Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt Objektiv

2332 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 januari 2009 - 19:12

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jag tänkte starta en ny tråd där vi alla kan skriva vad vi har köpt för objektiv, varför har man valt att köpa just det objektivet, vad man har betalat för objektivet, vart man har köpt det ifrån osv osv.
Och till slut recensera objektivet + ev bifoga bild/bilder som är tagna med den när man har haft objektivet ett tag.

Postad bild

Då kan jag börja med att jag själv beställde en Sigma 50mm/f1.4 till min Canon 40D idag från Fotokungen för 3995kr.
Jag beställde en sån för jag behöver en bra porträtt objektiv som dessutom är ljusstark.
Jag valde den före Canons variant enbart för att Sigman är bättre byggd och dessutom har "Ring type focus motor" med möjlighet att fokusera manuellt trots "AF" aktiverat, inget som sticker ut medans man fokuserar som det gör på bla Canons och många andras motsvarigheter och att Sigman verkar ha mjukare och finare bokeh jämfört med Canons 50 f1.4
Jag hoppas bara att jag får ett bra exemplar som inte har problem med FF/BF.

Jag får återkomma med recension när jag fått objektivet och hunnit plåta lite med den.

Nur är det eran tur att skriva om era nya objektiv

#2

Postad 31 januari 2009 - 13:37

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Mitt senaste objektiv:


Jag köpte det på Tradera medans dollarn var låg. Jag gick det för totalt 9200 kr (nytt) med Canon europagaranti. Idag går objektivet på kring 15'000 kr, så det fick väl anses ganska prisvärt :D

Jag har länge varit ute efter ett tele, och tillsammans med 1,4x extender (som jag köpte begagnad) så ger det ganska så schysst tele även på min EOS 5D. Jag har inte använt det så mycket än, årstiden är inte den rätta, men vet att den presterar riktigt bra och det ska bli ett nöje att börja använda den framåt våren.

För närvarande håller jag på att kika efter äldre objektiv (M42 och OM-fattning) och ser om jag kan få tag på några roliga fynd. Jag är svag för äldre högkvalitativa prylar, men dess prestanda ska inte underskattas bara för åldern - inte minst med tanke på de låga priserna. Jag återkommer när jag har börjat få hem något roligt B)

#3

Postad 01 februari 2009 - 06:28

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Jösses Joakim vad dyrt det verkar vara för ett F4 objektiv, tokdyrt om jag ska vara ärligt. Vad är det magiska med det?

#4

Postad 01 februari 2009 - 08:52

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Objektiv med den brännvidden och ljusstyrkan kostar mycket. Vill man ha ljusstarkare (2,8) vid samma brännvidd så får man betala 60-70tkr. Men visst, det är mycket pengar, men dyrt är det inte. De tillverkare som har ett motsvarande objektiv tar ungefär samma pris (Nikon och Pentax). De här objektiven är mycket skarpt redan på största bländaren, den optiska kvalitetet är av högsta standard.

#5

Postad 01 februari 2009 - 10:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Håller med Joakim. Typiska priser för den optiken.

Mitt senaste är ett ryskt m42-objektiv. Helios 44-6 med 58mm/f2.0. Inte köpt för att jag behövde det men för att det är kul med lite udda gluggar. Känns som en pentaxsjuka eftersom så mkt passar till den (med adapter i detta fall) och den ljusmäter med allt också. :) Hoppas du inte missar denna Joakim när du kollar m42!

Det lilla jag sett så är det riktigt skarpt dessutom. Fokusringen går lite tungt men är mjuk och fin. Underbar känsla i de gamla gluggarna. Förr byggdes det för att hålla i generationer. Idag är snarare meningen att man ska hinna förbruka flera generationer av prylarna snarare ;)
Bifogad fil  post_34432_1231252426.jpg   15,63K   2 Antal nerladdningar

Innan det var det kitgluggen som fick en efterträdare. Jag inser själv att jag köper fler objektiv än vad jag borde om man ser till antalet bra bilder jag tar :D Men nu är vi ju på ett prylforum så det kanske är ok..?

Mitt första DA* vilket gav mersmak :lol: Köpte det begagnat. Skönt att ha det köpt nu när priserna på japanska produkter slår i höjden...

#6

Postad 01 februari 2009 - 11:06

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Jag inser själv att jag köper fler objektiv än vad jag borde om man ser till antalet bra bilder jag tar :lol: Men nu är vi ju på ett prylforum så det kanske är ok..?


Jag tror det gäller för många av oss! :)

#7

Postad 01 februari 2009 - 11:18

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
.. samma här :)

Det som är kul med M42, och äldre objektiv överhuvudtaget (fattningen spelar sällan någon roll, adaptrar finns), är att de mest oväntade fynden kan dyka upp var som helst. Det finns ganska mycket Carl Zeiss att köpa, ett fint tyskt märke, men de tenderar att vara lite dyrare än mer okända märken. Däremot så är det inte alltid de presterar bäst, det är ganska vanligt att okända märken har optik som kan prestera bättre till ett långt lägre pris. 50mm och 135mm finns det hur mycket som helst av, från hur många tillverkare som helst. Det är en ganska enkel och känd konstruktion och det är därför det finns så många varianter där kvaliteten oftast är väldigt bra.

Just nu kikar jag på lite rokkor (minolta), Olympus OM samt M42-optik från en massa olika märken. Det är skoj att det inte spelar någon roll vilket kamerahus man har, man kan ha optik från världens alla olika gamla tillverkare ändå :lol: Funderar dock på en begagnad Pentax som komplement till utrustningen eftersom att M42 fungerar bättre på dem, för att få bildstabilisator samt för 1,5x förlängningsfaktorn.

#8

Postad 01 februari 2009 - 12:04

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Har blivit en hel del smått och gått de senaste veckorna. 6 objektiv och 2 analoga kameror, fast hälften av prylarna har jag inte fått hem än. :)

Det enda nya objektiv jag köpt är Pentax DA 35/2.8 Macro Limited, övriga var gamla begagnade saker.

Ett fantastiskt objektiv som är otroligt mångsidigt.

Pentax MZ-5z med 28-80 objektiv och väska köpte jag mest för att ha att använda med mitt FA 43/1.9 limited eftersom de två är som gjorda för varandra, och att jag kunde köpa prylarna som är i nyskick för en struntsumma. Objektivet (28-80) kommer jag förmodligen sälja och då förmodligen få tillbaka de hundralappar jag gav för hela kittet.
https://www.minhembi...c_id=277523.jpg

Den andra kameran är en Agfa Isolette V, en gamma analog mellanformatkamera i fickformat från 40-talet. Köptes för några tior och kommer nog mest användas som prydnasföremål. Men ska nog också prova att ta några bilder med den också, men handhavandet tycks vara rätt annorlunda.
Postad bild

Övriga objektiv är.
Sigma Multi Coated Mini-Wide 28/2.8
Pentax S-M-C Takumar 50/1.4 (m42)
Pentax SMC K 55/1.8
Pentax SMC M 135/3.5

Takumar 50/1.4 hoppas jag myckt på för det är ju ett Pentax mest legendariska objektiv, och ansågs länge som världens skarpaste 50mm objektiv. Det är dock inte den älsta versionen från 50-60-talet med radioaktivt linselement som jag köpt, mitt kommer från tidigt 70-tal och har samma optiska konstruktion som dagens FA 50/1.4, dock har Takumar objektivet långt överlägsen byggkvalitet.

Vadå köpa fler objektiv än man borde? Kan man verkligen göra det? :lol:

#9

Postad 01 februari 2009 - 12:15

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Ja det finns några objektiv som har radioaktiv optik i dem. Det låter inte nyttigt direkt :) Nackdelen, för den som inte vet det redan, är att just sådan optik gulnar med tiden.

Jag söker ett ~50mm f1,2 för närvarande. Det finns en del såna, men de tenderar att vara rätt dyra oavsett märke. De går för runt 250 dollar på auktion. Och då är kvaliteten inte alltid helt prima, bokeh kan vara dålig, skärpan bristande, svag kontrast eller andra optika nackdelar. Ofta presterar 1,4:orna bättre och de är nästa lika ljusstarka, plus att de är billigare, så jag vet inte om jag ska släppa tanken om att köpa ett 1,2.

#10

Postad 01 februari 2009 - 12:43

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
En 50/1.2 skulle vara trevligt att äga, men håller med om att de knappast är värda merkostnaden jämfört med 50/1.4.

Tycker den här testen är rätt intressant där 16 normalobjektiv jämförs (mest Pentax-objektiv).
http://www.pbase.com/carpents/nls

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 01 februari 2009 - 12:44.


#11

Postad 01 februari 2009 - 13:42

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Joakim, har du tittat närmare på Minoltas gamla 58/1,2?
Har för mig att dom går för runt 3-4 lakan på Ebay, men ibland dyker dom upp lite varstans, har sett några på blocket för struntsummor, men dom försvinner snabbt!

Här har du en bra sida där det finsn några MC/MD-recensioner!
http://www.rokkorfil...ns Reviews.html

Redigerat av Ponisch, 01 februari 2009 - 13:46.


#12

Postad 01 februari 2009 - 15:58

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag har kikat på alla möjliga 1,2:or, rokkor inkluderad, men de är som sagt ganska dyra på eBay. Jag får kolla lite på Blocket också. De här objektiven kostade ju ganska mycket när de såldes nya, så min uppfattning är att säljarna av dem är ganska medvetna om vilken bra optik det är och då blir priset därefter.

Har det verkligen funnits 1,2:or på blocket till lågt pris? Är det inte 1,4/1,7/1,8?

#13

Postad 01 februari 2009 - 16:44

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Tror att jag har sett en ganska stor summa objektiv på blocket, samlade i en annons, det var ett helt paket som såldes för runt 3-4 tusen...En massa fasta objektiv över 100mm sen ett antal 28mm, även några stycken 50mm och just då denna 58/1,2! Kamerahus och en massa småväskor till objektiven med!
Det var då när jag letade runt lite efter äldre objektiv, såg annonsen på morgonen (runt 6-7) men den var borta på vid lunch :)
Så med tanke på att det var ganska många objektiv så var det ett ganska hyffsat pris!

Redigerat av Ponisch, 01 februari 2009 - 16:44.


#14

Postad 03 februari 2009 - 17:06

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Fick min Sigma 50 1.4 idag som jag hade beställt från Fotokungen.

Genast gjorde jag olika fokus tester. Fotade bla 4 st batterier som var stälda inte alls lång ifrån varandra och satte fokusen på den andra batteriet från vänster, so far so good... Sen fotade jag en linjal från 45 graders vinkel och satte fokusen på 15cm.

HÄRLIGT säger jag efter att ha granskat bilderna på datorn. Hittills så verkar den bara frontfokusera max 1-2mm vid f1.4-f2.0 (om man kollar på linjalen), men det kan jag ta. Vid f2.0-f16 verkar det riktigt fint så jag antar att det är lite fokusshift vid de större bländar talen, men inte alls så farligt eftersom jag inte tycker att det verkar så soft vid f1.4-2.0. Eller så är jag inte så jättekräsen som andra är.
Dock så blir det otroligt skarpt vid f2.0 och uppåt. Till och med f16 verkar skarpt.

Hur som helst så verkar det som att jag har fått ett bra ex av detta objektiv och jag är glad för det så jag slipper skicka objektivet tillbaka. This one is a keeper.

Men jag får återkomma med en ordentlig recension efter att ha haft detta objektiv ett längre tag och när jag har hunnit fotat "riktiga" motiv.
Objektivet verkar väldigt robust vilket jag tycker om (det var bla det och att objektivet har "ringmotor" som gjorde att jag valde detta objektiv istället för canons variant.

Jag har föresten en Canon 40D alla ni som udrar.
Denna är min första fasta objektiv och redan nu har jag fastnat för det.
Hade bra allihopa

#15

Postad 06 februari 2009 - 13:16

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag söker ett ~50mm f1,2 för närvarande.

Ett K 50/1.2 finns på Pentaxforums för $400 nu. Allt som du behöver köpa till är just en pentax :D

#16

Postad 06 februari 2009 - 13:40

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Ett K 50/1.2 finns på Pentaxforums för $400 nu. Allt som du behöver köpa till är just en pentax :D


Skulle sitta fint med ett Pentax-A 50mm f/1,2 och kanske ett A* 85mm f/1,4... lite besvärligt att hitta dom utan att tvingas sälja kroppsdelar. :D

Får väl annars spamma i den här tråden också om nyförvärvet; ett Pentax-M 50mm f/1,7. Kompakt och bra att ha det monterat på min K-m.

Postad bild

#17

Postad 06 februari 2009 - 14:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Litet och kompakt!! Har du funderat på ett FA35/2.0? Känns som ett lagom normal-kit ihop med din K-m med AF och allt :D

#18

Postad 06 februari 2009 - 14:17

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Litet och kompakt!! Har du funderat på ett FA35/2.0? Känns som ett lagom normal-kit ihop med din K-m med AF och allt :D


Jo, finns nog flera linser på LBA-listan, men gäller att ha råd med dom också. DA-pannkakorna skulle ju också passa bra ihop med K-m... gotta catch 'em all. :D

#19

Postad 06 februari 2009 - 14:42

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag visste att det skulle ske någon gång, och nu är det dags; inom några dagar äger jag en K10D ;) Jag har tänkt använda lite äldre gluggar på den, några jag har köpt (och köper) från eBay. Det dyker upp bilder på dem här så småningom! Har bland att annat ett Zeiss 200mm 2,8 på ingång, kommer bli skoj att testa.

Edit: Idag fick jag hem ett Olympus Zuiko 200/4,0. Riktigt trevlig byggkvalitet, och det är väldigt kompakt som så många av Olympus objektiv, vilket kanske är dess absoluta styrka! Betalade 300 kr för det vilket känns helt okej, optisk i mycket fint skick och ytligt i normalt bruksskick. Det kommer som sagt bilder så småningom. Läser om den gör ni här: Länk

Redigerat av Joakim, 06 februari 2009 - 23:32.


#20

Postad 09 februari 2009 - 03:42

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
För min del var det Canon EF-S 10-22 som blev mitt senaste inköp. 5000 kr på Blocket inklusive motljusskydd är varken billigt eller dyrt, och kommer säkerligen gå att sälja för ungefär samma peng om man skulle vilja sålänge jag tar hyfsat väl hand om det också.



Jag kan bara säga att jag är oerhört nöjd med gluggen, och det är favoriten alla gånger än så länge! Vidvinkel är ju så fruktansvärt roligt och inspirerande, och 10 mm (motsv. 16 mm) ger verkligen möjligheter till många nya perspektiv och roliga bilder! Man får dock se upp med att placera människor eller runda objekt i kanterna, om man nu inte är den som tycker mormor ser bäst ut som alien eller så med ansiktet utdraget på konstiga ledder. Sen är det ju första gluggen med USM-fokus, så det har jag ju blivit mer eller mindre beroende av på framtida inköp nu!

De objektiv jag har sedan tidigare är ett Sigma 18-200 DC OS och ett Canon EF 50 1,8 II (samt en gammal 400mm-glugg Sigma APO 5,6, den är dock ganska oskarp). Tyvärr är ju ekonomin inte riktigt som den borde för att man ska kunna fortsätta köpa nya gluggar varefter man hittar något roligt. Vad jag nu sneglar efter mest är nog antingen en EF-S 17-55 2,8 IS USM eller en EF 70-200 4L IS USM (helst båda). Men det var ju det här med pengarna som sagt... :/ Dags att börja bli klar med skolan och tjäna pengar snart tror jag!

Någon bild tagen med 10-22:an kommer kanske senare, har inga på datorn här just nu.

#21

Postad 09 februari 2009 - 09:47

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Det visade sig att Takumar 50/1.4 var defekt så den är nu returnerad.
Lite tråkigt, men jag har fortfarande en del annat att leka med. Både Sigma 28/2.8 och Pentax 55/1.8 visade sig istället vara i bättre skick än jag förväntade mig och de har visat sig så här långt ge riktigt fin bildkvalitet.

#22

Postad 09 februari 2009 - 10:51

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Vad var det som var defekt?

#23

Postad 09 februari 2009 - 12:16

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Nerbländningknappen saknades så på en DSLR gick det bara att använda på full öppning.

#24

Postad 09 februari 2009 - 13:26

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Hehe, ja den kan ju vara bra att ha... :)

Men brukar det inte finnas en pinne bak på objektivet som styr över detta? D.v.s. om man ser till att den är intryckt hela tiden så fungerar det som det ska.

#25

Postad 09 februari 2009 - 14:35

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Men brukar det inte finnas en pinne bak på objektivet som styr över detta? D.v.s. om man ser till att den är intryckt hela tiden så fungerar det som det ska.

Jo det skulle iofs fungera, med då skulle det inte finnas något snabbt sätt att välxla mellan full öppning och nerbländat läge.
Då jag redan har 5 normalobjektiv med brännvidd mellan 43 - 55 mm så kan jag klara mig utan Takumar 50/1.4 ett tag till. :)

#26

Postad 14 februari 2009 - 23:28

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag har fått hem:
Olympus OM 50/1,4 (begagnat men riktigt fint skick, enbart damm utanpå som jag ska tvätta bort)
Olympus OM 50/1,8 (fick den billigt)
Pentax Super-Takumar 200/4,0 (MINT! med kartong, västa, rem, motljusskydd, UV-filter etc. Riktigt kul objektiv att ha i samlingen)

Har ett par till på ingång också. Tänkte vid tillfälle ta bilder på samlingen i samma svep.

#27

Postad 15 februari 2009 - 22:58

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag hade kommit överens med den här köparen om att köpa hela kitet, men det har blivit så många objektiv på sistone att jag får lugna mig lite. Jag ser det därför som min skyldighet om att tipsa om annonsen, jag tror att det kan vara ett fynd för den som är intresserad. Han begär 1500:- i annonsen men det är prutbart.

Här är annonsen: Länk

Kameran i annonsen har skruvfattning/M42, så objektiven har alltså samma fattning. Han har meddelat mig att det är följande objektiv i kitet:
  • auto mamiya/sekor sx 1.8 55mm
  • auto chinon 1.7 55mm (522706)
  • Makinon tele-auto 3.5 200 (7580015)
  • Chino 2.8 135mm
  • Chinonflex auto reflex 2.8 28


#28

Postad 17 februari 2009 - 10:03

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jaha, så var det dax igen... :rolleyes:

Kom igår! DA* är verkligen en trevlig serie :) Passa på begagnat eller nytt nu innan prisökningarna slår igenom helt.

#29

Postad 19 februari 2009 - 21:30

wettdinho
  • wettdinho
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Mitt senaste köp var ett....



Köpte den tillsammans med en 50D för en vecka sedan så har inte tagit så många bilder... men jag är nöjd än så länge.. ! :wub:

Redigerat av Martin, 22 januari 2010 - 23:11.


#30

Postad 25 februari 2009 - 22:51

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Har lige købt sådan et her:
Postad bild

Og et hurtigt snapshot, for at teste skarpheden, som må siges at være kanon ;) (lånte konens D40, da mit kamera ikke er kommet endnu)
Billedet er ikke sharpened eller noget, det er direkte fra NEF filen til jpg.
Bifogad fil  DSC_3317.jpg   439,06K   5 Antal nerladdningar

#31

Postad 03 mars 2009 - 21:32

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Slog till på en S-M-C Takumar 300/4 idag. Det verkar vara ett riktigt trevligt objektiv och faktiskt inte mycket större än mitt Takumar 200/3.5. Något "makro" objektiv är det dock inte med tanke på en närgräns på 5.5 meter.

Det skulle vara kul att jämföra det med DA* 300/4 och se vad som hänt på 35-40 år.

#32

Postad 03 mars 2009 - 21:40

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Eftersom Fogel70 är inne på Takumar och även brännvidden 300mm och bländare f/4 så har jag en fråga:
Vad väger ett Takumar 300/4? Ej SMC alså...

#33

Postad 03 mars 2009 - 21:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Eftersom Fogel70 är inne på Takumar och även brännvidden 300mm och bländare f/4 så har jag en fråga:
Vad väger ett Takumar 300/4? Ej SMC alså...


Från pentaxforums:

The standard Takumar version of this lens came in two production series. A Super and S-M-C version was also available.

The most obvious difference between the versions was weight:
>Takumar (first model) 1370g
>Takumar (second model) 1525g
>S-M-C/Super Takumar 985g



#34

Postad 03 mars 2009 - 21:54

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Från pentaxforums:


Tackar för infon!
Har nämligen snappat upp denna i en sökning...

#35

Postad 03 mars 2009 - 22:24

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Kul initiativ. :) Alltid roligt att läsa vad folk prioriterar och köper. Sen är det alltid kul att höra när folk gör riktiga klipp.

Själv fick jag idag tag på ett Sigma 28/1,8 som jag köpte begagnat (dock knappt använt och i nyskick) från dyxum imorse. :( Nu måste man dock klara av väntan då frakten tar sin tid från andra sidan jorden.. Hoppas det går fort och utan problem! Då jag inte har fått det än kan jag inte ge några kommentarer angående bildkvalitén. Däremot slänger jag med en bild på skönheten.

Postad bild´

EDIT: Glömde skriva med priset, jag gav $230 (ca 2150:-) inkl. frakt och försäkring, vilket jag tyckte var en rätt bra deal. ;)

Redigerat av Explorer45, 03 mars 2009 - 22:25.


#36

Postad 03 mars 2009 - 22:24

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Vill bara inflika att det inte är enkelt att fokusera manuellt med telen, eller manuella gluggar överhuvudtaget. Kanske på närmare håll när skärpedjupet blir mindre, men efter några meter går det helt enkelt inte att se utan en anpassad sökare (vilket dagens systemkameror inte har). Nu har jag bara testat sporadiskt, men jag tycker hittills att AF-confirm lämnar lite att önska (det fungerar inte 100% med andra ord).

#37

Postad 03 mars 2009 - 22:44

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Postad bild

Voigtlander APO lanthar 180/4 pentax mounth

(verkar vara mycket pentax här inne :) )

Kommer att köpa en split focus screen

Redigerat av Unregistered0b884712, 03 mars 2009 - 22:44.


#38

Postad 03 mars 2009 - 22:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

(verkar vara mycket pentax här inne ;) )

Kommer att köpa en split focus screen

Blir mkt Pentax när en objektivtråd hålls aktiv :)

Återkom när du har din splitscreen! Den sätter nån ljusmätning ur funktion va? Spot eller centrumvägd? Men det hade varit kul att ha :(

#39

Postad 04 mars 2009 - 09:44

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Vill bara inflika att det inte är enkelt att fokusera manuellt med telen, eller manuella gluggar överhuvudtaget. Kanske på närmare håll när skärpedjupet blir mindre, men efter några meter går det helt enkelt inte att se utan en anpassad sökare (vilket dagens systemkameror inte har). Nu har jag bara testat sporadiskt, men jag tycker hittills att AF-confirm lämnar lite att önska (det fungerar inte 100% med andra ord).

Kan hålla med om att det är svårt att fokusera manuellt, men med lite övning går det rätt bra. Har märkt att det ger bästa fokus om man fokuserar till indikatorn tänds och sen vrider vidare till den släcks, och sen vrider tillbaka tills den tänds igen.

Men det varierar kraftigt mellan olika objektiv eftersom utväxlingen på fokusringen varierar. De flesta m42 objektiv tycks ha en ca 360 graders rörelse på fokusringen, men modernare objektiv kan ha mycket kortare utslag. Mitt Tokina 400/5.6 (med k-fattning) är riktigt svårt att fokusera för det har bara 45-60 graders rörelse på fokusringen, så det räcker med några 1/10 mm för att fokus ska hamna fel. Har även ett gammalt Soligor 400/6.3 (m42) som är lättare att fokusera (men det kanske delvis beror på att det har dålig skärpa)

#40

Postad 04 mars 2009 - 11:59

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag fick en sådan här idag... Hann tyvärr inte testa den därför ljuset var för dåligt..


http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=53

Bifogad fil(er)


Redigerat av mayro, 04 mars 2009 - 18:49.


#41

Postad 04 mars 2009 - 18:53

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Mayro: kul! Alltid roligt med lite nya saker. Själv var jag och klämde på ett Sony 70-200/2.8 samt ett Sony 70-300 objektiv idag. Lutar åt att det blir det sistnämnda som får följa med en inom en snar framtid.

#42

Postad 04 mars 2009 - 19:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag fick en sådan här idag... Hann tyvärr inte testa den därför ljuset var för dåligt..

:blink: Till ett bra pris jämfört med vad de "nya" kostar antar jag. Men hade inte du nåt långt tele förut?

#43

Postad 04 mars 2009 - 19:52

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Har lige hentet sådan en her:
Bifogad fil  DSC_3375.jpg   322,66K   0 Antal nerladdningar

Lidt svært at læse hvad der står på den, men det er en:


Og damn den er nice, dog ikke superskarp på f/1.4 (men det vidste man jo fra reviews), følgende er direkte ud af kameraet, kun resized.
Bifogad fil  DSC_3385.jpg   179,82K   0 Antal nerladdningar

Den føles rigtig solid, ikke noget billigt plastik objektiv, og et plus er at den har en gummipakning ved objektiv fatningen, så den er lidt mere resistent imod lidt fugt i luften :blink:

Må vende tilbage med et lidt bedre review af den når jeg har et eget kamera at teste med :/

#44

Postad 04 mars 2009 - 20:16

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Veckans andra objektiv blev ett Pentax M 50/2, slog till på det för priset blev bara en dryg hundring inkl frakt. Hade extra tur för motljusskyddet som följde visade sig vara ett originalskydd till Takumar 55/1.8 som jag letat efter. :blink:

#45

Postad 04 mars 2009 - 21:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

:blink: Till ett bra pris jämfört med vad de "nya" kostar antar jag. Men hade inte du nåt långt tele förut?



Jag har två sedan tidigare.... Ett fast Sigma 400mm 5,6 Apo...... Samt ett Minolta 100-200 f4,5
Och nu då detta 75-300.. Så nu är dom tre.. :D

#46

Postad 06 mars 2009 - 18:34

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det har blivit ytterligare några nya gluggar på sistone:
Canon FD 85/1,8
Canon FDn 135/2,0
Canon FD 200/2,8


Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om FD-gluggarna. Det var väl några impulsköp och jag medger att jag var lite dåligt påläst innan jag skaffade dem. De är konstruerade på ett sätt så att inte kan användas på dagens digitala systemkameror så enkelt. Det krävs en adapter med lins och det försämrar kvaliteten avsevärt. De är inte så enkla att konvertera själv heller, men jag håller på och gör ett test. Det ÄR möjligt, frågan är bara hur mycket modifikationer och arbete det krävs (jag vill behålla originaldelarna orörda så att den enkelt kan konverteras tillbaka). Jag fick dem dock billigt och gör nog en liten förtjänst när/om jag säljer dem iallafall, så det är inte direkt någon förlustaffär.


EF 200:an är nyss hemkommen. Jag gjorde ett snabbt test av den och ställde den mot mitt manuella (m42) Carl Zeiss Jena DDR Sonnar Auto 200/2,8 MC som jag fick hem för ett par veckor sedan. Canon kostar 5000 kr och Zeiss kostar 3000 kr (jag fick den dock för 2200 kr), båda begagnade men i mint-skick.

Jag plåtade några bilder genom fönstret, och här är resultat. Först Zeiss, sedan Canon, 100% utsnitt från mitten ur en 12mp stor bild. Det är "riktiga" 200mm brännvidd, eftersom att jag har en fullformatskamera (5D), och det är på full öppning (2,8).
Bifogad fil  020.jpg   87,15K   1 Antal nerladdningar
Hela bilden (halva upplösningen)

Bifogad fil  040.jpg   86,21K   1 Antal nerladdningar
Hela bilden (halva upplösningen)

Det här är ett ganska tufft motiv eftersom att det plockar fram det sämsta ur CA- och bokeh-egenskaperna. De skillnader man ser till Canons fördel är: Något bättre skärpa, lite högre upplösning, snyggare och mindre stökig bokeh (bakgrunden) och mindre/ingen CA (kromatisk aberration).

Ser man till skärpan så är det inte så stora skillnader. Det finns också alltid risken att fokusen inte ligger perfekt med Zeiss som är manuell. Desto tydligare är dock att Zeiss lider av mer CA i bakgrunden och inte har riktigt lika mjuk bokeh. Lyckligtvis verkar det drabba bara bakgrunden, annars hade konturerna kring snön varit ett typiskt ställe som CA hade visat sig på. Under bättre förhållanden så skulle man ha svårt att se allt för stora skillnader mellan de här objektiven, och med tanke på att Zeiss-gluggen är en mycket äldre konstruktion så presterar den bra! Dessutom är den SNYGG ;), jag kommer att visa bilder på samtliga gluggar vid ett senare tillfälle.

Redigerat av Joakim, 07 mars 2009 - 15:34.


#47

Postad 06 mars 2009 - 18:46

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Bra recension, har också tittat lite närmare på Zeiss 200/2.8 och det skulle vara väldigt intressant med lite bilder! ;)

#48

Postad 06 mars 2009 - 19:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Har inte köpt, men dock skickat tillbaka det FJÄRDE Sigma 70-200/2.8 till Canon hittils och kommer därför behålla mitt Canon 70-200/2.8...

#49

Postad 07 mars 2009 - 15:17

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Som en förlängning av testet mellan Canon 200 och Zeiss 200 så gjorde jag även ett test mot kitzoomen (50-200) med Pentax K10D. Det är naturligtvis ingen rättvis jämförelse (se hellre tidigare test isåfall) eftersom att det handlar om två så olika objektiv, men det är ändå intressant att se hur en äldre manuell glugg kan prestera mot en modernare kitglugg. Båda objektiven ger en upplevd brännvidd på 300mm. Det handlar alltså om följande objektiv:

Carl Zeiss Jena DDR Sonnar Auto 200/2,8 MC



För att inte Zeiss:en ska utklassa kitobjektivet direkt så använde jag olika bländare till fördel för Pentax. I det första testet så är Pentax @ 8,0 (första bilden) och Zeiss @ 5,6:

Bifogad fil  010.jpg   81,08K   1 Antal nerladdningar
Hela bilden (Pentax @ 8,0)

Bifogad fil  030.jpg   74,11K   2 Antal nerladdningar
Hela bilden (Zeiss @ 5,6)

Bilderna visar att skärpan är ganska likvärdig. Zeiss är dock snäppet bättre och det kan man se när man kollar där skärpan ligger som bäst, den visar lite bättre upplösning.. När det kommer till CA så lider Zeiss av det i bakgrunden som förra testet också visade, medans Pentax inte visar någon CA vid denna bländare.


Nästa test visar båda objektiv med största bländare, Pentax @ 5,6 och Zeiss @ 2,8:

Bifogad fil  020.jpg   77,21K   1 Antal nerladdningar
Hela bilden (Pentax @ 5,6)

Bifogad fil  040.jpg   72,12K   0 Antal nerladdningar
Hela bilden (Zeiss @ 2,8)

Resultat är ungefär detsamma, Zeiss med något bättre skärpa. Här visar Pentax också CA men det är mer uppenbart hos Zeiss.

Om man jämför båda objektiven med bländare 5,6 så kan man se att Zeiss är skarpare, mer högupplöst och har mycket finare bokeh, ger en mer kontrastrik bild och har inte värre CA än Pentax. Men det var inte annat än väntat.

Redigerat av Joakim, 07 mars 2009 - 15:30.


#50

Postad 07 mars 2009 - 15:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
För det priset tycker jag att pentaxen presterar mer än godkänt!



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.