Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vudu olika plattformar

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 januari 2018 - 17:34

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Hoppas det är ok att starta en tråd som bara handlar om Vudu!
Det är en mycket intressant tjänst som kan tillhandahålla ”allt det senaste” på ljud och bild.
Vudu har nu 4K, HDR, Dolby Vision, Dolby Atmos mm.
Det är givetvis flera sätt att se på Vudu med en uppsjö av hårdvaror som tex Apple TV, Chromecast, Nvidia Shield TV mm
Dock är det tänkt att det inte skall gå att använda utanför USA men att skaffa ett konto och koppla tex Paypal löser det ekonomiska men inte det rent tekniska. Både Chromecasten och Nvidia Shileld TV anropar google och blockerar dom flesta varianterna av dns mm. Problemen är 8.8.8.8 och 8.8.4.4 och det är ett problem jag själv sitter på nu med dessa två enheter. Om man har rätt router och vet hur man skall ändra DNSMasq Options, så skall det tydligen fungera. Jag tror mig förstå att Apple TV skall fungera med Vudu app men att det inte går att betälla film från platformen utan det får du lösa med din mobil eller dator.
Så vad rekomenderar ni för uppsättning för att få det att fungera?

#2

Postad 22 januari 2018 - 19:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
förstår inte riktigt problemet med 8.8.8.8/8.8.4.4 de IP-adresserna är ju samma world wide ?

däremot får jag olika svar på www.vudu.com om jag gör en nslookup i sverige mot en i USA:

Sverige:
Non-authoritative answer:
www.vudu.com canonical name = vudu.hs.llnwd.net.
Name: vudu.hs.llnwd.net
Address: 95.140.228.81

USA:
Non-authoritative answer:
www.vudu.com canonical name = vudu.hs.llnwd.net.
Name: vudu.hs.llnwd.net
Address: 69.164.1.9

Redigerat av frollic, 22 januari 2018 - 19:13.


#3

Postad 23 januari 2018 - 19:02

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Har mängder med olika vudu, UV och andra koder från diverse filmer jag köpt i England och USA, känns väldigt surt att man inte kan använda dessa här när tjänsterna fullständigt exploderar framförallt i USA. Movies Anytime lät mig skapa ett konto och jag får reklam av dem men jag kan inte använda tjänsten:(



#4

Postad 23 januari 2018 - 19:08

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Det är det som är problemet att det är samma eller rättare sagt att hårdvaran Chromecast och Nvidia anropar google med dessa ip:er och går då ”på sodan om” och berättar att hårdvaran INTE står på US mark!
Jag har nu varit och köpt en Apple TV4 4K 64G för att se om jag lyckas knäcka denna nöt! Nästa steg blir väl att installera DT-WRT eller Thomato fw på min Asus RT-AC3200 router eller köpa en ny färdigkonfad WRT router! Jag har gett mig f@n på att få Vudu att fungera, dock börjar det bli mycket ny hårdvara för att lösa detta problem;-) Snälla är det någon som får det att fungera, berätta hur i så fall!! Att få US Netflix att fungera till 100% är dock inga problem med https://set.usa-ip-address.com dock får jag det som sagt inte att fungera med Vudu:-(

#5

Postad 24 januari 2018 - 08:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Nu kör inte jag streaming för fem öre, men jag har en proxy på en VPS som jag använder
för att shoppa på en del USA-sajter som har geofencing, den kostar 11$/år, men har en
månadsbegränsning i trafikmängd på någostans runt 1.5-2TB.

Har även två "gratis" VPN-konton (fick dom på köpet när jag köpte andra tjänster), där
iaf det ena påstår sig gå förbi netflixs regionsskydd, har naturligtvis inte testat ;)
Kan göra det (har ett netflix-konto), men de flesta tjänster har prova på, så man kan
testa själv.

Har man en VPN-tjänst som man är säker funkar med Netflix och Vudu, etc, så är det minst
smärtsamma (för klienterna) att köra VPN-tunnel direkt i routern, dessutom lurar du då
alla "låsa" enheter som CC, apple TV etc.

Då är det trevligt att redan köra DD-WRT / LEDE / Tomato / OpenWRT, dessutom är den
biten gratis ;)

Redigerat av frollic, 24 januari 2018 - 11:04.


#6

Postad 24 januari 2018 - 15:46

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

FUNGERAR :D

 

Fick Vudu att fungera med Apple TV 4K efter att ha använt unlocator.com och följt deras anvisningar för Apple TV4.

Det finns även info om hur du lägger in 8.8.8.8 och 8.8.4.4 i din router men jag har inte provat Shielden eller Chromecasten så det återstår att prova.

Unlocator ger dig 7 fria dagar inan du får bestämma dig för om du skall betala för deras tjänst.

 

Skall nu bara se om Netflix även accepterar deras tjänst eller om jag får fortsätta med set USA ip adress.

 

Ganska trevlig liten upplevelse denna Apple TV4 4 K ;)



#7

Postad 24 januari 2018 - 17:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Unlocator funkar på ett annat sätt, den styr om dina anrop till sina egna tunnlar så att
netflix mfl tror att du surfar inifrån USA (i princip det jag gör mha min egna VPS).

Dock tror jag netflix har jagat unlocator rätt så hårt, så frågan är hur länge de lyckas
hålla tunnlarna igång, eller om de har "nertid" titt som tätt.

Redigerat av frollic, 24 januari 2018 - 17:10.


#8

Postad 24 januari 2018 - 18:59

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Fungerar utan problem även med Shielden.
Trevligt med 4K HDR10 och Atmos från streamingtjänst :-)
Eftersom jag använder en Hdfury Linker ser kan jag även se att Vudu skickar ut 10 bit HDR SMPTE ST 2084 samt 4:2:0 BT2020.

Återstår att se om jag kan få det att fungera även Chromecast Ultran imorgon.

Bifogad fil(er)



#9

Postad 05 februari 2018 - 19:23

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Har försökt fatta hur jag ska få unlocator att fungera på dator nu i snart två timmar. Har gjort det enda det står man ska göra men blir ingen som helst skillnad mot för innan jag skaffad det.



#10

Postad 05 februari 2018 - 19:36

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Skillnad på vad?
Hur skall någon kunna hjälpa dig med den infon?!!

#11

Postad 05 februari 2018 - 19:47

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Skillnad på vad?
Hur skall någon kunna hjälpa dig med den infon?!!

Alltså det fungerar inte även fast jag använder unlocator sidorna jag försöker regga på fattar fortfarande att jag är i Sverige.



#12

Postad 05 februari 2018 - 20:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Har försökt fatta hur jag ska få unlocator att fungera på dator nu i snart två timmar.
Har gjort det enda det står man ska göra men blir ingen som helst skillnad mot för innan jag skaffad det.

vilken slags dator och OS ?

vad säger din dator att du har för DNSer ?

Redigerat av frollic, 05 februari 2018 - 20:11.


#13

Postad 06 februari 2018 - 08:41

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Kör windows 10, stationär dator. Testade nu att lägga in dns inställningarna i routern istället men får ändå samma externa ip. Jag tycker det känns som att det man ska göra enligt unlocators information känns alldeles för enkelt och det borde inte räcka att bara lägga in några siffror i dns fältet i routern för att få i gång det men det är all info som framgår på siten.



#14

Postad 06 februari 2018 - 09:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Du kommer inte få ny extern IP bara för att du byter DNS.

DNS-bytet gör att unlocator skickar en del trafik via sina servrar, så att det ser ut som
att du surfar från USA.

Sen finns det operatörer som inte åter dig byta DNS, oavsett vad du matar in kommer de fortfarande
att styra om dig till sina egna DNSer, och då måste du även skaffa VPN.

#15

Postad 06 februari 2018 - 13:24

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Lyckades få till det med Hola och har kunnat registrera VUDU och sony pictures (USA) konton och länkat dem samman. Mina UK UV koder verkar det värre med. Men några steg i rätt riktning i alla fall.



#16

Postad 10 februari 2018 - 11:01

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Fungerar utan problem även med Shielden.
Trevligt med 4K HDR10 och Atmos från streamingtjänst :-)
Eftersom jag använder en Hdfury Linker ser kan jag även se att Vudu skickar ut 10 bit HDR SMPTE ST 2084 samt 4:2:0 BT2020.

Återstår att se om jag kan få det att fungera även Chromecast Ultran imorgon.

 

Hur har du ställt in din Shield när det gäller region, plats m m? Jag har problemet att Vudu-appen inaktiverar sig själv och försvinner från startsidan. Detta måste bero på någon skum geoblocking.

 

För att få maximala vpn-prestanda :)

 

speedtest.png

 

har jag en lite speciell konfiguration med en pfsense-router som har en permanent vpn-länk till min server i USA. LAN-porten från den går till en WAN-port på min Sophos Firewall, den senare skickar all trafik (inklusive dns-anrop) till/från mina streamingenheter via vpn-linan.

 

pfsense använder specifika amerikanska dns-servrar så ingenstans i allt detta borde det finnas en chans för ett dns-anrop att gå någon annanstans typ google. Ändå håller Vudu- appen på att konstra. Ingen annan app i Shielden är påverkad. Vad har jag missat?


Redigerat av Unregistered33aea5f7, 10 februari 2018 - 11:03.


#17

Postad 10 februari 2018 - 11:45

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Har du provat att köra vpn-klinten direkt på shielden ?

#18

Postad 10 februari 2018 - 11:59

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Har du provat att köra vpn-klinten direkt på shielden ?

I och för sig inte, men jag tvivlar på att det skulle göra någon skillnad, Shielden kör bevisligen all sin trafik via vpn-linan så det måste vara något specifikt för just Vudu-appen. Undrar om den har hårdkodade dns-adresser?



#19

Postad 10 februari 2018 - 12:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

I och för sig inte, men jag tvivlar på att det skulle göra någon skillnad, Shielden kör bevisligen all sin trafik via vpn-linan så det måste vara något specifikt för just Vudu-appen. Undrar om den har hårdkodade dns-adresser?

Tja, testar du det, så utesluter du alla andra felkällor ....

Hårdkodade dnser kan du ju styra om, bara du vet vilken IP du ska fånga, alt att du styr om alla anrop till din dns.

Redigerat av frollic, 10 februari 2018 - 12:22.


#20

Postad 10 februari 2018 - 17:09

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Hårdkodade dnser kan du ju styra om, bara du vet vilken IP du ska fånga, alt att du styr om alla anrop till din dns.

 

Ja det var ju just det. Att jag skickar all trafik via pfsense (= vpn) och har forwardern i pfsense pekande på amerikanska dns-servrar betyder inte att hådkodade dns-anrop till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 går rätt väg... :blush:.

 

En regel som routar om dns-anrop till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 till "rätt" servrar hade jag glömt bort, sedan jag slutade med Chromecast.

 

Men jag är fortfarande nyfiken på hur  Iceman66 har gjort med regioninställningarna.

 

Shielden gör även då den är inaktiv i runda slängar ett anrop i minuten till 8.8.8.8...

 

rule8.png


Redigerat av Unregistered33aea5f7, 10 februari 2018 - 17:34.


#21

Postad 10 februari 2018 - 17:41

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Sitter med mobilen så ursäkta om det blir konstigt!
Jag har en Asus RT-AC3200. Jag länkar 8.8.8.8. och 8.8.4.4 till min egen routers ip :-)
Som du säger försvinner Vudu appen på Shielden men jag har den liggandes på ett USB minne som sitter i Shielden så jag startar/installerar den därifrån när jag behöber det. Jag letar fortfarande efter ett sätt där Vudu appen stannar kvar på starysidan, har aldrig sett att någon annan app beter sig så här när den är ”sideloaded” men jag ser det inte som något problem.

Bifogad fil(er)



#22

Postad 11 februari 2018 - 11:08

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Som du säger försvinner Vudu appen på Shielden men jag har den liggandes på ett USB minne som sitter i Shielden så jag startar/installerar den därifrån när jag behöber det. Jag letar fortfarande efter ett sätt där Vudu appen stannar kvar på starysidan, har aldrig sett att någon annan app beter sig så här när den är ”sideloaded” men jag ser det inte som något problem.

 

Jag trodde att jag hade löst detta i går men nu på morgonen är appen avaktiverad igen. Detta är fanimej oförklarligt. Den är inställd på US English, har amerikansk IP och DNS, tidszon EST och amerikanskt Google-konto. "Use wifi to estimate location" är påslaget eftersom Shielden annars tror att den är i UK och slänger upp en massa brittiska appar - lika oförklarligt.

 

Vad innebär "Use wifi to estimate location" förresten? Kontrollera ip och dns? NTP? Det måste finnas någonting som Vudu-appen söker efter som vi har missat. Det lustiga är att detta inte påverkar själva strömningen utan appen avaktiverar sig själv utan förvarning. I sanning ett mysterium.


Redigerat av Unregistered33aea5f7, 11 februari 2018 - 11:09.


#23

Postad 14 september 2018 - 15:21

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
USA ip address solution och Unlocator fungerar inte sedan ca 1 mån för mig på Shielden fast jag blockar ett par ip addresser :-(
Dock så fungerar det på Aptv 4K ( fast utan Atmos fast GM fw), så där behövs det en ny Vudu fw på ”äpplet”

Är det någon som har en fungerande VPN lösning på Shielden skulle det uppskattas som info ;-)

#24

Postad 15 september 2018 - 15:42

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

USA ip address solution och Unlocator fungerar inte sedan ca 1 mån för mig på Shielden fast jag blockar ett par ip addresser :-(
Dock så fungerar det på Aptv 4K ( fast utan Atmos fast GM fw), så där behövs det en ny Vudu fw på ”äpplet”

Är det någon som har en fungerande VPN lösning på Shielden skulle det uppskattas som info ;-)

Om du inte har en egen privat amerikansk ip-adress (de vanliga VPN-leverantörerna är blockerade) kan du sluta hoppas. Och inte ens då fungerar det utan krumbukter.

 

Trots att jag har ett eget internetabonnemang, i en bostad som jag äger, med router och VPN-server på samma adress, avinstallerar Vudu-appen sig själv (!) så fort den inte har använts på ett tag och jag måste ominstallera den inför varje användning.
 

Ingen annan app beter sig på det sättet. Jag börjar misstänka att min hyresgäst har ringt upp Vudu och skvallrat på mig på grund av missnöje med hyran :angry:

 

Min Shieldtv har inte ens under en nanosekund haft minsta icke-amerikanska inställning. Däremot har jag ju andra appar, t ex Kodi, med europeiska inställningar.

 

Det är ett mysterium. Varför och hur har Vudu konstruerat en så infernalisk geoblockering? Det kan inte vara många som konsumerar Vudu på det här sättet.

 

Jag orkar inte gå igenom en återställning och ominstallation av allting plus att det ju faktiskt är avtalsbrott så jag handlar inte filmer där längre. Men om en lösning dyker upp är jag idel öra.



#25

Postad 17 september 2018 - 17:35

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Så fungerar det att vara amerikan igen!
Provade dnsleektest.com och förstår nu varför USA IP Solution och Unlocator inte fungerar. Båda läcker dns omkring sig, så tacka f@n för att Vudu krånglar. Provade runt med några andra vpn och mycket riktigt så fanns det någon som inte visade mer än 1 ip adress mao inga dna läckor och då fungerade det både att hämta hem Vudu appen för ATV 4K ( var tidigare omöjligt) samt att både köra Vudu på Shielden och ATV:n.

#26

Postad 01 januari 2019 - 08:54

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Så fungerar det att vara amerikan igen!
Provade dnsleektest.com och förstår nu varför USA IP Solution och Unlocator inte fungerar. Båda läcker dns omkring sig, så tacka f@n för att Vudu krånglar. Provade runt med några andra vpn och mycket riktigt så fanns det någon som inte visade mer än 1 ip adress mao inga dna läckor och då fungerade det både att hämta hem Vudu appen för ATV 4K ( var tidigare omöjligt) samt att både köra Vudu på Shielden och ATV:n.


Vilken VPN var det som funkade nudå? :)
Fick du igång vudu på chromecast?

#27

Postad 01 januari 2019 - 09:38

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Jag har nu kört Express VPN utan problem i ca 4-5 mån UTAN problem. Den läcker inte utan visar bara 1 adress. Otroligt smidigt med deras app i Shielden där du väljer av/på och vilket land du vill vara i. Har själv Shieldens app på automatiskt på U S A, så när Shielden startar så är du redan på. Till ATV4K har jag inte hittat någon app där det skulle vara smidigt att kunna använda av/på utandär har kag gått in under nätverk och ändrat DNS som pekar på U S A. Det innebär att även äppeltvn automatiskt starar upp amerikan. Problemet med äppeltvn är att du får gå in och ändra DNS:en ibland för att få upp Svensk undertext om du behöver det. Dessutom kan det vara vissa serier och filmer som saknas på den amerikanska Netflix men som sagt ändra tillbaks så funkar det igen. När du har APTV4 inställd på USA så är det inte några problem med att starta Cmore eller CanalDigital appen utan dom struntar i din ”geolocation” . Express VPN även en smidig app för mobilen och surfplattan så att starta alla dina tv och filmappar är inget problem bla Vudu fungerar på Iphone och Ipad. Dock så vill inte Apple betala till Vudu så alla deras plattformar är spärrade för att köpa något så det får du se till att göra på en icke Apple produkt. Själv använder jag Shielden för stt enkelt köpa en film och sedan switcha över till APTV:n för att se den eller helt enkelt stanna kvar och se den på Shielden.
Jag har inte provat att streama till min CC Ultra men jag kan prova och se om det fungerar. Tror dock att du måste ställa in dina DNS:er 8.8.8.8 och 8.8.4.4 att peka på din egen routers ip adress ( tex 192.168.2.1 eller 192.168.1.1 eller vad du nu själv har på din router) Just CC kan vara lite krånglig just med att dom vill anropa dessa 2 DNS:er. Jag får återkomma med info efter ytterligare test.

#28

Postad 01 januari 2019 - 15:47

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Får tacka för utförligt och bra svar!
Blir och testa lite med express VPN snart då :)

#29

Postad 01 januari 2019 - 18:01

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
CCUltran fungerar inte med Vudu ( för mig i alla fall)

Jag startar upp Express VPN i Iphonen och öppnar och kollar på en film i Vudu appen och väljer sedan att casta så får jag upp felmeddelandet:

Connection server kickstart error.
Please check your internet connection or try again later.

Har provar 2 st UHD filmer, Ocean 8 och Equalizer 2 men det blir samma error!
Jag har förstått att just CC är en liten jäkel till nöt att knäcka just med 8.8.8.8.8 och 8.8.4.4 problematiken :-(

Jag har själv gett upp att använda CC just med Vudu eftersom jag har både Shielden och APTV4 som fungerar enligt förra inlägget. Skulle jag välja bara den ena före den andra skulle jag säga Shielden även fast bilden är lite bättre på APTV4 just med tanke på köpmöjligheten direkt i appen. Dessutom så finns det en underkategori i Shielden som heter 4K så där får jag upp dm senaste filmerna direkt. I Äpplet måste du veta vad du letar efter och man kan nästan se att Apple inte bryr sig riktigt om denna app.

#30

Postad 01 januari 2019 - 21:06

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Tack för att du testar. Vore ju smidigt om man kunde få det o funka på TVn (nu8005) eller PS4an. Mitt i flytt nu men när det lugnat ner sig får man börja testa. Tråkigt om man ska bli tvungen o fixa en APTV4 bara för vudu :D

#31

Postad 02 januari 2019 - 02:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag har förstått att just CC är en liten jäkel till nöt att knäcka just med 8.8.8.8.8 och 8.8.4.4 problematiken :-(

Just dessa borde vara enkla att fånga upp och styra om, CCn har ju ingen som helst aning om vart anropet tar vägen,

Redigerat av frollic, 02 januari 2019 - 02:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.