Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

17.14 SEK 95 oktan Bensin snart 20 kr/litern

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 20 maj 2019 - 11:44

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Såklart är det viktigare att se barnen växa upp om nu detta skulle vara så svart och vitt.

 

Internet belastar miljön en del också. Gäller samma frågeställning då också?

 

Det hade varit ganska sweet med färre människor på internet. :D



#102

Postad 20 maj 2019 - 13:34

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 8
Greta Thunberg fanatikerna som skapar alarmism är knappast något föredömme snarare tvärtom.

#103

Postad 20 maj 2019 - 13:46

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 2

Oavsett vilken konstellation som för tillfälle har makten i landat så kan vi konstatera att den sammantagna skatten på drivmedel är hög och att detta inte kommer ändras, istället för att vara arga på Facebook så hade det mest effektiva vara att inte köpa drivmedel då detta hade blivit kännbart för en sittande regering i och med uteblivna skattekronor i skattkistan.

 

Nu är inte detta realistiskt att genomföra överhuvudtaget men detta hade givit mest effekt.

 

Bortsett från drivmedelspriser så är det förvånansvärt tyst om den devalvering som Sverige genomförts i smyg de senaste decenniet, några artiklar där det pratas om den svenska kronans tapp och dyrare semester etc.

Att det inte protesteras mot detta på bred front i samhället och synnerhet bland de mindre bemedlade då deras engagemang i aktier och fonder är minimalt och de istället har pengar på banken. Personligen tror jag inte gemene man förstått hur blåst ekonomiskt denna blivit av staten genom denna devalvering. 

Danskarna har som vanligt en mer pragmatisk approach när det gäller en liten valuta i en global omvärld.

 

Valutamarknaden är just nu vad bolånemarknaden var i USA under upptakten till 2008

 

EK



#104

Postad 20 maj 2019 - 17:37

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Greta Thunberg fanatikerna som skapar alarmism är knappast något föredömme snarare tvärtom.

 

Vi är alla olika som tur är.

 

Hon har iallafall påverkat mig och fått tänka på alla Översvämmningar & Naturkatastrofer som ökat markant dom senaste åren och detta beror självklart på hur människan använder jordens resurser.

 

Vi kan inte fortsätta leva som vi gör nu när stora länder som Kina med flera som utvecklas och också vill ha bekvämligeter och lyx, då krävs förändringar för att säkerställa människans överlevnad.

 

Kineserna är störst i världen på Elmopeder som transportmedel och detta beror självklart endel på priset men också marknadsföringen att man hjälper klimatet,

 

För tillverkningen i Kina gäller det att ligga på alla Europeiska och Amrekanska företag som valt Kina pga fördelaktiga priser.

 

Bekväma är Människan i Naturen men ser inte någon nackdel med dom nya Elbilarna som tillverkas nu och kommer inte påverka ens vardag utan största saken är Förändringsprocessen för det nya är alltid Obekvämt ibörjan innan man inser att det fungerar bra.

 

Självklart kan inte alla vara lika öppna och nytänkande som mig.

 

Men hoppas att man iallfall ställer sig frågeställningen om varför man är rädd för nytt och stora förändringar som detta gäller.

 

För ser massa bortförklaringar som alltid folk kommer med när något är obekvämt eller nytt och som man känner sig osäker om.

 

Självklart har man rätt att känna så.

 

Men om vi ska nå stora Klimatmål så måste vi göra stora förändringar och hoppas att vi iallafall kan ta in ny information istället för att slå ifrån allt okänt som farligt oavsett vad som händer om inte förändringarna på klimatpolitiken kommer nu.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 maj 2019 - 17:40.


#105

Postad 20 maj 2019 - 17:48

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 1

Det är nog inte förändringsfientlighet du lärt dig utan den ekonomiska verkligheten att de flesta inte byter bil hux flux.

Skulle tippa på att efter bostaden så är det en av de största ekonomiska utgiften som görs av ex. en familj.

Pris, teknik, utbyggnad etc. har inte funnits för att de ska fungera eller att man ska ha råd att byta överallt.

Särskillt när man kanske precis redan skaffat bil (läs, 1-3 år sedan).

 

Jag tar gärna en Tesla om någon skänker ett par hundratusen.

 

Om detta nu stämmer (debatt-artikel så YMMV) så blir det än mer intressant ur el-synvinkeln.

https://www.svd.se/a...tockholm-i-host

 

Men det jag lärt mig i denna diskussion hittills i tråden är att folk är jätte rädda för förändring och vill hålla fast vid det gamla trogna som alltid fungerat.
 


Redigerat av Trasan, 20 maj 2019 - 17:48.


#106

Postad 20 maj 2019 - 18:24

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Det är nog inte förändringsfientlighet du lärt dig utan den ekonomiska verkligheten att de flesta inte byter bil hux flux.

Skulle tippa på att efter bostaden så är det en av de största ekonomiska utgiften som görs av ex. en familj.

Pris, teknik, utbyggnad etc. har inte funnits för att de ska fungera eller att man ska ha råd att byta överallt.

Särskillt när man kanske precis redan skaffat bil (läs, 1-3 år sedan).

 

Jag tar gärna en Tesla om någon skänker ett par hundratusen.

 

Om detta nu stämmer (debatt-artikel så YMMV) så blir det än mer intressant ur el-synvinkeln.

https://www.svd.se/a...tockholm-i-host

 

Det kan jag hålla med om att det är en stor investering för den enskilda familjen och inte många som byter bil vartannat år som resande säljare eller andra som använder bilen som tjänstebil.

 

Men som vi ser med Elnätet som du länkar till är som jag även påpekat före att människan är bekväm och vi agerar inte förrens det är akut.

 

Oj fan är nätet överbelastat men det tänkte vi inte på förrens vi verkligen måste uppgradera eller som många hyresvärdar som först byter ut något eller fixar felen förrens det är trasigt eller akut.

 

Som jag även påpekade före med utbyggnaden av fibernätet att först när kopparnätet var nermonterat och folk såg ett akut behov så agera vi.

 

Varför är det så svårt att agera i förebyggande syfte ?



#107

Postad 20 maj 2019 - 18:43

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
@Jonas 1979

Jag är lite nyfiken på vad du menar med det här:

"Kineserna är störst i världen på Elmopeder som transportmedel och detta beror självklart endel på priset men också marknadsföringen att man hjälper klimatet,"

#108

Postad 20 maj 2019 - 19:10

Unregistered4d9eabe9
  • Unregistered4d9eabe9
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 1

Om alla bilar i Sverige skulle gå på el motsvarar det 6-7% av Sveriges elproduktion.
Vi exporterar mer el än så.
Överdriv inte problemen.
Mer än 50% av bilförsäljningen i Norge är nu laddbara bilar.

Kärnkraften står för nästan 40% av sveriges elproduktion. Denna ska avvecklas, vad ska du då ladda med? Vem ska bekosta uppgraderingen av kabelarean i lokalnäten när alla husägare ska ladda sina bilar i carporten?

 

Och den största frågan... Vad ska ersätta statens skatteintäkter från de fossila bränslena?


Redigerat av Unregistered4d9eabe9, 20 maj 2019 - 19:10.


#109

Postad 20 maj 2019 - 19:17

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Påstår du att Sverige exporterar 70-80% av del som produceras i landet?
Det vill jag ha länk för att tro på.

Nej jag pratar om Norra sverige.

#110

Postad 20 maj 2019 - 19:21

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

För att saker och ting bestäms (om ens då) i 4-års perioder och det är till stor del ideoligier som styr och inte objektiv fakta och någon form av koncensus av experter.

Sakerna som vi nu pratar om som ex. infrastruktur görs inte på mindre än 10år om det inte är just akut.

Man spenderar inte politiskt kapital på förebyggande saker som inte syns förrän om 10-20år när en annan regering skördar frukterna.

Som det dessutom är stor chans att det rivs upp av nästa regering med nästa ideologi.

 

Samma sak finns inom ex. IT och backuper.

Det är inte förrän bolaget tappat en massa pengar när det inte fanns en fungerande backup.

Innan dess är det bara en kostnad.

 

 

Varför är det så svårt att agera i förebyggande syfte ?



#111

Postad 20 maj 2019 - 19:27

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

@Jonas 1979

Jag är lite nyfiken på vad du menar med det här:

"Kineserna är störst i världen på Elmopeder som transportmedel och detta beror självklart endel på priset men också marknadsföringen att man hjälper klimatet,"

 

Det jag menar är att alla Kineser har inte råd med en Bil och ersätter detta med Elmopeder istället.

 

Därför tillverkningen ligger där så kostar en Elmoped 10 - 15 000 Sek beroende på modell och här kostar samma modell 25 - 35 000 Sek .

 

Bensin mopeder är oftast dyrare där och säkert därför dom kör E-Bikes som dom kallar dom där och är det vanligaste fordonet där.

 

Bilar är i minioritet.

 

Skulle alla istället valt en Bensin eller Diesel bil istället hade självklart utsläppen ökat markant i Kina.

 

Men deras val är nog mest pga av det Ekonomiska och att det finns massa stationer som man lätt byta ut sina batterier i vissa städer. ( NIU Batteryboxes )

 

Men dom har aldrig heller haft råd med en bil förrut och därför detta är Enklast och mest ekonomiska färdmedlet året om i Kina så har det blivit enormt stort där.

 

Vi har inte samma bakgrund eller samma infrastruktur eller klimat för den delen.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 maj 2019 - 19:28.


#112

Postad 20 maj 2019 - 19:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Vrider??? Det planeras för import för att vi själva inte kan leverera. Sen skrev jag inget om kolkraft i samband med SVT-länken men det kommer det att bli en viss del av precis som det står.

Som du skriver så låter det som att kabeln endast ska förläggas för att kunna försörja Sverige med el, när det i själva verket står "Om det blir en bristsituation i Skåne kommer vi på det här sättet att kunna importera el från Tyskland".

 

Så ja, du vrider på det.



#113

Postad 20 maj 2019 - 19:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Som du skriver så låter det som att kabeln endast ska förläggas för att kunna försörja Sverige med el, när det i själva verket står "Om det blir en bristsituation i Skåne kommer vi på det här sättet att kunna importera el från Tyskland".
 
Så ja, du vrider på det.

Dom gör det nog för att dom vet att elbrist är sannolikt när kärnkraftverken stängs och inga nya byggs. Sen får du vrida på det hur du vill. Fakta är att import behövs ibland i nuläget och mer lär det bli.

#114

Postad 20 maj 2019 - 20:01

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 1

Det jag menar är att alla Kineser har inte råd med en Bil och ersätter detta med Elmopeder istället.

Därför tillverkningen ligger där så kostar en Elmoped 10 - 15 000 Sek beroende på modell och här kostar samma modell 25 - 35 000 Sek .

Bensin mopeder är oftast dyrare där och säkert därför dom kör E-Bikes som dom kallar dom där och är det vanligaste fordonet där.

Bilar är i minioritet.

Skulle alla istället valt en Bensin eller Diesel bil istället hade självklart utsläppen ökat markant i Kina.

Men deras val är nog mest pga av det Ekonomiska och att det finns massa stationer som man lätt byta ut sina batterier i vissa städer. ( NIU Batteryboxes )

Men dom har aldrig heller haft råd med en bil förrut och därför detta är Enklast och mest ekonomiska färdmedlet året om i Kina så har det blivit enormt stort där.

Vi har inte samma bakgrund eller samma infrastruktur eller klimat för den delen.


Det skulle vara intressant att veta hur du var innan du kom till insikt.

"Sämst i klassen är Kina, enligt rapporten. Världens folkrikaste land står för hela 27 procent av de globala koldioxidutsläppen, och ser ut att öka sina utsläpp under 2018 med 4,7 procent vilket är ett nytt rekord. Främst anses det vara Kinas användande av kol som är boven i dramat, och just kol lär även vara landets dominerande energikälla i decennier framöver, varnar rapporten."

Länk: https://www.svd.se/k...-att-sla-rekord

"Som förväntat är det i Kina och Indien som den största ökningarna har skett. Det totala antalet trafikdugliga bilar i Kina ökade med 16,8 miljoner till över 78 miljoner fordon. Antalet nyregistreringar i Kina ökade med hela 27,5 procent och detta gjorde att Kina för första gången passerade Japan som näst största bilpark. I Indien ökade den totala bilparken med 8,9 procent till 20,8 miljoner bilar."

Från 2011... Länk: https://teknikensvar...varlden-122180/

Det finns fem miljoner fordon i Sverige på ett ungefär nu. Och innan du skriver att om inte vi (i Sverige) gör något så kan vi inte påverka någon annan så fundera litegrann vilken miljönytta det gör att se till att Karin, ensamstående trebarnsmor inte har råd att köra barnen till idrottsaktiviteter och liknande tack vare att de råkar vara bosatta på landsbygden och kör en Volvo 245 från 1983.

Jag är övertygad om att de flesta människor (i utvecklade länder) på något vis bryr sig om miljön. Men det är aningens naivt att tro att det vi gör i lilleputtlandet här i norr gör någon direkt skillnad.

Det går trender i allt det här med att rädda olika saker, Live-aid, regnskogar, håll Sverige rent. Inga av dessa fortgår om någon inte tjänar pengar på det.

Ha gärna åsikter det är sunt, och skänk gärna en stor del av er beskattade inkomst men låt inte andra bekosta er fest.

Det går åt **** ändå om man får tro Greta.

#115

Postad 20 maj 2019 - 20:11

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Som du skriver så låter det som att kabeln endast ska förläggas för att kunna försörja Sverige med el, när det i själva verket står "Om det blir en bristsituation i Skåne kommer vi på det här sättet att kunna importera el från Tyskland".

 

 

 

Inget konstigt med det, elmarknaden knyts ihop mer och mer med kablar mellan länder. Utvecklingen går framåt med minskade förluster som gör det möjligt att leverera över längre avstånd. Tex. Danmark planerar för kabel till England för att sälja sitt överskott dit. Så då är det knappast ekonomi i att varje land bygger upp egen kapacitet för att täcka sina toppar, om det kan täckas med import för kortare perioder.

Den här snabba utvecklingen på sol- vind- gen-4 kärnkraft, överföringar och övrig ny teknik gör det hela så komplicerat att många av dom som uttalar sig bestämt om det ena eller andra (inklusive politiker) inte är tillräckligt insatta, inte ser helheten och framförallt inte omvärderar sina åsikter i takt med utvecklingen.

Om man ska återgå lite till elbilar, alla kommer inte att byta på en gång, det kommer gradvis och då kommer lösningarna också, så länge som det finns pengar att tjäna. Solceller på bilen är också på gång, kommer att täcka upp mycket kortkörning. Återvinning av batterierna forskas på. Marknaden löser inte allt, men här tror jag mycket kommer att lösas av innovativa företag. :)



#116

Postad 20 maj 2019 - 20:26

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 3

En BYD qid PRO (sedan i C/D segmentet) PHEV kostar i kronor efter elbilssubvention ca 230 000 SEK omräknat från CNY. BEV versionen kostar ca 240 000 SEK.  Det har medelklass-kinesen råd med alla dagar i veckan. 

 

Har medelsvensson råd med en PHEV för 400 -500 KSEK? Vår köpkraft urholkas pga. av vår svaga krona och vi fattar ingenting utan kör på som vanligt, det är våra barnbarn som kommer sitta på rad i NIKE fabriken i Motala eller Flen och sy skor till resten av världen.

 

Ni hittar hela BYD's sortiment här,

http://www.byd.com/en/car.html

 

Kina har påbörjat sin omställning och är redan igång medans vi sysslar med politiskt käbbel. Kina har den stora fördelen som heter volym, enda sättet vi kan konkurrera är starkt och samarbetande EU när det gäller green-tech men även här är vi fast i politiskt käbbel mellan polariserade fraktioner.

 

Lös det med tekniska innovationer och förädling av befintlig teknologier, en vetenskaplig approach helt enkelt, lägg kraften där, svårare är det inte. Sluta käbbla om varför en klimatförändring sker, gör ngt smart för att vi skall kunna bibehålla levnadsstandarden vi har idag men med mindre utnyttjande av resurserna, det är smart och där energin skall läggas.

 

EK


Redigerat av Unregisteredcec18524, 20 maj 2019 - 20:37.


#117

Postad 20 maj 2019 - 20:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 2
Elbilar är för välbärgade. Nisse som kör 10 000 kronorsbilar får ta bussen

#118

Postad 20 maj 2019 - 21:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Elbilar är för välbärgade. Nisse som kör 10 000 kronorsbilar får ta bussen

Han får köpa en begagnad Elmoped och problemet är löst.

Billigaste idag är en 2012 på blocket 15-30 000 SEK på auktion.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp (60hk) https://www.blocket.se/vi/85419127.htm

2025 lär hitta en elbil för 10 000 kr också.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 maj 2019 - 22:10.


#119

Postad 20 maj 2019 - 22:01

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

En BYD qid PRO (sedan i C/D segmentet) PHEV kostar i kronor efter elbilssubvention ca 230 000 SEK omräknat från CNY. BEV versionen kostar ca 240 000 SEK. Det har medelklass-kinesen råd med alla dagar i veckan.

Har medelsvensson råd med en PHEV för 400 -500 KSEK? Vår köpkraft urholkas pga. av vår svaga krona och vi fattar ingenting utan kör på som vanligt, det är våra barnbarn som kommer sitta på rad i NIKE fabriken i Motala eller Flen och sy skor till resten av världen.

Ni hittar hela BYD's sortiment här,
http://www.byd.com/en/car.html

Kina har påbörjat sin omställning och är redan igång medans vi sysslar med politiskt käbbel. Kina har den stora fördelen som heter volym, enda sättet vi kan konkurrera är starkt och samarbetande EU när det gäller green-tech men även här är vi fast i politiskt käbbel mellan polariserade fraktioner.

Lös det med tekniska innovationer och förädling av befintlig teknologier, en vetenskaplig approach helt enkelt, lägg kraften där, svårare är det inte. Sluta käbbla om varför en klimatförändring sker, gör ngt smart för att vi skall kunna bibehålla levnadsstandarden vi har idag men med mindre utnyttjande av resurserna, det är smart och där energin skall läggas.

EK

Håller helt med i ditt inlägg och som jag sa om Elmopeder.

Så kommer alla vettiga modeller från Kina.

Åtminstone 4 företag blivit stora internationellt.

Niu , Super Soco, E-Cooter & Sur-Ron.

Kul att se att dom även är stora på Elbilarna och märket du länkar till har sålt bäst 3 år i rad i världen.

Då räknar jag med att dom anländer Sverige snart men importören och återförsäljare ska ha sin del som alltid om du såg pris skillnaden jag jämfört Kina vs Sverige på samma märken och modeller.

Batteri packen finns också i större utbud där och bättre priser.

Kommer själv köpa tillbehören till min Super Soco Cux elmoped från Kina via Taobao.

Hoppas också Sverige ser möjligheten med Elbilar och vet att Volvo kommer med XC40 i år.

Volvo har satsat enorma belopp på att säkerställa batterier via 2 företag med miljardsatsningar detta år.

Dom hoppas att tills 2025 gått över till 50% Elbilar enligt senaste artikel jag såg.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 maj 2019 - 22:02.


#120

Postad 21 maj 2019 - 03:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Man borde inte bli förvånad att så många gått på alarmister som sprider nonsens, då man vet hur människor fungerar. Men det är ändå fascinerande och se vuxna som tror att "jorden går under om 12 år om vi inte skapar en ekonomisk katastrof med alla korkade förslag vi måste få igenom". 

Alla kan se vilka hycklare dessa "grupper" med makt som sprider denna nonsens och själva är med och skapar onödiga koldioxidutsläpp som motsvarar 30 ÅR av bilkörning i hela Sverige! Detta är så dumt att endast sektmentalitet kan skapa sån dumhet.

"om Sverige inte hade stängt Barsebäck i förtid hade 300 miljoner ton koldioxid, motsvarande 30 års bilkörning i Sverige, aldrig släppts ut. Med vilken moralisk rätt tog vi det beslutet? "

https://www.di.se/le...en-och-moralen/

 



#121

Postad 21 maj 2019 - 04:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja att tro att Sverige ska rädda jorden är ju bara löjligt .
Att ens tro att bensin,dieselpriser egentligen har något med miljö är ju bara naivt.
Sverige har redan så extremt liten påverkan på det stora hela .

Vist är det viktigt att försöka göra så gott man kan men inte till vilket pris som helst.

Man märker ju att det inte finns nån genomgående plan när det gäller bilar, drivmedel osv ....Det svammlas lite med elcyklar,zoner,lite tillbaka vid elbilsköp osv men ingen tar tag i något ordentligt .

Tror ingen vill röra i grytan frivilligt

#122

Postad 21 maj 2019 - 04:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ska det bli någon effekt så borde bensin,diesel helt förbjudas i hela städer .
Höj ordentligt till 40kr litern för bensin, diesel.
Höj skatten på alla bilar äldre än 10 år med 10000/år.
Inför stora fördelar för elbilar.
Kraftig utbyggnad av laddstationer.
Kraftiga subventioner.
Gratis parkering .
Inga tullar osv.
Kanske erbjud extra om man byter in en gammal skitig diesel.
Osv.

#123

Postad 21 maj 2019 - 05:41

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Ska det bli någon effekt så borde bensin,diesel helt förbjudas i hela städer .
Höj ordentligt till 40kr litern för bensin, diesel.
Höj skatten på alla bilar äldre än 10 år med 10000/år.
Inför stora fördelar för elbilar.
Kraftig utbyggnad av laddstationer.
Kraftiga subventioner.
Gratis parkering .
Inga tullar osv.
Kanske erbjud extra om man byter in en gammal skitig diesel.
Osv.

Allt de här kommer att ske i framtiden.

#124

Postad 21 maj 2019 - 06:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Han får köpa en begagnad Elmoped och problemet är löst.

 

Elbilar är för välbärgade. Nisse som förr haft bensinbil får köpa begagnad elmoped från Kina



#125

Postad 21 maj 2019 - 07:27

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Stog så när jag kollade igår på källsidan som en hänvisade till.

Men du måste väl inse att det är fullständigt orimligt att skriva megawatt?
Jisses, det är ju tokfel. Som att skriva millimeter när alla andra pratar kilometer.

#126

Postad 21 maj 2019 - 07:33

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Allt de här kommer att ske i framtiden.

Fördyringar för fossildrivet, ja.
Men bidrag till eldrivet? Bara så länge det anses behövas för att få upp den bilparken. Inom inte alltför avlägsen framtid försvinner de subventioner som finns idag. Snarare kommer nya skatter, när skatt på diesel/bensin inte kommer in till staten i samma omfattning.
Gratis parkering är ju borttagen för flera år sedan, dessutom.

Jag inser att eldrivet och autonomt tyvärr är framtiden. Det här med att köra själv kommer att försvinna sakta.

Men att tro att staten ska ge subventioner till den då dominerande tekniken är otroligt naivt.

#127

Postad 21 maj 2019 - 07:59

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 3

Allt prat om "Miljö" och "Arv till kommande generationer" i samband med bensinpriset anser jag vara fullständigt irrelevant.

 

Det handlar enkom om skatteintäkter. Slut. Stopp. Behöver inte komplicera det mer än så.

Lafferkurvan ska testas och sedan knäckas.

 

Låt mig lägga ut texten:
I en kreativ dröm kommer det till mig.

En mirakelkonstruktion av bilstolen gör att kroppens egna elektriska impulser räcker gott för att driva fordonet. Inga batterier, inget alls. Som om inte det vore nog så leviterar bilen 5 mm över marken så det behövs inget vägunderhåll längre.

Denna klädsel (Som kan se ut som dyraste läder eller vad du vill) produceras av de mest förnybara ämnen du kan tänka dig. Inga avigsidor. 

Jag skänker sedan detta patent till världen. Över natt är världens fordonsflotta fossilfri och alla jublar.

FN vill instifta "St. Sambuccashakes dag (jag tackar dock nej), påven erbjuder mig sin tjänst (jag tackar dock nej), hopp och tillförsikt breder ut sig.

 

 

Exakt hur lång tid tror ni det skulle dröja innan "Framfartsavgiften" (+ moms) skulle motsvara exakt nuvarande skatteintäkt om ca 20 kr litern?

 

Applicera samma upplägg för elen i ditt hus.

Min mirakulösa "Elektronikförädlarpryl" som jag skänker patentet på och kostar 0 kr i inköp gör att den driver hela ditt hus.

Elen kommer inte via elnätet, den anländer via en pryl på taket som varken syns eller märks. 

Alla elbolag skriker av vrede men världen jublar.

 

Exakt hur lång tid tror ni det skulle dröja innan "Elbolagsobalansavgiften" (+ moms) skulle motsvara exakt nuvarande skatteintäkt om ca 20.000 KW/h?

 

Sluta förklä diskussionen i något annat än vad den är.

Kejsaren är naken och elefanten som trumpetar mitt i rummet ÄR EN F*CKING ELEFANT!


Redigerat av Sambuccashake, 21 maj 2019 - 10:02.


#128

Postad 21 maj 2019 - 08:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Etanol igen kanske.

https://www.gp.se/su....38cg.59fk.ffgg



#129

Postad 21 maj 2019 - 08:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Allt prat om "Miljö" och "Arv till kommande generationer" i samband med bensinpriset anser jag vara fullständigt irrelevant.

 

Det handlar enkom om skatteintäkter. Slut. Stopp. Behöver inte komplicera det mer än så.

 

 

 

Du har nog rätt. Om man kunde driva bilen med sina egna fekalier så skulle ens rektum bli beskattat



#130

Postad 21 maj 2019 - 09:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du har nog rätt. Om man kunde driva bilen med sina egna fekalier så skulle ens rektum bli beskattat

Fy för besiktningen eller kvalitetskontroll......



#131

Postad 21 maj 2019 - 09:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Fy för besiktningen eller kvalitetskontroll......

Kanske blir sådan teknik. Nu använder vissa urea... :P



#132

Postad 21 maj 2019 - 09:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Framtidens bil. En riktig skitbil...

https://www.youtube....h?v=syj_TNogOs4



#133

Postad 21 maj 2019 - 16:23

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Det var ett väldans gnäll. Drivmedel är inte dyrare idag jämfört med 30 år sedan.

#134

Postad 21 maj 2019 - 16:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Sålänge man går upp i lönn motsvarande inflationsindex ja, för just den meningen läste jag för 3år sedan och med samma lön så blir det ju dyrare.

#135

Postad 21 maj 2019 - 16:50

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag kan bra se till mig själv.

1990 kostade en liter bensin i dagens penningvärde 9:90.
På den tiden körde jag en bensindriven Mercedes 200 med en förbrukning på minst 1l/mil.

Idag kostar en liter bensin/diesel 17kr. Jag kör en Renault diesel som drar c:a 0,45 l/mil.

Det har ju till och med blivit billigare gör mig :D

#136

Postad 21 maj 2019 - 17:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag hade inte bil för 30år sedan så det är 100% dyrare för mig hela tiden.

#137

Postad 21 maj 2019 - 17:38

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
När jag sedan räknar in vad jag hade för lön när jag började arbeta och vad jag har idag så blir kalkylen så här

Lön 1990 12000 /mån motsvarar 19000kr i dagens penningvärde (innan skatt)
Lön 2018 45000/mån (innan skatt)

Dock så har jag andra omkostnader idag så som bostadslån, barn, hyra etc....men visst är det bättre idag

#138

Postad 21 maj 2019 - 17:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag kan bra se till mig själv.

1990 kostade en liter bensin i dagens penningvärde 9:90.
På den tiden körde jag en bensindriven Mercedes 200 med en förbrukning på minst 1l/mil.

Idag kostar en liter bensin/diesel 17kr. Jag kör en Renault diesel som drar c:a 0,45 l/mil.

Det har ju till och med blivit billigare gör mig :D

 

Varför ska man jämföra med förr i tiden?

Sen jag har fått körkort så har bensinpriset bara stigit och stigit. vart går gränsen? hur mycket kan dom smyghöja precis allting utan att folk ska reagera? 

tio öre är ju ingetning. men när det sker månad efter månad hela tiden så blir det ju tillslut ganska mycket. Sen är det ju inte bara bensinen dom höjer utan allting.  Jag tror inte att löneökningarna täcker alla höjningar, inte om man räknar med allting i alla fall. 

 

Men som sagt, jag betalar ändå mycket hellre 20kr/litern för bensinen istället för att köpa en elbil :)



#139

Postad 21 maj 2019 - 17:57

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

.......Sen är det ju inte bara bensinen dom höjer utan allting. Jag tror inte att löneökningarna täcker alla höjningar, inte om man räknar med allting i alla fall......


Fast att ”dom höjer allting” är ju inte per automatik lika med att det blir dyrare eller hur? Riktigt mycket är ju bra mycket billigare idag än det var för 30 år sedan.

En 50-lapp per liter gör mig inget :)

#140

Postad 21 maj 2019 - 18:03

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Ni som tycker att det är billigt får säkert om ni frågar betala mer.

- Hej, du som tankat på pump fyra?
- Japp.
- Då blir det 658,91:- tack.
- Trevligt! Ska vi säga tusenlappen jämt? Jag tycker nämligen att jag har det så skönt nuförtiden.
- Wtf...

Ridå.

#141

Postad 21 maj 2019 - 18:07

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Varför ska man jämföra med förr i tiden?


Vad ska man annars jämföra med? Framtiden? Blir lite svårt......
Bensinpriset har hela tiden gått upp sedan jag fick körkort. Så har även många andra saker dock så har räntan gått ner men för att konstatera det så måste jag jämföra med förr i tiden :D

Ni som tycker att det är billigt får säkert om ni frågar betala mer.

- Hej, du som tankat på pump fyra?
- Japp.
- Då blir det 658,91:- tack.
- Trevligt! Ska vi säga tusenlappen jämt? Jag tycker nämligen att jag har det så skönt nuförtiden.
- Wtf...

Ridå.

jag vill inte betala mer. Jag betalar ju mindre idag ;)

#142

Postad 21 maj 2019 - 18:15

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

En 50-lapp per liter gör mig inget :)


Fast för andra gör det ju det? Tänker på åkerier som tävlar i pris mot utländska aktörer på svenska vägar. Som kribban visade så är ju det bra mycket dyrare idag och diesel är.mycket billigare i Polen tex. Eller folk som kör grävmaskin, mobilkran, hjullastare eller betongbil tex. Fast det spelar nog mindre roll, blir väl bara ett högre timpris för kunden att betala tänker jag. Nä jag ville nog inget med denna texten. Var nog bara mina funderingar jag skrev ned.

#143

Postad 21 maj 2019 - 18:19

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

jag vill inte betala mer. Jag betalar ju mindre idag ;)


Du betalar mer per liter, sedan att du främjar miljön genom att köra en bättre bil som drar mindre än hälften borde väl man spara mer på kan jag tycka.

#144

Postad 21 maj 2019 - 18:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

ett ganska bra inlägg jag läste på facebook. många poäng där tycker jag.

 

 

 

"Jag har verkligen försökt förstå varför vissa (mest stadsbor, oftast cyklande sådana och inte sällan ägare av en bostadsrätt) hånar de som reagerar på och upprörs av bensinpriset.

Kan man inte se utanför sin bubbla om man bär en cykelhjälm av bambu och kallar sig miljökämpe för att man har tygkasse när man handlar sin mjölk och sitt kravmärkta kött eller sin gröt?

Kanske är det så.

De som aldrig MÅSTE använda egen bil för att ta sig till jobbet/läkaren/skola utan istället kan ta bussen eller cykla har nog svårt att förstå de som saknar valmöjlighet.

Det finns många som inte kan välja bort bilen.
Hur gärna de än vill.

Så till hur miljövänligt och klimatsmart det är att höja bensinpriset.
Det är nämligen ett argument jag möts av titt som tätt.

" Vi måste minska utsläpp och om bensinen är tillräckligt dyr kör ingen i onödan"

I onödan?
Okej.

Även de som aldrig sett en ko IRL måste ju fatta att kor bor på landet. 
Right?
Även de som aldrig bakat bröd själv måste ju fatta att spannmål inte odlas på Östermalm utan på mark utanför stan.
Därför måste dom som har kor, odlar spannmål och driver lantbruk bo där.

På Landet.

Utan landsbygd får ni ingen latte.
Utan landsbygd får ni ingen entrecote. 
Ingen potatis, inga jordgubbar och inget smör till hummern.
Ingen grädde på tårtan och inget mjöl till surdegen.

Vi är ALLA beroende av att landsbygden fungerar.
Vi är beroende av att jordbruket fungerar.

Dagens jordbruk kräver maskiner.
Maskiner kräver bränsle.
Bränslet kostar.
Om kostnaderna blir för höga för de som bor och verkar på landet kommer ingen att stanna där. Ingen kommer att bruka marken mer.

Då får vi importera allt som idag odlas och föds upp i Sverige.
Hur klimatsmart är det?
Ska vår mat odlas i andra länder och transporeras hit för att ingen har råd att hålla igång ett lantbruk?

Eller vill vi betala betydligt mer för vår mat för att bönderna ska får det att gå runt?
Knappast.

"Men alla på landet är ju inte bönder!"

Nej.. Men alla på landet bidrar till att hålla landsbygden levande.
Det borde vara värt nåt för er andra.

Jag tänker att de flesta fattar sånt.
Så hånet mot de som protesterar när priset på bensin höjs måste bottna i nåt annat..

Beror hånet på någon form av missunnsamhet?
Tror rika cityslickers att alla som köpt hus på landsbygden gjort det för att komma undan höga kostnader på bostadsrätter i stan?

Är det därför ni tycker att vi ska sluta gnälla när bensinpriset är så högt?
För att vi liksom borde tjäna in det på våra "billiga boeden"?
Kanske borde vi nästan straffbeskattas för att vi haft mage att välja att bo utanför stan?

Vet ni.
Det är inte av ekonomiska skäl vi bor här.
När man flyttar ut på landet så vet man en sak. - Det blir inte alls billigare även om själva huset kanske kostar mindre än bostadsrätten i stan.

Även med lågt bensinpris är det dyrt att bo på landet eftersom alla aktiviteter för barnen, vissa skolor och alla vårdinrättningar samt många arbeten ligger i stan. Att vara tvungen att pendla många mil dagligen är inte ovanligt.
Två bilar är ett måste för många familjer!

Sen är hus på landet sällan nybyggda.
De är inte så ofta moderna och energismarta hus med kommunalt vatten och fjärrvärme. 
De är hellre energislukare med egen brunn som ska skötas, eget avlopp som ska tömmas och kanske blandad uppvärmning så att man måste sota och hålla skorsten besiktad. 
Sånt kostar!

Tomterna är ofta stora och kostsamma att hålla efter.

Och vi klagar inte på dessa kostnader.
Vi är okej med dem.
Det är en del av livet på landet och vi har valt det!
Vi VILL bo här och vi vet att det blir dyrare resekostnader för oss än för de som bor i stan. Det fanns med i kalkylen när vi flyttade ut från smeten.

..Men vi hade kanske inte räknat med dagens bensinpris... 
Smärtgränsen är liksom nådd.

Så vi får göra uppror, vi får gnälla och vi får ställa frågan:
Vill ni ha en levande landsbygd i Sverige?
Vill ni ha svenskt kött och svensk mjölk?
Vill ni ha öppna ängar och böljande kornfält?

Isåfall tycker jag att ni slutar håna de som håller liv i den möjligheten och istället börjar stötta dem!"



#145

Postad 21 maj 2019 - 18:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

jag vill inte betala mer. Jag betalar ju mindre idag ;)

Ja då går det bra att gnälla på dom som gnäller för att dom tycker det är dyrt

#146

Postad 21 maj 2019 - 18:49

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Du betalar mer per liter, sedan att du främjar miljön genom att köra en bättre bil som drar mindre än hälften borde väl man spara mer på kan jag tycka.

jag betalar mindre per km vilket är det avgörande för mig och nej, jag bor inte i någon storstad och jag pendlar till jobbet men när det blev för dyrt att köra en stor V70 så bytte jag bil. Skillnaden blev så påtaglig att den finansierade sig själv.

Redigerat av kribban, 21 maj 2019 - 18:53.


#147

Postad 21 maj 2019 - 19:15

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

jag betalar mindre per km vilket är det avgörande för mig och nej, jag bor inte i någon storstad och jag pendlar till jobbet men när det blev för dyrt att köra en stor V70 så bytte jag bil. Skillnaden blev så påtaglig att den finansierade sig själv.


Du skrev att drivmedlet idag inte är dyrare än för 30 år sedan. Men ändå blev det för dyrt att köra Volvo? Med ditt resonemang borde det väl vara samma?

#148

Postad 21 maj 2019 - 19:17

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0


ett ganska bra inlägg jag läste på facebook. många poäng där tycker jag.



"Jag har verkligen försökt förstå varför vissa.........Isåfall tycker jag att ni slutar håna de som håller liv i den möjligheten och istället börjar stötta dem!"
[/font]


Jordbrukarstöd och på andra sätt stimulera en levande landsbygd och vår framtida möjlighet till en hög grad av egen/närproducerat.

Är ju helt galet om staten skall subventionera drivmedel till hela svenska folket, om ett högt bensinpris kan ”tvinga” människor att byta till alternativa drivmedel samt se över sina resemönster så är det ju kanon. Om efterfrågan på bensin/diesel minskar kommer detta i sin tur att accelerera utvecklingen av alternativ.

#149

Postad 21 maj 2019 - 19:24

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Därför jag själv bott på landet och i stan i mitt liv och bor i Jämtland som är långa avstånd och sämre vägunderhåll generellt.

 

Så väljer man Landet pga flera orsaker och en stor orsak är att man är uppväxt på Landsbyggden och en annan är Huspriserna.

 

Ett hus i Östersund och nerliggande orter på 2 mils radie omkring ligger mellan 2-5 miljoner och far du ut 7-8 mil rakt ut till småorterna från 30 invånare till 1000 invånare som mest kan du hitta ett hus mellan 200-450 000 kr beroende på skick.

 

Därför folk är van vid avstånden så pendlar dom istället mellan 6-8 mil till jobbet enkel resa.

 

Men därför det är så långt till affären så bakar man sitt eget bröd, odlar oftast sina egna grönsaker och potatis, köper kött & mjölk via lokala bönder.

 

Går något sönder så lagar man det själv för det mesta eller byter tjänster med grannar och vänner så man hjälps åt.

 

Men vädigt nytänkande och uppfinnningsrika som att fixa sin egna uppvärmning av huset via att man utnyttjar gaserna från kodyngan vet jag en bonde som fixat lokalt vet en annan som har ett litet Vattenkraftverk som han byggt själv och fixar elförsörjningen via.

 

Men därför att dessa också är innovativa har dom inget emot att Vätgas konvertera eller komma på andra lösningar för att få det att fungera bättre och billigare eller kanske någon ny innovativ lösning som någon annan inte tänkt på.

 

Oftast är det ekonomin som avgör inköpet av Bilen och när priserna kommer ner till deras smärtgräns så har även landsbygdens invånare något emot Elbilarna och är likadant med folk generellt.



#150

Postad 21 maj 2019 - 20:14

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Du skrev att drivmedlet idag inte är dyrare än för 30 år sedan. Men ändå blev det för dyrt att köra Volvo? Med ditt resonemang borde det väl vara samma?

Ja det skrev jag först men sedan i nästa inlägg så ändrade jag mig. Missade du det?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.