upplyst av verkligheten hur dessa pjässer låter. japp Hi-end är specielt

Sherwood fanns på mässan Arken sept. 2006 och det är Fynda som säljer dessa och tar in dom och visst det är stora och rejäla grejer men ... att den spöar alla i det segmetet tro jag inte alls på.

men det är vad jag tycker .

//Golfen

#70

Postad 03 februari 2007 - 03:05

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Ok. Nä det är klart att ett sådant påstående om dvd/vs dubbel så dyr CD blir ifrågasatt, det är ju sant.
Men sen för min egen del såg väl ingen orsak att tro att det försäljaren sade inte skulle stämma. Utan min inställning var helt enkelt att åka dit och kolla om det stämde eller inte och i så fall kunde det ju bli affär.

Skulle vara intressant med en dvd-jämförelse mot din Marantz-CD!

Och Hifikatten känner jag inte till.

<{POST_SNAPBACK}>



Jadu en säljare har många saker i sin skalle och det är att sälja , och han liksom andra säljare skulle inte ge sig in att sälja utan att tjäna en slant på det, sen får du tro vad du vill, han är intressead av att få ut ett märke som han säljer och det finns kanppast så många att konkurera mot i Luleå( jag har varit där) så det finns alltid en baktanke med allt, tror man att dessa säljare är berädda att förlora pengar på det man säljer så är man blåögd.

En cd är dyrare än DVD? nej inte i dom låga nivårena då , sen är ju cd spelaren endast för musik och dom brukar ha en betydligt bättre DAC än mullti spelaren har(beroende på priset dock) det finns mulltispelare som har en bättre dac än cd oxå men då kostar dom bra mycket mer.

Ordet : du får vad du betalar för " stämmer väldigt bra med verkligheten.




//Golfen

Redigerat av Unregistered1113, 03 februari 2007 - 03:10.


#71

Postad 03 februari 2007 - 11:07

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

Linn i all sin prakt är mycket fina grejer , men det finns ännu finare än linn så jag blir inte så förvånad längre, har man lyssnat på Bladelius , Burmaister , Krell, ayon, Agile, Octave, Primare,  ner till min rx-v 757 blir man ödmjuk till varför vissa grejer är dyra.

får därför hålla med Pefre att dte är lite Hypat utan att det finns bra referencer i vad det är det den är bra i , tex så väljer jag hellere en ROTEL stärkare om det skulle vara musik det handlade om bara eller acram, att onkyo får spö som du säger är lite intressant då dessa stärkare är väldigt starka och kraftfulla i ljudet.

nej att påstå att shewood skulle spela mot dom tyngre och dyrare grejerna utan få pisk tror jag inte alls på. jag har ägnat en hel sommar (2006) på att lyssna på DYRA grejer och då pratar vi miljonklassen dessutom och varje gång jag får den möjligheten blir man upplyst av verkligheten hur dessa pjässer låter.    japp Hi-end är specielt

Sherwood fanns på mässan Arken sept. 2006 och det är Fynda som säljer dessa och tar in dom och visst det är stora och rejäla grejer men ... att den spöar alla i det segmetet tro jag inte alls på.

men det är vad jag tycker .

//Golfen

<{POST_SNAPBACK}>


Men snälla lilla Golf, det är väl ingen som sagt att Sherwoods budgetprylar skulle spöa high end- produkter?? Eller vad menar du? Vad har high end med detta att göra? Och hur kan du säga att det inte finns "referenser" till vad Sherwood är bra på? Hoppas du har läst tråden? Jag gjorde ju tom en sammanfattning i ett tidigare inlägg...

Det är i budgetsegmentet Sherwood är högintressanta, självklart inte i några high end-sammanhang. Jag har jämfört mot Onkyo vid flera tillfällen, min egen TX-SR600E och en TX-SR601E. Dessa kostade ca 6000:- när de kom, Sherwood 7500 och 7502 ca 4500:-. Ingen milsvid skillnad i pris alltså. Ljudkaraktär och skillnader kan du läsa om i tidigare inlägg.

Jag inte ensam att tycka att Sherwooden (7500 eller 7502, välj själv) är rejält mycket bättre än dessa Onkyos då jag haft olika personer med mig vid de olika tillfällena jag lyssnade, och det är väl överflödigt att säga att de tyckte likadant som jag?

Jag har som sagt bytt från en Onkyo TX-SR600E till en Sherwood RD-7502. Känns lite märkligt att byta till en billigare stärkare, men jag får ju förbättringen jag söker, så varför inte!

Du verkar vara väldigt märkesfixerad, jag har själv upplevt att vissa produkter från en tillverkare kan vara bra, medan vissa andra produkter från samma tillverkare kan vara dåliga. Hur vet du att du skulle välja en Rotel eller Arcam i budgetklassen utan att ha jämfört?

Jag säger inte att Sherwood är bättre än dessa märken, men du verkar tro en hel massa. Bättre att lyssna först och tycka sen. För du har väl aldrig hört en Sherwood, eller?

Sen...Att börja rangordna high end-märken känns lite magstarkt, då allt egentligen handlar om tycke och smak när de handlar om så dyra produkter.

Jag lyssnade på en Linn-anläggning för ~2 miljoner i torsdags, duger det som referens åt er grabbar? ;)

Mvh Mattias

Ps. Kolla in uppgraderingen! Ds.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered029e628b, 03 februari 2007 - 11:16.


#72

Postad 03 februari 2007 - 11:09

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag tvivlar inte en sekund på att det idag finns bättre förstärkare än min 8108. Vi höll på och testade grejer på takt o ton sommaren och hösten 2004 och det vore mycket märkligt om inte utvecklingen gått framåt. Just då (2004) hittade vi ingen mer prisvärd förstärkare än den. Dock testade vi olika dvd mer än förstärkare. Dvd jag köpte då var den jag tyckte lät bäst, i min prisklass, dock betyder inte det att andra håller med mig. Idag borde det finns ganska många dvd som är bättre, dock tycker jag fortfarande att det låter kanon.

Jadu en säljare har många saker i sin skalle och det är att sälja , och han liksom andra säljare skulle inte ge sig in att sälja utan att tjäna en slant på det, sen får du tro vad du vill, han är intressead av att få ut ett märke som han säljer och det finns kanppast så många att konkurera mot i Luleå( jag har varit där) så det finns alltid en baktanke med allt, tror man att dessa säljare är berädda att förlora pengar på det man säljer så är man blåögd.


Håller med. Jag berättade bara vad han sa. Det är klart att han vill sälja och marknadsföra sherwood. Jag ville bara testa honom, vem vet han kanske räknade med det, och ville att jag skulle sprida det vidare. Vilket jag gjort. Dock säger jag alltid till dom jag pratar med att lyssna själv och skapa en egen uppfattning.

Ska även ta åt mig av kritiken från Pefre och försöka vara mer nyanserad i mina uttalanden i framtiden. Man lär så länge man lever...

Mvh Kpt Kirk

#73

Postad 04 februari 2007 - 15:15

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

hmm.. det som förvånar även mig är att han säger att det är så lite skillnad?.. nja inte om steget är mellan 5-6000.- till 15-20.000.- då är det väldigt skillnad ( oja jag vet vad jag talar om)


Har du provat Sherwood? Om inte så VET du INTE vad du talar om, eftersom diskussionen handlar om Sherwood v.s andra märken.

Jadu en säljare har många saker i sin skalle och det är att sälja , och han liksom andra säljare skulle inte ge sig in att sälja utan att tjäna en slant på det, sen får du tro vad du vill, han är intressead av att få ut ett märke som han säljer och det finns kanppast så många att konkurera mot i Luleå( jag har varit där) så det finns alltid en baktanke med allt, tror man att dessa säljare är berädda att förlora pengar på det man säljer så är man blåögd.


Och hur kan du veta vad som gäller i detta fall? Har du provat den Sherwood-dvdn och tagit reda på om det han sagt är sant eller inte? Knappast.
Lite konstiga grejer du skriver (tycker jag): Inte så många att konkurrera med i Luleå? Du tror inte att vi vet att det finns en värld utanför Luleå? Åtminstone jag som bor i Umeå vet det, fast det kanske inte Luleåborna gör?
Och varför tror du dom hypar Sherwood när dom säljer en hel drös andra märken?
Tror du att vi går på det försäljaren säger och inte på våra öron?
Klart att en försäljare vill sälja men han kan inte säga att någonting är bra om det inte är det, då tappar han sina kunder och tjänar INGA pengar.

sen är ju cd spelaren endast för musik och dom brukar ha en betydligt bättre DAC än mullti spelaren har(beroende på priset dock) det finns mulltispelare som har en bättre dac än cd oxå men då kostar dom bra mycket mer.


dac, dac och dac, är mycket annat som avgör hur en produkt låter. Det är därför Sherwood kan låta så bra, billiga komponenter givetvis, men en lyckad konstruktion.

#74

Postad 04 februari 2007 - 22:32

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

....hur kan du säga att det inte finns "referenser" till vad Sherwood är bra på? Hoppas du har läst tråden? Jag gjorde ju tom en sammanfattning i ett tidigare inlägg...

Nej det är inge refence som räcker utan vad jag menar för refrence är när en maskin har blivigt testad mot flera recivers i buget nivån, över buget nivån eller lägre då har man en reference att jobba ur och en bild av vad den ligger någonstans.

Du verkar vara väldigt märkesfixerad, jag har själv upplevt att vissa produkter från en tillverkare kan vara bra, medan vissa andra produkter från samma tillverkare kan vara dåliga. Hur vet du att du skulle välja en Rotel eller Arcam i budgetklassen utan att ha jämfört?

Därför att JAG vet vad det krävs för maskiner att komma upp i dessa nivåer i ljud och kvallitets mässigt utförande och vad för prisklass dom måste upp i för att vara i samma liga.
Märkes fixerad?? du jag går efter kvallitet och inte namnet ;) sen att det är dom märkerna som visar sig vara så bra är knappast något jag kan göra något åt, har inget med märket som sådant.
Jo jag lyssnade på en sådan maskin för ett tag sedan av en som var lika över förtjust som du, och ljud mässigt så påminner den om en Marantz lite men blir jag impad??.nej inte ett dugg. fråga inte efter modell för det kommer inte jag ens ihåg nu... så intressant var det.

Jag säger inte att Sherwood är bättre än dessa märken, men du verkar tro en hel massa. Bättre att lyssna först och tycka sen. För du har väl aldrig hört en Sherwood, eller?

Tro?? tja du vet inte så mycket du själv om andra märken tydligen, hur många har du jämfört med i dom dyrare klasserna innan du skaffade sherwooden??, sen har jag inte sagt att sherwooden är dålig heller? sen ska du inte dra för snabba slutsatser av vad jag vet eller inte.

Sen...Att börja rangordna high end-märken känns lite magstarkt, då allt egentligen handlar om tycke och smak när de handlar om så dyra produkter.

Jasså är det en rang ordning???? ...på vilket sätt skulle det vara det?? B) Det var en UPPSTÄLLNING av PRODUKTER och inte en rang ordning :)
Rang ordning är när man listar produkter i en tabell ordning då är det rangordning, vem är det nu som Tror? B) :D ...

Jag lyssnade på en Linn-anläggning för ~2 miljoner i torsdags, duger det som referens åt er grabbar?  :lol:

Jasså.....hmmm

mvh Golfen

#75

Postad 04 februari 2007 - 23:48

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Har du provat Sherwood? Om inte så VET du INTE vad du talar om, eftersom diskussionen handlar om Sherwood v.s andra märken.

Ja har hört en sherwood ja.... blir jag impad NEJ.

Och hur kan du veta vad som gäller i detta fall? Har du provat den Sherwood-dvdn och tagit reda på om det han sagt är sant eller inte? Knappast.
Lite konstiga grejer du skriver (tycker jag): Inte så många att konkurrera med i Luleå? Du tror inte att vi vet att det finns en värld utanför Luleå? Åtminstone jag som bor i Umeå vet det, fast det kanske inte Luleåborna gör?
Och varför tror du dom hypar Sherwood när dom säljer en hel drös andra märken?
Tror du att vi går på det försäljaren säger och inte på våra öron?
Klart att en försäljare vill sälja men han kan inte säga att någonting är bra om det inte är det, då tappar han sina kunder och tjänar INGA pengar.

haha... ojoj när man inte har starka konkurenter med andra märken att lyssna på först så blir det gärma ensidigt, hur kan jag veta det? JO det beror helt enklet på att jag har bott ett ex antal år ute på anda ställen och var det något som var jämförbart så är det hur prisnivåer och ensidiga sortimet många ggr. är man i en stor stad som jag är idag så blir det skillnader direkt finns fler ställen att lyssna på och fler möjligheter att välja och testa.
och när en del testar så gör dom beställningen på nätet istället där det är billigare än att köpa av en som inta kan komma ner i dom priserna eller vill, för pengar tjänar dom på varje grej dom säljer,. idessa butiker, och att prata illa om någon produkt han säljer gör dom inte, för då är det slusålt snart av den produkten.

dac, dac och dac, är mycket annat som avgör hur en produkt låter. Det är därför Sherwood kan låta så bra, billiga komponenter givetvis, men en lyckad konstruktion.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp DAC är viktigt och förstår man inte det då är det illa ;) för det är den som avgör hur bra det kommer att låta från spelaren , och Dac i en spelare är i REGEL (inte alltid) bättre än den som sitter i en reciver el stärkare, varför? jo för på stärkare och recivers så måste man pritera andra grejer som nätdel och kondingar , försteg , osv..... och om man bryr sig lite i den teknikska delen i maskinerna så får man en annn bild helt plötsligt än vad en säljare säger.

Fortfarande så har jag INTE sagt att sherwooden är dålig av den anledningen utan det finns bättre i samma prisklas eller dyrare oxå.

//Golfen

Redigerat av Unregistered1113, 04 februari 2007 - 23:52.


#76

Postad 05 februari 2007 - 00:33

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

Nej det är inge refence som räcker utan vad jag menar för refrence är när en maskin har blivigt testad mot flera recivers  i buget nivån, över buget nivån eller lägre då har man en reference att jobba ur och en bild av vad den ligger någonstans.


Testad av vem? HiFi-tidningar?

Därför att JAG vet vad det krävs för maskiner att komma upp i dessa nivåer i ljud och kvallitets mässigt utförande och vad för prisklass dom måste upp i för att vara i samma liga.
Märkes fixerad?? du jag går efter kvallitet och inte namnet ;)  sen att det är dom märkerna som visar sig vara så bra är knappast något jag kan göra något åt, har inget med märket som sådant.
Jo jag lyssnade på en sådan maskin för ett tag sedan av en som var lika över förtjust som du, och ljud mässigt så påminner den om en Marantz lite men blir jag impad??.nej inte ett dugg. fråga inte efter modell för det kommer inte jag ens ihåg nu... så intressant var det.


Jaså, du vet det? Hur kommer det sig att jag inte är särskilt impad av varken Rotel eller Arcam? Har jag fel och du har rätt? Var det en Sherwood du lyssnade på, eller? Du är lite otydlig när du skriver. Ja, en sak har vi kanske fått ut av denna tråd: Golfen gillar inte Sherwood, om det nu var det han menade...

Tro?? tja du vet inte så mycket du själv om andra märken tydligen, hur många har du jämfört med i dom dyrare klasserna innan du skaffade sherwooden??, sen har jag inte sagt att sherwooden är dålig heller? sen ska du inte dra för snabba slutsatser av vad jag vet eller inte.


Har jag sagt att Sherwood är bättre än dyrare märken i allmänhet? Nej. Har jag sagt att den är bättre är vissa något dyrare produkter? Ja.

Vad jag jämfört mot? Det har jag ju iofs skrivit tidigare...DIREKTA jämförelser har jag gjort mot Marantz SR7001, Onkyo TX-SR601E och Onkyo TX-SR600E. Dessa stärkare hade en Arcam CD192 som signalkälla. Jämförde även direkt mot Linn Classik Movie 05. I det testet var Linn Classik överlägsen, Sherwood ungefär lika bra ljud som Marantz 7001. Dock ska det sägas, som tidigare, att jämförelsen mot Marantzen inte gavs högsta prioritet då jag var mer intresserad av jämförelsen Onkyo vs. Sherwood. Mkt möjligt att Marantzen har andra kvaliteér som inte uppmärksammades.

Jasså är det en rang ordning???? ...på vilket sätt skulle det vara det??  B)  Det var en UPPSTÄLLNING av PRODUKTER och inte en rang ordning :)
Rang ordning är när man listar produkter i en tabell ordning då är det rangordning, vem är det nu som Tror? B)  :D ...


Du sa, ordagrant:

Linn i all sin prakt är mycket fina grejer , men det finns ännu finare än linn


Du skriver ju att det finns "finare" grejjer än Linn. Är inte det att rangordna? Att t.ex. Burmester är bättre än Linn är INTE fakta. Det handlar i mitt tycke om personlig smak.

Jag lyssnade på en Linn-anläggning för ~2 miljoner i torsdags, duger det som referens åt er grabbar?  :lol:

Jasså.....hmmm


Hmmm? Brian Morris och Andrew Oattes från Linns huvudkontor i Skottland demonstrerade Linns allra bästa anläggning på Takt o Ton i Luleå. Linn LP12->Kontrol->10xKlimax->Komri. Onekligen en upplevelse. Men nu handlar denna tråd inte om high end-prylar...

Redigerat av Unregistered029e628b, 05 februari 2007 - 00:37.


#77

Postad 05 februari 2007 - 01:06

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Jaså, du vet det? Hur kommer det sig att jag inte är särskilt impad av varken Rotel eller Arcam? Har jag fel och du har rätt? Var det en Sherwood du lyssnade på, eller? Du är lite otydlig när du skriver. Ja, en sak har vi kanske fått ut av denna tråd: Golfen gillar inte Sherwood, om det nu var det han menade...

Nej det var inte det jag menade och har inte heller sagt det B) Nej du kanske inte är impad av dom och det spelar ingen roll för mig, det är inte det de handlar om heller, du får tycka precis vad du vill men Rotel ligger in en klass som inte sherwooden kommer upp i helt enkelt, ta kolla i en Rotel reciver vad som finns , och sedan kolla i en Sherwood det är skillnader på kvallitet vad gäller innehåll , sen ta en titt på prisklassrna oxå , det finns en anledning till varför Rotel ,acram ..osv kostar det dom gör. Sen om man inte gillar grejerna är en helt annan sak, var och en gillar det dom ser och hör, men det är bra att veta innehållet oxå, ta en titt.

jämförelsen Onkyo vs. Sherwood. Mkt möjligt att Marantzen har andra kvaliteér som inte uppmärksammades. 

ja Marantsen är lite lik sherwooden i ljudet och karatären iaf.

Du sa, ordagrant:
"Linn i all sin prakt är mycket fina grejer , men det finns ännu finare än linn"

...Och var någonstans är det rangordning???? jag skrev burmaister före ett annat märke och då är det rang ordning??? B) :D ;) :lol: ...........ja jisses...skriver jag volvo före BMW så är volvon rankad först? hallå.... :)

Nope det handlar om annat.

//Golfen

#78

Postad 05 februari 2007 - 10:37

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Ja har hört en sherwood ja.... blir jag impad NEJ.


Fortfarande så har jag INTE sagt att sherwooden är dålig av den anledningen utan det finns bättre i samma prisklas eller dyrare oxå.


Kul med nån mer som lyssnat på Sherwood, vilka receivrar har du lyssnat på och jämfört med Sherwooden? Intryck? Är ju det den här diskussionen EGENTLIGEN handler om ;)

haha... ojoj när man inte har starka konkurenter med andra märken att lyssna på först så blir det gärma ensidigt, hur kan jag veta det? JO det beror helt enklet på att jag har bott ett ex antal år ute på anda ställen och var det något som var jämförbart så är det hur prisnivåer och ensidiga sortimet många ggr. är man i en stor stad som jag är idag så blir det skillnader direkt finns fler ställen att lyssna på och fler möjligheter att välja och testa.
och när en del testar så gör dom beställningen på nätet istället där det är billigare än att köpa av en som inta kan komma ner i dom priserna eller vill, för pengar tjänar dom på varje grej dom säljer,. idessa butiker, och att prata illa om någon produkt han säljer gör dom inte, för då är det slusålt snart av den produkten.


Ok, jag förstår din poäng, bara du inte blandar in mig i det där. Jag har koll på vilka prylar som finns och köper efter eget öra, men det hoppas jag har framgått.

Japp DAC är viktigt och förstår man inte det då är det illa  för det är den som avgör hur bra det kommer att låta från spelaren , och Dac i en spelare är i REGEL (inte alltid) bättre än den som sitter i en reciver el stärkare, varför? jo för på stärkare och recivers så måste man pritera andra grejer som nätdel och kondingar , försteg , osv..... och om man bryr sig lite i den teknikska delen i maskinerna så får man en annn bild helt plötsligt än vad en säljare säger.


Utryckte jag mig otydligt? Naturligtvis är DACen EN del, men det är mer saker som avgör hur en spelare låter. Men enligt det du skriver så är det bara DACen som avgör hur spelaren låter? Nu tappade jag då helt förtroendet för ditt tekniska kunnande.

#79

Postad 05 februari 2007 - 11:10

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

Du sa, ordagrant:
"Linn i all sin prakt är mycket fina grejer , men det finns ännu finare än linn"


...Och var någonstans är det rangordning???? jag skrev burmaister före ett annat märke och då är det rang ordning??? ;)  :huh:  ;)  :lol: ...........ja jisses...skriver jag volvo före BMW så är volvon rankad först? hallå.... :D

Nope det handlar om annat.

//Golfen


:huh: Skriver du att BMW är finare än Volvo så rangordnar du ju och menar att det finns bättre B) "DET FINNS FINARE" betyder i mina ögon att du ordnar in Linn efter andra märken. Men nog om det nu.

För övrigt håller jag med Micke L om att dac bara är en del i en konstruktion. Du får ha hur fin dac som helst, om resten av konstruktionen suger spelar det ingen roll vilken dac man använder.

Redigerat av Unregistered029e628b, 05 februari 2007 - 11:13.


#80

Postad 05 februari 2007 - 12:08

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på en hel massa produkter i olika prisklasser genom åren och generellt kan jag säga att t.ex. Proson, Arcam, Audio Pro och Mirage inte faller mig i smaken medan Linn, Naim, vissa Monitor Audio (som jag skrev tidigare), JPW, KEF och Sherwood gör det. Folk som gillar Audio Pro och Arcam kanske hatar Sherwood, men det vet jag inget om, så jag kan inte säga att alla gillar Sherwood. Jag vet bara att jag och de som lyssnat tillsammans med mig gör det.

Mvh Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Köpte min Sherwood ihop med Audio Pro högt och var sådär nöjd!
Men bytte till Monitor Audio och är jätte nöjd.

#81

Postad 07 februari 2007 - 09:04

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Golf3 vart har du tagit vägen? Verkar nästan som att du snackar skit och inte alls har hört Sherwood?

#82

Postad 04 mars 2007 - 01:37

pellefanten
  • pellefanten
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
hej på er!
jag är ny här på forumet och i princip novis på hembiogrejor...

jag har precis köpt en sherwood 7500 och begagnade yamaha högtalare (ns-515s front + ns-m515 surr + ns-c515 mitt + yss-sw515 sub)

hur gör man om man vill ha surroundljud från dvdn(koax),2 parabolmottagare varav en har optisk och den andra har coax=alla 3 ingångar använda. sen hade jag tänkt att ha tre "robert-lådor" för tv1,2 och 4 (seriekopplade med dom 2 parabolmottagarna för att kunna ha samma utbud av kanaler som nu i alla 10 tv-uttagen).
finns det sändningar där med surroundljud eller kan det komma i framtiden?jag har åxå tänkt att eventuellt byta ut den ena parabolmottagaren (den med optisk) mot en mottagare som har coax.... men då är de ju en ingång förlite.... :)

#83

Postad 29 februari 2008 - 12:32

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
kan denna sherwood fortfarande vara något att köpa för en som lite snabbt måste ha en ny förstärkare? vill ha en ren o klart ljudbild utan för skarp diskant då jag är ljudöverkänslig, och jag måste kunna spela relativt lågt men ändå njuta av ljudet.
eller ska man köpa en sådan där pioneer 917?
det viktigate är att det ska gå att koppla analoga ingångarna ifrån en hd-dvd spelare till den o få ut truehd i 5,1. men det måste väl gå med denna?

#84

Postad 29 februari 2008 - 13:05

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

kan denna sherwood fortfarande vara något att köpa för en som lite snabbt måste ha en ny förstärkare? vill ha en ren o klart ljudbild utan för skarp diskant då jag är ljudöverkänslig, och jag måste kunna spela relativt lågt men ändå njuta av ljudet.
eller ska man köpa en sådan där pioneer 917?
det viktigate är att det ska gå att koppla analoga ingångarna ifrån en hd-dvd spelare till den o få ut truehd i 5,1. men det måste väl gå med denna?

SKulle nog tänka två gånger innan jag tog och köpte en sådan här för att köra hd-ljud analogt från en hd-dvd. Grejen är att det inte brukar gå att köra delay på ljud som kommer in analogt och om du har någon slags platt-tv brukar det nästan alltid bli osynk med ljudet. Och det är inte så värst kul att se film när ljudet är osynk med bilden.... Idag kan du ju få en hdmi-receiver som kan ta emot pcm ganska billigt så jag ser inte riktigt poängen med att köpa någon sådan här gammal häck - åtminstone inte för ditt ändamål.

#85

Postad 29 februari 2008 - 13:42

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

kan denna sherwood fortfarande vara något att köpa för en som lite snabbt måste ha en ny förstärkare? vill ha en ren o klart ljudbild utan för skarp diskant då jag är ljudöverkänslig, och jag måste kunna spela relativt lågt men ändå njuta av ljudet.
eller ska man köpa en sådan där pioneer 917?
det viktigate är att det ska gå att koppla analoga ingångarna ifrån en hd-dvd spelare till den o få ut truehd i 5,1. men det måste väl gå med denna?

SKulle nog tänka två gånger innan jag tog och köpte en sådan här för att köra hd-ljud analogt från en hd-dvd. Grejen är att det inte brukar gå att köra delay på ljud som kommer in analogt och om du har någon slags platt-tv brukar det nästan alltid bli osynk med ljudet. Och det är inte så värst kul att se film när ljudet är osynk med bilden.... Idag kan du ju få en hdmi-receiver som kan ta emot pcm ganska billigt så jag ser inte riktigt poängen med att köpa någon sådan här gammal häck - åtminstone inte för ditt ändamål.


ok, så himla dåligt insatt i detta, hoppades att det bara var att köpa vilken gammal härk som helst i stort sett så länge den hade analoga ingångar.
min optiska ingång på det billiga hemmabiosystem jag har nu har hängt sig på något sätt så jag får inte ut något digitalt ljud längre så jag börjar bli lite desperat att hitta något nytt.

#86

Postad 01 mars 2008 - 17:03

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

kan denna sherwood fortfarande vara något att köpa för en som lite snabbt måste ha en ny förstärkare? vill ha en ren o klart ljudbild utan för skarp diskant då jag är ljudöverkänslig, och jag måste kunna spela relativt lågt men ändå njuta av ljudet.
eller ska man köpa en sådan där pioneer 917?
det viktigate är att det ska gå att koppla analoga ingångarna ifrån en hd-dvd spelare till den o få ut truehd i 5,1. men det måste väl gå med denna?

SKulle nog tänka två gånger innan jag tog och köpte en sådan här för att köra hd-ljud analogt från en hd-dvd. Grejen är att det inte brukar gå att köra delay på ljud som kommer in analogt och om du har någon slags platt-tv brukar det nästan alltid bli osynk med ljudet. Och det är inte så värst kul att se film när ljudet är osynk med bilden.... Idag kan du ju få en hdmi-receiver som kan ta emot pcm ganska billigt så jag ser inte riktigt poängen med att köpa någon sådan här gammal häck - åtminstone inte för ditt ändamål.


ok, så himla dåligt insatt i detta, hoppades att det bara var att köpa vilken gammal härk som helst i stort sett så länge den hade analoga ingångar.
min optiska ingång på det billiga hemmabiosystem jag har nu har hängt sig på något sätt så jag får inte ut något digitalt ljud längre så jag börjar bli lite desperat att hitta något nytt.

Tyvärr är det ju lite av en djungel detta. Om du är väldigt känslig för hur det låter finns det ju knappast något annat alternativ än att provlyssna. En variant är ju att kolla upp returvillkoren hos näthandlarna och beställa en apparat som verkar bra och sedan testa den hemma. Låter det inte som du vill så kan du skicka tillbaka den, förhoppningsvis till en ganska liten kostnad. Prisvärda alternativ som kan ta emot pcm via hdmi är ex. yamaha rx-v 661 och marantz 4002, finns kanske några till om du kollar runt. Håll koll bara på att många av de billigare apparaterna bara har hdmi-switchar och alltså inte kan plocka ut ljudet via hdmi (inte alltid så lätt att avgöra om de kan det eller inte heller...).

Angående ljudsynk som jag skrev om tidigare kom jag att tänka på att det kanske går att lösa i din hd-dvd. Dvs om det finns inställningar för delay där istället (dock måste du göra alla inställningar där, ex högtalaravstånd etc). Kan vara ganska så omständligt. Känns ändå inte riktigt värt idag att köpa en ny receiver som inte kan ta emot pcm vid hdmi - bara 8 analoga kablar av hyfsad kvalitet kostar en slant. Dessutom blir det ett rejält ormbo...

#87

Postad 08 mars 2008 - 21:49

Unregistered3187ff55
  • Unregistered3187ff55
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
För det första, ignorera "CG-47" aka "Golfen". Jag har haft diskussion med honom tidigare och man kommer ingen vart med honom. Han verkar enbart vara intresserad av att reta upp folk. Dessutom, undrar varför han har nytt "nick". Kan han ha blivit utkastad tidigare, tro. Och ytterligare ett dessutom, han kör med ju Yamaha (RX-V757). Och sånt skit skulle JAG personligen inte ta i om dom så skulle kasta det efter mig.

Nu till Sherwood.
Beagle five >> Om du vill ha DTS Master Audio HD och Dolby Tru HD skulle jag nog vänta och satsa på Sherwood R-772. Kanske kommer mot sommaren och har fullt "äkta" stöd för Tru HD etc. Skulle tro att priset hamnar på 7.500 - 8.000 :-

Var förresten med en polare för lite testlyssning igår (fredag) och jag kan berätta om lite skillnader jag upplevde, och speciellt lade märke till vid denna testlyssning, när det gäller Sherwood och några andra märken. Högtalarna var för övrigt ett par Linn Katan.

Onkyo TX-SR705
Imponerade inte alls. Ljudet va i det närmaste luddigt och det gick inte ens att urskilja alla instrumenten i låtarna.

Marantz SR7001
Klart bättre. Här kunde man i alla fall urskilja alla instrument i testlåtarna och det lät helt klart hyfsat.


Sherwood RD-7502
Ännu bättre. Inga som helst problem att urskilja instrumenten. Skillnaden mot Marantz var att med RD-7502 kunde man till och med "placera" instrumenten.


Sherwood R-871
Bäst vid den här lyssningsrundan. Skillnaden mellan Sherwood RD-7502 och Sherwood R-871 var att med R-871 vart allt lite, lite tydligare.


Och så här tycker jag dom vi lyssnade på placerade sig när det gäller prisvärde.
1. Sherwood RD-7502
2. Sherwood R-871
3. Marantz SR7001
4. Onkyo TX-SR705

#88

Postad 09 mars 2008 - 00:03

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

För det första, ignorera "CG-47" aka "Golfen". Jag har haft diskussion med honom tidigare och man kommer ingen vart med honom. Han verkar enbart vara intresserad av att reta upp folk. Dessutom, undrar varför han har nytt "nick". Kan han ha blivit utkastad tidigare, tro. Och ytterligare ett dessutom, han kör med ju Yamaha (RX-V757). Och sånt skit skulle JAG personligen inte ta i om dom så skulle kasta det efter mig.

Nu till Sherwood.
Beagle five >> Om du vill ha DTS Master Audio HD och Dolby Tru HD skulle jag nog vänta och satsa på Sherwood R-772. Kanske kommer mot sommaren och har fullt "äkta" stöd för Tru HD etc. Skulle tro att priset hamnar på 7.500 - 8.000 :-

Var förresten med en polare för lite testlyssning igår (fredag) och jag kan berätta om lite skillnader jag upplevde, och speciellt lade märke till vid denna testlyssning, när det gäller Sherwood och några andra märken. Högtalarna var för övrigt ett par Linn Katan.

Onkyo TX-SR705

Imponerade inte alls. Ljudet va i det närmaste luddigt och det gick inte ens att urskilja alla instrumenten i låtarna.

Marantz SR7001
Klart bättre. Här kunde man i alla fall urskilja alla instrument i testlåtarna och det lät helt klart hyfsat.


Sherwood RD-7502
Ännu bättre. Inga som helst problem att urskilja instrumenten. Skillnaden mot Marantz var att med RD-7502 kunde man till och med "placera" instrumenten.


Sherwood R-871
Bäst vid den här lyssningsrundan. Skillnaden mellan Sherwood RD-7502 och Sherwood R-871 var att med R-871 vart allt lite, lite tydligare.


Och så här tycker jag dom vi lyssnade på placerade sig när det gäller prisvärde.
1. Sherwood RD-7502
2. Sherwood R-871
3. Marantz SR7001
4. Onkyo TX-SR705

Hehe, så Peter fick stolt visa sina Katan? :)

Personligen så tycker jag det är tråkigt att lyssna på högtalare från Linn om inte Linn även står för elektroniken. Det låter så otroligt tråkigt med en Sherwood RD-7502 till exempel. Visst, detaljerna kommer säkert fram, men det "svänger" (det berömda svänget, hehu) ju knappast.

För övrigt tycker jag att 7500 spelar mer engagerat än 7502. Kan vara inbillning, men faktum är att det är sämre förstärkardel i den. Har väl sparat in lite för att kunna slänga in ett par HDMI-portar för samma pris.

När ni lyssnar på olika DVD-spelare med mera (särskilt ni som lyssnat på Takt o ton), lyssnar ni med en digitalkabel från DVD-spelaren eller kör ni med signalkablar? På Takt o ton vill de ju gärna använda DVD-spelarna som transport och jag hör verkligen ingen skillnad på alla olika DVD-spelare de brukar dema.

Edit: Försäljarna på Takt o ton hör stora skillnader och förklarar gärna VAD som hörs bättre och så vidare. Själv gör jag inte det. Det är klart att du kommer att höra sången bättre om någon säger "nu kommer du höra sången mycket bättre" samt att du lyssnat på låten flera gånger om och om igen.

En annan intressant sak i sammanhanget är ju också spelarnas olika ljudstyrka. :blush:

Redigerat av Unregistered1254, 09 mars 2008 - 00:07.


#89

Postad 10 mars 2008 - 23:27

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Hej forummedlemar. skulle behöva lite vägledning då jag funderat på ett inköp av Sherwood rx-772, sherwoods exklusivaste stereoförstärkare. Ska användas med ett par Dynavoice finale 10 tower. Jag lyssnar på mycket rock och trance. Högtalarnas impedans ligger nominalt på 4ohm och har en känslighet 94db/w. Någon som kan uttrycka sig om ljudet på denna ? ;)
mvh Mydynavoice

#90

Postad 12 mars 2008 - 00:31

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hej forummedlemar. skulle behöva lite vägledning då jag funderat på ett inköp av Sherwood rx-772, sherwoods exklusivaste stereoförstärkare. Ska användas med ett par Dynavoice finale 10 tower. Jag lyssnar på mycket rock och trance. Högtalarnas impedans ligger nominalt på 4ohm och har en känslighet 94db/w. Någon som kan uttrycka sig om ljudet på denna ? :(
mvh Mydynavoice

Jag kan inte se att det skulle vara några som helst problem med den kombinationen. Har du ingen möjlighet att provlyssna?

Själv anser jag att Sherwood har ett mycket tilltalande ljud, särskilt om du kör Sherwoodelektronik hela vägen. Mycket strömstarka förstärkare som är bra på att plocka fram detaljer ur musiken. Påminner en del om Linn, Naim och Arcam i ljudet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.