Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI- & HDMI-switchar, vad finns det att välja på?

447 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 januari 2007 - 23:40

RippaN
  • RippaN
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Sitter och letar efter en DVI-switch som skall ha 2st in och 1 ut och ska klara 1366x760 i upplösning. Någon som har stött på en billig sådan? Tycker allting över 1000kr är för dyrt :D

Finns de några andra lösningar? Jag har alltså 1 DVI ingång på min 40" skärmtv, men vill kunna utnyttja 2st för tex Dator och DVD utan att behöva gå bakom och byta kabel.

Mvh Johan

Redigerat av RippaN, 07 januari 2007 - 23:46.


#102

Postad 08 januari 2007 - 21:59

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Läste om belkins switch på pixmania och där stod bla:

The AV24502EA HDMi switch from Belkin enables you to beam HDMi signals from a single source to multiple equipments. For example, you could connect one DVD reader to 3 different screens.


Vad jag förstod på min knackiga engelska så betyder väl det att switchen kan skicka en källa till tre olika skärmar, eller har jag fattat helt fel?

Kollar sen vidare bilden och ser att den har 1 hdmi out och 3 hdmi in, fattar ingenting :angry:

<{POST_SNAPBACK}>


Här verkar som att de på Pixmania än en gång visar att de inte alltid vet vad de pratar om. Den switchar tre ingångar till en utgång, inget annat.

<{POST_SNAPBACK}>



Vad är de som hindrar att man vänder signalen?
Alltså så ingångarna blir utgångar och viseversa?
I såna fall skulle man ju kunna använda 1 DVD till 3 skärmar/proj, dock ej samtidigt

#103

Postad 09 januari 2007 - 12:43

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Det är helt Ok att göra på de mekaniska switcharna, även om vi tidigare diskuterat kvaliteten på dem.

På de elektroniska låter det sig inte göras, det har med handskakningar och protokoll att göra.

Det funkar helt enkelt inte.

//Göran

#104

Postad 09 januari 2007 - 12:46

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Vill bara förtydliga lite om de två olika switcharna med dubbla utgångar då. CYP CHDMI42 kan alltså skicka en källa vilken som helst ut på båda utgångarna, givetvis behöver du inte använda båda samtidigt, vill du bara ha tv:n igång är det ok.

Octava HDS32 å andra sidan skickar vald källa till vald utgång, och samtidigt en annan vald källa till den andra utgången. Dock aldrig samma till båda utgångarna. Vill du bara använda en källa till en utgång går det naturligtvis bra.

Därför behöver man ju inte byta några sladdar om man har någon av dessa.

Vidare är detta produkter som vi importerar själva, vi får för varje dag som går fler och fler frågor från andra ÅF som vill köpa av oss. Men i dagsläget är de som köper av oss och säljer utan att ha fått en direkt kundfråga ganska lätträknade.

//Göran

<{POST_SNAPBACK}>


Göran//

Du som dagligen är i kontakt med dessa produkter kan väl scanna marknaden åt mig?

Jag vill ha en programerbar Switch/splitter

In och utgångar är minimun som följer:

In:
4 Hdmi
4 komponent
3 Scart-RGB


Ut:
6 Hdmi
2 komponent

Ingångarna skall kunnas slittas till vilken utgång som helst, inbyggd scaler .
Skall klara hdmi upp till 20 m om kablarna fixar de.

Fixar du en sån så köper jag den direkt.

<{POST_SNAPBACK}>


Skulle inte säga att jag sett den varianten. :(

Det finns ju många som går halva vägen, men detta känns som ett ganska specifikt case.
Håller dock ögon och öron öppna, som alltid.

//Göran

#105

Postad 09 januari 2007 - 17:26

makkan_x
  • makkan_x
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
[/quote]

Göran//

Du som dagligen är i kontakt med dessa produkter kan väl scanna marknaden åt mig?

Jag vill ha en programerbar Switch/splitter

In och utgångar är minimun som följer:

In:
4 Hdmi
4 komponent
3 Scart-RGB


Ut:
6 Hdmi
2 komponent

Ingångarna skall kunnas slittas till vilken utgång som helst, inbyggd scaler .
Skall klara hdmi upp till 20 m om kablarna fixar de.

Fixar du en sån så köper jag den direkt.

[/quote]

Skulle dessa kunna vara något
http://www.autopatch...bfac5c074eac109
http://www.video-sto....asp?prod=CSM42

/Makkan

#106

Postad 11 januari 2007 - 20:26

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Det är helt Ok att göra på de mekaniska switcharna, även om vi tidigare diskuterat kvaliteten på dem.

På de elektroniska låter det sig inte göras, det har med handskakningar och protokoll att göra.

Det funkar helt enkelt inte.

//Göran

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker inte om handskakningar och protokoll...

Sitter de nån form av backströmsrelä som stoppar signalen att vända håll tro?

I såna fall skulle den kunna gå att avlägsna...

Känns tråkigt att man i såna fall tillverkar en produkt till en högre kostnad än nödvändigt enkom för att begränsa dess funktion.

#107

Postad 12 januari 2007 - 11:28

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Handskakningar och protokoll är ett måste då vi talar om DVI-D och HDMI. Bygger du en switch som inte hanterar HDCP, EDID och HOTPLUG så är den helt oanvändbar. Tyvärr.

#108

Postad 12 januari 2007 - 19:16

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Handskakningar och protokoll är ett måste då vi talar om DVI-D och HDMI. Bygger du en switch som inte hanterar HDCP, EDID och HOTPLUG så är den helt oanvändbar. Tyvärr.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu var de ju kanske inte riktigt de jag tänkte på, utan snarare att switchen har begränsad funktion endast för att hindra användningsområdet.
Självklart skall ju copyskydd och sånt finnas, men just detta spec fall så är de väl inte de som man har i tankarna?
Känns snarare som man vill kunna ta ut mer pengar för en splitt, som man skulle klara sig utan om man bara ville switcha skärm.

#109

Postad 13 januari 2007 - 09:32

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Jag har en Denon 2807 som har en enkel 2/1 HDMI switch.
Mitt problem är att jag har en PS3, HD-DVD och SD-DVD med HDMI kabel...

Nu kör jag bara ps3 och HD-DVD via HDMI och min vanliga DVD via component men det blir en mycket sämre bild från min Oppo dvd via component än att den scalar bilden till 720P via HDMI till min 720P projektor.

Vad är bäst? Jag måste få in min PS3 och HD-DVD via min förstärkare eftersom jag vill åt de nya ljudformaten (uncompressed PCM, dolby digital plus och TRUE HD...)

Köpa en enkel 3/1 switch och t ex koppla PS3 och min Oppo dvd till den och sedan den in i min Denon förstärkare sedan upp till min projektor. tänker då på en cypress 3/1 för 1600,- (digitaltvexperten)

Eller köpa en 4/2 switch som kan skicka samma signal och koppla in allt i den och sedan dra den ena utgången till projektorn och den andra till min förstärkare. cypress 42e för 3500,- (ouch)

Jag antar att bägge 2 ovan även skickar med ljudet via HDMI?

#110

Postad 14 januari 2007 - 13:40

Wrath
  • Wrath
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Har hämtat min Belkin 3-1 hdmi switch och den fungerar hur bra som helst , går fort att skifta och inga problem alls , kan t. om köra 1900x1080i med min z4:a fast den bara stöder 1280x720 när man kör via hdmi anslutningen :) (om jag kör hdmi-dvi till datorn då) Så jag är toknöjd...

#111

Postad 15 januari 2007 - 15:38

jpelorat
  • jpelorat
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag hittade en receiver som har en inbyggd HDMI 2-1 splitter på NetOnNet:
http://www.netonnet....ectionRow4Right

#112

Postad 15 januari 2007 - 19:29

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Jag hittade en receiver som har en inbyggd HDMI 2-1 splitter på NetOnNet:
http://www.netonnet....ectionRow4Right

<{POST_SNAPBACK}>


Ser att du skrivit 2-1 splitter, vet inte om de är 1-2 splitter du menar eller 2-1 switch.
Den modellen har i allafall ingen splitter (tyvärr), däremot en switch 2 till 1 som så många andra.

#113

Postad 16 januari 2007 - 02:23

gab_112
  • gab_112
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej! Jag har en fråga angående hdmi och DVI kablar, de är ganska dyra om man vill ha mer än 5meter långa. Men när jag kollade på ebay.com så hittade jag guldpläterade kablar som kostade under 100kr och jag undrar om det är någon större skillnad på kablarna så de säljer gentemot tex en supra kabel?
tex http://www.ebay.se/v...Id=160072115572 som kostar 19kr+frakt den heter (6' FT HDMI CABLE GOLD-PLATED FOR SHARP LCD PLASMA HD TV)

#114

Postad 16 januari 2007 - 20:16

makkan_x
  • makkan_x
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Om du är ute efter en kabel som är mer än 5m lång så lär nog inte den kabeln du hänvisar till fungera då 6FT endast är cirka 1.8m

#115

Postad 16 januari 2007 - 21:31

gab_112
  • gab_112
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
okej men jag la den som exempel som tex den här http://www.ebay.se/v...Id=180075293449 som är hdmi -----dvi på 4,5m och kostar 14kr+frakt

eller

http://www.ebay.se/v...Id=140075108281 HDMI male to HDMI male 5M gold plated cable,lead – HDTV

Jag undrar om det finns olika kvalité på hdmi kablar och i såfall vad det krävs för utrustningen(tv/dvdspelare) för att se skillnad på en dålig eller bra kabel?

#116

Postad 17 januari 2007 - 00:01

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Handskakningar och protokoll är ett måste då vi talar om DVI-D och HDMI. Bygger du en switch som inte hanterar HDCP, EDID och HOTPLUG så är den helt oanvändbar. Tyvärr.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu var de ju kanske inte riktigt de jag tänkte på, utan snarare att switchen har begränsad funktion endast för att hindra användningsområdet.
Självklart skall ju copyskydd och sånt finnas, men just detta spec fall så är de väl inte de som man har i tankarna?
Känns snarare som man vill kunna ta ut mer pengar för en splitt, som man skulle klara sig utan om man bara ville switcha skärm.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är inte riktigt så enkelt, om man switchar detta mekaniskt är det en sak, eller om du hade haft ett antal relän som gjorde samma sak som om du bara flyttade kabeln, d.v.s switcha varje ledare för sig. Men när det är en elektronisk switch är den bara byggd för att kunna transportera signaler åt ett håll. Den går helt enkelt inte att reversera och det är inte för att man inte vill, utan strikt konstruktionsmässigt.

//Göran

#117

Postad 17 januari 2007 - 00:07

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
För övrigt kommer det snart, förhoppningsvis slutet jan. en lite enklare splitter från CYP, en 1:2 utan extra förstärkning (klarar bara kabellängder upp till ca 5 m vid maxupplösning) Plasthölje och så. men till 1400:- då.

//Göran

#118

Postad 19 januari 2007 - 16:15

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
En liten fråga:

Jag har xbox 360 å en DVD spelare med hdmi, samt en Pioneer reciver med 2-3 hdmi in å 1 ut.
Tror ni det går att köra DVI>HDMI från xboxen till recivern å sen med hdmi>DVI upp i TV:n (har inge hdmi ingång) utan att förlora för mycke kräm?!?!

hoppas ni fattar vad jag menar...

#119

Postad 20 januari 2007 - 10:36

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

En liten fråga:

Jag har xbox 360 å en DVD spelare med hdmi, samt en Pioneer reciver med 2-3 hdmi in å 1 ut.
Tror ni det går att köra DVI>HDMI från xboxen till recivern å sen med hdmi>DVI upp i TV:n (har inge hdmi ingång) utan att förlora för mycke kräm?!?!

hoppas ni fattar vad jag menar...

<{POST_SNAPBACK}>


Finns det DVI ut från Xboxet?
Trodde bara att de fanns komponent för HD-överföringen...
Har inget själv men en polare har ett som hjälpte honom att koppla in för ett tag sedan.
Kan inte minnas att de skulle funnits nån digital utgång för bilden, kanske så att det finns en vga som du gör om till dvi??
men då skulle de ju bli DVI-a och de kanske inte var det du var ute efter?

Göran kanske kan lägga sitt veto i den frågan, men om de nu är så att du har en DVI-d eller DVI-i ut från boxet så ser jag inga problem med att göra om kontakten 2 ggr från dvi-hdmi-dvi....

Signalen är ju den samma, endast att ljudet inte kommer att åka med.
Själv har jag DVI in i plasman, och använder hdmiprodukter med högklassig bild.
Skulle tro att de kanske kan bli lite högre krav på kablage om du kommer upp i längder.

#120

Postad 20 januari 2007 - 11:15

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

En liten fråga:

Jag har xbox 360 å en DVD spelare med hdmi, samt en Pioneer reciver med 2-3 hdmi in å 1 ut.
Tror ni det går att köra DVI>HDMI från xboxen till recivern å sen med hdmi>DVI upp i TV:n (har inge hdmi ingång) utan att förlora för mycke kräm?!?!

hoppas ni fattar vad jag menar...

<{POST_SNAPBACK}>


Finns det DVI ut från Xboxet?
Trodde bara att de fanns komponent för HD-överföringen...
Har inget själv men en polare har ett som hjälpte honom att koppla in för ett tag sedan.
Kan inte minnas att de skulle funnits nån digital utgång för bilden, kanske så att det finns en vga som du gör om till dvi??
men då skulle de ju bli DVI-a och de kanske inte var det du var ute efter?

Göran kanske kan lägga sitt veto i den frågan, men om de nu är så att du har en DVI-d eller DVI-i ut från boxet så ser jag inga problem med att göra om kontakten 2 ggr från dvi-hdmi-dvi....

Signalen är ju den samma, endast att ljudet inte kommer att åka med.
Själv har jag DVI in i plasman, och använder hdmiprodukter med högklassig bild.
Skulle tro att de kanske kan bli lite högre krav på kablage om du kommer upp i längder.

<{POST_SNAPBACK}>


Den här tänkte jag på... å några längder e det inte tal om..
Denhärfinns åxo..
Vet inte exakt vad skillnaden är mellan dvi-a å dvi-d

#121

Postad 22 januari 2007 - 08:55

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Skall vi försöka reda ut detta en gång för alla då!?

Jag blev sedan länge galen på den tok som gjorde kablarna på komponent Röda, Gröna och Blå. Vilket har fått en hel massa människor att tro att det är RGB. Men ännu dummare är väl att göra en kontakt som kan bära både analoga och digitala signaler i samma kontakt. Uppgjort för problem och missförstånd.

En gång för alla då!

VGA (15-pin D-sub): en analog signal, helt kompatibel med DVI-A. Ej kompatibel med HDMI eller DVI-D!

DVI-A: en analog signal, helt kompatibel med VGA. Ej kompatibel med HDMI!

DVI-D: en digital signal, helt kompatibel med HDMI. (inget ljud) Ej kompatibel med VGA!

DVI-I: en kontakt som kan innehålla både analoga och digitala signaler, bara för att kontakten finns där är det inte alltid säkert att den innehåller både och! Läs i manualen till produkten.

DVI-A för övrigt innehåller ofta men inte alltid vanlig komponentsignal (YPbPr), då följer ofta en adapter från DVI-A till 3xRCA med.

Detta förekommer i VGA också, men absolut inte standard.

Hoppas detta reder ut en del.

/Göran

#122

Postad 22 januari 2007 - 22:57

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Skall vi försöka reda ut detta en gång för alla då!?

Jag blev sedan länge galen på den tok som gjorde kablarna på komponent Röda, Gröna och Blå. Vilket har fått en hel massa människor att tro att det är RGB. Men ännu dummare är väl att göra en kontakt som kan bära både analoga och digitala signaler i samma kontakt. Uppgjort för problem och missförstånd.

En gång för alla då!

VGA (15-pin D-sub): en analog signal, helt kompatibel med DVI-A. Ej kompatibel med HDMI eller DVI-D!

DVI-A: en analog signal, helt kompatibel med VGA. Ej kompatibel med HDMI!

DVI-D: en digital signal, helt kompatibel med HDMI. (inget ljud) Ej kompatibel med VGA!

DVI-I: en kontakt som kan innehålla både analoga och digitala signaler, bara för att kontakten finns där är det inte alltid säkert att den innehåller både och! Läs i manualen till produkten.


DVI-A för övrigt innehåller ofta men inte alltid vanlig komponentsignal (YPbPr), då följer ofta en adapter från DVI-A till 3xRCA med.

Detta förekommer i VGA också, men absolut inte standard.

Hoppas detta reder ut en del.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, de var väl ungefär de jag menade, dock inte i så många ord... men tydligt är bra.

För att återgå till en lösning på problemet med X-boxet:

Om du vill använda dig av VGA så är det väl så att du har en VGAingång på plasman också?
I såna fall, använd den. Du kommer kunna njuta av högupplöst bild (dock analog)

Men du har säkert också en komponentingång på skärmen?
Det kablaget följer väl men X-boxet om de är ett premium eller vad de heter?
Jag har kollat HD via komponent och VGA, och jag ser i allafall ingen förbättring i bilden via VGA.

Ett annat alternativ är ju att sälja X-boxet och lägga en beställning på nya PS3:an......???
HDMI utgång på den lilla filuren.
Bluerayspelare skall de också vara om jag inte blivit helt missinformerad.
En lös Bluerayspelare kostar i dag ca 10 K, så 6K för plattform och bluerayspelare är väl knappast dyrt?
Dock vet jag inte hur pass de kommer att slå i sverige.

#123

Postad 24 januari 2007 - 00:28

Unregistered3c45c601
  • Unregistered3c45c601
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Behöver en switch till min projektor, någon som vet om den här är något att ha?

hbb HDMI 4-1 Switch

#124

Postad 24 januari 2007 - 14:33

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

Skall vi försöka reda ut detta en gång för alla då!?

Jag blev sedan länge galen på den tok som gjorde kablarna på komponent Röda, Gröna och Blå. Vilket har fått en hel massa människor att tro att det är RGB. Men ännu dummare är väl att göra en kontakt som kan bära både analoga och digitala signaler i samma kontakt. Uppgjort för problem och missförstånd.

En gång för alla då!

VGA (15-pin D-sub): en analog signal, helt kompatibel med DVI-A. Ej kompatibel med HDMI eller DVI-D!

DVI-A: en analog signal, helt kompatibel med VGA. Ej kompatibel med HDMI!

DVI-D: en digital signal, helt kompatibel med HDMI. (inget ljud) Ej kompatibel med VGA!

DVI-I: en kontakt som kan innehålla både analoga och digitala signaler, bara för att kontakten finns där är det inte alltid säkert att den innehåller både och! Läs i manualen till produkten.


DVI-A för övrigt innehåller ofta men inte alltid vanlig komponentsignal (YPbPr), då följer ofta en adapter från DVI-A till 3xRCA med.

Detta förekommer i VGA också, men absolut inte standard.

Hoppas detta reder ut en del.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, de var väl ungefär de jag menade, dock inte i så många ord... men tydligt är bra.

För att återgå till en lösning på problemet med X-boxet:

Om du vill använda dig av VGA så är det väl så att du har en VGAingång på plasman också?
I såna fall, använd den. Du kommer kunna njuta av högupplöst bild (dock analog)

Men du har säkert också en komponentingång på skärmen?
Det kablaget följer väl men X-boxet om de är ett premium eller vad de heter?
Jag har kollat HD via komponent och VGA, och jag ser i allafall ingen förbättring i bilden via VGA.

Ett annat alternativ är ju att sälja X-boxet och lägga en beställning på nya PS3:an......???
HDMI utgång på den lilla filuren.
Bluerayspelare skall de också vara om jag inte blivit helt missinformerad.
En lös Bluerayspelare kostar i dag ca 10 K, så 6K för plattform och bluerayspelare är väl knappast dyrt?
Dock vet jag inte hur pass de kommer att slå i sverige.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag kör med komponent just nu.. men det blir lite för grönt(!).. men jag har VGA ingång på plasman så det blir nog stabilt!!! :D

#125

Postad 25 januari 2007 - 20:38

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
Köpte VGA sladd idag.. funkar klockrent!!

Tack för all hjälp!!! :D :D :huh: :D

#126

Postad 27 januari 2007 - 23:01

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Köpte VGA sladd idag.. funkar klockrent!!

Tack för all hjälp!!!  :)  :huh:  :D  B)

<{POST_SNAPBACK}>


Roligt att du blev nöjd.
Lycka till med spelandet.

#127

Postad 05 februari 2007 - 18:36

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Ingen som testat den här HDMI switchen? Den påminner om ett annat märke om man tittar på lådan och dekalerna ;)

#128

Postad 07 februari 2007 - 19:36

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Ingen som testat den här HDMI switchen? Den påminner om ett annat märke om man tittar på lådan och dekalerna :angry:

<{POST_SNAPBACK}>



Ser inte vilken du menar men köp INTE den passiva splitten för 200:- ungefär.
Funkar inte bra.Se tråd i förstärkardelen i forumet...
Köpte själv en aktiv för 2000:-. , fungerar kanon. kolla på http://www.digitaltvexperten.se/
man får i stort sett vad man betalar för, som med allt annat...


Naffats

Redigerat av Unregisteredeae16f67, 07 februari 2007 - 19:38.


#129

Postad 08 februari 2007 - 20:13

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Det finns ju bara en HDMI splitt på den där sidan.

#130

Postad 25 februari 2007 - 15:33

Chrill
  • Chrill
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Är det Någon som prövat denna switch från kabelgiganten? http://www.kabelgiga...ain.asp?id=1324 Där står det att den skall fungera åt båda hållen, en ingång och två utgångar, perfekt för plasma och proj?
/Chrill

#131

Postad 26 februari 2007 - 23:41

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Det finns ju bara en HDMI splitt på den där sidan.

<{POST_SNAPBACK}>


edit: lagt till att det finns fyra modeller 1:2

Vi har fyra olika aktiva modeller, från 1400:- http://www.digitaltv.../hdmi/splitters


Är det Någon som prövat denna switch från kabelgiganten? http://www.kabelgiga...ain.asp?id=1324 Där står det att den skall fungera åt båda hållen, en ingång och två utgångar, perfekt för plasma och proj?
/Chrill

<{POST_SNAPBACK}>


https://www.minhembi...howtopic=145310. Här kan Ni läsa lite om de som testat en passiv splitter.


Har försökt att förklara detta förr. När man sysslar med HDMI och en massa info om apparaterna som är inkopplade skall fara fram och tillbaka funkar det inte bara att hänga dit en passiv delare. Om du har två exakt identiska displayer, och startar de samtidigt och kör samma signal ut på båda. Då kaaaaanske det fungerar. Och hur många har det så?

Vi har hållt på med de här prylarna ett tag nu, maila oss gärna så kan vi berätta vilken du skall ha. Det är nämligen inte så enkelt att alla fungerar till allt ens av de aktiva. Eller skicka ett PM.


//Göran

Redigerat av digitaltvexpertense, 28 februari 2007 - 11:38.


#132

Postad 02 mars 2007 - 04:02

Gäst_Bjornstrom__*
  • Gäst_Bjornstrom__*
  • 0
Någon som kan rekomendera en bra hdmi switch under 1500:- ?

Jag har idag bara 1 hdmi uttag på tv.n, men jag behöver 2 totalt...

#133

Postad 12 mars 2007 - 00:48

peppe eng
  • peppe eng
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Jag har dvi > hdmi från datorn, Dell XPS m1710 till min Sony KDF-E50A11E, en femtiotums bakprojje med blott en ynka HDMI-ingång. Snart så släpps ju PS3:an och då måste man till att antingen köpa ny TV, koppla ut datorn manuellt varje gång eller köpa switch. Alternativ 1 och 2 går fetbort som alla förstår. (Om någon vill hjälpa till ekonomiskt med alternativ 1 så hör av dig! (O; Om någon vill hjälpa till med alternativ 2 så... eh, skaffa dig ett liv)

Så... funkar det med Kjells billiga switch då det kommer vara en jättekort kabel från switchen? Vet ej hur lång PS3:an kabel är, men från switchen till TVn kommer det vara kortast möjligt.

Redigerat av peppe eng, 12 mars 2007 - 01:44.


#134

Postad 20 mars 2007 - 15:02

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
Jag har problemet med att jag vill ha bild både till projje och TV och stärkaren har bara 1 HDMI ut vilken rekommenderar ni ?. Börjar bli less på att gå bakom stärkaren och byta varje gång som jag vill se på projjen/tv:n

#135

Postad 29 mars 2007 - 15:58

FunX
  • FunX
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Xtrememac har precis släppt en HDMI-switch med 4 portar.

Xtrememac HDMI 4-ports switch

#136

Postad 07 april 2007 - 21:10

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Någon som kan rekomendera en bra hdmi switch under 1500:- ?

Jag har idag bara 1 hdmi uttag på tv.n, men jag behöver 2 totalt...

<{POST_SNAPBACK}>


Kjells billiga switch som omnämns lite längre upp har jag använt ett tag. Kan du leva med att trycka på knappar då den inte har fjärr så är den helt utan anmärkning.
Jag hade problem tidigare men det berodde på en kass kabel.

Redigerat av Unregisteredafe9e410, 07 april 2007 - 21:17.


#137

Postad 10 april 2007 - 18:04

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hdmi switchen från kjell.com måste ju också funka åt båda hållen, alltså en ingång till 2st utgångar eller vad tror ni?


(för tänkte koppla pc, dvd, hdtvbox till en 3-1swith därifrån till en sån där från kjell 1 in till 2st o dom går till projektor och en till sovrummet. Fast helst en 3 till 2 switch men verkar inte finnas)

Redigerat av Unregisteredb4184b66, 10 april 2007 - 18:07.


#138

Postad 12 april 2007 - 07:52

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva en hdmi splitter 4 in 1 ut. Kommer att köra 15m kabel ut, Hur vet man om dom fixar det då? känner mig lite kluven nu :huh: Maxpris 1500:- Någon som kan hjälpa mig ? :D

#139

Postad 12 april 2007 - 08:12

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

  • 783 inlägg
  • 0
Är du säker på att det är en splitter du vill ha - tror det är en switch du menar - eftersom du skall ha en bildvisare med fyra bildkällor och du ska väl inte ha dessa 4 st bildkällor som går samtidigt till denna enda bildvisare?

digitaltvexperten hade väl någon för 1900 med automatisk switch men det finns manuella för lägre priser - frågan är om du behöver ha en förstärkt signal eller inte - men då kommer du inte klara din budget.

#140

Postad 12 april 2007 - 19:42

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Tänkte fel, jodå det är en switch jag ska ha. XtremeMac 4-port HDMI Switcher hade ju varit perfekt då den kostar under tusingen, men enligt specen på den så står det ca 6 meter :) Det spelar ingen roll om den är manuell eller med fjärr, bara den är billig och fungerar.

*EDIT*
Läste att 5 Gbps Garanterar 10m, kanske det räcker till 15m åxå?
Funderar på en "Octava HDS3 HDMI Switch".Här i sverige kostar den 2000:- i England kostar den 1600:- och i USA kostar den 1000:-

Redigerat av Unregistered00068bcf, 12 april 2007 - 20:09.


#141

Postad 18 april 2007 - 18:16

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Tänkte fel, jodå det är en switch jag ska ha. XtremeMac 4-port HDMI Switcher hade ju varit perfekt då den kostar under tusingen, men enligt specen på den så står det ca 6 meter  ;)  Det spelar ingen roll om den är manuell eller med fjärr, bara den är billig och fungerar.

*EDIT*
Läste att 5 Gbps Garanterar 10m, kanske det räcker till 15m åxå?
Funderar på en "Octava HDS3 HDMI Switch".Här i sverige kostar den 2000:- i England kostar den 1600:- och i USA kostar den 1000:-

<{POST_SNAPBACK}>


Var läste du om 6m?

#142

Postad 19 april 2007 - 07:48

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Tänkte fel, jodå det är en switch jag ska ha. XtremeMac 4-port HDMI Switcher hade ju varit perfekt då den kostar under tusingen, men enligt specen på den så står det ca 6 meter  ;)  Det spelar ingen roll om den är manuell eller med fjärr, bara den är billig och fungerar.

*EDIT*
Läste att 5 Gbps Garanterar 10m, kanske det räcker till 15m åxå?
Funderar på en "Octava HDS3 HDMI Switch".Här i sverige kostar den 2000:- i England kostar den 1600:- och i USA kostar den 1000:-

<{POST_SNAPBACK}>


Tänkte bara förklara lite om att jämföra priser med utlandet. Köper du en Octava av oss betalar du 2095:- med frakt, då får du en produkt som är anpassad med nätadapter för den svenska marknaden. Du handlar med ett svensk företag, och du har billig (jämfört utland) returfrakt om det skulle bli något problem.

Om du köper en Octava i England så kostar den ₤120 ≈ 1650:- (forex 070418). Sedan skall du frakta den, det troliga är att du får betala ₤20 för frakt till Sverige ≈ 275:-. Summa: 1925:-. Då har du en produkt med en engelsk nätadapter, du behöver en adapter till det, kostar ca en hundring. Summa = 2025:-. Jippi! du har sparat 70:- och har ca 250:- i returfrakt om något händer, och besväret att göra business med ett utländskt företag.

Med tanke på att england har 17,5% moms när vi har 25 borde faktiskt skillnaden vara mer, men vi har pressat inköpen för att kunna hålla likvärdiga priser som utlandet.

USA då?

Där kostar den $150 ≈ 1050:-. Frakten från USA om de ens vill skicka den är oftast ca $25 ≈ 180:-. = 1230:-. När den kommer åkande till Sverige beläggs den med tull (ca 4%) och moms (25%) = tull 43:- och moms 318:- = 1591:-. Alla speditörer tar ut avgifter för att hantera tullen och momsen åt dig. I bästa fall ca en hundring totalt, i värsta fall 150-200:-. Räknar vi lågt hamnar vi på ca 1700:-. Då har du en produkt med en 110 volts nätadapter. Kopplar du in en egen och något händer är din garanti väck, skall du köpa original Octava kostar den ca 250:-. Helt plötsligt är inte USA-importen någon bra affär den heller.

Det är så enkelt med en dator och internet framför sig nu för tiden att bara jämföra ett pris rätt upp och ner med ett annat utan att tänka på de andra kostnader som tillkommer. När hela affären är klar kanske det inte var någon bra affär.

Vidare har du det här med kompatibilitetsproblem. Vi har hållit på med switchar och splittar såpass länge nu att vi vet att HDMI blev inte den goa standard det var tänkt. Det är många prylar som inte lirar ihop med varann. Det handlar om märken och modeller på både källor och bildvisare. I många fall kan vi redan innan tala om för dig om det funkar eller inte, och om vi inte har svaret är det inte särskild dyrt att beställa och testa och returnera. Men tänk om du själv skall returnera till USA. Om du bara returnerar varan rätt upp och ner får du tillbaka vad du betalt för varan, sedan skall du krångla med tullen och skatteverket för att försöka få tillbaka moms och tull. Om du inte lyckats har testet blivit en vääääldigt dyr affär.

Mitt råd till alla som funderar på att själva importera elektronik. Räkna noga. Om det är utanför EU så skall priset vara minst 60-70% billigare än här, eller så skall det vara en produkt som över hvud taget inte går att få tag på.

//Göran

PS. Svarar gärna på fler frågor om import eller switchar, bara att PM:a

#143

Postad 19 april 2007 - 09:31

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Mitt råd till alla som funderar på att själva importera elektronik. Räkna noga. Om det är utanför EU så skall priset vara minst 60-70% billigare än här, eller så skall det vara en produkt som över hvud taget inte går att få tag på.

//Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Kunde inte sagt det bättre själv. Just HDMI/DVI switchar/splittar är väldigt känsliga, vissa märken/modeller fungerar aldrig med mer än 1 apparat inkopplad (eller 2 då, en källa och en mottagare), andra fungerar ibland beroende på vilka apparater som är inkopplade och ett fåtal fungerar hyffsat.

I det här området hade jag passat mig för att importera, inte av prisskäl utan allt krångel det kan bli om dessa splittar/switchar inte fungerar hemma hos mig.

HDMI/DVI med HDCP är inte roligt, och du kan läsa dig blind på specar men det ända som säger om dessa fungerar eller ej är ett test i verkligheten. Hur många har du provat?

Högtalare, projektorer, receivrar o.d. kan du mycket väl importera för dessa är likvärda nästan överallt i världen, men HDMI switchar/splittar rekommenderar jag inte. Öppet köp och fri retur kan vara mycket värt i det här fallet, sedan kan det vara trevligt med support på Svenska :)

#144

Postad 19 april 2007 - 09:33

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Mja, reciever skulle jag ju inte köpa från USA hur billig den än var förstås. :) :)

#145

Postad 27 april 2007 - 09:19

Raker 25"
  • Raker 25"
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ursäkta en riktig newbe, jag har på mkt begränsad tid försökt sätta mig in i begreppen och försöker reda ut vad det innebär för mig rent praktiskt och ekonomiskt. Ingen aning om jag lyckats något vidare, men hjälp mig gärna på traven. ;)

Har precis handlat mig en surroundreciever, en beg Rotel RSX-1056. Denna saknar HDMI. Har inte köpt DVD eller TV än (alltså TV värd namnet, en platt sak med modernt bildformat och DVI-ingångar).

Jag hade förhoppningen att jag skulle kunna köpa en DVD med HDMI ut och från denna köra komponent till recievern (eller bara flerkanalsljudet med RCA?) för ljudet samt DVI till TVn. För att slippa massa kablage samt få bättre bildåtergivning (?) och kunna utnyttja recieverns OSD är min tanke att jag skulle skaffa mig någonting likt den här apparaten. Meningen är då att den skall samla komponent ut från recievern och DVI från DVD:n och skicka rubbet samlat till TV:n. Om jag tvingas växla mellan recieverns OSD och bild på DVD´n gör mig inte så mkt.

Frågor:
Är jag fullständigt ute och cyklar??? :blink:

Är det något jag behöver tänka på vid val av DVD samt TV för att få ihop ovanstående (om det nu går)?

Vad kommer jag att missa? (förutom bildvisningsalternativ till flera olika källor ex dator,TV, proj etc)

Finns det bättre upplägg kvalitets-/funktions-/prismässigt?

Redigerat av Raker 25", 27 april 2007 - 10:02.


#146

Postad 27 april 2007 - 17:06

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
OSD:n kan du ju köra med en vanlig kompositkabel (en RCA-kontakt), för OSD:n ställer ju inga större krav på bildkvalitet. :)
Har du sedan en DVD-spelare med HDMI ut och en TV med HDMI in så kopplar du lämpligen denna direkt till TV:n via HDMI.
Vad du i sammanhanget skall ha komponent och en switch till begriper jag inte riktigt. Ljudet överför du via en optisk eller en koaxial elektrisk kabel från spelare till reciever.
Eller missförstår jag ngt? :ph34r:

#147

Postad 27 april 2007 - 20:19

Raker 25"
  • Raker 25"
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för input Arioch! :)
Du har säkert helt rätt, jag är som sagt inte alls vidare påläst än... Trodde komponent krävdes för att överföra OSD. Fick hem recievern ikväll så jag skall begrava mig i bruksanvisningen i helgen.

Mitt "dilemma" är att jag har en lite taskig kabelväg till TV:n så jag vill helst klara mig med en kabel dit och då är jag inne på endast HDMI´n. En komposit för OSD´n skulle jag ju absolut kunna dra tillfälligt över golvet om det nu visar sig vara så att inställningar görs en enstaka gång eller väldigt sällan, för övrigt är jag inte så noga med OSD´n från recievern egentligen. Är det större behov av att justera ofta får jag väl dra bägge kablarna eller satsa på en switch antar jag.

#148

Postad 28 april 2007 - 12:47

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Jepp, dra du en kompositkabel tillfälligt när du skall göra inställningar, det hade jag gjort i ditt läge. Känns ju lite overkill att satsa på en switch enbart för att kunna köra OSD:n. :)

#149

Postad 28 april 2007 - 13:58

Raker 25"
  • Raker 25"
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Stort tack för hjälpen Arioch, då får det bli så!

#150

Postad 17 juni 2007 - 14:59

lastas
  • lastas
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
http://kabelgiganten...el&id=2001&sok=

Någon som har testat denna DVI kabelsplittare?

Hur skulle den fungera? Sänder ut samma signal till två mottagare samtidigt eller kan man välja (om man nu kör en dator som källa) i datorn till vilken skärm signalen ska till?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.