Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS50B551

613 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 september 2009 - 17:09

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

låter bra, jag gillar samsung så jag kör nog vidare med den, annars så har elgiganten kampanj nu på en LG 50PQ1000
för 7777 kr, är nog ett superfynd om man nöjer sig med en lite enklare modell.


Tack för tipset! ;) den tvn är perfekt för den som vill köpa något med en liten budget, men eftersom att den bara har 1st hdmi, och ingen fullhd så avstår jag.

Däremot så säljs modellens storebror: LG 50PS3000 för 8557kr om någon är intresserad. Jag har kollat mkt efter speccen på den här modellen och den verkar vara riktigt prisvärd, med bland annat fullhd och bra omdömen från användare på prisjakt.

Men kom gärna med fler superfynd, det uppskattar jag verkligen :)

Ha det gott!

#52

Postad 04 september 2009 - 18:39

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
jupp, borde finnas en tråd som heter "Super fynd" :)

#53

Postad 04 september 2009 - 19:19

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

jupp, borde finnas en tråd som heter "Super fynd" :)


Om det finns en sådan tråd, ge oss länken här är du snäll ;)

#54

Postad 05 september 2009 - 15:51

Swedish Meat
  • Swedish Meat
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag tvekade inte en sekund då Komplett sänkte priset på denna apparat. Beställde på söndagen och fick den på onsdagen på pall i hel kartong och oskadd när den packats upp. Fick t.o.m. hjälp av budkillen att få upp TVn till övervåningen, tack posten! Upp med TVn och i med digitalboxen från Telia. Första intrycket var mycket positivt. Dessvärre så såg jag dagen efter att det är någon sorts limklick eller liknande som sitter nere i ena hörnet mellan glaset och panelen på ca 1x1cm. Pratade med Komplett som var mycket hjälpsamma och fixade så att en servicefirma för samsung här i Uppsala tar hand om det. Dom kom och hämtade den i tisdags. Så den borde vara tillbaks i veckan som kommer. Ska bli intressant att se vad den presterar tillsammans med min popcorn hour.

Jag fick dessutom svar på varför man inte ska transportera en plasma liggandes. Det gäller när den är i sin originalkartong då apparaten i så fall hänger i hörnen så att glasskivan sviktar och kan spricka. Ligger den utan kartong på plant och mjukt underlag så ska det gå bra.

#55

Postad 05 september 2009 - 18:25

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Jag tvekade inte en sekund då Komplett sänkte priset på denna apparat. Beställde på söndagen och fick den på onsdagen på pall i hel kartong och oskadd när den packats upp. Fick t.o.m. hjälp av budkillen att få upp TVn till övervåningen, tack posten! Upp med TVn och i med digitalboxen från Telia. Första intrycket var mycket positivt. Dessvärre så såg jag dagen efter att det är någon sorts limklick eller liknande som sitter nere i ena hörnet mellan glaset och panelen på ca 1x1cm. Pratade med Komplett som var mycket hjälpsamma och fixade så att en servicefirma för samsung här i Uppsala tar hand om det. Dom kom och hämtade den i tisdags. Så den borde vara tillbaks i veckan som kommer. Ska bli intressant att se vad den presterar tillsammans med min popcorn hour.

Jag fick dessutom svar på varför man inte ska transportera en plasma liggandes. Det gäller när den är i sin originalkartong då apparaten i så fall hänger i hörnen så att glasskivan sviktar och kan spricka. Ligger den utan kartong på plant och mjukt underlag så ska det gå bra.


Jasså va nice att supporten var snälla och trevliga mot dig :) Hoppas att det löser sig bra och att du får njuta av din tv snart :D

Wait wait, vänta nu, så jag hänger med här nu....de sa till dig att om tvn är i sin originalkartong så är det större risk för den att gå sönder vid liggande transport än om den skulle transporteras fast utan originalkartong?

Låter inte det här tokigt för er? Först av allt så rekommenderas det inte att transportera den med eller utan originalkartong liggande, men dem sa till dig att det går fint om detta görs utan originalkartong?? ;)

Hur kan det vara mer säkert och bättre att transportera utan originalkartong med frigolit och skyddsplats (den sitter ändå rätt "tight" i kartongen) etc. än om man skulle göra det med det? :D

Observera att jag endast ifrågasätter vad dem sa till dig när du frågade, och inte dig som användare :)

Vill absolut inte starta bråk här, bara en diskussion som är intressant hehe. Men är du säker på att dem sa så? För detta är intressant faktiskt, vill veta mer B)

#56

Postad 05 september 2009 - 18:30

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Som jag läste det kan du lägga ner den på t ex ett täcke eller liknande hemma för att skruva fast ett väggfäste eller vad du vill, knappast för att köra den land och rike runt

#57

Postad 05 september 2009 - 18:44

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Som jag läste det kan du lägga ner den på t ex ett täcke eller liknande hemma för att skruva fast ett väggfäste eller vad du vill, knappast för att köra den land och rike runt


Mjo, så tror jag med. Men att transportera runt den på ett mjukt material liggande utan originalkartong låter inte som en bra idé i mina öron :)

#58

Postad 05 september 2009 - 22:10

Unregistered94414d68
  • Unregistered94414d68
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag blir snart tokig är det någon som fått hem en 551 utan fel för det låga priset 9995:- Jag betalade för en den 25 aug startade denna tråden i väntan på min tv..... Det började med en lång väntan och sen trasig kartong . Vägrade ta emot efter inrådan från kompletts support.
Har varit i kontakt med dem och undrat när de skickar en ny men inget... sen får jag ett mail där det står att de ska sätta tillbaka mina pengar inom 10 dgr....
Jag verkar bli snuvad på affären bara lånat ut pengarna en stund...
Fan jag som ville ha en ny tv och nu kostar den nästan 15000:-

#59

Postad 06 september 2009 - 17:26

lasse47
  • lasse47
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag blir snart tokig är det någon som fått hem en 551 utan fel för det låga priset 9995:- Jag betalade för en den 25 aug startade denna tråden i väntan på min tv..... Det började med en lång väntan och sen trasig kartong . Vägrade ta emot efter inrådan från kompletts support.
Har varit i kontakt med dem och undrat när de skickar en ny men inget... sen får jag ett mail där det står att de ska sätta tillbaka mina pengar inom 10 dgr....
Jag verkar bli snuvad på affären bara lånat ut pengarna en stund...
Fan jag som ville ha en ny tv och nu kostar den nästan 15000:-

Som skrivet tidigare var ju min också sönder men jag får min nya (utbytta) i morgon. Ring och prata med dom, det skulle kanske gå att ordna upp. När jag pratade med dom var det inga problem att skicka en ny, killen jag pratade med var väldigt trevlig.

#60

Postad 06 september 2009 - 18:21

Unregistered94414d68
  • Unregistered94414d68
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Som skrivet tidigare var ju min också sönder men jag får min nya (utbytta) i morgon. Ring och prata med dom, det skulle kanske gå att ordna upp. När jag pratade med dom var det inga problem att skicka en ny, killen jag pratade med var väldigt trevlig.


Har ju varit i kontakt med dom flera ggr men de säger bara att de ska höra av sig men inget händer tyvärr....
Annars får jag gå på 550 inte så stor skillnade mellan dem.

#61

Postad 06 september 2009 - 20:05

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
jag har ju köpt en ny av dom som dom skickade i fredags, dom har fått in nya i lager men tar ju nu 14990 för dom, men givetvis har du rätt att kräva en ny tv, pengar tillbaka ska du inte nöja dig med. så länge dom säljer modellen kan dom inte säga nåt.

#62

Postad 06 september 2009 - 22:33

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Min uppfattning är nog att PS50B551 är en prisvärd tv. Jag är troligtvis lite överkänslig. Är ljusfenomenet ett allmänt problem så bör ju Samsung fixa till detta men en ny fm. Bildmässigt så är jag nöjd. Svärtan är vad man betalar för. SD sändningar samt DVD tycker denna tv interpolerar upp på ett mycket bra sätt! Inget plasmabrus eller eftersläpningar. Så måste jag säga att det är en av de mest stilrena tv-apparaterna som jag sett.

Skall forska vidare i ljusfenomenet (är troligtvis inget stort problem för svensson).


Hur är det med buzzing? var nära att köpa en pio kuro men läste att dom har grymma problem med buzzing. jag är lite känslig mot högfrekventa ljud, tinnitus.

#63

Postad 07 september 2009 - 06:57

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Har ju varit i kontakt med dom flera ggr men de säger bara att de ska höra av sig men inget händer tyvärr....
Annars får jag gå på 550 inte så stor skillnade mellan dem.


Hej, PS50B550 har inte optisk ut...enligt instruktionsboken från samsungs hemsida. :lol:
(Jag har velat maila deras support och fråga om detta verkligen är sant, men jag har ej hunnit, så om någon kan skicka iväg ett mail till dem så vore det super!)

Tror att PS50B550 saknar även usb ingång och att den har 3 hdmi ingångar istället för 4 som PS50B551 har. :P

För övrigt så är det väl lite bild och ljud inställningar som skiljer dem nog åt, samt att att B550 har en röd ram runt sig. ^_^

Men optiskt ut idag är ju ett absolut måste, om man ska ha digital hemma bio. :lol:

Redigerat av r-type, 07 september 2009 - 06:58.


#64

Postad 07 september 2009 - 08:33

lasse47
  • lasse47
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Länk

Hej, PS50B550 har inte optisk ut...enligt instruktionsboken från samsungs hemsida. :lol:
(Jag har velat maila deras support och fråga om detta verkligen är sant, men jag har ej hunnit, så om någon kan skicka iväg ett mail till dem så vore det super!)

Tror att PS50B550 saknar även usb ingång och att den har 3 hdmi ingångar istället för 4 som PS50B551 har. :P

För övrigt så är det väl lite bild och ljud inställningar som skiljer dem nog åt, samt att att B550 har en röd ram runt sig. ^_^

Men optiskt ut idag är ju ett absolut måste, om man ska ha digital hemma bio. :lol:

Enligt Samsung UK är de ingen skillnad förutom att ramen på 550 är röd i stället för vit som på 551: Jämförelse samsung.co.uk
Problemet ligger nog i hur man kollar egenskaperna, Samsung anger bak och sidokontakter på olika ställen så det är tre hdmi bak + en på sidan på både 550 och 551

Vilken instruktionsbok var det du var inne på? Snabbguiden Länk visar en optisk ut (sista bladet).

Redigerat av lasse47, 07 september 2009 - 08:43.


#65

Postad 07 september 2009 - 13:23

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hello alla igen :D

Jag har kollat på både PS50B550 och PS50B551 manualerna (koll pdf länkarna i mitt förra inlägg) och på sida 7 av båda pdf filerna så ser man baksidans ingångar. Jag ser nu att PSB550 INTE har Digital Audio Out (Optical) även kallat för Optisk Ut på svenska.

Däremot så har PS50B551 Digital Audio Out :P Hurraaaa!! :D

Kan även vara så att PS50B550 inte har 24p och andra bra eller speciella funktioner, därav priskillnaden mellan båda modellerna, som just nu är ca 1500kr. :)

Jag ska göra en lista på utförlig funktions och utseende skillnad på dessa två modeller av den informationen jag kan hitta från manualerna och andra pålitliga källor. :P

Tror inte dessa modeller är nordiska heller, därmed så har de inte samsung 2 års 100% pixelgaranti. ;)
Men jag ser nu på kompletts hemsida angående PS50B551, att på produktbeskrivningen så har den samsungs 100% pixelgaranti logo, så jag antar väl att den har den här garantin, men för säkerhetsksull så rekommenderar jag att man frågar komplett.se om den verkligen har det (för de som verkligen vill ha den här garantin).

Modeller som har den här garanti har alltid "XXE" på slutet av hela modellnamnet, t.ex. LE40A656XXE B)


Och här är länkarna med hela manualen (bruksanvisning/instruktionsbok)

Skrev länkarna på första sidan av den här tråden, men de funkar inte mer så jag har hittat nya länkar:

Lägg märke till att B550 har ett T i slutet på den första länken, medan den andra har inte det. Tror detta står för att den inte är nordisk, för annars så hade den haft XXE på slutet.


PS50B550T manual länk för nedladdning:

http://www.samsung.c...mp;menu2=detail

PS50B550 manual länk för nedladdning:

http://www.samsung.c...mp;menu2=detail

PS50B551 manual länk för nedladdning

http://www.samsung.c.../...WXXC&mode=C


Varken PS50B550T och PS50B550 har optisk ut enligt manualen från länkarna, och jag vet inte om man ska lita på snabbguiden du hittade eller instruktionsböckerna som jag hittade, det bästa vore nog och maila samsung och fråga, den svenska samsungen då. Inte UK eller Amerikanska, kan ju vara så att dessa modeller har optiskt ut i UK och USA men inte i norden eller europa av någon anledning...som sagt bäst och fråga svenska samsung om det.

PS50B551 har optisk ut.

Redigerat av r-type, 07 september 2009 - 13:41.


#66

Postad 07 september 2009 - 22:48

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
har fått hem min 551 nu, helt ok tv för det priset, absolut. buzzar lite men inget som stör, hörs bara på väldigt låg volym. bilden går inte att klaga på efter lite justering, svärtan är inte i kuro klass men helt ok. över det stora hela väldigt nöjd.

#67

Postad 07 september 2009 - 23:11

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

har fått hem min 551 nu, helt ok tv för det priset, absolut. buzzar lite men inget som stör, hörs bara på väldigt låg volym. bilden går inte att klaga på efter lite justering, svärtan är inte i kuro klass men helt ok. över det stora hela väldigt nöjd.


Hej, var köpte du tvn ifrån, hur mycket kostade bara tvn samt hur mycket fick du betala för frakten?

#68

Postad 08 september 2009 - 06:11

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
komplett, beställde precis när dom skulle höja och fick en bra deal.

#69

Postad 08 september 2009 - 06:50

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

har fått hem min 551 nu, helt ok tv för det priset, absolut. buzzar lite men inget som stör, hörs bara på väldigt låg volym. bilden går inte att klaga på efter lite justering, svärtan är inte i kuro klass men helt ok. över det stora hela väldigt nöjd.


Hej, skulle du kunna testa och spela på den och berätta för oss hur det känns? :)

#70

Postad 08 september 2009 - 06:56

MrJiM78
  • MrJiM78
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
hoppas att jag får min tv idag.. den va skickad i fredags. ska koppla in xbox till den direkt och testa. blir väl fable 2 och fifa 09 hela kvällen.

#71

Postad 08 september 2009 - 06:59

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

hoppas att jag får min tv idag.. den va skickad i fredags. ska koppla in xbox till den direkt och testa. blir väl fable 2 och fifa 09 hela kvällen.


Gött! Ja testa den i ett par timmar, gärna bilspel också, berätta för oss om det "laggar" eller om bilden "tearar" dvs. screen tearing.

#72

Postad 08 september 2009 - 07:05

MrJiM78
  • MrJiM78
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
ok.. jag testar dirt 2 för din skull.. :)

#73

Postad 08 september 2009 - 07:25

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

ok.. jag testar dirt 2 för din skull.. :)


Jaaa!! Tack tack! Har frågat 3-4 gånger nu tror jag, om någon kunde testa spela på den ett tag och berätta hur det känns, eftersom att jag själv kommer att spela mycket :)

Förresten har någon sett PSB50B650 i någon butik läst något om den här tvn? Vet någon skillnaden mellan 5 och 6 serien på samsungs plasmor, dvs skillnaden mellan PS50B5xx och PS50B6xx?

Tror ni att panelen i 6 serien skiljer sig mycket i bildkvalité, bildinställningar, ljud etc etc. från 5 seriens?

Redigerat av r-type, 08 september 2009 - 07:28.


#74

Postad 08 september 2009 - 09:08

MrJiM78
  • MrJiM78
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
till er som har fått hem tvn. stod det ps50b550 på kartongen för er oxå? står så på min.

#75

Postad 08 september 2009 - 09:48

lasse47
  • lasse47
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

till er som har fått hem tvn. stod det ps50b550 på kartongen för er oxå? står så på min.

Jag har fått hem två (den första var trasig) och på båda var kartongen tryckt med 550 men på samsungetiketten på kartongens utsida stod det 551.

#76

Postad 08 september 2009 - 10:23

Unregistered3ccab6ad
  • Unregistered3ccab6ad
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag är sugen på en 551 från komplett.se men jag förstår inte hur dom kan ha samsungs pixelgaranti?
För dessa apparater är väl inte för den svenska marknaden,iaf hittar inte jag denna på deras hemsida.

Ni som köpt dessa,har ni svenska manualer eller är dom på engelska?

#77

Postad 08 september 2009 - 10:30

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Visst kan dom ha pixelgaranti men då är det dom som står för den inte Samsung

#78

Postad 08 september 2009 - 10:31

Danne-07
  • Danne-07
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jag är sugen på en 551 från komplett.se men jag förstår inte hur dom kan ha samsungs pixelgaranti?
För dessa apparater är väl inte för den svenska marknaden,iaf hittar inte jag denna på deras hemsida.

Ni som köpt dessa,har ni svenska manualer eller är dom på engelska?


För min del fick jag med en engelsk manual, ej svensk.
Har även pratat med samsung-support och de bekräftade att denna apparat är en "gråimport", dvs ej avsedd för svenska marknaden.

#79

Postad 08 september 2009 - 10:36

Danne-07
  • Danne-07
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

har fått hem min 551 nu, helt ok tv för det priset, absolut. buzzar lite men inget som stör, hörs bara på väldigt låg volym. bilden går inte att klaga på efter lite justering, svärtan är inte i kuro klass men helt ok. över det stora hela väldigt nöjd.


Kan instämma att "buzzningen" finns men att det är inget som stör.

#80

Postad 08 september 2009 - 10:46

Danne-07
  • Danne-07
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Köpte denna plasma för ca 2veckor sedan. Är hygglit nöjd med tanke på priset. Ett stort klagomål jag har är att ljusstyrkan ändrar sig beroende på scen. Ex.vis vid övergång från ljus scen till en mörk justerar automatiskt ljusstyrkan efter ca 1sekund. Bilden får en ljusare nyans precis som om brightness skulle ökas. Detta pågår även till och från under andra scener. Eftersom är detta fenomen lite irriterande. Tror att det syns mer ifall man drar ner kontrast och bakgrunds belysning ca 60% (inkörning 100h :-). Har läst på div. forum att funktionen kanske heter "auto brightness control" eller "DNIe". Hursomhelst så går det inte att justera eller stänga av. I service menyn finns det inget direkt klart alternativ. Har stängt av alla tänkbara funktioner och även uppdaterat fm. Någon som har något förslag på hur man blir av med dessa ljusvariationer?


Får kommentera mitt eget inlägg....

Angående ljusvariationerna. Har nu gått ett par dagar och jag har sett ett par filmer via Popcorn (HDMI) med hyggliga kontraster mm. Nu har ja nog med hjälp av era svar kommit tillrätta med detta. Dock finns dessa fenomen kvar när jag ser med den inbyggda dvb-c dekorden. Men min nuvarande uppfattning är nog att det kan vara sändningen (dvb-c) som har detta fenomen eftersom jag inte upplever det via HDMI (med samma tv-inställningar).

#81

Postad 08 september 2009 - 10:57

Danne-07
  • Danne-07
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Är somsagt inte helt nöjd med svärtan på 50b551. Men jag märkte häromdagen att om man kör in 60Hz signal istället för 50Hz så blir svärtan bättre (så bra att jag blir nöjd :-).

Kan någon bekräfta detta med att svärtan blir bättre vid 60Hz vs. 50Hz!

Märkte att den klarade 24p material utmärkt även i 60Hz (den klarar ju iofs även 24p).

Vet någon ifall man kan ställa om den inbyggda dvb-c dekorden att visa ntsc (60Hz) (troligtvis ett långskott)?
Kan min/vår (tv från komplett) vara "kalibrerad/optimerad" för den nordamerikanska marknaden (ntsc)?

#82

Postad 08 september 2009 - 12:22

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Är somsagt inte helt nöjd med svärtan på 50b551. Men jag märkte häromdagen att om man kör in 60Hz signal istället för 50Hz så blir svärtan bättre (så bra att jag blir nöjd :-).

Kan någon bekräfta detta med att svärtan blir bättre vid 60Hz vs. 50Hz!

Märkte att den klarade 24p material utmärkt även i 60Hz (den klarar ju iofs även 24p).

Vet någon ifall man kan ställa om den inbyggda dvb-c dekorden att visa ntsc (60Hz) (troligtvis ett långskott)?
Kan min/vår (tv från komplett) vara "kalibrerad/optimerad" för den nordamerikanska marknaden (ntsc)?


Kan vara möjligt att "optimera" eller "trmma" den, kanske går att göra så i service menyn? Men jag har hört att om man är där inne och ändrar så gör man det på egen risk och att garantin försvinner. Jag kan inte bekräfta om detta är sant, har bara läst det från användare på olika forum. Men du kan ju maila samsung och fråga om garantin försvinner om man ändrar något, eller om man ändrar så myket så att det ej går och återställa, och om garantin finns kvar efter det. :)

Du kan ju även googla efter folk som vill göra så, kanske finns någon som har skrivit en lösning på det i något forum. Värt att söka efter svaret om man är intresserad. ;)

Men om jag har förstått dig rätt så är "ljus grejen" helt 100% borta när du kör tv-spel, blue-ray, dator etc. via hdmi? :)

Kan du bekräfta detta åt mig är du snäll ;)

#83

Postad 08 september 2009 - 18:41

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
jag har inte upplevt den här ljusgrejen alls på min, har aktiverat dynamisk kontrast m.m. jag har testat med inbyggda boxen och boxer abb + film med min tvix. hittade en inställning som aktiverade bättre svärta, inte i kuroklass precis men helt ok.

#84

Postad 09 september 2009 - 10:39

Danne-07
  • Danne-07
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

jag har inte upplevt den här ljusgrejen alls på min, har aktiverat dynamisk kontrast m.m. jag har testat med inbyggda boxen och boxer abb + film med min tvix. hittade en inställning som aktiverade bättre svärta, inte i kuroklass precis men helt ok.


Vilken inställning gav bättre svärta? Film-läget? Gamma? HDMI-svärta?
Har somsagt provat de flesta inställningar för bättre svärta men med 60Hz insignal blir svärtan mycket bra... irriterande är att borde kunna vara samma för 50Hz.

#85

Postad 09 september 2009 - 17:08

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Vilken inställning gav bättre svärta? Film-läget? Gamma? HDMI-svärta?
Har somsagt provat de flesta inställningar för bättre svärta men med 60Hz insignal blir svärtan mycket bra... irriterande är att borde kunna vara samma för 50Hz.


hittade en inställning nånstans om svärta, såg stor skillnad när jag aktiverade den. 60hz insignal, vad är det ?

#86

Postad 09 september 2009 - 18:37

Danne-07
  • Danne-07
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

hittade en inställning nånstans om svärta, såg stor skillnad när jag aktiverade den. 60hz insignal, vad är det ?


När du ser på "vanlig" TV via TV:ns inbyggda dekoder typ dvb-c (comhem) eller dvb-t (boxer) så ser du på en PAL signal vilket är 50Hz (bilduppdateringsfrekvens, <http://sv.wikipedia....ernating_Line>. Tittar du på Blu-ray film visas den oftast i 24Hz men beroende på inställning på din Blu-ray spelare kan du säkert få ut signalen på 24Hz eller 60Hz. Har du mediaspelare (typ popcorn) eller dator kan du lätt ställa in 60Hz som biluppdateringsfrekvens ifall du vill ha bättre svärta. NTSC format är också 60Hz. Prova 60Hz och se ifall ni får bättre svärta!

#87

Postad 10 september 2009 - 14:42

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Vad skiljer 550/551 mot 555?

Mediamarkt har kanonpris just nu på 555;an.....10 lax!

Anders

#88

Postad 10 september 2009 - 16:44

Unregistered26cb8c4a
  • Unregistered26cb8c4a
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Anders, är det verkligen denna modell PS50B555? Samsung har lite andra apparater som även de slutar på 555.

Mediamarkt har ju kass hemsida och det var ju inga roliga tv-apparater i senaste reklam utskicket...

#89

Postad 10 september 2009 - 19:57

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
säljer dom PS50B555 för 10K är det bara att slå till, det är den Svenska varianten av 551, ingen gråimport.

#90

Postad 11 september 2009 - 17:20

TheWan
  • TheWan
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag var i samma situation som många andra här och hade extremt svårt att välja TV men bestämde mig till slut
för Samsung PS50B550 och hittade den till ett riktigt bra pris på Webhallen och beställde.
Efter ca en vecka fick jag besked om att TVn hade skickats och att det skulle ta ca 3-5 dagar, efter att 5 dagar gått och ingen TV anlänt så ringde jag till Webhallens fraktbolag och frågade var den tagit vägen och då visade det sig att nån idiot hade brutit sig in i deras trailer och stulit allt bland annat min TV.
Ringde då genast upp Webhallen och dom lovade mig pengarna tillbaka eller en ny TV men inte förrens dom hade fått kontakt med sin leverantör.
Det har nu gått 4 dagar och jag har fortfarande inte hört något och mitt tålamod har tagit slut så jag funderar på att häva köpet och gå någon annanstans.

Så nu undrar jag är PS50B551 bättre än PS50B550?

Anders du nämnde att dom säljer PS50B555 på Mediamarkt för 10k, vilken Mediamarkt talar du om?
Ringde nämligen Bäckebol i Gbg och dom hade inte denna modellen

#91

Postad 12 september 2009 - 08:22

r-type
  • r-type
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Jag var i samma situation som många andra här och hade extremt svårt att välja TV men bestämde mig till slut
för Samsung PS50B550 och hittade den till ett riktigt bra pris på Webhallen och beställde.
Efter ca en vecka fick jag besked om att TVn hade skickats och att det skulle ta ca 3-5 dagar, efter att 5 dagar gått och ingen TV anlänt så ringde jag till Webhallens fraktbolag och frågade var den tagit vägen och då visade det sig att nån idiot hade brutit sig in i deras trailer och stulit allt bland annat min TV.
Ringde då genast upp Webhallen och dom lovade mig pengarna tillbaka eller en ny TV men inte förrens dom hade fått kontakt med sin leverantör.
Det har nu gått 4 dagar och jag har fortfarande inte hört något och mitt tålamod har tagit slut så jag funderar på att häva köpet och gå någon annanstans.

Så nu undrar jag är PS50B551 bättre än PS50B550?

Anders du nämnde att dom säljer PS50B555 på Mediamarkt för 10k, vilken Mediamarkt talar du om?
Ringde nämligen Bäckebol i Gbg och dom hade inte denna modellen


Största skillanden mellan PS50B551 och PS50B550 är att:
B550 har lite diskret "rose" (vinröd) svarta glansen runt ramen, det syns nog inte lika mycket som A656 men om man inte gillar sånt så...ska man nog ta B551 eftersom att den har en svart glans. Sen det viktigaste är nog att B550 inte har optisk ut, vilket är väldigt dåligt då du inte kan få digital ljud från den. B551 har optiskt ut. Det här med optisk ljud har jag kollat upp i deras bruksanvisningar, på sida 3 av den här tråden kan du hitta länkarna som jag har skrivit. B550 har inte usb tror jag, men B551 har usb och stöd för mp3/jpg och du kan ändra lite i service menyn för att få den att spela upp filmer, säger en användare här på denna tråd. Sen så kanske de skiljer sig i bild och inställningsfunktioner, men du får jämföra bruksanvisningarna för att se detta. Och så får vi inte glömma att B550 och B551 är gråimport, med andra ord: ingen svensk 2 års samsung 100% pixel garanti. Men du får i alla fall 1 år från där du köper det ifrån, dock så tror jag inte 100% pixel garantin gäller. Fråga den du köper ifrån vilka garantier som gäller.

Om du vill verkligen vara på säkra sidan speciellt detta med optisk ut så hade jag nog köpt B551, men om du kan få B555 för 10k så är det ju en superdeal! Annars så finns LG 50PS3000 för 9990kr som verkar vara en mycket prisvärd tv, och LG 50PS7000 som är också väldigt prisvärd, speciellt med sin divx-hd stöd från usb, med bland annat stöd för filer som mkv.

Vilken media markt säljer B555 för 10k?

Redigerat av r-type, 12 september 2009 - 08:41.


#92

Postad 12 september 2009 - 08:41

TheWan
  • TheWan
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Största skillanden mellan PS50B551 och PS50B550 är att:
B550 har lite diskret "rose" (vinröd) svarta glansen runt ramen, det syns nog inte lika mycket som A656 men om man inte gillar sånt så...ska man nog ta B551 eftersom att den har en svart glans. Sen det viktigaste är nog att B550 inte har optisk ut, vilket är väldigt dåligt då du inte kan få digital ljud från den. B551 har optiskt ut. Det här med optisk ljud har jag kollat upp i deras bruksanvisningar, lite längre upp på den här sidan tror jag, kan du hitta länkarna som jag har skrivit. B550 har inte usb tror jag, men B551 har usb och stöd för mp3/jpg och du kan ändra lite i service menyn för att få den att spela upp filmer, säger en användare här på denna tråd. Sen så kanske de skiljer sig i bild och inställningsfunktioner, men du får jämföra bruksanvisningarna för att se detta.

Om du vill verkligen vara på säkra sidan speciellt detta med optisk ut så hade jag nog köpt B551, men om du kan få B555 för 10k så är det ju en superdeal! Annars så finns LG 50PS3000 för 9990kr som verkar vara en mycket prisvärd tv, och LG 50PS7000 som är också väldigt prisvärd, speciellt med sin divx-hd stöd från usb, med bland annat stöd för filer som mkv.

Vilken media markt säljer B555 för 10k?


Tack för ett utförligt svar.
Har bestämt mig för att häva köpet på min B550 och förmodligen köpa en B551 istället eftersom priset blir ungefär det samma men jag får optisk ut dessutom. Känns dock lite oroväckande att folk har fått en trasig TV från Komplett.

Jag är näst intill hundra på att B550 också har USB.

Var inne på en LG 50PS6000 innan men som jag förstått det av resentionerna jag läst så ska B551 vara en
bättre TV bland annat vad gäller svärtan.

Det där om att Mediamarkt sålde B555 för 10k stämmer nog inte för jag ringde två oilka och den första hade
inte ens den i sortimentet och den andra sålde den för 14k, mycke möjligt att en Mediamarkt butik har en kampanj
på den vem vet, hoppas Anders återkommer med info.

#93

Postad 12 september 2009 - 11:00

lasse47
  • lasse47
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Tack för ett utförligt svar.
Har bestämt mig för att häva köpet på min B550 och förmodligen köpa en B551 istället eftersom priset blir ungefär det samma men jag får optisk ut dessutom. Känns dock lite oroväckande att folk har fått en trasig TV från Komplett.

Jag är näst intill hundra på att B550 också har USB.

Var inne på en LG 50PS6000 innan men som jag förstått det av resentionerna jag läst så ska B551 vara en
bättre TV bland annat vad gäller svärtan.

Det där om att Mediamarkt sålde B555 för 10k stämmer nog inte för jag ringde två oilka och den första hade
inte ens den i sortimentet och den andra sålde den för 14k, mycke möjligt att en Mediamarkt butik har en kampanj
på den vem vet, hoppas Anders återkommer med info.


Jag har köpt en 551:a från komplett, den första som kom var trasig. Men etfer en väldigt kort samtal men en kille på dears support skickade dom en ny som kom fram hel och tog dessutom hand om allt stök med reklamation hos posten. När posten sedan lyckades shabbla till det med min retur och ville skicka tillbaks den till mig tog komplett hand om även detta. Riktig toppenservice. Kan inte annat än rekomendera att handla från dom. Kan tilllägga att den första inte kom på pall vilket kan ha bidragit till att den skadades i frakten den andra transporterades på pall och kom fram hel. Så be om pallfrakt om du kan.

#94

Postad 12 september 2009 - 11:12

TheWan
  • TheWan
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag har köpt en 551:a från komplett, den första som kom var trasig. Men etfer en väldigt kort samtal men en kille på dears support skickade dom en ny som kom fram hel och tog dessutom hand om allt stök med reklamation hos posten. När posten sedan lyckades shabbla till det med min retur och ville skicka tillbaks den till mig tog komplett hand om även detta. Riktig toppenservice. Kan inte annat än rekomendera att handla från dom. Kan tilllägga att den första inte kom på pall vilket kan ha bidragit till att den skadades i frakten den andra transporterades på pall och kom fram hel. Så be om pallfrakt om du kan.


Där ser man, skönt att höra att dom hanterar det så snyggt ifall det skulle bli några problem så
nu känns det tryggare att beställa därifrån. Tack för tipset om pallfrakt =)

Så nu är man ju nyfiken på vad du tycker om TVn?

#95

Postad 12 september 2009 - 12:06

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Mediamarkt i Västerås har 555:an som kampanj för 9990kr, så det stämmer.
Ingen som har sneglat på 535 som Dustinhome säljer för 9999kr ?

#96

Postad 12 september 2009 - 13:01

TheWan
  • TheWan
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Mediamarkt i Västerås har 555:an som kampanj för 9990kr, så det stämmer.
Ingen som har sneglat på 535 som Dustinhome säljer för 9999kr ?


Där ser man. Nån som vet om det går att beställa hem och betala via postförskott från Mediamarkt eller måsta
man ta sig till butiken?

Vad är egentligen skillnaden mellan B551 och B555?

#97

Postad 12 september 2009 - 13:18

ThomasWolfSwe
  • ThomasWolfSwe
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Länk till PS50B555 hos mediamarkt västerås:
http://viewer.zmags....32d#/2252e32d/1

Länk till dustinhomes kampanj på 50B530:
http://www.dustinhom...5010331477.aspx

Vad är skillnaden mellan 555/551 (samma modell, bara att 555 är svensk) och 530? (har för övrigt tyst läst alla inlägg som skrivits, ska köpa antingen 551, 530 eller 555)

#98

Postad 12 september 2009 - 13:29

TheWan
  • TheWan
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Länk till PS50B555 hos mediamarkt västerås:
http://viewer.zmags....32d#/2252e32d/1

Länk till dustinhomes kampanj på 50B530:
http://www.dustinhom...5010331477.aspx

Vad är skillnaden mellan 555/551 (samma modell, bara att 555 är svensk) och 530? (har för övrigt tyst läst alla inlägg som skrivits, ska köpa antingen 551, 530 eller 555)


Så skillnaden på 551 och 555 är att du får en Svensk manual med 555 med andra ord.
Har du hittat nån review på 530?

#99

Postad 12 september 2009 - 13:58

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Det verkar vara som att 530 endast har 3 HDMI in, samt 1 scart. Medans 550/551 har 4 resp 2. 530 fanns på Mediamarkt i Gävle för 13000kr. Annars har den 100hz osv och är jämnbördig med de andra ser det ut som. Den har ju dock en röd list längst ner. La en order på 530n från Dustinhome tidigare idag.

#100

Postad 12 september 2009 - 14:05

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Största skillanden mellan PS50B551 och PS50B550 är att:
B550 har lite diskret "rose" (vinröd) svarta glansen runt ramen, det syns nog inte lika mycket som A656 men om man inte gillar sånt så...ska man nog ta B551 eftersom att den har en svart glans. Sen det viktigaste är nog att B550 inte har optisk ut, vilket är väldigt dåligt då du inte kan få digital ljud från den. B551 har optiskt ut. Det här med optisk ljud har jag kollat upp i deras bruksanvisningar, på sida 3 av den här tråden kan du hitta länkarna som jag har skrivit. B550 har inte usb tror jag, men B551 har usb och stöd för mp3/jpg och du kan ändra lite i service menyn för att få den att spela upp filmer, säger en användare här på denna tråd. Sen så kanske de skiljer sig i bild och inställningsfunktioner, men du får jämföra bruksanvisningarna för att se detta. Och så får vi inte glömma att B550 och B551 är gråimport, med andra ord: ingen svensk 2 års samsung 100% pixel garanti. Men du får i alla fall 1 år från där du köper det ifrån, dock så tror jag inte 100% pixel garantin gäller. Fråga den du köper ifrån vilka garantier som gäller.

Om du vill verkligen vara på säkra sidan speciellt detta med optisk ut så hade jag nog köpt B551, men om du kan få B555 för 10k så är det ju en superdeal! Annars så finns LG 50PS3000 för 9990kr som verkar vara en mycket prisvärd tv, och LG 50PS7000 som är också väldigt prisvärd, speciellt med sin divx-hd stöd från usb, med bland annat stöd för filer som mkv.

Vilken media markt säljer B555 för 10k?


Hej!

Har läst igenom tråden och tycket det är lite motsägande uppgifter kring vad som ingår i 550/551.
Saxar detta från DustinHome ang. 550:

Panelegenskaper
Skärmstorlek 50 tum
Skärmtyp Plasma
Upplösning 1920 x 1080
Skärmformat 16:9
Kontrastförhållande (statisk) 30000 :1
HD-Ready 1080p
Uppdateringsfrekvens 100 Hz
Färgdjup 18 bit
Ljud
Högtalareffekt 2 st x 10 W
Högtalare Ja
TV-mottagare
DVB-standard DVB-C MPEG-2 / DVB-T MPEG-2
Funktioner Text-TV
CI-kortplats Ja
Videoanslutningar
HDMI-anslutning 4 st
Komponentvideo-anslutning 1 st
VGA-anslutning 1 st
SCART-anslutning 2 st
Kompositvideo-anslutning 1 st
TV-antenn (IEC 169-2) anslutning 1 st
USB-anslutning 1 st
Ljudanslutningar
3,5 mm-ljudanslutning, in 1 st
S/PDIF TOSLINK-anslutning, ut 1 st
Stereo RCA-anslutning, in 2 st
Stereo RCA-anslutning, ut 1 st
Generell information
Medföljande tillbehör Fjärrkontroll, Fot
Dimensioner utan fot (B x H x D) 1240 mm x 766 mm x 74 mm
Dimensioner med fot (B x H x D) 1240 mm x 822 mm x 290 mm
Manualspråk Engelska
Menyspråk Engelska
Väggfäste VESA 400 x 400 mm
Garanti 2 år, inskicksservice
Vikt 38 kg

Den har alltså USB, stöd för 24p och "S/PDIF TOSLINK-anslutning, ut 1 st" iaf. enl. DustinHome.
samt CA-modul.
Funderar att beställa den från Webhallen för 11 048kr inkl. frakt.

Är det då någon egentlig skillnad från 550/551 förutom ramen?

Komplett's spec för 551:

yp av produkt 50" plasma-TV
Certifierad för digital TV HD ready 1080p
Videogränssnitt Komponent, composite, HDMI, SCART
PC-gränssnitt VGA (HD-15)
USB-port Ja
HDCP-kompatibel Ja
Dimensioner Med ställ
Bredd 124 cm
Djup 29 cm
Höjd 82.2 cm
Vikt 38.4 kg
Display
Diagonal storlek 50" - widescreen
Teknik Plasma (PDP)
Upplösning 1920 x 1080
Visningsformat 1 080 p (FullHD)
100Hz Ja
Färgdjup 18-bitarsfärg
Dynamisk kontrast 30000:1
Progressiv skanning Progressiv skanning (linjedubblering)
Komb filter 3D digital
Egenskaper På/av-timer, Automatisk avstängning, meny på skärmen, Wide Color Enhancer 2, DNIe+, 600 Hz delfältsdrivning, FilterBright, 1 080 24 p Real Movie
DVD
Egenskaper Anynet+
Digital TV-mottagare
Digital TV-mottagare DVB-C, DVB-T
Videoegenskaper
HDTV Ready Ja
Text-TV Ja
Text-TV-minne 1000 sidor
Elektronisk programguide Digital EPG
Fjärrkontroll
Typ Vanlig fjärrkontroll - infraröd
Modell fjärrkontroll Samsung TM950
Ljudsystem
Läge för ljudutgång Stereo
Surround-läge Ja
Ljudeffekter SRS TruSurround HD
Medföljande högtalare 2 högtalare
Uteffekt / total 20 Watt
Ytterligare funktioner Automatisk volymjustering, Down-firing Speaker
Högtalare 2 x höger/vänster kanalhögtalare - inbyggd - 10 Watt
Anslutningar
Anslutningstyp 3 x HDMI ( 19 pin HDMI typ A ) - bak
1 x HDMI ( 19 pin HDMI typ A ) - sida
1 x ingång för sammansatt video/ljud ( RCA-hörlursingång x 3 ) - sida
1 x videoingång för komponenter ( RCA-hörlursingång x 3 ) - bak
2 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak
1 x VGA-ingång ( 15 PIN D-Sub (DB-15) ) - bak
1 x digital ljudutgång (optisk) ( TOSLINK ) - bak
1 x linjeutgång för ljud ( RCA-hörlursingång x 2 ) - bak
1 x USB 2.0 - sida
Ställ och hållare
Medföljer ställ Ja
Design ställ Bordsmodell
Egenskaper ställ Vridbar bas
Monteringsgränssnitt för platt bildskärm 400 x 400 mm
Strömtillförsel
Strömenhet Nätaggregat - intern
Vänteläge/viloläge, strömförbrukning 0.3 Watt
Mått och vikt (komponenter)
Mått och vikt (komponenter) Skärm utan ställ - 124 cm x 7.4 cm x 76.6 cm x 33.4 kg
Skärm med ställ - 124 cm x 29 cm x 82.2 cm x 38.4 kg
Mått och vikt (brutto)
Bredd (brutto) 152 cm
Djup (brutto) 29 cm
Höjd (brutto) 88.4 cm
Vikt (brutto) 45.3 kg

Den har alltså USB, stöd för 24p och "1 x digital ljudutgång (optisk) ( TOSLINK ) - bak" iaf. enl. Komplett.
samt CA-modul.

Så verkar vara samma spec (drog en ytlig överblick efter USB, optiskt ljud och 24p samt CA-modul bara) så enda som skiljer är ramen?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.