Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bass problem

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 maj 2018 - 14:25

Unregistered51c31353
  • Unregistered51c31353
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjena! Har lite problem med dem djupa frekvenserna i mitt rum. När man sitter i soffan tillbakalutad så blir basen väldigt boomy, skulle jag luta mig frammåt 50-60cm så försvinner den boomiga basen och de ännu djupare frekvenserna träder fram. Någon som har en lösning på detta? Vill helst inte flytta fram soffan. Har en Heco Celan GT sub 322 där framme och en system One w-12 brevid soffan. Någon som har några tips? Har testat att flytta basarna runt i rummet, byta plats m.m.. inget hittills har löst mitt problem. Bilder på rummet finns på min profil

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered51c31353, 28 maj 2018 - 15:16.


#2

Postad 28 maj 2018 - 15:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de djupa frekvenserna träder inte fram mer för att du för fram huvudet mer mitt i rummet, tvärtom, däremot kan de upplevas som basen hörs annorlunda/bättre om du kommer lite ifrån väggen....

 

Menar du allvar att du blandar din Hecobas med system one basen, vad tjänar du på det? förutom att de formodligen låter mer illa till 99% än du bara hade kört med din heco bas....

 

Har du kolla på hur basarna spelar ihop, har du mätt upp det? där du sitter... gör de annars, ta fram en kurva, så vet du..

 

Nog omöjligt att hjälpa dig annars...

 

jag hade dock aldrig blandat en system one bas med något bra.. 


Redigerat av hundrakg, 28 maj 2018 - 15:18.


#3

Postad 28 maj 2018 - 16:01

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Boomigheten är nog svår att komma ifrån utan att flytta soffa. System one- basen skulle ju kunna användas som balansbas för att fylla ut. Kräver dock mätning och en del pyssel.

#4

Postad 28 maj 2018 - 16:16

Unregistered51c31353
  • Unregistered51c31353
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

de djupa frekvenserna träder inte fram mer för att du för fram huvudet mer mitt i rummet, tvärtom, däremot kan de upplevas som basen hörs annorlunda/bättre om du kommer lite ifrån väggen....
 
Menar du allvar att du blandar din Hecobas med system one basen, vad tjänar du på det? förutom att de formodligen låter mer illa till 99% än du bara hade kört med din heco bas....
 
Har du kolla på hur basarna spelar ihop, har du mätt upp det? där du sitter... gör de annars, ta fram en kurva, så vet du..
 
Nog omöjligt att hjälpa dig annars...
 
jag hade dock aldrig blandat en system one bas med något bra..


Antar att jag ska slänga ner System One basen i källaren? Hör dock ingen större skillnad om jag kör med eller utan System One.

Är ny inom detta så har ingen utrustning till att ta fram en kruva. Vilka program och utrustning skulle du rekommendera?

#5

Postad 28 maj 2018 - 17:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

skit i system one basen tillsammans med en så pass dyr o fin subb du redan har, de kommer med hög sannolikhet att bli dåligt i slutändan oavsett ändå......

 

Dock om enbart din heco bas endast låter lika dåligt där du sitter, ja då får du nog flytta runt den lite...

 

vi har liknande rum i storlek o form  som du har med soffan på samma plats och ännu närmare väggen, och subben på samma plats som din(Dali 9F), låter hur bra som helst... men de kan ju skilja en del mellan rum o rum..

 

Vore dock intressant o veta vilka inställningar du har i receivern och bak på subben?? de avgör mycket.



#6

Postad 28 maj 2018 - 18:44

Unregistered51c31353
  • Unregistered51c31353
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har en Yamaha RX v683. Min crossover på frontarna är 60hz, surround och centern är på 80hz. Equalizern på förstärkaren till basen är -4db@50hz -3.5db@40hz +3db@30hz. Equalizern har jag ställt själv efter vad jag tycker låter bäst, var ännu mera boomy innan.

Bak på basen har jag maxat crossover då jag låter min förstärkare ta hand om det. Gainen är ungefär 8/10. Har läst att det ska bli bättre dynamik om man höjer gainen på basen och sänker på förstärkaren.

Har testa göra "subwoofer crawl" utan någon större framgång. Hittade en position där det som är boomy försvann, dock försvann all bass förutom det under 30hz(uppskattat värde).

Ska testa att stänga av min System One och flytta runt lite på min Heco igen. Har dock inte så stor valmöjlighet när det kommer till placering.

Redigerat av Unregistered51c31353, 28 maj 2018 - 20:49.


#7

Postad 28 maj 2018 - 22:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det är rummet som är största skurken, ju närmare en vägg man är ju mer bas.
Så om du har en primär mod på 45hz på bredden o förflyttar dig fram som du nämner ovan då rör du dig bort ifrån moden o lågbasen som hela tiden har funnits hörs plötsligt.

 

Vad är rummets mått och hur många dörrar in till rummet hardu?



#8

Postad 28 maj 2018 - 22:55

Unregistered51c31353
  • Unregistered51c31353
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Rummet är 530x410cm. Sitter på långsidan så att säga.

Har en dörrkarm utan dörr och dubbla skjutdörrar (se bild). Öppnar jag dörrarna blir det ett mindre behagligt eko då jag har ett stor kalt kök.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered51c31353, 28 maj 2018 - 22:56.


#9

Postad 29 maj 2018 - 03:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du glömde höjden ;)
Den primära moden på 4,1 met är 42hz vilket ger burr hela vägen längs väggen du sitter.

Den primära moden på 5,3 met är 32hz och om du sitter i mitten på den leden då hamnar du mitt i utsläckningen.

Nu ser det ut som att du inte sitter mitt i rummet utan lite närmare fönstret, hade du suttit mitt i rummet då hade  32hz varit helt borta.

Det stämmer ganska väl in på höjningar o sänkningar du har gjort på receivern.

 

Du kan kolla av det själv här: https://www.hunecke....eigenmodes.html

Mörka delar ger resonans (xtra bas) och ljusa delar utsläckning (ingen bas)

Tangentiella och oblique ger inte lika mycket hörbar effekt som primären.



#10

Postad 29 maj 2018 - 08:19

Unregistered51c31353
  • Unregistered51c31353
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Rummet är 256cm på höjden.

#11

Postad 29 maj 2018 - 09:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tror du får en överlappning av nod 1 och nod 2 i rummet då bredd o längd är ganska nära varandra i måtten, nog därför du upplever så mycket extra bas i de området...

 

Att förbättra det går nog inte så lätt mer än o flytta soffan helst, annars flytta subben...



#12

Postad 29 maj 2018 - 09:54

Unregistered51c31353
  • Unregistered51c31353
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Sänkte 50hz med ytterligare 1.5db och stängde av system One basen. Körde även en till "subwoofer crawl" och det låter bäst där den redan står. Kollade på en film inatt efter jobbet och lite musik nu på morgonen. Även om det är långt ifrån perfekt så var nog System One basen en större bov än vad jag trodde. Boomigheten är inte borta men den är tightare, så den är inte lika jobbig.

Testade att flytta framme soffan, visst lät det bättre men fyf*n vad det såg ut 😂

#13

Postad 29 maj 2018 - 09:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo att få till basen är svårt och krävande på alla plan,,,,, jag hade tur i mitt lilla rum som inte har alla väggar betonghårda, så min bas är djup och väldigt ytterst lite "boomig", men sen har jag fått till en kurva som är väldigt rak o fin...

 

Ibland får man offra möblering o annat för basens skull :)



#14

Postad 02 juni 2018 - 00:13

Unregistered51c31353
  • Unregistered51c31353
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Vad tror ni om man hade bytt ut HECO subben emot två svs pb2000? Ställt en där HECO:n står och en där min System One stod? Kommer dem ta ut varandras peaks och dips? 🤔

#15

Postad 02 juni 2018 - 07:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Vad tror ni om man hade bytt ut HECO subben emot två svs pb2000? Ställt en där HECO:n står och en där min System One stod? Kommer dem ta ut varandras peaks och dips?

helt omöjligt att svara på, för stora skillnader mellan olika rum för att dra en slutsats om detta, däremot ger garanterat 2 subbar alltid en stor chans till bättre bas i alla avseenden.. har du då möjligheten att ställa varje sub för sig själv med alla parametrar, då är det stor chans att de blir rätt mycket bättre..



#16

Postad 12 juni 2018 - 22:58

Unregistered51c31353
  • Unregistered51c31353
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Klickade hem två stycken Klipsch R115-SW, nu är problemet ett minne blått. Funderar starkt på att köpa en minidsp, men det får nog vänta ett tag. Smakar det så kostar det, men helt klart värt det.

Nu när det inte är så boomy längre så blev allt ljud bättre, man hör detaljer ifrån högtalarna som innan drunknande av basen. Dessa gå även betydligt djupare så det vibrerar härligt i bröstet och soffan när man drar på.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.