Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 450D *

669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 mars 2008 - 18:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Som nybörjare skall man då ta och satsa på 450D i stället för 400D?

Är canon ett krav av nån anledning?

#52

Postad 09 mars 2008 - 18:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Är canon ett krav av nån anledning?

Man vill väl ha det bästa på en gång :) :blink:

Som nybörjare skall man då ta och satsa på 450D i stället för 400D?

Köp en begagnad 350D för ett par tusen, sen om du fortfarande tycker det är skoj efter ett halvår kan du sälja den med minimal förlust och sen köpa efter ambitionsnivå.

#53

Postad 10 mars 2008 - 15:39

rasunda
  • rasunda
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Är canon ett krav av nån anledning?

Man vill väl ha det bästa på en gång ;) :P

Som nybörjare skall man då ta och satsa på 450D i stället för 400D?

Köp en begagnad 350D för ett par tusen, sen om du fortfarande tycker det är skoj efter ett halvår kan du sälja den med minimal förlust och sen köpa efter ambitionsnivå.



En begangnad 350D ligger runt 3000:- begagnad och en 400D runt 4000:- utan objektiv, är det inte mer värt att införskaffa en 400D då?

Vad tror ni om skillnaden mellan 400D och 450D är det något som man märker stort?



Som nybörjare skall man då ta och satsa på 450D i stället för 400D?

Är canon ett krav av nån anledning?



Vad skall man annars ha?

Redigerat av rasunda, 10 mars 2008 - 15:39.


#54

Postad 10 mars 2008 - 16:28

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
En SONY kanske?

#55

Postad 10 mars 2008 - 16:47

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

En SONY kanske?


400d'ns hus och känsla vill man iaf inte ha ;)

#56

Postad 10 mars 2008 - 20:32

rasunda
  • rasunda
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

En SONY kanske?


vilken sony hade du i åtanke?


En SONY kanske?


400d'ns hus och känsla vill man iaf inte ha ;)



varför??

#57

Postad 10 mars 2008 - 20:40

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Förlåt, jag menade egentligen ett annat märke överhuvudtaget, inte nödvändigtvis en SONY.

Olympus, Leica, SONY, Fujifilm, Nikon, Sigma, Samsung, Pentax, Panasonic... alla de gör systemkameror.

Jag menar, du svarade aldrig på frågan varför det måste vara en Canon. Grupptryck? Erfarenhet? Användningsområde? ;)

#58

Postad 10 mars 2008 - 20:47

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

En SONY kanske?


vilken sony hade du i åtanke?


En SONY kanske?


400d'ns hus och känsla vill man iaf inte ha ;)



varför??


Därför att 400d är det sämsta huset bland alla instegskameror :P Sensorn är ju trevlig å så dock.

#59

Postad 10 mars 2008 - 20:52

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Lurar på att beställa lite tillbehör innan 450:n kommer..... vad tror ni om nedanstående prylar?

Manfrotto stativ
Manfrotto kulled
4gb secure digital sdhc
Hoya filter

#60

Postad 10 mars 2008 - 21:06

rasunda
  • rasunda
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Förlåt, jag menade egentligen ett annat märke överhuvudtaget, inte nödvändigtvis en SONY.

Olympus, Leica, SONY, Fujifilm, Nikon, Sigma, Samsung, Pentax, Panasonic... alla de gör systemkameror.

Jag menar, du svarade aldrig på frågan varför det måste vara en Canon. Grupptryck? Erfarenhet? Användningsområde? ;)


har fått för mig att canon skall vara bland dom bättre, det är väl därför.
som sagt är inte en erfaren fotograf, och gillar absolut inte att köpa saker som inte är bra.
kom gärna med andra förslag om det finns bättre i samma storlek och eller bättre prestanda för samma pengar.

#61

Postad 10 mars 2008 - 21:11

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Förlåt, jag menade egentligen ett annat märke överhuvudtaget, inte nödvändigtvis en SONY.

Olympus, Leica, SONY, Fujifilm, Nikon, Sigma, Samsung, Pentax, Panasonic... alla de gör systemkameror.

Jag menar, du svarade aldrig på frågan varför det måste vara en Canon. Grupptryck? Erfarenhet? Användningsområde? ;)


har fått för mig att canon skall vara bland dom bättre, det är väl därför.
som sagt är inte en erfaren fotograf, och gillar absolut inte att köpa saker som inte är bra.
kom gärna med andra förslag om det finns bättre i samma storlek och eller bättre prestanda för samma pengar.



Jag kan hjälpa dig!





#62

Postad 10 mars 2008 - 21:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

har fått för mig att canon skall vara bland dom bättre, det är väl därför.

Och proffsen kör Canon. Helt suveräna kameror.

#63

Postad 10 mars 2008 - 21:16

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Fortsätt gärna diskussionen om konkurrenterna i en annan tråd, så att diskussionen här karaktäriseras av främst 450D.

Redigerat av Joakim, 10 mars 2008 - 21:17.


#64

Postad 10 mars 2008 - 22:39

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Och proffsen kör Canon. Helt suveräna kameror.

Proffsen behöver sällan väga in prisvärdhet i köpet...

#65

Postad 10 mars 2008 - 23:44

rasunda
  • rasunda
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Fortsätt gärna diskussionen om konkurrenterna i en annan tråd, så att diskussionen här karaktäriseras av främst 450D.


Har du beställt din??

#66

Postad 13 mars 2008 - 13:25

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Ush vilken lång väntan på denna kamera. :) Den skulle ju komma i början av Mars..

#67

Postad 14 mars 2008 - 13:45

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Någon här som beställt den och fått något leveransdatum ?

#68

Postad 14 mars 2008 - 14:16

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Jag står på en intresselista i en butik. Dock har dom ingen datum på när den kommer. Det senaste dom hört är slutet av mars början på april...

#69

Postad 14 mars 2008 - 19:35

Unregistereda81e51e2
  • Unregistereda81e51e2
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
1April verkar vara utsatt datum hos distrubutörerna, så hoppas på att få min den 2 april :blink:

Redigerat av Unregistereda81e51e2, 14 mars 2008 - 19:36.


#70

Postad 18 mars 2008 - 17:54

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Testbilder med alla ISO-värden finns uppe nu på japanska dcwatch!
http://dc.watch.impr...03/18/8129.html

Jag är imponerad. Tycker att ISO1600 ser väldigt rent ut! :) Minst lika rent som på motsvarande från 400d, och ändå har har 450d två extra megapixlar.

Canon har helt klart skapat ännu en vinnare!

Redigerat av osiriz, 18 mars 2008 - 17:56.


#71

Postad 19 mars 2008 - 13:08

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Nu när jag studerat bilderna så tycker jag att bilderna med träden och stadsmiljön ser väldigt suddiga / oskarpa ut.. Mycket illa!

#72

Postad 19 mars 2008 - 16:08

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Nu när jag studerat bilderna så tycker jag att bilderna med träden och stadsmiljön ser väldigt suddiga / oskarpa ut.. Mycket illa!


Det beror ju på var skärpan i bilden är lagd, kolla istället på de andra bilderna, de ser betydligt bättre ut!

#73

Postad 21 mars 2008 - 10:52

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Testbilder som Digital Photography Review tagit.

#74

Postad 22 mars 2008 - 11:07

Melodysheep
  • Melodysheep
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Testbilderna som Digital Photography har tagit tycker jag visar på att bilderna håller hög kvalite! Se på dem som är tagna i iso1600... min gamla kamera brusade så mkt på iso 200... (Panasonic FZ30)

#75

Postad 23 mars 2008 - 01:45

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Bilderna ser mycket bra ut..Om det brusar vid iso 1600 skiter jag i då det inte är relevant för de foton jag tar. Det som jag tycker är bra..Canon har gjort den större och mer gummerad..Däremot saknar jag det absolut underbara hjulet på baksidan som 10,20,30,40,5,1 serien har. Gillar canons gamla menyer mer än de nya...är inte riktigt kompis med att styra menyerna med joysticken...Dock funkar det mycket bättre än sonys menyer tex..Gillar inte att det är knappar överall...samt att greppet suger på A200...( inte s###### greppet, men att det är halt som en oljad sik )

Tror 450D kommer sälja som smör!. Det är en bra kamera, precis som 300,350 och 400 är.
Nått som jag tycker är synd är att det är många som kommer köpa 450 pga canon loggan..Canon är ju ett säkert system, men det finns definitivt andra märken att kika på! Pentax,samsung,sony,olympus ( kanske inte riktigt nikon ) då D60 käns en klass under 450.

Svårt val..om man nu ska köpa ny kamera!

#76

Postad 23 mars 2008 - 03:52

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Vill haa! Har ägt 3 analoga Canon SLR'er sedan mitten av 90-talet och har 5 gluggar sedan tidigare.
De är ruggigt stabila. Man brukar komma åt det mest relevanta funktionerna på ett snabbt sätt och jag bara hoppas att man lyckats med den biten även med de nya digitalkamerorna.
Tror inte det funkar, men vet någon om gamla FD objektiv kan användas på dessa eller blir det tvärstopp i fattningen?

Hur som helst...någon vecka kvar att spara ihop lite cash alltså. :)

#77

Postad 23 mars 2008 - 11:45

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Vill haa! Har ägt 3 analoga Canon SLR'er sedan mitten av 90-talet och har 5 gluggar sedan tidigare.
De är ruggigt stabila. Man brukar komma åt det mest relevanta funktionerna på ett snabbt sätt och jag bara hoppas att man lyckats med den biten även med de nya digitalkamerorna.
Tror inte det funkar, men vet någon om gamla FD objektiv kan användas på dessa eller blir det tvärstopp i fattningen?

Hur som helst...någon vecka kvar att spara ihop lite cash alltså. :)


Här är en suverän sida för alla som är intresserade av EOS-kameror, allt från gamla EOS 650 till dagens DSLR:
http://photonotes.org/

"Articles", "reviews" och "Lookup" är särskilt intressanta, men även denna: EOS FAQ

Så här skriver dem om FD objektiv:

Problems with Canon FD manual lenses.

Canon FD lenses are manual-focus only lenses which Canon sold in the years before switching over to the autofocus EF system. Many, particularly those made in the late 70s and early 80s, offer excellent optical quality, have smoothly-operating metal barrels and are available quite inexpensively on the used market. So the obvious thought comes to mind - can such lenses be attached to EOS cameras?

Unfortunately the lens mounts used by the two systems are completely incompatible. FD lens mounts are smaller in diameter, have a different lens register from EF lenses, rely on mechanical levers to control lens aperture, are of a breech-lock design (rotating pressure ring) and never contain autofocus motors.* EF lens mounts are larger in diameter, are of a bayonet mount design (put lens into camera and rotate partway to lock), support electronic control of the lens aperture and the lenses usually contain autofocus motors.

So. When it comes to adapting FD lenses to EOS cameras the key difference here is the lens register incompatibility. Adapters for Canon FD-mount lenses, including the two adapter models that Canon themselves sold at one point, must deal with this incompatibility somehow. Either they contain optics (glass lens elements) to compensate for the register difference and retain infinity focus or else they don’t contain optics and don’t retain infinity focus. There’s no way around this.

Canon’s optic-containing FD-lens-on-EOS-body adapters were basically small teleconverters (1.26x) and only worked properly with a number of their longer telephoto lenses - effectively transforming them into longer slower lenses - you lost 2/3 stop. The full official list of compatible lenses is:

FD 200mm 1.8 L
FD 200mm 2.8 RF
FD 300mm 2.8 L
FD 300mm 4
FD 300mm 4 L
FD 400mm 2.8 L
FD 400mm 4.5
FD 500mm 4.5 L
FD 600mm 4.5
FD 800mm 5.6 L
FD 50-300mm 4.5 L
FD 85-300mm 4.5
FD 150-600mm 5.6 L

The adapters can’t be used on other lenses because they have large protruding front elements which physically interfere (collide) with the rear lens element on other FD lenses. They were known as the “Canon Lens Converter FD-EOS” and were not sold to the public - only accredited professional photographers could acquire them through Canon Professional Services. Apparently they were intended to help pro photographers who had a big investment in huge Canon FD telephoto lenses make the transition to the EOS system. These adapters are thus quite rare, specialized and hard to find today. When they appear on auction sites they tend to have rather high winning bids.

Third parties have made similar glass-containing adapters, but by contrast their optics are usually poor and thus image quality tends to be generally low.

Canon and others also made FD lens to EOS body adapters which do not contain optics, but as noted above, you lose infinity focus and so such simple metal ring adapters are really only useful for closeup applications. In fact, the Canon model (which was sold to the general public) was marketed under the name “Macro Lens Mount Converter FD-EOS”. There’s also a more subtle metering isue with this sort of adapter - see the potential problem section below. If you’re interested in this approach you could always cobble yourself together an adapter using old body caps and other parts.

But in short I don’t think that adapting a Canon FD lens to an EOS camera is worth the trouble for most situations. If you have a really expensive FD lens already I’d probably be more inclined to use it with an FD-compatible body such as a nice used T90 or A1, unless you really need some unusual function supplied by EOS bodies. Or you might want to do macro photography with your digital EOS camera using old FD lenses.

So ironically enough, EOS cameras usually work better with non-Canon manual-focus lenses than with Canon manual-focus lenses. A shame, because Canon did build some very nice FD lenses years ago, many of which are available quite cheaply these days because the FD system was effectively orphaned by the introduction of EOS.

* Yes, it is true that Canon developed three “AC” series lenses which were basically FD mount lenses with autofocus motors built in. However, these lenses worked only with the Canon T80 camera and were essentially an evolutionary dead-end. So it’s not entirely inaccurate to say that all actual FD mount lenses are manual focus only.


Jag lägger nog en beställning på en 450D (+ en HF100) i veckan, ska bara bestämma mig vilka objektiv och ev blixt jag ska köpa. Jag har en gammal EOS 100 med ett par gluggar som jag kan använda med 450D, men jag vill ha en eller två stabiliserade objektiv och kanske ett ljusstark 50 mm.

Redigerat av Tomas L, 23 mars 2008 - 11:46.


#78

Postad 24 mars 2008 - 00:26

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Aha...det var alltså inte så enkelt. B) Tack för svaret. :)
Nåja, två EF zoomar med konverter och några filter skulle ju ändå kunna komma väl till pass.
Jag har också en EOS 100 -fotade natur rätt så intensivt tills för ungefär 5 år sedan då jag lade intresset på is
och har slängt runt med billigare kompakt digital kameror sedan dess.

Jag fingrade lite på en EOS 400D för ett halvår sedan, men blev mäkta besviken på den plastiga känslan.
Nu har man ju fixat en gummiyta på 450D så jag hoppas att den känns bättre att hålla i.
Synd att man har slopat det underbara hjulet på baksidan av kamerahuset...finns ju på EOS 40D. :blink:
Bra att man nu kan använda SD-minneskort!
Flera tillverkare skryter idag om att man har väderskyddade kamerahus?
Inte för att jag har någon lust att fota ute i hällregn...men jag undrar just om 450D kan tåla några vattendroppar.

Så fort första demo exen kommit ut tänker jag nämligen åka till affären och test-dräggla lite. ;) :D

Redigerat av Velodynamic, 25 mars 2008 - 00:04.


#79

Postad 24 mars 2008 - 08:49

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Jag har haft min EOS 100 i mer än 10 år men tyvärr inte tagit så många bilder som jag velat, trots ett stort fotointresse. Det som hela tiden har varit ett hinder är kostnaden, både för batteri (ca: 150 kr) och sedan framkallning av alla bilder. 24/36 bilder kan man ju bränna iväg på någon minut och då blir foto en dyr hobby. EOS 450D kan ta 400-600 bilder på en uppladdningsbart batteri...

Jag har istället använt digitala kompaktkameror de senaste 8-9 åren till 95% av mitt fotograferande men sneglat lite på olika DSLR; 300D, 350D och 400D. Men nu när 450D kommer så är det dags att göra ett köp. Det är många skäl som väger in, t ex Live View känns som en viktig funktion (bär glasögon), stabiliserade objektiv, övergång till SD-minnen och inte minst en två veckor gammal son som måste dokumenteras! :) En ny platt tv och en PS3 som kan visa digitala bilder som ligger lagrade på en en PC via Wifi har spelat roll.

Här är en lite information (bl a filmsnuttar) från Canon om 450D: http://web.canon.jp/...tal4/index.html

Redigerat av Tomas L, 24 mars 2008 - 08:53.


#80

Postad 25 mars 2008 - 08:08

Crusher
  • Crusher
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Nu har man oxå beställt en 450D :)

Sålde min 400D för nån månad sen för att jag fick så bra pris för den..

450D har saker jag sakna med 400D, dvs Live view och flrebilds läge på timern.. Kanon! ;)

Ni som undrar vad Live view är för nått, kolla in denna video.

http://www.youtube.c...h?v=OB03KF-jDjI

#81

Postad 25 mars 2008 - 08:45

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Nu har man oxå beställt en 450D :)

Sålde min 400D för nån månad sen för att jag fick så bra pris för den..

450D har saker jag sakna med 400D, dvs Live view och flrebilds läge på timern.. Kanon! ;)

Ni som undrar vad Live view är för nått, kolla in denna video.

http://www.youtube.c...h?v=OB03KF-jDjI


Var har du beställt och vilken leveranstid har du fått? ;)

#82

Postad 25 mars 2008 - 08:54

Crusher
  • Crusher
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Jag tog från http://www.chargeit.se, aldrig tagit därifrån förut. men man måst ju testa nå nytt nångång.. :)
har fått leveranstid 1-2a veckan i april. Io.m att canon skeppar ut 450D sista veckan i mars va jag senast läst o hört.

Kommer lagom till paris resa som jag just bokat i början av maj ;)
då blir det nytt objektiv åh, nån som har nått att rekomendera? får gärna va kvalitet men inte allt för dyrt.

Gärna en vidvinkel och en normalzoom.

#83

Postad 25 mars 2008 - 09:06

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
2-4 april har fyndborsen.se meddelat mig att leveransen skall ske......

Redigerat av skoog84, 25 mars 2008 - 09:09.


#84

Postad 25 mars 2008 - 10:10

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Jag tog från http://www.chargeit.se, aldrig tagit därifrån förut. men man måst ju testa nå nytt nångång.. :)
har fått leveranstid 1-2a veckan i april. Io.m att canon skeppar ut 450D sista veckan i mars va jag senast läst o hört.

Kommer lagom till paris resa som jag just bokat i början av maj :blush:
då blir det nytt objektiv åh, nån som har nått att rekomendera? får gärna va kvalitet men inte allt för dyrt.

Gärna en vidvinkel och en normalzoom.


Tro't eller ej, men kitobjektivet som Canon skickar med 450D, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, är faktiskt riktigt bra om man ser till priset! Det är en klart bättre än det förra EF-S 18-55 objektivet och det är dessutom stabiliserat. Det är naturligtvis inte lika bra som EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, men det ojektivet kostar ju en hel del mer. Med tanke på att man kan få kitojektivet för ca: 800 kr när man köper huset så bör man köpa det, även om man har planer på att uppgradera. Jag kommer nog att köpa 450D + 18-55 + 55-250 kitet för ca: 9-10 tkr, sedan komplettera med en ljusstark EF 50mm f/1.8 II och kanske just EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.

Här finns tester samlade på Canon EF objektiv: http://www.eflens.com/

Redigerat av Tomas L, 25 mars 2008 - 10:12.


#85

Postad 25 mars 2008 - 16:33

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Jag tycker Cyberphoto's paketlösning ser riktigt intressant ut. :)
Synd bara att man inte slängt med USM i kit-objektiven.
Enligt Cyberphoto så kanske det kan det komma fler paketlösningar, så vem vet?

Normal-zoomen i kittet (inbyggd IS) har en närgräns på 25 cm och en vikt på 200 gram.
Tele-zoomen (inbyggd IS) har en närgräns på 1,1 meter och en vikt på 390 gram.

Byggkvalitén känns "sådär" enligt cyberphotos egna lilla test.
>> http://www.cyberphot...?article=123619

Redigerat av Velodynamic, 25 mars 2008 - 17:39.


#86

Postad 25 mars 2008 - 17:15

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Jag tycker Cyberphoto's paketlösning ser riktigt intressant ut. :)
Synd bara att man inte slängt med USM i kit-objektiven.
Enligt Cyberphoto så kanske det kan det komma fler kombinationer, så vem vet?

...kan väl nämnas i förbifarten att den nya 55-250 tele-zoomen med inbyggd IS ligger på ynka 390 gram. :blush:


Ja, det och en jobbresa till Lettland gör att jag motvilligt måste skjuta på beställningen till nästa vecka. Hoppas de då har säkrare besked vad gäller leveranstid på 450D och HF10/100...

#87

Postad 28 mars 2008 - 14:34

Unregistereda81e51e2
  • Unregistereda81e51e2
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Kan medela att Disten jag beställt via har nu fått in 21st CANON EOS 450D Body 12MPix 3" LCD :huh: Har själv beställt standard kittet och den hade inte dykt upp ännu men ser ju ut som att utlovad leverans 1April ut till dist håller.
Fick mitt 8Gb SDHC kort idag och riktigt längtar efter kameran.

#88

Postad 29 mars 2008 - 16:11

Crusher
  • Crusher
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Kan medela att Disten jag beställt via har nu fått in 21st CANON EOS 450D Body 12MPix 3" LCD :) Har själv beställt standard kittet och den hade inte dykt upp ännu men ser ju ut som att utlovad leverans 1April ut till dist håller.
Fick mitt 8Gb SDHC kort idag och riktigt längtar efter kameran.



Vilket kort vart det och varifrån/pris? :)

och till dig där uppe :P posten har paketen 2veckor kvar, så den finns färdigt på posten när du kommer hem från lettland sen ;) kan man hoppas iaf om dom håller leveranstiden början av april.

#89

Postad 30 mars 2008 - 09:02

Unregistereda81e51e2
  • Unregistereda81e51e2
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Crusher: Köpte följande kort https://www.prisjakt...kt.php?p=170593 , Inte det snabbaste kortet men definitivt prisvärt, Canonen har ju så stort internt buffert så tror inte valet av minne spelar roll för prestandan förutom när filerna ska föras över till datorn. Transcend har ju lifetime warranty på sina kort så kvaliten bör det ju inte vara fel på.

#90

Postad 30 mars 2008 - 13:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Kan medela att Disten jag beställt via har nu fått in 21st CANON EOS 450D Body 12MPix 3" LCD :) Har själv beställt standard kittet och den hade inte dykt upp ännu men ser ju ut som att utlovad leverans 1April ut till dist håller.
Fick mitt 8Gb SDHC kort idag och riktigt längtar efter kameran.


Vilken distributör? Kollade med Scribona och de får in 450D prel den 14-15 april. Hoppas de har fel!


Vilket kort vart det och varifrån/pris? :)

och till dig där uppe :ph34r: posten har paketen 2veckor kvar, så den finns färdigt på posten när du kommer hem från lettland sen :ph34r: kan man hoppas iaf om dom håller leveranstiden början av april.


Redan hemma! Jag vill helst ha ett någorlunda säkert leveransdatum innan jag lägger beställningen. Det ger mig tid att fundera på vilka objektiv jag ska köpa och t o m fundera på alternativ...Canon har en cash-back som ger 1400 kr på EOS 40D, vilket skulle ge ett slutpris på 7600 kr för 40D-huset (om cash-back gäller på det billigaste priset på Prisjakt), det är bara 1200 kr dyrare än det bästa priset på 450D huset.

Det är ett tips till er övriga, kolla in 40D och, den är väldigt lik 450D men med högre byggkvalitet. De största skillnaderna: 40D är större och har (någorlunda) vädertätat hus, hus byggt i magnesium (450D plast) och väger därför 822 gram mot 450D:s 475 gram. 40D har Canons klassiska inmatningsratt på baksidan för tummen, medan 450D har knappar. 40D har 10,1 megapixlar mot 450D:s 12,2. Jämförelse. Jämförelse 2

Nu blir det nog ändå en 450D för mig, jag tar gärna en lättare kamera och med 450D så lämnar Canon väldigt bra rabatt med kit-objektiven. (Det skiljer över 3000 kr med kitojektiv) Jag vill gärna ha SD-minne i kameran då jag redan har ett gäng mellan 512 MB och 4 GB liggandes och kommer även att köpa en videokamera (Canon HF10 el HF100) samtidigt, som också använder SD och jag har SD-plats i laptopen mm, mm.

Redigerat av Tomas L, 30 mars 2008 - 14:38.


#91

Postad 31 mars 2008 - 07:26

Unregistereda81e51e2
  • Unregistereda81e51e2
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Vilken distributör? Kollade med Scribona och de får in 450D prel den 14-15 april. Hoppas de har fel!


Actebis, Dem har ändrat leverans datum på kittet till 2 Maj nu suck, de har forfarande kamerahuset på lager men blir ju avsevärt dyrare och köpa separat.

Redigerat av Unregistereda81e51e2, 31 mars 2008 - 07:27.


#92

Postad 01 april 2008 - 10:09

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Vilken distributör? Kollade med Scribona och de får in 450D prel den 14-15 april. Hoppas de har fel!


Actebis, Dem har ändrat leverans datum på kittet till 2 Maj nu suck, de har forfarande kamerahuset på lager men blir ju avsevärt dyrare och köpa separat.


Ja, nu är det flera som har huset på lager och dessutom kitobjektivet, men ingen säljer dem som ett paket. Suck, det blir ganska mycket dyrare att köpa dem löst...

Det är tråkigt att ingen på Canon verkar veta när de får hem produkter.

#93

Postad 03 april 2008 - 10:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Så där, då har jag beställt 450D kitet med 18-55/3,5-5,6 IS. Både Inwarehouse och OnOff har det kitet på lager. Orkade inte vänta på det andra kitet där även 55-250/4,0-5,6 IS ingår, jag har redan ett liknande Tokina ojektiv med EF-fattning (dock utan IS). Jag förlorar "bara" 500 kr om jag vill köpa 55-250/4,0-5,6 IS i efterhand.

Jag beställde från OnOff, men har ångrat mig lite i efterhand eftersom de har 12 mån garanti, medan Inwarehouse har 24 mån garanti. Men fördelen med OnOff är att jag kan lämna in kameran på närmaste butik (tyvärr mot en avgift).

Jag har förhoppningsvis kameran imorgon! :)

Redigerat av Tomas L, 03 april 2008 - 10:25.


#94

Postad 03 april 2008 - 10:57

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Tomas L:
Så fort du fått kameran och laddat batteriet så spriger du ut och fotar upp hela minnet, sedan spriger du in och laddar upp bidlerna så man kan få se hr det blev :)
Har satt upp mig på intresselistan hos en butik, fick ingen i första vändan dock. Hade nog inte tagit den ändå, vill se lite tester mm innan jag slår till. Borde väl dyka upp lite testresultat snart....

#95

Postad 03 april 2008 - 12:25

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Min order är packad och klar, förhoppningsvis går den iväg idag!
Har tagit ledig imorgon så det hade varit fint om den kommer då :)

#96

Postad 03 april 2008 - 12:42

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Nu ringde dom från en annan butik som jag står på intresselistan hos, kameran är undanlagd i mitt namn! "Vill ha" begäret är stort men jag skulle nog vilja läsa ett test innan jag slår till. Måste finnas någon (privatperson eller företag) som har fått den och kunnat fota lite och ge lite intryck. Har försöka damma av google men inte hittat något.

#97

Postad 03 april 2008 - 13:37

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Jag hoppas att jag får kameran imorgon så jag kan ta lite bilder i helgen! Tyvärr så är det ont om seriösa tester än så länge, men Kamera & Bild har fått ett ex (läs i "bloggen") och Digitalfoto (tror jag det var) ska recensera "de senaste DSLR" när nästa nummer som kommer i mitten av månaden (tror det var den 16:e). Det finns lite testbilder här (läs även tidigare i tråden).

Jag har Canon EOS sedan förut så för mig är valet enkelt. Eller inte, var inne på 40D ett tag, men den känns för stor. Ska ut och resa den del i år och vill helst ha en liten, lätt kamera runt halsen. Då är 40D inte rätt val...

#98

Postad 03 april 2008 - 13:43

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Kolla på hos cyberphoto, de har tagit testbilder och den har fått "toppklass" stämpeln i sin klass, finns även bilder !

http://www.cyberphot...rticle=450D1855

#99

Postad 03 april 2008 - 13:55

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Den hittills bästa videon jag sett om 450D finns här: http://www.digitalre...mpression-video

#100

Postad 03 april 2008 - 15:14

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Första riktiga recensionen finns uppe nu. Den är gjord av Cnet och dom säger att 450d är bästa kameran i sin klass!

Though it'll run you a few bucks more than competitors such as the Sony Alpha DSLR-A200 or the Nikon D60, the Canon EOS Rebel XSi will deliver slightly better performance and noticeably better photo quality in return, making it a worthwhile trade-off.

Läs hela här:
http://reviews.cnet....7-32826688.html

Dom har även en videorecension.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.