Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Las vegas - grand canyon - zion - death valley med mera

323 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 november 2016 - 19:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Håller på att planera en res till USA lite smått.

Tanken är att åka omkring bland nationalparkerna och speciellt zion med omnejd och fota landskapen.

För att sen avsluta ett par dagar i las vegas.

Någon som varit där och vill berätta lite? Tänkte hyra bil i las vegas. Sen det med boende. Jag gillar budget, vad ska man satsa på då? Motell längs vägen?

Nåt speciellt man ska tänka på när man åker till USA ?
Alla tips mottages tacksamt 😊

Redigerat av andreassofus, 09 november 2016 - 19:07.


#2

Postad 09 november 2016 - 19:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Varit i Vegas och GC, bilat genom death valley (från LA).

Taskigt med bensin i DV, så se till att ha bilen tankad.

LA -> GC är väl 4h+ one way, och då till närmaste punkten.

Hyrbil tror jag inte spelar så stor roll, ta det billigaste via någon hyrbilssajt,
fördelen är att bättre försäkring ofta ingår, och med lite tur en andra förare,
om du nu vill ha det.

Hotellen i Vegas är billiga, men vill du hålla ner kostnaden generellt, titta tex
på Red Roof Inn.

#3

Postad 09 november 2016 - 19:40

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Besökte samtliga i rubriken utom Death Valley vid en resa för snart 20 år sen, helt klart sevärt.

 

Gillar du nationalparker och fota tycker jag att du även ska lägga till Arches National Park och Bryce Canyon (båda i Utah) på din lista. I den senare gäller det att vara uppe i svinottan för att fånga soluppgången vid någon Sunrise Point, och trängs med de stora grabbarna med 6x6-kamera. :)

 

Bryce_Canyon_Sunrise_Point_at_Sunrise_55

 

Hoover Dam kan också vara värt ett besök, men jag åkte bara förbi och såg den från vägen.

 

Priser på boende varierar mycket med säsong. Vi åkte i november och då fanns det gott om billiga hotell. Förbokade inget, åkte bara tills vi hittade nåt billigt och bra.



#4

Postad 10 november 2016 - 09:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Vi brukar hyra via National, har alltid funkat bäst för oss. Men jämför priserna och ta det som känns bäst.

Kan vara bra att använda en site som sköter allt sånt så man får alla de viktigaste försäkringar som behövs. Brukar använda: http://www.rentalcars.com/sv/

Men Budget, Hertz och Avis borde kunna det där hoppas jag!

 

Finns bensinmackar i Death Valley, men dom är snordyra! Så att ha full tank innan man åker iväg från en större stad ut på obyggden är bara sunt förnuft. Sen är det inte riktigt så glest mellan mackarna som man kan tro.

 

Ska du övernatta så är Page ett bra ställe man kan utgå från men där måste man boka i god tid för det är extremt svårt att få rum ibland då det är så populärt område.

Zion är avstängd för biltrafik under högsäsong, så där får man ta chuttlebussarna som går runt. Så där är det ännu viktigare att vara i tid. Ha med vatten! :)

 

Arches ligger väl uppe vid Moab om jag inte minns fel. Så det är en trevlig avstickare som vi tyvärr missade i år då vi var tvungen att planera om hela vår rutt när det var snöstorm runt Yellowstone dit vi tänkt åka!

 

Något du måste kolla in är Antelope Canyon! Där kan man köpa en separat "foto-tour" som kostar nån hundring extra. Otroligt vackert ställe.

Att vara ute tidigt är ingen överdrift... blir mycket köer i de populäraste nationalparkerna!

 

Annat värt att tänka på i just USA?! Du får köra höger mot rött i de flesta korsningar... Gör du inte det kan dom bli arga och tuta! :)

Tycker det är extremt lätt att köra, men har du ingen GPS kan det bli jobbigt. Även med GPS kör man vilse ibland.



#5

Postad 10 november 2016 - 14:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tack för bra tips alla. Värdefullt.

Jag blir dock väldigt orolig när jag läser vad Lucifer skriver om att vägarna är avstängda i zion under högsäsong. Det förstör precis allt för mig ju. Som fotograf så vill jag åka omkring och leta bra kompositioner och sen stanna där till efter solen gått ner. Har ingen som helst lust att åka buss med ett gäng andra turister som bara vill titta.

Är du säker på att det är avstängt verkligen? Har aldrig läst om det någonstans. Kollat massa youtubeklipp också och där verkar det vara full trafik och det ser ut som full sommar då.

Eller är det bara några speciella småvägar som är avstängda? jag menar , det går ju stora vägar igenom parken.
Tex springdale. Vet inte om det är just vägen som kallas det men när man söker så verkar just det vara en väldigt populär vägsträcka.

#6

Postad 10 november 2016 - 17:11

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Det är själva loopen ner i NP som är avstängd för biltrafik. Bussarna går med några minuters mellanrum så att hoppa av och på är nog ganska enkelt. Vi åkte aldrig in dit utan stannade bara tillfälligt vid turistcentret pga detta just...

 

Vet dock inte hur tidigt och sent dom kör, det kanske står på deras webbsida?!

 

De har tydligen extremt många besökare nu jämfört med för bara några år sedan, så det skulle vara ohållbart om alla körde in dit.



#7

Postad 10 november 2016 - 17:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är själva loopen ner i NP som är avstängd för biltrafik. Bussarna går med några minuters mellanrum så att hoppa av och på är nog ganska enkelt. Vi åkte aldrig in dit utan stannade bara tillfälligt vid turistcentret pga detta just...

Vet dock inte hur tidigt och sent dom kör, det kanske står på deras webbsida?!

De har tydligen extremt många besökare nu jämfört med för bara några år sedan, så det skulle vara ohållbart om alla körde in dit.


Ok. Är det dit ner det går vandringsleder också? Eller vad heter vägen/vägarna som är avstängda så man kan se på kartan.

#8

Postad 10 november 2016 - 18:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Just norr om Springdale, efter Hwy 9 så ligger Visitor Center, därifrån går alla bussarna med jämna mellanrum. Du kan fortsätta efter Hwy 9 och köra igenom södra delen av nationalparken, men strax efter Visitor Center svänger vägen av och går ner i själva dalen. Dit in får du inte köra själv, eller vi fick inte det just då. Vet att andra har gjort det då dom varit där senare på året. Vägen heter "Floor Of The Valley Rd - Zion Canyon Scenic Drive".

 

Men, det finns så sjukt mycket annat i närheten att se och göra, så för oss gjorde det inte så mycket att vi missade den. Hade vi haft en extra dag så vi kunnat övernatta i närheten så hade vi kanske tagit oss genom dalen.



#9

Postad 10 november 2016 - 20:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Arches ligger väl uppe vid Moab om jag inte minns fel. 

 

Stämmer bra det! Vi övernattade i Moab innan vi åkte till Arches. Delicate Arch är riktigt imponerande, många som haft på skrivbordet utan att veta var det är... :)

 

Det är som sagt en bit från Las Vegas, men är man i området så tycker jag det är värt en tur. Finns fler parker i närheten om man är intresserad.

 

Bryce Canyon ligger betydligt närmare, rätt nära Grand Canyon. Vi övernattade på ett hotell i själva parken, nära en "sunrise point". Upp tidigt och tittade på soluppgången, sen frukost på hotellet.

 

Jag besökte de här ställen under en biltur från Detroit till San Francisco, en kompis som flyttade. Det blev rätt kort tid på varje ställe och det var som sagt nästan 20 år sen så jag är ingen expert på området.

 

Jag köpte en kartbok utgiven av National Geographic på REI, med en hel del information om just nationalparker. Finns säkert nån liknande att köpa nu, eller beställa i förväg om man vill (www.rei.com). Passande omslagsbild på den här! :)

 

Bifogad fil  Atlas.jpg   343,2K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Erik_N, 10 november 2016 - 20:36.


#10

Postad 10 november 2016 - 22:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tack för bra tips igen 😊
Arches såg grymt coolt ut. Ser perfekt ut för en landskapsfotograf som mig 😊

Men låg ca 35 mil från st George såg jag.

Funderar förresten på om man ska åka i september istället. Har det hunnit bli lite svalare då?

Flygpriser är typ halva priset då jämfört med juni, juli, augusti.

Kanske lättare att hitta boende då också?
Känns som det finns många fördelar med att åka efter högsäsongen. Men finns det några nackdelar?

#11

Postad 11 november 2016 - 10:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Stämmer bra det! Vi övernattade i Moab innan vi åkte till Arches. Delicate Arch är riktigt imponerande, många som haft på skrivbordet utan att veta var det är... :)

 

Det är som sagt en bit från Las Vegas, men är man i området så tycker jag det är värt en tur. Finns fler parker i närheten om man är intresserad.

 

Bryce Canyon ligger betydligt närmare, rätt nära Grand Canyon. Vi övernattade på ett hotell i själva parken, nära en "sunrise point". Upp tidigt och tittade på soluppgången, sen frukost på hotellet.

 

Jag besökte de här ställen under en biltur från Detroit till San Francisco, en kompis som flyttade. Det blev rätt kort tid på varje ställe och det var som sagt nästan 20 år sen så jag är ingen expert på området.

 

Jag köpte en kartbok utgiven av National Geographic på REI, med en hel del information om just nationalparker. Finns säkert nån liknande att köpa nu, eller beställa i förväg om man vill (www.rei.com). Passande omslagsbild på den här! :)

 

attachicon.gifAtlas.jpg

 

Var jäkligt sugen på att hyra en Jeep och köra lite rock climbing där runt Moab, ser förbaskat kul ut! :)

Som jag sa tidigare... finns så mycket att se och göra där i kring, så det räcker för flera resor!

 

Tack för bra tips igen
Arches såg grymt coolt ut. Ser perfekt ut för en landskapsfotograf som mig

Men låg ca 35 mil från st George såg jag.

Funderar förresten på om man ska åka i september istället. Har det hunnit bli lite svalare då?

Flygpriser är typ halva priset då jämfört med juni, juli, augusti.

Kanske lättare att hitta boende då också?
Känns som det finns många fördelar med att åka efter högsäsongen. Men finns det några nackdelar?

 

Vi åker alltid i Aug-Sept... det brukar vanligtvis bli något svalare då, men vi har ändå haft runt 40 grader. Hade strax under 55 grader i Death Valley en gång, det var nästan olidligt varmt! ;) I år hade vi lite blandat, ganska varmt runt Las Vegas och ut mot Page, men norr över och runt Rockys så var det kallt. Som kallast tror jag det var runt 5 plusgrader och dit vi hade tänkt åka var det snöstorm. :(

 

Har du bra kamera och är hyfsad på att fotografera så kan man få fantastiska bilder i Antelope Canyon!

 

LA-gallery-img1_0006_Layer-4-1024x768.jp



#12

Postad 11 november 2016 - 11:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

55 grader låter varmt :) men gillar värme och hatar kyla så det ska nog gå bra :)

ja dessa canyons  är coola. känns som ett måste att fota dom när man väl är där, men har inbillat mig att det alltid är fullproppat med folk så det är svårt att ta bilder. men det kanske finns många av dessa så man oftast är ensam?

 

jag är ju landskapsfotograf så det är därför jag åker. skulle väl säga att jag vet vad jag gör :)

om du vill kika på mina alster så är du välkommen hit på en snabb titt :) (sorry för smygreklam) 

http://www.andreasch...tion4440galleri



#13

Postad 11 november 2016 - 12:20

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

55 grader låter varmt :) men gillar värme och hatar kyla så det ska nog gå bra :)
ja dessa canyons är coola. känns som ett måste att fota dom när man väl är där, men har inbillat mig att det alltid är fullproppat med folk så det är svårt att ta bilder. men det kanske finns många av dessa så man oftast är ensam?

jag är ju landskapsfotograf så det är därför jag åker. skulle väl säga att jag vet vad jag gör :)
om du vill kika på mina alster så är du välkommen hit på en snabb titt :) (sorry för smygreklam)
http://www.andreasch...tion4440galleri


Grymt snygga foton!!!

#14

Postad 11 november 2016 - 12:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Grymt snygga foton!!!

 

 

tusen tack. Kul att höra :)



#15

Postad 11 november 2016 - 17:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Kan ju säga att du vet nog vad du håller på med när det gäller fotografering iaf... Jäkligt snyggt! :)

 

Ang Antelope så ja, det är ganska smockfullt! Går man en "foto tour" så går man en mindre grupp  åt motsatt håll genom den, så man möter de större grupperna halvvägs. Själv gick jag i vanliga gruppen men lyckades ändå få en hel del bra bilder!

 

Det står att man måste förboka en tur på webbsidan, men det var många som bara kom dit och köpte biljetter på plats utan förbokning.



#16

Postad 11 november 2016 - 21:19

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Sedona,vägen genom dalen dit är minst sagt maffig. Ha en bra resa.

#17

Postad 14 november 2016 - 11:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Hade jag besökt dessa platser som andreassofus planerar idag så hade jag planerat rutten enligt följande:

 

Starta i LA och följa Route 66 hela vägen till Wiliams AZ där man svänger upp till Grand Canyon.

Man följer södra kanten på GC österut, och när man kör ut ur nationalparken så kan man antingen fortsätta österut mot Monument Valley eller köra norrut mot Page.

Från Page och västerut har man Paria, Zion, Valley Of Fire och mycket mer innan man når Las Vegas.

Från Las Vegas kör man vidare genom Death Valley, med fördel planerar man in lite öde spökstäder efter vägen... finns gott om dom i USA, mycket bra fototillfällen, på väg tillbaks mot LA!

 

Nu vet jag inte hur många veckor som är planerade, men man kan dra ut och korta ner hur mycket man vill. Första gången är alltid lite speciell. Och man kommer upptäcka vad man kunnat göra bättre samt vad man missat.



#18

Postad 14 november 2016 - 14:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Sedona,vägen genom dalen dit är minst sagt maffig. Ha en bra resa.

 

ska kika på det , tack för tips :)


Hade jag besökt dessa platser som andreassofus planerar idag så hade jag planerat rutten enligt följande:

 

Starta i LA och följa Route 66 hela vägen till Wiliams AZ där man svänger upp till Grand Canyon.

Man följer södra kanten på GC österut, och när man kör ut ur nationalparken så kan man antingen fortsätta österut mot Monument Valley eller köra norrut mot Page.

Från Page och västerut har man Paria, Zion, Valley Of Fire och mycket mer innan man når Las Vegas.

Från Las Vegas kör man vidare genom Death Valley, med fördel planerar man in lite öde spökstäder efter vägen... finns gott om dom i USA, mycket bra fototillfällen, på väg tillbaks mot LA!

 

Nu vet jag inte hur många veckor som är planerade, men man kan dra ut och korta ner hur mycket man vill. Första gången är alltid lite speciell. Och man kommer upptäcka vad man kunnat göra bättre samt vad man missat.

 

 

jag hade tänkt att flyga till las vegas . har inte ens tänkt att man kan starta i LA.  ska kika närmare på det. Men jag är inte ute efter en roadtrip utan vill egentligen bara fota och fylla på min portfolio. 

Men dessa spökstäder låter ju riktigt coolt.

Jag vet inte heller hur länge jag ska vara där, det är ju en kostnadsfråga också.  men andre än 10 dagar vill jag inte vara där tror jag. men svårt att veta vad som är lagom.



#19

Postad 15 november 2016 - 10:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Måste dra till arizona och monument valley också. Det är ett coolt ställe 😊

Sitter och räknar på kostnader. Hur mycket fickpengar inkl mat går åt i USA?
jag äter inte på fina restauranger och är inte där för att shoppa.
Räcker 300kr/dagen?

#20

Postad 15 november 2016 - 15:59

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Måste dra till arizona och monument valley också. Det är ett coolt ställe

Sitter och räknar på kostnader. Hur mycket fickpengar inkl mat går åt i USA?
jag äter inte på fina restauranger och är inte där för att shoppa.
Räcker 300kr/dagen?

 

Jag lyckades sprätta lite över 20-papp på 3 veckor sist vi var där i bara fickpengar, men då gick jag kanske lite väl bananas på whisky och t-shirts! :)

300,- om dagen borde man kunna leva på om man är lite snål. Tycker generellt att allt blivit lite dyrare där senaste tiden utöver att kronan är extremt svag mot dollarn just nu. Räknar du bort bil, bensin och boende så kan det funka. Tänk dock på att man dricksar mest överallt där borta.

 

Ska man besöka många National Parks så är det värt att skaffa ett årskort. Detta täcker dock inte State Parks som också tar avgift.

 

Monument Valley är jäkligt fint. Kostar en slant att ta sig in för bästa utsikt, sen tror jag att dom tog ännu en slant om man ville köra ner i dalen. Fanns även separata turer man kunde boka.

 

Bara att bila runt Arizona är en häftig upplevelse. Älskar de öde ökenlandskapen där runt Kalifornien, Arizona och New Mexico!



#21

Postad 15 november 2016 - 16:03

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
300kr/dag funkar inte såvida man inte lever jävligt snålt, käkar skräp och skiter i att dricksa. Nu är det väl inga problem med vägtullar i detta fall men åker man i områden med många tullar så går det mycket pengar bara där (om man återigen inte snålar och åker detours).

#22

Postad 15 november 2016 - 16:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Måste dra till arizona och monument valley också. Det är ett coolt ställe

Sitter och räknar på kostnader. Hur mycket fickpengar inkl mat går åt i USA?
jag äter inte på fina restauranger och är inte där för att shoppa.
Räcker 300kr/dagen?

MCDonalds priser i USA. Normalt sätt så läggs ingen dricks där heller.

http://secretmenus.c...alds/full-menu/



#23

Postad 15 november 2016 - 16:40

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Ska man till Moab så måste man ju cykla lite släta röda berg mm. Drömde om att dra dit för typ fem år sen, men det rann ut i sanden.

http://www.discovermoab.com/biking.htm



#24

Postad 15 november 2016 - 16:41

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

300 är ingenting. Du får ju räkna med att käka och dricka går på minst 50 dollar per dag. USA är dyrt.



#25

Postad 15 november 2016 - 17:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

ok. trodde allt var billigt i usa men kanske har missuppfattat.  jag räknade bara lite snabbt vad det kunde gå på i sverige och jag klarar mig ju lätt på 300kr i mat om jag äter ute.  som sagt kommer jag inte sätta mig på fina restauranger och äta tre-rätters.  brukar inte prioritera maten så högt på mina fotoresor.  men jag vill ju inte snåla när jag väl är där heller. vill ju testa lite av deras goda burgare och så, samt lite öl. 


300 är ingenting. Du får ju räkna med att käka och dricka går på minst 50 dollar per dag. USA är dyrt.

 

300kr är ingenting och sen säger du 50 dollar. Det är ju inte så extremt skor skillnad då :P speciellt inte om kursen går ner lite och hamnar på kanske 8kr eller så. 

 

Det var inte så längesen dollarn låg på runt 6kr kan hända mycket till september om man har tur :)

 

500kr i mat alltså. är det verkligen SÅ dyrt med vanlig mat i usa? kostar en dagens lunch flera hundra kronor?



#26

Postad 15 november 2016 - 18:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Hehe.. ja, nog för att det kan hända mycket nu med ny president, men 6 kr är nog inget man ens kan hoppas på med tanke på hur svag kronan är mot världens valutor tyvärr.

 

Ja, 300,- är snålt, men skulle nog inte säga att det är omöjligt. Bara frukost på en sleten sylta går lätt lös på $15 bara den.

Bensin är billigt i USA dock! Gick på $2-2,5 när vi körde runt för knappt två månader sedan.



#27

Postad 15 november 2016 - 18:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hehe.. ja, nog för att det kan hända mycket nu med ny president, men 6 kr är nog inget man ens kan hoppas på med tanke på hur svag kronan är mot världens valutor tyvärr.

 

Ja, 300,- är snålt, men skulle nog inte säga att det är omöjligt. Bara frukost på en sleten sylta går lätt lös på $15 bara den.

Bensin är billigt i USA dock! Gick på $2-2,5 när vi körde runt för knappt två månader sedan.

 

 

pratade nyss med farsan. han var i Nashville  för 4 år sen och vi pratade lite om matpriser. han sa att det inte var så dyrt. Tex dagens lunch som ofta bestod av steak eller liknande. kostade ca 9-10 dollar  sa han.  samma pris om man skulle köpa låg god burgare eller nåt. 

 

han sa dock också att frukost var ganska dyrt (i relation till annan mat) men där är jag inte så petig. När jag är i väg så brukar jag i stort sett alltid gå in i mataffärer och köpa färskt bröd och nån mjukost eller liknande och ett paket juice kanske. på den nivån ligger det när jag är iväg själv på mina resor :)

 

bensinen du nämner, är det per gallon då eller?  för vad är literpriset? 



#28

Postad 15 november 2016 - 20:15

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

ok. trodde allt var billigt i usa men kanske har missuppfattat.  jag räknade bara lite snabbt vad det kunde gå på i sverige och jag klarar mig ju lätt på 300kr i mat om jag äter ute.  som sagt kommer jag inte sätta mig på fina restauranger och äta tre-rätters.  brukar inte prioritera maten så högt på mina fotoresor.  men jag vill ju inte snåla när jag väl är där heller. vill ju testa lite av deras goda burgare och så, samt lite öl. 


 

300kr är ingenting och sen säger du 50 dollar. Det är ju inte så extremt skor skillnad då :P speciellt inte om kursen går ner lite och hamnar på kanske 8kr eller så. 

 

Det var inte så längesen dollarn låg på runt 6kr kan hända mycket till september om man har tur :)

 

500kr i mat alltså. är det verkligen SÅ dyrt med vanlig mat i usa? kostar en dagens lunch flera hundra kronor?

 

Dollarn står i 9 spänn, 50 dollar är 450 sek, det är 50% mer än de 300 du räknat med. 50% skulle jag säga är en stor skillnad......

 

USA är DYRT, det enda som är billigt är sådant som i Sverige har extremt hög skatt, dvs bensin och starksprit. 1 liter yoghurt på Walmart kan ju gå på 4-5 dollar.......en gallon är knappt 4 liter, så runt 8 kr litern för bensinen. Jo en sak till är billigare, nämligen Pringles chips  :)



#29

Postad 15 november 2016 - 21:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Dollarn står i 9 spänn, 50 dollar är 450 sek, det är 50% mer än de 300 du räknat med. 50% skulle jag säga är en stor skillnad......

 

USA är DYRT, det enda som är billigt är sådant som i Sverige har extremt hög skatt, dvs bensin och starksprit. 1 liter yoghurt på Walmart kan ju gå på 4-5 dollar.......en gallon är knappt 4 liter, så runt 8 kr litern för bensinen. Jo en sak till är billigare, nämligen Pringles chips  :)

 

 

sant. dollarn står högt nu.  men enligt farsan så upplevde inte han att det var så extremt dyrt. knappt en hundring för en lunch. han sa också nåt om att dom ofta hade något erbjudande med trerätters (enklare saker) för runt en hundring.  men det kan ju ha ändrats på fyra år. 

 

bensin är ju bra att det är billigt för det blir ju en del åkande under tiden man är där. 

öl är väl billigt också? finns mycket dog öl i usa som jag vill testa :)



#30

Postad 16 november 2016 - 08:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Double whopper cheese meal. 6,39 dollar.



#31

Postad 16 november 2016 - 09:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Du kan absolut hitta billigare matställen i USA!

Har varit där nu nästan en gång per år i åtta års tid och jag har märkt att det förutom valutaförändringarna så har priserna stigit ganska bra under denna tid.Men som sagt så ger valutapåslaget en jävligt stor skillnad. Nästan 50% sedan jag var där första gången märks!!!

 

Brukar köpa en proteinshake/fruktdryck till frukost från Target eller Wallmart och dessa ligger på mellan $2-3, lite dyrare på mindre butiker, vilket är ungefär som här hemma i Sverige.

 

Ja, bensinen är i galon! $2 / galon blir väl ca: 5,-/liter i runda slängar med dagens valuta!

 

Öl är ju ganska blandat faktiskt. I butik får du ett 12 pack Budweiser för $10 på en stormarknad. Ett sexpack craft beer kostar mellan $8-15!

På puben kan man få en billig öl för $2 i genomsnitt. På restaurang är det nog snarare $6 som är medel/standard!

 

Finns öändligt med bryggerier i USA, så jag rekommenderar verkligen att man kollar upp området man befinner sig i om man gillar öl. Vissa är sjukt bra medans andra kan vara lite hit & miss! USA är enligt mig världens bästa öl-land! Där finns de bästa ölerna du kan tänka dig i alla kategorier... Många bryggerier är värd ett besök bara för stämningen eller maten!



#32

Postad 16 november 2016 - 16:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du kan absolut hitta billigare matställen i USA!

Har varit där nu nästan en gång per år i åtta års tid och jag har märkt att det förutom valutaförändringarna så har priserna stigit ganska bra under denna tid.Men som sagt så ger valutapåslaget en jävligt stor skillnad. Nästan 50% sedan jag var där första gången märks!!!

 

Brukar köpa en proteinshake/fruktdryck till frukost från Target eller Wallmart och dessa ligger på mellan $2-3, lite dyrare på mindre butiker, vilket är ungefär som här hemma i Sverige.

 

Ja, bensinen är i galon! $2 / galon blir väl ca: 5,-/liter i runda slängar med dagens valuta!

 

Öl är ju ganska blandat faktiskt. I butik får du ett 12 pack Budweiser för $10 på en stormarknad. Ett sexpack craft beer kostar mellan $8-15!

På puben kan man få en billig öl för $2 i genomsnitt. På restaurang är det nog snarare $6 som är medel/standard!

 

Finns öändligt med bryggerier i USA, så jag rekommenderar verkligen att man kollar upp området man befinner sig i om man gillar öl. Vissa är sjukt bra medans andra kan vara lite hit & miss! USA är enligt mig världens bästa öl-land! Där finns de bästa ölerna du kan tänka dig i alla kategorier... Många bryggerier är värd ett besök bara för stämningen eller maten!

 

 

ja är du där å ofta så känns det ju som du har koll på läget :) får spara ihop massa pengar så jag inte behöver snåla. Det verkar tråkigt.  

Mer väldigt ölintresserad så det vore grymt kul att testa massa kraft beer när man är där.  måste man in på pubar och bättre restauranger för att kunna dricka en god IPA till exempel eller finns det överallt? om man nu inte vill köpa med sig alltså. 



#33

Postad 17 november 2016 - 06:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Känns vettigt att bo i st george tror jag. 400-500kr/natten inklusive frukost. Känns som ett bra budgetalternativ.

Visst det är inga lyxhotell men det kräver jag absolut inte heller. Jag ska bara sova där 😊
Blir nog att boka dom första nätterna där i alla fall och sen ta dagsturer till parkerna.

#34

Postad 17 november 2016 - 12:59

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Är ju kanske tråkigt att behöva toksnåla när man en gång är där borta, så att ha lite extra buffert är aldrig fel! Sen behöver man inte heller slösa allt om man nu inte vill.

Att spara in på boende som är en ganska stor post kan vara klokt. Brukar bo mycket på Motel 6 som kan vara väldigt varierande samt Super 8 som ofta håller hyfsad kvalitet. Men ibland är Comfort, Quality och Best Western ganska prisvärda! Finns en del budgetalternativ om man inte är så kräsen, men man får ha lite sunt förnuft och kolla av läget innan man bestämmer sig. Läs gärna genom recensionerna om du bokar i förväg!

 

I Fresno bodde vi i värsta pundarområdet. Prostituerade och försäljare av div substanser sprang och bankade på dörrarna hela natten och hallickarna trampade runt hotellet på en BMX och uteliggarna åt upp våran pizza vi kastat i soporna! :D

 

Vi har bott på en hel del sunkiga motell i staterna... ibland nästan lite skrämmande men ofta tycker jag att det gett resan en lite charmig amerikansk "road movie" känsla...

 

Tyvärr hittar man inte alltid mycket bra öl på restaurangerna... Tycker dock att det nu senast blivit något bättre. Dom har iaf minst en IPA och en Ale nästan. Ibland har dom något kul från något lokalt bryggeri, men man får tänka att 99% fortfarande tar en BUD Light till maten.

Bryggerierna har ofta en pub eller restaurang där man kan beställa något. I Utah samt i vissa "dry countys" t.ex. får man inte beställa alkohol utan mat.

 

Vi brukar bara ha första och sista natten bokad när vi åker till USA, resten tar vi som det kommer. Är det något populärt område så kan det vara en god idé att boka i förväg då rummen brukar ta slut när det närmar sig.

 

Edit:

Just ja, om du passerar en turist info så plocka på dig så mycket rabattkuponger du bara kan, rabatter är jättestort där borta! Finns även kuponghäften för hotell, brukar även finnas hos biluthyraren. Var lite dåligt utbud nu när vi var senast, men gissar att det kan bli bättre nu när det är riktig lågsäsong! Där kan man hitta hotell/motell med rejält nedsatta priser!


Redigerat av _Lucifer_, 17 november 2016 - 13:02.


#35

Postad 17 november 2016 - 18:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

tack för bra och matnyttig info. vill inte bo på ett skabbställe eller bland massa pundare men det ser man nog när man kommer dit hur det ser ut :)

kommer ha första dagen bokad. sen även dom sista nätterna i las vegas. skönt att bara komma tillbaka dit och ha ett rum som väntar på en.

även några nätter i st george tror jag att jag kommer förboka. måste bara planera rutt och veta vart jag ska och så. blir ju rätt mycket åka fram och tillbaka kanske om jag stannar där hela tiden.  men eftersom jag bara ska fota så vill jag inte stressa från ställe till ställe,, måste vänta på bra ljus och så. så en eftermiddag på varje ställe räcker inte.  kanske inte hinner med så många ställen egentligen.  Zion är spikat i alla fall.  

 

 

om man inte hittar bra öl på restaurangerna, var hittar man dom då? i butikerna? 



#36

Postad 18 november 2016 - 08:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Hyrbil är billigt i usa verkar det som. Kollade på en ford focus. Kostar ca 2300kr för 10 dagar. Men fick en chock när jag såg vad gps kostade. $16.99 per dygn 😲
Det är ju helt orimligt. Detta var på hertz. Det blir ju nästan lika mycket som hela bilen ju. Måste ju vara billigare att köpa en gps när man kommer dit?

#37

Postad 18 november 2016 - 11:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ja, känns som om GPS är bättre att köpa. Jag har en resa på gång till sommaren, blir blandat flyg och bil. Kompisen har köpt en Garmin GPS med USA-kartor, lätt begagnad, för under 700 kr. Uppdateringar ingick.

#38

Postad 18 november 2016 - 13:11

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Varför separat GPS/Navigator? Kör med telefonen, finns mängder av appar att välja på. Antingen betalappar som TomTom/Navigon eller gratisversioner som tex. Here eller ladda ned offlinekartor i Maps.

#39

Postad 18 november 2016 - 14:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ja, känns som om GPS är bättre att köpa. Jag har en resa på gång till sommaren, blir blandat flyg och bil. Kompisen har köpt en Garmin GPS med USA-kartor, lätt begagnad, för under 700 kr. Uppdateringar ingick.

 

 

kan man köpa gps med usa-karta här i sverige?


Varför separat GPS/Navigator? Kör med telefonen, finns mängder av appar att välja på. Antingen betalappar som TomTom/Navigon eller gratisversioner som tex. Here eller ladda ned offlinekartor i Maps.

 

känns smidigare med en vanlig bil-navigator faktiskt.  måste ha hållare till telefonen då också.  Kostar det inget att använda gps till mobiltelefonen?  funkar telefonen som vanligt (inkl platstjänster och allt det)  när man är i usa?

dessutom drar det massa onödig ström. 



#40

Postad 18 november 2016 - 14:53

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Att använda GPS och kartor i mobilen kostar inte en spänn förutsatt att du har kartdatan nedladdad. Förstår verkligen inte hur man kan tycka det är smidigare att släpa med ytterligare en pryl, sjukt mycket smidigare att ha allt i samma enhet. Om man behöver en hållare så beställer man en från Kina för under 10 spänn, beställde en med lite längre arm (underlättar när man åker stora bilar) och den har överlevt ett antal resor.

Bifogad fil  IMG_8426.PNG   601,72K   0 Antal nerladdningar

Använder TomTom, Here och Google Maps främst. Använder även nedladdad information från Tripadvisor för tex. sparade utflyktsmål, restauranger eller annat.

Onödig ström? Antar att du kommer att använda en billaddare till telefonen så inget problem.

Bilhållare (endast snabbkollat på Ali):

http://www.aliexpres...2266526239.html

http://www.aliexpres...2548552092.html

http://www.aliexpres...2626150303.html

Redigerat av lobo, 18 november 2016 - 15:03.


#41

Postad 18 november 2016 - 15:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Jag föredrar att använda separat gps.

Gps med WW-kartor https://m.prisjakt.n...gory/s294465795

#42

Postad 18 november 2016 - 15:06

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Skönt att vi alla föredrar olika , obegripligt för mig att man vill ha med en extra pryl när man har allt man behöver i mobilen. Använder mobilen när jag är ute och går oxå och skönt då att ha tillgång till navigatorn, tar ni med er en separat navigator då eller?

Är i staterna 2 ggr/året och då 3 veckor i stöten, alltid använt mobilen och aldrig haft några problem.

De senaste åren har det dock funnits inbyggd GPS i bilarna jag hyrt så är det något man vill ha så är det värt att kolla upp, kostar inte heller extra.

Redigerat av lobo, 18 november 2016 - 15:09.


#43

Postad 18 november 2016 - 15:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Helt klart :)

Har inte behövt navigator när jag gått omkring.

Använder ofta gps i tjänsten. Använder också mobilen i tjänsten, även när jag kör bil.
Hur kombinerar man det med bara en enhet?

#44

Postad 18 november 2016 - 15:21

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Kombinera vad i samma enhet? Använder oxå GPS i tjänsten men då mobilen.

#45

Postad 18 november 2016 - 15:23

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Då jag var i Usa under en månads tid gjorde vi av med 10 000kr/ vecka.
Det var boende (blandat hotell/ motell), hyrbil från avis? (Inklusive försäkringar, gps, bensin), mat och aktiviteter.

I denna peng skulle jag nästan vela säga att vi snålade,,,

Frukost, lunch och middag åt vi ute. "Finrestaurang" åt vi på en gång.

Du pratade om Vegas.
Där var boende sjukt billigt men allt annat snordyrt.
Tex en corona för cirka 120kr, en show cirka 1500-2000kr, en normal middag 500kr.
Detta är ofc styckpriser..

Angående gps köpte vi en på wallmart? Som vi sedan sålde i Sverige,, mycket smidigt. Av den anledning att de var svindyra på hyrbilsställena.

#46

Postad 18 november 2016 - 16:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Jag har köpt amerikanska kartor till min GPS, gick på ca: 300,- hos TomTom!

Vissa bilar har GPS inbyggd som fungerar, ibland så får man betala extra för att de skall installera minneskortet... beror lite på bil antar jag.

Ja, GPS är svindyrt att hyra. Första året fick vi med det i priset, så vi körde på deras Garmin som var skitkass.

 

Las Vegas har blivit rätt dyrt. Nästan alla hotell tar en resortavgift ($20-50 / dygn) som många verkar ha höjt ganska rejält. Alla hotell som ägs av MGM tar även parkeringsavgift tyvärr.

Hotellpriserna längs strippen har varit billiga, men de senaste gångerna vi varit där har det inte varit så billigt längre. Man kan göra fynd, men inte lika lätt som tidigare. I down town, längs Freemont St däremot är det fortfarande bra priser. Dock så är hotellen och spelhålorna där betydligt sunkigare. Börjar dock bli bättre.

 

Priserna på hotell kan skilja extremt mycket från dag till dag, så det kan vara värt att spana på t.ex. Hotels.com ett tag innan man bestämmer sig för hotell i just Las Vegas!

 

Showerna är dyra! Billigaste biljetterna på de större showerna brukar ligga på ca: $100 inkl. expeditionsavgift och skatt.

Bellagios stora buffé kostar $40. Prisvärt?! För mig som äter lite är det tveksamt, men maten där är riktigt bra. Bör testas minst en gång i livet!

Köpte mest öl i div butiker och drack på gatan. Men spelar man i något kasino så är drickan gratis, betala dock dricks till flickan som bär ut drinken/ölen!

 

Skall man köpa finare öl så rekommenderar jag någon specialistbutik eller någon av de större spritbutikerna. Men de flesta Liquer stores brukar ha ett okej utbud. Kan verkligen rekommendera Total Wine som finns på två ställen i Vegas! Ett STORT varuhus med bara alkohol! Sjukligt mycket god öl, whisky, vin, you name it!!! Dit åker jag ALLTID när jag är i Vegas! Annars handlar jag gärna på Bevmo som också är en trevlig kedja, vet inte om den alls finns utanför Kalifornien dock.

 

Efter Freemont St så finns det ett trevligt microbryggeri precis vägg i vägg med Heart Attac Grill, minns inte namnet på den nu. Och går man lite längre ut så har du Oak & Ivy som är en mysig liten bar med riktigt bra whisk(e)yutbud, beläget i Container Park!



#47

Postad 18 november 2016 - 16:23

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

Las Vegas är fantastiskt. Du ska nog välja boende med omsorg där om du inte ska bo på strippen eller old Town, bakgatorna är nog inte så säkra där.



#48

Postad 18 november 2016 - 16:36

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Las Vegas är fantastiskt. Du ska nog välja boende med omsorg där om du inte ska bo på strippen eller old Town, bakgatorna är nog inte så säkra där.

 

Strippen är ju given om man ska dit! Kanske inte direkt på, men gärna i anslutning... :)

Har aldrig bott uppe vid Freemont, men skulle nog kunna tänka mig bo en eller ett par nätter där någon gång.



#49

Postad 18 november 2016 - 16:53

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Sist bodde vi på Elara (del av Hilton Vacation Club), bra läge plus att de inte tar ut vare sig parkeringsavgift eller resort fee. Plus (för egen del) oxå att de inte är ett spel hotell, ligger i anslutning till Miracle Mile Shops.

#50

Postad 18 november 2016 - 17:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Kombinera vad i samma enhet? Använder oxå GPS i tjänsten men då mobilen.

Om det ringer då?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.