Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 2019: Z9 W9 E9 C9 B9 och R9

1321 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55C9 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 9,07 (27) Inga priser
LG OLED65C9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 3 8,95 (19) Inga priser
LG OLED65E9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 9 (4) Inga priser
LG OLED77C9 (TV) 7 8,14 (13) Inga priser
LG OLED65W9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 2 (0) Inga priser
LG OLED77W9 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 2 (0) Inga priser
LG OLED55B9 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 7,47 (16) Inga priser
LG OLED65B9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 8,89 (8) Inga priser
LG OLED88Z9 (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED65B9S 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 5 9 (5) Inga priser
LG OLED55B9S 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 7,5 (1) Inga priser
23 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
LG OLED65B9SLA eller LG 65" CX (5 inlägg) 3 år sedan
55 tum till sovrummet (10 inlägg) 3 år sedan
Ljudproblem appar LG OLED65B9PLA (13 inlägg) 3 år sedan
OLED runt 20k (3 inlägg) 3 år sedan
LG OLED55C9 (1 inlägg) 3 år sedan
LG OLED65C9PLA 65" (8 inlägg) 3 år sedan
LG OLED mjukvaruuppdatering (5 inlägg) 3 år sedan
Ca modul eller box (6 inlägg) 3 år sedan
Vilken OLED ska man välja (63 inlägg) 3 år sedan
Philips 55oled754 (5 inlägg) 4 år sedan
Köpröd LG C9 eller Sony AG9 - 77" (2 inlägg) 4 år sedan
LG OLED 55" (1 inlägg) 4 år sedan
Död pixel på nyköpt LGOLED55B9 (27 inlägg) 4 år sedan
55" TV för högst 10 000 kr (13 inlägg) 4 år sedan
Hjälp mig att välja rätt OLED-tv (30 inlägg) 4 år sedan
Dags för ny tv... (0 inlägg) 4 år sedan
Samsung QLED QE82Q60R eller LG OLED65C9PLA? (3 inlägg) 4 år sedan
Ska flytta - köpråd för ljust rum (0 inlägg) 4 år sedan
Val av tv, uppgradering från gammal Pioneer-plasma (74 inlägg) 4 år sedan
Varför går det inte koppla TV: ns ARC till vanlig HDMI 2.0 (0 inlägg) 4 år sedan
Köpråd LG OLED55C8 eller Philips 55OLED803/12 (11 inlägg) 4 år sedan
LG OLED65E97LA, OLED65E9PLA, OLED65E9PVA (3 inlägg) 4 år sedan

#1001

Postad 04 februari 2020 - 13:07

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

.
Spelar ingen roll längre. Idag kom Apple TV appen. Det enda som fattas i den vs APTV 4K är Dolby Atmos.
https://www.flatpane...l&id=1580789526


Testat apple TV appen på samsung tv, tycker vanliga apple tv är grymt mycket bättre, rappare etc :o
Men testade bara snabbt, kan testa lite mer... finns det auto hz och auto sdr/hdr på appen? Det testade jag aldrig

#1002

Postad 04 februari 2020 - 17:52

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Testat apple TV appen på samsung tv, tycker vanliga apple tv är grymt mycket bättre, rappare etc :o
Men testade bara snabbt, kan testa lite mer... finns det auto hz och auto sdr/hdr på appen? Det testade jag aldrig

 

Nej det finns inga sådana inställningar. ATV appen ersätter inte ATV hårdvaran utan det är själva ATV appen i ATV 4K hårdvaran som nu även finns till LG TV apparater... lite förvirrande när Apple använder "samma" namn till allt ;)



#1003

Postad 04 februari 2020 - 22:49

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Tyvärr blir det bara Dolby Digital som ljud, ej Dolby Digital+ eller Dolby Atmos från inbyggda ATV+ appen.

#1004

Postad 11 februari 2020 - 07:52

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Någon som har hittat något enkelt sätt att hitta information om vilket format som visas?



#1005

Postad 11 februari 2020 - 08:44

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Någon som har hittat något enkelt sätt att hitta information om vilket format som visas?

 

Via tv-appen till mobilen är det "enkelt" att trycka på i-knappen för att få fram menyn om aktuellt bildformat.

Det hade inte varit dumt att ha den knappen på vanliga fjärren.



#1006

Postad 11 februari 2020 - 10:28

homery
  • homery
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
https://youtu.be/vZYh98-EkaY

#1007

Postad 11 februari 2020 - 11:05

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Svar på min fråga ovan är:
Skaka på fjärren
Skrolla ner med hjulet
Peka klicka på ansluten källa i övre vänstra hörnet.

#1008

Postad 17 februari 2020 - 22:02

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

[...]

Att det skulle ta 5 veckor (eller mer) att få ny panel låter nästan som att den kanske nyproduceras och skickas direkt från fabrik, men det är ju bara mina spekulationer.

[...]

 

Det tog 6 veckor för 77"-panelen att komma fram. Nu bor jag i och för sig norr om polcirkeln då.

Trots det kan jag inte tänka mig mer än max 2 dagar längre leverans jämfört med södra Skandinavien, så det tog verkligen sin tid.

 

Tekniker kommer på onsdag, med en kollega, för att installera nya panelen.

Är så nyfiken på om det faktiskt är en C9-panel eller om de kanske försöker smyga in en, något lite sämre, C8-panel. 77"-panelerna är väldigt lika till utseende, inte elektronikdelen då, men metallbaksidan är kanske lite mörkare på C9:an. Säkert bara mina konspirationstankar som spökar med mig.

 

Man kan ju hoppas att de på LG känt sig givmilda och skickat den nya CX-panelen men det sker nog inte med den turen jag har.



#1009

Postad 18 februari 2020 - 20:39

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Nattpris på MM. 77” C9 39990:- för den hugade.

Phuii!



#1010

Postad 18 februari 2020 - 23:12

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Så surt att man missade mellandagsrean 9990 kr för B9. Men bevakning på Prisjakt aktiv.. ngn som har en bra spaning om när den går ner till samma nivå igen? Finns det påskrea för OLED?  :)



#1011

Postad 19 februari 2020 - 08:06

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Så surt att man missade mellandagsrean 9990 kr för B9. Men bevakning på Prisjakt aktiv.. ngn som har en bra spaning om när den går ner till samma nivå igen? Finns det påskrea för OLED?  :)

 

Om man kollar historiken för föregående års modell brukar man få en fingervisning hur priset ändras över året.



#1012

Postad 27 februari 2020 - 08:04

mradde
  • mradde
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 1
Media Markt kör klubbdagar nu med 10% på oled o mycket annat. Köpte precis en 77” C9 för 36k, ett klipp!

#1013

Postad 27 februari 2020 - 10:34

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Media Markt kör klubbdagar nu med 10% på oled o mycket annat. Köpte precis en 77” C9 för 36k, ett klipp!

 

Det måste vara billigast hittills?



#1014

Postad 27 februari 2020 - 21:41

mradde
  • mradde
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Det måste vara billigast hittills?

Ja det är det absolut, har följt priset sen BF.
Jag övervägde ett tag o vänta på 2020 årsmodeller, men då hade jag förmodligen behövt vänta till BF 2020 innan priset hade droppat till rimliga nivåer.

#1015

Postad 28 februari 2020 - 08:22

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Ja det är det absolut, har följt priset sen BF.
Jag övervägde ett tag o vänta på 2020 årsmodeller, men då hade jag förmodligen behövt vänta till BF 2020 innan priset hade droppat till rimliga nivåer.

 

Ja, så är det med all sannolikhet.



#1016

Postad 01 mars 2020 - 18:40

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Måste kolla med andras intryck. Satte upp en c9 77 i fredags och har nu testat det mesta i helgen, bra material, sämre, 50hz, 24hz osv. Önskar att jag kunde säga att jag är helnöjd men det hade varit att ta i tyvärr.

 

Är jättenöjd med alla aspekter av bilden förutom en sak. Upplever bilden som väldigt ryckig(!) och orolig. Kanske inte på 50hz men definitivt i 24hz och eftersom alla filmer ligger där så är det ett problem. Upplever inte ni andra detta? Vänjer man sig? (Känns otroligt).

 

Har laborerat med de-judder reglaget men det blir ju ”hemvideo” och bfi (oled-motion på lg språk) så flimrar bilden påtagligt (annars upplever jag att bfi gör bilden mer lik det jag är van vid från plasma och jvc-proj. Går dock inte att acceptera flimret)

 

Har ju 50 dagars öppet köp på eg men hade helst hittat en lösning..

 

Tacksam för pointers 



#1017

Postad 01 mars 2020 - 21:01

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 1

Måste kolla med andras intryck. Satte upp en c9 77 i fredags och har nu testat det mesta i helgen, bra material, sämre, 50hz, 24hz osv. Önskar att jag kunde säga att jag är helnöjd men det hade varit att ta i tyvärr.

Är jättenöjd med alla aspekter av bilden förutom en sak. Upplever bilden som väldigt ryckig(!) och orolig. Kanske inte på 50hz men definitivt i 24hz och eftersom alla filmer ligger där så är det ett problem. Upplever inte ni andra detta? Vänjer man sig? (Känns otroligt).

Har laborerat med de-judder reglaget men det blir ju ”hemvideo” och bfi (oled-motion på lg språk) så flimrar bilden påtagligt (annars upplever jag att bfi gör bilden mer lik det jag är van vid från plasma och jvc-proj. Går dock inte att acceptera flimret)

Har ju 50 dagars öppet köp på eg men hade helst hittat en lösning..

Tacksam för pointers


Det du upplever är korrekt!

Går inte komma bort från då det är oled panelen som fungerar på det sättet.

Du får vänta tills 2020 modelerna släpps med 120hz BFI för plasma flytet!:)

//Micke

#1018

Postad 01 mars 2020 - 21:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Syftet med BFI är inte att öka "flytet".

#1019

Postad 01 mars 2020 - 22:47

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

En fråga till alla er som har en B9/C9/E9, har inte ni problem med läppsynk när ni kör ljudet genom TVn? D.v.s från en extern enhet (tv-box, spelkonsoll etc) genom TVn till en förstärkare eller soundbar via ARC. Jag är sugen på en C9 men som jag förstått det är det alltid problem med att ljudet hamnar efter bilden vid Dolby Digital och Dolby Atmos-ljud (men inte vid stereo eller DTS). Här https://lgcommunity....-dolby-sources/ är en lång tråd med många ägare som klagar på detta, som för övrigt verkar ha varit ett problem även på tidigare modeller som C7, C8 etc. Jag såg att det har tagits upp här i tråden tidigare men med bara några få svar så jag tänkte kolla igen om hur ni upplever ljudet ni som kör det genom TVn.

 

Jag är sugen på en 65C9 men det tar ju emot att köpa en TV som man vet har detta fel så jag har börjat fundera på en Sony eller Panasonic t.ex men jag gillar verkligen LGs WebOS och rörelsehantering (har en 55B6 idag) så helst vill jag ju köpa en LG igen. Det går såklart att koppla alla enheter till soundbaren/förstärkaren och sen en kabel till TVn så får man inte problemet men det är nåt jag vill undvika.



#1020

Postad 02 mars 2020 - 07:39

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Varför undvika förstärkaren? Ej 4K? Annars är det ju precis det man vill göra.

#1021

Postad 02 mars 2020 - 09:31

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 1

Syftet med BFI är inte att öka "flytet".

 

Det är väl för att få "högre upplösning vid rörelse"? Men om jag förstått dom som sett detta i verkligheten så upplevs rörelsehanteringen mer likt en plasma i.o.m detta och att bilden inte dimras ner lika mycket som nuvarande BFI gör... 


 

Är jättenöjd med alla aspekter av bilden förutom en sak. Upplever bilden som väldigt ryckig(!) och orolig. Kanske inte på 50hz men definitivt i 24hz och eftersom alla filmer ligger där så är det ett problem. Upplever inte ni andra detta? Vänjer man sig? (Känns otroligt).

 

 

Man vänjer sig inte men man accepterar det eller så lär man sig leva med andra defekter och leker med rörelsehanteringsinställningarna ;)



#1022

Postad 02 mars 2020 - 14:15

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Tack för svar. Har ju en månad+ att leka med inställningarna. Annars får man väl vänta ett år till (hade känts lite trist)

 

Hur är sonys motsvarighet i denna aspekt, någon som har erfarenhet av båda? Läser ju på diverse ställen att just rörelsehanteringen ska vara sonys styrka, men det kanske inte är för just 24hz material det syftas på. (Tycker LGs rörelsehantering är jättebra för de andra bildfrekvenserna)


Redigerat av martiin82, 02 mars 2020 - 14:17.


#1023

Postad 02 mars 2020 - 18:26

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 1

Måste kolla med andras intryck. Satte upp en c9 77 i fredags och har nu testat det mesta i helgen, bra material, sämre, 50hz, 24hz osv. Önskar att jag kunde säga att jag är helnöjd men det hade varit att ta i tyvärr.

 

Är jättenöjd med alla aspekter av bilden förutom en sak. Upplever bilden som väldigt ryckig(!) och orolig. Kanske inte på 50hz men definitivt i 24hz och eftersom alla filmer ligger där så är det ett problem. Upplever inte ni andra detta? Vänjer man sig? (Känns otroligt).

 

Har laborerat med de-judder reglaget men det blir ju ”hemvideo” och bfi (oled-motion på lg språk) så flimrar bilden påtagligt (annars upplever jag att bfi gör bilden mer lik det jag är van vid från plasma och jvc-proj. Går dock inte att acceptera flimret)

 

Har ju 50 dagars öppet köp på eg men hade helst hittat en lösning..

 

Tacksam för pointers 

 

Jag har också 77C9 och är mestadels helnöjd.

 

Förstår vad du menar med ryckighet och det kommer av att OLED-paneler är mycket snabbare på att ändra stadiet (färg, ljusstyrka, av/på) på varje pixel, jämfört med LCD och framför allt Plasma/CRT (som är långsamma, vilket upplevs ge mjukare övergångar). Som att jämföra tiden det tar att tända en halogenlampa kontra en LED-lampa.

 

Förstår inte helt att du klagar på flimmer på BFI vid 24 Hz. För mig är detta det enda tillfälle där BFI faktiskt ser sjukt bra ut på min 77C9.

Vid vanlig kabel-TV, 50 Hz, så ser BFI helt förjävligt ut.

Hur spelar du upp 24 Hz-material? Har du "Biosalong" påslaget?

 

Förr, på min C7:a, så körde jag alltid TruMotion Användare och allt på 0 men kommer inte ihåg var jag läste detta men:

Vid 50-60 Hz, testa att köra TruMotion på Användare, De-Judder på 0 och De-Blur på 2-3 eller så högt du tål.

Vid 24 Hz, testa TruMotion på Användare, De-Blur på 0 och De-Judder på 2-3 eller så högt du tål.

Som sagt, testa dig fram så vänjer du dig säkert tillslut.



#1024

Postad 03 mars 2020 - 08:56

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 1

Jag har också 77C9 och är mestadels helnöjd.

 

Förstår vad du menar med ryckighet och det kommer av att OLED-paneler är mycket snabbare på att ändra stadiet (färg, ljusstyrka, av/på) på varje pixel, jämfört med LCD och framför allt Plasma/CRT (som är långsamma, vilket upplevs ge mjukare övergångar). Som att jämföra tiden det tar att tända en halogenlampa kontra en LED-lampa.

 

Förstår inte helt att du klagar på flimmer på BFI vid 24 Hz. För mig är detta det enda tillfälle där BFI faktiskt ser sjukt bra ut på min 77C9.

Vid vanlig kabel-TV, 50 Hz, så ser BFI helt förjävligt ut.

Hur spelar du upp 24 Hz-material? Har du "Biosalong" påslaget?

 

Förr, på min C7:a, så körde jag alltid TruMotion Användare och allt på 0 men kommer inte ihåg var jag läste detta men:

Vid 50-60 Hz, testa att köra TruMotion på Användare, De-Judder på 0 och De-Blur på 2-3 eller så högt du tål.

Vid 24 Hz, testa TruMotion på Användare, De-Blur på 0 och De-Judder på 2-3 eller så högt du tål.

Som sagt, testa dig fram så vänjer du dig säkert tillslut.

 

Jag förstår precis vad han menar med BFI flimret. Det är helt oacceptabelt för mig. även i 24Hz material.

 

Enligt vad jag tycker så behövs det absolut ingen hjälp med rörelsehanteringen när det kommer till 50-60Hz material. CoD:MW på PS4 pro är helt underbart utan någon som helst interpolering. Även vanlig 50Hz TV.

 

Vid 24Hz så är 1 på de-judder max vad jag klarar av men även där introduceras problem för mig. Jag kan ana en aning av såpopera effekten  och dessutom hackar bilden till nån gång ibland. Väldigt sällan men väldigt irriterande för mig.

 

De-blur gör ingenting för 24Hz vad jag förstått utan det är reglaget för 50-60Hz material.



#1025

Postad 03 mars 2020 - 11:52

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jag förstår precis vad han menar med BFI flimret. Det är helt oacceptabelt för mig. även i 24Hz material.

 

Enligt vad jag tycker så behövs det absolut ingen hjälp med rörelsehanteringen när det kommer till 50-60Hz material. CoD:MW på PS4 pro är helt underbart utan någon som helst interpolering. Även vanlig 50Hz TV.

 

Vid 24Hz så är 1 på de-judder max vad jag klarar av men även där introduceras problem för mig. Jag kan ana en aning av såpopera effekten  och dessutom hackar bilden till nån gång ibland. Väldigt sällan men väldigt irriterande för mig.

 

De-blur gör ingenting för 24Hz vad jag förstått utan det är reglaget för 50-60Hz material.

 

Jag testar och testar, till slut börjar man ifrågasätta sig själv. BFI går bort ja, oavsett läge (antar att vi alla är olika känsliga här).

Blir tyvärr retur på denna vilket känns jättetrist, hade inte anat detta (bra bökigt med denna jättekartong). Får hoppas att nästa års modell löser 24hz mer tillfredställande annars får jag motvilligt gå till lcd. Vet att det är larvigt, är trots allt bara prylar, men jag känner mig väldigt besviken. 
(Grattis till er som inte är känsliga)


Redigerat av martiin82, 03 mars 2020 - 16:09.


#1026

Postad 03 mars 2020 - 12:20

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 1

Tack för svar. Har ju en månad+ att leka med inställningarna. Annars får man väl vänta ett år till (hade känts lite trist)

 

Hur är sonys motsvarighet i denna aspekt, någon som har erfarenhet av båda? Läser ju på diverse ställen att just rörelsehanteringen ska vara sonys styrka, men det kanske inte är för just 24hz material det syftas på. (Tycker LGs rörelsehantering är jättebra för de andra bildfrekvenserna)

Från en plasma till nu gamla sony AF8 oled så blev jag otroligt imponerad över rörelsehanteringen. Hittat ett perfekt mellanläge och sonys introducerar mycket sällan artefakter om man inte drar på högsta. Sen om det är bättre eller lika bra som en ny C9 låter jag vara osagt. Jag var orolig att jag skulle uppleva problem vilket utblev. Så enda rådet jag kan ge är tummen upp för sony. På 2020 års modeller kommer även deras teknik som tidigare bara fanns på deras LCD för att ytterligare hjälpa vid rörelser. Sen har ju BFI nu utvecklats och lanseras på alla modeller som också ska vara rejält förbättrad mot tidigare varianter. Detta får alla modeller inkl LG CX osv.



#1027

Postad 03 mars 2020 - 12:22

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Från en plasma till nu gamla sony AF8 oled så blev jag otroligt imponerad över rörelsehanteringen. Hittat ett perfekt mellanläge och sonys introducerar mycket sällan artefakter om man inte drar på högsta. Sen om det är bättre eller lika bra som en ny C9 låter jag vara osagt. Jag var orolig att jag skulle uppleva problem vilket utblev. Så enda rådet jag kan ge är tummen upp för sony. På 2020 års modeller kommer även deras teknik som tidigare bara fanns på deras LCD för att ytterligare hjälpa vid rörelser. Sen har ju BFI nu utvecklats och lanseras på alla modeller som också ska vara rejält förbättrad mot tidigare varianter. Detta får alla modeller inkl LG CX osv.

 

Tack jag får kika på sony då!



#1028

Postad 03 mars 2020 - 12:58

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

...
Förstår vad du menar med ryckighet och det kommer av att OLED-paneler är mycket snabbare på att ändra stadiet (färg, ljusstyrka, av/på) på varje pixel, jämfört med LCD och framför allt Plasma/CRT (som är långsamma, vilket upplevs ge mjukare övergångar). Som att jämföra tiden det tar att tända en halogenlampa kontra en LED-lampa.
...


Inte alltid rättvist att bunta ihop alla modeller utifrån panelteknik, men... plasma är inte ”långsam”, generellt sett har plasma kortare responstid än LCD och OLED. Högre pixeluppdaterings-frekvens. Högre rörelseupplösning.

#1029

Postad 03 mars 2020 - 13:10

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jag testar och testar, till slut börjar man ifrågasätta sig själv. BFI går bort ja, oavsett läge (antar att vi alla är olika känsliga här).

Blir tyvärr retur på denna vilket känns jättetrist, hade inte annat detta (bra bökigt med denna jättekartong). Får hoppas att nästa års modell löser 24hz mer tillfredställande annars får jag motvilligt gå till lcd. Vet att det är larvigt, är trots allt bara prylar, men jag känner mig väldigt besviken. 
(Grattis till er som inte är känsliga)

 

Jag jämför ju med sista generationen Pioneer Kuro och då är det störande med 24Hz rörelsen men jämför jag mina OLEDs med LCDer så är det inte så stor skillnad. LCD har också det här jobbiga "rycket" om än inte riktigt lika uppenbart... men har man börjat se det på dem så är det irriterande där med ;) 

 

Men svärtan, att varje pixel kontrolleras individuellt och rörelsehanteringen i TV spel är så sjukt mycket bättre med en OLED än LCD så skulle aldrig byta....



#1030

Postad 03 mars 2020 - 14:10

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Ska man tro den här mannen från digital trends, så kommer det nog bli mer konkurrens, och mer prispressat på dom bättre skärmarna också...

Kan man hoppas på LG oled 77" under 30papp nästa år då kanske..?

Eller rent av runt 25 strecket? naaa :ph34r:

 

https://www.youtube....h?v=Qu1bH2gGXes


Redigerat av Garrett, 03 mars 2020 - 14:12.


#1031

Postad 03 mars 2020 - 14:26

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Med tanke på att 65 tum nådde 20k och 77 40k så känns det som det hände mer med priserna 2019 än 2018 vilket är trevligt och förhoppningsvis nu fortsätter. Lite tråkigt att LG startar så himla högt från början. Ser gärna att nya CX 48 går att hitta under 10k med tanke på 55 B9 gick på 10k. Blir en grym spelskärm som kan slå asus/acer och övriga på fingrarna i det mesta till halva priset.



#1032

Postad 03 mars 2020 - 14:54

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

jag plockade en 77c9 på MM nu när det var club days.. ska bli spännande att se hur stor den är.

Har en Sony A1 65" över nu om nån är intresserad.. i Stockholm. :)



#1033

Postad 04 mars 2020 - 10:54

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Dom här tavelskärmsläckarna man ser på videos, är det som en screensaver som kommer på som är inbyggd i TVn?

Är det nåt man kan ladda ner massvis av olika teman etc, och använder ni det lite som tavla ala samsung the frame?

Vad är den egentliga skillnaden mellan b9 och c9, förutom lite starkare processor?

Bättre reflexfilter på c9, eller är den detsamma?


Redigerat av Garrett, 04 mars 2020 - 15:33.


#1034

Postad 05 mars 2020 - 00:04

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Dom här tavelskärmsläckarna man ser på videos, är det som en screensaver som kommer på som är inbyggd i TVn?

Är det nåt man kan ladda ner massvis av olika teman etc, och använder ni det lite som tavla ala samsung the frame?

Vad är den egentliga skillnaden mellan b9 och c9, förutom lite starkare processor?

Bättre reflexfilter på c9, eller är den detsamma?

 

Jepp, tavlorna finns i Galleri-appen på TV:n, finns ett par förinstallerade och man kan ladda ner flera olika teman (konst, vinter, soligt, regnigt etc).

Använder det inte själv speciellt ofta men det går att ha på när man inte använder TV:n, dock osäker om man kan byta ut fyrverkeriskärmsläckaren mot dessa tavlor.

 

Skillnad mellan C9 mot B9 är i stora drag: bättre processor, ljusstarkare HDR, bättre bildkalibrering från fabrik, större fot.



#1035

Postad 05 mars 2020 - 00:06

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Har en C9:a. Är det någon som styr AppleTV via LG Magic fjärren?
Och kör comhemplay appen.

Fjärren funkar kanon för att styra appletv. Klickar man på scrollhjulet verkar det motsvara ett klick på appletvn i dom flesta appar.

Men i comhemplay appen kan jag inte välja någon kanal utan kanalikonen börjar skaka/wiggle som om jag ska flytta ikonen. Dvs den gör i princip ett ”long click” vilket gör att den inte går in på kanalen utan börjar skaka.

Någon som har detta problemet med att styra appletv med LGs Magic Remote? Tips?

#1036

Postad 05 mars 2020 - 08:12

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

https://www.avsforum...ns-lg-oled.html

 

Upplever ni såna här reflektioner hemma?

Eller är det som en skriver längre ner på den sidan att det är E, och G(?) som är mer glossy tack vare glasskärm?



#1037

Postad 05 mars 2020 - 20:10

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Har en C9:a. Är det någon som styr AppleTV via LG Magic fjärren?
Och kör comhemplay appen.

Fjärren funkar kanon för att styra appletv. Klickar man på scrollhjulet verkar det motsvara ett klick på appletvn i dom flesta appar.

Men i comhemplay appen kan jag inte välja någon kanal utan kanalikonen börjar skaka/wiggle som om jag ska flytta ikonen. Dvs den gör i princip ett ”long click” vilket gör att den inte går in på kanalen utan börjar skaka.

Någon som har detta problemet med att styra appletv med LGs Magic Remote? Tips?


Löste problemet själv. Så tänkte jag skriver det här för andra som kanske har samma problem.

Jag bytte Device type på HDMI ingången till ”game console” istället för set-top-box. Då funkade det bättre att styra appletv med Magic Remoten

#1038

Postad 06 mars 2020 - 08:01

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Löste problemet själv. Så tänkte jag skriver det här för andra som kanske har samma problem.

Jag bytte Device type på HDMI ingången till ”game console” istället för set-top-box. Då funkade det bättre att styra appletv med Magic Remoten

Intressant. Trodde det var comhems app som inte var programmerad för att funka med hjulet.


Förresten. Angående att styra ATVn med magin remote. Behöver ni ha ATVn synlig (dvs, den styrs via IR)? Eller har ni fått det att funka med ”blåtand”?

Redigerat av beat_strandh, 06 mars 2020 - 08:02.


#1039

Postad 06 mars 2020 - 11:25

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Intressant. Trodde det var comhems app som inte var programmerad för att funka med hjulet.


Förresten. Angående att styra ATVn med magin remote. Behöver ni ha ATVn synlig (dvs, den styrs via IR)? Eller har ni fått det att funka med ”blåtand”?

 

Nej nu funkar det kanon. satt som "set-top-box" device type så betedde den sig magic remote som sagt lite konstigt vid knapptryckningar.

Men hittade någon på reddit som rekommenderade att ändra till "game console" och nu funkar det kanon även i comhem appen.

 

Angående att styre via magic remote. Som jag förstår det skickas signalerna från TVn via HDMI-CEC (Consumer Electronic Control). Eller Simplink tror jag det kallas i LG menyerna? Så antar att signalen går från TVn och sen via HDMI till ATVn.



#1040

Postad 07 mars 2020 - 08:19

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Jag har inte fått till att styra över hdmi till blurayspelaren utan att ha den synlig. Funkar klockrent på min gamla sony och även min samsung. Ska se om jag kan ändra någon device type. Kanske kan hjälpa, men tveksam då även LG support säger att man måste ha spelaren synlig för att magic remote ska fungera. Vilket jag inte förstår meningen med HDMI-CEC isf.



#1041

Postad 08 mars 2020 - 10:11

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

https://www.youtube....M_EkEQD&index=3

 

Rtings serie om skärmars rörelsehantering var väldigt lätt att ta till sig för en lekman som jag (vet att många av er har koll på detta redan).

 

Lämnade tillbaka min 77 igår och en lite oroad (men vänlig) tv-ansvarig i butiken ville ta ett snack, menade att om jag inte var nöjd med denna tv så kunde han inte erbjuda något annat som var bättre - Jag får lägga mitt hopp till 2020-modellerna!


Redigerat av martiin82, 08 mars 2020 - 10:12.


#1042

Postad 08 mars 2020 - 16:44

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

https://www.youtube....M_EkEQD&index=3

 

Rtings serie om skärmars rörelsehantering var väldigt lätt att ta till sig för en lekman som jag (vet att många av er har koll på detta redan).

 

Lämnade tillbaka min 77 igår och en lite oroad (men vänlig) tv-ansvarig i butiken ville ta ett snack, menade att om jag inte var nöjd med denna tv så kunde han inte erbjuda något annat som var bättre - Jag får lägga mitt hopp till 2020-modellerna!

 

Vart köpte du din 77"?



#1043

Postad 08 mars 2020 - 16:52

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

https://www.youtube....M_EkEQD&index=3

Rtings serie om skärmars rörelsehantering var väldigt lätt att ta till sig för en lekman som jag (vet att många av er har koll på detta redan).

Lämnade tillbaka min 77 igår och en lite oroad (men vänlig) tv-ansvarig i butiken ville ta ett snack, menade att om jag inte var nöjd med denna tv så kunde han inte erbjuda något annat som var bättre - Jag får lägga mitt hopp till 2020-modellerna!


Nej, det finns ju inte något bättre i dagsläget. Självklart ska man bli nöjd dock, annars får man vänta...

#1044

Postad 08 mars 2020 - 17:14

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Vart köpte du din 77"?

 

Elgiganten Svågertorp Malmö (väldigt bra bemötande). Den kanske dyker upp som fyndvara(!?)  ;)



#1045

Postad 08 mars 2020 - 17:19

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 1

Elgiganten Svågertorp Malmö (väldigt bra bemötande). Den kanske dyker upp som fyndvara(!?) ;)


japp 36k.

#1046

Postad 08 mars 2020 - 17:21

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Nej, det finns ju inte något bättre i dagsläget. Självklart ska man bli nöjd dock, annars får man vänta...

Nä nån stress tänker jag inte ta, är förbi sånt. Tänker att man kan ta nån beg 55”/65” för en billigare peng kortsiktigt och invänta ev 2020modeller på årets BF. Efter många år med projektor känns 75” som minimum. 



#1047

Postad 09 mars 2020 - 06:54

46b64bf15044e2d5321086cfe804e420
  • 46b64bf15044e2d5321086cfe804e420
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Fick hem min 65" B9 förra veckan och gick från en 7 år (?) gammal 49" Samsung, så ALLT är ju bättre. Ska även tillägga att efter ha läst hela tråden så är jag definitivt en "average joe" och inte särskilt petig med bild etc. (ignorance is bliss antar jag).

 

Hur som helst, när jag fick hjälp med att hänga upp TVn på väggen så märkte jag att det kom ett tämligen högfrekvent ljud från TVn. Ett sådant ljud som kom från gamla tjock-TVs. Googlade lite och någon nämnde coil whine. Det är såpass att man stör sig på det och jag tror definitivt inte att det ska vara där.

 

Är era skärmar helt tysta?

 

Det ska väl tilläggas att det inte låter hela tiden, men för det mesta och som det är nu lutar det åt att jag får kontakta NoN/LG.



#1048

Postad 09 mars 2020 - 07:00

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

C9an jag hade hemma var knäpp tyst, inte tillstymmelse till ljud. Jag hade bytt skärm, är allergisk mot tjut (också )



#1049

Postad 09 mars 2020 - 08:30

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Samma här, min är helt tyst och jag märker sånt väldigt lätt.

#1050

Postad 09 mars 2020 - 08:35

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jag har 2st C9 (55" och 65") och båda är helt knäpptysta.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.