Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förslag på AV High-end försteg+slutsteg

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 december 2016 - 17:42

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Är nu ute på jakt efter nytt AV försteg + slutsteg. Har för närvarande oppo som spelare och primare spa22 som receiver. Ni som har erfarenheter, är det värt sitt pris?. Vad sägs om  primare sp33 + A30.7 ?


Redigerat av ultrasound, 26 december 2016 - 18:48.


#2

Postad 26 december 2016 - 18:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Snacka om att luras med den rubriken ;)

 

I den prisklassen anser jag att Dirac eller liknande ska följa med.

Men det är jag det :)



#3

Postad 26 december 2016 - 18:47

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Snacka om att luras med den rubriken ;)

 

I den prisklassen anser jag att Dirac eller liknande ska följa med.

Men det är jag det :)

Du trodde att det var stereo det handlade om :) ändrade rubriken nu. tack för kommentaren.


Redigerat av ultrasound, 26 december 2016 - 18:49.


#4

Postad 26 december 2016 - 20:18

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

inga förslag  ?


Redigerat av ultrasound, 26 december 2016 - 21:27.


#5

Postad 27 december 2016 - 06:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Du trodde att det var stereo det handlade om :) ändrade rubriken nu. tack för kommentaren.

Nja,

När du skriver High End då tror jag du menar upp mot 100k och över ;)

 

Vad är det för högtalare som ska användas?



#6

Postad 27 december 2016 - 11:01

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Ja, det om det ska kallas "high end" så tänker sig nog de flesta här en högre prisklass än Primare, även om dessa också kostar en ansenlig summa. Det betyder inte heller att apparater i denna prisklass skulle låta dåligt, bara om att det trots allt finns grejer som är ännu bättre; och kostar ännu mer....

 

Ska man ha den senaste formaten för ljud med de bästa möjligheterna för inställningar och hantering av ljudet så känns det som att Trinnov Audio Altitude 32 är rätt ensam på toppen nu. Då handlar det dock om över 200 kkr för bara försteget, hur mycket beror på hur många kanaler du ska ha.

 

Eftersom du funderar på Primare SP33 så verkar det dock inte vara riktigt denna prisklass du siktat in dig på, även om jag inte riktigt har koll på aktuellt pris för SP33. Vad jag förstått hanterar SP33 inte heller de nya ljudformaten och om det inte är ett krav ökar utbudet av försteg en del. Förmodligen kommer det även att finns en hel begagnat för upp till 7.1 till salu de närmaste åren då många är sugna på att byta upp sig.

 

Vill man köpa nytt försteg och ha de senaste formaten men inte gå upp till Trinnovs nivå så tycker jag att de som känns mest intressanta är Anthem AVM60, AudioControl Maestro M9 och Arcam AV860.

 

För att du ska få några vettiga förslag vore det dock bra med lite mer information om vad du har för grejer för övrigt, hur du har tänkt använda grejerna (hur många kanaler), om det ska vara nytt eller begagnat samt hur mycket pengar du är beredd att betala.



#7

Postad 27 december 2016 - 11:14

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Kollat på nuprime...låter riktigt bra.

#8

Postad 27 december 2016 - 13:13

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har inget förslag men primare är high end för mig. Men då sitter ju jag med en ljudsockel till tv:en.

#9

Postad 27 december 2016 - 18:44

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Nja,

När du skriver High End då tror jag du menar upp mot 100k och över ;)

 

Vad är det för högtalare som ska användas?

Sonus faber, kolla på mina bilder, 100k är lite väl mycket men hälften kanske. :) .



#10

Postad 27 december 2016 - 18:56

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Ja, det om det ska kallas "high end" så tänker sig nog de flesta här en högre prisklass än Primare, även om dessa också kostar en ansenlig summa. Det betyder inte heller att apparater i denna prisklass skulle låta dåligt, bara om att det trots allt finns grejer som är ännu bättre; och kostar ännu mer....

 

Ska man ha den senaste formaten för ljud med de bästa möjligheterna för inställningar och hantering av ljudet så känns det som att Trinnov Audio Altitude 32 är rätt ensam på toppen nu. Då handlar det dock om över 200 kkr för bara försteget, hur mycket beror på hur många kanaler du ska ha.

 

Eftersom du funderar på Primare SP33 så verkar det dock inte vara riktigt denna prisklass du siktat in dig på, även om jag inte riktigt har koll på aktuellt pris för SP33. Vad jag förstått hanterar SP33 inte heller de nya ljudformaten och om det inte är ett krav ökar utbudet av försteg en del. Förmodligen kommer det även att finns en hel begagnat för upp till 7.1 till salu de närmaste åren då många är sugna på att byta upp sig.

 

Vill man köpa nytt försteg och ha de senaste formaten men inte gå upp till Trinnovs nivå så tycker jag att de som känns mest intressanta är Anthem AVM60, AudioControl Maestro M9 och Arcam AV860.

 

För att du ska få några vettiga förslag vore det dock bra med lite mer information om vad du har för grejer för övrigt, hur du har tänkt använda grejerna (hur många kanaler), om det ska vara nytt eller begagnat samt hur mycket pengar du är beredd att betala.

 

Jag inser att begreppet "high-end" kan tolkas på olika sätt :) . Förslag på Anthem,Audio Control verkar vara intressant då jag själv spanat efter dessa.

Tanken med uppdateringen är ju förstås bättre surroundljud. Känner att jag saknar separation i ljudet till en viss del samt tydligheten i rösterna. Mina sonusar levererar väldigt bra bas och mellanregister dock lite tröga på högre frekvenser. Förväntar mig inte att ett försteg+slutsteg ska leverera 100% men åtminstone rejäl lyft i ljudet. Tackar ödmjukast för förslag.



#11

Postad 27 december 2016 - 19:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Sonus faber, kolla på mina bilder, 100k är lite väl mycket men hälften kanske. :) .

Är tanken att behålla Mcintosharna även vid filmtittande?



#12

Postad 27 december 2016 - 19:12

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Är tanken att behålla Mcintosharna även vid filmtittande?

 

:) Nej då. Mcintosharna sköter bara stereljudet, de är separerade från bioanläggningen.



#13

Postad 27 december 2016 - 19:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

:) Nej då. Mcintosharna sköter bara stereljudet, de är separerade från bioanläggningen.

Missade Elipserna :ph34r:

 

Som jag ser det så är val nr 1 om man vill ha DSP (Peq - Fir filter) eller om man kör "Standard" typ Audacity.



#14

Postad 27 december 2016 - 19:27

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag inser att begreppet "high-end" kan tolkas på olika sätt :) . Förslag på Anthem,Audio Control verkar vara intressant då jag själv spanat efter dessa.

Tanken med uppdateringen är ju förstås bättre surroundljud. Känner att jag saknar separation i ljudet till en viss del samt tydligheten i rösterna. Mina sonusar levererar väldigt bra bas och mellanregister dock lite tröga på högre frekvenser. Förväntar mig inte att ett försteg+slutsteg ska leverera 100% men åtminstone rejäl lyft i ljudet. Tackar ödmjukast för förslag.

 

Jag tror att du inte ska missa Arcam AVM60 bland förslagen. Vad jag förstått är den baserad på samma grund som AudioControl, men har fler balanserade utgångar; om man nu är intresserad av det.

 

Tråden om Anthem innehåller en hel del mindre intressanta inlägg, men Marcus_TheRock har skrivit ett intressant här. Om du inte har alltför långt till hans butik så är det nog ett bra ställe att jämföra på.

 

Edit: Borde inte den här tråden ligga i Förstärkare istället för Hembiopaket?


Redigerat av Erik_N, 27 december 2016 - 19:29.


#15

Postad 27 december 2016 - 20:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Det är flerkanalsförstärkeri det handlar om.

2 kanals setupen får TS banne mig inte röra ;)



#16

Postad 27 december 2016 - 21:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jo, jag är helt på det klara med att det handlar om flerkanalsförstärkare. Om du tar en titt i kategorin Förstärkare så ska du se att i princip alla trådar om såväl integrerade förstärkare av den typen som de delade systemen ligger där. Kategorin Hembiopaket verkar mest innehålla mindre paket, och då gärna med högtalare.

 

Därför tycker jag att denna tråd passar bättre under rubriken Förstärkare. En annan fråga är dock om inte denna kategori borde delas i flera, Stereo och Flerkanal kanske; eller Integrerat, Försteg resp. Slutsteg kanske?



#17

Postad 27 december 2016 - 21:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Såg inte att vi var under Hembiopacket, My Bad!



#18

Postad 28 december 2016 - 13:40

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Bra priser på Primare  hos Audioactive nu:

 

 

Bifogad fil(er)



#19

Postad 29 december 2016 - 11:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Slutsteget kan du väl slå till på direkt om det fortfarande verkar intressant och du vill utnyttja prissänkningen.

 

Den stora grejen när det gäller av-utrustning är väl att välja ett försteg som ger rätt förutsättningar.

 

Men då du nöjer dig med 7-kanaler så verkar du inte ha krav på mycket av det senaste som atmos etc. så skall du väl kunna klara dig med ett försteg med bra kalibreringsfunktion. Finns många roliga försteg att välja på.

 

Vi man ha en mångsidig lösning med stöd för det mesta kan Yamaha CX-A5100 + Primare steget var en bra och kombo. High End kanske det inte kan klassas som men bra nog även för den kräsne bioentusiasten borde det vara. Man har också kommit upp på en sådan nivå att det fungerar riktigt bra i stereo.

 

Sedan finns det ju en del mer exotiska val om man vill ha något som sticker ut lite mer men steget borde ju kunna funka oavsett.


Redigerat av Blåtand, 29 december 2016 - 13:03.


#20

Postad 29 december 2016 - 15:09

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Såg på Primares webbplats att de har ett nytt utförande av SP33 nu för 4K. Förmodar att det är därför man sänkt priset rejält på SP33 HDVB. Klarar man sig utan 4K, eller kan köra bildsignalen bredvid, så känns det som mycket försteg för pengarna nu.

 

Varken den nya eller tidigare modellen verkar dock stödja Dolby Atomos eller DTS:X, om det nu skulle vara av intresse.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.