Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

El-gigantens ruttna bluffrea!

81 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 juni 2003 - 16:54

scheer
  • scheer
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hallå igen!!

Angående garantier/reklamation så skiljer det lite vilka tillverkarnas garantitid är:
ex.
- Canton 5år
- HECO 5år
- Magnat 5år

- NEC Projektorer 3 år (på platsen)

- LG Projektorer 3 år (på platsen)

Enligt de flesta Hembio Försäljare..
Annars stämmer det med 2år som Cy-berg nämde,,,och håller oxå med att "bojkotta storkedjorna"

De va de hele !!

#52

Postad 05 juni 2003 - 17:46

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
[};)] Komiskt när man tänker på all ELGIGANTENS reklamblad med stora rubriker- UTFÖRSÄLJNING, NATTÖPPET och LAGERENSNING! Detta inträffar nästan varje månad[}:D]
Bojkotta ELGIGANTEN! blöäääääääääää

#53

Postad 05 juni 2003 - 18:50

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Hei,

Blir provosert av å bare lese om hvor råtne disse "Kjede" butikkene er!

El-Giganten minner veldig om "Elkjøp" her i Norge. Denne kjeden opererer på akkurat samme måte som mange har forklart i innleggene sine her.

Selv har jeg blitt "lurt" av Elkjøp da de hadde annonsert for at de hadde 28" philips widescreen til en veldig bra pris.
Jeg dro il butikken samme dag i håp om å få meg ny tv.. Gjett om jeg fikk meg tv den dagen........

#54

Postad 05 juni 2003 - 19:30

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Hmmm...undrar om man skulle få någon reaktion om man mailade länken till den här tråden till Elgiganten, Onoff och Siba...

Förresten Hifisnubben. Vad var det för TV. Jag kan vara intresserad...

#55

Postad 05 juni 2003 - 20:01

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
De skulle nog inte bry sig, kanske skulle de komma med någon lam förklaring/ursäkt... Maila till Sverker istället!

#56

Postad 05 juni 2003 - 20:04

Unregistered9ce38e94
  • Unregistered9ce38e94
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sonyman
Angående den försäkring som tex OnOff säljer så täcker den allt, du kan tex "råka" tappa tv:n från balkongen och få en ny om den inte går att reparera. Detta fick jag till och med förklarat av en säljare på OnOff som gav ovanstående scenario som exempel.
Så försäkringen täcker mer än det som redan finns genom märket och konsumentlagen.




Är det någon som utnyttjat dessa garantier till absurdum, vad händer då? Om man tar en allti-i-allo försäkring på 5 år, en månad innan den går ut åker man till Onoff, ställer sig vid service disken, häller en liter cola in i TV'n och vill ha en ny. Det är ju typ såna exempel de lockar med, vad fanken som än händer så gäller garantin. (alt. kan man hälla i colan hemma) Om inte TV'n görs längre å hela innandömet är skit så borde man väl få en ny, motsvarande modell?

Hade en kompis med sån dunderförsäkring på sin mobil, när han lessnade så körde han den först i ultraljudsbad - å den funka fortfarande, så 10 sekunder i micron gjorde susen. Säljaren muttrade lite då den i princip var helt smält, men en ny fick han.

Om man utnyttjar garantin 1 gång, måste man teckna en ny då eller gäller den fortsatt under resten av tiden? Om man orkade ######s skulle man köpa en frukost TV, kvadda den hela tiden (och ordentligt så den ej GÅR att laga), så fort man får en ny skickar man den i golvet och begär en ny! [;)]

(mjo, lit barnsligt kanske, men kul vore det)

#57

Postad 05 juni 2003 - 20:42

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
alternativt så kan man ju hyra en bil på OKQ8(med försäkring), och lasta på den med sin tv (med dunder försäkring) o backa in skiten genom deras dörrar mitt i natten, sen kommer man dit dan efter o kräver en ny tv för att den gamla blivit stulen. ;)

#58

Postad 06 juni 2003 - 09:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag var inne hos Påav (OnOff) igår och hämtade de "nya" Philipskataloger som de lagt ut i butiken. Ny och ny, det var katalog 2001-2002 men det är tydligen nytt hos ladorna.

Sedan har de inte lyckats sälja sin iSub som stått där i ett år för 990 kronor så nu tar de 998 kronor för den och den bara står kvar. Har funderat på att förbarma mig över den - för 300 kronor, max, eftersom den varit ute hos kunder.

Det är också roligt när de säljer en sådan gammal receiver som Yamaha RX-V620 precis som om det är Yamahas nyaste modell.[;)]

Nej, bojkotta ladorna!

#59

Postad 06 juni 2003 - 10:20

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
B8 - Jag är inte säker på beteckningen (måste kolla exakt), men eftersom Iqulah hänvisar till KV29LS35 i samma annonsblad så är en kvalificerad gissning att det är den. Kasta mig ett mail om intresset kvarstår. Han har tydligen en släkting som ev. är intressread, men vi tar detaljerna utanför denna tråd.
Ang. maila länkar till trådar har jag vid flera tillfällen mailat, men oftast inte fått något svar. I enstaka fall har det kommit någon form av standradbrev, men är det fler än jag som mailar, så kanske det har effekt? Det tråkiga är att det ju är de som kan minst och behöver mest hjälp som blir blåsta. Som sagt - de säljer fortfarande Yamahas x20-serier och tar betalt så de vida överskrider priserna på x40 hos andra handlare.

#60

Postad 06 juni 2003 - 12:56

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Kan inte hitta din mail bara. Ingen på kontaktinfo. Nånstans jag missat att kolla?

#61

Postad 06 juni 2003 - 13:15

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Förresten, det finns en affär i Malmö som jag kallar Tekniska Muséet. Den heter Thorn och ligger vid Triangeln. De säljer nämligen enbart väldigt gamla produkter som togs ur produktion förra istiden. Har inte sett något därinne som fortfarande varit i produktion, om man undantar Världens Fulaste Telefon som är Nokia 5100.

Den klarar jag bara inte av. Denna fasansfulla kopia av iBook rev A 1999 års modell. Om någon tycker att jag har dålig smak och vill debattera Nokia 5100s "snygga design" så kan ni väl starta en tråd om det så blir det lite trevlig debatt.[;)]

Thorn är också dyra så vill man köpa en gammal produkt dyrare än en ny så ska man dit.

#62

Postad 06 juni 2003 - 13:38

Unregistered4ca3a532
  • Unregistered4ca3a532
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
El Giganten har et særligt bonussystem, hvor skiltene afslører størrelsen på avance/bonus. Se indslag fra Danmarks Radio: http://www.dr.dk/pub...timediaID=57722

http://www.dr.dk/pub...timediaID=57721

#63

Postad 06 juni 2003 - 14:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by B8
Kan inte hitta din mail bara. Ingen på kontaktinfo. Nånstans jag missat att kolla?


Konstigt - [email protected] så fixar vi det.

#64

Postad 07 juni 2003 - 16:30

Slinger
  • Slinger
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Tycker att det är skamligt att så pass stora kedjor håller på med sån här skit. Har varit med om samma sak på såväl Elgiganten som på onoff. Det är ju inte konstigt att deras rykte är helt åt fan. Jättebra att vi tar upp sånt här på forumet, och det är trevligt att tidningarna skriver om det lite då och då.... på dem bara!!!!!

#65

Postad 10 juni 2003 - 10:37

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Efter många om och men var jag med min kompis på elgiganten och köpte en Sony KV29CL10 för 3990:-. Det annonserade priset för denna TV är 6995:-, så trots att den kanske inte håller samma klass som LS35 vad gäller ljudåtergivningen så kändes det ändå som ett bra köp. Vi fick dessutom en uppriktig ursäkt för hur vi hade blivit behandlade. De gjorde alltså sitt bästa för att gottgöra oss, men man kan ju bara spekulera över hur många fler som blivit lurade men inte gjort något åt det.

#66

Postad 10 juni 2003 - 11:55

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Ni skulle tjatat till er en DVD och bioanläggning på köpet oxå..

#67

Postad 10 juni 2003 - 12:26

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Med motivationen?

#68

Postad 10 juni 2003 - 13:16

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Att han fick en sämre TV till samma pris, missade tyvärr smileyn men den kommer här :(

#69

Postad 10 juni 2003 - 13:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
OK. Då förstår jag.

#70

Postad 13 juni 2003 - 15:57

Unregistereddb6d08fa
  • Unregistereddb6d08fa
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Det viktiga nog i denna fråga är att hitta rätt säljare.
Jag har varit otaliga gånger i affärer från dessa kedjor. Råkar du hitta en säljare som praktiserar på hifi/tv avdelningen istället för att vara i dammsugar/kylskåps avdelningen är det kört.
Dock hittade jag en säljare på El-giganten/Barkarby som var grymt intresserad av Hifi och berättade av egen erfarenhet vad han tycker om vissa produkter som stod uppkopplade i affären.
Berättade om hårdvara som inte ens El-giganten säljer som han har köpt.
Hur som helst tog jag en offert på denna:
TV: Philips 32pw9308 (inkl 5 års förs) 16.495:- (+2195:- för förs)
DVD: Pioneer 656AS 4995:-
Reciever: Yamaha RXV 640R DTS 5495:-
Högtalare: Energy :
2 golv :XL250Black 4495:-
cent :XLC100Black 1995:-
2 surr :XL150Black 1795:-
sub :EXLS102Black 3795:-
Massa Kablage till allt. för : 1300:-
Summan slutade på 42.545:-
Då sa jag åt honom att fixa ett bra pris på denna paket.
Då slog han in nån kod +40.000:-
Sen slog han in koden + 39.000:-
Och sen sa han att det var det BÄSTA pris han kunde åstakomma.
Jag sa till honom att det kändes lite dyrt och ville ha summan till 35.000:- men då fick jag svaret att deras marginaler är inte så höga eftersom de försöker att vara billigast (dock kan man inte slåss mot rena nätbutiker) och därför tyckte att 39.000 är ett JÄTTEBRA pris.

Dock undrar jag vad det var han slog in...Kollade han hur mycket provision han skulle få vid olika priser??

#71

Postad 13 juni 2003 - 16:09

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by JoPi
Det viktiga nog i denna fråga är att hitta rätt säljare.
Jag har varit otaliga gånger i affärer från dessa kedjor. Råkar du hitta en säljare som praktiserar på hifi/tv avdelningen istället för att vara i dammsugar/kylskåps avdelningen är det kört.
Dock hittade jag en säljare på El-giganten/Barkarby som var grymt intresserad av Hifi och berättade av egen erfarenhet vad han tycker om vissa produkter som stod uppkopplade i affären.
Berättade om hårdvara som inte ens El-giganten säljer som han har köpt.

Hur som helst tog jag en offert på denna:
TV: Philips 32pw9308 (inkl 5 års förs) 16.495:- (+2195:- för förs)
DVD: Pioneer 656AS 4995:-
Reciever: Yamaha RXV 640R DTS 5495:-
Högtalare: Energy :
2 golv :XL250Black 4495:-
cent :XLC100Black 1995:-
2 surr :XL150Black 1795:-
sub :EXLS102Black 3795:-
Massa Kablage till allt. för : 1300:-
Summan slutade på 42.545:-
Då sa jag åt honom att fixa ett bra pris på denna paket.
Då slog han in nån kod +40.000:-
Sen slog han in koden + 39.000:-
Och sen sa han att det var det BÄSTA pris han kunde åstakomma.
Jag sa till honom att det kändes lite dyrt och ville ha summan till 35.000:- men då fick jag svaret att deras marginaler är inte så höga eftersom de försöker att vara billigast (dock kan man inte slåss mot rena nätbutiker) och därför tyckte att 39.000 är ett JÄTTEBRA pris.

Dock undrar jag vad det var han slog in...Kollade han hur mycket provision han skulle få vid olika priser??


JoPi - som svar på din fråga tror jag att han kollade sin provsion. Butikerna har också infört något som liknar en "spärr" för att säljare inte ska kunna sälja grejer för billigt. Vet av egen erfarenhet av säljare som tidigiare sålt saker till kompisar för långt under halva priset. Sedan var den rabatt du fick inte ens 10 procent vilket jag tycker var löjligt lite på en sådan stor affär....

Du sa också att säljaren i Barkaby hade köpt saker som inte Elgiganten sålde - hur kunde du då få en offert på vad du skulle få betala för grejerna i Barkaby?
Tycker det låter som en mycket slipad försäljare, men visst rekommenderar han rätt bra grejer. Inget att snacka om även om jag aldrig lyssnat på dessa högtalare.
Har själv en policy att jag aldrig skulle köpa högtalare på någon av dessa större kedjor - en tv eller en damsugare kan dock slinka ner ibland...[8D]

#72

Postad 13 juni 2003 - 16:19

Unregistereddb6d08fa
  • Unregistereddb6d08fa
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Grejen var att jag sa klart och tydligt att jag ville ha 656:an samt 640:an Han visade mig högtalare som var kopplade till kassa poineer recievers och då berättade vad han körde själv hemma. Han försökte inte att prångla det på mig och offerten visar inte de prylarna.
Angående högtalarna måste jag erkänna att ljudet var helt godkänd, har varit på div. hemmabio butiker och lyssnat på dyrare ihopsättningar som låtit lika bra eller snäppet sämre.
Det är en gigantisk djungel med massvis med modeller o märken.

#73

Postad 13 juni 2003 - 16:45

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
VA!?!?! Finns det FLERA modeller och märken??? Skit oxå! Nu har jag blivit lurad igen...

#74

Postad 13 juni 2003 - 17:30

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Jag har en förklaring till att annonserade produkter är slut redan innan butiken öppnar för natten. Var nämligen ute o handlade en komplett hembioanläggning tillsammans med farsan för nått år sedan. Vi hade sett en TV-annons hos OnOff som verkade intressant. Farsan slog till o köpte inte bara TV utan även DVD-spelare och receiver. Vi visste även att OnOff skulle rea ut ett Audio Pro-paket dagen därpå, så farsan insisterade på att få köpa det till reapriset redan dagen innan. Men se det gick inte! Däremot tipsade säljaren oss om att vi kunde köpa paketet till dagens pris och sedan komma in o få mellanskillnaden tillbaka på readagen! Den s k prisgarantin funkade m a o finfint! Vi hade inte plats i bilen till högtalarna så de fick stå kvar tills dagen därpå då vi hämtade hela klabbet och fick tillbaka några sköna slantar.

En annan metod är att kolla upp om SIBA eller OnOff har samma prylar som El-Gigafjanten annonserar (och tvärtom) och handla dem där istället. Har de prisgaranti + 10% så blir det ju en lysande affär!

#75

Postad 03 juli 2003 - 18:13

Tonix
  • Tonix
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
För alla er som tycker el-giganten är skit så kan jag berätta att de fick en liten knäpp på näsan idag. Åkte till giganten i trollhättan för att köpa en T68i utan abonnemang åt min bror. Efter den obligatoriska väntetiden(alltid underbemannade!) fick jag tag på en säljare och förklarade mitt ärende. 2900:- förklarade han att den kostade. Då tog jag fram ett papper som visade att den kostar 2000:- i uddevalla. Efter lite grubblande plus att han ringde till uddevalla sålde han den för 2000:-
Grymt kul att se hans min, han blev ganska paff, nästan tårögd. [:)]

#76

Postad 03 juli 2003 - 18:21

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Från det ena till det andra.
Är det någon som vet man man tjänar i månaden om man jobbar på elgiganten, antingen som säljare eller på lagret?
Bra / dåligt?

/M

#77

Postad 03 juli 2003 - 19:06

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Fredrik21: Det är bra! På dem bara!!!

#78

Postad 06 juli 2003 - 01:58

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Markus_H>Det går att tjäna ganska skapligt med tanke på jobbet ofta innebär mycket kvälls- och helgjobb vilket ger OB-ersättning. Sen beror det förstås på en del andra saker också som t.ex. arbetslivserfarenhet.
Men jag tror inte någon säljer hos varken Elgiganten, Onoff eller Siba tjänar under 200 000:- per år.

#79

Postad 06 juli 2003 - 14:40

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Jag arbetade på elgiganten under cirka ett halvår, dock bara helg. Har alltid varit ganska intresserad av hifi och hemmabio och köper kontinuerligt facklitteratur. Trodde jag skulle passa perfekt till jobbet som säljare, men upptäckte snabbt att det inte var så enkelt sm jag trodde och att medlemmarna på detta forum representerar en ytterst liten del av kundkretsen.

Att sälja en TV bestod till stor del av att memorera produktblad där det intressanta var text-tv, watt på högtalarna samt storlek. Självklart ska man som säljare kunna dessa basfakta men jag tycker att forum medlemmarna måste förstå att hemmabionördar är en jäkligt liten kundkrets, det var liksom inte många gånger jag var tvungen att förklara mer avancerade facktermer. Stormarknads säljare är inte dumma i huvudet, utan håller sig helt enkelt på den kunskapsnivå som krävs för att utföra sitt jobb.

När jag började arbeta hade vi inte provision på de varor vi sålde men däremot 10% på försäkringar. Jag var därför alltid totallt ärlig när en kund som skulle ha en tv. Tyvärr har den amerikaska företags kulturen tagit oss med storm på senaste tiden, och detta har inneburit att företagen strtegiskt försöker knyta sina anställda till sig för att på så sätt få en starkare lojalitet. I detta ingår sådant som jag hatar mest: "falska" personal träffar, pep talks och en sorts känsla av att man är välkommen i den falska gemmenskapen så länga man är lojal och säljer som fan. Denna företags ideologi är inte bara synonymt med elgiganten utan finns nu praktiskt överallt och av någon outgrundlig anledning funkar detta på människans psyke. Heltids anställda blev utom sig(lite överdrivet, men helt klart uppjagade) när de sålde en förlustvara, de hade ju då svikit sitt företag och skammen skulle sitta i hela dagen. Av naturliga skäl var jag ganska opåverkad..

Lönen var faktiskt grymt bra, det är allt jag kan säga. En del har ju en förmåga att kunna kränga sanslöst många försäkringar och då blev lönen extremt höga för vissa. Jag saknade denna talang men tjänande endå mycket bra. Sedan tycker jag nog att vissa åsikter här på forumet är lite väl hårda, jag menar, det är inte helt lätt att sälja en vara och alla kan bli stressade och säga jävligt dumma grejer. Om man arbetar som säljare på elgiganten går det ju endå ut på att sälja varor som finns i butiken, inte det systemet som hemmabio tidingen har rekommenderat och där du har memorerat texten utantill. Det är viss mån av hykleri många gånger, man slår ner på säljarna på elgiganten för de inte kan någonting om ljudbilden hos mission högtalare, samtidigt som sitter framfördatorn och ger rekommedndationer som är plagierade ur hifi&musik.

Problemet som diskuteras i denna tråden är återkommande men det finns en ganska enkel lösning: beställ varan från deras lager till det priset....Vänta i två veckor så kan du sedan åka ner och hämta ut tv:n. Är detta så ovanligt för affärer i allmänhet? Jag har allt som oftast fått vänta på mina beställningar från ljudmakarn....
Självklart är det så att elgiganten medvetet väljer att bara ta in 2-3 exemplar av en kampanj vara, för att sedan försöka styra kunden till det dyrare alternativ. Det är helt enkelt deras sätt att överleva, för om elgiganten bara skulle sälja varorna som står i reklambladen skulle de snabbt gå i konkurs.
Själv är jag mycket nöjd med elgiganten i vissa fall, jag skiter fullständigt om säljaren är dålig, bara jag får min vara till ett bra pris. Är det verkligen så fantastikt att gå in på en "speciallist" affär, få prata med någon som kan praktiskt taget lika mycket om produkten som du själv, för att sedan få betala 2000:- mer än vad du hade fått betala på internet/elgiganten? Händelsevis är det faktiskt elgiganten som är marknadens prispressare, har fortfarande i färskt minne hur "specialister" sålde pt-ae100 för typ 25-30 papp och hur då elgiganten en dag gick ut och totallt krossade det priset med 18995:-. För mig är faktiskt sådant viktigare, och då klarar jag av en lite halv fumlig försäljare på elgiganten/onoff/siba.

#80

Postad 06 juli 2003 - 15:51

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0
Var inne på elgiganten och tänkte förlänga mitt abonnemang till mobiltelefonen. Förutom att man fick vänta i en halvtimme pga personalbrist så gick allting frid och fröjd ända tills man kom fram till kassan och tänkte betala för telefonen man valt att köpa tillsammans med förlängningen. Kassörskan ville då helt plötsligt ha 1000.- mer än vad jag egentligen skulle betala för telefonen. Då fick man lalla runt där i en halvtimme till för att hitta någon från telefonavdelningen som kunda lösa problemet.
Min kära mor hade liknande problem. Hon fick någon annans abonnemangsavtal istället för sitt eget, även det ordnade sig efter en timmes lallande.
Hade liknande problem vid köp av TV (Philips 32PW8506) hos Onoff. Fick åka runt till tre olika butiker för att till sist hitta en som endast hade EN i lager. Och även då försökte säljaren kränga en dyrare TV med ytterligare en försäkring och allt fastän jag flera gånger hade sagt att jag ville ha just den och åkt runt till tre olika butiker. Ja, jag tar gärna den dyrare TVn...... om säljaren har lust att betala mellanskillnaden,
Det är verkligen inte rätt att de endast har så lite av så många produkter i lager.

Nej, personligen så läser jag om varan jag planerar att köpa, recensioner, rekommendationer etc och åker endast till elgiganten eller Onoff för att klämma på dom och se hur de är innan jag köper den från en nätbutik eller någon annan Hifibutik.

#81

Postad 07 juli 2003 - 10:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Bonzichrille - Intressant och nyanserat inlägg som motvikt. Kul läsning.

#82

Postad 11 juli 2003 - 21:12

Gäst__*
  • Gäst__*
  • 0
quote:Originally posted by JoPi
Det viktiga nog i denna fråga är att hitta rätt säljare.
Jag har varit otaliga gånger i affärer från dessa kedjor. Råkar du hitta en säljare som praktiserar på hifi/tv avdelningen istället för att vara i dammsugar/kylskåps avdelningen är det kört.
Dock hittade jag en säljare på El-giganten/Barkarby som var grymt intresserad av Hifi och berättade av egen erfarenhet vad han tycker om vissa produkter som stod uppkopplade i affären.
Berättade om hårdvara som inte ens El-giganten säljer som han har köpt.
Hur som helst tog jag en offert på denna:
TV: Philips 32pw9308 (inkl 5 års förs) 16.495:- (+2195:- för förs)
DVD: Pioneer 656AS 4995:-
Reciever: Yamaha RXV 640R DTS 5495:-
Högtalare: Energy :
2 golv :XL250Black 4495:-
cent :XLC100Black 1995:-
2 surr :XL150Black 1795:-
sub :EXLS102Black 3795:-
Massa Kablage till allt. för : 1300:-
Summan slutade på 42.545:-
Då sa jag åt honom att fixa ett bra pris på denna paket.
Då slog han in nån kod +40.000:-
Sen slog han in koden + 39.000:-
Och sen sa han att det var det BÄSTA pris han kunde åstakomma.
Jag sa till honom att det kändes lite dyrt och ville ha summan till 35.000:- men då fick jag svaret att deras marginaler är inte så höga eftersom de försöker att vara billigast (dock kan man inte slåss mot rena nätbutiker) och därför tyckte att 39.000 är ett JÄTTEBRA pris.

Dock undrar jag vad det var han slog in...Kollade han hur mycket provision han skulle få vid olika priser??


Det han skrev in var antagligen *1.x före priset... beroende på vilken siffra X är får han fram marginalen. Det lägsta är *1.25 dvs inköpspriset. Det lägsta man får ge kunder är *1.4, vilket brukar motsvara ett avdrag på ca. halva marginalen.

Säljare på elgiganten får ingen provision, endast ett par kronor när man säljer abbonemang och försäkringar. Men det handlar bara om ett par procent av summan.

Hehe, det här med att hitta rätt säljare är viktigt som du säger [;)] Känner igen mig lite när du nämnde en kille som praktiserar på en annan avdelning [:I] Men vad kan man göra... Vi e bara människor vi också, det är vårt jobb. Jag tycker inte om att vara på en avdelning jag inte kan ett skit om, både för min del och kundens. Men ibland har man inget val.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.