Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ställa in rätt volym för både film och musik.

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 januari 2018 - 01:12

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Hej,

Har precis skaffat mig 2x svs pb 2000 och har yamaha a2060 förstärkare. Tänkte fråga hur ställer ni in era subwoofers volym? För till film låter det underbart och måste sänka levels i förstärkaren när jag spelar musik. Annars tar subben över för mycket.

Tack :)

#2

Postad 24 januari 2018 - 07:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Inget ovanligt problem om du frågar mig.

 

När man mixar film då har man sub och rattar man in sitt system därefter så tar suben överhand vid musik för där används oftast inte sub och absolut ingen LFE.

Jag har själv löst det med att jag har en minidsp Nanoavr som tar hand om bass management och på så vis kan jag ratta in allt som jag vill o lägga musik på en programplats och film på en annan.

Jag vet inte på rak arm om det finns recievers som kan justera BM på samma sätt som I Nanon men jag betvivlar det.
 



#3

Postad 24 januari 2018 - 07:47

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det är svårt att hitta en inställning som passar både film och musik rakt av. Filmers ljudspår mixas utifrån en standard vilket gör att det bara är att köra en autokalibrering i förstärkaren så har du rätt förhållande mellan alla högtalare. Om du sedan vill öka eller minska basen så gör du det enkelt genom att höja eller sänka nivån på subwoofern.

Egentligen så fungerar autokalibreringen för musik också men det bästa är om du kan lagra olika "program" i din förstärkare så att du snabbt kan byta via fjärren. Då kan du ha lite lägre nivå på subbarna för musik. Man tenderar att tolerera mer bas till film då effekter och så blir maffigare medan det till musik blir precis som du säger, "för mycket".



#4

Postad 24 januari 2018 - 08:00

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Hej,

Har precis skaffat mig 2x svs pb 2000 och har yamaha a2060 förstärkare. Tänkte fråga hur ställer ni in era subwoofers volym? För till film låter det underbart och måste sänka levels i förstärkaren när jag spelar musik. Annars tar subben över för mycket.

Tack :)

Hallå.

 

I min gamla 2010:a har jag 2 olika "patterns" för inställningar. De borde finnas i din också. Kopiera inställningarna i Pattern1 till Pattern2 och anpassa var och en för film resp. musik och sen tilldelar du dina enheter i Scene-funktionen. Jag har 2 Scenes för min ChromeCast, en för film och en för musik. Så det blir ett knapptryck för vad jag vill göra. Jätteenkelt.



#5

Postad 24 januari 2018 - 09:30

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Okej tackar, får kolla på inställningar på förstärkaren. Så man enkelt kan ändra mode och byta från film till musik.

#6

Postad 24 januari 2018 - 10:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag höjer/sänker enbart level på subwoofern via receivern film/musik

de skumma för mig är att jag får ha högre volym på subbarna vid musik än film för att de ska upplevas som "lika högt".

Låter lika bra i båda fallen dock..

kör -6db på film och -4db till -2db på musik



#7

Postad 24 januari 2018 - 11:48

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 2
Detta är ett intressant ämne tycker jag. Jag håller dock inte med dom flesta här. Jag förstår tanken med att film mixas på ett sätt och musik på ett annat. Dock så får man ju inte glömma att förutom sub + LFE så finns det ju tusentals olika preferenser som påverkar den slutliga mängden bas i en mix. Att generalisera att det oftast behövs mer bas i en anläggning vid filmtittande än vid musiklyssningen tycker jag inte stämmer. Det skulle ju betyda att dom flesta som mixar musik kompenserar en anläggning med högre f3 (relativt en filmmix) med att höja nivån på basen. Låter osannolikt att det skulle vara så. Med reservation för att olika studios kalibrerar lite olika så är jag ytterst övertygad om att NIVÅN på basen inte skiljer nämnvärt mellan film- och musikstudios.

Istället så tror jag mer på att det handlar om hur vi lyssnar och ser på musik respektive film. Jag tror helt enkelt att dom allra flesta inte är lika noga med hur ljudet faktiskt är när det ses på film. Det är roligare när man ruskas om lite extra när en bil exploderar, att ljudet hade kunnat vara lite mer nyanserat och detaljerat och egentligen är lite bumligt stör man sig inte på i stridens hetta. Sätter man sedan på lite musik med samma ”heta” inställning på basen, sluter ögonen och vill sjunka in i musiken. Ja då är det ju helt oacceptabelt att det blir lite svårt att höra exakt vad John Clayton lirar med Diana Krall. :)

#8

Postad 24 januari 2018 - 12:04

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

svårt egentligen att veta om man inte mäter fram det..

Visst kan de vara så att man upplever musik vs film annorlunda, dock vet jag att den djupa basen runt 15 till 30hz är högre rent generellt i film, eller mer rätt sagt: den kommer oftare så den märks mer i de anläggningar som har denna basen.

sen är det svårt att jämföra bas vs bas, då de ofta handlar om lika saker..

 

De jag märker är att musik generellt har lägre bas vs film(action), då menar jag spl ut mellan 20-60hz ca om man har samma nivå på subwoofer level... sen kan nog rummet, subbarna, lyssningsplatsen o lite annat spela roll så klart..

 

Har jag t ex min subwoofer level på -2db när jag kollar Film, och skruvar upp på samma nivå som när jag lyssnar musik, då fladdrar byxbenen, soffan skakar, rutorna lever rejält, men samma vid musik är mer lagom skönt att lyssna på, inte alls samma tryck i basen...


Redigerat av hundrakg, 24 januari 2018 - 12:07.


#9

Postad 24 januari 2018 - 12:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det beror ju helt på hur man vill att det ska låta.

Vid film vill jag ha bra tryck I basen från alla frontarna och inte bara från lfe.

Den inställningen fungerar inte vid musik helt enkelt pga boost basen.

Nu har jag redskapen så för mig är det inget problem.

 

Musikkurva ser ut så här ungefär.

lfe följer med I bara farten

ZnTZfxr.png

 

 

Och film, svart kurva gäller.

XHxudWj.png?1



#10

Postad 24 januari 2018 - 13:05

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Detta är ett intressant ämne tycker jag. Jag håller dock inte med dom flesta här. Jag förstår tanken med att film mixas på ett sätt och musik på ett annat. Dock så får man ju inte glömma att förutom sub + LFE så finns det ju tusentals olika preferenser som påverkar den slutliga mängden bas i en mix. Att generalisera att det oftast behövs mer bas i en anläggning vid filmtittande än vid musiklyssningen tycker jag inte stämmer. Det skulle ju betyda att dom flesta som mixar musik kompenserar en anläggning med högre f3 (relativt en filmmix) med att höja nivån på basen. Låter osannolikt att det skulle vara så. Med reservation för att olika studios kalibrerar lite olika så är jag ytterst övertygad om att NIVÅN på basen inte skiljer nämnvärt mellan film- och musikstudios.

Istället så tror jag mer på att det handlar om hur vi lyssnar och ser på musik respektive film. Jag tror helt enkelt att dom allra flesta inte är lika noga med hur ljudet faktiskt är när det ses på film. Det är roligare när man ruskas om lite extra när en bil exploderar, att ljudet hade kunnat vara lite mer nyanserat och detaljerat och egentligen är lite bumligt stör man sig inte på i stridens hetta. Sätter man sedan på lite musik med samma ”heta” inställning på basen, sluter ögonen och vill sjunka in i musiken. Ja då är det ju helt oacceptabelt att det blir lite svårt att höra exakt vad John Clayton lirar med Diana Krall. :)


Hej!

Det du tror/säger stämmer tyvärr inte alls!

Läs Floyd tooles book sound reproduction third edition.

Du skulle bara veta hur stor skillnad det är på ljudmastring Film vs Musik.

//Micke

#11

Postad 24 januari 2018 - 14:31

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hej!

Det du tror/säger stämmer tyvärr inte alls!

Läs Floyd tooles book sound reproduction third edition.

Du skulle bara veta hur stor skillnad det är på ljudmastring Film vs Musik.

//Micke

Hmm, det var ju precis det jag skrev? Att det finns tusentals olika faktorer som påverkar det slutliga resultatet och att det därför är svårt/dumt att generalisera att man alltid skall skruva på mer bas vid filmtittande (av just den anledningen).

Vad var det som jag skrev som du inte tycker stämmer?

Förövrigt så har ju mastringen oftast inte alls lika stor inverkar på det vi diskuterar nu, mot vad mixningen har. :)

#12

Postad 24 januari 2018 - 15:29

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0

Detta är ett intressant ämne tycker jag. Jag håller dock inte med dom flesta här. Jag förstår tanken med att film mixas på ett sätt och musik på ett annat. Dock så får man ju inte glömma att förutom sub + LFE så finns det ju tusentals olika preferenser som påverkar den slutliga mängden bas i en mix. Att generalisera att det oftast behövs mer bas i en anläggning vid filmtittande än vid musiklyssningen tycker jag inte stämmer. Det skulle ju betyda att dom flesta som mixar musik kompenserar en anläggning med högre f3 (relativt en filmmix) med att höja nivån på basen. Låter osannolikt att det skulle vara så. Med reservation för att olika studios kalibrerar lite olika så är jag ytterst övertygad om att NIVÅN på basen inte skiljer nämnvärt mellan film- och musikstudios.

Istället så tror jag mer på att det handlar om hur vi lyssnar och ser på musik respektive film. Jag tror helt enkelt att dom allra flesta inte är lika noga med hur ljudet faktiskt är när det ses på film. Det är roligare när man ruskas om lite extra när en bil exploderar, att ljudet hade kunnat vara lite mer nyanserat och detaljerat och egentligen är lite bumligt stör man sig inte på i stridens hetta. Sätter man sedan på lite musik med samma ”heta” inställning på basen, sluter ögonen och vill sjunka in i musiken. Ja då är det ju helt oacceptabelt att det blir lite svårt att höra exakt vad John Clayton lirar med Diana Krall. :)

Håller helt med.

Om jag skulle gissa skulle jag tro att de flesta gillar en lite förhögt ställd bas på film, och det är väl OK, var och en får göra som den vill, själv vill jag ha det så likt inspelningen som möjligt, dvs så lite färgat som det går.

Som film räknas väl även konserter, kör ni dessa med filminställningar eller musikinställningar?

 

Sen är LFE inte samma sak som sub, LFE-spåret i en multikanalsmix är ett dedikerat spår för låga bastoner med mer headroom än de övriga fem kanalerna. Subutgången på en förstärkare är en utgång dit bastoner mixas av bass management, så man kan mycket väl använda sub till musik, och låta receivern se till vilka frekevnser som kommer till vilken högtalare.

Att sen många kör 'both' eller motsvarande i sina system för att de gillar trycket är en annan sak, men rätt konfigurerat spelar det ingen roll om baselementet sitter i en separat låda eller i fronthögtalarna, systemet som helhet skall korrekt återge det som finns på källmaterialet, utan att lägga till, ta bort eller förvränga, IMHO.



#13

Postad 24 januari 2018 - 16:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

det är så stor skillnad på smaken, speciellt i hur bas ska låta och hur mycket, att skillnaderna är större än vad våra diskussioner skiljer sig åt... egentligen svårt att "diskutera"...

 

När jag byggde baslådor i bil och tävlade, räckte ett framsystem med 2st 6.5" mellanregister + 2st 1" diskanter med 2x200watt, medans baslådan kunde bestå av 8st 10" basar med 10000 watt, ändå fanns de mer önskan om MER BAS...

 

De som ej lyssnat på BRA och mycket bas, vet ej vad de missar anser jag, sen betyder inte det att alla vill lägga de pengar de kostar extra för att få den extra basen.. en annan sak..



#14

Postad 24 januari 2018 - 17:00

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hmm, det var ju precis det jag skrev? Att det finns tusentals olika faktorer som påverkar det slutliga resultatet och att det därför är svårt/dumt att generalisera att man alltid skall skruva på mer bas vid filmtittande (av just den anledningen).

Vad var det som jag skrev som du inte tycker stämmer?

Förövrigt så har ju mastringen oftast inte alls lika stor inverkar på det vi diskuterar nu, mot vad mixningen har. :)


Att i film FINNS det standader man följer(någolunda i varje fall)

I musik existerar det INTE överhuvudtaget.

Därför det också finns en kurva ifrån Harman för film.

//Micke

#15

Postad 24 januari 2018 - 17:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Handen på hjärtat, finns det någon som inte justerar basen efter kalibrering?

 

Tror det är en övervägande majoritet som gör detta och inte så många av dessa som justerar ner nivån.

I stor delar av filmen uppmärksammas man inte alls på hur mycket bas man rattat in och när man kommer till expositioner och annat så vill man att det känns i soffan. Detta helst utan att dialogen blir allt för gapig vid vanliga diskussioner mellan skådisarna.

 

Tror alltså att man helt enkelt har helt olika behov även om man inbillar sig att man har en väldigt nykter syn på detta med balans mellan registren.

Sedan är det garanterat stor skillnad mellan matrial från olika studior. Finns klara skillnader även inom musik men kanske inte lika markant.

Där blir det dock mycket mer framträdande för det låter inte normalt/autentiskt med för mycket bas.

 

Det går inte att ratta in detta så att det passar för allt, man får nöja sig med att sikta på bästa kompromissen.

 

Har själv fördelen av att kunna ställa in basen för musik och film separat då mina basar kan vara inkopplade både via Högnivå och LFE samtidigt så det blir lite lättare, men helt 100 blir det aldrig. Man kan komma långt men skillnaden på matrialet medför att man sällan hamnar mitt i prick. 


Redigerat av Blåtand, 24 januari 2018 - 17:32.


#16

Postad 24 januari 2018 - 19:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Håller helt med.

Om jag skulle gissa skulle jag tro att de flesta gillar en lite förhögt ställd bas på film, och det är väl OK, var och en får göra som den vill, själv vill jag ha det så likt inspelningen som möjligt, dvs så lite färgat som det går.

Som film räknas väl även konserter, kör ni dessa med filminställningar eller musikinställningar?

 

Sen är LFE inte samma sak som sub, LFE-spåret i en multikanalsmix är ett dedikerat spår för låga bastoner med mer headroom än de övriga fem kanalerna. Subutgången på en förstärkare är en utgång dit bastoner mixas av bass management, så man kan mycket väl använda sub till musik, och låta receivern se till vilka frekevnser som kommer till vilken högtalare.

Att sen många kör 'both' eller motsvarande i sina system för att de gillar trycket är en annan sak, men rätt konfigurerat spelar det ingen roll om baselementet sitter i en separat låda eller i fronthögtalarna, systemet som helhet skall korrekt återge det som finns på källmaterialet, utan att lägga till, ta bort eller förvränga, IMHO.

Där i ligger problemet då du normalt inte kan justera nivån på lfe och det som kommer ut ur BM separat, inte mig veterligen.

Det är bla det man kan göra med NanoAvr jämfört en receiver.

 

Handen på hjärtat, finns det någon som inte justerar basen efter kalibrering?

 

Tror det är en övervägande majoritet som gör detta och inte så många av dessa som justerar ner nivån.

I stor delar av filmen uppmärksammas man inte alls på hur mycket bas man rattat in och när man kommer till expositioner och annat så vill man att det känns i soffan. Detta helst utan att dialogen blir allt för gapig vid vanliga diskussioner mellan skådisarna.

 

Tror alltså att man helt enkelt har helt olika behov även om man inbillar sig att man har en väldigt nykter syn på detta med balans mellan registren.

Sedan är det garanterat stor skillnad mellan matrial från olika studior. Finns klara skillnader även inom musik men kanske inte lika markant.

Där blir det dock mycket mer framträdande för det låter inte normalt/autentiskt med för mycket bas.

 

Det går inte att ratta in detta så att det passar för allt, man får nöja sig med att sikta på bästa kompromissen.

 

Har själv fördelen av att kunna ställa in basen för musik och film separat då mina basar kan vara inkopplade både via Högnivå och LFE samtidigt så det blir lite lättare, men helt 100 blir det aldrig. Man kan komma långt men skillnaden på matrialet medför att man sällan hamnar mitt i prick. 

 

Med handen på hjärtat :)

Väldigt sällan jag korrigerar något efter jag har mätt in och lyssnat av.



#17

Postad 24 januari 2018 - 20:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Efter att jag byggde min sub för några år sen så fick jag hjälp att justera in tonkurvan för subben som basen i golvhögtalarna. Han som gjorde det la en "huskurva" som ligger lite högre i den nedre delen av basen, under 100 Hz är c:a + 10 dB. Syftet med detta är att kompensera för hur vi människor upplever lägre frekvenser.

 

Sedan dess har jag kört på samma inställning till såväl musik i tvåkanaler som film i fler kanaler, subben är alltid med. Jag tycker att det alltid låter bra med denna inställning. Basen blir aldrig dominerande och den saknas aldrig när den ska finnas där. Det låter aldrig "bumligt" eller "basigt", men när musiken eller filmen innehåller den typen av bas så skakar hela rummet. Jag har aldrig känt något behov av att varken höja eller sänka basen. Den elektriska delningen mot subben ligger vid 80 Hz.

 

Revel+IB fullrange.jpg

 



#18

Postad 24 januari 2018 - 20:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Med handen på hjärtat :)

Väldigt sällan jag korrigerar något efter jag har mätt in och lyssnat av.

Jag kan absolut ha fel, kanske bara jag själv och dem jag umgås med som tycker att det i princip alltid måste till någon liten justering efter att man kört en autokalibrering i receiver eller ett bioförsteg.

När jag själv justerat brukar inte jag heller trimma om nivåer om jag inte testar ny placering eller labbat med delningsfrekvens.



#19

Postad 24 januari 2018 - 20:25

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0

Där i ligger problemet då du normalt inte kan justera nivån på lfe och det som kommer ut ur BM separat, inte mig veterligen.

Det är bla det man kan göra med NanoAvr jämfört en receiver.

Fast det är väl inget problem för musik i tvåkanal, som inte har något LFE-spår?

Fast jag förstår hur du tänker, men på min förstärkare sätter jag volymen på LFE (eller sub out) individuellt för varje källa, så jag kan ha en källa 'bio' som tar input från min blu-ray och spelar upp, och sen en annan källa musik som tar samma input, fast har andra nivåer satta.

Men jag tycker inte det brukar behövas, tro det eller ej, musik spelas också in efter standard, precis som film, och har man fått till en bra inställning är min erfarenhet att den funkar till båda, men YMMV, särskilt om man vill ha riktig room-shaking bass i film, men det vill inte jag, jag vill ha den bas som var tänkt.



#20

Postad 24 januari 2018 - 20:29

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Fast i många filmer (och även en del musik) så är den bas som var tänkt ganska omskakande för rummet. Då gäller det att man har rätt resurser och att det är rätt inställt om man ska få uppleva det.



#21

Postad 24 januari 2018 - 20:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Fast det är väl inget problem för musik i tvåkanal, som inte har något LFE-spår?

Fast jag förstår hur du tänker, men på min förstärkare sätter jag volymen på LFE (eller sub out) individuellt för varje källa, så jag kan ha en källa 'bio' som tar input från min blu-ray och spelar upp, och sen en annan källa musik som tar samma input, fast har andra nivåer satta.

Men jag tycker inte det brukar behövas, tro det eller ej, musik spelas också in efter standard, precis som film, och har man fått till en bra inställning är min erfarenhet att den funkar till båda, men YMMV, särskilt om man vill ha riktig room-shaking bass i film, men det vill inte jag, jag vill ha den bas som var tänkt.

 

Bra poäng där, glömde bort att man kan ha olika inställningar på olika ingångar.

så är det inte på min gamla häck som bara agerar volymkontroll.

 

@Erik_N

Jag tycker att bastung musik blir olyssningsbar med "bio" kurva, speciellt om det händer en massa under 35hz.
Ligger nog mycket smak o tycke i det hela, tex JBL Synthesis kurva sitter som smäck till film imho



#22

Postad 24 januari 2018 - 20:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

I så fall så är nog min kurva rätt snäll i basen, för jag upplever aldrig att den blir överdriven till musik. Men visst, spelar man Warm Swarm med Krumelur så hoppar ju golvet, men det ska det göra med sån musik. :)



#23

Postad 24 januari 2018 - 20:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

I så fall så är nog min kurva rätt snäll i basen, för jag upplever aldrig att den blir överdriven till musik. Men visst, spelar man Warm Swarm med Krumelur så hoppar ju golvet, men det ska det göra med sån musik. :)

Med tanke på att du har IB så finns det en säker diagnos, Basnarkoman!

;)



#24

Postad 24 januari 2018 - 21:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

:D Jag ser mig faktiskt inte som det, jag ville bara höra allt som finns på skivorna; som det var tänkt.... :)



#25

Postad 24 januari 2018 - 21:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag kan inte tänka mig annat än att för att få korrekt återgivning så skal frekvensresponsen vara helt rak över hela registret. En del musik mixas med tanke på att dom flesta inte har såbra basåtergivning eller för att det ska låta bra i bil dvs det är för mycket bas i inspelningen. En del andra inspelningar har mindre bas i sig, så allas egna prefererade kurvor är i mina ögon just tycke och smak.

Sen är det helt enkelt så att det låter lite tråkigt och tunnt med en rak kurva, och därför kör dom flesta med 5-8db ökning i basen. På en korrekt inspelad skiva med bra detaljnivå så blir ofta detta för mycket.

Harman-kurve osv är bara preferenser och inte referenser.
Jag efterlyser en Dolby eller THX-frekvensrespons - precis som DolbyVision på bild så borde det finnas en likadan för film.

Problemet är ju dock att bild ser likadant ut hos dom flesta (om man släcker och drar för fönstret) medans ljud och speciellt bas kan helt försvinna eller dubblas just där man sitter eller i hela eller delar av rummet så det blir otroligt mycket svårare men en referens skulle ändå hjälpa.

#26

Postad 24 januari 2018 - 21:28

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Fast i många filmer (och även en del musik) så är den bas som var tänkt ganska omskakande för rummet. Då gäller det att man har rätt resurser och att det är rätt inställt om man ska få uppleva det.

håller med till fullo....



#27

Postad 25 januari 2018 - 08:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Handen på hjärtat, finns det någon som inte justerar basen efter kalibrering?

 

Tror det är en övervägande majoritet som gör detta och inte så många av dessa som justerar ner nivån.

I stor delar av filmen uppmärksammas man inte alls på hur mycket bas man rattat in och när man kommer till expositioner och annat så vill man att det känns i soffan. Detta helst utan att dialogen blir allt för gapig vid vanliga diskussioner mellan skådisarna.

 

Tror alltså att man helt enkelt har helt olika behov även om man inbillar sig att man har en väldigt nykter syn på detta med balans mellan registren.

Sedan är det garanterat stor skillnad mellan matrial från olika studior. Finns klara skillnader även inom musik men kanske inte lika markant.

Där blir det dock mycket mer framträdande för det låter inte normalt/autentiskt med för mycket bas.

 

Det går inte att ratta in detta så att det passar för allt, man får nöja sig med att sikta på bästa kompromissen.

 

Har själv fördelen av att kunna ställa in basen för musik och film separat då mina basar kan vara inkopplade både via Högnivå och LFE samtidigt så det blir lite lättare, men helt 100 blir det aldrig. Man kan komma långt men skillnaden på matrialet medför att man sällan hamnar mitt i prick. 

 

Jag justerar med öronen. Min förstärkare har två olika inställningar för musik och 5.1, så jag har helt enkelt delat båda inställningarna vid 80 hertz och sedan justerat nivån på basen.



#28

Postad 25 januari 2018 - 18:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag justerar med öronen. Min förstärkare har två olika inställningar för musik och 5.1, så jag har helt enkelt delat båda inställningarna vid 80 hertz och sedan justerat nivån på basen.

I mitt fall så ställer jag in delningsfrekvensen, nivån och fixar med placering så det låter bra med musik innan jag antingen kalibrerar eller kör en manuell inställning för film i mitt hemmabioförsteg. Så för musik helt manuellt och delning vid frontarnas  ca. -3dB. "endast sub som justeras uppåt mot denna punkt på frontarna mao" Koppling via högnivå.

Brukar göra detta med hjälp av öronen jag också men använder handen för själva justeringen :) .

 

Vad jag avsåg i mitt inlägg var endast att Autokalibreringen i de hemmabioburkar jag testat själv eller diskuterat med andra verkar ha vissa problem eller i alla fall avvikande åsikter med brukaren om hur nivån skall vara inställd. Inte så sällan får de också för sig att avstånden är något helt annat än det verkligt avstånd. Någon gång då jag har tid skall jag prova att köra en helt manuell inställning för mångkanal, var ett tag sedan och har inte provat på den maskin jag har nu.


Redigerat av Blåtand, 25 januari 2018 - 19:00.


#29

Postad 26 januari 2018 - 00:09

MarcusGen
  • MarcusGen
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag löste problemet genom att sänka basen i inställningarna till min chromecast audio. Nu slipper jag ratta på suben och jag får rätt mängd bas till både film och musik :)



#30

Postad 31 januari 2018 - 10:00

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Att i film FINNS det standader man följer(någolunda i varje fall)
I musik existerar det INTE överhuvudtaget.
Därför det också finns en kurva ifrån Harman för film.
//Micke

Men vad har det med ämnet vi diskuterar att göra? Bara för att filmskapare har vissa standarder att följa så behöver det ju inte påverka mängden (och kvalitén) på basen i filmerna. Det är ju också därför som vissa filmer har enorma mängder bas, medans andra knappt har någon bas - precis som när det gäller musik. Det är därför jag skrev som jag gjorde.

Som sagt; att folk vill ha olika kurvor beror nog på HUR dom lyssnar på olika medier.

#31

Postad 31 januari 2018 - 10:06

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

svårt egentligen att veta om man inte mäter fram det..
Visst kan de vara så att man upplever musik vs film annorlunda, dock vet jag att den djupa basen runt 15 till 30hz är högre rent generellt i film, eller mer rätt sagt: den kommer oftare så den märks mer i de anläggningar som har denna basen.
sen är det svårt att jämföra bas vs bas, då de ofta handlar om lika saker..
 
De jag märker är att musik generellt har lägre bas vs film(action), då menar jag spl ut mellan 20-60hz ca om man har samma nivå på subwoofer level... sen kan nog rummet, subbarna, lyssningsplatsen o lite annat spela roll så klart..
 
Har jag t ex min subwoofer level på -2db när jag kollar Film, och skruvar upp på samma nivå som när jag lyssnar musik, då fladdrar byxbenen, soffan skakar, rutorna lever rejält, men samma vid musik är mer lagom skönt att lyssna på, inte alls samma tryck i basen...

Det beror ju alldeles på vilken sorts musik respektive film man jämför. :)

#32

Postad 31 januari 2018 - 10:16

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Jag kan inte tänka mig annat än att för att få korrekt återgivning så skal frekvensresponsen vara helt rak över hela registret. En del musik mixas med tanke på att dom flesta inte har såbra basåtergivning eller för att det ska låta bra i bil dvs det är för mycket bas i inspelningen. En del andra inspelningar har mindre bas i sig, så allas egna prefererade kurvor är i mina ögon just tycke och smak.Sen är det helt enkelt så att det låter lite tråkigt och tunnt med en rak kurva, och därför kör dom flesta med 5-8db ökning i basen. På en korrekt inspelad skiva med bra detaljnivå så blir ofta detta för mycket.Harman-kurve osv är bara preferenser och inte referenser.Jag efterlyser en Dolby eller THX-frekvensrespons - precis som DolbyVision på bild så borde det finnas en likadan för film.Problemet är ju dock att bild ser likadant ut hos dom flesta (om man släcker och drar för fönstret) medans ljud och speciellt bas kan helt försvinna eller dubblas just där man sitter eller i hela eller delar av rummet så det blir otroligt mycket svårare men en referens skulle ändå hjälpa.

Men vad är då ”korrekt återgivning”? Bara för att man har en anläggning med frekvenssvar som är spikrakt så kommer det inte att låta som det gjorde vid mixning/mastringstillfället. Vilket bör vara referens, eller? ;)

Och vad är en ”korrekt inspelad skiva”? :)

#33

Postad 31 januari 2018 - 18:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Nej men just som filmer kan ha mer eller mindre grönt i sig så kan musik ha mer eller mindre bas i sig. Om man justerar med mer bas och mindre grönt i bild så träffar man kanske rätt nån gång men tokfel andra gånger. Alltså skal ljud och bild kalibreras utan personliga preferenser. Sen om man lägger på lite mer kontrast i bild och lite mer bas i ljud så blir det säkert kul, men det är då personlig preferense.

En korrekt inspelad skiva har inte överdriven bas eller diskant eller dålig dynamik via taskigt rattande efteråt bara för att det ska låta bra i klockradion.
Igentligen ska det låta live men då öppnar jag väl pandoras låda om jag säger det. Poängen är att f.eks bas låter sällan bumligt och grötigt live, men gör det på många plattor.

#34

Postad 31 januari 2018 - 18:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det beror ju helt på hur man vill att det ska låta.
Vid film vill jag ha bra tryck I basen från alla frontarna och inte bara från lfe.
Den inställningen fungerar inte vid musik helt enkelt pga boost basen.
Nu har jag redskapen så för mig är det inget problem.

Musikkurva ser ut så här ungefär.
lfe följer med I bara farten
ZnTZfxr.png


Och film, svart kurva gäller.
XHxudWj.png?1

Efter att jag byggde min sub för några år sen så fick jag hjälp att justera in tonkurvan för subben som basen i golvhögtalarna. Han som gjorde det la en "huskurva" som ligger lite högre i den nedre delen av basen, under 100 Hz är c:a + 10 dB. Syftet med detta är att kompensera för hur vi människor upplever lägre frekvenser. Sedan dess har jag kört på samma inställning till såväl musik i tvåkanaler som film i fler kanaler, subben är alltid med. Jag tycker att det alltid låter bra med denna inställning. Basen blir aldrig dominerande och den saknas aldrig när den ska finnas där. Det låter aldrig "bumligt" eller "basigt", men när musiken eller filmen innehåller den typen av bas så skakar hela rummet. Jag har aldrig känt något behov av att varken höja eller sänka basen. Den elektriska delningen mot subben ligger vid 80 Hz.

Betyder detta att eran Lfe är +10db här dvs sirka 20db mer i 30hz än i 200hz?

Jaag ligger nog lite under det men det är konstigt att inte dom 10db extra hjälper nog som go-bas tycker jag. Skumt.

Redigerat av Demon Slayer, 31 januari 2018 - 18:50.


#35

Postad 31 januari 2018 - 19:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Betyder detta att eran Lfe är +10db här dvs sirka 20db mer i 30hz än i 200hz?

Jaag ligger nog lite under det men det är konstigt att inte dom 10db extra hjälper nog som go-bas tycker jag. Skumt.

Som Erik nämner så behöver vi extra tryck i dom lägre frekvenserna men hur man lägger upp en house curve beror enbart på smak o tycke.

Lfe ska sedan ligga 10db över enligt konstens alla regler o det är ju ett eget spår som går upp till 200hz (är det väl?)

 

Beroende på produkt så kan man ha olika kurvor för lfe och bm vilket jag fullkomligen älskar med Nanoavr.

 

 

*edit*

Om du tittar på mina två kurvor så har båda ungefär 10db i skillnad mellan 20hz och 16Khz men med olika branthet.

Just 10db är vanligt förekommande.


Redigerat av johan b-lund, 31 januari 2018 - 19:24.


#36

Postad 31 januari 2018 - 19:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Ja och så är LFE extra 10db oppå det. Den är ju inte med på nedersta och på översta är det +20db mot ca 16k. Detta med ca +10 kom vel igentligen från musik...men ja det funkar til film också trots för ytterligare +10 i basen...

#37

Postad 31 januari 2018 - 19:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja och så är LFE extra 10db oppå det. Den är ju inte med på nedersta och på översta är det +20db mot ca 16k. Detta med ca +10 kom vel igentligen från musik...men ja det funkar til film också trots för ytterligare +10 i basen...

Den översta är musik kurva, där är inte lfe aktiv så den hade gärna kunnat ligga på +50db ;)

Jag missade att ta med lfe på den undre men den ser ut ungefär som lfe på den övre.

 

Och igen, lfe är ett eget spår!

Lite slarvigt kan man säga att så länge det inte finns något sprängande i filmen så är lfe relativ inaktiv.

Jag kan stänga av lfe men ändå ha bm på frontarna o det fungerar Super, tills något lågfrekvent buller kommer.



#38

Postad 31 januari 2018 - 19:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Ok då fattar jag, blev förvirrad av att det var tvärtom på bilderna. Men det som kan strula til det är kansje att många har lfe och all annan bas i samma baslåda. Det hade vart enklare om man hade kunna ha en lfe-trim i förstärkaren.

#39

Postad 31 januari 2018 - 19:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag har också allt under 90hz plus lfe i mina subs, dock kan jag styra alla nivåer oberoende av varandra.

Det borde fungera i andra receivers, iaf dom med korrigering typ audyssey.
Men jag kan nada om hur produkter som saknar Dirac eller bm typ minidsp fungerar :blush:



#40

Postad 31 januari 2018 - 19:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag har Yamaha och minidsp hd och kan bara justera sub upp eller ner....

#41

Postad 31 januari 2018 - 20:10

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det är korrekt att säga att LFE ligger +10 dB hos mig. Subben spelar både LFE och basen under 80 Hz från övriga högtalare. Tonkurvan som jag visade är skapad med hjälp av en separat EQ för subben. För övriga kanaler används EQ i försteget. Även om den elektriska delningen ligger vid 80 Hz fick vi plugga basreflexporten samt lägga ett filter vid 39 Hz för att få till basen i golvhögtalarna. Mitt rum ger upphov till rätt kraftig förstärkning vid c:a 40 resp. 80 Hz.

 

Att nivån under 100 Hz ligger +10 dB jämfört med över 100 Hz är bara en uppskattning jag gjort när jag tittat på tonkurvan. Han som justerade in åt mig mätte och lyssnade om vart annat tills det både lät och mätte bra. Allt justerades manuellt, den automatiska rumskorrigeringen i försteget använder jag inte. Eftersom jag vet att basen bör ligga uppåt +10 dB så förmodar jag att det inte var en slump att kurvan blev som den blev. :)

Tittar jag på inställningar i försteget så ligger sub samt golvhögtalarna på +6 dB medan center och bakhögtalare står på +12 dB. Detta säger dock ingenting som enskilda parametrar, det handlar ju bara om att ställa rätt nivå så det funkar med känsligheten på slutstegen.



#42

Postad 31 januari 2018 - 20:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag har Yamaha och minidsp hd och kan bara justera sub upp eller ner....

Man måste ha flerkanalig minidsp med Bass management för det.

 

Jag vet inte om det är korrekt att säga att LFE ligger +10 dB hos mig. Subben spelar både LFE och basen under 80 Hz från övriga högtalare. Tonkurvan som jag visade är skapad med hjälp av en separat EQ för subben. För övriga kanaler används EQ i försteget. Även om den elektriska delningen ligger vid 80 Hz fick vi plugga basreflexporten samt lägga ett filter vid 39 Hz för att få till basen i golvhögtalarna. Mitt rum ger upphov till rätt kraftig förstärkning vid c:a 40 resp. 80 Hz.

 

Att nivån under 100 Hz ligger +10 dB jämfört med över 100 Hz är bara en uppskattning jag gjort när jag tittat på tonkurvan. Han som justerade in åt mig mätte och lyssnade om vart annat tills det både lät och mätte bra. Allt justerades manuellt, den automatiska rumskorrigeringen i försteget använder jag inte. Eftersom jag vet att basen bör ligga uppåt +10 dB så förmodar jag att det inte var en slump att kurvan blev som den blev. :)

Tittar jag på inställningar i försteget så ligger sub samt golvhögtalarna på +6 dB medan center och bakhögtalare står på +12 dB. Detta säger dock ingenting som enskilda parametrar, det handlar ju bara om att ställa rätt nivå så det funkar med känsligheten på slutstegen.

Nu vet jag inte säkert hur en receiver hanterar det här, men är inte lfe spåret per automatik 10db över allt annat om allt står på noll?

Skulle du då tex öka LCR med 6db då borde lfe bara hamna 4db över?

 

Normalt så kör man ju med rosa brus o ställer nivåerna efter det.



#43

Postad 31 januari 2018 - 20:39

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det vet jag inte hur det är med. Den tonkurva jag visade är det som mätts upp i mitt rum efter att EQ till sub och försteget justerats.

 

Eftersom mitt slutsteg till subben har ställbar ingångskänslighet (gain) så valde han som justerade att ställa den på max, så att det inte skulle vara någon tvekan om hur den skulle stå. Efter att han justerat in subben så utgick han från den när han ställde nivåerna i övriga kanaler, vilket gör att de ligger rätt högt.

Ska man köra med Meridians automatiska rumskorrigering så ska man först ställa alla nivåer på 75 dB. Skulle jag göra en mätning nu med deras testton skulle jag hamna betydligt högre. Allt är dock inställt manuellt, så då kan man göra som man vill; bara nivåerna i kanalerna ligger lika.

Nackdelen kan kanske vara att det spelar starkare än vad siffran på volymkontrollen antyder, där full utstyrning ligger vid 87 (0 hamnar där om man vänder på skalan).

 

Edit: Om det är av intresse så kan man läsa mer om inställningar hos mig här.


Redigerat av Erik_N, 31 januari 2018 - 20:46.


#44

Postad 31 januari 2018 - 20:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
På mina mätningar kommer lfe alltid +10db extra gentemot vad du har på subben. Om subben spelar 80db vid 30 så lägger sig LFE på 90.

Men det är inte lätt att veta om man inte har f.eks umik och rew plus asio och hdmi samt att windows fattar alltihop oxh inte strular. L är kanal 1, R kanal 2, C kanal 3 och LFE kanal 4. I REW.

#45

Postad 31 januari 2018 - 21:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det vet jag inte hur det är med. Den tonkurva jag visade är det som mätts upp i mitt rum efter att EQ till sub och försteget justerats.

 

Eftersom mitt slutsteg till subben har ställbar ingångskänslighet (gain) så valde han som justerade att ställa den på max, så att det inte skulle vara någon tvekan om hur den skulle stå. Efter att han justerat in subben så utgick han från den när han ställde nivåerna i övriga kanaler, vilket gör att de ligger rätt högt.

Ska man köra med Meridians automatiska rumskorrigering så ska man först ställa alla nivåer på 75 dB. Skulle jag göra en mätning nu med deras testton skulle jag hamna betydligt högre. Allt är dock inställt manuellt, så då kan man göra som man vill; bara nivåerna i kanalerna ligger lika.

Nackdelen kan kanske vara att det spelar starkare än vad siffran på volymkontrollen antyder, där full utstyrning ligger vid 87 (0 hamnar där om man vänder på skalan).

 

Edit: Om det är av intresse så kan man läsa mer om inställningar hos mig här.

Om du inte kan ställa lfe vs BM separat så ligger lfe alltid 10db över basen som skickas till suben från dom andra kanalerna.

Hur man sedan ställer sub mot resten är en annan sak, sänker du suben så påverkar det inte +10db på lfe.

 

Jag skrev egentligen helt tossigt ovan med nivåerna :blush: 
 

 

På mina mätningar kommer lfe alltid +10db extra gentemot vad du har på subben. Om subben spelar 80db vid 30 så lägger sig LFE på 90.

Men det är inte lätt att veta om man inte har f.eks umik och rew plus asio och hdmi samt att windows fattar alltihop oxh inte strular. L är kanal 1, R kanal 2, C kanal 3 och LFE kanal 4. I REW.

REW via Asio är rätt väg att gå och ligger man på -20db på bruset så kalibrerar man även för Referens nivå.
 



#46

Postad 31 januari 2018 - 21:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, då tror jag att jag förstår! :) Det som är en "huskurva" i mitt system ska inte förväxlas med en högre nivå på LFE som du nämner.



#47

Postad 31 januari 2018 - 21:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
se den röda mot den blå (översta) grafen i inlägg 34, den följer basen ganska perfekt 10db över. Avrullinarna vid 120hz och 20hz är säkert johan som angett.

superfin baskurva på den nedre svarta btw.

Redigerat av Demon Slayer, 31 januari 2018 - 21:46.


#48

Postad 31 januari 2018 - 21:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

se den röda mot den blå (översta) grafen i inlägg 34, den följer basen ganska perfekt 10db över. Avrullinarna vid 120hz och 20hz är säkert johan som angett.

superfin baskurva på den nedre svarta btw.

Jag måste skära ganska brant runt 20hz annars överlever inte subsen vid film på hög nivå.

Den svarta kurvan är inte jag, det är Dirac som har fixat.
Fast jag sa till vad den skulle göra ;)
Men det går att få till lika bra resultat i basen om man jobbar med placeringen av soffan o med en redig peq.

Här inga höjningar gjorda överhuvudtaget på den här mätningen, och ingen smoothingH79RCd5.jpg
*edit*

Den boosten i basen passar perfekt för fest med bumpa bumpa musik ;)
 


Redigerat av johan b-lund, 31 januari 2018 - 21:57.


#49

Postad 01 februari 2018 - 11:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag tycker inte den är så extrem alls. Tror det är skalningen bara och att många kör 10 mellan strecken. Det är ju bara +7 vid 30 där, det är typ det jag brukar försöka med också. Men jag kör aldrig med sänkning i diskanten, men detta beror mycket på vilka högtalare man har da.

#50

Postad 01 februari 2018 - 11:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

johan, hur håller sig frekvenserna 20-25 hz när du drar på? med de subbarna du har, tappar du mycket mot högre frekvenser snabbt..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.