Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hacka Buffalo Linkstation LS220D (LS200, LS400)

58 svar till detta ämne buffalo linkstation ls220D
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Buffalo LinkStation 220 LS220D (NAS-servrar) 4 2,67 (2) Inga priser

#1

Postad 11 december 2015 - 14:08

Unregisteredcf5bed0c
  • Unregisteredcf5bed0c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 1

Hej!

 

Jag behövde en NAS för att lagra lite film på och eftersom jag inte har så höga krav, så föll valet på en Buffalo linkstation LS220D (6TB) p.g.a. priset.

 

 

Av det jag läst om denna innan, så kan man förvänta sig en ganska usel användarupplevelse (och det stämmer). Men trots allt så fick jag 6TB lagring för 1800kr, vilket är ganska oslagbart (bara diskarna, 2st WD green 3TB kostar ungefär det om man köper dem löst).

 

Att sätta upp diskarna och fildelning gick ändå ganska fort. Och väl gjort, så är faktiskt fildelning över SMB ganska rappt. Så redan där tycker jag ändå att jag fått valuta.

 

Tänkter inte dryfta mer om det, utan gå in mera om vad jag gjort och lärt mig efter att ha spenderat några timmar med att försöka få den att göra som jag vill. Tråden är väl mest för min egen skull, för att komma ihåg vad jag gjort, men kanske kan hjälpa ngn annan också.

 

Min firmware är version 1.63.

 

1. SSH och root access

Det mesta har jag hämtat härifrån: http://forum.buffalo...pic.php?t=29713

 

Hämta ett java program som heter ACP commander (naturligtvis måste du ha java installerat först för att kunna köra det): http://downloads.buf...p_commander.jar

java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -ip 192.168.0.10 -pw Password -c "(echo newrootpass;echo newrootpass)|passwd"
java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -o -addons
java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -ip 192.168.0.10 -pw Password -c "sed -i 's/SFTP=0/SFTP=1/g' /etc/nas_feature"
java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -ip 192.168.0.10 -pw Password -c "sed -i 's/#PermitRootLogin/PermitRootLogin/g'"
java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -ip 192.168.0.10 -pw Password -c "/etc/init.d/sshd.sh restart"

I kommandona ovan ska 192.168.0.10 bytas mot din NAS IP adress och Password bytas mot ditt 'admin' lösenord.

Efter detta bör du kunna logga in med SSH som root med lösenordet newrootpassword.

(Kan vara bra att veta, att även när kommandot lyckas så får man felmeddelande från acp_commander.)

 

Dock så märkte jag att SSH slutade funka efter omstart. Efter omstart så är SUPPORT_SFTP satt till 0 igen i /ets/nas_feature. Hur detta sker har jag inte kommit fram till. Lättaste (och IMHO) bästa sättet runt är att editera /etc/init.d/sshd.sh och kommentera bort följande rader (dvs använd vi och sätt en brädgård i början på raderna):

if [ "${SUPPORT_SFTP}" = "0" ] ; then
        echo "Not support sftp on this model." > /dev/console
        exit 0
fi

Men det roliga slutar inte där, efter omstart så är även root lösenordet återställt (till något okänt).

Efter en del grävande kom jag fram till att det finns en fil /boot/conf_save.tgz där en del konfigurationsfiler (bla /etc/shadow) sparas och sedemera kopiers tillbaka vid uppstart (hur det går till vet jag inte, har inte hittat detta i bootskripten). För att komma runt det, gör följande:

cp /boot/conf_save.tgz .
gunzip conf_save.tgz
rootshad=$(grep "^root" /etc/shadow | sed 's/[\/&]/\\&/g')
sed -i "s/root:.*::::::/$rootshad/" conf_save.tar
gzip conf_save.tar
cp conf_save.tar.gz /boot/conf_save.tgz

Det byter ut root lösenordet mot det nuvarande, så vid nästa uppstart bör då SSH vara öppet och root lösenordet det du själv valt.

 

En liten brasklapp till på det. Det verkar som att ibland körs något som ändå kan återställa lösenordet (dvs den ändrar root lösenordet och skriver om /boot/conf_save.tgz). Så det är inte helt 100%-igt.

En lösning kanske kan vara att se till att uppdatera root lösen och uppdatera /boot/conf.tgz i /etc/init.d/shutdown_start.sh t.ex., men jag har inte provat det själv än.

Uppdatering: /etc/init.d/save_config.sh körs vid shutdown, så bästa stället att uppdatera /etc/shadow är nog där, precis innan save_config körs.

 

2. Transmission

Det här var nästa problem jag hade... /etc/init.d/transmission.sh är helt borkad. inställningarna för transmission skrivs ofelaktigt över vid varje uppstart av tjänsten.

Jag har gjort så mycket ändringar i den filen att det är lättare att bara ladda upp hela.

 

Bifogad fil  transmission.sh.txt   6,38K   17 Antal nerladdningar

 

Efter detta, så kan jag iaf behålla mina transmission inställningar (settings.json) även vid omstart.

 

3. MySQL

MySQL finns faktiskt redan installerat på NAS:en, men det verkar inte som att det finns några planer på att användaren ska få ta del av det. Jag vill ha MySQL för att kunna låta flera Kodi enheter dela bibliotek. För att få igång MySQL behövs att man skapar användare och grupp:

addgroup -S mysql
adduser -S -s /bin/false  -G mysql -g "MySQL Server" -h /var/lib/mysql mysql

Sedan behövs en konfigurationsfil (/etc/my.cnf), jag använde den exempel konf som följer med MySQL för minnesbegränsade system.

Så måste man skapa databasen:

mysql_install_db --user=mysql --datadir=/var/lib/mysql

Tillsist, måste man fixa ett skript till /etc/init.d för att starta och stoppa tjänsten
 (mysql.server). Gör symlänkar till detta skript i /etc/rc.d/extensions.d för att starta/stoppa automatiskt vid uppstart/nedstängning.

ln -s /etc/init.d/mysql.server /etc/rc.d/extensions.d/S70mysql.server
ln -s /etc/init.d/mysql.server /etc/rc.d/extensions.d/K70mysql.server

4. Övrigt

Det finns även en fil /root/.files/initfile.tar.gz som innehåller en del konfigurationsfiler och som återläses när NAS:en fått för sig att det behövs en återställning. Tror att den är av mindre intresse.

/usr/local/bin/libbuffalo är ett vanlig shellskript, men innehåller en hel del funktioner som andra skript använder sig av (bl.a. för att skapa och återläsa /boot/conf_save.tgz).

 

Mitt intryck efter att ha geggat runt i bland bootskripten i några timmar nu, är att det är en jäkla soppa. NAS:en funkar nu som jag vill och jag är nöjd med mitt köp (tycker jag fått mycket för lite pengar). Men det är ju tack vare Linux och allt som kommer med det, som de grundläggande funktionerna är ok. De bitar som Buffalo har gjort är helt bedrövliga.

Om det är någon som har någon insikt till hur/när/varför (och inte minst hur man får stopp på) alla godtyckliga 'återställningar' av konfigurationsfiler, så får ni la gärna dela med er av det. Framförallt skulle jag vilja veta varifrån/när i uppstarten /boot/conf_save.tgz återläses.


Redigerat av Unregisteredcf5bed0c, 16 december 2015 - 12:21.


#2

Postad 19 december 2015 - 22:44

nissetib
  • nissetib
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Imponerande och briljanta kunskaper som troligtvis kommer och hjälpa mig i mitt val av ev Nas inköp.  :)



#3

Postad 20 december 2015 - 19:57

Unregisteredcf5bed0c
  • Unregisteredcf5bed0c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Imponerande och briljanta kunskaper som troligtvis kommer och hjälpa mig i mitt val av ev Nas inköp.  :)


Tack! Jag antar att du menar är att du hellre väntar på nästa löning och köper en Synology :)
Jag är faktiskt mycket nöjd än så länge med NAS:en. Visst, jag fick lägga några timmar på att rikta upp lite skräp som Buffalo klantat till, men har sparat några tusingar också och nu funkar de sakerna jag behöver helt klockrent.

Jag skulle dock inte rekommendera den till någon som inte antingen
1) är helt nöjd med att bara använda den till windows fildelning
eller
2) tycker att det kan vara lite kul att hacka lite linux

#4

Postad 02 januari 2016 - 18:49

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Jag skulle dock inte rekommendera den till någon som inte .....
... tycker att det kan vara lite kul att hacka lite linux

 

Haha, jag har gått och funderat på denna pryl ett tag, men också kollat in att skaffa bara en 6TB WD Red och sätta in i min gamla HTPC (som just nu agerar NAS och MySQL-databas).

 

Vill gå bort från den gamla mediadatorn (köpt en NUC som är min HTPC nu), men använder som sagt den gamla för min lagring (3st 1TB och 1st 3TB), och den kör Transmission (automatisk nedladdning med ett addon som heter Automatic) och kör min MySQL för Kodi.

 

Jag blev mycket glad när jag läste ditt inlägg, och har nu också beställt en sådan här sak.

 

Mina egna linux-kunskaper är relativt låga, men jag har ändå lyckats köra XBMC under 10 år på alla möjliga linux-distar och kompilerat egna versioner av både XBMC, Kodi och OpenELEC. Jag hoppas jag kan få använda dig som bollplank och support vid kommande problem?

 

/Söder



#5

Postad 02 januari 2016 - 23:14

Unregisteredcf5bed0c
  • Unregisteredcf5bed0c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 1
Tja!

Jovars, det mesta jag har kommit fram till har jag redan försökt skriva av mig i första inlägget och annars finns det väl en god risk att jag redan glömt :)
Men stöter du på ngt problem så kan du väl alltid fråga, så får vi väl se om jag kan svara.

#6

Postad 02 januari 2016 - 23:37

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Tja!

Jovars, det mesta jag har kommit fram till har jag redan försökt skriva av mig i första inlägget och annars finns det väl en god risk att jag redan glömt :)
Men stöter du på ngt problem så kan du väl alltid fråga, så får vi väl se om jag kan svara.

 

Låter bra. Jag ångrade mig precis med Webhallen och tog en 8TB version från Netonnet istället för bara 500 kr mer. På så sätt har jag i alla fall 2 st 4TG WD Green ifall jag inte gillar denna pryl.

 

Vet du hur man gör ifall man vill ha större utrymme sen? I min gamla HTPC (nu då NAS/server osv) gick det ju lätt att stoppa in flera diskar allt eftersom, men det känns lite overkill och onödigt att ha kvar min gamla HTPC bara ståendes där som NAS. Så, säg att man gör allt rätt på denna, har MySQL, Transmission och Kodi-databas, och vill sen ha mer lagring. Köper man en likadan då?

 

/Söder



#7

Postad 03 januari 2016 - 02:28

HenrikNordstrom
  • HenrikNordstrom
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Det går relativt enkelt att byta diskar. Men misstänker att man måste formattera om om man har diskarna i RAID1.

Men det finns ju inte plats för fler diskar, och fortsätter det att vara billigare att köpa NAS med diskar än diskar löst så sätter man väl upp en till hellere än bökar med att uppgradera.

 

Orsaken till conf_save historien är nog för att skydda användaren mot utelåsning. Har man gjort konfigurationsändringar och det då inte längre går att komma åt enheten (fel lösen/ip/whatever) så drar bara ur sladden och sätter tillbaka så är man tillbaka på tidigare konfiguration, använd inte "power knappen" i detta läge. En av mina ynre söner demonstrerade detta för mig när jag försökte konfigurera LS220.


 



#8

Postad 03 januari 2016 - 22:04

Unregisteredcf5bed0c
  • Unregisteredcf5bed0c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
@soderman ja, hur du väljer att göra vid en ev uppgradering beror väl på hur du själv vill göra. Om du tror att 8TB inte kommer att räcka, så vore det väl kanske lämpligare att köpa en NAS med fler diskplatser redan nu. Å andra sidan är ju dom här rätt billiga, så att bara köpa en NAS till när man kommer dit, är väl inte heller en orimlig lösning.
Huruvida det går att få till automatic addon:en till transmission vågar jag inte svara på. Kanske funkar någon ARM binär direkt, eller så måste man korskompilera för rätt arkitektur. Hur svårt det är att få till har jag ingen aning om.

@HenrikNordstrom sannorlikt så har väl buffalo haft någon tanke med det, typ det du är inne på. Men det är för bedrövligt utfört. Jag har lagt till nu att den ändrar root lösen (om något annat än 'mitt' lösen är satt) vid save_config och det ser jag iaf som tämligen riskfritt, eftersom 1) 'standard' root lösen för mig ändå är okänt och 2) man kan ändå använda acp_commander för att sätta nytt root lösen. (Hur fasen de har implementerat den här 'featuren' vet jag inte om jag vill veta...)

Som sagt, jag är rätt nöjd med min NAS nu, det jag behöver funkar och funkar fint, men det är trots Buffalos mjukvara, inte tack vare den.

#9

Postad 03 januari 2016 - 23:43

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Jag tog bort det som var en RAID (array) och skapade sedan varsin mapp på disk1 och disk2. Dessa kan sedan användas som utrymme på var disk för sig.

 

/Söder


Redigerat av soderman, 06 januari 2016 - 13:11.


#10

Postad 04 januari 2016 - 18:06

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

1. SSH och root access
Det mesta har jag hämtat härifrån: http://forum.buffalo...pic.php?t=29713
 
Hämta ett java program som heter ACP commander (naturligtvis måste du ha java installerat först för att kunna köra det): http://downloads.buf...p_commander.jar

 

Jag hittade faktiskt detta ACP som en .exe-fil också. Jag lyckades aldrig få upp nått GUI via java-versionen, men det var kanske heller inte meningen, utan skulle bara köras via cmd?

 

Där finns också en knapp för att sätta igång SSH, men jag lyckas inte för det. Jag lyckas heller inte med det via dina commandon, varken via .exe-versionen eller java-versionen. Vanlig ssh via port 22 eller vad?

 

/Söder 


Redigerat av soderman, 06 januari 2016 - 13:10.


#11

Postad 05 januari 2016 - 09:02

Unregisteredcf5bed0c
  • Unregisteredcf5bed0c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag hittade faktiskt detta ACP som en .exe-fil också. Jag lyckades aldrig få upp nått GUI via java-versionen, men det var kanske heller inte meningen, utan skulle bara köras via cmd?
 
Där finns också en knapp för att sätta igång SSH, men jag lyckas inte för det. Jag lyckas heller inte med det via dina commandon, varken via .exe-versionen eller java-versionen. Vanlig ssh via port 22 eller vad?


ACP commander verkar inte vara underhållet för att stödja nyare NAS:ar från Buffalo, men protokollet som används verkar inte ha ändrats (iaf inte betydligt). Att knappen inte funkar förvånar inte särskilt mycket.
Jag kör linux, så exe versioner har jag ingen koll på. Det kan vara så att 'fnuttningen' kan skilja sig i windows också, kan även bli fel vid copy-paste ibland (forumet formaterar fnuttarna).
Jag lyckades iaf få till det med java versionen (utan gui).
Rekommenderar att du läser igenom tråden jag länkade till, dubbelkolla att 'fnuttningen' är rätt (dvs citattecken och apostrofer), kolla att IP adressen är rätt och kolla att du kan nå NAS:en (vet inte vilken port ACP använder, men den porten måste ju släppas igenom).
När man fått till det så ka du komma åt NAS:en med vanlig SSH på port 22.

#12

Postad 05 januari 2016 - 15:58

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

ACP commander verkar inte vara underhållet för att stödja nyare NAS:ar från Buffalo, men protokollet som används verkar inte ha ändrats (iaf inte betydligt). Att knappen inte funkar förvånar inte särskilt mycket.
Jag kör linux, så exe versioner har jag ingen koll på. Det kan vara så att 'fnuttningen' kan skilja sig i windows också, kan även bli fel vid copy-paste ibland (forumet formaterar fnuttarna).
Jag lyckades iaf få till det med java versionen (utan gui).
Rekommenderar att du läser igenom tråden jag länkade till, dubbelkolla att 'fnuttningen' är rätt (dvs citattecken och apostrofer), kolla att IP adressen är rätt och kolla att du kan nå NAS:en (vet inte vilken port ACP använder, men den porten måste ju släppas igenom).
När man fått till det så ka du komma åt NAS:en med vanlig SSH på port 22.

 

OK, jag skippar .exe och kör java utan GUI istället.

 

Testade att köra på min Mac istället för Windows, och börjar få vettiga svar nu i alla fall. När alla 5 rader var inskrivna, kunde jag komma åt med SSH. Dock ej med det password jag valde. Antar user ska vara "root"?

 

EDIT: Fick igång GUI iaf (med rätt SDK java installerad) och vad jag läste mig till så fungerar i alla fall "set root psw" i den, och det fungerade. Så antar mitt password blev fel utan GUI eller nått)

 

Tack för all hjälp så här långt. =)

 

EDIT2: Nu har jag kommit så här långt i din guide, det där om saker som ändras vid shutdown. Vad menar du med det du skrev nedan? Vad ska jag göra efter det du strök över?

En liten brasklapp till på det. Det verkar som att ibland körs något som ändå kan återställa lösenordet (dvs den ändrar root lösenordet och skriver om /boot/conf_save.tgz). Så det är inte helt 100%-igt.En lösning kanske kan vara att se till att uppdatera root lösen och uppdatera /boot/conf.tgz i /etc/init.d/shutdown_start.sh t.ex., men jag har inte provat det själv än.
Uppdatering: /etc/init.d/save_config.sh körs vid shutdown, så bästa stället att uppdatera /etc/shadow är nog där, precis innan save_config körs.

Menar du att man ska uppdatera save_config.sh till följande:

 

 
#!/bin/sh


. /usr/local/bin/libbuffalo


cp /boot/conf_save.tgz .
gunzip conf_save.tgz
rootshad=$(grep "^root" /etc/shadow | sed 's/[\/&]/\\&/g')
sed -i "s/root:.*::::::/$rootshad/" conf_save.tar
gzip conf_save.tar
cp conf_save.tar.gz /boot/conf_save.tgz


save_config
 

 

/Söder

 


Redigerat av soderman, 05 januari 2016 - 18:45.


#13

Postad 06 januari 2016 - 11:58

Unregisteredcf5bed0c
  • Unregisteredcf5bed0c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 1
Nja, nästan.
Det jag gör i save_config.sh är att helt enkelt se till att /etc/shadow har mitt förväntade rootlösenhash (annars sätter jag rätt). save_config kommer sedan att skriva över /boot/conf_save.tgz med de aktuella filerna, så man behöver inte hålla på att packa upp den och ändra i den själv.

Så här ser min save_config.sh ut:
#!/bin/sh

. /usr/local/bin/libbuffalo

# make sure root password has not changed
if ! cat /etc/shadow | grep 'root:ROOTPWDHASH:16780::::::' > /dev/null 2>&1; then
        sed -i 's/root:.*::::::/root:ROOTPWDHASH:16780::::::/' /etc/shadow
fi

save_config
ROOTPWDHASH är mitt hashade lösenord då.

#14

Postad 06 januari 2016 - 12:01

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Nja, nästan.
Det jag gör i save_config.sh är att helt enkelt se till att /etc/shadow har mitt förväntade rootlösenhash (annars sätter jag rätt). save_config kommer sedan att skriva över /boot/conf_save.tgz med de aktuella filerna, så man behöver inte hålla på att packa upp den och ändra i den själv.

Så här ser min save_config.sh ut:

#!/bin/sh

. /usr/local/bin/libbuffalo

# make sure root password has not changed
if ! cat /etc/shadow | grep 'root:ROOTPWDHASH:16780::::::' > /dev/null 2>&1; then
        sed -i 's/root:.*::::::/root:ROOTPWDHASH:16780::::::/' /etc/shadow
fi

save_config
ROOTPWDHASH är mitt hashade lösenord då.

 

 

Kan jag ersätta min fil med ditt rakt av? Eller behöver jag ändra något med hashade passwords?

 

Skulle du även vilja vara så snäll och utöka dina steg gällande MySQL? Du skriver om symlinks osv.

 

För Transmission så bytte jag bara conf-fil rakt av, och mina settings jag gör i Transmission GUI fungerar bra nu. Tack.

 

 

/Söder



#15

Postad 06 januari 2016 - 13:09

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

3. MySQL

Sedan behövs en konfigurationsfil (/etc/my.cnf), jag använde den exempel konf som följer med MySQL för minnesbegränsade system.

Så måste man skapa databasen:

mysql_install_db --user=mysql --datadir=/var/lib/mysql

Tillsist, måste man fixa ett skript till /etc/init.d för att starta och stoppa tjänsten
 (mysql.server). Gör symlänkar till detta skript i /etc/rc.d/extensions.d för att starta/stoppa automatiskt vid uppstart/nedstängning.

ln -s /etc/init.d/mysql.server /etc/rc.d/extensions.d/S70mysql.server
ln -s /etc/init.d/mysql.server /etc/rc.d/extensions.d/K70mysql.server

 

1. Behöver jag skapa skriptet till /etc/init.d för att starta mysql.server själv, eller gör dina två kommandon detta?

2. Var hittar jag /etc/my.cnf som jag behövde?

 

Tack.

 

/Söder



#16

Postad 17 januari 2016 - 21:37

HenrikNordstrom
  • HenrikNordstrom
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Bra sugen på att slänga ut Buffalo programvaran helt, men har inte hittat någon serieconsolport så känns lite segt att ge sig på något sådant.



#17

Postad 18 januari 2016 - 19:00

Unregisteredcf5bed0c
  • Unregisteredcf5bed0c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Min första tanke var också att riva ut allt, men jag orkade inte... Nöjde mig när jag fått det jag behövde få fungera att fungera.

#18

Postad 19 januari 2016 - 21:44

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Vad finns det för mjukvara att köra på dessa enheter då?

 

Jag har verkligen inte pillat nått med enheten sedan jag fick hjälp med att fixa root och sådant här, och att ställa in Transmission (använder den dock inte ännu). Har mountat NASen till min HTPC (OpenELEC) och kör den just endast som två diskar.

 

/Söder



#19

Postad 20 januari 2016 - 10:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vad finns det för mjukvara att köra på dessa enheter då?

Allt som går att köra på Linux bör du ju även kunna köra här, utom en del program som kräver grafiskt gränssnitt.

Trevligt pris på en obestyckad LS220 - 590kr

Redigerat av frollic, 20 januari 2016 - 10:57.


#20

Postad 01 juni 2016 - 14:56

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Tackar för denna tråd.. riktigt enkel att följa, bara man anger rätt IP-adress (jag knappade fel på sådär 100 adresser - klantigt).. :)

 

Har du kanske nån idé om hur man förbättrar inställningarna för SMB-sharen på Buffalon ?

 

Problemet jag har är att filnamn i UTF-8 format visas fel i windows vid mountning (använder rsync från min QNAP för att ta backup till ett par bufflar). Filerna är öppningsbara, men dom som har å ä ö, eller andra konstiga tecken (kinesiska rester av sånt som hittats) i filnamnen ser inte så snygga ut...

Använder jag --iconv=,iso8859-1 från QNAPen, så blir å ä ö rätt, men då failar andra konstiga tecken helt - vill alltså behålla namnen i UTF-8 format och visa dessa rätt även uppmountade..

 

Ev. kanske man kan kasta in en rsyncd på den, men jag misstänker att det ändå inte skulle lösa problemet med visningen av filnamnen.



#21

Postad 03 juni 2016 - 23:07

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Har slagits lite med buffeln ikväll och kommit fram till ännu mer som blev feltänkt av den som glömde tänka :)

 

HIttade en hel del i mitt grävande i filstrukturen på den när man väl följt instruktionerna från TS för att kunna ta sig in på den via SSH

* Apache httpd (2.2) finns där för WebAccess. Konfiguration, binärfiler och innehåll ligger i en struktur under /usr/local/webaxs

* /var/www/webui innehåller de webbaserade admin-gränssnittet för konfiguration

* PHP  5.3.23 finns installerad, /usr/bin/php-cgi, konfiguration /etc/php.ini

* /www innehåller en hel del rester från Buffalos gamla webadmin (kanske nåt som används också, allt i helt normal Buffalo-stil)

 

Idén jag ville prova var att starta en PHP-hanterande webserver på port 8000. Har med vissa ful-lösningar runt Buffalos konstigheter fått igång den nu, och ser att den PHP-binär som finns där har rätt så mycket inkompilerat, bl.a stöd för curl, iconv och mysql, så den är inte helt oanvändbar.

 

Har stött på ett antal problem som jag gått runt:

* i Buffalos httpd.conf för WebAccess har dom lagt in konfigurationen för port 9000 där WebAccess körs direkt i httpd.conf, och dessutom på ett galet sätt - en stor del av huvudkonfigurationen har dom nästlat in i <VirtualHost> direktivet, så det går inte aktivera inkluderingen av "extra/httpd-vhosts.conf" då det isåfall skulle innebära en <VirtualHost> inne i <VirtualHost>

* Alternativet att lägga in include-raden i slutet på httpd.conf fungerar - men bara tills man ändrar på nåt i konfigurationen via webadmin - för då återställs httpd.conf till den vanliga, trasiga (och det innebär att det inte är nån idé att bygga den på rätt sätt heller), och httpd för WebAccess startas om (så vhosten slutar fungera direkt)

 

Så här gjorde jag (minimalt för att få det att fungera)

Skapa /mnt/array1/web på lämpligt sätt (alltså en share med namnet "web"), och ställ delning och rättigheter som du vill ha det

Skapa ”vhost1” inne i ”web” på valfritt sätt.

Skapa ”logs” inne i ”web” på valfritt sätt (för loggfiler, vi vill inte ha dom åtkomliga för en besökare från utsidan)

 

Gör en minimal PHP-fil för att kunna testa att det fungerar:

/mnt/array1/web/vhost1/index.php

En minimal testfil som visar information om PHP och allt som är konfigurerat där

<?php

phpinfo();

?>

 

För att göra så lite fel som möjligt, så lägger jag min virtualhost, port 8000 i "extra/httpd-vhosts.conf"

Ta bort allt (alla exempel) i den befintliga httpd-vhosts.conf filen och ersätt med

 

Listen 8000

NameVirtualHost *:8000

 

<VirtualHost *:8000>

ServerAdmin [email protected]

DocumentRoot "/mnt/array1/web/vhost1"

ServerName vhost1.example.com

ErrorLog "logs/vhost1-error.log"

CustomLog "logs/vhost1-access.log" common

 

ScriptAlias /local-bin /usr/bin

AddHandler application/x-httpd-php5 php

Action application/x-httpd-php5 /local-bin/php-cgi

</VirtualHost>

 

 

Lägg till följande rad sist i httpd.conf

Include conf/extra/httpd-vhosts.conf

 

Starta om webservern

/usr/local/webaxs/apache/bin/apachectl restart

 

Prova om det funkar

Skriv in din NASs IP-adress i URL-rutan i webläsaren, port 8000 (:8000 på slutet)

 

Nu ska det fungera fram tills du rör en share via webadmin - då återställs httpd.conf till den ursprungliga. Jag har inte lyckats hitta varsifrån det sker, och att äterställa återställningen från /etc/init.d/save_config.sh (som lät rimligt) fungerade inte.

 

Kollade istället vad som körs via crontab, men antar att även crontaben förstörs av Buffalon om man gör nåt vid nåt olämpligt tillfälle. Utnyttjar här en befintlig entry:

*/5 * * * * /etc/cron/cron.d/logrotate
 

logrotate som körs var 5:e minut anropar /etc/init.d/syslog_user_setup.sh, och i den lägger jag till (som rad 2, just efter "#!/bin/sh"

/mnt/array1/buffalo_fix.sh

 

/mnt/array/buffalo_fix.sh (chmod till 700)

#!/bin/sh
root_entry='ROOT-LINE-FROM-ETC-SHADOW'

# make sure root password has not changed
if ! cat /etc/shadow | grep $root_entry > /dev/null 2>&1; then
  sed -i 's|root:.*::::::|'"$root_entry"'|' /etc/shadow
fi
 

# check that configuration has not been reset
if ! cat /usr/local/webaxs/apache/conf/httpd.conf | grep '^Include conf/extra/httpd-vhosts.conf' > /dev/null 2>&1; then
  echo >>/usr/local/webaxs/apache/conf/httpd.conf "Include conf/extra/httpd-vhosts.conf"
fi

# Restart Apache if not listening to port 8000
exec 6<>/dev/tcp/127.0.0.1/8000 2>&1>/dev/null || /usr/local/webaxs/apache/bin/apachectl restart
 

Scriptet kollar om det finns en rad i httpd.conf som börjar med "Include conf/extra...". Ifall raden är borta, så läggs den dit igen och httpd startas om.

På det här sättet blir det ett avbrott på högst 5 minuter efter det att konfigurationen skrivs över..

 

Edit: flyttade ut omstarten av httpd, så att den kollas om den fungerar varje gång scriptet körs. Det visade sig att nånting gick för snabbt eller för långsamt (mer troligt) i en av omstarterna för att apache skulle läsa den uppdaterade konfigurationsfilen.


Redigerat av peoy, 23 mars 2017 - 16:13.


#22

Postad 03 juni 2016 - 23:15

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Uppdaterat 2017-06-03

Satte också in återställningen av root-lösenordet i samma shellscript (det som körs var 5:e minut med hjälp av logrotate), för av nån anledning pajade mitt rootlösenord även efter då fixen sattes in i save_config.sh (svar #13).

 

Uppdaterat 2017-03-23

Har lagt in root-raden från /etc/shadow som en variabel.. enklare att inte göra nåt galet i scriptet när lösenordet kollas om det ändrats


Redigerat av peoy, 23 mars 2017 - 16:15.


#23

Postad 04 juni 2016 - 12:56

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

En liten uppdatering.. Har bootat om NASen nu, för att kolla vad som finns kvar efter..

Mitt tillägg i syslog_user_setup.sh finns kvar

Det fixar problemet med att httpd.conf skrivits över

Min virtuella webserver på port 8000 startar upp som den ska (åtminstone efter ett tag)

 

MySQL startar inte automatiskt för att jag inte satt in nåt start-script. I det första inlägget nämns det script som ska starta MySQL: mysql.server

ln -s /etc/init.d/mysql.server /etc/rc.d/extensions.d/S70mysql.server
ln
-s /etc/init.d/mysql.server /etc/rc.d/extensions.d/K70mysql.server

 

Detta script finns såklart med bland källkoden till MySQL, men den finns också på NASen:

/usr/share/mysql/mysql.server
 

På samma ställe finns exempelkonfigurationerna (my.cnf)

/usr/share/mysql

* my-large.cnf
* my-medium.cnf
* my-small.cnf
 

my.cnf som finns där saknar lite för att fungera, bl.a en skrivbar sökväg till PID-filen (går inte starta)

lägg till i my.cnf (som kopierats från /usr/share/mysql), efter "socket = " i sektionen [mysqld]

pid-file        = /tmp/mysql.pid
 

Nästa fel med MySQL på Buffalon är att den är kompilerad med datadir=/usr/var vilket innebär att fel-loggen och alla databaser hamnar direkt därunder..

lägg till i sektionen [mysqld]

datadir        = /var/lib/mysql

 

Skapa systemdatabas

mysql_install_db --user=mysql --datadir=/var/lib/mysql

 

Starta servern:

/usr/bin/mysqld_safe &

 

Sätt rootlösenord

/usr/bin/mysqladmin -u root password 'new-password'

 

Länka start/stoppscript

ln -s /usr/share/mysql/mysql.server /etc/rc.d/extensions.d/S70mysql.server
ln
-s /usr/share/mysql/mysql.server /etc/rc.d/extensions.d/K70mysql.server



#24

Postad 22 juli 2016 - 18:31

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Eftersom ingen läser eller fortsätter svara i tråden, så gör jag det.. om inte annat bra att ha till nästa gång..

 

Fram tills idag funkade min SSH-inloggning alldeles utmärkt - tills jag pluggade i en USB-disk för att dumpa över lite filer.. Blev utkastad från shellet, och kan inte längre logga in ("connection refused"). Det var nog det samma som hände förra gången, men då kunde jag inte komma fram till vad som gjorde att det inte längre gick att logga in.

 

I det här fallet räcker det med att köra om det sista kommandot med acp_commander

java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.243 -ip 192.168.0.243 -pw <superhemligt> -c "/etc/init.d/sshd.sh restart"

Annat som pajar när man kopplar i en USB-disk, men som fixar sig själv enligt mitt svar #21, är att apache-configgen ersätts med default, och att webservern startar om.



#25

Postad 22 juli 2016 - 23:30

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Samma sak när man unmountar disken..



#26

Postad 23 juli 2016 - 19:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

testat att lägga en sshd-kontroll i cron ?



#27

Postad 29 augusti 2016 - 09:31

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

kommer troligtvis inte att funka, den sabbar alla inställningar så fort man är och pillrar i web admin..

enklare att lägga in en sshd restart i mitt buffalo-fix-script som körs med logrotate (mitt svar #21 och #22)

 

# Restart sshd if broken (which it will be after mounting/unmounting USB, or changning anything in web admin
exec 6<>/dev/tcp/127.0.0.1/22 2>&1>/dev/null || /etc/init.d/sshd.sh restart
 


Redigerat av peoy, 23 mars 2017 - 16:32.


#28

Postad 07 september 2016 - 17:50

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Vill bara säga att jag läser, och ska läsa mer sen när jag någon gång orkar med att pilla med NAS:en igen. Finns en del saker som är lite skumma. =)

 

/Söder



#29

Postad 05 november 2016 - 20:39

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Fixa hardlinks i Buffalons smb.conf

 

Ännu en fil som förstörs när man sparar inställningar (skapar / raderar / redigerar en share). smb.conf byggs om från /etc/init.d/smb.sh:

 

En bit ner i filen (sök efter 'configgen')

        /usr/local/sbin/nas_configgen -c samba
        if [ $? -ne 0 ]; then
                echo "$0 configure fail"
                exit 1
        fi

 

Lägg till egna modifieringar efter "fi", men före }

sed -i 's/unix extensions = no/unix extensions = yes/' /etc/samba/smb.conf

 

Vad "unix extensions" ger för funktioner:

http://superuser.com...d-windows-share

 

Här finns lite mer om andra förändringar i smb.conf (hur man lägger till rader i smb.conf med sed):

http://forum.buffalo...pic.php?t=22610


Redigerat av peoy, 05 november 2016 - 21:22.


#30

Postad 11 januari 2017 - 18:37

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Har en buffalo linkstation 420. När jag laddar upp foton från min iphone så syns alla mina foton i iphonen nör jag ska välja vilka jag vill ladda upp. För min sambo syns bara en bråkdel av hennes bilder. Någon som vet varför?

#31

Postad 07 mars 2017 - 16:12

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

en lite kludd-uppdatering.. för mig själv och de som kan tyda :)

 

Ny firmware till Buffalo LS220 (mars 2017)
1.65

Innehållet i /root raderas med uppdateringen
Pajar SSH-inloggningen, så den är bara göra om från början. Allt behövs göras igen utom "-addons" raden (inlägg #1, acp_commander).
Fortfarande samma soppa med apache-konfigurationen

#22:
# Restart sshd if broken (which it will be after mounting/unmounting USB, or changning anything in web admin
exec 6<>/dev/tcp/127.0.0.1/22 2>&1>/dev/null || /etc/init.d/sshd.sh restart

#23: MySQL
/etc/passwd och /etc/group oförstörda (alltid nåt, det innebär att mysql-användaren finns kvar)

Kopiera /usr/share/mysql/my-small.cnf till /etc

För att inte förlora databaser vid uppdateringar
Sätt datadir till /var/lib/mysql
datadir        = /var/lib/mysql

Skapa systemdatabas i /mnt/array1/mysql
mysql_install_db --user=mysql --datadir=/mnt/array1/mysql

Länka till /var/lib/mysql
ln -s /mnt/array1/mysql /var/lib


 



#32

Postad 07 mars 2017 - 17:27

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Tack, ska kolla på detta sen då. Vad är fixat i ny firmware då? Är det lönt att hålla på?

#33

Postad 07 mars 2017 - 17:41

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Det var nog inget viktigt fixat.. det enda som stod med som fix var nåt med HFS-formatterad USB-disk..

 

Version 1.65 [2017.3.6]
Bug Fixes
- Fixed a bug where HFS Plus-formatted USB drives could not be
recognized.

 

Lite udda tolkning av GPL i deras changelog:

Models LS210D, LS220D, LS220DE
Copyright Buffalo Inc.
Distribution ZIP archive by WinRAR
Condition Re-distribution is not allowed.
Manuals Quick setup guide, user manual

 

This product uses GPL/LGPL applicable software and you are welcome to
keep, modify, and redistribute the source code. Please ask our technical
support representatives about modified GPL and applicable modules. You
may be charged for the delivery cost.

...

 

aja.. hur tänkte dom (inte) igen då ?

 

Det är värt att uppdatera för att slippa ha powerlampan lysande orange ...



#34

Postad 07 mars 2017 - 22:20

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Här kan det finnas lite nyttigt att ta tillvara om man vill göra ett försök att rätta alla fel Buffalo gjort i mjukvaran i LS220..

https://www.aaronhas...e-firmware-too/



#35

Postad 23 mars 2017 - 14:00

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

En av mina LS220 var envis...

java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.244 -o -addons

 

ACP_commander out of the nas-central.org (linkstationwiki.net) project.
Used to send ACP-commands to Buffalo linkstation® LS-PRO.

WARNING: This is experimental software that might brick your linkstation!


Using random connID value = ABCDEFGHIJKL
Using target:   BUFFALO-4/192.168.0.244
Starting authentication procedure...
Sending Discover packet...
Found:  BUFFALO-4 (/192.168.0.244)      LS220D(SANJO) (ID=00xxxx)       mac: AB:AD:CA:FE:F0:0D  Firmware=  1.630        Key=11AFAFFF
Trying to authenticate EnOneCmd...      ACP_STATE_OK
Installing addons.tar ...
creating directory...   OK
Found local file <addons.tar>
java.io.FileNotFoundException: \\192.168.0.244\share\acp_commander\addons.tar (Access is denied)
        at java.io.FileOutputStream.open0(Native Method)
        at java.io.FileOutputStream.open(Unknown Source)
        at java.io.FileOutputStream.<init>(Unknown Source)
        at java.io.FileOutputStream.<init>(Unknown Source)
        at acpcommander.FileSystem.copyFile(FileSystem.java:29)
        at acpcommander.acp_commander.main(acp_commander.java:1008)
start telnetd...
Reset root pwd...

You can now telnet to your box as user 'root' providing no / an empty password.

Löste det genom att stänga av access restrictions på /share



#36

Postad 26 mars 2017 - 17:18

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Gräver lite mer i Buffalon idag..

 

Kollade i /var/log/messages medan jag var i admin-gränssnittet..
/lib/udev_usbdisk_helper.sh och /lib/udev_usbdisk_handler.sh används till nåt spännande...
i udev_usbdisk_handler.sh och udev_usbdisk_lib anropas /usr/local/bin/service_control.sh:

funktionen udev_remove_usbdisk (i udev_usbdisk_lib) börjar med...
$SERVICE_CONTROL media stop
$SERVICE_CONTROL share stop
.. och sen i slutet ..
$SERVICE_CONTROL media start
$SERVICE_CONTROL share start

när en USB-disk mountas görs det från udev_usbdisk_handler.sh:
mount_usbdisk $USBDISK_NO || exit $?

Tre filer med funktioner och variabler inkluderas i början på den..
. /etc/nas_feature
. /usr/local/lib/libbuffalo.sh
. /lib/udev_usbdisk.lib

Scriptet /usr/local/lib/libbuffalo.sh är det som är ansvarigt för att förstöra konfiguration för bl.a apache och ssh..
här finns det mycket att utforska och förbättra för den som vill..
bl.a en funktion som heter kill_all():
kill_servers
kill_daemons
/etc/init.d/httpd.sh stop
killall sshd

.. och funktionen mount_usbdisk() som jag letade efter ..
ett anrop till funktioneen mount_disk_with_partition_judge görs, men jag hittar inte det jag letar (nåt som stoppar apache och sshd då en usbdisk mountas eller umountas)
det funkade inte som tänkt att ha ett anrop till buffalo_fix.sh i slutet på service_control.sh, så den är kvar på 5 min fördröjning efter att en USB-disk mountats eller umountats.
 



#37

Postad 27 mars 2017 - 08:05

Unregisteredcf5bed0c
  • Unregisteredcf5bed0c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Bra grävt peoy :) Det är härligt att se att det fortfarande hackas!



#38

Postad 30 juli 2017 - 00:13

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Ny firmware till Buffalo LS220
1.66

 

Dom vet inte själva när dom släppt den, 26:e juni på nedladdningssidan:

http://www.buffalo-t...kstationtm-220/

 

27:e juni högst upp i PDF-filen, 27:e maj i changeloggen:

LinkStation Firmware Updater Version 1.66
Name LinkStation Series Firmware Updater
Version 1.66
File ls200-v166.zip
Size 204,776,070 Bytes
Date June 27, 2017

 

...

[Version History]
Version 1.66 [2017.5.27]
Bug Fixes
[SMB]
- Modified to deal with a Samba programming vulnerability (CVE-2017-
7494).

 

Version 1.65 [2017.3.6]
Bug Fixes
- Fixed a bug where HFS Plus-formatted USB drives could not be
recognized.
Version 1.63 [2015.10.5]

...

(som säkert är den version som alla köpt sina med)

...

 

Sabbar / uppdaterar en av mina nasar inatt för att se vad som blir förstört den här gången (troligtvis alla egna påhitt med shell åtkomsten)



#39

Postad 30 juli 2017 - 01:07

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
För att få igång shell-access igen efter uppdatering:
(inlägg #1)
java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -ip 192.168.0.10 -pw Password -c "sed -i 's/SFTP=0/SFTP=1/g' /etc/nas_feature"
java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -ip 192.168.0.10 -pw Password -c "sed -i 's/#PermitRootLogin/PermitRootLogin/g'"
java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -ip 192.168.0.10 -pw Password -c "/etc/init.d/sshd.sh restart"
 
Misslyckas nåt av kommandona så är det bara försöka igen. På 5 av 6 av mina LS-220 (den 6:e inte igångsatt än) fick jag timeout på det sista kommandot, och blev på nån av dom tvungen att testa upp till 3 gånger.
 
(inlägg #21-#22, återställer root-lösenord och startar om sshd ifall den gått sönder)
scriptet /mnt/array1/buffalo_fix.sh (chmod 700):
#!/bin/sh
root_entry='ROOT-LINE-FROM-ETC-SHADOW'

# make sure root password has not changed
if ! cat /etc/shadow | grep $root_entry > /dev/null 2>&1; then
  sed -i 's|root:.*::::::|'"$root_entry"'|' /etc/shadow
fi

# reset SUPPORT_SFTP if need to
if ! cat /etc/nas_feature | grep SFTP=1 > /dev/null 2>&1; then
  sed -i 's/SFTP=0/SFTP=1/g' /etc/nas_feature
fi

# Restart sshd if broken (which it will be after mounting/unmounting USB, or changning anything in web admin
exec 6<>/dev/tcp/127.0.0.1/22 2>&1>/dev/null || /etc/init.d/sshd.sh restart
Scriptet behöver köras med jämna mellanrum för att shell-access och webservern automatiskt ska börja fungera efter att dom går sönder (av buffalo-admin). Det minst dåliga stället jag hittade att göra det på var från /etc/init.d/syslog_user_setup.sh som körs var 5:e minut av /etc/cron/cron.d/logrotate via cron.
 
(inlägg #21-#22)
Lägg in
/mnt/array1/buffalo_fix.sh
som rad 2 i /etc/init.d/syslog_user_setup.sh
 
Början av filen ska se ut så här:
#!/bin/sh
/mnt/array1/buffalo_fix.sh

. /etc/melco/info
. /etc/nas_feature
. /usr/local/lib/libsys

TARGET_LOGS="linkstation.log file.smb xferlog"
LOG_FOLDER_NAME="system_log"
LOG_FOLDER=${syslog_user_folder}/${LOG_FOLDER_NAME}
Det mittersta kommandot (med "PermitRootLogin") har varit felaktigt från början, kan inte haft nån verkan då filnamnet glömts på raden (sed har ingen fil att jobba med). Antagligen helt onödigt då, för att logga in som "root" fungerar ändå.

Rätt ska vara:
java -jar acp_commander.jar -t 192.168.0.10 -ip 192.168.0.10 -pw Password -c "sed -i 's/#PermitRootLogin/PermitRootLogin/g' /etc/sshd_config"
Edit: Har lagt in återställning av SUPPORT_SFTP i buffalo_fix.sh

Redigerat av peoy, 30 juli 2017 - 12:34.


#40

Postad 09 september 2017 - 10:56

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Testad med en 8TB Seagate Archive disk.. funkar.. Fick lite problem då jag satte i den som ensamdisk då firmware ligger på diskarna. Hur nu Buffalo tänkte där iom att det finns obestyckade att köpa..
ST8000AS0002-1NA

Nån som testat med 10TB eller 12TB ?

#41

Postad 12 september 2017 - 22:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Testad med en 8TB Seagate Archive disk.. funkar.. Fick lite problem då jag satte i den som ensamdisk då firmware ligger på diskarna.

En archivedisk är absolut inget du vill ha i en NAS, om du inte tänkt använda den som WORM-media.
 

Hur nu Buffalo tänkte där iom att det finns obestyckade att köpa..

Original-FW ligger i hårdvaran, uppgraderingarna hamnar på disk, eller nåt åt det hållet.

Redigerat av frollic, 13 september 2017 - 12:54.


#42

Postad 13 september 2017 - 11:17

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Satte i disken bara för att testa att/om den klarade av storleken. Finns att köpa bestyckade med upp till 2x6TB, men det finns ingen anledning till att större diskar inte ska fungera.

 

Kan det också vara så att de LS220 som levereras med disk inte har nån (annat än minimal) firmware i hårdvaran ? Den vägrade då boota då jag bara hade 8TB disken i den. Funkade bra med 4 + 8, sen blev det lite mer spännande problem då jag plockade ur 8TB disken (hade såklart inte raidat dom, körde 2 separata shares). Kunde inte bli av med disken jag tagit bort, och av den anledningen fungerade det inte heller att sätta tillbaks den andra 4TB disken.

 

Det slutade med en återställning via TFTP och uppdateringsprogrammet.



#43

Postad 13 september 2017 - 11:31

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Nåt som också kan vara värt att nämna.. kanske inte hör till det ursprungliga om att få root-access, men ändå..

Med LS220 följer ett serienummer på hårdvaran (nääähäää) .. Går att visa med (i)-knappen i webguiet..

 

Det serienumret ger Buffalo-ägaren rätt till licenser till NovaStor backup-programmet (som jag inte testat än).

http://novabackup.no...or.com/buffalo/

 

1 serverlicens + 10 klientlicenser ingår för varje Buffalo.. Har precis hämtat licenserna för 1 av mina 6 LS220..



#44

Postad 09 december 2017 - 17:28

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Jag har haft min Buffalo som ett komplement till min server jag hade innan, som hade 3st 1TB Samsung diskar och en WD Red 3TB. Jag har därför inte brytt mig så jättemycket att Buffalon inte varit så jättebra, då jag inte gjort något med den. Den har varit lite slö i överföringarna typ.

 

Nu har min andra server lagt av. Osäker på om det är chassit, psu, moderkort eller/och min WD Red 3TB som lagt av, men hur som helst är innehållet på mina 3 st 1TB-diskar överfört till till Buffalon, och den "trasiga" disken ligger och väntar på att undersökas om innehållet går att rädda.

 

I vilket fall så har jag köpt 2 nya WD Red 8TB-diskar som jag tänkte stoppa i en ny NAS/Server, men har inte bestämt ännu vad jag ska köpa. Från början var jag bara inne på att skaffa en 2 bays NAS för dessa, men sen fick jag en idé om att köra med 4 diskar, och ta ut de 2 st WD Green 4TB som jag har i min Buffalo nu, och köra dessa i samma NAS/Server som jag förhoppningsvis skaffar. Jag tänker mig att dessa diskar är "bättre" än Buffalon typ.

 

Sen tänker jag mig att jag kanske kan köra in två 1TB Samsung-diskar i Buffalon istället. Det är kanske först här detta blir en fråga för denna tråd. Någon som testat att stoppa in andra diskar i en sådan här Buffalo, och vet hur det går? Tänker att denna Buffalo kan köra RAID på de diskarna (jag kör inte RAID nu, men vill köra på dessa 1TB Samsung jag tänkte stoppa in.)

 

Vad tror ni?

 

/Söder



#45

Postad 11 december 2017 - 10:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Sen tänker jag mig att jag kanske kan köra in två 1TB Samsung-diskar i Buffalon istället. Det är kanske
först här detta blir en fråga för denna tråd. Någon som testat att stoppa in andra diskar i en sådan här
Buffalo, och vet hur det går? Tänker att denna Buffalo kan köra RAID på de diskarna (jag kör inte RAID nu,
men vill köra på dessa 1TB Samsung jag tänkte stoppa in.)

Ser ingen anledning till att det inte skulle gå, dock är troligen skapandet av en RAID destruktivt för
innehållet på diskarna som ska användas.

#46

Postad 02 januari 2018 - 10:36

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man går tillväga om man tagit ut de diskarna som fanns från början, och satt in två nya, för att sedan få NASen att ändå starta upp, få ett IP, så att man kan välja att formatera de nya diskarna och så?

 

Håller på att bygga en NAS med unRAID och har i den 2st WD Red 8TB, men tänker sätta in de två WD Green 4TB som jag fått med denna Buffalo NASen också, och sätta in två Samsung F1 1TB i Buffalon istället, och köra de i RAID och ha som en 1TB backup för bilder endast.

 

Skulle uppskattas med lite tips på hur jag ska gå tillväga.

 

Det jag gjort är än så länge.

1. Köpt Buffalon.

2. Följt guiden här för att få root och ssh och så.

3. Uppdaterade till nya mjukvaran först idag.

4. Förlorade nog ssh och så, men gjorde inget åt det.

5. Tog ut diskarna (och då också uppdateringen som jag förstår det?)

6. Stoppat in andra diskar.

7. Startat upp.

 

På samma IP som innan kommer jag nu inte åt det grafiska, så jag vet ej vad jag ska göra. Ska man koppla in med kabel eller så?

 

/Söder



#47

Postad 02 januari 2018 - 13:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Stoppa in de gamla diskarna, och testa att byta ut en disk i taget, men se till att den nya hinner synkas upp emellan ?

#48

Postad 02 januari 2018 - 13:43

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Stoppa in de gamla diskarna, och testa att byta ut en disk i taget, men se till att den nya hinner synkas upp emellan ?

Alltså, det finns inget på diskarna som ska sparas. Diskarna är just nu i XFS efter att ha testat de i unRAID, men de har inget innehåll. Min tanke är att Buffalon ska få göra som den vill med diskarna (formatera osv) för att jag sedan ska kunna fixa med RAID och sånt.

 

Men, just nu verkar det som att NASen inte går in på nätverket ens, ty jag kommer ej åt den, så jag vet inte vad som händer liksom...

 

/Söder



#49

Postad 02 januari 2018 - 22:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Kommer den upp om du skiter i att stoppa i disk ?

#50

Postad 02 januari 2018 - 22:56

soderman
  • soderman
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Kommer den upp om du skiter i att stoppa i disk ?

Nej, den gör ju inte det heller vad jag tycker. Jag sitter och tittar i routern ifall den dyker upp där, under nytt IP, men finner den ej. Åkte till och med och köpte en USB-kabel idag, för att testa att koppla in den med USB till en laptop, men nej, inget.

 

En annan grej också är att Buffalon tidigare rapporterat om att det blivit lite fel på ena disken. Även nu när jag stoppat in diskarna i en unRAID-server så säger även den det är nått fel på den.

 

Faktiskt på dagen 2 år sedan den köptes, så jag har gjort ett ärende hos Netonnet där jag köpte den, om garantin och så.

 

Men någon som har något tips på hur jag ska göra så mottages det gärna...

 

/Söder





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.